Degelijke Duitse occasion, 7.500 - 9.000 euro

Eijndhover

Net ingestapt
Goedemiddag beste mede-forummers!

Ik volg dit forum al lange tijd, heel vroeger heb ik hier wel eens een aantal posts geplaatst. Kortom ik ben een passieve forummer maar zou nu graag jullie inzichten/kennis inschakelen voor het volgende:

Mijn vriendin en ik zoeken een andere auto. Momenteel rijden we met een DS3 1.6 THP uit 2011. Deze auto heeft zich niet van zijn beste kant laten zien tijdens de anderhalf jaar dat we deze nu bezitten, met name de bouwkwaliteit laat te wensen over. Bovendien is de auto tamelijk stug geveerd en zoeken we naar wat meer comfort en iets meer ruimte. Kortom deze auto gaat er uit en staat inmiddels te koop.

Graag willen wij de overstap maken naar iets degelijkers, bij voorkeur van Duitse makelij. De modellen die we tot nu toe op de lijst hebben staan:

VW Golf, mk6, 1.2tsi en 1.4tsi
Audi A3, 1.4tfsi
BMW E90, 316, 318 en 320

De lijst met onze belangrijkste eisen:

KM stand < 120.000km
Climate control
Cruise control
Parkeersensoren achter
Comfortabel op snelweg (auto wordt met name gebruikt voor lange snelweg ritten + 2/3x per jaar naar Italië)
Relatief zuinig (momenteel halen we ca. 1/18 met onze 1.6 THP, dat verwachten we niet meer te gaan halen, maar 1/15 zou mooi zijn)

Aangenaam is verder:
Multifunctioneel stuurwiel

We voorzien dat we ongeveer 25.000km/jaar zullen gaan rijden.
We zijn voornamelijk opzoek naar nette en net onderhouden modellen.
Degelijkheid zou je dus als eis kunnen zien, maarja het is en blijft een occasion...
We zijn niet op zoek naar per se de beste/meest complete uitrusting, grote wielen etc. maar wel naar courante modellen.

Echter hebben we geen ervaring met bovenstaande auto's en ook niet binnen onze kennissen/vrienden kring helaas. Zou dus heel graag gebruik willen maken van jullie inzichten/hulp hierbij!
Van de VW/Audi TSI en TFSI motoren lees ik dat de ketting en kettingspanners er mee op kunnen houden (uitrekken), dan hoor je een ratelend geluid bij koude start. Bovendien is bij deze motoren het onderhoud/oliebeurten extra van belang. Voor zover ik verder begrijp zijn het aardig degelijke modellen, die lang doorontwikkeld zijn. Graag hoor ik meer ervaringen over bezit van deze auto's en waar extra op te letten bij aanschaf.

Voor wat betreft de BMW motoren moet ik me nog helemaal laten bijpraten. Ik heb wel gereden met de 120i en 118i en in een 318i. Allemaal vind ik ze voldoende snel voor waar we naar op zoek zijn. De 3 serie vond ik wel veel comfortabeler, de 1 series vond ik erg stug waardoor deze voor mij toch afvallen.

Graag hoor ik wat jullie ervaringen zijn met de bovenstaande modellen, waar op te letten met aanschaf en welke modellen jullie eventueel nog zouden overwegen, welk model zie ik nu echt over het hoofd? Wij hebben nog wel even de tijd voor de aanschaf, aangezien onze auto nog niet verkocht is en we geen haast hebben. Vandaar dat ik niet alvast allemaal marktplaats/autoscout advertenties ga delen. Het gaat me nu nog meer om een vooronderzoek.

Alle hulp is welkom, dus bij voorbaat dank!

De Golf en de A3 zou ik laten staan, de risico's die je met die auto's kan krijgen zouden mij persoonlijk te groot zijn om de gok te nemen, nee niet iedere Golf, A3 of welk Vag product met die motoren heeft het probleem, maar ik zie het een beetje als Russisch Roulette.
Als ik opzoek was naar een degelijk auto dan kom ik niet uit bij Duitse auto's, het sprookje dat Duits degelijk is, dat is allang achterhaald.
Ford Focus
ford-focus-1-0-ecoboost-125pk-5-deurs-titanium-navigatie-zeer-mooi.jpg

Dit misschien iets?
De Astra kan ook maar ik weet niet vanaf welk bouwjaar de problemen met de versnellingsbak opgelost zijn.
Wil je een Europese auto en betrouwbaar, dan kom je uit bij een Renault.
Megane
renault-megane-coupe-1-4-tce-bose-pano-dak-navi-ecc-cruise-keyless-2e-eig.jpg

Voor de rest, de Aziaten, Kia C'eed, Hyundai I30, Toyota Auris, Honda Civic, Mazda 3, dat zijn degelijke auto's.

Eigenlijk zie ik in je post Duitse auto's die juist NIET bekend staan om hun degelijkheid.

VAG heeft veel motorproblemen gekend, de distributiekettingen rekten uit, kapotte kettingspanners, slechte cilinder coating, olieverbruik, vervuiling, turbo problemen dus een Golf 6 en Audi uit deze periode is een slecht idee als je zoekt naar een degelijke auto.

BMW en Mini gebruikten de zelfde 1.6 die ook door PSA werdt gebruikt, met name de sterkere motoren zijn behoorlijk berucht, dit is de zelfde 1.6 THP motor die ook in de Citroen DS3 ligt. De motor kent wel minder problemen als bij VAG, maar ook kettingproblemen, olieverbruik en vervuiling.

Wil je Europees en betrouwbaar dan kom je uit bij Renault, zoals de Megane 3.
De Ford Focus 3 is ook een hele goede auto. Bij de Megane 3 zou je ook nog diesel kunnen overwegen omdat die door het enorme aanbod super voordelig zijn.
Epica noemt verder hele goede en degelijke voorbeelden zoals de genoemde Koreaanse en Japanse opties.

een echte outsider is de seat Exeo, ik heb 1 gevonden met de 1.8 twintig klepper, in de titel staat 1.8 tsi , maar ik heb kenteken gecheckt en deze heeft de betrouwbare 1.8 twintig klepper onder de kap.

De exeo is in basis een audi a4 van een eerdere generatie, en ze hebben hier en daar verbeterpunten aangebracht.

seat exeo

De exeo is er ook in station

1280x960.jpg

Bedankt voor jullie tips so far. Ik zie een aantal begrijpelijke voorstellen, dank daarvoor. We nemen ze eens mee in de overweging. Echter we neigen meer naar de Duitse modellen in mijn openingspost, ook vanwege zaken als uiterlijk en interieur. De interieurs van die modellen vinden we persoonlijk prettig in gebruik en mooi. De Exeo lijkt ook een redelijke optie, niet het mooiste model omdat het wat gedateerd is. Maar is dit dan de 'oude' 1.8 20v Turbo motor van Audi/VW? Die staat als degelijk bekend volgens mij?

Voor wat betreft A3/Golf:
Ik begrijp dat de TSI motoren af en toe fout gaan. Maar heb begrepen dat, met goed onderhoud, de meesten er geen last van hebben? En als ze het krijgen, dat het na vervangen van kettingspanners + ketting weer opgelost is. Het is lastig om hier een goed beeld van te krijgen, gezien de problemen bij modellen vaak het meest in het nieuws komen. Hebben deze motoren/modellen verder nog last van veel problemen? Het lijken me namelijk wel erg waardevaste auto's, wat we ook meewegen gezien afschrijving ook een aardige kostenpost is. De vraag blijft nog, stel dat we voor een Golf gaan kijken, waar moeten we dan nog meer op letten?

Roel 9963492 zei:
Bedankt voor jullie tips so far. Ik zie een aantal begrijpelijke voorstellen, dank daarvoor. We nemen ze eens mee in de overweging. Echter we neigen meer naar de Duitse modellen in mijn openingspost, ook vanwege zaken als uiterlijk en interieur. De interieurs van die modellen vinden we persoonlijk prettig in gebruik en mooi. De Exeo lijkt ook een redelijke optie, niet het mooiste model omdat het wat gedateerd is. Maar is dit dan de 'oude' 1.8 20v Turbo motor van Audi/VW? Die staat als degelijk bekend volgens mij?

Voor wat betreft A3/Golf:
Ik begrijp dat de TSI motoren af en toe fout gaan. Maar heb begrepen dat, met goed onderhoud, de meesten er geen last van hebben? En als ze het krijgen, dat het na vervangen van kettingspanners + ketting weer opgelost is. Het is lastig om hier een goed beeld van te krijgen, gezien de problemen bij modellen vaak het meest in het nieuws komen. Hebben deze motoren/modellen verder nog last van veel problemen? Het lijken me namelijk wel erg waardevaste auto's, wat we ook meewegen gezien afschrijving ook een aardige kostenpost is. De vraag blijft nog, stel dat we voor een Golf gaan kijken, waar moeten we dan nog meer op letten?

Klopt dat is de bekende 1.8 20v turbo. De exeo is nog 1 van de laatste modellen waar deze motor ingeleverd is. Het is bij de exeo wel oppassen omdat de beruchte 1.8 tsi blokken ook zijn geleverd. Dus je moet een exeo hebben van de beginjaren. De 150 pk uitvoering is de 1.8 20v turbo , de 120 en 160 pk is de 1.8 tsi met de olie problemen. Maar altijd kenteken checken op motor code, want het 120 pk kan ook getuned worden tot 150 pk.

Hier een test tussen de audi a4 en de exeo

test exeo a4

hier een video over hoe de exeo tot stand is gekomen

exeo tot stand

De problemen bij deze motoren zijn omvangrijker, Volkswagen heeft slechte coatings gebruikt in de motoren, en ze hebben door de constructie ook eerder last van vervuiling. Kijk anders naar een Golf 6 of naar.de betere en goedkopere Skoda Octavia met de oude 1.6 motor.

Van het VAG concern biedt Skoda het meeste ruimte maar ook meestal de beste kwaliteit. En als je toch een 1.4 TSI neemt dan met 122 pk. Hoe meer vermogen hoe meer kans op problemen.
De 1.8 20v 150 pk die in de Seat Exeo ligt is een goede motor.

Koop een auto in deze prijs klasse vooral niet vanwege de waarde vastheid, je betaald er nu ook veel meer voor. Over 5 jaar is vrijwel elke auto in deze prijs klasse en leeftijd waard wat de gek er voor geeft. En we schakelen langzaam over op elektrisch.

Kijk ook gewoon wat verder, en zet vooroordelen uit het verleden gewoon aan de kant. Sommige merken hebben enorme stappen gemaakt, door vooroordelen koop je die voor relatief weinig geld.

Roel 9963492 zei:
De Exeo lijkt ook een redelijke optie, niet het mooiste model omdat het wat gedateerd is. Maar is dit dan de 'oude' 1.8 20v Turbo motor van Audi/VW? Die staat als degelijk bekend volgens mij?

Een goed idee als je persé een als Duits herkenbare auto wil rijden. Een gewensd verbruik van 1 op 15? Daar moet je wel je best voor doen..
Ik ben erg tevreden met mijn (niet Duitse!) Honda Accord 2.4 executive sedan handbak met 190 pk gekocht voor maar 6000 euro. Fijne zeer betrouwbare stille lange afstands cruiser, met lekkere stoelen en bomvol luxe gadgets voor het jaartal. Haalt weer geen 1 op 15..

Megatron zei:
Roel 9963492 zei:
De Exeo lijkt ook een redelijke optie, niet het mooiste model omdat het wat gedateerd is. Maar is dit dan de 'oude' 1.8 20v Turbo motor van Audi/VW? Die staat als degelijk bekend volgens mij?

Een goed idee als je persé een als Duits herkenbare auto wil rijden. Een gewensd verbruik van 1 op 15? Daar moet je wel je best voor doen..
Ik ben erg tevreden met mijn (niet Duitse!) Honda Accord 2.4 executive sedan handbak met 190 pk gekocht voor maar 6000 euro. Fijne zeer betrouwbare stille lange afstands cruiser, met lekkere stoelen en bomvol luxe gadgets voor het jaartal. Haalt weer geen 1 op 15..

idd 1 op 15 had ik overheen gelezen, maar dat zal met een bmw 3 serie ook een uitdaging worden. Maar moet het perse een blok zijn met veel koppel? want anders is een 1.6 zonder turbo een betere keuze dan de tsi blokken.

De motoren van BMW in je prijsklasse zijn volgens mij nog prima, geen turbo. Maarrr, de E90 is een stugge wagen, zeker in combinatie met de verkeerde runflat banden van bijvoorbeeld Bridgestone op 17" en groter.

Wees slim en kijk ook eens naar een Mondeo, Laguna, Mazda 6, Hyundai etc. Mercedes is waarschijnlijk de comfortabele duitser voor je.

Je rijdt behoorlijk veel en dan is een oude premium bak rijden misschien te pittig voor je budget. Voor hetzelfde geld 75000 minder op de klok scheelt je gewoon 3 jaar langer doorrijden.

Er moet dus gewoon een golf of a3 komen, en je wilt bevestiging dat sommige best goed zijn?

Nou nee, https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/hoog-olieverbruik-tfsi-motor/ hou 3 tot 5 duizend achter de hand voor onderhoud, (y)

Gullwing zei:
Er moet dus gewoon een golf of a3 komen, en je wilt bevestiging dat sommige best goed zijn?

Nou nee, https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/hoog-olieverbruik-tfsi-motor/ hou 3 tot 5 duizend achter de hand voor onderhoud, (y)

Dat gevoel krijg ik ook altijd bij het lezen van dit soort topics. Besluit staat al vast, men leest over problemen op Google en stellen een vraag op een forum als dit om de reacties te peilen. Daarna komen er non-argumenten om de boel een beetje te bagatiliseren en koopt men de auto toch.

Al was er laatst een topicstarter die de adviezen wel te harten nam en geen Golf of A3 kocht, dus er is nog hoop.

Als je na het lezen van bijv de site van Hartog alsnog vindt dat het allemaal overtrokken is en besluit dat het toch die Golf moet worden, heb je hem ook gewoon verdiend. Dus veel plezier met die 160pk Golf, duitse degelijkheid, moet goed komen. (y)

R W xxx zei:
Als je na het lezen van bijv de site van Hartog alsnog vindt dat het allemaal overtrokken is en besluit dat het toch die Golf moet worden, heb je hem ook gewoon verdiend. Dus veel plezier met die 160pk Golf, duitse degelijkheid, moet goed komen. (y)

En met de oerdegelijke DSG-bak, dan ben je spekkoper. :D

Met je budget kom je dus waarschijnlijk terecht in de ultieme "Degelijk Duits"
a014.gif
bouwjaren...:
https://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=90
https://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=84

Automaat?
https://d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.net/app/uploads/2015/04/attachment-001_1354634038566.pdf

a042.gif

Dank voor de reacties. Sommige nuttiger dan anderen.. ;) Maar het is duidelijk dat er dus wel meer mis is met de TSI motoren in die bouwjaren en dat de motoren eigenlijk in de basis slecht of goedkoop gebouwd zijn. Kiezen voor zo'n motor/auto zou dus een bewust risico zijn..

Zijn de TSI problemen met nieuwere type Golfs/Polo/A3 etc. wel verholpen? Zijn dit betrouwbaarder auto's als geheel? Ik overweeg momenteel of ik het budget kan verhogen zodat we deze probleem motoren kunnen vermijden en toch een gewenste auto kunnen rijden. Overigens zie ik dan ook auto's als de nieuwe Astra en nieuwere Focus in beeld komen, welke ons een stuk beter bevallen qua interieur dan de oude varianten. Bovendien lees ik daar ook betere tests over in termen van comfort/bouwkwaliteit/tech.

Dan adviseer ik IPV benzine voor de Skoda rapid 1.4 TDI te gaan. Dat blok kwam nadat VW op zijn vingers is getik ivm diesel schandaal. De rapid is een c-segmenter maar is qua gewicht ontzettend gunstig dat die voor een diesel goedkoop is in de wegenbelasting. de 1.4 TDI is ook lichter dus goedkoper in de wegenbelasting dan de 1.6 TDI.

Golf VII
volkswagen-golf-1-4-tsi-act-comfortline-komt-binnenkort.jpg

Dit is een van de goedkoopste die ik zo gauw kon vinden en een origineel Nederlandse auto.

Auto encyclopedie zei:
Dan adviseer ik IPV benzine voor de Skoda rapid 1.4 TDI te gaan. Dat blok kwam nadat VW op zijn vingers is getik ivm diesel schandaal.

Diesel bij 25.000 km? En dan een diesel van dit concern? Dacht je dat het dieselschandaal voorbij was? Ik hoop dat je de Duitse taal beheerst. Uitzending van de ARD op het eerste Duitse net, Bayerischer Rundfunk, 1 juli 2019:

https://www.daserste.de/information/reportage-dokumentation/dokus/videos/der-fall-audi-video-102.html

Wel even geduld hebben (44 minuten) en je afvragen of je ooit nog een auto wilt van deze firma...

Jazzik zei:
Auto encyclopedie zei:
Dan adviseer ik IPV benzine voor de Skoda rapid 1.4 TDI te gaan. Dat blok kwam nadat VW op zijn vingers is getik ivm diesel schandaal.

Diesel bij 25.000 km? En dan een diesel van dit concern? Dacht je dat het dieselschandaal voorbij was? Ik hoop dat je de Duitse taal beheerst. Uitzending van de ARD op het eerste Duitse net, Bayerischer Rundfunk, 1 juli 2019:

https://www.daserste.de/information/reportage-dokumentation/dokus/videos/der-fall-audi-video-102.html

Wel even geduld hebben (44 minuten) en je afvragen of je ooit nog een auto wilt van deze firma...
Als je nou niks nuttigs te melden hebt laat daze onzin dan ook lekker achterwegen.

Epica zei:
Jazzik zei:
Auto encyclopedie zei:

Als je nou niks nuttigs te melden hebt laat daeze onzin dan ook lekker achterwegen.

Dit als onzin afdoen... dat is pas echt onzinnig!

Jazzik zei:
Epica zei:
Jazzik zei:
Auto encyclopedie zei:

Als je nou niks nuttigs te melden hebt laat daeze onzin dan ook lekker achterwegen.

Dit als onzin afdoen... dat is pas echt onzinnig!
Alles geloven wat je op internet en tv leest hoort en ziet dat is pas onzinnig, maar ja ben niet anders van je gewend, als het niet Honda is dan is het niks.

Epica zei:
Alles geloven wat je op internet en tv leest hoort en ziet dat is pas onzinnig, maar ja ben niet anders van je gewend, als het niet Honda is dan is het niks.

Sorry, Epica, het kan verkeren, je hebt deze diepgravende en goed onderbouwde (Duitse!) reportage duidelijk niet gezien.
Daarbij heb je kennelijk je dag niet.
c086.gif
We rijden al jaren in een Toyota...
a041.gif

Haha ja wat kun je hier snel een stempel hebben, het schijnt dat ik aandelen heb in de Mitsubishi Colt. Terwijl ik ontzettend kritisch ben op de irritante zicht van deze auto en de waardeloze automaat en de 1.1 benzine waar er geen 1 van te koop staat met meer dan 250.000 km

Ik begin nu serieus te onderzoeken of een Golf 7 een mogelijkheid wordt. Ik hoor positieve verhalen over de TSI motoren uit die jaren, geen ketting maar distributieriem en een 'heel stuk beter' qua motoren, wat dat ook precies moge inhouden. Klinkt in elk geval al goed.

Autoweek Aankoopadvies

Ik zie ook dat er zeer veel keuze ontstaat als ik kijk naar de Duitse automarkt:
Dit is één voorbeeld, maar ik heb er zo al ruim 30 gevonden die voldoen aan de criteria.

En hiervan lijkt de import heel erg mee te vallen (qua prijs).
ca. 600 euro BPM volgens de autoweek BPM calculator.

Dit als voorbeeld. Ik ga dit 'pad' eens verder onderzoeken. Nuttige ervaringen en tips worden van harte gewaardeerd. Bovenstaande paar comments vind ik werkelijk nergens op slaan, reageer dan privé op elkaar. Ik vind het niet van toepassing op de inhoud en heb er ook melding van gemaakt bij de mod.

soms gaat het hier wat horkerig en cynisch , maar aan de andere kant het is gratis advies, en als ik namens mezelf spreek ben ik best altijd wel veel tijd kwijt aan een juiste auto zoeken voor een zoekende, omdat ik meestal even het kenteken na check en bij een exeo of het wel om het juiste motor blok gaat enz enz.

Nederland is echt een Volkswagen land en dat zit heel diep hier in ons land. Hier op het forum en daar hoor ik ook bij zijn er ontzettend veel mensen die verder kijken dan Volkswagen, Audi , seat en Skoda en ik zie dat dat botst met dat jij graag een golf wil.

Mocht jij wel een golf willen met een tsi blok , dan kan ik je helaas niet helpen omdat puur mijn kennis daar niet ligt.

Trouwens ik heb mijn vriendin ooit wel een seat getipt en deze heeft ze ook gekocht. maar dat was een exeo

Roel 9963492 zei:
Ik begin nu serieus te onderzoeken of een Golf 7 een mogelijkheid wordt. Ik hoor positieve verhalen over de TSI motoren uit die jaren, geen ketting maar distributieriem en een 'heel stuk beter' qua motoren, wat dat ook precies moge inhouden. Klinkt in elk geval al goed.

Autoweek Aankoopadvies

Ik zie ook dat er zeer veel keuze ontstaat als ik kijk naar de Duitse automarkt:
Dit is één voorbeeld, maar ik heb er zo al ruim 30 gevonden die voldoen aan de criteria.

Dit als voorbeeld. Ik ga dit 'pad' eens verder onderzoeken. Nuttige ervaringen en tips worden van harte gewaardeerd. Bovenstaande paar comments vind ik werkelijk nergens op slaan, reageer dan privé op elkaar. Ik vind het niet van toepassing op de inhoud en heb er ook melding van gemaakt bij de mod.
Maar wat vind je van de Golf die ik voorstelde op het laatst? Is wel wat meer kilometers maar wel een 7 met een 1.4 met 150pk

Dank! En je advies wordt echt gewaardeerd. De exeo is een goede optie binnen het eerst genoemde budget. Zeker ook fijn dat je me hebt getipt over die 1.8 motor, dit wist ik niet en ik was er anders gewoon vanuit gegaan dat het ook een 'verkeerde' tsi zou betreffen.

Ik ben verder niet getrouwd met de Golf, sterker nog, ik heb er nog nooit een gehad. Echter kom ik er toch steeds bij uit, het heeft iets te maken met de verfijning, uiterlijk en gevoel van kwaliteit. Of dat ook echt zo blijkt te zijn, zullen proefritten en misschien het bezitten ervan, moeten uitwijzen.

@Epica,

Bedankt, ik vind de kilometerstand van die auto veel te hoog. Ik zoek echt naar onder de 120.000km. Verder is het vermogen voor mij niet zo van belang. Ik zal eens een paar proefritten moeten maken. Ik vermoed dat de moderne 1.2 TSI met 105pk, of 1.4 TSI met 122pk al voldoende vlot zijn, let wel, die Golfs wegen slechts 1110kg tot 1125kg.

Kan dit iets zijn?:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/golf/45586754
https://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/golf/45114996

Roel 9963492 zei:

Autoweek Aankoopadvies

De TSI motor in de Golf 7 is inderdaad beter, verder is de Golf 7 een flinke stap vooruit in kwaliteit en ontwikkeling t.o.v. de Golf 6. VW gebruikt nu een distributieriem. Als gevolg van de motorconstructie kan de motor nog altijd wel wat meer olie gebruiken, en vervuilen.

Er zijn genoeg redenen om voor een Golf 7 te gaan, realiseer je echter wel dat je veel geld moet betalen voor slechts een gemiddelde kwaliteit, kies de auto dus zeker niet omdat die degelijker is dan de concurentie, volgens de statistieken blijkt die dat namelijk niet te zijn. Waar VW wel goed in is is de kwaliteits uitstraling.

Veel succes met de zoektocht. Let wel op met import, koop de auto bij een betrouwbaar adres zoals de VW dealer, of laat de kilometerstand controleren bij een VW dealer. In Duitsland wordt immers op grote schaal gesjoemeld met kilometerstanden.

Roel 9963492 zei:

Autoweek Aankoopadvies

Vergelijk bovenstaand Autoweek Aankoopadvies eens met bijvoorbeeld dit Autoweek Aankoopadvies, vooral het commentaar van de Vakgaragemonteurs...: https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/honda-civic-occasion-aankoopadvies/

a049.gif

[size=x-small].[/size]​

Er komt een VW, andere suggesties zijn kansloos.

Mijn vader was ook altijd van de duitse auto's, nu rijdt hij 2 jaar met een Mazda CX-5 en komt alleen nog in de garage voor reguliere beurtjes wat voorheen wel anders was. Hij is compleet om.

speedtouch zei:
TS zal het toch voor zichzelf moeten bepalen, het is helemaal aan hem, en wij hebben dat te respecteren.

Tuurlijk! Een ieder mag op zijn eigen wijze gelukkig worden.
d094.gif

Terug
Bovenaan