Heeft competitionfuel 102 oktaan nut?

Alfa33

Net ingestapt
Heeft het tanken van oktaan 102 zin ten opzichte van 98 is in het kort de vraag.
Rijd een Maserati 4200 waar geadviseerd wordt om daar 98 in te doen. Ik kwam laatst langs een pomp waar 102 verkocht werd en ik heb het eens geprobeerd.
Het toeval wilde dat ik later die dag in een snelwegsprint verzeild raakte met een Camaro en het leek alsof hij nog harder ging dan normaal. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Om het zeker te weten moet je de 102 benzine eens uitproberen. Echter ik denk dat er geen merkbaar verschil is tussen 102 en 98 octaan, ervan uitgaande dat de Maserati een atmosferische motor heeft.

Het weer, temperatuur, aantal passagiers, wind en a airco gebruik heeft ook allemaal invloed op de prestaties. Potentieel kan een motor meer kracht geven met 102 ja, maar of het merkbaar is.... ??

Ik denk dat er bij octaan 102 best een merkbaar verschil kan zijn. Verwacht echter geen bakken extra vermogen maar zoek het in de loopcultuur van die V8. Het is en blijft een Ferrari blok in de verte en die moet hier profijt van kunnen hebben.

Ik ben geen expert voor een 4200 maar volgens mij heeft die best al een behoorlijk geavanceerde besturing die in "open loop" zijn timing al zelf kan vervroegen of verlaten al naar gelang de omstandigheden.
Anders is de kans ook heel groot dat die kapot pingelt op de lage kwaliteit ron95 die je vandaag de dag tankt bij ons.

Met een compressie van 11:1 moet je al helemaal geen 95 willen tanken, want je houdt dan geen zuiger en klep meer heel boven de 5000 rpm.:)
En als je met dat blok echt op toeren blijft rijden dan zal er best een merkbaar verschil in zitten.

Die compressie is trouwens vergelijkbaar met wat het gekietelde 5,7L V8 Dauntless blokkie in mijn Wagoneer heeft, dat ding lust de moderne kwastenreiniger al totaal niet meer.
In het begin heb ik er nog wel even op 98 en 102 mee gereden (maar er geen verschil tussen gemerkt), nu is alles omgebouwd naar single LPG en daar loopt die als de brandweer op.
En bijkomend voordeel is dat het prijsverschil ook best wel aangenaam te noemen is: na een dagje toeren bij een gemiddeld verbruik van 1:3 blijft er nu een 3-gangen menu over voor de bestuurder en bijrijder. :cool:

Denk ook dat je dat veschil best kan merken, zeker als het al een wat geavanceerder motormanagemnt is, die zelf z'n ontstekingstijdstip kan aanpassen.

Alleen al vanwege de afwezigheid van ethanol moet je oudere auto's bij voorkeur 102 tanken. En bij sportievere motoren zul je een beter reagerende motor krijgen.

Wouter82 zei:
Alleen al vanwege de afwezigheid van ethanol moet je oudere auto's bij voorkeur 102 tanken. En bij sportievere motoren zul je een beter reagerende motor krijgen.

Precies.
Ik tank het al een poosjes in mijn bijna 30 jaar oude BMW. Ook oude MG’s van vrienden rijden er beduidend beter door.

Bij vele normale gezinsauto's weegt het prijsverschil niet op tegen de voordelen over het algemeen. Echter bij wat potentere motoren heeft het wel degelijk nut en kan me zomaar voorstellen dat het bij een Maserati ook allemaal net wat soepeler draait zoals je zelf ook al vernomen had.

ENTE zei:
Wouter82 zei:

Precies.
Ik tank het al een poosjes in mijn bijna 30 jaar oude BMW. Ook oude MG’s van vrienden rijden er beduidend beter door.

Hoorde eens van een bi-turbo-rijder dat die motor ook een stuk beter loopt op 102.
Zal de dealer ook eens vragen wat zijn ervaring is.

@ENTE: De 102 verbrandt langzamer dan de benzine die in de tijd van de MG's werd gebrouwen. M.a.w. komt de piekdruk van de verbranding iets verder naar achteren te liggen en lijkt het of je de ontsteking 3 graden later hebt gezet....

Mijn dealer bevestigt dat het inderdaad betere prestaties geeft in deze motor met 102 dan met 98. Met dat advies tank ik dan voortaan 102.
Hoeveel het scheelt, niet gevraagd want in een rollenbanktest week het vermogen toch al af van de fabriekspgave.

Zie dat de reportage op autoweek van een andere 4200 niet meer online staat.

https://www.autoweek.nl/video/op-de-rollenbank-maserati-4200-gt/

102 is een veel veiliger brandstof, omdat het detoneren/pingelen voorkomt. Stel dat je veel vraagt van je auto qua hoge toerentallen, dan heb je bij 102 de minste kans hierop. Langdurige detonatie kan een gat in de zuiger veroorzaken door voorverbranding terwijl de zuiger omhoog komt.

Dank je Willem, ik hoop dat vooral niet te gaan meemaken. Het is wel een relatief moderne motor die meen ik de ontsteking ook aanpast als het moet om dit te voorkomen. En met 102 moet het ook volgas goed blijven gaan ;-)

Dag Alfa 33, inderdaad zal er ook een knocksensor gemonteerd zijn op de 4200 die het vermogen indien nodig terugschroeft. Kortom: met 102 beschik je altijd over vol vermogen :))

Terug
Bovenaan