Advies gevraagd, kleine stille auto +- 1500 euro.

D Elzinga zei:
AutoFred zei:
OH JA! Dat is DÁT model! Man wat een sympathiek karretje. Ik was ff in de war met een andere auto :D Als er eentje rond de 10-15km van Hilversum staat bij een bedrijfje dan wil ik wel kijken!!

De enige relevante (ik zie ook nog een sedan, maar die wil je niet en hij staat bij Auto 66) die in de buurt staat is deze: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m1385124461-opel-astra-1-4i-season-89-479-km-nap.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Nog minder kilometers, maar een 1.4 is allicht wat mager?

Auto-66 ben ik 1x geweest en toen werd ik aangesproken met "Hey vriend kankjehelp'n, kzegjeeerlijk'segtgoedeauwtow"
Vond ik geen fijne manier van aanspreken..
1.4 is denk ik wel prima, zuinigheid zal dan wel goed zitten.
Maar slingerraampjes zijn voor mij al een afknapper...

Ter info, ik deed met de 1.6 8-klepper op met name snelweg gemiddeld 1 op 15. ( 80% snelweg, 20% stad ).

AutoFred zei:
Maar slingerraampjes zijn voor mij al een afknapper...

Pfffft.......

Voor slechts 70€ laat je DIT erin beunen door die ouwe van je

Werkt ideaal, Ik heb het het in de Transit, Corolla, Capri en het duurdere setje in de Sierra

Total Loss zei:
Besef nu opeens wie TS is. (..) /quote]

Gut ja, het is mij nu ook duidelijk..

Total Loss zei:
(..) Geen panne aan gehad en geen onderhoud aan uitgevoerd en nu van 81k naar de 127k gereden. Alleen hoognodige dingen vervangen bij de APK's, bij elkaar iets van 600-700 Euro in totaal in die 6 jaar/46k. Neem wel de overwoestbare 1.6 8-klepper. (..)

Helemaal geen onderhoud? Dus de olie en filter die er op 81K al in zat, zit er nog in? Geen D-riempje te vervangen ofzo ?
Financieel voordelig om zo van APK naar APK te rijden, natuurlijk maar een goed voorbeeld is het, naar mijn mening, niet echt. ;)

Zo'n Astra is geen gek advies, alhoewel die ook wel kunnen roesten dacht ik.

@Durashift Niet echt een goed voorbeeld inderdaad maar gaat dan ook om auto die gewoon van APK naar APK gaat. Aanschafprijs was natuurlijk heel goedkoop maar auto was wel technisch 100%, nog steeds wel trouwens. En Ja nog steeds geen onderhoud gehad, wel in die tijd 2x een litertje olie erbij en wat slijtagedelen vervangen ( uitlaat, ruitenwissers, remblokken, banden en accu ). Voor de rest alleen tanken en rijden. Volgende maand moet ie weer voor de APK trouwens, dus ben benieuwd. En Ja er is wat roest maar niet bij de bekende achterschermen, dat was na de facelift in 1995 echt wel opgelost. Nu wel wat roest op de puntjes onderaan de deuren maar niks dramatisch.

Okay, klinkt goed, maar een vers oliefilter en sap lijkt mij toch wel nuttig bij de APK. Gewoon, omdat het kan. ;)

RenaultF1 zei:
Mijn eerste gedachte, Lancia Ypsilon. Volgens deze test in ieder geval ook opvallend stil op de snelweg.

Tweede model kan ook nog wel lukken, als je net iets over het budget en km-limiet heengaat: https://www.autowereld.nl/lancia/y-psilon/1-4-16v-argento-29673880/details.html

Twee eigenaren pas gehad, nieuwe koppeling en gereviseerde bak, sterkste motor. Klinkt niet verkeerd op zich. 100% dat dit op snelheid comfortabeler en vooral stiller is dan die Charade.

Best een lekkere uitvoering dit: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/peugeot/m1392606774-peugeot-306-1-8-16v-xs-sport-nap-airco-elektr-ramen-deale.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

$_85.JPG

Maatje kleiner: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/peugeot/m1396409796-peugeot-206-1-4-quiksilver-airco-nw-type-koopje.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

$_85.JPG

Deze Focus lijkt niet heel onredelijk: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford/m1390176193-ford-focus-1-8-16v-trend.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

$_85.JPG

306 Heb ik altijd gezien als een leuke auto maar komt bij mij over als een luidruchtige auto puur door er naar te kijken :D
206 Lijkt mij dan een betere auto, ondanks dat dat wel een tandje kleiner is, het is natuurlijk wel een nieuwer model.
Focus ben ik eigenlijk wel lyrisch over, heb recht in die Futura gereden en vond het een comfortabele stille maar vooral érg fijn rijdende auto. En volgens mij moet er met zo'n 1.6 ook wel een verbruik van 1:15 te realiseren zijn.

AutoFred zei:
306 Heb ik altijd gezien als een leuke auto maar komt bij mij over als een luidruchtige auto puur door er naar te kijken :D

Dat is niet echt de juiste maatstaf om zoiets te meten.:T Geloof niet dat de 306 te boek staat als een rumoerige auto. Sowieso ga je er qua maatvoering en rijcomfort sowieso op vooruit dan.

206jes zijn genoeg te vinden voor dit budget, vaak met airco enzo. Bedrijf van die zilveren hierboven heeft ook nog best wat ander voor jou relevant spul staan. Alleen niet die 3L daar, omgebouwd naar handbak en zo te zien kop-staartbotsing gehad.:D

Een Focus is ook echt wel een leuke / goede auto
Denk alleen dat je wat te optimistisch bent over het verbruik B.

Misschien als je max 100 á 110km/u rijdt

Lycan Capri zei:

Met rondjes roadtrippen door de stad ga je geen 1 op 15 halen inderdaad. Maar goed, met welke auto lukt dat wel... hoogstens een Alto oid, maar dan gaat "Fred" er juist op achteruit.

306:cool:

Aan exact zo'n blauwe 1.8 16v XS dank ik mijn nickname;)
Wat een fijn autootje was dat.
Die 1.8 is heerlijk krachtig, en vrij stil op de snelweg. Bij 120 deed hij pakweg 3300 rpm en ik reed er 1 op 13,5 mee.
En vergis je niet, deze generatie XU 16v motoren zijn echt ijzersterk! 5 ton of meer is makkelijk mogelijk.
Ik denk dat je je beeld wat betreft een 306 wat moet bijstellen B.;)

Die focus 1.6..... 1 op 15 is een utopie.
De meesten rijden in de praktijk 1 op 12:)

D Elzinga zei:
Lycan Capri zei:

Met rondjes roadtrippen door de stad ga je geen 1 op 15 halen inderdaad. Maar goed, met welke auto lukt dat wel... hoogstens een Alto oid, maar dan gaat "Fred" er juist op achteruit.

Ik zeg ook niet dat hij in een Alto moet gaan rijden:), we weten allemaal hoe B. denkt over A-segmenters
Maar ook met roadtrippen op de snelweg met 130km/u zal die 1 op 15 knap lastig gaan worden met een Focus

Roadtrippen door de stad gebeurd dan ook niet :D
Tuurlijk haalt zo'n ding in de stad de 1:15 niet, en ook bij 130 niet. Maar die 130 die ik in het begin van dit topic aankaartte was puur om aan te tonen hoe luidruchtig die Charade is, dopjes zijn dan echt vereist, en ik wil dat bij die snelheid liever niet :D Rij het niet zo vaak meer, maar áls ik het dan af en toe rij...

Maar.... Hoe kan het dat die Daihatsu zo veel lawaai maakt?
Ik snap dat niet... Ze zijn niet de allerstilste , maar hebben een fatsoenlijke lange 5. En tot 140 redelijk te doen.

Tenminste, dat is mijn ervaring met de bijna gelijke Valera. Zelfde bak en geluidsinstallatie

Ik kan me de zeurchauffeur nog herinneren

Met wat fatsoenlijk rijden en een goed onderhouden blok haal je waarschijnlijk rond de 1 op 13

Blue Knightrider zei:
Maar.... Hoe kan het dat die Daihatsu zo veel lawaai maakt?
Ik snap dat niet... Ze zijn niet de allerstilste , maar hebben een fatsoenlijke lange 5. En tot 140 redelijk te doen.

Tenminste, dat is mijn ervaring met de bijna gelijke Valera. Zelfde bak en geluidsinstallatie

Ding heeft zeker een lange 5! Maar ik vind'm erg luidruchtig, geen idee waardoor het komt. Maar buiten dat is alles ook super fragiel en vind ik de stoelen zeer karig.

1:13 Is ook wel prima.
En ja, dat kennen we ons allemaal wel herinneren denk ik, maar dat zijn vervlogen tijden.

Blue Knightrider zei:
306:cool:

Aan exact zo'n blauwe 1.8 16v XS dank ik mijn nickname;)
Wat een fijn autootje was dat.
Die 1.8 is heerlijk krachtig, en vrij stil op de snelweg. Bij 120 deed hij pakweg 3300 rpm en ik reed er 1 op 13,5 mee.
En vergis je niet, deze generatie XU 16v motoren zijn echt ijzersterk! 5 ton of meer is makkelijk mogelijk.
(..)

1800 16 klepper van PSA is inderdaad een heerlijk blok. Wél een toerenmachine.. en heeft een lekkere donkere 'brom' in de uitlaat, naar mijn mening. in mijn herinnering was 120 km/h toch al gauw richting de 4000 tpm. (Peugeot 406). Kan aan de bakverhouding liggen natuurlijk. Ik deed er zo'n 1 op 11 mee (LPG, dat wel).

Inderdaad wel een bijzondere combinatie. (y)

De zoektocht is ten einden.
Eind v/d week ben ik de eigenaar van een lichtblauwe Focus 1.6 uit 2004.
Leren bekleding, elektrische ramen, zal vast ook airco hebben. :D

AutoFred zei:

Huh, dat is snel. Welke, wat, waar? En hoe weet je niet of hij airco heeft?

Gefeliciteerd met de Focus Bradley ;)

Ford is altijd goed [size=x-small](Als je er goed voor zorgt[/size]
Die 1 op 15 ga je echt never nooit niet halen als je normaal doorrijdt :) Leer jezelf maar een bejaardenrijstijl aan om die cijfer te behalen
1 op 13 met geluk en bejaard rijden, anders waarschijnlijk niet beter dan 1 op 12 :)

D Elzinga zei:
AutoFred zei:

Bij familie op het terrein, adverteert niet op internet.
Hij had alles van een Futura weg, maar heb er niet in gezeten nog, wel leren bekleding/elektrische ramen, maar kon verder niet echt goed zien hoe en wat. Was er érg vol en had niet echt lang de tijd dus ben er omheen gelopen en 'm horen lopen maar niet in gezeten/mee gereden.
Maar om eerlijk te zijn, ik vertrouw dat familielid wel, dus dat zit wel goed. Morgen proefrijden.

Zevens zei:
Maak je wel weer ff een mijn auto topic aan?
Om eerlijk te zijn durf ik dat niet :D
Laatste keer dat ik een mijn auto topic aan maakte ging dat topic door een ander forumlid (terwijl ik al 3 dagen niet had gereageerd) compleet de grond in, en kreeg ik een ban. En nu lijk ik enigszins toegelaten te zijn weer, en zou zonde zijn als het weer verkloot word.

Maar ik zou het serieus wel weer graag willen, gewoon alleen het broodnodige posten als er iets moet gebeuren en kijken hoe het topic loopt. Maar dat zou Terence vast niet goedkeuren, wat ik erg jammer vind..

AutoFred zei:
D Elzinga zei:
AutoFred zei:

Hij had alles van een Futura weg, maar heb er niet in gezeten nog, wel leren bekleding/elektrische ramen, maar kon verder niet echt goed zien hoe en wat. Was er érg vol en had niet echt lang de tijd dus ben er omheen gelopen en 'm horen lopen maar niet in gezeten/mee gereden.
Maar om eerlijk te zijn, ik vertrouw dat familielid wel, dus dat zit wel goed. Morgen proefrijden.

Mmm oke. Kan een buitenkansje zijn, maar ik hoop niet dat je zo snel mogelijk de eerste de beste Focus dichtbij pakt die vooral qua aanschaf heel goedkoop is want dat is een recept voor een volgende teleurstelling. Let toch ook bij een jongere Focus I op roest en of het ding niet al te veel afgeleefd is.

Zo'n late Focus zit vaak wel goed in de uitrusting, dus de aanwezigheid van airco is niet onwaarschijnlijk. Proefrit is sowieso een heel verstandig idee, wat is de kilometerstand eigenlijk?

Nee, als ik zou moeten kiezen tussen deze en die waar ik laatst in ben wezen proefrijden, dan deze. Geen schades, netter in de lak.
Kilometerstand is 248k dus vrij hoog, maar zoals'ie liep ben ik eigenlijk wel overtuigd van een 275k op z'n sloffen.
Maar niet te hoog van de toren blazen natuurlijk, eerst zorgen dat 'ie op naam staat.

AutoFred zei:
Maar niet te hoog van de toren blazen natuurlijk, eerst zorgen dat 'ie op naam staat.

Nou, niet om al je enthousiasme weg te nemen hoor, maar je hebt hem nog niet heel goed kunnen bekijken en er nog niet mee gereden. Doe dat eerst voordat je een oordeel velt of het waarschijnlijk een goede auto is en al dan niet besluit hem te kopen. We hebben het dus over een een auto met 2,5 ton op de teller en een naar ik aanneem aantrekkelijk lage prijs, dan kan er onderhuids nog heel wat aan te merken zijn terwijl hij op een afstandje "goed in de lak staat" en stationair wel oke loopt.

Dat Zetec blok haalt de 5ton ook nog wel als je netjes op de tijd de distributieSET vervangt (dus NIET alleen de riem) [en al het andere (preventieve) onderhoud natuurlijk]

248k is niks voor dat blok

Lycan Capri zei:
Dat Zetec blok haalt de 5ton ook nog wel als je netjes op de tijd de distributieSET vervangt (dus NIET alleen de riem) [en al het andere (preventieve) onderhoud natuurlijk]

248k is niks voor dat blok

Hoezo kan dat niet? Enkel die riem beweegt toch?

Nico GTR zei:
Zonde van het geld. Charade is een veel betere auto.

Noouuuuuu, daar zijn de meningen over verdeeld.
Blok zal vast meer bulletproof zijn, en zal zuiniger zijn. Maar de rest? Denk dat die Focus wel wint.

Waarom word dat onderwerp áltijd aangekaart als ik een andere auto koop? Laat dat onderwerp lekker links liggen zeg, het is een autoforum niet een werkforum.

AutoFred zei:
D Elzinga zei:
AutoFred zei:

Hij had alles van een Futura weg, maar heb er niet in gezeten nog, wel leren bekleding/elektrische ramen, (..) .

Klinkt wel als een Futura. Standaard leder.
5 deurs?

Heb er in 2004 enkele weken mee gereden als voorloopauto. Zal vast airco hebben.. of die in werkzame staat is, is vers 2 natuurlijk.

Hopelijk bezorgt de auto je plezier en een geluidsarme reis. ;)

AutoFred zei:
Maar ik vind'm erg luidruchtig, geen idee waardoor het komt. Maar buiten dat is alles ook super fragiel en vind ik de stoelen zeer karig.

Natuurlijk is zo'n auto luidruchtig bij 130 km/u, in de buurt van z'n top! In die tijd werd er nog niet zo gelet op isolatie in die (laagste) prijsklasse.
Je had je ook kunnen voornemen voortaan 100 km/u te gaan rijden, lekker zuinig. Maar ja, je hebt een argument om een andere auto te kopen.
Natuurlijk is die Focus stiller, zit ook in een andere (prijs)klasse. Ik denk dat je er 's winters 1 op 12 mee rijdt, lettend op jouw rijstijl.

Ik zou private lease doen. Deze weg is al tig keer bewandeld. Voor dat geld een auto kopen bij een handelaar? Doe er maar een rooitje bij voor onderhoud.

speedtouch zei:
AutoFred zei:
Maar ik vind'm erg luidruchtig, geen idee waardoor het komt. Maar buiten dat is alles ook super fragiel en vind ik de stoelen zeer karig.

Natuurlijk is zo'n auto luidruchtig bij 130 km/u, in de buurt van z'n top! In die tijd werd er nog niet zo gelet op isolatie in die (laagste) prijsklasse.
Je had je ook kunnen voornemen voortaan 100 km/u te gaan rijden, lekker zuinig. Maar ja, je hebt een argument om een andere auto te kopen.
Natuurlijk is die Focus stiller, zit ook in een andere (prijs)klasse. Ik denk dat je er 's winters 1 op 12 mee rijdt, lettend op jouw rijstijl.

Tsja, zo denk ik ook hoor, de Swift hier uit 1998 viel in dezelfde klasse als de Charade van "Fred". Ook absoluut geen fluisterstille auto bij 130, maar dan rij je toch gewoon wat rustiger? Lekker boeiend.

Maar ja, er is een casus gevonden om een andere auto aan te schaffen (en daar bovenop komen nog de diverse euvels aan de Charade) dus die zal er vast komen. Ik zou alleen wel de TS op het hart willen drukken om beslist niet blind voor dit exemplaar te gaan omdat hij zo gemakkelijk dichtbij staat, lekker goedkoop is en snel gekocht kan worden. De vorige keren dat deze recepten aanwezig waren leverde het tegenvallende eindresultaten als de BMW en Xsara op. Wees kritisch, en durf de beslissing te nemen om nog even verder te kijken als er twijfelachtige issues opduiken. Denk ook niet "oh, dat kan wel snel goedkoop worden gefikst" als je straks een roestige auto, een scheeftrekkende auto, een slecht remmende auto of iets in die trant treft, maar loop dan gewoon weg en zoek verder. Die Charade houdt het best nog eventjes uit dus er is geen tijdsdruk.

Auto staat toch bij familie?

Gigantisch betrouwbaar lijkt mij, je eigen familie zal je toch niet naaien met een slechte auto? ;)

Ik zou vooral aan de onderkant goed naar roest zoeken en als je dat aanterft maar gelijk een dubbelings-plaat op laten bakken ;) (op het sub-frame bijvoorbeeld)

Ik wil hier toch ook nog even reageren.
Ik sluit mij grotendeels aan bij Lycan en Elzinga.

Naar mijn idee is de charade een van de meer betrouwbare auto's die je gehad hebt.
Hij is zuinig, laag in wegenbelasting en qua onderhoud heb je de distributie al weer gehad.

Het zou ontzettend jammer zijn als je nu uit blinde liefde voor die Ford en alle vertrouwen in het verre familielid een miskoop zou begaan....

Check de Ford echt heel, heel grondig...

Er moet nu al geld bij en hou alsjeblieft reserve voor onderhoud en reparatie van de Ford;)

Lycan Capri zei:

Gigantisch betrouwbaar lijkt mij, je eigen familie zal je toch niet naaien met een slechte auto? ;)

Echt oplichten zoals bij de Compact zal niet perse gebeuren, maar we hebben het alsnog over een auto met 2,5 ton ervaring die zo goedkoop is dat "Fred" hem nu direct kan halen. En ja, het blok zal dat normaliter best aankunnen maar er zitten nog een hoop andere slijtagedelen aan een auto. Ook al is de verkoper te goeder trouw, dan nog is er best kans dat er bij een dergelijke auto weer onverwachte kosten gemaakt moeten worden, of eraan zitten komen. Zou een domme zet zijn als er een niet zo stille maar nog wel bruikbare Charade wordt weggedaan voor een Focus waar weer een hoop in geinvesteerd moet worden.

D Elzinga zei:
Lycan Capri zei:

Echt oplichten zoals bij de Compact zal niet perse gebeuren, maar we hebben het alsnog over een auto met 2,5 ton ervaring die zo goedkoop is dat "Fred" hem nu direct kan halen. En ja, het blok zal dat normaliter best aankunnen maar er zitten nog een hoop andere slijtagedelen aan een auto. Ook al is de verkoper te goeder trouw, dan nog is er best kans dat er bij een dergelijke auto weer onverwachte kosten gemaakt moeten worden, of eraan zitten komen. Zou een domme zet zijn als er een niet zo stille maar nog wel bruikbare Charade wordt weggedaan voor een Focus waar weer een hoop in geinvesteerd moet worden.

Ondertussen ken je me toch wel een beetje meneer Elzinga? :LOL:

En natuurlijk weet ik wel dat er ook andere slijtage onderdelen op een auto zitten, na 2,5ton zullen de schokdempers en misschien wat remmerij eraan komen
Maar ik heb gister gelezen dat schokdempers maar rond de 40€ kosten, dus op de sloop kosten ze maximaal een tientje ;)
Remmen zullen dan ook geen drol kosten. al met al best een goedkoop te fixen C-segmentertje zo'n Focus

(Ik zal met m'n 2.0i Ghia wel het verkeerde type hebben gekocht :) )

Angstvallig stil hier....

Of Brad heeft het ding gekocht en is er nu mee aan het roadtrippen (y)
Of het ding viel toch tegen en dat dat wil hij hier nog niet vertellen (n)

Als de Ford er was geweest had er inderdaad al een vlog geweest, heb zelfs al een playlist gemaakt voor YouTube.
Helaas is er een klein beetje hinder m.b.t de auto, namelijk dat ik nog niet ben gebeld om het rond te krijgen.
Auto gaat 100% wel naar mij toe, dat zit goed. Maar degene van wie de auto is heeft het erg druk dus het duurt allemaal iets langer.

Terug
Bovenaan