Mercedes-Benz CLA-klasse | Nieuw: facelift 2023

Bird Nerd zei:
Ik vraag me af hoeveel beter het zicht naar (schuin)achter is bij de CLA ivm de nieuwe Mazda3..
Iets beter verwacht ik. In de Mazda is de C-stijl nog breder en loopt de raamlijn naar achter omhoog, waar hij bij de Mercedes horizontaal loopt. Maar op beide auto's zou ik een achteruitrijcameraatje bestellen.

LOGISCHE KRACHTPATSER

DÍT IS DE MERCEDES-AMG CLA35 4MATIC

Mercedes-AMG heeft het derde 35-AMG-lid van zijn compacte modelfamilie gepresenteerd. Na de A35 en de A35 Limousine is hier de meest gelikte versie van het stel: de CLA35 4Matic!

Mercedes' AMG-gamma bestaat tegenwoordig steeds vaker uit twee lagen. Bij auto's als de A-klasse en diens afgeleiden als de A-klasse Limousine en de CLA zijn de nog te presenteren 45 AMG's de écht knalharde versies en staan de 35 AMG's een stapje lager op de explosieladder. Die laatste versies kun je vergelijken met de M Performance-modellen van BMW. Sportief, maar niet zo extreem als een échte M. Nu maakt de nieuwe CLA kennis met zijn eerste AMG-versie, deze Mercedes-AMG CLA 35 4Matic.

Net als de A-klasse Hatchback en Limousine komt de CLA als 35 AMG over een 306 pk en 400 Nm sterke 2,0-liter grote viercilinder te beschikken. Met dat turbohart sprint de CLA in 4,9 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Daarmee is -ie, ondanks dat hij sportiever in de markt is gezet dan de A-klasse Limousine, 0,1 tel 'trager' dan die conventionelere sedan. Schakelen geschiedt uiteraard met de bekende zeventraps AMG Speedshit-automaat, een transmissie met dubbele koppeling. De begrenzer hakt er bij 250 km/h in. Wie dergelijke waarden niet op de stopwatch of op het digitale instrumentarium probeert te krijgen, moet een gemiddeld verbruik van 7,2-7,3 l/100 km kunnen scoren. Mercedes belooft dat de auto dankzij diverse verstevigingen stijver is dan de reguliere CLA's. De aanpassingen behelzen onder meer de montage van een aluminium plaat die onder de motor is geschroefd en twee diagonale balken aan de voorkant van de bodemplaat. Krachtigere remmerij moeten de CLA 35 4Matic weer fatsoenlijk tot bedaren kunnen brengen. Mercedes-AMG monteert uiteraard een set sportveren en -dempers onder de auto én geeft de A35 een AMG-uitlaatsysteem met kleppen mee.

Vanbuiten is de CLA 35 4Matic te herkennen aan zijn grille met dubbele lamel en aan zijn iets afwijkende en sportiever gevormde bumperwerk aan zowel voor- als achterzijde. Heftig zijn de uiterlijke wijzigingen ten opzichte van een reguliere CLA met AMG-pakket overigens niet. Wel zijn de dorpels breder, staat de A35 op 18- en optioneel 19-inch groot lichtmetaal en is onderaan de achterzijde een diffuser te vinden. Daarnaast zien we bovenop de achterklep een subtiele achterspoiler. Aan weerszijden van de diffuser zijn twee uitlaateindstukken zichtbaar. Het interieur wordt aangekleed met bekleding die deels uit nepleer en gedeeltelijk uit microvezel bestaat. Rode stiksels? Van de partij, hetzelfde geldt voor diverse andere rode accenten. Mercedes-Benz schroeft verder een AMG-stuurwiel in het binnenste, een exemplaar date aan de onderkant plat is en verder is uitgerust met touchknoppen. Optioneel is een exemplaar leverbaar die is voorzien van een draaiknop waar een display in is verwerkt. Met deze draaiknop zijn de AMG-rijmodi Slippery, Comfort, Sport, Sport+ en Individual te kiezen

De Mercedes-AMG CLA 35 4Matic schittert tijdens de New York International Auto Show, die later deze maand zijn poorten opent, op het podium van Mercedes-Benz. In augustus vindt de Europese marktintroductie plaats. Prijzen volgen in de aanloop naar de Nederlandse marktlancering. Ook verwachten we binnenkort meer te gaan zien van een in deze 35 AMG-saus ondergedompelde CLA Shooting Brake.

xuvypucbk7e5_800.jpg

ex6yg6nbh4si_800.jpg

bluy6bfbv4w3_800.jpg

v2iykavbxgd7_800.jpg

utzyknubyvj2_800.jpg

btdyxvfb16ep_800.jpg

af8ymfqbz17m_800.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=MKUDROp5e_c

https://www.youtube.com/watch?v=Fs8FPd_wk_4

Ik vind hem geslaagd. De vorige vond ik altijd een beetje net niet en de A-klasse sedan net te kort. Hoewel ik de CLS niet mooi vind vind ik deze CLA meer in verhouding. Meestal is het eerder andersom ;) Zet zo maar voor de deur:

Z1zy0Yt.jpg

CtQCMwU.jpg

FOMJUrn.jpg

A45msQm.jpg

Ik stoor mij helemaal niet aan dat 'kermis' interieur. (optionele) Sfeerverlichting wordt immers op persfoto's altijd geaccentueerd en de schermen zijn kraakhelder en fraai. Ik heb meer moeite met het ontwerp van het dashboard (iit de meeste Mercedessen). Ik vind het paneel met de drie roosters een 'after thought' en goedkoop ogen en de 'lagen' van het dashboard niet zo mooi

Mercedes-AMG CLA 35 Shooting Brake

d7a64ba8-mercedes-amg-cla-35-shooting-brake-12.jpg

fac3d4b5-mercedes-amg-cla-35-shooting-brake-13.jpg

f5b5c34a-mercedes-amg-cla-35-shooting-brake-14.jpg

efbb574a-mercedes-amg-cla-35-shooting-brake-15.jpg

ab01e6e3-mercedes-amg-cla-35-shooting-brake-16.jpg

fc914b67-mercedes-amg-cla-35-shooting-brake-4.jpg

d8fb2fbe-mercedes-amg-cla-35-shooting-brake-5.jpg

Alle foto's en info: https://www.carscoops.com/2019/06/2020-mercedes-amg-cla-35-shooting-brake-combines-performance-and-practicality/

Komt er nog een gewone station versie op basis van de A Class sedan? Ik vind deze wat geforceerd ogen.

CLA 180 d vs. A 180 d sedan:

mercedes-classe-a-berline-vs-mercedes-cla-02.jpg

mercedes-classe-a-berline-vs-mercedes-cla-01.jpg

mercedes-classe-a-berline-vs-mercedes-cla-08.jpg

mercedes-classe-a-berline-vs-mercedes-cla-03.jpg

mercedes-classe-a-berline-vs-mercedes-cla-07.jpg

mercedes-classe-a-berline-vs-mercedes-cla-29.jpg

mercedes-classe-a-berline-vs-mercedes-cla-74.jpg

mercedes-classe-a-berline-vs-mercedes-cla-31.jpg

mercedes-classe-a-berline-vs-mercedes-cla-73.jpg

mercedes-classe-a-berline-vs-mercedes-cla-30.jpg

mercedes-classe-a-berline-vs-mercedes-cla-75.jpg

mercedes-classe-a-berline-vs-mercedes-cla-46.jpg

mercedes-classe-a-berline-vs-mercedes-cla-95.jpg

Vergelijkingstest: https://www.largus.fr/actualite-automobile/comparatif-la-mercedes-classe-a-berline-defie-la-mercedes-cla-coupe-9847392.html

Ik vind dat korte kontje van de A-klasse maar niks. Lijkt wel een B-segment sedan zo. De CLA zag ik laatst irl en vind ik een mooie gestrekte lijn hebben

Ik vind de coupé maar een rare banaan. Sedan dan de keuze, zeker in AMG dress. Vraag is of er ook een estate op basis van de sedan komt.
Want ook de CLA shooting brake vinnik aanstellerig overkomen.

CLA 45 Shooting Brake
mercedes-amg-cla-45-shooting-brake-2019.jpg

Alle foto's en info: https://www.motor1.com/news/360216/mercedes-amg-cla-45-shooting-brake/

Wat een ontzettend ordinaire bak en wat lelijk, waar zijn ze mee bezig bij Mercedes. Verkopen goed ook deze AMG's maar vind het jmmr dat Mercedes zo uitgemolken wordt, een marketingtrucje geworden is met veel ook matige modellen inmiddels.

Mercedes-Benz gaat waar er geld te verdienen valt en dat gaat niet noodzakelijk samen met stijl blijkbaar.
Vrij ordinair bakje die AMG.
De achterzijde was al geen verbetering t.o.v. de voorgaande versie, heeft hij nog een lelijke muil gekregen.
Aan de bunnenzijde teveel blingbling om mooi te zijn. Tijd dat MB zich herbront.

Wat een onrust, dat dashboard. Vergelijk die eens die van de W124 op pagina 124 van Teutonia… Vooruitgang?

Dag allemaal,

Ik heb een korte vraag en er zijn hier vast veel kenners, ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe leaseauto en de Shooting Brake in een Business Solution Luxury uitvoering spreekt me zeer aan. Nu ben ik alleen benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met de bekleding Artico. Dat blijkt imitatieleder te zijn, maar de dealer bij mij in de buurt had er geen volledige stoel mee bekleed. Nu vraag ik mij af of dit richting zomer niet erg klef kan worden, aangezien het uiteraard niet ademt, zoals leer doet. Iemand hier ervaring mee?
Ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat op een dergelijke wagen dat niet goed voor elkaar zou zijn, maar elke informatie is welkom.

Groet, RWF

Vooral bij hitte in de zomer is leder natuurlijk wel fijner, en nappa leder nog veel fijner. Maar Mercedes heeft een lange ervaring met kunstleer (eerst MB-Tex en nu heet het Artico), ook omdat het veelvuldig in Taxi’s wordt besteld. Het is heel sterk (sterker dan leer) en ziet er ook na jaren intensief gebruik vaak nog als nieuw uit, en het wijkt optisch niet veel af van standaard leder. Nappa leer daarentegen is veel gladder en soepeler (en ruikt ook lekkerder), daarin zit wel een groot verschil met standaard leer of Artico.

Fun fact: Artico staat voor ARTIfical COw. (Kunstmatig koe)

Ik kan in ieder geval niet wacht tot dat mijn CLA A200 geleverd wordt. Vind het wel grappig dat er best wat mensen het zijn die het helemaal niks vinden als ik het zo eens na lees. Kermis attractie, onrustig interieur. Vreem design aan de buitenkant, het komt allemaal hier voorbij. En juist het uiterlijk en het interieur spreekt me aan. Rij nu in een voorloop Golf 7 van december 2019. Mijn BMW 1 serie moest er vervroegd uit. Wat rijdt die Golf slecht trouwens zeg! Geen lekker zit positie, ttaal geen stuurgevoel. Een koppelingspedaal dat zo licht is dat je hem door de bodem heen trapt en geen goede feedback geeft, om nog maar niet te spreken over de gevoelloze versnellingsbak. Het is een 1.5 met 130PK. Dat is op zich dan wel weer voldoende. Maar denk dat dit eerder voor een ander topic is, want heb eigenlijk nog meer te klagen over die auto. Ik snap niet dat de Golf zo polulair is. :confused:

Ik heb een CLA SB in bestelling staan via de leasemaatschappij. Zojuist bericht gehad dat levering niet juni maar half september wordt. De auto is 2 weken terug besteld. Zijn er leveringsproblemen?

Niels Vlissingen zei:
Ik heb een CLA SB in bestelling staan via de leasemaatschappij. Zojuist bericht gehad dat levering niet juni maar half september wordt. De auto is 2 weken terug besteld. Zijn er leveringsproblemen?

Niet dat ik weet. De levering van de mijne staat nog steeds conform afspraak. Maar je dealer kan je toch wel de reden van de vertraing geven? Want dit is niet een weekje vertraging...

MHLL zei:
Vind het wel grappig dat er best wat mensen het zijn die het helemaal niks vinden als ik het zo eens na lees. Kermis attractie, onrustig interieur. Vreemd design aan de buitenkant, het komt allemaal hier voorbij. En juist het uiterlijk en het interieur spreekt me aan.

Goede keuze dus! Ik vind met name de neus van de CLA goed geslaagd. Het interieur lijkt onrustig, maar ik geloof dat dat in de praktijk best zal meevallen. Het ontwerp is in elk geval onderscheidend en dat is leuk. Veel sterkte met wachten...;)

funf zei:
MHLL zei:
Vind het wel grappig dat er best wat mensen het zijn die het helemaal niks vinden als ik het zo eens na lees. Kermis attractie, onrustig interieur. Vreemd design aan de buitenkant, het komt allemaal hier voorbij. En juist het uiterlijk en het interieur spreekt me aan.

Goede keuze dus! Ik vind met name de neus van de CLA goed geslaagd. Het interieur lijkt onrustig, maar ik geloof dat dat in de praktijk best zal meevallen. Het ontwerp is in elk geval onderscheidend en dat is leuk. Veel sterkte met wachten...;)

Thanks! Ik zal wel wat foto's posten als die geleverd is. Veel plezier nogmaals met je prachtige m340i :)

[size=medium]Mercedes-Benz CLA en GLA nu ook als plug-in hybride[/size]
[size=x-small]Lars Krijgsman | 2 maart 2020 om 20:18[/size]

Mercedes-Benz trekt in een vloeiende beweging het doek van niet één, niet twee, maar van drie splinternieuwe plug-in hybrides. We Zowel de CLA Coupé als de CLA Shooting Brake en de GLA profiteren van een plug-in hybride aandrijflijn.

In augustus vorig jaar presenteerde Mercedes-Benz de plug-in smaken van zowel de A- als de B-klasse en nu is het moment daar dat ook een groot deel van de rest van Mercedes' compacte modelfamilie aan de stekker gaat. De CLA Shooting Brake, CLA Coupé én de GLA zijn straks als 250e te krijgen.

De drie nieuwe plug-in hybriden van Mercedes-Benz krijgen allen dezelfde aandrijflijn en dat betekent dat in de drie nieuwkomers een 160 pk sterke 1,3-liter grote geblazen viercilinder samenwerkt met een 102 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt onderaan de streep 218 pk en 450 Nm. Het accupakket dat zich onder de achterbank bevindt heeft in alle gevallen een capaciteit van 15,6 kWh.

Wel verschillen zaken als actieradius en acceleratietijden onderling. In de CLA Coupé, de meest gestroomlijnde van het stel, moet je 60 tot 69 WLTP-kilometers af kunnen leggen. De CLA Shooting Brake komt volgens dezelfde meetcyclus 58 tot 68 kilometer ver en de GLA 250e noteert een actieradius van 53 tot 61 kilometer achter zijn naam. De CLA Coupé sprint in 6,8 tellen naar een snelheid van 100 km/h terwijl zijn Shooting Brake-broer 0,1 tel langer de tijd neemt voor die sprint. De GLA 250e heeft in 7,1 seconden een snelheid van 100 km/h op de klok staan.

Achter de laadklep, die zich rechts achter op het nieuwe drietal bevindt, zit een aansluiting die geschikt is voor de bekende Combo-stekker. Behalve een reguliere Type 2-kabel kan dus ook de CCS-stekker van een snellaadstation overweg met de plug-in A, en dat is voor een plug-in hybride best bijzonder. Afhankelijk van de gebruikte laadpaal neemt het voldruppelen van de accu 40 minuten tot anderhalf uur in beslag.

oojyearb4o33_800.jpg

lxoyyn4be1wb_800.jpg

eudypq5b5aps_800.jpg

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/mercedes-benz-cla-en-gla-nu-ook-als-plug-in/

Niels Vlissingen zei:

September werd midden november en dat werd eind november... Maar vorige week onverwacht goed nieuws: vrijdag 30-10-20 kan ik de auto ophalen :)

CLA 200 SB AMG business solution met bs+ pakket, night pakket, phone connectivity pack en trekhaak. Kleur: poolwit.

Wat betreft alle meningen: Als je je auto zelf maar mooi vindt, daarvoor kies je een bepaalde auto. Voor mij is de CLA een verademing tussen alle eenheidsworst cross-overs

Niels Vlissingen zei:
Niels Vlissingen zei:

September werd midden november en dat werd eind november... Maar vorige week onverwacht goed nieuws: vrijdag 30-10-20 kan ik de auto ophalen :)

CLA 200 SB AMG business solution met bs+ pakket, night pakket, phone connectivity pack en trekhaak. Kleur: poolwit.

Wat betreft alle meningen: Als je je auto zelf maar mooi vindt, daarvoor kies je een bepaalde auto. Voor mij is de CLA een verademing tussen alle eenheidsworst cross-overs

Gaaf! Veel plezier alvast vrijdag en we zien de foto's komend weekend graag online :cool:

Facelift:

kenjBnt.jpg

bNQP47X.jpg

wVyZMIg.jpg

rsFvbwX.jpg

d9bVniB.jpg

bWNPVns.jpg

kUFfD6S.jpg

rj9wECH.jpg

hsR1gFN.jpg

BGCaiEU.jpg

sOmY5gL.jpg

3lmwPfy.jpg

w96UJI4.jpg

Alle foto's en info: https://www.carscoops.com/2023/01/facelifted-mercedes-cla-lands-with-standard-leds-more-digital-real-estate-and-extra-hybrid-power/

Mooi fijngeslepen. Nu met MBUX weer goed bij de tijd, blijft een prachtige wagen. Lichtsignatuur ziet er weer wat moderner uit, en verder was er weinig nodig...

Prachtige auto als sedan. Ik kijk die auto nog steeds na. Ik vind de facelift alleen geen verbetering met dat 'wattenstaafje' in de voorbumper. Huidige voorbumper van de AMG-Line vind ik strakker, ook achterlichten geen verbetering. Helaas zie ik die meeste in het wit met zwarte wielen en andere mocro-uitvoeringen. Zo vind ik hem veel mooier:

jl0rbz3.png

WDmlvl6.png

Jan 7666490 zei:
Mooi fijngeslepen. Nu met MBUX weer goed bij de tijd, blijft een prachtige wagen. Lichtsignatuur ziet er weer wat moderner uit, en verder was er weinig nodig...
Hij heeft sinds 2019 al MBUX.

MCW 84 zei:
Hij bedoelt dat ie nu de nieuwste versie MBUX-infotainmentsysteem heeft (zonder touchpad).

Yes, uiteraard. Ik bedoel NTG7.

Frits79 zei:
Jan 7666490 zei:

Goh, fijn dat je dat 'nieuws' brengt(y)

Jan 7666490 zei:
MCW 84 zei:
Hij bedoelt dat ie nu de nieuwste versie MBUX-infotainmentsysteem heeft (zonder touchpad).

Frits79 zei:
Jan 7666490 zei:

Fijn dat jij oud nieuws brengt wat geen toegevoegde waarde heeft.

Frits79 zei:
Jan 7666490 zei:
MCW 84 zei:

Frits79 zei:
Jan 7666490 zei:

Fijn dat jij oud nieuws brengt wat geen toegevoegde waarde heeft.

Ik meld dat MBUX weer bij de tijd is, toegegeven, 'met' had 'qua' moeten zijn. Dat de CLA altijd al MBUX had, wist iedereen natuurlijk al, dus kijk even in de spiegel als je wilt zien wie er oud nieuws brengt.

Terug
Bovenaan