Land Cruiser of LX470 importeren uit Midden Oosten > GCC Spec / Euro spec

johan1989

Net ingestapt
Besten,

Ik ben aan het oriënteren om een Land Cruiser 100 (of LX470) te importeren uit het Midden Oosten.
Nu heeft dat nogal wat voeten in de aarde, want met een GCC spec auto, ga ik een CVO niet voor elkaar krijgen natuurlijk, dus word het een uitgebreide keuring in Lelystad waar men tegen uurtarief regeltjes checkt.
Naar schatting van het RDW zou dat zo'n €800 tot €1000 kosten.

Ik ben me daarom volop aan het oriënteren op de moeilijkheden die ik in dit proces tegen zal komen.
Ik ben al een eind, qua export en exportkenteken regelen zou het niet zo moeilijk zijn.
Een aantal vragen:

1. Welke moeilijkheden ga ik tegenkomen aangaande de import?
Ik verwacht dat ik de koplampen en de achterlichten zal moeten vervangen voor Europese omdat er een E goedkeuringsteken in moet staan. Ik verwacht dat die er niet in staan in GCC (of USA) modellen, dus moeten er anderen in. Daarmee direct het mistachterlicht manco verholpen.
Maar ik ben bang dat ik dingen als emissie vereisten over het hoofd zie. Iemand ervaring hiermee?

Welke moeilijkheden kan ik verwachten tijdens de reis huiswaarts? Het plan is om rijdend naar huis te gaan en daarbij ook de auto vol te laden met onderdelen die we op sloperijen bij elkaar sprokkelen. Is duurder dan de boot, maar ook leuker.
2. Denken jullie dat ik de grenzen over kom met 1. mijn arabische verzekerings en kentekenpapieren?
3. Denken jullie dat ik de grenzen over kom als ik loaded ben met allerlei autoonderdelen in de kofferbak?

Zorg dat je een internationaal rijbewijs hebt, een geldig paspoort, een goede autoverzekering die in alle landen waar je doorheen komt geldig is.
Voor de arabische papieren moet je een geldige engelse / Franse vertaling laten maken. Zorg dat je een certificaat van echtheid hebt van het vertaalburo zodat ambtenaren je kunnen geloven.

Zolang het voertuig ergens in Europa ooit type goedkeuring heeft gekregen is het geen probleem de wagen in te voeren. Indien de RDW moeilijk doet eerst even naar Engeland / duitsland en daar engelse / duitse papieren halen en daarna omzetten naar nederlandse.
de aanvullende verlichtingsregeltjes zijn niet zo heel spannend. Indien de wagen minimaal 40 jaar oud is ben je vrijgesteld van emissie waarden en allerlei miljeu zones geneuzel.

wat extra onderdelen in je wagen is geen probleem, kost je wat meer brandstof en ruimte. Kijk van te voren wel goed welke onderdelen de moeite waard zijn om mee te nemen en welke delen hier schaars zijn, veel is via internet te bestellen.

succes

Succes ermee klinkt leuk maar zoo vermoeiend. Waarom niet uit Frankrijk of Spanje heb je toch ook wel vergelijkbaar aanbod ?

Je bent je ervan bewust dat Dubai - Amsterdam een kleine 7000km is, en dat zo’n LC daar in het gunstigste geval 1000l benzine voor nodig heeft? En dat je daarvoor Syrië of Irak moet doorkruisen?

:D

Als je dan toch 1 daar vandaan wilt halen waarom laat je hem dan niet hierheen verschepen, volgens mij nooit duurder dan zelf rijden het is veiliger en het scheelt je een hoop gedoe.
Maar waarom perse uit het midden-oosten?

Door Irak kun je gewoon reizen. Maar door SA wordt een groter probleem omdat ze geen toeristenvisums uitgeven dacht ik.

TYN zei:
Je bent je ervan bewust dat Dubai - Amsterdam een kleine 7000km is, en dat zo’n LC daar in het gunstigste geval 1000l benzine voor nodig heeft? En dat je daarvoor Syrië of Irak moet doorkruisen?

Vanaf Dubai moet je toch door SA, met een stempel in je paspoort van SA kom je Israël niet in en vice versa .

Carfanatic zei:
TYN zei:
En dat je daarvoor Syrië of Irak moet doorkruisen?

Gewoon de ferry van Israel naar Cyprus, of Libanon naar Turkije. Irak kun je makkelijk omzeilen, en Syrië dus ook.

Terug
Bovenaan