Tesla onderhoud

A

Anoniem

Guest
Beste Tesla-liefhebbers en -kenners,

Graag maak ik gebruik van van jullie expertise en hoop dat jullie mee willen denken / helpen.

Ik rijd momenteel een full-operational lease VW Golf R-line (diesel) en maak 65.000km per jaar. Momenteel betaalt mijn werkgever bijna € 1.200 per maand, inclusief brandstof voorschot. Zelf betaal ik uiteraard de bijtelling over de cataloguswaarde van een kleine € 42K.

Nu zoek ik een manier waarop ik:
A. Meer auto en rijplezier haal uit het beschikbare budget
B. Winst behaal ten opzichte van mijn huidige bijtelling.

Nu denk (!) ik dat te kunnen halen door een tweedehands Tesla S door mijn werkgever aan te laten schaffen onder een financial lease constructie (snelle zoektocht, € 45.000 excl. BTW voor 2014 model, 180K km's). Ik denk hierbij aan een 48-maanden lease.

Aangezien mijn werkgever slechts deels te overtuigen is met sentimentele argumenten als 'gunnen' en sustainability, zal ik met een berekening moeten komen die een reëel (lees: zo reëel mogelijk) beeld geeft van de te verwachten kosten. Nu is in dit hele idee de onderhoudskosten natuurlijk de meest lastig te voorspellen post. De huidige full operational lease kosten zijn natuurlijk 'hard' te begroten, dat geldt in mijn idee natuurlijk niet.

Ik realiseer dat de onderhoudskosten deels rijder afhankelijk is en dat je ook nog eens simpelweg botte pech kunt hebben. Toch hoop ik dat jullie me willen helpen om de te verwachten onderhoudskosten zo veel mogelijk inzichtelijk te maken.

Wie kan / wil me op weg helpen?

PS. Mocht deze vraag elders in dit forum terug te vinden zijn, dan bij voorbaat mijn excuses... een referral naar de betreffende threat wordt in dat geval toch zeer op prijs gesteld.

Letop, je betaalt straks 4% bijtelling over €55k en 22% over de rest (al snel nog eens 50k) voor een 2014 uit juli gaat dat volgens mij in juli 2019 in. 5 jaar.
Onderhoud kan je misschien afkopen (als je een tweedehands bij Tesla zelf koopt)

Onderhoud is niet lastig in te schatten want Tesla heeft voorgeschreven onderhoudsmomenten en prijzen. En die zijn niet mals. Dit icm de relatief korte garantie lijkt me dat je hoge kosten hebt voor reparaties en onderhoud.
Ik denk dat je de voorgeschreven onderhoudskosten wel bij Tesla kan opvragen. Ik herinner me in ieder geval fikse bedragen!
Daarnaast; de bijtelling van een auto uit 2014 verandert na 60 maanden. Ik weet de regel niet exact, maar ik vermoed dat de bijtellingskorting (nu 22-7 = 15%) dan wordt herijkt naar wat is nu is. Dat wordt dus 25 (basis in 2014) minus 15 = 10% bijtelling vanaf het moment dat de auto 60mnd oud is.

RichRich zei:
Nu zoek ik een manier waarop ik:
A. Meer auto en rijplezier haal uit het beschikbare budget

Die mag je mij ook uitleggen, toevallig gisteren een Tesla Model X P100D gereden (kennis van mij werkt bij Tesla) leuke gimmick inderdaad, en het kan een gevaarlijke auto zijn...maar echt plezier? Nee je zet een schuifje anders en je trapt je voet naar beneden. Leuk voor 2,8 seconden maar daarna? Zie ik me niet elke dag doen.

Gewoon onderhoud aan een Tesla is vrij simpel, banden, en ophangingsdelen, remmen kunnen soms wel tot 300.000 of meer km mee. Het grote vraagteken is de accu en let goed op of de motoren al eens zijn vervangen.

Dus na 4 jaar wil je een dan 8 jaar oude tesla met ruim 400,000km terug brengen? Die is dan ongeveer 0 euro waard. ik denk dat je dus aan afschrijving wel al ongeveer aan je huidige budget komt.

Accu en motoren hebben toch 8 jaar garantie? In dat geval zit je daar wel safe. Onderhoud kun je volgens mij redelijk goed inschatten zoals Barri zei. Inruilwaarde van een Tesla met 400k op de klok is lastig in te schatten, de komende jaren zullen we het gaan meemaken maar ik denk dat zo'n auto voorlopig wel een basiswaarde gaat behouden; bij 500k nieuwe motoren + batterypack en je kunt weer vooruit. Dat is het voordeel van een computer, je gooit de case niet weg maar installeert er gewoon nieuwe hardware in ;)

@Zadelsnuiver; Wat denk je dat een nieuw batterijpakket kost? Meer dan een nieuwe 'normale' verbrandingsmotor gok ik. Maar de door Gullwing genoemde restwaarde van €0,- lijkt mij ook héél ver weg...

Zadelsnuiver zei:
Accu en motoren hebben toch 8 jaar? In dat geval zit je daar wel safe. ....

Die garantie is natuurlijk ook meer een kreet van de heer Musk. Als zij 80% capaciteit nog voldoende vinden dan mis je toch een stuk actieradius. Er zijn ook verhalen dat accu's softwarematig minder snel gaan laden als ze ouder worden. In 2020-2021 zullen we pas echt gaan zien hoe goed onderbouwd die garantie is.

Een paar jaar kwam de productieprijs op zo'n €20.000 voor een 85kWh accupack, maar dit zakt. Het is aan Tesla en concurrentie of ze dit in de toekomst heel vriendelijk kunnen aanbieden (10k?) of dat ze er nog een lekkere winst op willen maken.

Het is wel een feit dat een accupack binnen een minuut gewisseld kan worden. De motoren zijn ook tien maal eenvoudiger (en kleiner) bij vervanging. Dit zijn absoluut zeer interessante ontwikkelingen, op deze manier wordt het renoveren van een intererieur ook interessant. (Ga maar na, geen bijzondere, aparte of nieuwe versnellingspook nodig, geen uitlaten, tanken of tunnels die veranderen bij een ander soort motor)

Exact, het blijft voorlopig even koffiedik kijken wat het spul allemaal moet gaan kosten, ook omdat Tesla de voornemens heeft om met grotere en efficiëntere fabrieken de productiekosten van deze componenten te gaan verlagen. Wat ik laatst las was een prijs van zo'n 12.000 USD tegen 2020, wanneer de eerste Model S-en uit de garantie gaan vallen. Maar dat de componenten redelijk plug-and-play zijn is in elk geval overduidelijk (y)

Dit leek me ook wel een relevant stukje:

Finse taxichauffeur rijdt in 3 jaar 400.000 km met Tesla S, accu capaciteit nog steeds 93%, onderhoudskosten nihil.

Engels: https://www.google.fi/amp/s/www.teslarati.com/tesla-model-s-400k-km-250k-mi-7-percent-battery-degradation/amp/

Dank allen voor jullie input... Tja, over smaak valt natuurlijk te twisten en ik begrijp de opmerkingen over 'rijplezier' natuurlijk goed. Mijn goede vriend rijdt sinds een aantal dagen een prachtige Audi RS3; als we over rijplezier gaan praten zijn dit natuurlijk de écht leuke auto's, die elke keer een grote glimlach op je gezicht toveren.

Ik moet echter een andere afweging maken, waarbij dergelijke auto's uitgesloten zijn. Toch vind ik de Tesla een mooie auto om te zien, kan ik de interieur gadgets waarderen en is acceleratie van een elektrische auto natuurlijk 'best lekker'. Maar nogmaals, ik begrijp jullie comments hierover en over het design kun je zeker twisten.

@VORQ. Correct me if I am wrong, maar volgens mij betaal ik na de 60 maanden 7% bijtelling over deze auto? Of zie ik iets over het hoofd?

Restwaarde: die zal naar verwachting niet super hoog zijn idd, maar nul lijkt me idd ook wat sterk. Helaas is de auto te kort op de markt om hier een lange termijn referentiekader voor te hebben. Echter, bij een full operational lease is de restwaarde ook alleen een sleutelhanger die je stiekem houdt bij het inleveren van de auto aan het eind van de contractduur. In mijn berekening zal ik uitgaan van een 'serieuze' afschrijving. Wat dat precies betekent, weet ik nog niet, nog even mn gedachten laten gaan.

Ik zal ook eens bij Tesla informeren wat reële kosten zijn, als ik jullie zo beluister moet dit toch redelijk nauwkeurig in te schatten zijn (excessen daargelaten).

Overigens zou het een interessante strategie zijn voor Tesla om vanaf 2020 de oude auto's terug te kopen, te voorzien van nieuwe componenten en weer via de eigen kanalen aan de man te brengen als premium occasion met volledige fabrieksgarantie. Zo houden ze de inruilwaarde kunstmatig hoog (interessant voor de klanten die nieuw kopen) en komen er geen vervelende verhalen in de media over dure reparatiekosten buiten de garantieperiode. Financieel gezien kunnen ze voor (ik schat) 25% van de kosten een auto produceren die 90% nieuw is.

Zadelsnuiver zei:
Overigens zou het een interessante strategie zijn voor Tesla om vanaf 2020 de oude auto's terug te kopen, te voorzien van nieuwe componenten en weer via de eigen kanalen aan de man te brengen als premium occasion met volledige fabrieksgarantie. Zo houden ze de inruilwaarde kunstmatig hoog (interessant voor de klanten die nieuw kopen) en komen er geen vervelende verhalen in de media over dure reparatiekosten buiten de garantieperiode. Financieel gezien kunnen ze voor (ik schat) 25% van de kosten een auto produceren die 90% nieuw is.

Ik denk dan dat relatief veel mensen voor een refurbished model gaan ipv nieuw. Lijkt me voor Tesla ook niet goed.

De eerste pluk Schiphol taxi's zijn ook op de gebruikte markt aanwezig.

https://www.autobahn.eu/6827/schipholtaxi-vernieuwt-teslavloot-model-s-occassions-incoming/

P. Klieder zei:
Zadelsnuiver zei:

Ik denk dan dat relatief veel mensen voor een refurbished model gaan ipv nieuw. Lijkt me voor Tesla ook niet goed.

Ik denk dat je eerder een nieuwe groep klanten kunt bereiken; de persoon die geen nieuwe Tesla kan of wil betalen, wel een tweedehands zou overwegen maar bang is voor hoge reparatiekosten. Ik denk dat mensen die sowieso voornemens waren een nieuwe Tesla te bestellen dat zullen blijven doen, er zal tegen die tijd ook wel weer een nieuwere en betere Model S op de markt zijn en ik denk dat de doelgroep van nieuwe klanten wel typisch de personen zijn die graag het nieuwste van het nieuwste willen. Dan denk ik nog dat subsidies alleen toepasbaar zijn op gloednieuwe auto's evenals lease en andere zakelijke toepassingen, dus die nieuwe Teslas blijven wel gewoon verkopen en er is nog steeds een wachtlijst voor.

Bijkomend voordeel is dat Tesla continu geld nodig heeft om ontwikkeling en productie van nieuwe modellen te bekostigen, door deze oude refurbished Teslas te verkopen kunnen ze een makkelijk centje verdienen, nieuwe klanten aanspreken of zelfs mensen op de wachtlijst even zoethouden.

De bijtelling gaat na de 60 maands termijn terug naar het niveau zonder korting. Ten tijde van 2014 was dat 25%.
Zie ook handreiking van de Belastingdienst. Er wordt geschreven "..volgens de regels die dan gelden". Dat is iets anders dan "de bijtellingspercentages" die dan gelden (na afloop van 60 maands termijn).
Gaat dus een erg dure aangelegenheid worden...

RichRich zei:
..
@VORQ. Correct me if I am wrong, maar volgens mij betaal ik na de 60 maanden 7% bijtelling over deze auto? Of zie ik iets over het hoofd?
....

Ja er komt een maximum catalogusprijs aan die lage bijtelling:
Voor volledig elektrische auto’s gaat het bijtellingspercentage van 4% vanaf 2019 gelden tot maximaal 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen daarboven geldt het dan geldende algemene bijtellingspercentage van 22%. Uitzondering hierop zijn auto’s die op waterstof rijden.

Die gaat in als de auto nieuw wordt geleverd in 2019 of in dat jaar 60 maanden op kenteken staat (uit 2014 dus). Een auto uit 2015 gaat pas in 2020 meer bijtellen.

Dat is toch serieus geld. Een Model S van €90k wordt dan toch 11k bijtellen.

Dank voor deze opheldering.

Ja, dat is helaas een dure grap na die 60mnd (waar ik al snel aan zit...). Dat moet ik even laten bezinken... haha... Misschien dan toch maar weer een suffe diesel met 25% bijtelling; weinig rijplezier, nog steeds behoorlijke bijtelling.

Bijtelling doe je jezelf aan toch? Vind je dat teveel, koop je zelf een auto voor je privekms.

Dat is een waar woord. Ik denk dat ik voor een Tesla ga. Iemand suggesties over het te verwachten onderhoud...? :)

RichRich zei:
...
Misschien dan toch maar weer een suffe diesel met 25% bijtelling; weinig rijplezier, nog steeds behoorlijke bijtelling.

Mooie 320d touring, 22% bijtelling toch? C klasse, Coupé, ik zou het wel weten. Geen gezeur met die kabel in de kou en regen. Geen geloer naar die ene laadpaal in de straat of je vrouw die haar auto voor de laadpaal zet.

En ik zou ook weten dat ik niet bijdehand en moeilijk ga doen bij een werkgever met een ouwe Tesla en allemaal toestanden. Straks ga je op bedrijfsuitje in de Ardennen en kom jij 2 uur later aan omdat je je accu moest bijladen en vervolgens kan je er ook weer niet weg omdat je accu leeg is en de herberg alleen een 10A aansluiting heeft.

Haha... mooi relaas en zit zeker wat in. Gelukkig heeft mijn vrouw slechts een fiets, dus 1 probleem minder, maar toch...

Ik vermoed dat ik met een 320d en/of C coupe niet wegkom met mijn budget, maar kan je keuzes volgen.

Ik zou me meer zorgen maken met je jaarkilometrage hoe vaak en hoe lang je bij de laadpaal wilt staan!
Dat gaat je meer opbreken.

Heerlijk om te horen waar iedereen de beren ziet en "rijbeleving"mist. Wie hebben er al een week in gereden (1.000 km)? Gaat ook best goed, die rijbeleving in het file achtige verkeer hier. Vriend van me heeft een een S85d. Rijdt fantastisch, stil, zoeven.... Daarvoor had hij een Vovo C70 met een 5 cilinder diesel met 185 pk en een hoop rammels. Die Volvo was heel duur in onderhoud, (gemiddelde beurt nooit onder de € 1.000) Zijn Tesla heeft wat meer afschrijving, km prijs voor de Tesla is lager. En hij wil niet anders meer! Hij plant wel de ritten wat zorgvuldiger ivm "volle accu" en het bereik met de accu, maakt er ook een sport van om zo veel mogelijk bij de snellaadstations van Tesla te tanken. Kopje koffie ondertussen, benen strekken en doorrrr.

Wie zegt dat een Tesla slecht rijdt of een slechte rijbeleving heeft, moet er eens mee gaan sturen.
Ik vind t fantastisch. Jammer van het geluid, maar t went. Alleen bij lange afstanden rijden zit je nog steeds met geknepen billen naar de laad-% te kijken.

Ik kan toch niet anders zeggen dat ik de Tesla S erg gevoelloos vind rijden, zelfs ronduit slaapverwekkend als je het sprintje trekken eenmaal zat bent.
Maar goed, dat heb ik idem met vele andere luxe paardjes uit het hogere segment... geef mij maar een werkpaard, die geeft mij een leukere rijbeleving waarbij ik mezelf nog niet overbodig voel.

Pietzoveel zei:
...En hij wil niet anders meer! Hij plant wel de ritten wat zorgvuldiger ivm "volle accu" en het bereik met de accu, maakt er ook een sport van om zo veel mogelijk bij de snellaadstations van Tesla te tanken. Kopje koffie ondertussen, benen strekken en doorrrr.

Ik ben zeer geïnteresseerd in een Tesla, maar ik krijg toch elke keer weer een soort "way of life" gevoel erbij. Fanatieke Tesla rijders gaan op youtube een dagje weg en zijn dan de halve dag bezig met plannen en zoeken naar laadpalen. Hoe leger je aankomt hoe sneller hij laadt etcetera. Het kruipt bijna naar 'Help mijn man heeft een hobby'-toestanden, waar het hele gezin maar met papa mee moet doen met z'n gekke batterijauto.

Ik zou er persoonlijk toch een hekel aan hebben om 20 minuten te wachten op het laden als je nog maar half uurtje hoeft te rijden met het gezin aan boord (of het gezin dat thuis of ergens op je wacht).

Ik zie in bovenstaand overzicht bij beide Tesla's een keer stranding BI staan, maar ik weet niet wat BI betekent.
Ik rijdt al meer dan 50 jaar auto, ben echter nog nooit onderweg gestrand.
Bovendien lees ik steeds over de hoge prijzen van de onderhoudsbeurten van een Tesla.
Zelf zegt Tesla dat hun auto's honderden minder bewegende delen hebben als ICE-auto's.
Waarom moet een onderhoudsbeurt dan zo duur zijn, wat doen ze dan allemaal.

Tesla heeft nog geen klanten, Tesla heeft fans.

Op het moment dat de kopers van Tesla "klantgedrag" gaan vertonen, wordt het denk ik een ander verhaal.

heb nu meer dan een jaar een Tesla S (53K op de klok). tot nu toe geen gekke dingen. er is wat onder garantie vervangen. er rammelt soms wat voorin bij vol last. meerdere keren naar gekeken niets gevonden. verder de achterbumper vervangen na een boem is ho bij stoplicht. niets geks dus en ik zou bijna denken het is net een gewone auto. goed ben benieuwd naar boven de 100K...

ik heb voor lease gekozen, normaal koop ik. eigenlijk vooral wegens de accu, aan het eind van het contract inleveren wat er ook gebeurt niet mijn issue.

en over klantgedrag. ik denk dat Tesla misschien wel bovengemiddeld veeleisende klanten heeft. maar goed dat is nergens op gebaseerd. van mezelf kan ik zeggen dat ik me bij Tesla niet anders opstel dan bij Subaru of MB. als er wat is wil ik dat er naar gekeken wordt...

https://www.tesla.com/nl_NL/support/maintenance-plans

Om een jaarlijkse onderhoudsinspectie in te plannen, neemt u contact op met uw dichtstbijzijnde Tesla Service Center om een afspraak te maken.

Jaar 1 20.000 km Jaar 2 40.000 km Jaar 3 60.000 km Jaar 4 80.000 km
Vervanging van de droogmiddelzak voor de airconditioning X X
Vervanging koelvloeistof batterij X
Vervanging remvloeistof X X
Vervanging cabineluchtfilter X X
Vloeistofservice voor de aandrijfeenheid X
Vervanging van de batterij van de sleutel met zender (set) X X X X
Inspectie op meerdere punten X X X X
Bandrotatie (indien nodig) X X X X
Wieluitlijning controleren (en indien nodig aanpassen) X X X X
Vervanging ruitenwisserbladen X X X X
Model S met achterwielaandrijving
Afzonderlijke servicekosten €500 €775 €500 €925
Onderhoudsplan van 3 jaar €1.675 €925
Onderhoudsplan van 4 jaar €2.500
Model S met vierwielaandrijving
Afzonderlijke servicekosten €600 €775 €500 €925
Onderhoudsplan van 3 jaar €1.750 €925
Onderhoudsplan van 4 jaar €2.600
Model X met vierwielaandrijving
Afzonderlijke servicekosten €675 €900 €600 €1.050
Onderhoudsplan van 3 jaar €2.000 €1.050
Onderhoudsplan van 4 jaar €2.975
*Het onderhoudsplan van drie jaar kan alleen voor een nieuw voertuig worden afgesloten.

De vermelde handelingen worden na jaar 4 herhaald. Zo wordt service uit jaar 1 herhaald in jaar 5 en service uit jaar 2 wordt herhaald in jaar 6.

Lees meer over wat bij onze jaarlijkse onderhoudsinspecties is inbegrepen en over andere aanbevolen onderhoudsonderwerpen.

Sow :eek:... ik vraag me serieus af waarom dat nog zo kostbaar moet zijn.
En gelieve dat onderhoud dan ook nog eens vooraf gaan betalen bij het onderhoudsplan, is er een beetje geldnood bij Tesla?

Ik heb het al eens eerder opgezocht. Ik dacht dat ze het dubbele rekenen van een BMW 5-serie onderhoudscontract.

V0RQ zei:
Ik heb het al eens eerder opgezocht. Ik dacht dat ze het dubbele rekenen van een BMW 5-serie onderhoudscontract.

https://www.bmw.nl/nl/content/aftersales/onderhoud-en-reparatie/bmw-service-inclusive.html#/bookmark=aHR0cHM6Ly9zZXJ2aWNlb3BtYWF0LmFwcC5ibXcubmwvYm13c3RhZ2UyL3NlbGVjdG9yP21vZGVsUmFuZ2U9JHt1cmxQYXJhbWV0ZXIubW9kZWxSYW5nZX0mZGVhbGVyTnVtYmVyPSR7dXJsUGFyYW1ldGVyLmRlYWxlck51bWJlcn0mZGVhbGVyUG9vbElkPSR7dXJsUGFyYW1ldGVyLmRlYWxlclBvb2xJZH0=

BMW 5er Touring
4jr 100k €1174

BMW M5
4jr 100k €2480

Model S
4jr 80k €2500

Carfanatic zei:
..
BMW 5er Touring
4jr 100k €1174

BMW M5
4jr 100k €2480

Model S
4jr 80k €2500

Ah dankje!

Natuurlijk is de Model S een hoogwaardige en zeer exclusieve prima dona dus wel met gelijken (kuch) vergelijken :D :
7-serie 4jr/100k : €1379

Terug
Bovenaan