Golf 6 1.4TSI DSG en distributie problemen...

Miller

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik heb anderhalve maand geleden een Golf 6 1.4TSI 160pk met DSG uit 2009 gekocht.
Proefritje gemaakt, niks aan de hand.
Nog geen week later voelde ik ineens een klein hikje bij het schakelen van de dsg bak. Toen wist ik meteen dat het foute boel was. Dit werd ook steeds erger. Ook bij optrekken en schakelen van 1 naar 2 een hele trilling door de auto. Inmiddels een maand later is het bij bijna elke keer dat die overschakelt een enorme klap. Vooral als je in de 7 rijdt, en je geeft gas wanneer die terugschakelt van 7 naar 5 een enorme klap en schok door de auto. Ook is er een ratel bij koud starten ontstaan. Deze duurde nooit langer dan 3 a 4 seconden, maar laatst ratelde hij zeker 25 seconden achter elkaar.... hierna was het weer 3 a 4 seconden bij een koude motor... De DSG bak is inmiddels zo erg, dat met hard rijden op de snelweg de hele auto gaat stotteren, ook als die niet schakelt en je hem in "manueel" schakelen zet. Met als gevolg dat de auto eerst een check engine lampje geeft, en als je gas blijft geven komt de EPC lamp erbij en gaat de auto in een noodloop. Na herstarten van de auto verdwijnen deze weer, maar komen weer terug als je hard gaat rijden.
Nou is mijn vraag, komt dit door de motor of de dsg bak?
En wat moet ik hiermee aan? Is de dsg bak al te ver heen en moet deze compleet vervangen worden? En de distributie ketting?

Groet,
Miller.

------------------ UPDATE

Het blijkt dat het probleem heel erg meeviel. Het bleek dat 1 van de 4 bobines het aan het begeven was. Alle bobines en bougies vervangen en de auto rijdt weer als een zonnetje. Nooit meer problemen gehad naast de ratelende ketting, maar deze moet gewoon simpelweg vervangen worden. Voor de 4 steekbobines en 4 bougies + diagnose en montage waren we 350euro kwijt bij HongPaul in Duiven.
 
Ok, slecht nieuws maar het is niet anders. Wat je vooral moet doen is de auto terugbrengen naar waar je hem gekocht hebt (garantie hoop ik voor je?) en in het vervolg eerst goed uitzoeken of je wel deze uitvoering had moeten kopen. ;)
Bijna iedereen zal zeggen: Nee, laat hem vooral staan. Zowel de 1.4 TSI 160 als DSG kennen zo hun problemen namelijk, en daar ben je nu achter gekomen...

Voor de DSG zou je nog nieuwe software kunnen proberen via DSG dokter. Maar het kan ook maar zo uitlopen op nieuwe hardware als nieuwe koppelingsplaten. De TSI kent kettingrekproblemen en kan ook zeker dergelijke problemen geven.

Echt, het beste kan je de auto of terugbrengen, of er op een andere manier vanaf zien te komen, want het kan veel geld gaan kosten...
 
Dit klinkt als een combinatie van diverse problemen, zowel bak als motor. Verder eens met adinsx.
 
adinsx zei:
Ok, slecht nieuws maar het is niet anders. Wat je vooral moet doen is de auto terugbrengen naar waar je hem gekocht hebt (garantie hoop ik voor je?) en in het vervolg eerst goed uitzoeken of je wel deze uitvoering had moeten kopen. ;)
Bijna iedereen zal zeggen: Nee, laat hem vooral staan. Zowel de 1.4 TSI 160 als DSG kennen zo hun problemen namelijk, en daar ben je nu achter gekomen...

Voor de DSG zou je nog nieuwe software kunnen proberen via DSG dokter. Maar het kan ook maar zo uitlopen op nieuwe hardware als nieuwe koppelingsplaten. De TSI kent kettingrekproblemen en kan ook zeker dergelijke problemen geven.

Echt, het beste kan je de auto of terugbrengen, of er op een andere manier vanaf zien te komen, want het kan veel geld gaan kosten...

Bedankt voor de reactie! DSG dokter hebben wij inderdaad gezien en hier gaan wij ook een afspraak maken. Wij hebben de auto gekocht bij een man van marktplaats dus garantie zit er niet in. Het lijkt mij dat als je een auto koopt op marktplaats dat je verder niks kan verhalen op de verkoper, of zit dit anders?
 
Als de verkoper er niets over gezegd heeft, maar het wel kon weten, dan lijkt me dat je er nog wel iets mee kan...
 
Tja, dat is vers 2 inderdaad. Maar als je kan aantonen (middels een expert), dat deze problemen al langer bestaan en de verkoper het geweten moet hebben. (wellicht uit onderhoudsgeschiedenis auto, uit te lezen storingen incl. datum), dan kun je er wat mee.
Aan de andere kant, wat is je dat waard.

Feit is wel, je kan het haast niet slechter doen. Én een 1.4 TSI160 kopen, én met DSG, én particulier via Marktplaats.

Succes Miller, hoop dat het veroorzaakt wordt door iets kleins.
 
Carfanatic zei:
adinsx zei:
Als de verkoper er niets over gezegd heeft, maar het wel kon weten, dan lijkt me dat je er nog wel iets mee kan...

Lijkt me lastig te bewijzen.

Lijkt mij ook lastig te bewijzen
Ook omdat Miller hierboven in de openingspost aangeeft dat er bij aanschaf niets aan de hand was en de auto prima reed
 
adinsx zei:
Als de verkoper er niets over gezegd heeft, maar het wel kon weten, dan lijkt me dat je er nog wel iets mee kan...

Hoe dan? Dan zal je moeten kunnen bewijzen dat de verkoper het wist en het bewust niet vermeld heeft. Dat lijkt me vrijwel onmogelijk, tenzij je iets op social media of op een forum kan vinden waar hij duidelijk over de problemen van deze specifieke auto schrijft. Daarnaast heeft de TS blijkbaar ook verzuimd zich goed te informeren; de dramatische kwaliteit van deze motor en bak (en auto in het algemeen) is zo algemeen bekend, dat achterhaal je in 1 minuut op google en de auto is niet vooraf geïnspecteerd door een expert. Ik vind dat je van een koper kan verwachten dat die op zijn minst een beetje zijn best doet om zich vooraf te informeren, want dan was dit allemaal niet gebeurd.

Hoe dan ook; dat is allemaal het verleden en al voorbij. Je kan er voor een volgende keer van leren. Het lijkt me dat de allereerste stap nu is om de auto naar een DSG/TSI expert te brengen voor een diagnose en offerte voor het oplossen van de problemen. Ik vrees dat het niet goedkoop gaat worden. Ik hoop dat die Golf niet meer dan een paar duizend Euro's gekost heeft...
 
Miller zei:
Wij hebben de auto gekocht bij een man van marktplaats dus garantie zit er niet in.

Wat jammer dat je niet van tevoren internet doorgespit hebt om te zoeken naar bij voorbeeld 'reviews' over specifiek deze uitvoering.
Was de verkoper de eerste eigenaar?
 
RobG, iemand die dit verzwijgt is in mijn ogen een laffe hond en veel te goed beschermt.
 
Balen, balen, balen, laten we hopen dat het wat kleins is.

Ik heb 180k met een DSG gereden en nooit geen problemen, dat was van ‘05/‘08 icm met een diesel. Was qua beleving de beste automaat.....
 
Wellicht was het deze: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:eek:x_pvHZSQwwJ:https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1285152041-volkswagen-golf-1-4-tsi-160pk-dsg-2009-8350euro-vast.html+&cd=4&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

Of, is het de Golf in je profiel Miller? Daar heb je een foto zelf bij geüpload alleen is dat een grijze Golf 1.4 TSI 125.
Een importauto met bijzonder lage BPM overigens. Of puur toeval die foto, kan natuurlijk ook want die auto staat weer niet op naam.
 
Boppie zei:
RobG, iemand die dit verzwijgt is in mijn ogen een laffe hond en veel te goed beschermt.

De vraag is of je bij problemen met TSI en dsg wel kunt spreken van verzwijgen... Als je als koper dergelijke producten koopt, moet je ook weten dat je er te allen tijde op leeg kunt lopen. TS heeft een proefrit gemaakt, toen deed hij het.
 
Inderdaad. Een VW Golf uit 2009 met 160 pk 1.4 TSI + DSG. Internet staat er vol mee. En dan ook nog bij een particulier. Klein beetje onderzoek als koper/klant zijnde lijkt me wel het minste wat je kan en ook moet doen.
 
adinsx zei:
Wellicht was het deze: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:eek:x_pvHZSQwwJ:https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1285152041-volkswagen-golf-1-4-tsi-160pk-dsg-2009-8350euro-vast.html+&cd=4&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

Of, is het de Golf in je profiel Miller? Daar heb je een foto zelf bij geüpload alleen is dat een grijze Golf 1.4 TSI 125.
Een importauto met bijzonder lage BPM overigens. Of puur toeval die foto, kan natuurlijk ook want die auto staat weer niet op naam.

Advertentie is niet onze auto, wel zelfde uitvoering. Prijs komt ook redelijk overeen helaas. Foto op mijn profiel is ook niet van mij, alleen zelfde kleur en uitvoering. Had geen foto van de auto toen ik het profiel aanmaakte....
 
Een auto met zo'n reputatie zou ik zelf noot durven kopen zonder garantie. Maarja daar heb je nu niks aan.
Ik adviseer de auto grondig te laten controleren bij de DSG dokter, de specialist voor dit soort problemen.
Blijf er niet mee doorrijden want dan ben je een dief van je eigen portemonnee...
 
Geen onderzoek vooraf dom dom. Heb je RDW wel geraadpleegd? Hoelang had deze persoon de Golf? Misschien was het een handelaar/handlanger die dit probleemgeval alszijnde particulier verkocht.
 
Gevalletje gebrek aan eigen onderzoek doen naar het type auto waar je naar op zoek bent. Als je rond de 8-10k uitgeeft aan een auto ben je gewoon dief van eigen portomonnee als je niet even op internet controleert naar mogelijke problemen. En al helemaal niet als je particulier via MP tot aankoop overgaat.
 
@Boppie, deels mee eens, maar hoe wil je bewijzen dat iemand het verzwijgt?
Ik zou de auto nalaten kijken en toch ook maar laten repareren, want je hebt al een auto die niet goed aangeschreven staat en die heeft dan ook nog de veel voorkomende problemen aan de motor of de automaat en als je hem nu verkoopt ben ik bang dat je er bijna niet voor terug krijgt
 
Ik zou de auto niet eens meer starten als ik dat zo hoor. Het klinkt als een ernstig opgerekte ketting.
Prio 1 de motor laten nazien.
Daarna de DSG aanpakken.

Even tanden op elkaar (wat geld bijlenen) en je hebt straks weer jaren plezier.

Het voordeel is dat het probleem zo bekend is dat herstel goed gedaan kan worden.
 
V0RQ zei:
Ik zou de auto niet eens meer starten als ik dat zo hoor. Het klinkt als een ernstig opgerekte ketting.
Prio 1 de motor laten nazien.
Daarna de DSG aanpakken.

Even tanden op elkaar (wat geld bijlenen) en je hebt straks weer jaren plezier.

Het voordeel is dat het probleem zo bekend is dat herstel goed gedaan kan worden.

Zou de auto nog onder een terugroepactie kunnen vallen, of is dat valse hoop?
 
De Golf 6 is niet zo slecht als wordt beweerd. VW zat toen al weer in de opgaande lijn qua kwaliteit. Alleen de 160 pk TSI is geen gelukkige combinatie met de DSG. Dat komt omdat hier een ander type DSG in toegepast wordt als bij de motoren met meer koppel. Bij de DSG lijkt de koppeling versleten te zijn. De TSI heeft een opgerekte ketting. Die moet je echt zo snel mogelijk laten vervangen anders loop je het risico van ernstige motorschade. Helaas zijn beide reparaties niet goedkoop. Dat is altijd het risico van particulier kopen. Een keuring voor dit soort auto’s is altijd aan te raden. Dat voorkomt problemen achteraf.
 
De Golf 6 is gebouwd van 2008 tot 2012, slechter dan dat kun je niet treffen, na de Golf 6 is er weer een opgaande lijn qua betrouwbaarheid.
 
Monsieur Le Loure zei:
De Golf 6 is gebouwd van 2008 tot 2012, slechter dan dat kun je niet treffen, na de Golf 6 is er weer een opgaande lijn qua betrouwbaarheid.
De Golf % was het dieptepunt. De Golf 6 is echt al behoorlijk beter. Qua betrouwbaarheid scoort deze auto een voldoende.
 
Golf 5 had zijn dingetjes, de Golf 6 werd versneld geïntroduceerd omdat de Golf 5 te duur was om te produceren.

Pas toen de Golf 5 met tsi motoren beschikbaar werd was die even slecht als de 6
 
speedtouch zei:
..
Zou de auto nog onder een terugroepactie kunnen vallen, of is dat valse hoop?

Terugroepen wordt 9 van de 10 keer voor veiligheid (of bij VW: milieu) gedaan. En bij PON zijn ze al zo gul met garantie en coulance... niet dus..

Deze wagen is trouwens wel bijna 10 jaar oud! Zelfs als verkoper wist dat hij wat ratelde en schokte dan wist de koper ook dat zo'n wagen met een ton of twee erop alle kanten op kan gaan. Bij elk merk. Alleen de ingelezen kopers weten dat én TSI én DSG gewoon listige zaken zijn.
 
Monsieur Le Loure zei:
Golf 5 had zijn dingetjes, de Golf 6 werd versneld geïntroduceerd omdat de Golf 5 te duur was om te produceren.

Pas toen de Golf 5 met tsi motoren beschikbaar werd was die even slecht als de 6
TSI motoren zijn helemaal niet zo’n groot probleem. Alleen de ketting kan uitrekken. Een 1.4 TSI met 125 pk is verder vrij betrouwbaar. Maar na 10 jaar moet je maar afwachten hoe je voorganger er mee omgesprongen is. De FSI motoren(in de basis dezelfde motor als de TSI maar dan zonder turbo) van de V hadden kinderziektes en de DSG stond nog in de kinderschoenen.
 
Alleen de ketting kan uitrekken, dat wil je niet als tweedehands koper het is niet zo dat je dat vervangt voor een paar tientjes.,

Ik heb talloze auto's gehad , daar zat er geen eentje tussen met motorische problemen.
VW heeft een slechte beurt gemaakt destijds , laatste paar jaar lijken ze weer op de goede weg te zijn.
 
Monsieur Le Loure zei:
Alleen de ketting kan uitrekken, dat wil je niet als tweedehands koper het is niet zo dat je dat vervangt voor een paar tientjes.,

Ik heb talloze auto's gehad , daar zat er geen eentje tussen met motorische problemen.
VW heeft een slechte beurt gemaakt destijds , laatste paar jaar lijken ze weer op de goede weg te zijn.

Lang niet alle TSI motoren hadden hier last van. En bij normaal dealeronderhoud was deze allang onder coulance vervangen zonder kosten.
De gemodificeerde ketting had het probleem niet. Ik zou geen probleem hebben met de aanschaf van een 1.4 TSI mits deze dealer onderhouden is en dus de gemodificeerde ketting heeft(of het probleem niet gehad heeft)

Ik heb ook talloze auto’s gehad zonder motorische problemen. Daar zat een 1.2TFSI bij. Een hele fijne motor.:)
Ook schijnbare betrouwbare merken kunnen problemen hebben. Mijn Kia moet nu terug vanwege een mogelijke lekkage van de versnellingsbak. Het risico is dat het ding in brand vliegt. Het moet ook zo snel mogelijk gebeuren. Ik ga er van uit dat het voor die tijd opgelost is. Dit was al het derde euvel binnen garantietijd. Mijn Audi had minder problemen.
 
De 1.4 tsi met 160pk is de twin charged variant, een verre van betrouwbaar blok buiten de rekkende ketting om. Desastreus olieverbruik, misfires en zelfs een scheurend onderblok zijn geen gekke gebreken voor dit type blok. Ik hoop voor je dat het blok in deze golf wel goed is buiten de ketting om, anders is het een bodemloze put.
 
Damianw26 zei:
De 1.4 tsi met 160pk is de twin charged variant, een verre van betrouwbaar blok buiten de rekkende ketting om. Desastreus olieverbruik, misfires en zelfs een scheurend onderblok zijn geen gekke gebreken voor dit type blok. Ik hoop voor je dat het blok in deze golf wel goed is buiten de ketting om, anders is het een bodemloze put.

Wilde net zeggen, de 160 pk variant van de 1.4 TSI had zowel een Turbo als een Compressor toch.
Wat ik me kan herinneren zo'n beetje het slechtste ( minst betrouwbare ) wat je kon krijgen in die jaren.
Die motor werd motor van het jaar in 2009 maar bleek vlak daarna een absoluut drama wat betreft betrouwbaarheid.
 
De 180pk twincharged variant uit de polo gti is de aller aller aller slechtste, zelfs als vag fan moet je die auto gewoon helemaal vermijden. De 160pk is ietsjes minder slecht maar nog steeds vol risico. Tenzij je een hele goedkope kan vinden en zo de kosten voor een complete revisie meeneemt, maar ja dat is niet gebeurd in het geval van TS. Maar nogmaals, niet ieder blok is slecht en je kan veel geluk hebben.
 
Damianw26 zei:
De 180pk twincharged variant uit de polo gti is de aller aller aller slechtste, zelfs als vag fan moet je die auto gewoon helemaal vermijden. De 160pk is ietsjes minder slecht maar nog steeds vol risico. Tenzij je een hele goedkope kan vinden en zo de kosten voor een complete revisie meeneemt, maar ja dat is niet gebeurd in het geval van TS. Maar nogmaals, niet ieder blok is slecht en je kan veel geluk hebben.

Die 180 pk versie was weer wat later toch? ( 2010 ofzo )
Je ziet het ook aan bijvoorbeeld de prijzen van met name de Scirocco, daar zat heel vaak de 160 pk versie van de 1.4 TSI in en die prijzen zijn echt flink gekelderd/niet VAG-waardig wat restwaarde/normale prijs betreft.
 
Een aantal relativisten zijn blind voor tal van andere problemen die de Golf kent. Ook al heb je een latere versie (2012-) dan heb je een auto van gemiddelde betrouwbaarheid maar ook die zijn sinds de anti-sjoemel update storingsgevoelig geworden en duurder in onderhoud (EGR moet vaker vervangen worden en ook het benzinepartikelfilter loopt sneller vol)
 
Mc1 - zei:
Een aantal relativisten zijn blind voor tal van andere problemen die de Golf kent. Ook al heb je een latere versie (2012-) dan heb je een auto van gemiddelde betrouwbaarheid maar ook die zijn sinds de anti-sjoemel update storingsgevoelig geworden en duurder in onderhoud (EGR moet vaker vervangen worden en ook het benzinepartikelfilter loopt sneller vol)

Dat had toch betrekking op de dieselmotoren van de VAG-groep? Het heet toch niet voor niets Dieselgate? ...
 
zeebra zei:
Ook schijnbare betrouwbare merken kunnen problemen hebben. Mijn Kia moet nu terug vanwege een mogelijke lekkage van de versnellingsbak. Het risico is dat het ding in brand vliegt. Het moet ook zo snel mogelijk gebeuren. Ik ga er van uit dat het voor die tijd opgelost is. Dit was al het derde euvel binnen garantietijd. Mijn Audi had minder problemen.

Dit is een veiligheidsrisico, hier moet elk merk adequaat op reageren. Heeft meer met de mogelijk ernstige gevolgen voor de eigen en andermans
veiligheid te maken. Hadden de andere euvels ook met een mogelijk veiligheidsrisico te maken?
 
Damianw26 zei:
De 180pk twincharged variant uit de polo gti is de aller aller aller slechtste, zelfs als vag fan moet je die auto gewoon helemaal vermijden. De 160pk is ietsjes minder slecht maar nog steeds vol risico. Tenzij je een hele goedkope kan vinden en zo de kosten voor een complete revisie meeneemt, maar ja dat is niet gebeurd in het geval van TS. Maar nogmaals, niet ieder blok is slecht en je kan veel geluk hebben.

Klopt precies Damian, de twincharger van de Polo GTI 180 is dramatisch, heb er destijds nog uitvoerig over gemaild met JD tuning.
De twincharger 160 in de Scirocco zelfde verhaal
Van deze jaren is volgens hun de 2.0 TSI veruit het beste blok.
 
achteraf dom, 5 minuten op google had je al weerhouden van deze auto. Golfjes (of VW producten) kunnen heel betrouwbaar zijn, maar wel sterk afhankelijk van bouwjaar, motor en bak. Maar is gebeurd, nu vooruit kijken naar de oplossing.

Er is gelukkig veel om te doen wat betreft TSI blokken en DSG bakken en genoeg kennis bij diverse bedrijven. Wat ik eerst zou doen is een totaal diagnose stellen bij een specialist (zoals de DSG dokter, hebben ook ervaring met TSI problemen). Kijk wat het totaalbedrag op uit gaat komen in het ergste geval. Misschien is de schade dermate groot dat inruilen bij een autobedrijf (wel met melding dat er 'iets' technisch aan de hand is om gezeur achteraf te voorkomen) voor wat betrouwbaardere auto een betere optie is, vraag paar adressen op, inruilprijs kan sterk verschillen.
 
Beste Miller,

Een hoop reacties waar je volgens mij niet om vraagt. Je vraagt om advies en niet of je van te voren al had geweten of het een slechte auto is.
Ik rijd ook met een Golf 6 met dezelfde combinatie, (1.4 TSI 160pk DSG) overigens al met 200.000 km op de teller.

Motor issues heb ik nu één keer gehad. Toevallig van de week een melding van motorstoring. Dit bleek een bobine te zijn. Shit happens en dat pas na 2 ton.

Wat ik wel heb is de DSG. Ik heb de auto naar de DSG Dokter (TVS Engineering) gebracht en het blijkt dat mijn koppeling verbrand is.
Zij hebben aangegeven dat de DSG7 (lees DQ200) een koppeling is die toch wel voor problemen zorgt. Zoals aangeven wordt mijn koppeling vervangen en het advies was om gelijk het vliegwiel ook te vervangen. Niet heel goedkoop.
Maar wat zij ook aangaven is dat zij software kunnen inladen waarmee de DSG7 in ieder geval beter gaat lopen. Dit kost natuurlijk ook geld, maar de auto rijdt zo fijn en vind het zonde om de auto te verkopen. Ik stap elke dag nog met een glimlach de auto in. Dus de software wordt ook toegepast.

Dus als antwoord op je vragen.
Inhouden en klappen van de motor heb ik geen problemen mee.
Wegrijden met een stuiterende auto heb ik dus wel en dit duidt meestal op de DSG7 problemen.

Succes ermee en wat mij betreft heeft elke auto wel iets wat niet goed is.
Zoek maar op Peugeot 308 en navigatie, dan wordt je ook helemaal plat gegooid met wat voor een problemen ermee zijn.
 
Ik vind problemen met een navi toch een wat andere categorie 'best vervelend' dan kapotte bak+motor maar hey, navi is idd ook belangrijk.
 
Terug
Bovenaan