Tuning oude V6

Large Cars Matter

Startmotor
Het was de bedoeling dat ik mijn Chrysler Saratoga V6 zou vervangen door een zuinigere en lichtere auto, maar ik kon geen afscheid nemen. Bovendien zat de nieuwe auto nieuwe auto niet prettig.

Misschien een domme vraag, maar kun je zo'n V6 uit 1991 ook (chip) tunen om hem zuiniger te laten zijn?

Denk niet dat er veel valt te (eco)tunen aan een dergelijk blok. Zorg dat hij technisch tiptop in orde is (ook zaken als bandenspanning ed), let op je rijstijl en dan is het meeste qua verbruikswinst wel gewonnen.

De winst is onmerkbaar klein. Waarschijnlijk zul je meer merken van regelmatige servicebeurten.
Alleen geblazen motoren profiteren merkbaar van chiptuning.

Excuus voor de sceptische opmerking, maar omdat 1 nieuwe auto niet lekker zat kom je tot het besluit om maar niets anders te kopen? Er zijn toch voldoende keuzeopties?

Ontopic: een koude motor verbruikt meer dan een warme motor, dus als je er voor kunt zorgen dat de motor sneller op bedrijfstemperstuur is valt er wat te winnen. Je kunt de grille of radiator gedeeltelijk afdekken om dit te bereiken. Er bestaat ook zoiets als een warm air intake, een soort open luchtfilter die express vlak bij het uitlaatspruitstuk wordt geplaatst zodat de motor warme lucht aanzuigt. Warme lucht heeft minder zuurstofdeeltjes en de motor zal dus minder brandstof injecteren omdat deze anders te rijk zal lopen.
Verder kun je nog de banden extra hard oppompen, kofferbak leeg maken en zorgen dat je zo weinig mogelijk extra gewicht meesleept. Goede olie, nieuwe bougies, zo min mogelijk remmen, dat soort spul..

Een nieuwe auto kopen van xxxx duizend euro, om per maand een paar tientjes benzine te besparen?

Gullwing zei:
Een nieuwe auto kopen van xxxx duizend euro, om per maand een paar tientjes benzine te besparen?

auto was bijna 10 jaar oud. Chrysler is bij 28 jaar oud. En dat geld besparen: niet omdat het moet, maar omdat het kan. En heb nu besloten dat ik dat geld best kan missen in ruil voor een fijne zit.

Is een LPG installatie niet een optie? Lijkt me dat met de huidige brandstofprijzen je dat nog wel een keer terug verdient hebt.

Smilespergallon zei:
Je kan ook 3 bougies verwijderen, dan heb je een 3 cilinder en rij je een stuk zuiniger.

Als je dan toch bezig bent, kan je ook de achterbank eruit halen en alle bekleding. Scheelt ook weer een paar druppels.
Chippen heeft niet veel zin. Ik zou voor het geld van het chippen gewoon brandstof kopen.

Terug
Bovenaan