Bonkend / rammeled geluid linksvoor Peugeot 207

P Peugeott

Net ingestapt
Goedenavond,

Sinds enkele dagen hoor ik linksvoor bij het wiel een soort bonkend / rammelend/ klapperend geluid als ik over een hobbelige / straatstenen weg rijd.

Ik voel het ook een beetje in mijn stuur (trilling). Auto rijdt verder wel gewoon prima. Er is geen directe aanleiding wat mogelijk deze klachten zou kunnen verklaren. Geen stoeprandjes geraakt of iets dergelijks.

Km stand is nu 191.000 en de auto is uit 2009 (1.6 VTI)

Uiteraard ga ik snel naar de garage maar ben benieuwd of iemand een idee heeft wat dit mogelijk kan zijn?

Alvast bedankt.

Groet,

Koppelstangetje, stuurkogel, draagarm(rubber) fuseekogel. Afgebroken veer, toplager, wiellager.... eigenlijk vanalles dus.

Ik ga mee met Probresh met het koppelstangetje (onderdeel van de stabilisatorstang) als meest waarschijnlijke.

Dat heb ik ook gehad met mijn auto: Piepend/Krakend/Bonkend geluid aan de voorophanging!

Een garage heeft me op de brug laten zien dat het geluid zich alleen voordoet als je stuurt, en wilden de hele stuurinrichting vernieuwen! Deze zou ook olie lekken. € 1500 alstufblieft!

Ik denk, wat een onzin zeg, dus ben naar een tweede garage gegaan voor een offerte: Het waren versleten toplagers, samen met wat andere kleine onderdelen aan de wielophanging vervangen voor € 400. Probleem opgelost. Ik ben ook nooit meer naar die eerste garage teruggegaan...

Marijn316i zei:
Het waren versleten toplagers.

Wordt vaak over het hoofd gezien of afgedaan als "kan je wel mee doorrijden" Er zijn zelfs bedrijven die speling niet afkeuren bij apk (terwijl dat wel zou moeten!)
Maar tis een lastig klusje om te vervangen bij de meeste auto's En je mag 9 van de 10x opnieuw uitlijnen wat gelijk een flinke hoop geld bij de reparatie steekt.
Daarom zijn er genoeg bedrijven die gelijk een hele boel willen vervangen omdat er zogezegd meer kapot is.
Het vervangen van een complete voorpoot met nieuwe toplagers is namelijk veel minder werk dan alleen die toplagers vervangen, want dan mag de veerpoot uit elkaar.

Hi,

Oorzaak was een versleten stuurkogel linksvoor. Deze is bij de de Peugeot dealer vervangen.

Auto rijdt weer goed, geen gerammel meer. Alleen merk ik dat het stuur bij rechtdoor rijden nu iets naar rechts staat. Ook heb ik het gevoel als ik naar links stuur de auto scherper gereageerd dan naar rechts.

De auto is volgens de factuur niet opnieuw uitgelijnd, zou dit het probleem oplossen of zou de stuurkogel aan de rechterkant ook vervangen moeten worden?

gr

Slechte dealer als ze niet uitlijnen na het vervangen van een stuurkogel.
Dat is namelijk precies het onderdeel wat je sporing (en daarmee het recht of niet recht rijden) bepaald...

Helaas zijn ze bij diverse peugeot dealers niet zo snugger.

Dat de auto iets sneller reageert met naar links sturen kan trouwens ook komen doordat de rechter kogel wellicht ook al aardig versleten is (ze waren waarschijnlijk even oud) Maar dan lost het zich dus niet op met uitlijnen. Als die kogel nog goed is lost dat directe sturen zich op met uitlijnen.

Voor ophangingsdelen geldt overigens altijd: links en rechts tegelijkertijd vervangen.

Terug
Bovenaan