Euro 5 i.p.v. Euro 4

Outback

Net ingestapt
Ik ben in het bezit van een Subaru Forester Diesel uit 2010. Bij de RDW is deze met emissiecode Euro 4 geregistreerd. De auto voldoet volgens de papieren echter aan de Euro 5 norm.
Zijn hier consequenties aan verbonden? Wellicht is er destijds teveel BPM gerekend? Overigens niet door mij want niet nieuw gekocht.

BPM is gebaseerd op CO2 uitstoot. Dat heeft helemaal niets met een Euro norm te maken, dus er zal niet teveel BPM betaald zijn.

Echter, omdat je een diesel rijdt loop je wel het risico dat je bepaalde steden in NL of in Duitsland niet meer in mag vanwege een milieuzone. En dat baseren ze wel op de Euro norm. Of jouw auto werkelijk aan de Euro 5 eisen voldoet zul je zelf uit moeten zoeken, maar mocht het mogelijk zijn dat je hem als Euro 5 op het kenteken krijgt dan zou ik dat zeker doen!

Euronorm 5 voor diesels is in 2009 ingevoerd en je geeft aan dat deze Forester uit 2010 is.

Euronorm 4 voor diesels liep van 2005 tot en met 2008, maar auto's mogen nog tot maximaal 1,5 jaar na einde van die norm verkocht worden.
Reken dus 1,5 jaar terug van je kentekenbewijs eerste toelating en als dat een datum in 2008 geeft, is het mysterie verklaard, namelijk een schip vol Foresters in 2008 op kenteken gezet ( op euronorm 4 dus) en vervolgens in 2010 eerste toelating/ verkoop aan 1e eigenaar.

Ehm, nee want de modellen uit 2010 (pre facelift) hebben wat wijzingen t.o.v. die van 2008, waaronder dus de euro 5 installatie.

Terug
Bovenaan