Youngtimer kopen, net geen youngtimer

A

Anoniem

Guest
Hi,

ik ben net zzpér en wil een auto kopen die in september youngtimer wordt. Kan ik de auto dan aan mijn eenmanszaak verkopen of moet ik hem inbrengen? Ik kan hem nu iig kopen en dan voo 19cnt de kilometer zakelijk rijden. Mijn vraag is wat het beste scenario is.

Groet,
Wouter

Jij bent de eenmanszaak en de eenmanszaak ben jij, er is geen sprake van verkopen aan of inbrengen (is geen bv).
Gewoon administratief verwerken

Tot de datum van 15 jaar oud 19 ct per km, dan opnieuw op je naam laten zetten. Niet helemaal legaal, omdat je maar eenmalig een auto als zakelijk of privé mag etiketteren. Maar in de praktijk gebeuren dit door wisselingen wel vaker.

Casanova zei:
Tot de datum van 15 jaar oud 19 ct per km, dan opnieuw op je naam laten zetten. Niet helemaal legaal, omdat je maar eenmalig een auto als zakelijk of privé mag etiketteren. Maar in de praktijk gebeuren dit door wisselingen wel vaker.

Mogelijk een optie om hem voor een tientje als particulier aan pa te verkopen als je met vakantie gaat, en een week later als bedrijf voor een tientje terug? Heb het niet zwart op wit maar het lijkt me sterk als dat niet zou mogen.

10tje is waarschijnlijk geen waarde economisch verkeer. Transactie moet zakelijk zijn, zeker binnen familiesfeer. Anders kan het als schenking gezien worden, heb je wel weer wat vrijstellingen, maar daarboven wordt aftikken.
Het idee op zich is leuk maar erg doorzichtig.

Waarde economisch verkeer is gewoon de aankoopprijs. Net wat MB zegt. Voor een tientje is naast niet zakelijk ook nog eens fraude. Goed advieso_O

BostonWheeler zei:
ZZP = Zelfstandige Zonder Poen

Dank u voor deze bijdrage - zeer nuttig.
Het feit dat de laag betaalde of ongewilde ZZPers het nieuws domineren betekent nog niet dat de rest van de wereld ook zo werkt. Genoeg ZZP's (ja ik voelde me aangesproken) die echte ondernemers zijn met success.

On-topic: bij een eenmanszaak ben je zelf de natuurlijke persoon. Je kan dus niet je auto aan je bedrijf verkopen. Welke belastingvoordelen je allemaal hebt met een eenmanszaak met een youngtimer weet ik niet - ik zou me daar eens in verdiepen. Met een BV kan je wel de voordelen hebben in ieder geval en dan moet je inderdaad verkopen tegen een normale waarde.
Overigens is de Belastigndienst niet dom; even een paar weken op naam zetten van iemand in de familie voordat je het aan je BV zou verkopen valt nogal op. Hoeft geen problemen te geven maar ik ga altijd uit van het principe dat je de kat beter niet op het spek bindt...

Valt op dat er de laatste tijd veel van dit soort vragen komen.
Echter zonder een goed inzicht te geven in de totale situatie. Zoals al vaker aangegeven hier kun je als Zzper ook nog spelen met alleen voor de btw zakelijk en voor de inkomstenbelasting privé.
Kortom laat gewoon goed naar je hele situatie kijken en een en ander goed doorrekenen. Dan weet je ook gelijk wat je wel en niet aan bonnen hoeft te bewaren of aan km administratie moet bijhouden. Elke situatie is anders.
Ter illustratie vorige week een startende zzper aan mn bureau gehaf die zo slim was om adviesgesprek aan te gaan. Hij wilde in eerste instantie auto zakelijk nemen. Alle factoren goed doorgerekend bleek privé voordeliger. Scheelt "slechts" 3.000 netto per jaar... vaak staart men zich blind op het hebben van een auto op/ van de zaak

Klopt helemaal. Waar men aan voorbij gaat is dat men als zelfstandige eerst de leasekosten zelf op moet hoesten om vervolgens nog even de bijtelling voor lief te nemen.

@Engineer2: grapje moet kunnen toch? Overigens ben ik als fiscalist met 32 jaar ervaring nog nooit een zzp'er tegengekomen wat enorme succesvolle ondernemers zijn want dan zou je geen zzp'er meer zijn. Maar goed, over wat succesvol is kan je een boom opzetten natuurlijk.

De nette optie is overigens tot de datum van 15 jaar oud de volle mep bijtelling betalen. Of als je pech hebt tot einde dit jaar. En anders auto kopen, leveren in september. Of iemand anders de auto laten kopen.

BostonWheeler zei:
@Engineer2: grapje moet kunnen toch? Overigens ben ik als fiscalist met 32 jaar ervaring nog nooit een zzp'er tegengekomen wat enorme succesvolle ondernemers zijn want dan zou je geen zzp'er meer zijn. Maar goed, over wat succesvol is kan je een boom opzetten natuurlijk.
Mwoah. Ik snap wat je bedoeld maar zo heel af en toe zie ik hier wel succesvolle ondernemers die bewust ZZP'er blijven omdat ze geen zin in alle rompslomp hebben en eigenlijk niet 'groter' willen worden. Het geen wat nog steeds op verjaardagen wordt geroepen dat je vanaf een ton winst beter een BV kan hebben is al jaren achterhaald. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen.

Tja, en wat is een ondernemer? Een ex-loondienstfiguur die (veelal noodgedwongen) zelfstandig is geworden en die nog wat na-ijl klusjes of klantjes van zijn voormalige werkgever doet en daarna al hosselend een paar euro probeert te verdienen of mensen met visie en expertise die respectabele bedrijven hebben opgebouwd of alles wat daar tussenin zit?

Kan je niet uit met de 500km privé? Dus meteen zakelijk rijden maar geen prive kilometers maken. Voor 2019 moet je dan wat schipperen met die 500km (250km voor 6 maanden) en in 2020 ga je wel bijtellen...

ZZP en succesvol, wat is succes? 50 man in dienst en 50 miljoen op de bank of gewoon 3x 8 uurtjes prima beloond per week op de fiets of youngtimer?

Succesvol zijn is in mijn ogen in ieder geval je niet druk hoeven te maken over de kilometers die je rijdt en dat je dat moet bijhouden.

Als je er goed van kunt leven en daarnaast ook nog jaarlijks kunt investeren in dingen die het rendement verhogen dan ben je in mijn ogen wel een succesvolle ondernemer.
Personeel, bedrijfspanden en omzet zeggen niet veel over het succes van een onderneming, die zijn meer een indicatie voor de vaste lasten van het bedrijf als voor de winst.

Zzp'er heb ik altijd al een raar en vaag begrip uit de laatste 20 jaren gevonden, die kreet dekt ongeveer alles wat een kvk inschrijving heeft en geen vast personeel in dienst... niet alleen de kleine zelfstandige die al 30 jaar z'n toko succesvol runt maar ook de hobbyist of freelancer die een beetje onderneemt naast een loondienst/scholing/AOW.
Wat dat betreft is het net een fruitschaal: de overeenkomst tussen appels, peren, bananen en kiwi's is de kreet "fruit".
Maar als ik lees dat men per 2021 het minimum uurtarief voor zzp op € 16,= vast wil leggen dan vraag ik me wel af hoe je daar nog van kunt leven na aftrek van kosten, lasten en belasting, laat staan tegen die huidige verkapte loondienst tarieven van soms maar 10 euro... de gemiddelde loonslaaf en beunhaas is dan nog beter af.

Nu gaat het allemaal hosanna. Maar die groep valt straks tussen wal en het schip als er weer iets van een crisis uitbreekt.
Het enige dat dan nog rest is de bijstand.
Mooi voorbeeld zijn die TNT postbezorgers die allemaal met veels te dure leasecontracten zitten omdat de bus die ze hebben aan allerlei eisen moest voldoen en vervolgens een hongerloontje krijgen.

Precies, kan je op wachten. Is het nieuwe Nederland. Ik was onlangs weer eens op een zaterdag langs wat autodealers. Je ziet nauwelijks meer een verkoper ouder dan 40. Alles weggesaneerd. Veel van die mensen worden noodgedwongen zzp'er en slechts weinigen gaan de kost echt verdienen. Ik ben er niet optimistisch over.

michel1975 zei:
Nu gaat het allemaal hosanna. Maar die groep valt straks tussen wal en het schip als er weer iets van een crisis uitbreekt.
Het enige dat dan nog rest is de bijstand.

Dat geldt voor grotere bedrijven idem, een crisis is een vrij regelmatig terugkerend item waar je gewoon rekening mee moet houden en flexibel mee om moet kunnen gaan.
In de goede jaren wordt er wel goed verdient, maar dan worden ook vaak plannen tot uitbreidingen/investeringen op basis van (te) optimale prognoses uitgevoerd en daarvoor tophypotheken verstrekt... een crisis slaat vervolgens weer in, de gemaakte prognoses blijken op langere termijn totaal niet realistisch en de torenhoge vaste lasten van de financieringen slepen het bedrijf vervolgens weer de afgrond in.
Bezuinigen op personeel lijkt voor de pennenlikker dan in eerste instantie de gemakkelijkste en snelste weg om de vaste lasten wat te drukken, maar de kennis en ervaring verdwijnt daarmee ook uit het bedrijf... en dat nieuwe dure luxe pand verkopen is geen optie want die hoop stenen blijkt opeens slechts een crisiswaarde met torenhoge restschuld te vertegenwoordigen i.p.v. de waarde in de boeken.
De rechtbank doet wel weer uitspraak, de curator bepaald dat de belastingdienst nog iets vangt, de rest van de schuldeisers moet maar zien hoe ze het overleven... in de crisisjaren dagelijkse praktijk en de naweeën merk je ook nu nog steeds bij schuldeisers die toen het schip in zijn gegaan.

Vaste lasten zo laag mogelijk houden en de winsten naast investeren ook reserveren werkt gewoon goed voor elke ondernemer en elke particulier... en als je genoeg kunt reserveren kun je ook probleemloos een tijdje wat uitzingen met die eigen middelen.
En uit ervaring weet ik dat je in een crisis m.b.v. eigen middelen ook heel fors goedkoper kunt investeren in goede bedrijfsmiddelen en panden dankzij de faillissementen: de een z'n dood is de ander z'n brood.

Straks als de jaren 30.aanbreken komt er een grote crisis. Als de hypotheekrenteaftrek al niet eerder is afgeschaft, stopt die dan alsnog voor veel mensen vanwege het bereiken van de 30 jaarstermijn voor aftrek. Die mensen gaan dan veelal ook met pensioen en hebben ook vaak nog een aflossingsvrije hypotheek (want de lasten waren zo lekker laag...). Probleem dus want geen renteaftrek meer dus hogere maandlast. Minder inkomsten vanwege pensioen. Tel maar uit de mindere bestedingsruimte. Ander risico is dat de bank niet wil herfinancieren. Kijk bijvoorbeeld naar de campagne aflossingsblij. Hadden ze veel eerder mee moeten beginnen.
Maar goed we dwalen af van het topic.
Inderdaad moet een ondernemer gewoon reserves nog opbouwen. Zoals gezegd staren ze zich vaak helemaal blind op de auto... hoe leuk dat ook is, het moet financieel wel kunnen.
Keertje laten doorrekenen is dan geen overbodige luxe en brengt z'n geld wel op.

En daarom kiest de calculerende ZZPer vaak voor een youngtimer. Ik heb nu nog een lease Outlander PHEV, maar ver anderhalf jaar is de kans groot dat er een tweede youngtimer komt.

MB84 zei:
Straks als de jaren 30.aanbreken komt er een grote crisis. Als de hypotheekrenteaftrek al niet eerder is afgeschaft, stopt die dan alsnog voor veel mensen vanwege het bereiken van de 30 jaarstermijn voor aftrek. Die mensen gaan dan veelal ook met pensioen en hebben ook vaak nog een aflossingsvrije hypotheek (want de lasten waren zo lekker laag...). Probleem dus want geen renteaftrek meer dus hogere maandlast. Minder inkomsten vanwege pensioen. Tel maar uit de mindere bestedingsruimte. Ander risico is dat de bank niet wil herfinancieren. Kijk bijvoorbeeld naar de campagne aflossingsblij. Hadden ze veel eerder mee moeten beginnen.
Maar goed we dwalen af van het topic.
Inderdaad moet een ondernemer gewoon reserves nog opbouwen. Zoals gezegd staren ze zich vaak helemaal blind op de auto... hoe leuk dat ook is, het moet financieel wel kunnen.
Keertje laten doorrekenen is dan geen overbodige luxe en brengt z'n geld wel op.
Fiscalist houd je bij je leest. Als jij beloofd niet van dit ongefundeerde hypotheekadvies te geven onthoud ik me van fiscaal advies. Beloofd:)

De hypotheekrente aftrek gaat er de komende 5 jaar echt wel aan. Daar zal wat anders voor terugkomen. Maar er is altijd een groep die er op vooruit gaat en een groep achteruit. er zal sowieso een ander fiscaal stelsel komen want de huidige is stuk. Hangt aan elkaar van de reparatiewetgeving. De groep waar de aflosvrije hypotheek in combinatie met einde looptijd en pensioenleeftijd een groot probleem is is vrij beperkt. Een groter probleem is het betaalbaar houden van ons huidige pensioenstelsel en de grote groep ZZP'ers die als geen geld hebben voor de meest basale verzekeringen laat staan pensioenopbouw.

Voor de starters in de afgelopen jaren is renteaftrek niet eens meer een issue. Met de lage rentes en het verplicht aflossen ben je na 20 jaar iedere renteaftrek van betekenis al kwijt.

Als calculerende ondernemer/zzp'er houd ik privé en bedrijf strikt gescheiden, rijd ik zakelijk geboekt met ex-leasers van 5 tot acht jaar oud met een verklaring geen privégebruik, en privé geboekt met een oude 4x4 bedrijfsauto tegen het lage ondernemerstarief en gebruik die ook nog regelmatig zakelijk.

In het verleden heb ik eens gebruik gemaakt van die youngtimer regeling, maar het voordeel van de autokosten als aftrekpost + de lage bijtelling minus jaarlijkse btw-verrekening privégebruik weegt voor mij totaal niet op tegen het voordeel van 0,19/km belastingvrij declareren van de zakelijke kilometers met de privéauto.
Het grootste voordeel zit in het 1e jaar dat je de aankoop boekt als een investering, maar de jaren daarna doen de balans vaak al vrij snel weer omslaan.
De mrb en verzekering van mijn oude 4x4 bedrijfsauto zijn namelijk peanuts die maar weinig aftrekposten geven, de afschrijving idem, het onderhoud doet beun de haas wel tegen kwarttarief van een garagebedrijf (zonder factuur dus die post kan toch al niet te boeken), wat rest zijn de brandstofkosten en die worden voor ongeveer 3/4 gedekt door die 0,19/km declaratie als aftrekpost in de zakelijke boekhouding.

Het is en blijft gewoon een individuele rekensom die voor iedereen anders uitvalt, een advies hiervoor geven zonder inzage in de boekhouding en autokosten is 100% natte vingerwerk.

BostonWheeler zei:
Succesvol zijn is in mijn ogen in ieder geval je niet druk hoeven te maken over de kilometers die je rijdt en dat je dat moet bijhouden.

Ach ik ken veel mensen met een zeer hoog vast inkomen uit een stabiele werkgever. De één ruilt elke 3 jaar zijn auto met V8 in voor nieuw en de ander zit bevend met een Excel sheet de kosten van een 15 jaar oude diesel te berekenen. Financieel zijn ze beiden even succesvol qua inkomen, de oude dag ligt misschien anders.

Wat ik bedoelde is het voeren van een kilometeradministratie en dergelijke is in feite getob. Je moet gewoon zonder nadenken kunnen rijden. Ik weet ook wel dat het fiscaal soms noodzakelijk is om een km-administratie te voeren, maar laten we wel zijn...dat wil toch eigenlijk niemand?

Handmatig bijhouden is geen doen, maar daar zijn ook handige apparaatjes voor uitgevonden die dat werk voor je doen.
In mijn geval blijft het beperkt tot knopje "Z" of knopje "P" in te drukken voordat er gestart kan worden, en het kastje doet de rest... 1x per jaar uitlezen, bestand opslaan voor de boekhouding en klaar.

BostonWheeler zei:

Het is helaas lastig op tekst van mensen die je niet (goed) kent om te zien of het een grapje is.

Het is lastig qua definitie inderdaad wat een sucessvolle ondernemer is. Ik ben in principe een ZZP maar met Holding en Werkmij BV's.. Overigens heb ik vooral geen enkele behoefte aan personeel. Veel te veel administratie en gedoe. Daarbij werk ik veel internationaal en word het nog ingewikkelder. Ik huur liever freelancers in waar nodig (wereldwijd) of blijf liever kleiner.

BostonWheeler zei:
Wat ik bedoelde is het voeren van een kilometeradministratie en dergelijke is in feite getob. Je moet gewoon zonder nadenken kunnen rijden. Ik weet ook wel dat het fiscaal soms noodzakelijk is om een km-administratie te voeren, maar laten we wel zijn...dat wil toch eigenlijk niemand?

Precies. Ik heb er helemaal geen zin in om mijn kilometers bij te houden. Het gaat niemand wat aan hoe ik mijn auto inzet. En ja, die visie heeft een prijs.

Muddy Bandit zei:
Handmatig bijhouden is geen doen, maar daar zijn ook handige apparaatjes voor uitgevonden die dat werk voor je doen.
In mijn geval blijft het beperkt tot knopje "Z" of knopje "P" in te drukken voordat er gestart kan worden, en het kastje doet de rest... 1x per jaar uitlezen, bestand opslaan voor de boekhouding en klaar.
Ik houd al 8 jaar keurig de kilometers bij. Een lijst in de auto en bij elke stop de km stand schrijven. Iedere maandagochtend starten met in Excel kloppen. Het vergt wat discipline en niet sjoemelen. Want als het niet klopt dan ben je de Sjaak.

Mijn lease auto ligt altijd vol met materialen en monsters. Mee reden is al opruimen van de auto. Ik heb geen zin om steeds de auto leeg te halen voor boodschappen. Dat doe ik met de auto van mijn vrouw. Die is deels kosten gedekt door her wegvallen van bijtelling. Dat beetje extra is het gemak wel waard. Al hoewel ik het niet meer in verhouding vind voor 250km prive per maand. Dan is €300 bijtelling veel en het bezit van een eigen auto ook.

Aras zei:
Muddy Bandit zei:
Ik houd al 8 jaar keurig de kilometers bij. Een lijst in de auto en bij elke stop de km stand schrijven. Iedere maandagochtend starten met in Excel kloppen. Het vergt wat discipline en niet sjoemelen. Want als het niet klopt dan ben je de Sjaak.

Daarom heb ik dat kastje dus, al dat handmatige gedoe kost mij veel te veel tijd en het risico op foutjes is een stuk groter... ik houd m'n kop liever bij het werk en het verkeer als bij dat soort administratieve dingen.
Van de afgelopen 6½ jaren kan ik precies zien wanneer, waar en hoeveel kilometers er gereden zijn.
Een controle (de enigste die ik ooit gehad heb van de fiscus) op de auto's is hier trouwens beperkt gebleven tot de zakelijk geboekte auto's met verklaring geen privégebruik, daarvan moest ik van een stuk of 16 aangereikte datums en tijdstippen over 2 jaren (allen zaterdagen en zondagen) even kunnen aantonen dat het ook een zakelijk gebruik betrof. (en dat kon ik vlot aantonen m.b.v. bewaarde oude agenda's)

Over administratie en nadenken gesproken....artikel gelezen en reacties daarop over het met vakantie gaan met een electrische auto. Haha, ik lig helemaal dubbel. Gaat alleen maar over actieradius, laadpalen, wachtrijen, laadtijd, waar die palen staan, hoe hard je moet rijden, airco aan of uit.....wat een getob. Dan blijf ik liever thuis als het zo moet. We zijn er nog lang niet dus.

BostonWheeler zei:
Over administratie en nadenken gesproken....artikel gelezen en reacties daarop over het met vakantie gaan met een electrische auto. Haha, ik lig helemaal dubbel. Gaat alleen maar over actieradius, laadpalen, wachtrijen, laadtijd, waar die palen staan, hoe hard je moet rijden, airco aan of uit.....wat een getob. Dan blijf ik liever thuis als het zo moet. We zijn er nog lang niet dus.

Ja bizar! Hotelletjes met gereserveerde laadpalen, express tot 5% leegrijden en dan maar 40% laden want dat gaat sneller en op bestemming was het zo fijn dat er een laadpaal in het dorpje stond (half uur heen en weer, 2 uur laden en dan nog geen 100% batterij voor de tent hebben staan.. De overige gezinsleden zullen wel juichen met zo'n papa die heel de dag zijn State-of-charge tactiek doorrekent.

Ik moet wel zeggen dat het vaak heel 'geeky' figuren zijn. Ik ben naar EV aan het kijken en calculeer dan alternatieven zoals huren, vliegen of wat meer EV vriendelijke bestemming zoals een mooie stad ipv een dorpje.

Ik wil een auto kopen voor dagelijks rijden met een maximum budget van 22000 EUR. Het kan Sedan, coupé, hatchback met handgeschakelde transmissie zijn. Ik heb geprobeerd te vinden in sommige apps op Apknite, dus nu heb ik al nagedacht over Infiniti G35 / 7, Hyundai Genesis, VW GTI, WRX. Wat moet ik kiezen?

Jason 3455514 zei:
Ik wil een auto kopen voor dagelijks rijden met een maximum budget van 22000 EUR. Het kan Sedan, coupé, hatchback met handgeschakelde transmissie zijn. Ik heb geprobeerd te vinden in sommige apps op Apknite, dus nu heb ik al nagedacht over Infiniti G35 / 7, Hyundai Genesis, VW GTI, WRX. Wat moet ik kiezen?

Kun je toch beter een nieuw topic voor openen? Jouw vraag heeft toch niets te doen met de vraag van TS?

Terug
Bovenaan