Ford Focus | Facelift 2022

Na de meerijsessie heeft AV nu eindelijk zelf ook met de ST gereden:
https://youtu.be/m6wEDekFWqA

Erg enthousiast, al vraag ik mij af of de aanwezigheid van de Fordmeneer op de passagiersstoel daar nog veel invloed op had. Desalniettemin ongetwijfeld een gave kar. Maar ben wel benieuwd naar een rijimpressie op de openbare weg zonder opzichter.

Autoexpress heeft commentaar op de prijs, mogelijk is de auto in het VK relatief duur (heb ik niet onderzocht), in NL is ie volgens mij iets goedkoper dan auto's als de i30 N en de Mégane RS, dus dat commentaar verwacht ik hier niet.

straatos zei:
In de Mustang heeft dezelfde 2.3 motor zo'n 40 pk meer. Dus daar zit nog wel wat ruimte.
Dat was vóór de WLTP-slachting. Tegenwoordig doet 'ie t met 290 pk.

Ben wel benieuwd wat de specs van de RS worden. Zou die hetzelfde blok krijgen, of toch iets exclusiefs, en gaat dat complexe 4wd-systeem ook nu nog mee naar de nieuwe generatie? Ik voorzie bezuinigingen op dit vlak... :(

Post dan tenminste een goede foto van de Active X.

2019-Ford-Focus-Active-Review-Estate-Side-carwitter.jpg

Vind 'm er zo misschien nog wel beter uitzien dan normaal. Lijkt iets minder doorgezakt door de liftkit.

Ik blijf de Focus, vooral als hatchback, een uiterst fraaie auto vinden met uitstekende rijeigenschappen. In het C segment zou mijn keuze snel gemaakt zijn.

Ze zijn allemaal lelijk. Onbegrijpelijk dat mensen dit een mooi ding vinden. Vaak verblindt een logo..

m1by0jobx9ov_480.jpg

Dit was echt een bijzonder ding in die tijd. New Edge voelde ook echt nieuw en leek op geen andere auto. Opvolger was een slap aftreksel en de vorige werd pas na de facelift echt geslaagd. De huidige.. tja.. lijkt op tig andere auto's

Curlevv zei:
Ze zijn allemaal lelijk. Onbegrijpelijk dat mensen dit een mooi ding vinden. Vaak verblindt een logo..

Noem eens een gelijkgeprijsde nieuwe auto van een volumemerk die wel heel mooi is. Ik kan zo gauw niks verzinnen. Allemaal vrij plomp en overdesigned.

Nou vind ik die buitenkant van de hatchback in ST line met alle style pakketten erop echt wel een toffe verschijning. Zeker in dat blauwe kleurtje. Het interieur vind ik dan wel weer een afknapper. In het niet-premium C segment zou ik voor de Mazda 3 gaan. Zonder twijfel.

Uiterlijk is -in z'n algemeenheid- niet het enige argument om een auto aantrekkelijk te kunnen vinden Curlevv.

Kennelijk vinden veel mensen de Focus (meer dan) voldoende acceptabel smoelen, maar het zou zomaar kunnen dat andere kwaliteiten van de auto ze meer over de streep trekken. Geldt ook voor dat interieur. Oogt grauw, maar de materialen zijn goed, het is doordacht en (dus) ergonomisch top. Ik word bijvoorbeeld blij van SYNC3, de vilten afwerking in de portiervakken, de aflegruimte, het brillenvakje, de zachtblauwe verlichting, etc.

Zoals elders gezegd, er zijn in dit segment maar weinig tot geen auto's écht mooi als je het mij vraagt. Veel modellen (ook in andere segmenten) hebben ook het euvel dat ze alleen (of juist) vanuit bepaalde standpunten goed ogen. Zo ziet de Focus er schuin van achter lekker uit maar schuin of recht van voren juist niet.

Moderne techniek maakt steeds ingewikkelder plaatwerk mogelijk maar dat zorgt wellicht voor minder samenhangende koetswerken.

Het zorgt er in ieder geval voor dat ik wel naar mijn auto blijf kijken, is ie nou mooi of lelijk? Eerlijk gezegd vind ik dat ook wel een kwaliteit.

Curlevv zei:

De eigen smaak als alomvattend beschouwen is wellicht verblindender dan eender welk logo.;)

Mechanix zei:
Curlevv zei:

Noem eens een gelijkgeprijsde nieuwe auto van een volumemerk die wel heel mooi is. Ik kan zo gauw niks verzinnen. Allemaal vrij plomp en overdesigned.

Toyota Corolla en Mazda3. 308, i30, Ceed, Astra, Leon, A3, Megane, Scala en Golf vind ik overigens niet plomp/overdesigned

Curlevv zei:

Ehhh......het Ford logo is nou niet echt een logo waar mensen wild van, of verblind door worden :).

De Focus hatchback heeft wat vreemde proporties. Precies zoals DeeTwee zegt: ik blijf kijken of ik 'm nou mooi of lelijk vind. Toch wel een apart ding!

Zo'n Wagon ST Line vind ik een geslaagd ontwerp:

36379626-a734ecc7-eb03-4a68-a4ce-89b1819d1a91-fullsize.jpg

Weinig mooie C-segment stations idd. De Megane en Corolla vind ik als stations wel erg fraai. De rest saai tot lelijk

Ehhh......het Ford logo is nou niet echt een logo waar mensen wild van, of verblind door worden :).

Ford wordt als Duits/Europees gezien. Dat is vaak al voldoende ;)

Zo'n Wagon ST Line vind ik een geslaagd ontwerp

ST-Line is wel te pruimen maar elke C-segmenter ziet er beter uit in sportievere uitvoering (nou ja vooruit, Civic niet). Een i30 HB ziet er ook compleet anders uit in N-Line uitvoering

Curlevv zei:
Ford wordt als Duits/Europees gezien. Dat is vaak al voldoende ;)

Kom kom, niet zo gefrustreerd :)! Ik denk dat Ford en bv Opel echt geen merken zijn die zoveel credits krijgen vanwege het Duits/Europees zijn. Beide merken hebben nog steeds een nogal "middle of the road'/ wat burgerlijk en gewoontjes imago.
Ik zie op dit forum overigens ook types die zich blindstaren op een Japans logo......of een logo van een bepaald merk.

Curlevv zei:
ST-Line is wel te pruimen maar elke C-segmenter ziet er beter uit in sportievere uitvoering (nou ja vooruit, Civic niet). Een i30 HB ziet er ook compleet anders uit in N-Line uitvoering

Dus je vind 'm eigenlijk niet verkeerd in ST-trim! Wat je eigenlijk wil zeggen is dat het jammer is dat een ontwerp geen opsmuk nodig zou moeten hebben? Ik moet opeens denken aan een bepaald merk uit het verre oosten dat als 1 van de weinigen geen ST/N/RS/R etc-line aanbiedt :).

Ik vind een gewone Focus Wagon ook een stuk saaier. Als ST-line, maar ook als Active, smoelt ie gewoon goed.

MBdoubleyou zei:
Dus je vind 'm eigenlijk niet verkeerd in ST-trim! Wat je eigenlijk wil zeggen is dat het jammer is dat een ontwerp geen opsmuk nodig zou moeten hebben? Ik moet opeens denken aan een bepaald merk uit het verre oosten dat als 1 van de weinigen geen ST/N/RS/R etc-line aanbiedt :).

Dat bepaald merk was één van de eerste die wel sportief aangeklede modellen aanbood ;) De Active en later GT-M. Weet je nog toen mijn moeder in 2003 een nieuwe Mazda3 Active kocht? Echt een stoer ding.. door die dikkere bumpers, sideskirts, achterspoiler en grote wielen :) Als Touring oid was het maar een iel ding. De Focus heeft trouwens wel die 2003 Mazda3 heupen overgenomen :p

Ik denk dat Ford en bv Opel echt geen merken zijn die zoveel credits krijgen vanwege het Duits/Europees zijn. Beide merken hebben nog steeds een nogal "middle of the road'/ wat burgerlijk en gewoontjes imago.

Ze hebben veel aanhangers, vergis je niet. Net als dat op de hoofdpagina iedereen een Camry geweldig vind maar de echte kopers kijken er niet eens naar.

Curlevv zei:
Mechanix zei:
Curlevv zei:

Toyota Corolla en Mazda3. 308, i30, Ceed, Astra, Leon, A3, Megane, Scala en Golf vind ik overigens niet plomp/overdesigned

Over sommige modellen in je rijtje kan je toch wel twisten hoor. :) Zeker als je een vergelijking maakt naar een voorganger van 15 jaar geleden.

De Megane met dikke kont was aparter dan de huidige. Die heeft alleen wat aparte lampen, de rest is gewoon normaal. Ook de 308, Leon, i30, Ceed zijn gewoon keurig gelijnde auto zo'n poespas, waarbij hooguit de 308 wat lomper is geworden, de Leon juist slanker en de Ceed zelfs saaier. Astra heeft een leuke Nissan C-stijl maar de rest is ook ingetogen. Dus ik snap echt niet wat je bedoelt..

Joh.. :rolleyes:

Maar HIJ zegt juist dat de meeste plomp/overdesigned zijn. Ik spreek dat tegen maar je bent het met hem eens. Ik zeg mild "waarbij hooguit de 308 wat lomper is geworden" en daar ga jij tegenin. Maar je bent het wel met hém eens ondanks dat ie zegt "Allemaal vrij plomp en overdesigned (..) Zeker als je een vergelijking maakt naar een voorganger van 15 jaar geleden."

Vind de Focus geen overgestileerde auto, vind 'm vooral niet heel mooi. Ook niet heel lelijk anderzijds. Het probleem is wat mij betreft dat Ford er op detailniveau al een decennium een potje van maakt. Er is helemaal geen harmonie tussen het lijnenspel en ontwerpdetails als de grille, koplampen, achterlichten en reflectoren op de achterbumper, die er lukraak op geplakt lijken. Waar ik een Opel Astra bijvoorbeeld een chique verschijning vind, met lijnen die logisch voortvloeien en mede daardoor tijdloos en op de een of andere reden duurder ogend dan een Focus, oogt de Focus wat mij betreft een beetje goedkoop en ongeïnspireerd. De proporties van de stationcar kloppen wat mij betreft niet helemaal, maar dat heeft 'ie inderdaad gemeen met veel concurrenten. Er zijn natuurlijk ook andere aanschafredenen dan uiterlijk en bij sommigen zal het uiterlijk wel meer in de smaak vallen. Ik vind een Skoda Scala overigens een tamelijk verschrikkelijke auto om te zien, dan zou ik de Focus bij verre prefereren. Alles is wat mij betreft te prefereren boven de Scala in het C-segment wat mij betreft. :)

Terwijl de Scala qua design wel aardig klopt, toch? Dus in dat licht snap ik je niet helemaal ;)

Heb onlangs een goed concurrentievergelijk kunnen houden bij een event, en dan zie je wel dat de materialen van Ford iets minder zijn. Afdekscherm van de bagageruimte is ook een afknapper, dat was bij het vorige model veel mooier op orde.

Skoda's voorbumpers zijn zowat de lelijkste van de autoindustrie. Enorme rechthoekige gaten en schele koplampen. Vraag me af wat de ontwerpers voor ogen hadden, moet het agressie uitstralen? Dat is wat mij betreft niet gelukt, vind het vooral goedkoop ogen.

Maar goed, dat is wat mij betreft niet het grootste probleem van de Scala, dat zijn wat mij betreft wel de verhoudingen die doen denken aan de Mazda 323 Fastbreak en 2000 Kia Rio, maar dan minder lekker in proportie.

5NUN2P6.jpg

JuTtMiK.jpg

Ik vind stationcars eigenlijk zelden mooi als het derde zijruitje niet groot genoeg is. Nu is de Scala geen stationcar, maar net als bij voorganger Rapid Spaceback lijkt de auto er een beetje tussenin te hangen. Alles bij mekaar vind ik het dus een auto die én niet in proportie is, én deels verhoudingen heeft van auto's van twintig jaar terug, én een lelijk front heeft en in zijn geheel ook nog eens intens deprimerend oogt. Geparkeerd naast een Focus laat de Scala de Ford in een waar designicoon veranderen, waarvoor je bereid bent direct je bankrekening te plunderen. Dit is allemaal totaal niet overdreven hoor! ;)

Vind de achterkant van de Scala vanuit bepaalde hoeken in duurdere uitvoeringen trouwens best mooi, om positief te eindigen. :D

Barri zei:
Afdekscherm van de bagageruimte is ook een afknapper, dat was bij het vorige model veel mooier op orde.

Daar heb ik bij Focus eigenlijk niet op gelet. Die van mijn Mondeo vind ik erg goed en solide, de door mij bestelde V60 laat daar weer een steek vallen. Priegelig ding.

Het probleem is wat mij betreft dat Ford er op detailniveau al een decennium een potje van maakt. Er is helemaal geen harmonie tussen het lijnenspel en ontwerpdetails als de grille, koplampen, achterlichten en reflectoren op de achterbumper, die er lukraak op geplakt lijken.

Precies dat. Designtechnisch is het een rommeltje. Een auto mag van mij best apart of 'overdesigned' zijn maar het moet wel kloppen

Maar goed, dat is wat mij betreft niet het grootste probleem van de Scala, dat zijn wat mij betreft wel de verhoudingen

Schuinachter vind ik 'm wel mooi, anders idd vreemde proporties

Idefiqs zei:
Zucht, ik hoef het toch niet met elke komma eens te zijn om een (y) te geven? :confused:

Echt, ik ga het niet uitspellen.o_O

Bedankt voor je nutteloze bijdrage dan als je het niet eens kunt uitleggen EDIT: Ooooohh je rijdt zelf Ford dus je wilde gewoon even tegengas geven omdat je je persoonlijk voelde aangevallen. Niet nodig hoor, de auto ben jij niet

m1by0qfbs72h_480.jpg

ygryedhb2bb8_480.jpg

m1by0o3btxgq_480.jpg

mxjy51tbqymk_480.jpg

m1by0pobu7ju_480.jpg

saqyiugbmxy7_480.jpg

m1fyh9qbmimo_480.jpg

62ay8f2bqvn1_480.jpg

m1by0e2bf1tj_480.jpg

m1my5tkbuby1_480.jpg

m1by0n6bfgup_480.jpg

7shy8wtb8bn6_480.jpg

m1by0n3b1gu3_480.jpg

32lyj1tbzdxt_480.jpg

m1by0o7bf8uo_480.jpg

b3wyl6vbkmvt_480.jpg

m1fyh72btr3q_480.jpg

i3nyqktbzdef_480.jpg

Muv de Corolla zie ik echt niet een enorm verschil qua lomp/overdesignheid. Maar zal aan mij liggen :)

Danku:)

Hoewel ik het metallic rood van bijvoorbeeld Mazda mooier vind ben ik nog steeds wel blij met dit Ruby Red. Een zonnetje kan het wel goed hebben (heb m niet gewassen voor deze foto btw) anders is het al snel wat donker. Maar je ziet deze kleur niet vaak op de Focus, dat vind ik ook wel lollig.

Je kunt van het uiterlijk vinden wat je wil en het is misschien niet de betrouwbaarste in zijn klasse, maar de Focus is wel de benchmark voor wat betreft wegligging.

Oh hij rijdt fijn hoor, de Focus. Maar eerlijk gezegd, als je een auto zoekt die net zo enthousiast instuurt maar nog wat comfortabeler is, raad ik een Opel Astra aan.

(Is er dan helemaal niets heilig? :) )

De Focus schijnt met de generatie steeds softer te worden. Ik heb een Kia Ceed gereden en die deed qua wegligging en rijplezier echt niet onder voor mijn Focus 3. Heel bijzonder. Dat is dan ook de belangrijkste concurrent denk ik.

Nou, ik weet niet welke Ceed jij gereden hebt, maar ik reed een Focus ST-Line direct nadat ik de sleutels van een Ceed (1.4 turbo automaat) ingeleverd had, en ik had binnen een paar honderd meter weer plezier in autorijden. De Kia is een mooie auto, maar ik vind het om te rijden maar een looiig, afstandelijk aanvoelend ding. Die Focus voelt minstens 200 kilo lichter en betrekt je veel meer bij het rijden.

Ik ben het met @Barri eens. De Focus rijdt geweldig, maar ik vind de nieuwe Ceed er niet voor onderdoen. Misschien voelt de Focus wat lichtvoetiger aan, maar het rijden in de Ceed vond ik een postitieve verrassing. Ik heb tijdens de Autoweek/Kia dag met de 1.0, 1.4 en diesel gereden, handgeschakeld en met automaat.
De Ford 1.0 Ecoboost vind ik net wat fijner en stiller lopen dan de 1.0 T-Gdi, maar de Kia 1.4T is een erg fijn blok.
Op het gebied van zitcomfort vind ik de Kia Ceed veel fijner dan de Focus. De stoelen zitten beter en de verstelbaarheid is groter.
Dat geldt wat mij betreft ook voor de Astra en Golf. Die zitten voorin net wat beter en ruimer dan de Focus.
Maar absolute favoriet op het gebied van stoelen en zitcomfort in deze klasse is in mijn ogen de nieuwe Mercedes A met sportstoelen. Die stoelen zitten fantastisch, zijn in alle standen zeer ruim verstelbaar. Alleen dat dashboard...
Maar overall ben ik zeer tevreden met de Focus. Zuinig, zeer comfortabele vering en demping, super schakelend, zeer stil en ook nog eens zeer betrouwbaar en niet duur in onderhoud. Het is gewoon een hele goede auto die niet voor niets zo populair is.

Qua betrouwbaarheid lees juist hier en daar wat berichten dat de Focus 4 wordt geplaagd door wat elektrische issues.

Bijvoorbeeld:
https://forum.driving-fun.com/viewtopic.php?f=3&t=35240&start=375

Zou wel jammer zijn, want de afgelopen jaren had Ford de betrouwbaarheid wel goed op orde.

Mechanix zei:
Qua betrouwbaarheid lees juist hier en daar wat berichten dat de Focus 4 wordt geplaagd door wat elektrische issues.

Bijvoorbeeld:
https://forum.driving-fun.com/viewtopic.php?f=3&t=35240&start=375

Zou wel jammer zijn, want de afgelopen jaren had Ford de betrouwbaarheid wel goed op orde.
Vrij matig voorbeeld als je echt wat wilt weten over mogelijke issues met de Focus mk4. Voor wie geïnteresseerd is moet hier eens kijken:
https://www.focusclub.nl/index.php?threads/mk4-opmerkelijkheden-en-kinderziektes.111550/

Zelf heb ik nu de auto vandaag 1 jaar minus 1 dag, en zo'n 44.000 gereden. Problemen gehad met de turboslang -hier kwam later een terugroepactie voor-, drempelbekleding rechtsachter die niet goed vastzat, waarschuwingstonen die af en toe raar klonken en het portierraam rechtsvoor wilde laatst niet meer sluiten, ging pingpongen als het ware. Is allemaal weer opgelost. De turboslang resulteerde in totaal 3 keer in noodloop en was dus echt irritant, dit was een fabricagefout (verkeerde klem).

Ik heb in de afgelopen 8 jaar drie modellen geleased die in het begin van hun levenscyclus zaten (V40, Astra, Focus), en allemaal hadden ze wel dingetjes, ik beschouw dit niet als buitensporig.

Nou ik vind het nogal wat. Maar misschien is dat 'normaler' bij Europese auto's al hebben ook andere auto's wel vaker last van kinderziektes. Op zich geen enorme ramp ivm garantie maar wel vervelend. Ik zou snel vertrouwen verliezen in het merk/de auto. Ook hebben ze ontzettend veel testkilometers gemaakt

Mijn Focus 3 mk II stationwagon is zeer betrouwbaar. In ruim 2,5 jaar en 70.000 km nog geen lampje gesneuveld.
Is in onderhoud bij de officiele Ford dealer waar ik de auto ook gekocht heb. De fijne rijeigenschappen, de betrouwbaarheid en bouwkwaliteit en de lage onderhoudskosten zou er zo maar eens voor kunnen zorgen dat ik nog eens merktrouw wordt. Een model uit de eerste twee productiejaren laat ik graag aan mij voorbijgaan om eventuele kinderziektes te ontlopen.

Terug
Bovenaan