rke
Wegverkenner
michel1975 zei:Ik verbaas mij er over hoe makkelijk sommige mensen met een borrel te veel nog achter het stuur stappen. Hiermee wil ik helemaal niet de moraalridder uithangen maar 1 gesprek met een slachtoffer/dader opent je echt wel de ogen.
Ik weet het.
Ik ken een aantal mensen die een ongeluk waarbij drank (soms ook drugs) betrokken ware meegemaakt hebben.
Een aantal van deze mensen leven inmiddels niet meer, een enkele zelfs omdat zijn (dronken) maat de auto ondersteboven in de sloot parkeerde. De combinatie van stoer doen en een langere reactietijd was voldoende (terwijl de man in kwestie zo weinig gedronken had dat pas na onderzoek bleek dat hij te veel gedronken had).
Een ander (motorrijder, notabene) vond het nodig om met een stevige slok op een lastige bocht door te knallen op zijn motorfiets. Zijn linkerarm zal "nooit meer genezen", het is tegenwoordig letterlijk een set botten met een vel er omheen. Hij is in ieder geval wel zelf slachtoffer van zijn eigen stommiteit.
Weer een ander dronk erg graag een borreltje. Hij gebruikte dan een blaaspijpje om te kijken of hij er "nog een kon nemen" of dat het een glaasje water werd. Deze man hebben ze vlak voor zijn pensionering toch op staande voet ontslagen. Dat is een lage streek maar na een aantal waarschuwingen dat collega's bijna het merk konden ruiken is zo'n lage streek wel te begrijpen.
Maar ik vind ook dat alertheid in het verkeer niet door oom agent afgedwongen moet worden. Slaaprijders, flappdrollen (dank u, sire), junks, zuiplappen, mobiele klepzeikers, ze moeten ZELF beseffen wanneer zij gevaarlijk bezig zijn. En dat geldt ook voor wandelaars, fietsers, speedpedelecs, brommobielen en al het andere vervoer.
Het slachtoffer wat je met je zatte kop de kist in rijdt komt ook nooit meer terug.