s-cross of qashqai

Botsautotje

Net ingestapt
Wij twijfelen tussen een suzuki s-cross en een nissan qashqai.
Wat belangrijk is voor ons. Betrouwbaarheid en parkeersensoren. Uiterlijk boeit ons niet. hij moet 4-5 jaar (100k km) mee kunnen gaan.

We zijn uitgekomen op: s-cross of qashqai

Ze rijden beide prima. comfort is goed. laadvermogen is goed. vermogen is goed. niks op aan te merken.
Hebben jullie een reden om voor de 1 of voor de andere te kiezen.

S cross is goedkoper in de wegenbelasting. Daarnaast zal de 1.6 harder moeten werken in de qq

Mitsubishi asx is ook leuk alternatief

Als je allebei mooi vindt en voldoet aan je eisen, dan zou ik voor de S-Cross gaan.
Is net een slag(je) goedkoper om in te rijden, bovendien 100% japans en geen halve Renault

De S Cross en Qashqai zijn beiden goede opties. Ga er dus gewoon mee rijden, en kies de auto die je het fijnste vind. Zoals bekend maakt Renault in de Kadjar gebruik van het zelfde onderstel, veel plaatwerk, motoren maar ook veel technische componenten als de Nissan Qashqai.

De Kadjar heeft wel een wat grotere kofferruimte. Zowel de S Cross, Qashqai en Kadjar staan bekend als goede en betrouwbare auto's. Toen de Kadjar in 2015 op de markt kwam waren de kinderziektes die de eerste exemplaren van de Qashqai 2 hadden die in 2013 op de markt kwam er uit.

Wat meer informatie zou wel handig zijn, want met hoeveel mensen ga je op pad? Wil je er eventueel nog wat mee kunnen trekken?
Maar binnen jou budget van rond de 14k euro komt de nieuwe Qashqai ook al in aanmerking en dat is toch de fijnere auto, wel een 1.2 maar met turbo en rijd daardoor beter(aldus mijn oom en tante die beide hebben gehad), de stoelen zijn beter en hij is luxer. Persoonlijk vind ik de S-cross mooier.

als je naar een kleiner budget kijkt zou ik de s-cross nemen. goedkopen in wegenbelasting, verzekering.
maar vind zelf de interieur van de s-cross goedkoop aanvoelen en lijken.

de qashqai heedt een luxer lijken de interieur en voelt wat beter aan. maar daarom is die ook zwaarder. zelf vind ik de qashqai mooier.
en de 1.2t is vlot genoeg voor dagelijks gebruik.
alleen heeft die 1.2t een probleem dat de nissans en renaults al jarenhebben. de inlaat buis van de turbo naar de intercooler willen na een tijd scheuren. somige hebben geluk dat het niet gebeurt. andere vervangen hem elke 2 jaar. die scheuren door de temperatuur verschil. oplossing is een stale of aluminium buis laten stelen.

Betrouwbaarheid van de Qashqai is niet helemaal zoals je gewend bent van een Japanner. Ik zou absoluut voor de S Cross gaan.

Duidelijke zaak zou ik zeggen

De S-cross :
+ is 4% = 500 euro goedkoper (kunt u weer wat anders leuks van doen)
+ is een jaar jonger
+ heeft 10.000 km minder op de klok
+ ietsje zuiniger (op papier in ieder geval)
+ lichter > goedkoper in wegenbelasting
+ voldoet aan al uw eisen
+ is een luxe uitvoering (Exclusive) met leuke details en veel chroom incl zelfs stoelverwarming (gebruik ik 9 maanden per jaar)
+ leuke skidplates rondom
+ oogt moderner
- lelijke wieldeksels (kan me niet voorstellen dat deze Exclusive op deze wielen is geleverd: wat is er met de originele wielen gebeurd? Zou ik willen weten. En ook zou ik zwart op wit willen hebben dat het geen schadeauto is... )
+ originele LM velgen, niet van die dertien in een dozijn gevallen

De QQ :
- oogt tikkie ouder ( model is van 2007, gefacelift 2010 - er is al sinds 2014 een nieuw - leuker - model, dat 2017 ook nog eens gefacelift is )
- dashboard en stuur ogen gedateerd
+ heeft prachtige velgen
+ (of - , het is maar net hoe je het bekijkt) instap en zit en dak zijn 3 cm hoger
+ voldoet aan al uw eisen
+ heeft een open panoramadak (gebruik ik 12 maanden per jaar)

Wat ontloopt elkaar niet of nauwelijks :
= trekgewicht 1200 kg ,
= nieuwprijs (dus verzekering)
= lengte, breedte, kofferruimte
= NAP, onderhoudshistorie Carfax, garantie

Checken: bandenleeftijd en profiel, remmen
Proefritje maken

Hoewel ik zelf Nissan rijd, geloof ik dat ik het - zo op het eerste gezicht - wel zou weten...

mvrgr, m'ns

edit, wieldeksels etc met dank aan Epica, ere wie ere toekomt...

.

@mns afd AE en D dat zijn geen wieldoppen dat zijn gewoon de lichtmetalen velgen die er standaard onder zitten.

En heb je erin gereden? Ik weet me te herinneren dat Autoweek niet erg enthousiast was over de rijeigenschappen van de S-Cross. Lijkt me niet onbelangrijk als je 20-25k per jaar rijdt.

eindoordeel duurtest S-Cross.

Ik zou neigen naar de Qashqai en eventueel 1000 euro bijleggen zodat je het nieuwe model hebt. Maar zou ook eens naar de Skoda Yeti kijken.

Kristian zei:
Betrouwbaarheid van de Qashqai is niet helemaal zoals je gewend bent van een Japanner. Ik zou absoluut voor de S Cross gaan.

Dit inderdaad, of wellicht een Mitsubishi ASX zoals al gezegd. Ook super betrouwbaar weet ik uit ervaring en uit de tests.

MBdoubleyou zei:
En heb je erin gereden? Ik weet me te herinneren dat Autoweek niet erg enthousiast was over de rijeigenschappen van de S-Cross. Lijkt me niet onbelangrijk als je 20-25k per jaar rijdt.

Ik zou neigen naar de Qashqai en eventueel 1000 euro bijleggen zodat je het nieuwe model hebt. Maar zou ook eens naar de Skoda Yeti kijken.
Ja vooral die met die hele betrouwbare TSi motore.

Bedankt allemaal.
proefritten (1,5 uur) zijn gemaakt, daardoor zijn we op deze 2 modellen uit gekomen.

Uiterlijk is niet heel belangrijk. interieur moet geen kraakjes en piepjes hebben. daar hebben wij een fobie voor. Daar hadden ze beide niet, dus dat is prima.

Rijden beide prima, wij zijn de mensen die lekker 110 over de snelweg cruisen (80% van de kilometers die er gemaakt worden). mits we niemand in de weg zitten uiteraard.
dan merk je met beide auto`s geen verschil.
Er gaat niks getrokken worden, alleen gaat er een dak koffer 1 keer per jaar op.

ASX kan mijn vrouw geen goede zitpositie vinden. Had veel moeite met achteruit. (vandaar ook de parkeersensoren. alle andere merken hadden wel een afkeur punt. Vooral willen we een turbo loze auto. Rijd niet lekker om de een of andere reden, waarschijnlijk omdat de toeren te laag zijn om de turbo echt te laten werken. Opschakelen bij de 3000rpm.

We neigen nu het meest naar de s-cross. dit weekend nogmaals een proefrit maken in een andere dan afgelopen weekend.

TS heeft een 1.6 gevonden.

snelle willy zei:
als je naar een kleiner budget kijkt zou ik de s-cross nemen. goedkopen in wegenbelasting, verzekering.
maar vind zelf de interieur van de s-cross goedkoop aanvoelen en lijken.

de qashqai heedt een luxer lijken de interieur en voelt wat beter aan. maar daarom is die ook zwaarder. zelf vind ik de qashqai mooier.
en de 1.2t is vlot genoeg voor dagelijks gebruik.
alleen heeft die 1.2t een probleem dat de nissans en renaults al jarenhebben. de inlaat buis van de turbo naar de intercooler willen na een tijd scheuren. somige hebben geluk dat het niet gebeurt. andere vervangen hem elke 2 jaar. die scheuren door de temperatuur verschil. oplossing is een stale of aluminium buis laten stelen.

Skoda yeti is idd schitterende auto , alleen wordt geplaagd door tsi blokken en dsg bakken.
[
quote=MBdoubleyou]

Ik zou neigen naar de Qashqai en eventueel 1000 euro bijleggen zodat je het nieuwe model hebt. Maar zou ook eens naar de Skoda Yeti kijken.[/quote]

Thanks voor heldere terugkoppeling, en mooi om te vermelden dat de asx afvalt. Nog 1 poing dan is een opel mokka /chevorlet trax nog een optie.

Botsautotje zei:
Bedankt allemaal.
proefritten (1,5 uur) zijn gemaakt, daardoor zijn we op deze 2 modellen uit gekomen.

Uiterlijk is niet heel belangrijk. interieur moet geen kraakjes en piepjes hebben. daar hebben wij een fobie voor. Daar hadden ze beide niet, dus dat is prima.

Rijden beide prima, wij zijn de mensen die lekker 110 over de snelweg cruisen (80% van de kilometers die er gemaakt worden). mits we niemand in de weg zitten uiteraard.
Er gaat niks getrokken worden, alleen gaat er een dak koffer 1 keer per jaar op.

ASX kan mijn vrouw geen goede zitpositie vinden. Had veel moeite met achteruit. (vandaar ook de parkeersensoren. alle andere merken hadden wel een afkeur punt. Vooral willen we een turbo loze auto. Rijd niet lekker om de een of andere reden, waarschijnlijk omdat de toeren te laag zijn om de turbo echt te laten werken. Opschakelen bij de 3000rpm.

We neigen nu het meest naar de s-cross. dit weekend nogmaals een proefrit maken in een andere dan afgelopen weekend.

Epica zei:
@mns afd AE en D dat zijn geen wieldoppen dat zijn gewoon de lichtmetalen velgen die er standaard onder zitten.

Dankuwel, beste Epica

Dat wieldeksel-verhaal van mij kunt u schrappen, best(e) Botsautootje, ik zie net in het door MBdoubleyou geposte filmpje, dat dat geen wieldoppen zijn, maar dat dat gewoon de lichtmetalen velgen zijn die er standaard onder zitten. Maakt de casus voor de S-Cross alleen maar sterker.

mvrgr, m'ns

Botsautotje zei:
Bedankt allemaal.

Rijden beide prima,
wij zijn de mensen die lekker 110 over de snelweg cruisen (80% van de kilometers die er gemaakt worden). mits we niemand in de weg zitten uiteraard.

Niet te veel dubben en alternatieven zoeken, beste Topic Starter: prima is prima. En prima zou goed genoeg moeten zijn.
"Het betere is de vijand van het goede" (Goethe)

mvrgr, m'ns

mns afd AE en D zei:
Niet te veel dubben en alternatieven zoeken, beste Topic Starter: prima is prima. En prima zou goed genoeg moeten zijn.
"Het betere is de vijand van het goede" (Goethe)

mvrgr, m'ns

Er is verder geen alternatief. we hebben alle alternatieven gehad en afgestreept.
Het is alleen nog kijken of we ergens een betere deal kunnen krijgen. Vandaar dat we nog bij een andere garage een proefrit gaan maken.

Terug
Bovenaan