Hulp nodig bij B segment auto van +- €9.000

PDW

Net ingestapt
Goedendag,

Ik ben op zoek naar een nieuwe auto maar kan wel wat hulp gebruiken, aangezien mijn kennis op dit gebied niet bijzonder groot is. Zoek een leuke hatchback uit het B segment, voornamelijk voor woon-werk verkeer en ik verwacht zo'n 15-20.000 km per jaar te maken. Budget is dus 9 a 10k.

Ik heb natuurlijk zelf al het internet afgezocht maar er is zo veel keus, dat ik inmiddels niet meer weet wat de goede keuzes zijn. Het moet een leuk uitziende auto zijn, sowieso met cruise control, km stand liefst onder de 100.000 (maar is dat nou echt nog nodig tegenwoordig?) en vanwege mijn lengt van 1,95 is er wel wat ruimte nodig. Daarnaast wil ik het liefst 5 deuren en een zuinige benzine motor. Minimum bouwjaar verschilt een beetje per model.

Heb zitten kijken naar;
- Clio en 208 vanaf 2014 ongeveer
- Fiësta, ook vanaf 2014
- Corsa vanaf 2015
- Polo vanaf 2011/2012
En dan heb ik ook nog zitten kijken naar een Rio, Giullieta, Golf en sinds kort heb ik ook naar de mogelijkheden van een hybride (CT200h, Honda Insight & CR-Z en Toyota Auris) zitten kijken. Wat zijn wat jullie betreft de aan- en afraders? Ik kan gewoon nergens op internet een soort van vergelijk vinden tussen dit alles, en dan zijn er ook nog alle verschillende motortypes, etc. En om nou overal een proefrit in te maken...

De Giullieta en GOlf zijn geen B-segmenters net zoals de CT200h en Auris. Dat is niet erg maar je vraagt naar een B-segmenter.
Maar wat zoek je in een auto? Moet hij vooral comfortabel zijn of sportief? Heb je veel bagageruimte nodig of maakt dat niet?
Ik zou persoonlijk voor een Fiesta gaan of een Alfa Romeo Mito omdat ik graag een sportiever rijdende auto heb. Wil je dat niet dan zou ik voor een 208 gaan.

Je top 3 is prima. Hybride is wel lekker comfortabel met de automaat en deze wagens zijn meestal luxe uitgevoerd, ze zijn ook wel een maatje meer dan een Fiesta.

Als je echt zuinig en lage maandlasten wil dan neem je de kleinste motoren van je top 3. Mag het iets meer kosten dan neem je de hybrides.

Met 150.000 km kan je makkelijk nog naar 250.000km rijden in 5 jaar. In tien jaar van 100.000 naar 300.000 rijden zal voordeliger zijn, maar dat moet ook allemaal uitkomen met het gezin en je heb wat geluk nodig met de techniek en ongevallen op je pad.

Daar zit wat in, moet ook zeggen dat ik me nogal ruim oriënteer haha. Zoek vooral comfort, sportief mag zeker qua looks maar geen vereiste. Rij nu in een auto van 15 jaar oud dus wil gewoon wat meer luxe etc. Hoe is een Alfa inmiddels qua betrouwbaarheid?

PDW zei:
. . Hoe is een Alfa inmiddels qua betrouwbaarheid?

Betrouwbaarheid is over het algemeen bij alle merken prima. Je moet vooral opletten op zwakke motortypes en automatische versnellingsbakken.

De kilometerstand zou ik niet strak op 100000 houden, bij ons scheelde het al ruim
€ 1000. De ene auto ( zelfde merk, model, kleur en uitvoering) zat net onder de 100.000 en was in mindere staat, en die de we hebben gekocht net er boven, en was in betere staat. Het scheelt gewoon veel geld, omdat veel mensen zoeken op die grens van 100.000 km.

Ga ook gewoon proef zitten, zelf zou ik zeker de Clio 4, 208 of Fiesta kiezen.

De Clio 4 en 208 zijn het meest modern, en staan bekend als erg goede auto's. De 0,9 TCE van Renault en 1.2 Pure Tech van Peugeot staan bekend als zuinig en betrouwbaar. De facelift Clio's vanaf 2016 hebben een mooier en hoogwaardiger interieur. De Fiesta staat bekend als een auto met erg goede rijeigenschappen, en is ook goed van kwaliteit, het model is wel wat ouder.

De Corsa E is in de basis eigenlijk een verbeterde Corsa D, dus al een oud model uit 2006, en vind ik geen topper. De Polo is ook een relatief een oud model waar je ook veel voor moet betalen, dat zie je zeker niet terug in een betere kwaliteit die is juist slechter. VW had ook relatief veel motor problemen.

Ga gewoon goed proef zitten en proef rijden. De Alfa Mito en Giulietta staan bekend als betrouwbare auto's.

Vlot, ruim, zuinig, praktisch, luxe uitrusting en uitermate betrouwbaar: https://www.autowereld.nl/honda/jazz/1-4-hybrid-elegance-automaat-panorama-clima-nap-29945992/details.html

honda-jazz-1-4-hybrid-elegance-automaat-panorama-clima-nap.jpg

Jazzik zei:
Vlot, ruim, zuinig, praktisch, luxe uitrusting en uitermate betrouwbaar: https://www.autowereld.nl/honda/jazz/1-4-hybrid-elegance-automaat-panorama-clima-nap-29945992/details.html

Het begint ondertussen zielige vormen aan te nemen, jij met je Jazz.

Epica zei:

Deze opmerking helpt PDW vast een heel eind op weg!
a040.gif

Enne... "jij met je Jazz." Ter informatie: ik héb helemaal geen Jazz (meer)! Toch ben ik blij dat je mijn voorstel van de Jazz Hybrid nog eventjes herhaalt, inclusief de foto's...
a057.gif

Ik wacht PDW zijn reactie maar eventjes af.
Maar om Epica (en natuurlijk PDW
a068.gif
) te plezieren doe ik er dan nog maar een voorbeeldje (waar wij wél zelf in rijden) bij. Ook erg zuinig en heel betrouwbaar, maar ietsje minder praktisch: https://www.autowereld.nl/toyota/yaris/1-5-full-hybrid-aspiration-30446034/foto.html

toyota-yaris-1-5-full-hybrid-aspiration-1-5-full-hybrid-aspiration.jpg

Jazzik zei:
Epica zei:

Deze opmerking helpt PDW vast een heel eind op weg!
a040.gif

Enne... "jij met je Jazz." Ter informatie: ik héb helemaal geen Jazz (meer)! Toch ben ik blij dat je mijn voorstel van de Jazz Hybrid nog eventjes herhaalt, inclusief de foto's...
a057.gif

Ik wacht PDW zijn reactie maar eventjes af.
Maar om Epica (en natuurlijk PDW
a068.gif
) te plezieren doe ik er dan nog maar een voorbeeldje (waar wij wél zelf in rijden) bij. Ook erg zuinig en heel betrouwbaar, maar ietsje minder praktisch: https://www.autowereld.nl/toyota/yaris/1-5-full-hybrid-aspiration-30446034/foto.html

Er zit echt geen hond op de Jazz te wachten, het enige wat jij komt voorstellen in bijna ieder topic is een Jazz.
Daarbij als je gewoon het hele topic had gelezen had je gezien dat ik al advies had gegeven.

Epica zei:
Er zit echt geen hond op de Jazz te wachten

Dat komt dan goed uit, want we mogen toch aannemen dat PDW géén
g018.gif
is...
a048.gif

Epica zei:
het enige wat jij komt voorstellen in bijna ieder topic is een Jazz.

Dat komt niet helemaal overeen met de waarheid...
c050.gif
Weliswaar met enige regelmaat, maar echt niet "het enige".

Epica zei:
Daarbij als je gewoon het hele topic had gelezen had je gezien dat ik al advies had gegeven.

Had ik gezien. Prima advies! En ik meen hier dezelfde rechten te hebben als Epica, toch? Vandaar dan óók mijn advies (overigens zonder commentaar op het jouwe...). Zullen we de keus dus maar aan PDW laten en niet elkaars adviezen becommentariëren?
k010.gif

Jazzik zei:
Epica zei:
het enige wat jij komt voorstellen in bijna ieder topic is een Jazz.

Dat komt niet helemaal overeen met de waarheid...
c050.gif
Weliswaar met enige regelmaat, maar echt niet "het enige".

Dat klopt wel: Jazzik komt af en toe ook wel eens met een ander type Honda. ;)

Ik denk dat je met jouw lengte (1.95) vooral moet zoeken naar een auto die lekker zit. Eigenlijk wat AK2 ook al zegt, ga proefzitten en zit je goed, dan proefrijden Ik heb in dit topic nog geen auto's voorbij zien komen die directe afraders zijn qua betrouwbaarheid. Je budget is in ieder geval ruim genoeg om te kunnen kiezen. De kilometerstand van 100.000 km zou ik laten vallen. Zegt weinig over de staat van de auto. Ik heb liever een jongere auto met wat meer km's dan een oudere met minder, als het onderhoud maar goed is geweest.

Boven jouw budget, maar onverslaanbare vraagprijs en fabrieksgarantie tot augustus. Hoe goed kan je onderhandelen;)
In mijn ervaring een zo goed als probleemloze auto, waar nog gewoon een achter-passagier kan plaatsnemen als jij achter het stuur zit:
https://www.autoweek.nl/occasions/nissan/note/375079840/12-dig-s-connect-ed/

Toevallig ben ik zelf ook aan het zoeken naar een auto met meer ruimte.
Na veel proberen kom ik in bijna alle B en veel C segment auto's in de problemen met beenruimte achter mijzelf.

Je schrijft dat je 1m95 bent en een 5 deurs wilt, dus dan ga ik er van uit dat er ook iets/iemand achterin moet vervoeren.
Betrouwbaarheid en zuinigheid zijn zaken waar ik ook op selecteer.

Natuurlijk is vormgeving iets heel erg subjectiefs.
Ik heb zelf een Honda Insight en die is qua concept prachtig, maar de vormgeving achter heeft hier onder te lijden.
Ook de beenruimte achterin is achter mijzelf niet best, maar dat was bij aanschaf nog geen issue.

Als je een Honda Jazz koopt kan ik je garanderen dat je een zee van ruimte hebt.
Ook qua betrouwbaarheid is dit model alom geprezen, wat ik met mijn Honda kan bevestigen.

Qua zuinigheid kan ik niets zeggen over de standaard versies van de Jazz, maar de Hybride versie heeft dezelfde motor als de Insight.
De hybride technologie van mijn Insight bespaart mij maandelijks emmers benzine in files en stadsverkeer door regenereren.

De hybride technologie van Toyota (en dus ook Lexus) is nog beter, maar persoonlijk vind ik het niet lekker rijden of sturen(afstandelijk).
Ook hier kan je rekenen op de (bijna saaie) japanse betrouwbaarheid.

De koreanen Hyundai en Kia lopen trouwens aardig in op dit vlak.

De Fiesta is een goede optie als lekker rijden belangrijker is. Verwacht hier echter relatief beperkte ruimte achterin.
Ook de Turbo technologie is vooral zuinig op papier. Deze moet je vaak met een blok hout onder het pedaal rijden voor echte zuinigheid.

Het is altijd een goed idee om te gaan proefzitten voordat je een rit maakt.
Stel de bestuurders stoel lekker in en kruip achter jezelf. Dat vergelijkt 100% gelijk en geeft je een goed idee.
Qua betrouwbaarheid zou ik zonder autokennis alleen bij betrouwbare adressen shoppen, zoals een dealer of vertrouwde lokale garage.

Even totaal "out of the box", want in de Meriva zit serieus veel ruimte in en dit betreft een sportieve uitvoering
met goede AGR stoelen voor de rug.

Link autowereld

opel-meriva-1-4-turbo-opc-line-navi-panoramadak

opel-meriva-1-4-turbo-opc-line-navi-panoramadak

Ik stond in december voor dezelfde keus. Na veel wikken en wegen ging het tussen een Toyota Yaris 1.3 en Ford Fiesta 1.0 100pk, omdat ik deze mooi vond, ze betrouwbaar zijn, zuinig en redelijk vlot. Na een zoektocht op internet een lijstje gemaakt en 's ochtends op pad gegaan Begonnen in een proefrit in de Yaris wat mij niet helemaal overtuigde. Ik vond hem niet fel, zithouding deed een beetje aan alsof het voor bejaarden was gemaakt en de wegligging niet bijzonder. Daarom diezelfde dag een proefrit gemaakt in een felblauwe Fiesta Titanium met alle opties die ik wilde hebben. Toen ik hem zeg was ik al een beetje verliefd op de kleur en uitvoering, na een proefrit was ik helemaal verkocht. Wat een verschil met de Yaris. Geweldige wegligging, fijne stoelen, interieur, lekker fel motortje en toch stil in de auto. Tot op heden nog geen spijt van gehad, in de winter reed ik 1 op 15 en nu afgelopen weken rijd ik gemiddeld 1 op 17. Voorruitverwarming is heerlijk in de winter, muziek via de bluetooth werkt prima en de cruise control en parkeersensoren maken het helemaal af.

Mijn tip is dus echt een Fiesta. Maar ga vooral proefrijden he :).

PDW zei:
Heb zitten kijken naar;
- Clio en 208 vanaf 2014 ongeveer
- Fiësta, ook vanaf 2014
- Corsa vanaf 2015
- Polo vanaf 2011/2012

Uit dit rijtje zou ik de Fiesta en de Clio aan willen merken als de beste keuzes als je het ook belangrijk vindt dat een auto een tikkie 'sportief' stuurt en op de weg ligt. De Fiesta heb ik zelf geen ervaring mee maar de Clio wel. Zoals reeds gesuggereerd, de Clio is wat mij betreft een plezierig sturende, schakelende en verende auto. Geen wollig Frans tapijt maar relatief stug zonder dat het vervelend wordt. Bovendien zitten er prima stoelen in. Qua afwerking en materiaalgebruik is het wat minder.

Een Peugeot 208 is dan weer wat fraaier afgewerkt dan een Clio maar qua rijden vind ik het dan weer niks. Missus DeeTwee heeft er een, een luxe uitvoering met relatief veel vermogen maar ik vind 't niks (durf ik uiteraard alleen op internet hardop te zeggen ;) ). De stoel staat veel te hoog en is smal en klein, de bak schakelt stroef en hakerig, en het rijdt als een dweil, wollig en geen prettig gevoel in het (kleine) stuurtje als het wat vlotter gaat. De auto heeft in 2015 een facelift gehad (de auto die ik afzeik beschrijf is uit 2012) en het zou kunnen dat exemplaren vanaf die facelift ietsje beter zijn. Bovendien zie je ze veel dus er zal ook wel veel aanbod zijn, maar ik zou er niet voor gaan.

Van de Opel Corsa werd in 2014 de huidige versie voorgesteld, de Corsa E, wat een verregaande update is van de Corsa D (dus geen volledig nieuwe auto). De Corsa D ken ik als een onprettig rijdende auto. Stoelen waren oké, maar verder weinig positiefs te melden. Vervelende hakerige versnellingsbakken, chagrijnige luie benzinemotoren en rubberachtige besturing. De Corsa E zou echter een veel betere auto moeten zijn, dus die zou ik nog wel een kans geven!

Een VW Polo uit 2011/2012 is op zich een prima rijdende nette auto, maar een recenter bouwjaar is kennelijk niet mogelijk gezien het prijspeil van die auto? In dat geval zou ik daar niet voor gaan. Dat zal nl per saldo gewoon betekenen dat je een auto koopt met meer (potentieel) onderhoud omdat 'ie ouder is, terwijl het verder geen significant voordeel biedt, eerder het tegendeel. Je moet het dan wel belangrijk vinden dat je kunt zeggen dat je een VW Polo rijdt...

De Polo heeft echter ook een broertje/zusje bij Seat, nl de Ibiza. Dat is wat mij betreft een veel leukere en sympathiekere auto die er ook nog beter uitziet. Prijspeil naar ik verwacht veel beter vergelijkbaar met de Clio/208/Fiesta, terwijl hij natuurlijk uitstekend vergelijkbaar is met de Polo! Ergo, die zou ik meenemen in de zoektocht!
https://www.autoscout24.nl/lst/seat/ibiza?sort=mileage&desc=0&fuel=B&ustate=N%2CU&size=20&page=1&cy=NL&priceto=10000&pricefrom=9000&atype=C&

Verder, voor leuk/sportief autorijden zou ik graag nog een lans willen breken voor de Suzuki Swift. Heerlijk autootje.
https://www.autoscout24.nl/lst/suzuki/swift?sort=mileage&desc=0&fuel=B&ustate=N%2CU&size=20&page=1&cy=NL&priceto=10000&pricefrom=9000&atype=C&

Jojoppes zei:
Ik stond in december voor dezelfde keus. Na veel wikken en wegen ging het tussen een Toyota Yaris 1.3 en Ford Fiesta 1.0 100pk, omdat ik deze mooi vond, ze betrouwbaar zijn, zuinig en redelijk vlot. Na een zoektocht op internet een lijstje gemaakt en 's ochtends op pad gegaan Begonnen in een proefrit in de Yaris wat mij niet helemaal overtuigde. Ik vond hem niet fel, zithouding deed een beetje aan alsof het voor bejaarden was gemaakt en de wegligging niet bijzonder. Daarom diezelfde dag een proefrit gemaakt in een felblauwe Fiesta Titanium met alle opties die ik wilde hebben. Toen ik hem zeg was ik al een beetje verliefd op de kleur en uitvoering, na een proefrit was ik helemaal verkocht. Wat een verschil met de Yaris. Geweldige wegligging, fijne stoelen, interieur, lekker fel motortje en toch stil in de auto. Tot op heden nog geen spijt van gehad, in de winter reed ik 1 op 15 en nu afgelopen weken rijd ik gemiddeld 1 op 17. Voorruitverwarming is heerlijk in de winter, muziek via de bluetooth werkt prima en de cruise control en parkeersensoren maken het helemaal af.

Mijn tip is dus echt een Fiesta. Maar ga vooral proefrijden he :).
Ik heb dezelfde ervaring, maar dan hebben we het over het laatste model Fiësta (de MK8), afgaande op de vraagstelling zit dat niet in het budget. Aandachtspunt bij de Fiësta is denk ik wel de beenruimte achterin. Ik ben zelf 1,80 m lang maar ik kan niet/nauwelijks bij mezelf achterin zitten. Dus als er kinderen achterin moeten zal het wel lukken, met volwassenen gaat dat een stuk minder.

DeeTwee zei:
Een Peugeot 208 is dan weer wat fraaier afgewerkt dan een Clio maar qua rijden vind ik het dan weer niks. Missus DeeTwee heeft er een, een luxe uitvoering met relatief veel vermogen maar ik vind 't niks (durf ik uiteraard alleen op internet hardop te zeggen ;) ). De stoel staat veel te hoog en is smal en klein, de bak schakelt stroef en hakerig, en het rijdt als een dweil, wollig en geen prettig gevoel in het (kleine) stuurtje als het wat vlotter gaat. De auto heeft in 2015 een facelift gehad (de auto die ik afzeik beschrijf is uit 2012) en het zou kunnen dat exemplaren vanaf die facelift ietsje beter zijn. Bovendien zie je ze veel dus er zal ook wel veel aanbod zijn, maar ik zou er niet voor gaan.

Wij hebben juist voor een 208 gekozen, hij smoelt goed en je hebt voor een relatief bescheiden prijs een vrij verse auto. Ik ben het met je eens dat de stoel vrij hoog staat (ook op de laagste stand) en de bak iets hakerig is. Plus de 5 zit ergens in het dashboardkastje. Maar qua rijden vind ik het best meevallen. De 1.2 vti is pittiger dan verwacht en rijden gaat lichtvoetig en stabiel. Op de snelweg is de auto heerlijk comfortabel. Het wordt geen kart uiteraard, maar volgt prima de bochten. Ik heb hiervoor een 207 gehad, die stuurt minder responsief in en hangt ook meer in de bochten.

Ik rijd zelf ook 208 (1.2 3 cyl.) en ben heel tevreden met het rijgedrag en het comfort, de auto is lekker stil. Ik vind de Polo niet beter rijden.

Ach, ik geef toe, PSA-producten en ik zullen nooit heel goede vrienden worden ben ik bang, hoe sympathiek ik ze ook vind (en mooi ook!). Dus wellicht chargeerde ik wat in mijn beschrijving van de 208. Desalniettemin blijf ik erbij dat er absoluut fijner rijdende auto's in het B-segment te krijgen zijn.

Tja, wat is fijn? Volgens mij is dat heel persoonlijk en bovendien van heel veel factoren afhankelijk. Objectief dan wel subjectief. Ik lees hierboven bijvoorbeeld dat een auto lekker rijdt maar dat het schakelen niet fijn is. Dat zou voor mij dan al een afknapper zijn (het rijdt niet fijn WANT de versnellingsbak bevalt niet). Zolang iedereen zelf maar koopt wat hem/haar het beste past is er volgens mij weinig aan de hand :)

Ik heb zelf een 208 uit 2015 (facelift). Is een diesel weliswaar. Ik vind de versnellingsbak een gevoelloze bak snot eerlijk gezegd, compleet het tegenovergestelde van hakerig zoals beschreven.
Hij schakelt overigens niet onprettig. De stoel kan inderdaad niet heel laag, maar met mijn lengte (bijna 2 meter) gaat het nog prima.
De facelift vind ik persoonlijk erg mooi. De eerste versie oogt wat cheap (met die simpele plastic mistlampen en eenvoudige achterlichten)

Maar met 9000 euro kun je wel een facelift model vinden hoor.

Terug
Bovenaan