F31 330d of 320d?

Gevarieerdevariatie

Net ingestapt
Hoi,

Ik ben rustig aan het orienteren op een vervanger voor mijn huidige auto en kom uit op een keuze tussen een 330d of 320d f31 lci, dus van 2016.

Ik vroeg me af of er forummers zijn die indicatie van de kosten(verschillen) kunnen geven op ongeveer 30-35km pj? (Ik wil er 1 kopen met 80-120k op de teller.)

Ook: waarom zijn dik aangeklede 330ds ongeveer dezelfde (lage) prijs dan minder aangeklede 320d's van dezelfde km stand en bouwjaar in Duitsland? Het lijkt alsof ze bij bosjes gedumpt worden daar.

Laatste vraag: zou je importeren of in NL kopen? Ik vind de verschillen echt bizar. Scheelt soms incluis bpm meer dan € 10.000,-. Nog meer tips? Welkom!
 
Ik ben niet heel erg thuis in de diesels en de regelingen in DE, maar ik denk dat de 330d flink zwaarder is dus zeer pittige belastingen en ook flink onzuiniger. Of vergelijk je merkoccasions met handelaren?

Een diesel met een ton erop, model van 2012. Ik snap wel dat dat in DE niet hard meer loopt.
 
Ik heb een paar brandstofmeters bekeken (fuelly) en hoewel het verbruik van een 330d meer is, lijkt het ook niet richting de 1:10 te gaan. 1:14 voor een 330d tegenover 1:17 voor een 320.

Eerlijk gezegd vind ik die 190 pk van een 320 prima, en ook kan ik leven met een 4 pit bromtol, maar als ik opties vergelijk, krijg je (veel) meer speelgoed bij een 330d van vergelijkbare km en leeftijd. Dan begint het wel te kriebelen en wil ik graag meer weten over bv onderhoudskkosten van die 6-cylinder vs de 320. Ik kijk bij merkdealers. Onder de 25k (ex bpm en invoer etc) heb je heel veel jonge 330ds.
 
https://www.ad.nl/auto/bmw-belooft-in-duitsland-dieselauto-s-te-vervangen-bij-rijverbod~ae1c3b9b/

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/duitse-deal-kan-leiden-tot-veel-afgedankte-diesels-op-nederlandse-tweedehandsmarkt~bac74ee0/

Zo maar 2 artikelen dat blijkt dat diesel nu (even) totaal uit de mode is bij onze oosterburen.
 
Gevarieerdevariatie zei:
€ 120 mrb voor de 320, € 134 voor de 330. 83 vs 177 verzekering (320 vs 330d).

€1300 verschil op jaarbasis plus nog extra brandstof vind ik stevige bedragen. Een 320d is al een dure onder de gebruikte auto's, een 330d helemaal.
De brede sloffen en grote remmerij maken het niet malser.
 
143K km gereden met een F31 318d - lease met tankkaart, dus verbruik is mijn laatste zorg bij manier van spreken -> 5,1L / 100km over die periode en eigenlijk nooit het gevoel gehad van vermogen tekort te komen. Voor het gewone verkeer is een 318d meer dan genoeg vind ik.

Een sprintkanon is het niet, maar of je harder door de bocht kan of durft gaan, ligt bij dat soort auto’s niet aan de motorisatie maar aan de stuur kwaliteiten van de chauffeur...
 
Gevarieerdevariatie zei:
Dat geloof ik ook, de vraag is hoeveel scheelt het tov de 320d. Die overigens ook met (te) grote sloffen wordt aangeboden.

Google is your friend. Maten zoeken, prijzen, BMW heeft de prijzen online melde ik al. Met de €1300 die wel al hadden, schat ik, €2000 in totaal extra per jaar voor een 330d tov 320d.
 
V0RQ zei:
Gevarieerdevariatie zei:
Dat geloof ik ook, de vraag is hoeveel scheelt het tov de 320d. Die overigens ook met (te) grote sloffen wordt aangeboden.

Google is your friend. Maten zoeken, prijzen, BMW heeft de prijzen online melde ik al. Met de €1300 die wel al hadden, schat ik, €2000 in totaal extra per jaar voor een 330d tov 320d.

Die 1300 is inmiddels gecorrigeerd. Vond eur 177 al veel voor verzekering.

Ik heb 8 jaar een e91 met 6 cilinder diesel gereden. Besef dat je de kans niet lang meer hebt om dat mee te maken. Qua onderhoud vond ik het wel te doen. Er gaat wat meer olie in en een set banden is duurder. Maar ik vond het verder een probleemloze motor (ook na 365k km). En het rijdt zonder meer geweldig
 
Heb bijna 5 jaar met een 320dA touring HE gereden. 250.000km totaal. Ik heb deze info (kosten onderhoud etc) al eens eerder gepost in een thread. Werd toen voor gek verklaard. Dit kon niet kloppen. Mijn 320dA was gewone een goede auto en ik ben een defensieve en anitciperende rijder. Kan ik ook niets aan doen. De eerste en enige reparatie was een lager bij 238.000km(!). En ook de info over de remmen klopt, alleen bij 140dkm rondom nieuwe blokken en schijven, verder is er nooit iets aan de remmerij vervangen.

De auto werd afgeleverd op 16" velgen. Ik heb bij de auto een 17" direct set besteld (styling 392; standaard op de toenmalig sportline uitvoeringen) daarbij dien je de origineel onder de auto geleverde set velgen in te ruilen. Ik vroeg de dealer wat er met die velgen met banden gebeurt. Gingen die retour naar de fabriek? Bleek dat al die sets naar een "inlverpunt" gingen. Dealer kreeg daar € 500 voor. Daarop heb ik geïnformeerd of ik die set dan ook niet mocht overnemen voor € 500? Dat kon. Daarna deze set naar het bandencentrum gebracht waar mijn werkgever een winterbanden arrangement mee heeft. Dit bedrijf heeft de (nog nieuwe) zomerbanden van de 16" ingenomen en tegen bijbetaling van €175,- (ex BTW) werden er 4 nieuwe Conti RFT winterbanden gemonteerd. Top deal! Sowieso heb ik weinig banden versleten op deze auto. Naast de nieuwe 17" set was dat nog 1x 4 17" banden en het winterbandensetje. Op de winterbanden heb ik de auto ingeleverd en daar konden nog wel enkele tienduizenden km's mee gereden worden. Zat nog ruim 3 mm profiel op.

Dit is mijn verbruiksmonitor van deze auto (een review heb ik nooit geschreven): https://www.autoweek.nl/verbruik/11060/bmw-320d-effiecientdynamics-edition-touring-high-execu-2013/

aanschafdatum 30-10-2013

aankoop incl BTW/incl BPM € 51.489,00 BMW 320dA EDE touring HE
aankoop excl BTW/incl BPM € 43.491,00 0 km

Onderhoud 31.426 km (ex. BTW) € 245,79 28-4-2014 oliewissel
Onderhoud 67.128 km (ex. BTW) € 387,83 19-12-2014 oliewissel, brandstoffilter
Onderhoud 104.331 km (ex. BTW) € 297,51 10-9-2015 oliewissel
Onderhoud 143.778 km (ex. BTW) € 1.296,47 21-4-2016 oliewissel, remblok voor en achter, remschijf voor en achter
Onderhoud 170.036 km (ex. BTW) € 37,18 1-9-2016 apk zonder onderhoudsbeurt
Onderhoud 180.122 km (ex. BTW) € 652,27 22-12-2016 oliewissel, ruitenwisser, mistlamp, brandstoffilter
Ruitschade € 153,21 28-12-2016 voorruit vervangen
Onderhoud 217.002 km (ex. BTW) € 370,01 2-10-2017 oliewissel, apk
Vervangend vervoer € 899,96 25-10-2017 na inbraak, diefstal navigatie
Reparatie 238.262km (ex. BTW) € 273,23 30-3-2018 wiellager rechstvoor vervangen
Totaal onderhoud € 4.613,46

Banden 30.000km (ex. BTW) € 305,00 31-8-2015 Conti Sport5 2 zomerbanden 225/50-17 94W RFT
Banden 30.000km (ex. BTW) € 282,00 30-3-2016 Cont Sport5 2 zomerbanden 225/50-17 94W RFT
Winterbanden met inruil € 175,00 1-12-2013 Conti 830P 4 winterbanden met inruil van originele 4 zomerbanden 16 inch
Kosten winterbandenwissels € 240,00 2x per jaar à € 30
Totaal banden € 1.002,00


restwaarde 250.881 km, eindstand per 2-7-2018

Excl. BTW/Incl. BPM € 8.939,00 Ingeruild op 2-7-2018 voor € 10.500,- incl. BTW/BPM. BPM per 2-7-2018 € 1.509,-

Afschrijving per kilometer € 0,1402 Op basis van werkelijke restwaarde
Onderhoud per kilometer € 0,0192 Op basis van werkelijke kosten
Brandstof per kilometer € 0,0566 Op basis van werkelijke kosten
Banden per kilometer € 0,0042 Op basis van werkelijke kosten
Wegenbelasting per jaar € 1.680,00 Op basis van werkelijke kosten
Verzekering allrisk € 1.222,00 Op basis van werkelijke kosten

jaarkilometers 53.760 km gemiddelde 1-11-2013/1-7-2018.
 
Het zal ongetwijfeld iets meer kosten, maar ik zou voor de 330D gaan. Brengt een hoop meer plezier en comfort mee. Ook met een 330D kun je redelijk zuinig rijden en is 1/15 goed mogelijk als je normaal rijdt. Je kan nu nog genieten van een dikke diesel, dat is in de toekomst wellicht voorbij. Je geeft zelf al aan dat er een hoop mooie staan op mobile. Vaak zijn de 330d's ook nog beter uitgerust dan een 320d.
 
320dA zei:
Heb bijna 5 jaar met een 320dA touring HE gereden. 250.000km totaal. Ik heb deze info (kosten onderhoud etc) al eens eerder gepost in een thread. Werd toen voor gek verklaard. Dit kon niet kloppen. Mijn 320dA was gewone een goede auto en ik ben een defensieve en anitciperende rijder. Kan ik ook niets aan doen. De eerste en enige reparatie was een lager bij 238.000km(!). En ook de info over de remmen klopt, alleen bij 140dkm rondom nieuwe blokken en schijven, verder is er nooit iets aan de remmerij vervangen.

De auto werd afgeleverd op 16" velgen. Ik heb bij de auto een 17" direct set besteld (styling 392; standaard op de toenmalig sportline uitvoeringen) daarbij dien je de origineel onder de auto geleverde set velgen in te ruilen. Ik vroeg de dealer wat er met die velgen met banden gebeurt. Gingen die retour naar de fabriek? Bleek dat al die sets naar een "inlverpunt" gingen. Dealer kreeg daar € 500 voor. Daarop heb ik geïnformeerd of ik die set dan ook niet mocht overnemen voor € 500? Dat kon. Daarna deze set naar het bandencentrum gebracht waar mijn werkgever een winterbanden arrangement mee heeft. Dit bedrijf heeft de (nog nieuwe) zomerbanden van de 16" ingenomen en tegen bijbetaling van €175,- (ex BTW) werden er 4 nieuwe Conti RFT winterbanden gemonteerd. Top deal! Sowieso heb ik weinig banden versleten op deze auto. Naast de nieuwe 17" set was dat nog 1x 4 17" banden en het winterbandensetje. Op de winterbanden heb ik de auto ingeleverd en daar konden nog wel enkele tienduizenden km's mee gereden worden. Zat nog ruim 3 mm profiel op.

Dit is mijn verbruiksmonitor van deze auto (een review heb ik nooit geschreven): https://www.autoweek.nl/verbruik/11060/bmw-320d-effiecientdynamics-edition-touring-high-execu-2013/

aanschafdatum 30-10-2013

aankoop incl BTW/incl BPM € 51.489,00 BMW 320dA EDE touring HE
aankoop excl BTW/incl BPM € 43.491,00 0 km

Onderhoud 31.426 km (ex. BTW) € 245,79 28-4-2014 oliewissel
Onderhoud 67.128 km (ex. BTW) € 387,83 19-12-2014 oliewissel, brandstoffilter
Onderhoud 104.331 km (ex. BTW) € 297,51 10-9-2015 oliewissel
Onderhoud 143.778 km (ex. BTW) € 1.296,47 21-4-2016 oliewissel, remblok voor en achter, remschijf voor en achter
Onderhoud 170.036 km (ex. BTW) € 37,18 1-9-2016 apk zonder onderhoudsbeurt
Onderhoud 180.122 km (ex. BTW) € 652,27 22-12-2016 oliewissel, ruitenwisser, mistlamp, brandstoffilter
Ruitschade € 153,21 28-12-2016 voorruit vervangen
Onderhoud 217.002 km (ex. BTW) € 370,01 2-10-2017 oliewissel, apk
Vervangend vervoer € 899,96 25-10-2017 na inbraak, diefstal navigatie
Reparatie 238.262km (ex. BTW) € 273,23 30-3-2018 wiellager rechstvoor vervangen
Totaal onderhoud € 4.613,46

Banden 30.000km (ex. BTW) € 305,00 31-8-2015 Conti Sport5 2 zomerbanden 225/50-17 94W RFT
Banden 30.000km (ex. BTW) € 282,00 30-3-2016 Cont Sport5 2 zomerbanden 225/50-17 94W RFT
Winterbanden met inruil € 175,00 1-12-2013 Conti 830P 4 winterbanden met inruil van originele 4 zomerbanden 16 inch
Kosten winterbandenwissels € 240,00 2x per jaar à € 30
Totaal banden € 1.002,00


restwaarde 250.881 km, eindstand per 2-7-2018

Excl. BTW/Incl. BPM € 8.939,00 Ingeruild op 2-7-2018 voor € 10.500,- incl. BTW/BPM. BPM per 2-7-2018 € 1.509,-

Afschrijving per kilometer € 0,1402 Op basis van werkelijke restwaarde
Onderhoud per kilometer € 0,0192 Op basis van werkelijke kosten
Brandstof per kilometer € 0,0566 Op basis van werkelijke kosten
Banden per kilometer € 0,0042 Op basis van werkelijke kosten
Wegenbelasting per jaar € 1.680,00 Op basis van werkelijke kosten
Verzekering allrisk € 1.222,00 Op basis van werkelijke kosten

jaarkilometers 53.760 km gemiddelde 1-11-2013/1-7-2018.


dank! erg bruikbaar.
 
PK 1 zei:
Het zal ongetwijfeld iets meer kosten, maar ik zou voor de 330D gaan. Brengt een hoop meer plezier en comfort mee. Ook met een 330D kun je redelijk zuinig rijden en is 1/15 goed mogelijk als je normaal rijdt. Je kan nu nog genieten van een dikke diesel, dat is in de toekomst wellicht voorbij. Je geeft zelf al aan dat er een hoop mooie staan op mobile. Vaak zijn de 330d's ook nog beter uitgerust dan een 320d.

Ikvdenk dat ik ook voor de 330d ga. Inderdaad de opties, de laatste kans en gewoon meer lol. Dan ook gelijk voor de x-drive versie zodat mijn vrouw niet in de greppel eindigt in de winter. :) Dank voor alle reacties
 
Van een 330d krijg je qua motorsouplesse etc vast geen spijt! Met een anticiperende rijstijl en weinig stadsverkeer moet 1:16 best mogelijk zijn. Dat rijd ik namelijk ook in de zomer met mijn 530d xDrive Touring. Zie verbruiksmonitor.
Mijn broer rijdt overigens een F31 320d efficient dynamics uitvoering. En zijn verbruik is zelfs 1:21-1:22. Daar zit veel woon/werk verkeer op de snelweg bij waarbij de snelheid vaak zo’n 100-110km/h bedraagt. Maar ook zeker wel wat stadsverkeer.
Het hangt allemaal veel af van de soort ritten die je maakt en je eigen rijstijl. Veel mensen rijden (al dan niet bewust) absoluut niet efficiënt...

Succes met je keuze/ veel plezier met een auto uitzoeken!
 
Ik ben twee maanden geleden overgestapt van een F31 320d naar een F31 330d xdrive. Beide auto's heb ik in Duitsland gekocht. Met de 320D heb ruim 100000 km probleemloos gereden (gekocht met 108000KM op de teller. Qua vermogen kom je niets te kort en je rijdt lekker zuinig (1 op 19 in mijn geval). De reden om toch over te stappen naar een 330 is vooral een emotionele geweest. Het is gewoon een auto waar je elke dag blij in- en uitstapt. Zeker, hij is ongeveer 10% minder zuinig dan de 320D en het onderhoud zal gerust iets meer kosten, maar je krijgt er echt veel rijplezier voor terug. De 6 cilinder is heerlijk om rustig mee te cruisen maar biedt, als je er om vraagt, serieuze prestaties. Vooral de combinatie motor bak is gewoon top. Zakelijk rij ik een nieuwe V60 t5, wat absoluut geen slechte auto is, maar die komt qua rijgenot niet in de buurt van de BMW. Keuze voor xdrive heeft met name te maken met mijn ervaringen tijdens een BMW rijtraining, waar ik op een natte baan het verschil kon ervaren. De xdrive kon onder deze omstandigheden veel hogere snelheden aan voordat gripverlies optrad. In combinatie met het hoge motorvermogen/koppel voor mij een goede reden om hier specifiek naar op zoek te gaan. Dit bleek in NL trouwens een vrijwel onmogelijke opdracht, vandaar dat ik uiteindelijk bij een Duitse BMW dealer uitkwam.
 
Het schijnt dat de oudere 3 liter diesels (M52 blokken) waren beter dan de nieuwe 3 liter diesels (N52 blokken)
Heb 10 jaar met een 330D coupe gereden (E46) en mis de auto nog iedere dag. (rij nu een 523i (E61)

Enige grote probleem wat ik gehad heb (gekocht met 130 dkm en weggedaan met 385 k) was dat de automaat de geest gaf bij 225 k
Dit was n dure grap, iets van 2500 euri meen ik.
Verder was er nooit wat met de auto op de normale slijtdelen na, banden slijtage viel bij mij mee, ligt aan je rechtervoet en rijstijl.

Hoe de E91 330d is weet ik niet, als er een M52 in ligt dan zul je niet zoveel problemen hebben denk ik, die blokken zijn oersterk.

Wat ook nog een punt is is ONDERHOUD, op tijd de juiste dingen vervangen voorkomt een hoop ellende, en een monteur/ garage met kennis van zaken, BMW dealer links laten liggen , beter een goed BMW specialist zoeken voor t onderhoud.

En als antwoord op je vraag: als je t budget hebt altijd voor een 330D gaan, wbt onderhoud en verbruik tov een 320 valt het wel mee, als je normaal rijd tenminste.
Ik zeg altijd maar zo: Je gooit er voor 1000 euro meer brandstof in maar je hebt wel voor 10000 euro meer lol
 
Terug
Bovenaan