s velthuis zei:
Ik zie de nodige pubers om me heen die nu al behoorlijke molenstenen van leningen hebben, ook onder het motto dat ze dat binnenkort wel weer gaan terugverdienen.
Natuurlijk moet je geen "molensteenleningen" aangaan. En het idee dat je het bedrag wel weer terurverdient is echt iets heel anders dan wat ik hierboven schets (namelijk dat je soms met een veel zuinigere nieuwe auto de besspaingen kunnen opwegen tegen kosten voor een lening). Verwar werderom kosten voor lening niet met afschrijving.
@Leon in z'n SEAT: precies. Het is helemaal niet zo slim om veel kapitaal in de vorm van voorraad, onroerend goed of wat dan ook op de plank te hebben liggen. Zelfde geldt voor een auto. Zeker als je nog niet veel geld hebt, is het best lastig als je ineens over zoveel kapitaal moet kunnen beschikken. En je moet het ook kunnen hanteren in omgekeerde vorm.
Die Corca met geplofte motor zat ik ook aan te denken. Je moet het wel kunnen lijen als er iets onverwachts gebeurt:
- auto gaat kapot (nieuwe auto heeft garantie)
- auto gaat total loss (verzekering)
- je hebt de auto niet meer nodig (of je hebt een ander type auto nodig)
of je kan het niet meer betalen
- je wordt ontslagen
- je raakt tijdelijk arbeidsongeschikt
Kijk, als je een courante auto koopt en je loopt redelijk voor op de lening, zodat het geld dat je nog moet aflossen royaal minder is dan de restwaarde van de auto, dan hoeft er niet zoveel aan de hand te zijn.
En voor diegene die echt een auto nodig hebben maar geen risico's willen nemen, geen gezeik willen (niet sleutelen, gewoon op de auto kunnen rekenen), geen eigen geld hebben maar wel genoeg verdienen is private lease een goed alternatief. Duur, maar risico vermijden kost nu eenmaal geld. Overigens is zelfds dat niet helemaal zorgeloos. Wil je van je leasecontract af, dan moet je dat ook weer afkopen. En als je de auto inlevert dan gaat det niet goed als ie vol met deuken zit. Jet moet er dus wel zuinig mee zijn.
Overigens helemaal eens dat je de leningen heel goed moet afwegen. Maar als je ziet hoeveel ook heel verstandige mensen geld lenen voor een auto dan zou het ongefundeerd zijn om het helemaal af te wijzen.
Net zoals met woningkoop. Daar doet men totaal niet moeilijk over. Terwijl ook daar grote financiele risico's aan vast kunnen zitten.