Beginnersauto

Stefan 3734140

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik ben 18 jaar en heb al het een en ander aan sleutelervaring opgedaan op mijn werk (autobedrijf). Nou ben ik op zoek naar een leuke eerste auto om op te knappen.

Ik zat zelf al aan een honda civic of mazda mx3 te denken. Het mag niet te veel kosten, mijn budget is 1200 euro. Is het handig een auto te kopen die al in de basis functioneert en rijdt of een auto die niet rijdt. Alle tips zijn welkom.

Samenvatting:
Opknapper
Max 1200 euro

Heb je je auto ook nodig? Zo niet dan kan je gewoon een kopen en dan langzaam aan opknappen, anders moet je een rijdende auto kopen.
Maar wat zijn je wensen? Moeten er mensen mee kunnen, moet je er veel mee rijden?

Wat wel of niet aan te raden is als project is heel moeilijk te stellen zonder jouw verdere eisen en capaciteiten als sleutelaar te kennen. Met twee gouden rechterhanden en de behoefte aan een uitdaging kun je natuurlijk prima een of andere klassieker kopen die in onderdelen verspreid in de garage ligt, ben je nog niet heel vergevorderd en wil je eigenlijk ook meteen wat rijervaring op doen dan ben je beter af met een rijdend project van een gangbaar model.

Die 1200 euro, is dat inclusief budget voor benodigde onderdelen en dergelijke?

Ik zou het zo doen:

Autootje kopen met simpele gebreken voor €1000. Rijdend. Liefst bij particulieren. Opknappen en doorverkopen terwijl je ermee rijdt.

Mx3 en civics lijken me pittig in de verzekering en verkopen niet zo goed als Polootjes e.d.

Wat VORQ zegt, voor een MX3 betaal je al 117 euro met de 1.6, dus dat is iets om rekening mee te houden.

Mijn advies is om te beginnen met een rijdende auto met relatief eenvoudige techniek, waar veel van beschikbaar is, en als het even kan die relatief weinig roesten.

Bijvoorbeeld Peugeot 205, 306 Cabriolet, Fiat Cinquecento 1100 Sporting, Fiat Panda 2. De Fiat Panda 1 kan ook maar let wel op met roest.

Het "projectauto te koop"-topic is leuk om eens doorheen te bladeren, ook voor wat inspiratie: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5282124,5877033#msg-5877033

Verder vatten Epica en Elzinga mijn mening goed samen.

Als je zelf kan sleutelen is een VW wel een serieuze kandidaat, als je dat niet kan een regelrechte afrader.
Bij een VW kan je best veel spul krijgen om een beetje op te leuken, dat is bij een Japanse auto moeilijker.

Terug
Bovenaan