drink en rijden. doe jij dat??

drinken jullie soms. en stappen jullie dan achter het stuur??

• Totaal aantal stemmers
    49
  • Opiniepeiling gesloten .
michel1975 zei:
Ik verbaas mij er over hoe makkelijk sommige mensen met een borrel te veel nog achter het stuur stappen. Hiermee wil ik helemaal niet de moraalridder uithangen maar 1 gesprek met een slachtoffer/dader opent je echt wel de ogen.

Ik weet het.

Ik ken een aantal mensen die een ongeluk waarbij drank (soms ook drugs) betrokken ware meegemaakt hebben.
Een aantal van deze mensen leven inmiddels niet meer, een enkele zelfs omdat zijn (dronken) maat de auto ondersteboven in de sloot parkeerde. De combinatie van stoer doen en een langere reactietijd was voldoende (terwijl de man in kwestie zo weinig gedronken had dat pas na onderzoek bleek dat hij te veel gedronken had).
Een ander (motorrijder, notabene) vond het nodig om met een stevige slok op een lastige bocht door te knallen op zijn motorfiets. Zijn linkerarm zal "nooit meer genezen", het is tegenwoordig letterlijk een set botten met een vel er omheen. Hij is in ieder geval wel zelf slachtoffer van zijn eigen stommiteit.
Weer een ander dronk erg graag een borreltje. Hij gebruikte dan een blaaspijpje om te kijken of hij er "nog een kon nemen" of dat het een glaasje water werd. Deze man hebben ze vlak voor zijn pensionering toch op staande voet ontslagen. Dat is een lage streek maar na een aantal waarschuwingen dat collega's bijna het merk konden ruiken is zo'n lage streek wel te begrijpen.

Maar ik vind ook dat alertheid in het verkeer niet door oom agent afgedwongen moet worden. Slaaprijders, flappdrollen (dank u, sire), junks, zuiplappen, mobiele klepzeikers, ze moeten ZELF beseffen wanneer zij gevaarlijk bezig zijn. En dat geldt ook voor wandelaars, fietsers, speedpedelecs, brommobielen en al het andere vervoer.

Het slachtoffer wat je met je zatte kop de kist in rijdt komt ook nooit meer terug.

rke zei:
Een ander (motorrijder, notabene) vond het nodig om met een stevige slok op een lastige bocht door te knallen op zijn motorfiets. Zijn linkerarm zal "nooit meer genezen", het is tegenwoordig letterlijk een set botten met een vel er omheen. Hij is in ieder geval wel zelf slachtoffer van zijn eigen stommiteit.

Gelukkig ken ik in mijn omgeving geen slachtoffers van de combinatie alcohol, drugs en verkeer.

Overigens al wel een behoorlijk aantal slachtoffers van (ernstige) motorongelukken in de (kennissen van) kennissenkring... Waarbij zover ik weet verder geen alcohol in het spel was.

Hmja, ook niet meer rijden na een kort/slecht nachtje, bij een fijne verkoudheid, sommige medicijnen (ook die zonder sticker), misschien ook maar niet meer in het donker en zeker niet voor degenen die eigenlijk een nachtbrilletje nodig hebben? Alle brildragers keurig altijd een bril + reserve in de auto? Enz enz. het idee dat je altijd topfit in de auto moet zitten is leuk maar volledig onrealistisch (wat natuurlijk geen vrijbrief is om het dan maar opeen zuipen te kunnen zetten, om bepaalde reacties voor te zijn).

R W xxx zei:
Hmja, ook niet meer rijden na een kort/slecht nachtje, bij een fijne verkoudheid, sommige medicijnen (ook die zonder sticker), misschien ook maar niet meer in het donker en zeker niet voor degenen die eigenlijk een nachtbrilletje nodig hebben? Alle brildragers keurig altijd een bril + reserve in de auto? Enz enz. het idee dat je altijd topfit in de auto moet zitten is leuk maar volledig onrealistisch (wat natuurlijk geen vrijbrief is om het dan maar opeen zuipen te kunnen zetten, om bepaalde reacties voor te zijn).
Dat is dan ook precies de reden dat de overheid de grens bij 2 glazen legt. Al vanaf het eerste glas heeft de alcohol effect op de rijvaardigheid, maar daar de grens leggen zou onhaalbaar zijn. Wat je nu echter ziet is dat mensen de 2 glazen als normaal zien en dan de grens voor zichzelf nog iets opschuiven, zoals veel mensen ook 10 à 20km/h harder rijden of standaard door oranje rijden, omdat ze van zichzelf vinden dat ze goed kunnen autorijden en zo.
Ik ben niet een voorstander van dit soort normen strenger te zetten, maar men zou zich wel wat meer bewust mogen zijn van de door u benoemde risicofactoren en daar een verantwoordelijke keuze in te maken ipv altijd (altijd zijnde belangrijke, want soms kan het prima) de gemakkelijke keuze om maar gewoon achter het stuur te kruipen.

R W xxx zei:

Dat dus.

Aanvullend wil ik dan ook nog even vermelden dat veel deelnemers aan het verkeer dan wel ooit ergens hun rijbewijs hebben gehaald, maar absoluut niet capabel zijn om deel te nemen aan het verkeer. Dat is op sommige moment wellicht nog wel gevaarlijker dan één van bovenstaande punten.

Eigenlijk zouden ze eens een zelfrijdend voertuig uit moeten vinden en als dat niet kan in elk geval een vaste chauffeur die capabel genoeg is en aan alle vereisten voldoet. Uiteraard wel op een vast traject om zoveel mogelijk gevaarlijke omstandigheden uit te sluiten. LINK

Myquandro zei:
R W xxx zei:
Dat is dan ook precies de reden dat de overheid de grens bij 2 glazen legt. Al vanaf het eerste glas heeft de alcohol effect op de rijvaardigheid, maar daar de grens leggen zou onhaalbaar zijn. Wat je nu echter ziet is dat mensen de 2 glazen als normaal zien en dan de grens voor zichzelf nog iets opschuiven, zoals veel mensen ook 10 à 20km/h harder rijden of standaard door oranje rijden, omdat ze van zichzelf vinden dat ze goed kunnen autorijden en zo.
Ik ben niet een voorstander van dit soort normen strenger te zetten, maar men zou zich wel wat meer bewust mogen zijn van de door u benoemde risicofactoren en daar een verantwoordelijke keuze in te maken ipv altijd (altijd zijnde belangrijke, want soms kan het prima) de gemakkelijke keuze om maar gewoon achter het stuur te kruipen.

Snap ik, punt is dat je niet zo vaak in de ideale hoedanigheid in de auto zit, 2 bier is maar 1 van de vele mogelijke problemen. Slachtofferverhalen, hoe erg ook voor betrokkenen, hebben daar niet zoveel mee van doen imho. Hoe fit denk je dat het merendeel van de mobilisten aan het eind van deze warme werkdag is?

Myquandro zei:
Dat is dan ook precies de reden dat de overheid de grens bij 2 glazen legt. Al vanaf het eerste glas heeft de alcohol effect op de rijvaardigheid, maar daar de grens leggen zou onhaalbaar zijn.

Er zijn ook overheden die andere (verstandiger?) grenzen leggen: https://www.autogids.be/auto-advies/wegcode/alkohol.html
Hier in Polen is één glas (0,2 promille) reeds voldoende om bij een controle aangehouden te worden. Die 0,2 is alleen om eventuele restalcohol van gisteren (of een bonbon met alcohol) niet meteen aan te pakken.
Overigens zijn er wél een aantal landen met de 0 (NUL) limiet.

Jazzik zei:
Myquandro zei:
Dat is dan ook precies de reden dat de overheid de grens bij 2 glazen legt. Al vanaf het eerste glas heeft de alcohol effect op de rijvaardigheid, maar daar de grens leggen zou onhaalbaar zijn.

Er zijn ook overheden die andere (verstandiger?) grenzen leggen: https://www.autogids.be/auto-advies/wegcode/alkohol.html
Hier in Polen is één glas (0,2 promille) reeds voldoende om bij een controle aangehouden te worden. Die 0,2 is alleen om eventuele restalcohol van gisteren (of een bonbon met alcohol) niet meteen aan te pakken.
Overigens zijn er wél een aantal landen met de 0 (NUL) limiet.

Precies, daarom gaat ook nooit fout met Polen en alcohol. En in Rusland lusten ze helemaal geen alcohol dus die strenge limiet is gewoon overbodig :rolleyes:

Strenge limiet heeft alleen zin als je ook streng kan handhaven. Anders is het vooral symboolpolitiek.

Voor al die principiëlen hier: kijk eens naar de poll bovenaan het topic.
Minder dan 1 op 2 antwoordt dat ze NOOIT met een glaasje teveel achter het stuur kruipen... :(

Och, ik heb niet eens gestemd aangezien mijn optie er niet bij zit.

Ik zou moeten stemmen op "Ja *hik*", dan lijkt het net alsof ik altijd lazarus achter het stuur stap en dat is absoluut niet het geval.

British Racing Green zei:
Voor al die principiëlen hier: kijk eens naar de poll bovenaan het topic.
Minder dan 1 op 2 antwoordt dat ze NOOIT met een glaasje teveel achter het stuur kruipen... :(
Ho ho, de term 'te veel' wordt daar niet gebruikt. Je drink of je drinkt niet volgens de poll (en dat in verschillende smaakjes). Ik stap ook wel eens achter het stuur als ik een biertje op heb (en dan niet net na een sportwedstrijd en/of op een lege maag natuurlijk).

Wat mij wel verbaast: bij mijn weten is BOB een Vlaming en is die hele campagne (vanwege het succes) naar Nederland overgewaaid. En ik heb toch ook de indruk dat het in Nederland aardig is aangeslagen.

B Real zei:

Ik zou moeten stemmen op "Ja *hik*", dan lijkt het net alsof ik altijd lazarus achter het stuur stap en dat is absoluut niet het geval.

Komt doordat het in deze discussie altijd alles of niks is, na een biertje ben je volgens sommigen al volledig van het pad. Te hard rijden is sociaal veel meer geaccepteerd.

Boppie zei:
B Real zei:

Komt doordat het in deze discussie altijd alles of niks is, na een biertje ben je volgens sommigen al volledig van het pad. Te hard rijden is sociaal veel meer geaccepteerd.
Gevaarzetting rijden onder invloed en hard rijden is in de meeste gevallen wel anders. Dat zie je ook terug in de transactiebedragen.

R W xxx zei:
Precies, daarom gaat ook nooit fout met Polen en alcohol.

Nee, daarom worden er hier in Polen veel meer mensen gepakt met een te hoog alcoholpromillage. De pakkans ligt ook een stukje hoger dan in NL.
Die Polen in Nederland denken: Aaahhh... 0,5 promille kan nog, we nemen er nog maar één.... twee... drie...
a055.gif

Vermoeidheid is ook een sloper, pas een lange vlucht gehad, toen nog 3 uur in de rij, en dan nog 4 uur rijden met een huur auto, tja dat was ook niet echt verstandig, maar nog wel legaal.

Gullwing zei:
Vermoeidheid is ook een sloper, pas een lange vlucht gehad, toen nog 3 uur in de rij, en dan nog 4 uur rijden met een huur auto, tja dat was ook niet echt verstandig, maar nog wel legaal.

Als je voelt dat het "niet verstandig" is, zou je eigenlijk even moeten rusten. Ik heb ook vaak genoeg even een slaappauze gehouden van een paar uurtjes.
Maar als de volgende vergadertijgers de messen al slijpen en jij tegen het randje van te laat bent, dan ga je geen schoonheidsslaapje doen. Toch, hoe zinvol is een vergadering als je hondsmoe bent? Waarom is een afspraak belangrijker dan een mensenleven, het kan notabene je eigen leven zijn.

Jazzik zei:
R W xxx zei:
Precies, daarom gaat ook nooit fout met Polen en alcohol.

Nee, daarom worden er hier in Polen veel meer mensen gepakt met een te hoog alcoholpromillage. De pakkans ligt ook een stukje hoger dan in NL.
Die Polen in Nederland denken: Aaahhh... 0,5 promille kan nog, we nemen er nog maar één.... twee... drie...
a055.gif

Kan je gedocumenteerd onderbouwen dat er in Polen verhoudingsgewijs meer mensen met een te hoog alcoholpromillage worden gepakt dan in NL?

Want het zou ook zomaar kunnen zijn dat er in Polen verhoudingsgewijs meer bezopen bestuurders rondrijden en er daarom meer worden gepakt.

Mechanix zei:
Kan je gedocumenteerd onderbouwen dat er in Polen verhoudingsgewijs meer mensen met een te hoog alcoholpromillage worden gepakt dan in NL?

Want het zou ook zomaar kunnen zijn dat er in Polen verhoudingsgewijs meer bezopen bestuurders rondrijden en er daarom meer worden gepakt.

"Gedocumenteerd onderbouwen" zou toch wel heel veel zoekwerk opleveren.
Wel kan ik je proberen uit te leggen dat, wanneer je wordt aangehouden voor een blaastest en je blaast 0,45 promille, je in Nederland vrolijk mag doorrijden en hier zit je dan al op ruim tweemaal de limiet.
Logisch geredeneerd: hier ben je met 0,45 promille een "geregistreerde drankrijder" en ben je de klos. In Nederland was je "nuchter". Niet vreemd dus dat de statistieken aangeven dat er meer Polen gepakt worden voor rijden onder invloed.

Komt nog bij dat ik in Nederland in ruim derTIG jaar welgeteld éénmaal heb moeten blazen en hier in Polen in derTIEN jaar zes keer. Bij iedere politiecontrole wordt automatisch gevraagd naar rijbewijs, kentekenbewijs en staat de man/vrouw in uniform standaard al met de alcoholtester in de aanslag, zélfs als er geen enorme alcoholdamp is waar te nemen.
De pakkans lijkt, afgaande op mijn persoonlijke ervaringen, dus ook (ietsje?) groter.

het weerhoudt dus kennelijk ook niet echt en eea zegt niet veel zonder de rest van de getallen.

R W xxx zei:
het weerhoudt dus kennelijk ook niet echt en eea zegt niet veel zonder de rest van de getallen.

Ik heb even voor je gezocht. De limiet van 0,2 promille in combinatie met de rest van de getallen: de gegevens van figuur 4 in bijgaande link (Figuur 4: Handhaving van alcohol in het verkeer (ESRA survey; 2015/2016)
Gerapporteerde alcoholcontroles in het laatste jaar. Figuur 4: Handhaving van alcohol in het verkeer (ESRA survey; 2015/2016)
Gerapporteerde alcoholcontroles in het laatste jaar, per land en Subjectieve pakkans, per land.
Misschien overtuigen de cijfers...

Zie pagina 18, genoemd figuur 4 in onderstaande link:
Gerapporteerde alcoholcontroles Nederland 17%, Polen 48%.
Pakkans Nederland 10%, Polen 45%

https://www.vias.be/publications/Themadossier%20verkeersveiligheid%20n%C2%B013%20-%20Alcohol/Themadossier_verkeersveiligheid_nr._13_Alcohol.pdf

In Polen is dus de pakkans dus véruit het grootst.
Overtuigd? Proost!!!
a055.gif

nee, althans vwb de pakkans wel want dat was wel duidelijk maar een lage limiet weerhoudt de alcomobilsten kennelijk niet, zoals ik al zei, en daar ging het uiteindelijk om. Dat in NL de focus (nagenoeg alleen) ligt op snelheid, is natuurlijk geen geheim.

R W xxx zei:
nee, althans vwb de pakkans wel want dat was wel duidelijk maar een lage limiet weerhoudt de alcomobilsten kennelijk niet, zoals ik al zei, en daar ging het uiteindelijk om. Dat in NL de focus (nagenoeg alleen) ligt op snelheid, is natuurlijk geen geheim.

Het probleem is dat "men" denkt dat één glaasje wel kan. Helaas (nou ja... helaas?) is dat vaak met een limiet van 0,2 al te veel. In Nederland geen enkel probleem, hier sta je in de statistieken genoteerd als alcomobilist.
In Nederland stapt men met een gerust geweten na 2 biertjes achter het stuur. Als dezelfde criteria (en ook dezelfde strikte controles) gehanteerd werden als hier in Polen stonden jullie waarschijnlijk ook te boek als een land waar veel bezopen bestuurders rondrijden...

Overigens: als je denkt dat in Nederland veel snelheidscontroles zijn, moet je hier eens komen.... Naast de reguliere camera's heeft iedere politieauto een "speedgun aan boord. Niks te doen? Uurtje snelheidscontrole hier, half uurtje daar, geen peil op te trekken waar ze (verdekt opgesteld) staan... Gelukkig zijn de boetebedragen dan weer milder.

De boetebedragen in Nederland mogen dan hoog zijn, de pakkans is absurd laag.

Dat zou mij in elk geval niet tegenhouden om lazarus in de auto te stappen. De afgelopen 13 jaar heb ik 2x moeten blazen, binnen 15 min. van elkaar ook nog eens.

In de woonwijk van mijn ouders heb je twee mogelijkheden om de wijk in/uit te rijden. Op beide plekken hadden ze controle. Ik reed de wijk in op plek 1 en mochten stoppen en blazen. Ik zag er betrouwbaar uit en ze hoefden verder niets te zien (woorden van de politieagent! :D).
Even iets opgehaald bij mijn ouders en aan de andere kant de wijk weer uitgereden, daar mocht ik nogmaals stoppen om te blazen. Wederom geen verdere controle.

B Real zei:
De boetebedragen in Nederland mogen dan hoog zijn, de pakkans is absurd laag.

Dat zou mij in elk geval niet tegenhouden om lazarus in de auto te stappen. De afgelopen 13 jaar heb ik 2x moeten blazen, binnen 15 min. van elkaar ook nog eens.

ik kwam zelf ook nooit de politie tegen.

maar 1 avond moest ik een feest afbouwen voor het werk in stvv. en onderweg hielden ze me 3 keer tegen voor alcohol controle.
1 keer in me dorp. 1 keer 5min later en 1 keer toen ik de snelweg af ging.

ik had gezegt dat ze nu in de computer moeten zetten dat ik onder weg ben naar het feest.o_O

Drink sowieso al zeer zelden. Maar als ik al drink dan zorg ik dat het maximaal 1 biertje is en dat dit bijvoorbeeld om 2 uur in de middag genuttigd word en ik pas om 11 uur in de avond naar huis ga dan is er niets aan de hand. Je mag wettelijk sowieso met 1 biertje op achter het stuur autorijden maar waarom ze dat ooit hebben doorgelaten is mij een wonder, vind het al lastig om een flesje cola te drinken terwijl ik rij :D

Terug
Bovenaan