Geld lenen ja of nee?

raycko

Net ingestapt
Beste lezers!

Even een persoonlijke mening van jullie gevraagd.

Ik zit met een dubio, ik heb een Jetta uit 2006 met 200K op de klok.
Binnenkort zit er weer aardig wat onderhoud aan (bandjes/remmen/beurtje)

Ik heb sinds Oktober een nieuwe baan (11KM van mijn huis)
Ik kan hier geheel binnendoor naartoe rijden (boeren land weggetjes)

Nou is mijn vraag, ik heb een prachtige Opel Ampera gezien van 12.000 euro, echt heb ik dat niet op de bank staan.
Ik hoop dat ik nog 4500 voor mijn Jetta krijg en dat ik zelf nog eens 2000 euro toevoeg.
Dan kom ik nog steeds 5,500 tekort.

Maarrrrrrrrr

De Opel Ampera rijd +- 50KM vol elektrisch en ik kan hem op zaak aan de lader leggen.
Als ik de maandelijkse brandstof kosten zie wat ik nu heb (rond de 150 euro) wegstreep tegen elektrisch rijden dan zie ik mijn voordelen.
De wegenbelasting ligt wel hoger maar dan nog zou ik maandelijks goedkoper uit zijn.

Zouden jullie in dit geval 5500 euro lenen zodat je een mooie nieuwe auto hebt en goedkoper in de maand rijd of toch het onderhoud doen en blijven sparen.

Ik verwacht de lening binnen 1,5 jaar te kunnen afbetalen.

Wat zouden jullie doen ?

Voor 11km zou ik überhaupt geen (goede/dure) auto kopen als je het mij vraagt.....
Of rijd je verder nog kilometers, zoals in de weekenden of vakanties?

Zo'n 15K per jaar....
Omdat ik vaak korte afstanden rijd, lijkt mij elektrisch rijden juist het voordeel te bieden.

Jay DoubleYou zei:
Natuurlijk geen idee wat je financiële situatie is, maar met lenen ben je altijd duurder uit.

Zoals ik aangaf, ik verwacht het binnen 1,5 jaar terug te hebben betaald.

Maar ben ook vooral benieuwd naar jullie mening! wat zouden JULLIE doen...
De 1 inverteert het in het huis , de ander in een auto....
Gelukkig praten we niet over mega dikke leningen...

Maar als jullie het binnen 1,5 jaar terug kunnen betalen zoals ik aangaf.....

Ik weet niet welk type Jetta je precies hebt, maar de gemiddelde Jetta benzine uit 2006 met ca. 200k op de klok heeft een inruilwaarde tussen de 2 en 2,5k schat ik. Ik zou me dus niet op voorhand rijk rekenen als ik jou was.

Elektrische fiets kopen of beter, een pedelec. Niet lenen. Niet dat ik tegen lenen ben voor een auto maar er zijn betere mogelijkheden als je werk zo dichtbij is.

smarter zei:
Ik weet niet welk type Jetta je precies hebt, maar de gemiddelde Jetta benzine uit 2006 met ca. 200k op de klok heeft een inruilwaarde tussen de 2 en 2,5k schat ik. Ik zou me dus niet op voorhand rijk rekenen als ik jou was.

Dat is wel heel erg weinig, heb wel een speciale met Beige bekleding,Muliti media systeem in gebouwd, distributie riem en grote beurt in 2017 gedaan, prachtige blauwe kleur met mooie velgen.

Ik zou zeggen, zoek het lekker zelf uit. Dit soort vragen past niet in de scope van het forum. Niemand kan in jouw portemonnee of financiële situatie kijken.
En zoals al eerder gezegd: voor een afstand van 11 km hoef je geen auto te hebben, dat kan ook op een fiets, zelfs zonder elektriek.

Ik zou er persoonlijk niet voor gaan lenen. Dan maar wat langer sparen en de huidige auto langer aanhouden. Wellicht ben ik wat conservatief/calvinistisch opgevoed maar voor mij persoonlijk zijn er maar een beperkt aantal zaken waar ik eventueel een lening voor zou willen afsluiten en een auto hoort daar niet bij. Ik koop enkel auto's die passen bij m'n portemonnee. Het geeft me ook gemoedsrust als ik geen openstaande schulden heb dus geniet ik meer van m'n spullen als ik het aankoopbedrag gewoon direct heb voldaan. :)

Overigens heb ik zelf ook al wel eens naar een Opel Ampera of Chevrolet Volt gekeken maar afgezien van dat de auto mij eigenlijk een paar maten te groot is viel de MRB me nogal tegen en bleken er toch ook nog wel flink wat storingen bekend te zijn bij de ANWB.

Niet lenen, maar fietsen. Heb zelf 12.5 km gefiest , dus 25 km per dag. Geen probleem en je doet dit met een gewone fiets in 30. min. Met een electrische fiets nog sneller.

Sluit mij aan bij het fietsen. Heerlijk met goed weer en slecht weer is goed voor de ziel.

Naar mijn werk was 29 km fietsen (oostkant Breda), enkele reis, heb ik jaren volgehouden, niet met ijzel en sneeuw of hevige regen overigens.
Ik weet je leeftijd niet maar dat moet toch te doen zijn, die elf kilometer, als er geen al te zware winterse omstandigheden zijn. Ik fiets dadelijk weer naar Breda ( 1 1/2 uur). Met jouw gegevens zou ik zeker geen lening sluiten. Gewoon een fiets met goede verlichting.

raycko zei:
smarter zei:

Dat is wel heel erg weinig, heb wel een speciale met Beige bekleding,Muliti media systeem in gebouwd, distributie riem en grote beurt in 2017 gedaan, prachtige blauwe kleur met mooie velgen.
No offence, maar het blijft een Jetta van 10 jaar oud met 2 ton op de klok en versleten banden en remmen. Een mooie kleur is dan een leuke bijkomstigheid maar ook niet meer dan dat. Banden en remmen zijn slijtageonderdelen, als de rest van de beurt meevalt (en de auto heeft verder geen problemen) waarom dan wegdoen? Je geeft aan de lening in 1,5 jaar terugbetaald te hebben, voor de vuist weg heb je dan met een jaar 'gewoon' sparen het meeste ook wel bij elkaar. Dus ik zou zeggen: Jetta oplappen (zolang de kosten redelijk zijn) en volgend jaar nog eens kijken hoe de vlag er bij hangt.

Lenen voor een auto, zou ik nooit doen om maar eens te beginnen.
De Opel Ampera, ja toffee car, maar;

Bij ons bedrijf rijdt een Lease Opel Ampera, deze is er net uitgegaan en vervangen door een lease VW Golf electric...
Als lease was deze Ampera een prima auto maar de opmerking die men erbij plaatste was de volgende;
Lease Prima (kosten voor de lease maatschappij/Opel) maar particulier zou ik deze niemand aanraden, er kan en gaat best een het 1 en ander stuk, iets wat best prijzig is.

Ik heb dit zelf ook eerder overwogen, niet gedaan.

Dank jullie allen voor het advies!
Ik heb besloten toch nog even te wachten, soms leef je even op een roze wolk en denk je dat kan makkelijk.

Wat kost 't beurtje? Met €1000 heb je 't wel gehad. Dan gaat je auto weer 2 jaar mee bij 11 dkm/jr. Afschrijving: €500 + afschrijving auto (ca. €800?)
Wat kost Ampera? €12000. Afschrijving: €2000/jr over 5 jaar. En onderhoud ga je ook krijgen in die 5 jaar. Restwaarde: €2000.

Conclusie: Je gaat flink meer afschrijven met een nieuwere auto. Stel dat moment zo lang mogelijk uit en ga sparen. Lenen voor een auto is geld uitgeven dat je niet hebt aan een van de grootste kostenbronnen in je huishouden.
Nog goedkoper dan elektrisch autorijden: elektrisch fietsen en bij slecht weer pak je de Jetta. Gaat ie nog langer mee, al die korte ritjes doet een auto niet goed.

Wat ik zou doen? Geen idee, maar ik heb nog nooit een auto gefinancierd. Dat betekent niet dat ik er tegen ben, want in Nederland ligt er nogal een taboe op het financieren van auto's. Een Opel Ampera is inderdaad een erg zuinige auto en bespaart daarmee wel flink geld t.o.v. van auto's met dezelfde afmetingen.
Als je geen jaarcontract hebt en je hebt redelijke baanzekerheid, plus het inkomen dat zelfs onder wat zwaardere omstandigheden wel toereikend is om de financiering af te betalen, zie ik er geen probleem mee.

Maar aangezien een Ampera nou niet bepaald sexy is, waarom ga je niet voor een Aygo/C1? Kost je weinig extra en brengt je net zo droog van a naar b.

ForEverFord zei:
Ik zou zeggen, zoek het lekker zelf uit. Dit soort vragen past niet in de scope van het forum. Niemand kan in jouw portemonnee of financiële situatie kijken.

Dit. Ieder bekijkt het toch vanuit zijn eigen situatie. Wat voor de één een prima overweging is, kan voor een ander onverstandig zijn.

Bimmert zei:
ForEverFord zei:

Dit. Ieder bekijkt het toch vanuit zijn eigen situatie. Wat voor de één een prima overweging is, kan voor een ander onverstandig zijn.
Dat TS zelf de afweging wil (moet) maken wil toch nog niet zeggen dat er niet naar onze mening gevraagd kan worden? Een beetje hardop denken over en weer is nooit verkeerd, het kan je zomaar op een spoor zetten dat je zelf nog niet had gezien. TS geeft zelf nota bene aan dat het achteraf gezien toch niet zo rooskleurig is als het leek, dan heeft het topic toch zin gehad?

Vind ik ook. Hij heeft de adviezen gewogen en vervolgens zelf een beslissing genomen. En een verstandige, wat mij betreft. Ik zou in zijn geval ook die Jetta opknappen en lekker doorkachelen.

Samenvatting van veel gehoorde meningen op dit forum:

Geld lenen voor een huis = o.k. (kan bijna niet anders).
Geld lenen voor een auto: Als het moet. Bijvoorbeeld als je de auto voor je werk nodig hebt. Je moet dan nog wel voldoende eigen geld hebben om reparaties te kunnen betalen.

Leon in z'n SEAT zei:
Bimmert zei:
ForEverFord zei:

Dat TS zelf de afweging wil (moet) maken wil toch nog niet zeggen dat er niet naar onze mening gevraagd kan worden? Een beetje hardop denken over en weer is nooit verkeerd, het kan je zomaar op een spoor zetten dat je zelf nog niet had gezien. TS geeft zelf nota bene aan dat het achteraf gezien toch niet zo rooskleurig is als het leek, dan heeft het topic toch zin gehad?

Daar heb je gelijk in, zo bezien.

Het ergste is nog, ik heb een elektrische fiets haha.
Maar omdat ik in ploegenwerk kom ik ook vaak op rare tijden thuis.
Ik heb dan niet echt de puf om te fietsen zeg maar.

En dit topic heeft zeker zin gehad, het is toch erg fijn om gedachte gangen van anderen te horen.
En aangezien ik het geld waarschijnlijk binnen 2 jaar wel heb liggen kan ik er beter voor sparen.

Perfecte fietsafstand!! Gun jezelf een dikke gloednieuwe Gazelle of Batavus oid en geniet van die landweggetjes! Veel mensen in stinkend(-e) drukke steden zouden je benijden :)

Ik heb 1x moeten lenen omdat mijn auto het echt begaf en we nauwelijks spaargeld hadden maar samen wel een goed en stabiel inkomen; toen hebben we geleend wat we met zeer zuinig doen in een half jaar konden terug betalen (en ons daar ook strikt & succesvol aan gehouden), we konden daar een mooie 2 jaar oude b-segmenter van kopen en dat heeft ook op de lange termijn heel goed uitgepakt.

Nu, 15 jaar later en ruime buffers beschikbaar, toch een auto via private lease gekozen. Is qua verplichtingen aardig gelijk aan een lening, maar ons past dit nu goed.

Je kunt alleen zelf bepalen wat een financieel verstandige keuze voor je is. Kijk ook eens op de website van het NIbud, daar zijn tools om écht te bepalen wat financieel kan en aan te raden is in jouw situatie.

Ja, op rare tijden is een fiets inderdaad wel iets minder fijn. Maar dan zou ik niet sparen voor een tweedehands Ampera, maar een goedkopere B-segmenter kopen of een Prius 2 of Insight. Over 2 a 3 jaar wordt de markt overspoeld met plugins uit de lease, dan is zo'n plugin inderdaad heel geen gekke keus voor je!

Ja oke, qua ploegendienst laat in de avond is het minder. Echter heb je dan wel veel minder verkeer dus in de zomer wel eens leuk. Maar dat zal vast goed komen. ;)

Wat Barri ook zegt, de Prius Plug-in komt eraan, of je koopt er t.z.t. een tweedehands full-EV bij en kijkt eens aan of je het daarmee volledig kan redden. Die Jetta houdt het nog tijden vol.

Om het over het aankomend onderhoud daarvan te hebben, vraag eens aan de garage of ze iets verder willen kijken dan de standaard dingen en de slijtagedelen die je echt weet.
Dan ben je misschien nu 1500 kwijt, maar staat de auto er wel tip-top bij. Of de garage kan niks vinden....dan weet je ook genoeg. ;)

Ik zal straks nog even alle antwoorden doorlezen, maar even snel mijn simpele uitleg:

Niet lenen, want veel te duur. Je houdt helemaal geen rekening met de hoge afschrijving en all-risk verzekering van de Ampera.

De Jetta doet het veel beter onder de streep, je brandstofkosten (en andere slijtage) zijn peanuts, zelfs al koop je een 1:10 slurper.

En natuurlijk in volgorde van voorkeur (voor lijf, spaarpot en milieu): fiets, ebike, e-scooter of scooter. 11km is peanuts!!! Je moet er echt even doorheen qua mind-set (geen puf). Je hebt van die hele snelle ebikes, maar voor 11km is een normale (tweedehands) ebike al meer dan genoeg.

Kijk, als je flink geld kan besparen door een niewere auto te kopen, kan het WEL de moeite waard zijn om te lenen. De kans dat je echt geld kan besparen als je werkelijk alles meerekent is niet zo groot in dit geval (denk ik).

Reken in elk geval realistische met de verwachte kosten per km op basis van brandstof en onderhoud. Daarnaast ook de bekende posten als wegenbelasting, kosten voor lening, verzekering en afschrijving.

De grote onzekerheid is natuurlijk het onderhoud op je huidige auto. Dat kan alle kanten op en daar kun je geen zinnig woord over zeggen. Soms houd je zo'n bak een paar jaar aan de praat met een beetje olie en een setje remblokken en soms pak je op een jaar een uitlaat, setje banden en een distributieriem en zit je ineens ver boven je budget.

Kun je die Ampera thuis ook opladen? Hoeveel moet je nog benzine tanken?

Een andere factor is risico. Wat als er iets onverwachts gebeurt? Kun je je het veroorloven de auto te vervangen als ie in de prak wordt gereden? Ook bij een all risk verzekering kan dat lelijk uitpakken. Beperkt de auto je in je vrijheid als je van baan zou veranderen? Kun je hem dan weer verkopen? Ja, dat waarschijnlijk wel, maar is dat financieel te overzien?

Verder heb je natuurlijk die factor betrouwbaarheid en "nieuwe auto lucht". De meeste mensen haten het als hun auto hun streken levert in de zin van onverwachte dure reparaties of uitval. Voor sommigen is een nieuwe auto veel waard. Psychisch.

Stel dat je nu 6000 EUR leent, dan kost je dat in elk geval 240 EUR rente per jaar als je niet zou aflossen (4% rente). Daarna schrijft dat ding natuurlijk veel harder af dan je oude auto. Die rentekosten valen lager uit als je snel aflost.

Een extreem geval is wanneer je een oude problematische auto van 15 jaar oud, die pakweg 2000 EUR in onderhoud kost en 1 op 10 loopt en ook nog eens 40 EUR wegenbelasting per maand en 30 EUR verzekering per maand vervangt door een nieuwe Toyota Aygo.

Die oude bak kost 2000 (onderhoud) + 1400 (benzine) + 840 (verzkekering wgenbelasting) = 4240 per jaar. Met 10.000 km per jaar .42 eur per km.

Stel dat je Ampera kost:
300 eur onderhoud
200 eur benzine (stel dat je het meeste elektrisch rijdt en soms een tankje benzine)
1240 eur wegenbelasting plus benzine (all risk, wegenbelasting gokje)
2000 EUR afschrijving
240 EUR (rentekosten)
Dan ben je 3740 kwijt per jaar. Toch nog 260 EUR goedkoper. Zelfs met een lening. En je rijdt een stuk nieuwer. Minder kans op uitval, minder risico op fluctuatie in onkosten.

Een Aygo zou duurder zijn in brandstof, maar relatief goedkoop in verzekering, wegenbalsting en afschrijving tov van een Ampera.

Het klinkt natuurlijk slim om eerst te sparen, maar als je daardoor wordt gedwongen om nu mandelijks veel meer uit te geven aan een dure oude bak, dan kan het zich soms lonen om toch een níeuwere auto te nemen.

Goedkoper is natuurlijk geen auto en gewoon gaan fietsen. Maar dat geldt sowieso. Ik ga er daarom gewoon vanuit dat je een auto nodig hebt.

Eigenlijk zijn auto's een slecht voorbeeld, want meestal is een nieuwe auto wel duurder omdat een auto simpelweg waanzinig snel zijn waarde kwijtraakt. Zeker een nieuwe auto. Maar zet de reele kosten op een rij. Als een nieuwe auto VEEL goedkoper is in de exploitatie, kan het slim zijn om toch te lenen.

Ik heb recent in mijn huis geinvesteerd in een aardwarmtepomp. Die koste mij flink geld, dat ik niet had (maa de bank wel). Maar het zou absoluut niet slim zijn om met de oude oliesgestookte kachel door te blijven verwarmen tot we geld bij elkaar hadden om die warmtepomp cash af te rekenen. De besparing met veel lagere energiekosten weegt ruim op tegen zowel afschrijving van de nieuwe installatie als de rentekosten voor de lening.

raycko zei:
Het ergste is nog, ik heb een elektrische fiets haha.
Maar omdat ik in ploegenwerk kom ik ook vaak op rare tijden thuis.
Ik heb dan niet echt de puf om te fietsen zeg maar.

Als je serieus zoekt naar financieel voordeel dan moet je toch echt gaan fietsen, zeker als je die al hebt! Het hoeft natuurlijk niet elke dag en sla gerust november - februari over, maar 2000km fietsen is goed voor jezelf en en scheelt je slijtage / pech etc. Je kan zelfs je auto verhuren via snappcar op de dagen dat je fietst.

raycko zei:
En dit topic heeft zeker zin gehad, het is toch erg fijn om gedachte gangen van anderen te horen.
En aangezien ik het geld waarschijnlijk binnen 2 jaar wel heb liggen kan ik er beter voor sparen.
Ook later is het het waarschijnlijk niet waard. Turbod12 noemt al €260 besparing per jaar maar ik vind €2000 onderhoud per jaar wel erg veel voor een gemiddelde oude auto, zeker met weinig kilometers per jaar. Als het onderhoud een paar jaar voor €1000 kan dan valt de vergelijking al heel anders uit.

En nog even het praktisch gemak: je moet wel opladen met die Ampèra! Een benzineauto zet je een straat verderop en je kan hem weken laten staan en op elk moment volgooien en verder rijden. Om winst te maken met de PHEV moet je toch met een stekker en laadpaal in de weer en als je al een plekje hebt bij de laadpaal moet je hem daar ook weer weghalen na x uur (anders ben je asociaal en/of krijg je een boete).

Die 2000 EUR onderhoud kan zeker hoog zijn bij een oude bak. Ligt er ook aan of je zelf handig bent of dat je alles moet laten doen.

Wat ik wil aangeven is dat je ALLES moet meerekenen en realistisch. Autokosten zijn helaas niet altijd goed te voorspellen.

Ik overweeg nu onze tweede auto door een Nissan Leaf te vervangen. Dat zal waarschijnlijk duurder zijn dan onze oude Megane, simpelweg vanwege de afschrijving. En zolang die oude Megane geen gekke dingen doet is het niet zo makkelijk om goedkoper te rijden, zeker niet als je zelf kan klussen. LEt wel dat mijn vrouw er elke dag in rijdt, dus betrouwbaarheid is een vereiste. Als mijn schatje die Megane onverhoopt aan gort rijdt (of de distirbutieriem breekt oid) dan is de sprong naar een Leaf ondanks de hogere afschrijving waarschijnlijk wel gewoon realistisch. Zelfs als we moeten lenen.

turbod12 zei:
Ik heb recent in mijn huis geinvesteerd in een aardwarmtepomp. Die koste mij flink geld, dat ik niet had (maa de bank wel). Maar het zou absoluut niet slim zijn om met de oude oliesgestookte kachel door te blijven verwarmen tot we geld bij elkaar hadden om die warmtepomp cash af te rekenen. De besparing met veel lagere energiekosten weegt ruim op tegen zowel afschrijving van de nieuwe installatie als de rentekosten voor de lening.

Even off topic, maar puur uit belangstelling: waarom niet gewoon een aardgas- cv met zonnepanelen? Ik vond de terugverdientijd en praktische nadelen van zo'n aardwarmtepomp (20k volgens offerte) echt veel te lang en ben voor aardgas/ zonnepanelen gegaan.

@Bimmert Hier in Zweden is aargas niet verkrijgbaar. Een warmtepomp met een luchtwarmtewisselaar buiten was ook wel een minder dure mogelijkheid, maar haalt een lager rendement, met name las het buiten kouder wordt (wanneer heb je warmte nodig??). Dus alsnog hogere kosten per maand. Je kan hier op zich ook wel met hout stoken, maar dan had ik eerst nog een 1500 liter accumulatortank moeten installeren en gek moeten zijn op hout hakken en kloven. Nee, die wammtepomp gaat lekker onderhoudsvrij en voor rond de 7000 KWh per jaar (omgerekend ong 0.10 EUR per kwh). Die oliekachel slurpte rond de 3-4 m3 stookolie per jaar, bij de vorige eigenaar van het huis in een eenpersoonshuishouden. Pakweg 4x zoveel.

Aha dankjewel, ik wilde je nog vragen of je wel in Nederland woonde. In Duitsland schijnt door subsidies zo'n systeem ook veel goedkoper te zijn dan in Nederland. Het verschil aard- luchtpomp is me toen ook toegelicht, klopt.

Bimmert zei:
turbod12 zei:

Even off topic, maar puur uit belangstelling: waarom niet gewoon een aardgas- cv met zonnepanelen? Ik vond de terugverdientijd en praktische nadelen van zo'n aardwarmtepomp (20k volgens offerte) echt veel te lang en ben voor aardgas/ zonnepanelen gegaan.
Technisch gezien is een aardwarmtepomp ook een veel beter systeem dan zonnepanelen. Die panelen zijn een aanslag op het milieu, bovendien is de levensduur niet zo groot dat je de terugverdientijd zal overleven zonder reparaties of vervanging. Ook opbrengsten/rendementen kunnen sterk verschillen of teruglopen. Een bodemwarmtepomp daarentegen is een relatief eenvoudig systeem met een rendement van zo rond de 500%. Nadeel is wel dat de bodem geschikt moet zijn, bovendien is het een flinke voorinvestering. Voor een enkele woning is dat vaak niet interessant. Luchtwarmtepompen zijn goedkoper, maar daarvan valt de werking vaak tegen omdat de buitenlucht sterk varieert in temperatuur. Met een bodemwarmtepomp heb je dat probleem niet. Daar komt nog eens bij dat opslag van energie een probleem is bij zonnepanelen. De zon kun je niet sturen, dus moet je de stroom maken wanneer de zon schijnt, maar dat strookt niet altijd met het stroomverbruik. Bij bodemwarmte heb je dat probleem niet, die energiebron staat altijd aan. Overigens is oa Tesla wel bezig om accupaketten te ontwikkelen voor de zonnepanelenmarkt (en zo zijn we weer terug bij de auto's) :cool:

stoterstangen90 zei:
Een rendement van 500%? waarom heeft niet iedereen dit?

Omdat de investering fors is en het niet overal kan of mag. Rendement is trouwens zo hoog omdat de gebruikte laagwaardige energie niet meegewogen wordt bij de aan te schaffen energie. Je koopt 1 kWh aan elektrische (hoogwaardige) energie en krijgt in totaal 5 kWh aan warmte in het systeem. De overige 4 kWh is gedissipeerd uit de bodem. Overigens heeft een HR ketel ook een rendement hoger dan 100%, formeel 107%. Dat ligt weer aan het feit dat condensatiewarmte vroeger niet meegewogen werd, aangezien die energie ook nodig was om trek in de pijp te krijgen. De HR ketel benut die restwarmte juist wel (en jaagt de uitlaatgassen met een ventilator naar buiten) en komt dankzij deze beetje boekhoudkundige truc ook hoger uit dan fysisch logisch.

stoterstangen90 zei:
Een rendement van 500%? waarom heeft niet iedereen dit?

Je stopt er 1kW in en je krijgt de warmte alsof je een 5kW elektrisch kacheltje gebruikt.

Alleen werkt een elektrisch kacheltje ook bij -40° op een ijsschots en een warmtepomp moet ergens nog warmte uit kunnen pompen.

Bijvoorbeeld aardbodem (doorgaans 12°) prima zul je je zeggen, maar op het eind van koude lange winter raakt de warmte in de aardbodem toch uitgeput.

Het rendement verslechtert dan en elektra voor de pomp wordt te duur t.o.v. gas
(In NL is gas heel goedkoop)

Letop ondiepe bodemwarmte is niet hetzelfde als warmte uit geothermie zoals bij de geisers in IJsland. En zelfs die kunnen uitgeput raken.

Uitputten is een groot woord VORQ, al zal de werking wel afnemen als al je buren zo'n systeem hebben. Maar t mooie van aardwarmte is dat je het ook voor koeling kan gebruiken. Dan stop je de warmte feitelijk weer terug, systeem werkt dan andersom.

Dat is inderdaad mooi, dank voor je uiteenzetting Leon, je weet er veel van. (al gaan we nu erg of topic...)

Leon in z'n SEAT zei:
... Maar t mooie van aardwarmte is dat je het ook voor koeling kan gebruiken. Dan stop je de warmte feitelijk weer terug, systeem werkt dan andersom.

Nou ik ken het van familie in een flat:
1. Koelen via de vloerverwarming is niet prettig
2. Ze hebben bizar veel storingen en gezeur (stuk of 30 appartementen ik neem aan dat er meerdere gebouwen hetzelfde principe hanteren daar. Geen goedkoop zelfbouwding.)

Voor wat betreft het lenen voor een auto in deze situatie: niet doen. Zeker niet om er een Ampera voor aan te schaffen. Een Ampera is nu niet bepaald de meest degelijke auto .Een Renault Twizy kan een optie zijn, zeker omdat je er niet mee op de snelweg hoeft. Ander zou je kunnen opteren voor bijvoorbeeld een Kia Picanto. De vaste lasten zijn dan een stuk lager.

Terug
Bovenaan