Doorgereden na aanrijding in Duitsland

A

Anoniem

Guest
Beste Autoweekleden,

Deze post maak ik met een tijdelijk account omdat ik me er nog al voor schaam. Mij is het volgende overkomen:

Een aantal maanden geleden stond ik in Duitsland in de file op een brug met twee andere passagiers bij mij in de auto. Op dat moment kwam er een ambulance die er langs moest. Het werd mij moeilijk gemaakt om plaats te maken voor de ambulance omdat de auto voor mij achteruit reed en een rare manoeuvre maakte.

Ik raakte vervolgens in de stress omdat de ambulance met sirene en lichten achter mij stond en ik de weg versperde. Op dat moment heb ik een rare manoeuvre gemaakt en ben ik blijkbaar tegen de auto achter mij gebotst. Op het moment zelf had ik dat niet door.

Toen de ambulance verder reed heb ik mijn weg vervolgd waarop mijn mede passagiers, na van de schrik bekomen te zijn, mij erop attendeerde dat ik wellicht de auto achter mij had geraakt. Dit konden ze echter niet met zekerheid zeggen, ik had het zelf in iedergeval niet gemerkt, dus ik hoopte maar op het beste.

Nu krijg ik een brief uit Duitsland met daarin de melding dat ik een misdrijf heb gepleegd door door te rijden na een aanrijding. Uiteraard terecht, alleen ik was me er op het moment zelf niet van bewust. De bestuurder van de andere auto is mij niet gevolgd en heeft ook niet op een andere wijze duidelijk aan mij gemaakt dat ik hem had geraakt. Dit was in de situatie zoals die plaatsvond niet ondenkelijk, we stonden nog een poosje samen stil op de brug na het voorval.

Aan mijn auto was geen schade. In de brief staat dat de andere auto lichte schade aan de bumper had.

Als ik mij op het moment van spreken bewust was geweest van de aanrijding had ik natuurlijk anders gehandeld. Mijn medepassagiers attendeerde mij er later op, maar waren er ook niet zeker van.

Ik wil uiteraard opdraaien voor de kosten die de tegenpartij heeft gemaakt voor de reparatie, ik ben hierdoor voor verzekerd (vanzelfsprekend). Er staat echter een fikse boete voor dit soort misdrijven. Dit begrijp ik uiteraard, maar in mijn situatie is het wellicht niet zo zwart wit.

Wat is voor mij nu de beste stap om te zetten? Heeft iemand ervaring met een situatie als deze?

Bij voorbaat dank!

Heb je rechtsbijstand (via autoverzekering)? Even bellen.

Ik zou dit gewoon doorspelen naar je autoverzekering en zelf ook even een berichtje naar de duitser sturen.

Mijn inschatting is dat straffen of boetes gelden bij doorrijden bij zware schades, gewonden, getuigen zien je duidelijk de situatie ontvluchten of je eigen schade is zo zwaar dat je het gemerkt moet hebben.

Hier zal het wel meevallen!

Was de brief van een verzekeraar, justitie of particulier?

Jullie hebben allemaal misdrijfdekking bij de verzekering?

Ik weet niet van wie deze brief afkomstig is, maar ik raad toch aan om hier zelf op te reageren.

Rechtsbijstand? Anders een lastig verhaal, Duitsers kunnen bijna nazi's zijn op dit vlak. Ook lekker dat die kerel niet even uitstapt. Had jij ook moeten doen overigens. Maar goed, de Duitser wist verdraaid goed wat hij zo in gang heeft gezet. En dat is een onevenredig hoge straf voor iets minimaal.

Ik raakte vervolgens in de stress omdat de ambulance met sirene en lichten achter mij stond en ik de weg versperde. Op dat moment heb ik een rare manoeuvre gemaakt en ben ik blijkbaar tegen de auto achter mij gebotst.

Heb je ambulance aangetikt of een auto daarachter?
Wel vaag allemaal, niet zeker weten, niet bewust van, tegenpartij seint niet. Ik zou eerst eens vragen hoe men erbij komt. Stel dat diegene al een krasje had, het niet wist en denkt dat het wellicht door jouw manoeuvre komt...

Hoeveel is de boete overigens?

Van wie kwam de brief?
Wie beschuldigd jou van een misdrijf?
Hoe kwam men aan jouw gegevens?

Je medepassagiers zijn geen partij in deze.

Het is voor de schade nu tussen jou en de tegenpartij.
Uiteraard sta je niet alleen, jij hebt een WA verzekering dus daar moet je je melden.

Wanneer je een boete krijgt omdat er aangifte tegen je gedaan is, kan je deze aanvechten. Jij had namelijk geen schade en heb niet tegen de andere auto aan gereden. Tenminste, dat is jouw uitgangspunt.
Ook hier sta je niet alleen, hier moet je je melden bij je rechtsbijstandverzekering

Koopje Nico! Of betreft het dan alleen de materiële verhaalsrechtsbijstand? (Normaliter kost een verkeersrechtsbijstand iets van € 35-40 per jaar).

OT: Als de tegenpartij aangifte van doorrijden na een ongeval heeft gedaan zal het OM in Duitsland hier een zaak van maken. Ben bang dat dit proces niet om te draaien is. ZSM contact opnemen met de aanklager en je verzekeraar inlichten. (Juist met de mededeling dat je je van geen schuld bewust bent. Vooralsnog is de stelregel "Wie eist bewijst", dus zal de tegenpartij moeten aantonen dat er daadwerkelijk een aanrijdinkje heeft plaatsgevonden, er schuld bij jou is en er schade aanwezig is. Het is natuurlijk wel sneu als je daar staat met je auto, je voorligger manoeuvreert wat vreemd waardoor je voorbumper is gebarsten én die voorganger rijdt vervolgens weg....

Ik vraag mij af hoe de tegenpartij wil bewijzen dat jij hem hebt geraakt en doorgereden bent na een aanrijding, tenzij hij een dashcam had.
Het is zijn woord tegen het jouwe en wie zegt inderdaad dat hij niet al van te voren schade had.
Ik blijf het vreemd vinden dat hij je niet direct aangesproken heeft, te meer omdat jullie nog een poosje stil gestaan hebben, tenzij hij de schade pas thuis heeft ontdekt.
Je bent wel heel eerlijk om toe te geven dat jij het eventueel veroorzaakt zou kunnen hebben, ik denk dat menigeen het gewoon zou ontkennen en de tegenpartij het maar laten bewijzen.
Het "misdrijf" van doorrijden na een aanrijding zou je namelijk wel eens duurder kunnen komen te staan als de schade van de tegenpartij.

Nico GTR zei:
Dakloos zei:
Jullie hebben allemaal misdrijfdekking bij de verzekering?

Verkeersrecht bijstand ja.....kost je 0,89 euro per maand.
Maar dus wel een extra die lang niet iedereen heeft. En voor die 0,89 euro per maand zou ik er niet te hoge verwachtingen van hebben. Ik zie in de praktijk genoeg slechte voorbeelden van zogenaamde rechtshulp door verzekeraars.

ScaniaV8 zei:
Ik vraag mij af hoe de tegenpartij wil bewijzen dat jij hem hebt geraakt en doorgereden bent na een aanrijding, tenzij hij een dashcam had.
Het is zijn woord tegen het jouwe en wie zegt inderdaad dat hij niet al van te voren schade had. ...

getuigen?

Gewoon zeggen dat je niks gemerkt hebt, als de tegenpartij niet uitstapt of bijvoorbeeld iets kenbaar maakt met bijvoorbeeld een lichtsignaal, hoe moet je dan weten dat je iemand hebt geraakt? Gewoon eerlijk zijn, maar niet te eerlijk :)

Gullwing zei:
ScaniaV8 zei:
Het is zijn woord tegen het jouwe en wie zegt inderdaad dat hij niet al van te voren schade had. ...

getuigen?

Gewoon zeggen dat je niks gemerkt hebt, als de tegenpartij niet uitstapt of bijvoorbeeld iets kenbaar maakt met bijvoorbeeld een lichtsignaal, hoe moet je dan weten dat je iemand hebt geraakt? Gewoon eerlijk zijn, maar niet te eerlijk :)
Selectief de waarheid vertellen is ook wat anders dan liegen ;)
Verder zag ik ergens voorbij komen dat de inzittenden van TS geen partij zijn in deze, dat klopt maar dat wil niet zeggen dat je ze niet als getuige op papier kan zetten. Gezien het verhaal zijn ze toch van wezenlijk belang in de verhaallijn. Je kan niet ineens gaan doen alsof ze er nooit geweest zijn...

Muddy Bandit zei:
De topicstarter reageert al niet meer, is inmiddels gearresteerd?:)
Of gevlucht, wie zal het zeggen :)

Zonder gekheid: TS meldt dat hij zich er voor schaamt. Lijkt me wat overdreven. Het is geen verhaal om trots te vertellen op verjaardagsfeestjes natuurlijk, maar stress of paniekreacties in zo'n geval zie je wel meer. En per ongeluk een andere auto raken kan dan ook gewoon gebeuren. Daarom heet het ook een ongelukje. En dat een licht tikje niet merkbaar is van achter het stuur maar wel tot beperkte schade leidt is ook helemaal niet zo gek. Blijkbaar heeft de andere partij het ook niet meteen gemerkt, anders spreek je elkaar wel even aan. Het feit dat dat naderhand (op basis van kenteken) alsnog moet gebeuren spreekt m.i. ook niet echt in het voordeel van die Duitser. Dus als je dan gewoon eerlijk het verhaal vertelt en de schade vergoedt dan lijkt het mij nogal overtrokken om je op de bon te slingeren voor het verlaten van een ongeval.

Leon in zn Fiesta zei:
Muddy Bandit zei:

Zonder gekheid: TS meldt dat hij zich er voor schaamt. Lijkt me wat overdreven. Het is geen verhaal om trots te vertellen op verjaardagsfeestjes natuurlijk, maar stress of paniekreacties in zo'n geval zie je wel meer. En per ongeluk een andere auto raken kan dan ook gewoon gebeuren. Daarom heet het ook een ongelukje. En dat een licht tikje niet merkbaar is van achter het stuur maar wel tot beperkte schade leidt is ook helemaal niet zo gek. Blijkbaar heeft de andere partij het ook niet meteen gemerkt, anders spreek je elkaar wel even aan. Het feit dat dat naderhand (op basis van kenteken) alsnog moet gebeuren spreekt m.i. ook niet echt in het voordeel van die Duitser. Dus als je dan gewoon eerlijk het verhaal vertelt en de schade vergoedt dan lijkt het mij nogal overtrokken om je op de bon te slingeren voor het verlaten van een ongeval.

Daarbij kun je je afvragen of TS zich hier wel echt schuldig aan heeft gemaakt. Hij is een poosje aanwezig gebleven (door de file min of meer gedwongen maar toch.) hij heeft daarmee tegenpartij in staat gesteld om hem aan te spreken. Van de mogelijkheid heeft tegenpartij geen gebruik gemaakt. Dan vraag ik me af of je daarmee niet al juridisch aan je plicht voldaan hebt...

Arjee zei:
Leon in zn Fiesta zei:
Muddy Bandit zei:

Daarbij kun je je afvragen of TS zich hier wel echt schuldig aan heeft gemaakt. Hij is een poosje aanwezig gebleven (door de file min of meer gedwongen maar toch.) hij heeft daarmee tegenpartij in staat gesteld om hem aan te spreken. Van de mogelijkheid heeft tegenpartij geen gebruik gemaakt. Dan vraag ik me af of je daarmee niet al juridisch aan je plicht voldaan hebt...
Zo kun je het ook nog zien inderdaad. Zit je alleen nog even met de kwestie of de Duitse rechtsstaat dat ook zo ziet natuurlijk.

Leon in zn Fiesta zei:
Muddy Bandit zei:

Fahrerflucht is in Duitsland een serieus misdrijf. Ik wil de TS niet bangmaken, maar in het ergste geval kan hier zelfs gevangenisstraf worden opgelegd.

De Duitser heeft misschien ook niets gemerkt en later de schade gezien. Nog een misschien, had hij passagiers (getuigen)?

Feit blijft dat ook hier in Duitsland geldt: wie beweert bewijst.

Maar hoe kan het overigens gebeuren dat je (de TS) de rijbaan voor de ambulance blokkeert? :(
Je weet toch: bei Stau Rettungsgasse bilden. :rolleyes:

Op iedere Autobahn zie je borden hoe dat te doen: de auto's op de linkerbaan gaan bij file direct zo ver mogelijk naar links, alle anderen zover mogelijk naar rechts.
Is toch niet zo moeilijk te onthouden?

^^^ ff lezen ZEN:

Kees 4392621 zei:
(..)

Een aantal maanden geleden stond ik in Duitsland in de file op een brug met twee andere passagiers bij mij in de auto. Op dat moment kwam er een ambulance die er langs moest. Het werd mij moeilijk gemaakt om plaats te maken voor de ambulance omdat de auto voor mij achteruit reed en een rare manoeuvre maakte.

Ik raakte vervolgens in de stress omdat de ambulance met sirene en lichten achter mij stond en ik de weg versperde. (..)

.. en veelal zijn er op (lokale) bruggen niet direct ruimtebuffers aan de zijkanten van de rijstroken.

Ik lees dat de wil er wel was.. maar de mogelijkheid ff niet.. hoe vervelend ook.

Oneens, hij heeft gewoon niet opgelet. Je kunt in ieder geval bij het ontstaan van een file zover mogelijk naar links c.q. rechts gaan. Als de boel stilstaat gaat dat niet meer nee. Kwestie van opletten. Gaat alles ineens remmen, dan dus naar links of rechts sturen.

ZEN zei:
Oneens, hij heeft gewoon niet opgelet. Je kunt in ieder geval bij het ontstaan van een file zover mogelijk naar links c.q. rechts gaan. Als de boel stilstaat gaat dat niet meer nee. Kwestie van opletten. Gaat alles ineens remmen, dan dus naar links of rechts sturen.
Wat een slap gelul, er zijn zat bruggen die breed genoeg zijn voor 2 auto's maar waar je echt niet met 3 over heen kan. Heeft niks met opletten te maken.

Epica zei:
ZEN zei:
Wat een slap gelul, er zijn zat bruggen die breed genoeg zijn voor 2 auto's maar waar je echt niet met 3 over heen kan. Heeft niks met opletten te maken.

Woon jij in Duitsland?
Ik wel. Als iedereen doet wat hij doen moet, Rettungsgasse bilden, past het wel.

ZEN zei:
Leon in zn Fiesta zei:
Muddy Bandit zei:

Fahrerflucht is in Duitsland een serieus misdrijf. Ik wil de TS niet bangmaken, maar in het ergste geval kan hier zelfs gevangenisstraf worden opgelegd.

De Duitser heeft misschien ook niets gemerkt en later de schade gezien. Nog een misschien, had hij passagiers (getuigen)?

Dat versterkt dan toch alleen maar het beeld dat TS niet bewust op de vlucht is geslagen, maar het gewoon niet heeft gemerkt. Ik ken de Duitse wetgeving niet, maar ik neem aan dat ze je op basis van zoiets niet in de bak gooien. Als dat wel zo is dan zou je dus na elke beweging van je auto eerst een rondje moeten lopen om te kijken of er geen schades zijn, lijkt me ook wat overtrokken o_O

ZEN zei:
Leon in zn Fiesta zei:
Muddy Bandit zei:

Maar hoe kan het overigens gebeuren dat je (de TS) de rijbaan voor de ambulance blokkeert? :(
Je weet toch: bei Stau Rettungsgasse bilden. :rolleyes:

Op iedere Autobahn zie je borden hoe dat te doen: de auto's op de linkerbaan gaan bij file direct zo ver mogelijk naar links, alle anderen zover mogelijk naar rechts.
Is toch niet zo moeilijk te onthouden?

In de gemiddelde baustelle heb je een schoenlepel nodig om een auto langs een truck te wurmen. En veel vaseline. Op veel binnenwegen en in de steden ook. Het houdt niet over. En ja, ik rij er regelmatig met de vrachtwagen.

ZEN zei:
Epica zei:
ZEN zei:

Woon jij in Duitsland?
Ik wel. Als iedereen doet wat hij doen moet, Rettungsgasse bilden, past het wel.
Je gelooft zeker ook nog in sprookjes, ben vaak genoeg daar geweest om te weten waar ik het over heb, jij woont er zogenaamd maar weet er geen bal van.

Ik woon er niet zogenaamd, ik woon er al bijna zes jaar. Hoef jij niet te geloven, diegenen die mij persoonlijk kennen weten het.
In die zes jaar heb ik hier al zo'n 200.000 km gereden, door de hele Bundesrepublik.
Maar goed, jij weet het blijkbaar beter, het zij zo.

@ZEN Het klinkt wel stoer, je opmerking dat TS niet opgelet heeft en geen Rettungsgasse gevormd heeft.
Maar ik kan nergens lezen dat het zich afgespeeld heeft op de autosnelweg, het kan best zo zijn dat het gebeurd is in de stad in de file voor een verkeerslicht, voor een spoorwegovergang of op een normale Bundesstrasse met maar een rijstrook per rijrichting.
Je opmerking is dus totaal uit de lucht gegrepen en doordat je de precieze feiten niet kent heb je de TS ten onrechte in een kwaad daglicht gesteld.
Niet meer doen dus.

Letterlijk: .....stond ik in Duitsland in de file ......

Wat is daar verkeerd aan te lezen?

Als je in een file belandt, dien je als voorgeschreven te handelen. Excuses als "ich habe es nicht gewusst", tellen niet.
Ik ben nu in Frankrijk met vakantie en heb dus de plicht om de afwijkende regels t.o.v. Duitsland in me op te nemen.

No excuses.

Wat een ontzettend achterlijke reacties zeg (n)... Sorry hoor, maar ga nu niet doen alsof de Duitsers netjes in het verkeer zijn, en alles perfect doen...
Er staan mooie borden langs de snelweg dat je ruimte moet geven, maar op die oneindige baustelle, geeft er niemand ruimte EN al helemaal niet als ze een geel kenteken zien.
Meerdere malen in de file gestaan daar, nou dan mag je blij zijn dat er geen zwaailamp langskomt, want er is nergens ruimte.
En dan heb je het ook nog over onzinnige lange stukken van 10-15 km lang, succes om daar ruimte maken... Dat is er gewoon niet.

En dan hebben we het nog niet over anticiperen en rekening houden met iemand anders. Ruimte geven, dat kennen ze niet. Vele situaties meegemaakt dat iemand ruimte nodig had, in file, op parkings en weet ik veel waar nog meer. Dat ik of de bestuurder bij wie ik in zat, dit niet konden geven omdat de auto achter ons weigerde om maar ruimte te geven.
Dat zal ook ongetwijfeld met het gele kenteken te maken hebben wat onze auto's hebben, en dat het bij een auto met Duits kenteken misschien wel gebeurd, dat weet ik niet. Maar ik zie ze er toe in staat...

"Als je in een file belandt, dien je als voorgeschreven te handelen. Excuses als "ich habe es nicht gewusst", tellen niet.
Ik ben nu in Frankrijk met vakantie en heb dus de plicht om de afwijkende regels t.o.v. Duitsland in me op te nemen."

Vind ik nog wel de topper, wat een denigrerende opmerking zeg. TS vertelt dat hij netjes in de file stond en doordat de auto VOOR hem "raar"deed dat hij niet op tijd plek kon maken en een beetje in paniek raakte. Dat heeft niets met onkunde te maken of niet de regels te willen volgen, dat is "normaal" gedrag lijkt me. Bij een ambulance of wat dan ook probeer je zo snel mogelijk plek te maken. Lukt dat niet of komt de ambulance dichterbij is het logisch dat je een beetje paniek krijgt. (uiteraard wel rustig blijven en alles) Dat heb ik met mijn 20 jaar rijbewijs, mijn vader met 50 jaar, en sterker nog zelfs de ambulance-chauffeurs die ik ken hebben dat als ze "als burger" onderweg zijn.

Ik ben overigens wel benieuwd of Kees nog een terugkoppeling geeft.........

Dank jullie allemaal voor de reacties, ik ben in contact met een Duitse advocaat. Heb daar volgende week een afspraak. We zullen zien hoe het verder loopt.

Mijn verzekering, het juridisch loket en nog een aantal andere instanties konden mij niet verder helpen daar het verhaal zich in Duitsland heeft afgespeelt.

Edit: Nu dus met het verkeerde account gereageerd :rolleyes:

ZEN zei:

Als je in een file belandt, dien je als voorgeschreven te handelen. Excuses als "ich habe es nicht gewusst", tellen niet.
Ik ben nu in Frankrijk met vakantie en heb dus de plicht om de afwijkende regels t.o.v. Duitsland in me op te nemen.

No excuses.

Ik stond 2 jaar geleden in Duitsland in de file in een baustelle. Een rijstrook (op de autobahn ja) en de brandweer kon er niet langs. Die heeft samen met ons 2 uur lang in de file gestaan voordat het weer was opgelost. Er was simpelweg geen ruimte.

Nou jongens het is allemaal goed gekomen. Ik heb uiteindelijk, op aanraden van de jurist van bet bedrijf waar ik werk, besloten om gewoon eerst de brief in te vullen en terug te sturen alvorens een advocaat in te schakelen en gelijk in de verdediging te schieten. Uiteraard alles naar waarheid ingevuld.

Deze week heb ik antwoord gekregen, ik wordt niet aansprakelijk gesteld voor het voorval.

Via Duitse kennissen heb ik vernomen dat het maar zelden gebeurt dat bij een kopstaart botsing de bestuurder van de voorste auto aansprakelijk wordt gesteld. Dit in combinatie met het feit dat er een ambulance langs moest heeft waarschijnlijk geleid tot dit “vonnis.”

Wel een wijze les geleerd, ik sta nu steevast tegen de berm aan bij file in Duitsland om dit soort ongein in de toekomst te voorkomen.

ZEN zei:

No excuses.

Beetje laat maar toch....dan sta je in een baustelle (Baustelle Republiek Deutschland). Of ruim voor de Baustelle. Duitsers zijn er heer en meester in om omwille van de Baustelle het verkeer kilometers van te voren vast te laten lopen. En dan niet eentje maar tig achter elkaar. En het liefst voor meerdere jaren.
A3 Wurzburg en verderop weer. A1 bij Bremen. A7 Hamburg. Uit mijn hoofd A10 Berlijn. A6 Heilbronn.

Terug
Bovenaan