Velgen onder VW Polo

Reactiva

Net ingestapt
Ik heb sinds kort een volkswagen polo, huidige generatie, als auto.
Hier zitten van standaard 15 inch wieldoppen op, dit vind ik persoonlijk niet mooi en daarom zou ik dit dus willen vervangen.

Waar moet ik hierbij op letten?
Als ik op de webshop van volkswagen kijk zie ik verschillende velgen+banden die ik kan kopen, deze hebben echter allemaal een verschillende ET-waarde.

Voorbeeld:
Velgen met ET-waarde van 40.

Velgen met ET-waarde van 51

Nu heb ik velgen op het oog, die niet van volkswagen zijn, deze hebben een ET waarde van 46 (zie onderstaand voor een link). Is het erg dat dit afwijkt?
Waar moet ik daarnaast nog meer op letten, ik heb er zelf maar weinig verstand van.

Link voor velgen:
Velgen die ik op het oog heb

steekmaat polo 2017-

de orginele ET waarden van de polo is 40. dan kan je best geen velgen met ET46 monteren.
je hebt dan kans dat de banden/ velgen tegen de wiekasten gaat schuren. wat gevaarlijke situaties kan veroorzaken.
kan ook lijden(bij grote afwijking) dat uwe lagers sneller kapot gaan.

de ET mag maar 5 afwijken.

zelf zou ik ook geen elcheapo velgen kopen. die hebben sneller kans, dat je bij een gat in de weg een kapot velg hebt.

zou zeker 2de hands kijken. op markplaats. vaak staan er wel goede velgen te koop met goede banden voor 400-600 euro.

ET waarde is geen vaste waarde, als je een bredere velg monteert zul je een totaal andere ET waarde nodig hebben om de breedte te compenseren. Een (extreem) brede velg met ET40 zal niet passen, maar met ET60 misschien weer wel.

Als je er zelf niet veel verstand van hebt kun je best vertrouwen op wat de verkoper aanbeveelt, die weten precies hoe je die ET waarde uit moet rekenen. Sowieso als de velg met een TUV goedkeuring voor jouw auto geleverd wordt zit je in principe altijd goed.

ET-waarde is afstand hart velg t/m montage vlak: zonder de velgbreedte te vertellen zegt de ET-waarde niet zoveel.
Als de autofabrikant zelf aangeeft dat 7x17inch ET51 past onder dit model auto, dan denk ik dat 7x17inch ET46 ook nog wel lukt: dat is slechts 5mm verder naar buiten. Er vanuit gaande dat een autofabrikant niet de grenzen opzoekt van wat wel of niet past.
Ook niet onbelangrijk: juiste bandenmaat met correcte wielomtrek.

Terug
Bovenaan