Trilling in aandrijflijn golf 4motion

PJVLB

Net ingestapt
Ik heb een Golf VII 1.6 TDI 4 motion uit 2015 met ongeveer 50k op de teller. Fijne auto maar rond de 80 km/pu trilt hij. Het lijkt mij van achteren te komen of wellicht uit een van de aandrijfassen. Hij trilt niet in het stuur. Ik verdacht eerst de banden/wielen maar die zijn inmiddels vervangen door een set winterbanden/velgen. Die zijn gebalanceerd en de banden zelf waren volgens de bandenman super rond. De trilling is nog steeds hetzelfde. Ook is er tijdens een recente onderhoudsbeurt door de garage naar het probleem gekeken. Daar heeft men de trilling eveneens geconstateerd en ook nog eens een andere set wielen geprobeerd. Zonder resultaat. Hun advies is nu om de schokbrekers te vervangen. Onder coulance, maar dat kost altijd nog 255 euro. Als het probleem daarme is verholpen dan heb ik daar geen moeite mee, maar eerlijk gezegd heb ik zo mijn twijfels over deze oplossing. Ik verdenk eerder de cardanas of iig iets in de aandrijving van de achterwielaandrijving.
Heeft iemand ervaring met deze problematiek of wellicht een oplossingssuggestie?

Alvast bedankt voor de reactie(s)!
 
Laat eens een onafhankelijke partij er naar kijken, lijkt mij ook dat dit uit de aandrijving/cardanas moet komen zoals je zelf al aangeeft.
Die coulance is natuurlijk onzin, met zo'n jonge auto met weinig km moet dit gewoon netjes opgelost worden.

https://www.carrec-technocenter.nl
Zou hier eens informeren, zeer kundig!
 
Carrec Technocenter is een prima advies! Trilling/resonantie is lastig vast te stellen, soms.

255,- voor een set schokbrekers? Ik zou het maar doen. Als je er zelf voor opdraait zijn ze vele malen duurder, vrees ik. En als het opgelost is dan mooi. als niet, dan goedkope nieuwe schokbrekers gescoord;-)
 
500 E zei:
255,- voor een set schokbrekers? Ik zou het maar doen. Als je er zelf voor opdraait zijn ze vele malen duurder, vrees ik. En als het opgelost is dan mooi. als niet, dan goedkope nieuwe schokbrekers gescoord;-)

:)(y)
 
500 E zei:
255,- voor een set schokbrekers? Ik zou het maar doen. Als je er zelf voor opdraait zijn ze vele malen duurder, vrees ik.

Dat valt wel mee, 150 euro voor een set (Monroe). Kost een kwartiertje om ze eronder te zetten. Waar die ¨coulance" vandaan moet komen is mij dan ook een raadsel.
 
500 E zei:
Carrec Technocenter is een prima advies! Trilling/resonantie is lastig vast te stellen, soms.

255,- voor een set schokbrekers? Ik zou het maar doen. Als je er zelf voor opdraait zijn ze vele malen duurder, vrees ik. En als het opgelost is dan mooi. als niet, dan goedkope nieuwe schokbrekers gescoord;-)

Goedkope nieuwe schokbrekers blijven nog steeds te duur als je ze niet nodig bent... ik zou dat aanbod alleen maar accepteren als het probleem daarmee ook werkelijk opgelost wordt, en niet (wat eerder te verwachten is) voor een tijdje verdoezeld.

Is de trilling gelijk ongeacht de belading van de auto? (even testen met een paar stevige passagiers op de achterbank)
Is die trilling altijd gelijk bij 80 km/h ongeacht de stand van het gaspedaal? (dus ook bij uitrollen of gas geven als je de 80 km/h aantikt, of alleen bij het aanhouden van die snelheid?)
 
Trilling in de aandrijflijn kan verdomd lastig zijn. Een Amarok hier in de straat heeft ook een trilling in de aandrijflijn gehad. Daar is het nooit opgelost. Poos op andere wielen gereden (van een VW Crafter, leken net thuiskomers), assen vervangen, naven vervangen, onvindbaar. Nou is een Amarok in Nederland wel altijd verlengd, ik weet niet wat dat voor consequenties heeft, maar lastig was het wel. Auto is uiteindelijk eruit gewipt.
 
Zal binnenkort worden afgedaan als producteigenschap en dan mag je het op eigen kosten gaan oplossen, the never ending PONstory...
 
Monsieur Le Loure zei:
Zal binnenkort worden afgedaan als producteigenschap en dan mag je het op eigen kosten gaan oplossen, the never ending PONstory...

Inderdaad. Al lijken de auto's tegenwoordig weer iets minder slecht te worden dan een aantal jaren geleden, dus dan valt dat minder op.
 
Heel erg bedankt voor alle reacties en suggesties! De trilling doet zich voor, onafhankelijk in welke versnelling gereden wordt (ook in vrij stand) en begint net boven de 80 km/pu het meest op te spelen. Ik vermoed dat het al bij 70 km/pu begint en ook boven de 90 km/ pu nog aanwezig is, alleen merk je het dan niet echt. Ook niet wanneer ik 130 km/pu rij bijv. Dan is het niet waarneembaar. Rond de 85 km/pu is de trilling het meest waarneembaar. Ik heb wel het idee dat de trilling erger wordt wanneer de auto zwaarder beladen is, maar het verschil is niet heel groot.

Ik heb besloten om de schokdempers te laten vervangen. Ik heb goede ervaringen met deze garage en vertrouw er dus op dat het probleem opgelost gaat worden, ook wanneer het niet in de dempers blijkt te liggen. Ik laat weten wat het resultaat van de vervanging actie is.
 
Wat een kennis van mij ooit gedaan heeft, een paar bandenloodjes op de cardanas plakken.
Trilling werd daardoor erger dus wist hij waar het probleem zat.

Beetje en houtje-touwtje methode en het moet maar net kunnen, maar kan een handige truc zijn om iets uit te sluiten.
 
PJVLB zei:
Ik heb besloten om de schokdempers te laten vervangen. Ik heb goede ervaringen met deze garage en vertrouw er dus op dat het probleem opgelost gaat worden, ook wanneer het niet in de dempers blijkt te liggen. Ik laat weten wat het resultaat van de vervanging actie is.

Ik kan bij voorbaat al niet meer vertrouwen als er bij trillingen als advies dempers vervangen (al dan niet onder coulance) gegeven wordt.
Waarom preventief dempers vervangen als je ze gewoon kunt testen of ze nog goed zijn?
Met nieuwe dempers zal de trilling waarschijnlijk wel weer even verdoezeld worden als de veroorzaker ergens in of aan het niet afgeveerde deel zit, maar de oorzaak zelf wordt er dus niet mee weg genomen.
Trillingen worden veroorzaakt door onbalans of beschadiging in draaiende delen, een demper heeft geen draaiende delen en kan dus ook geen trillingen veroorzaken. (alleen dempen of doorgeven)
 
Carkiller zei:
Wat een kennis van mij ooit gedaan heeft, een paar bandenloodjes op de cardanas plakken.
Trilling werd daardoor erger dus wist hij waar het probleem zat.

Dit snap ik niet. Als je bewust ergens meer onbalans in een systeem aanbrengt, waarom zou je dan de oorzaak van een eerdere trilling daarmee kunnen pinpointen? Als de trilling enigszins minder was geworden door extra lood snap ik de gedachte wel, niet als het meer wordt.
 
Ik weet het ook niet. De trilling was bij 120 en na de plakloodjes nog steeds, maar veel erger.

Daarna geen contact meer gehad dus de afloop is me onbekend.
Wat ik al schreef, houtje-touwtje methode.
 
Nog ter aanvulling, de garage heeft de schikdempers getest en geconstateerd dat er tussen beide dempers een verschil in demping zit. Dat is ook de reden voor het advies om i.i.g. de dempers te vervangen. Men heeft ook de aandrijf as gecontroleerd. Daar zit een rubber in wat wel eens defect/gescheurd kan zijn. Dat was niet het geval en de gehele aandrijflijn ziet er verder prima uit (onbalans in de cardanas lijkt mij visueel in de meeste gevallen ook niet echt waarneembaar). Ik was van plan om even af te wachten wat het vervangen van de dempers aan resultaat oplevert, maar ik ben bang dat Muddy Bandit wel eens gelijk kan hebben en dat met het vervangen van de dempers het echte probleem wordt gemaskeert en dus nog niet is opgelost.
 
PJVLB

In ieder geval een dealer die wel actief zoekt en oplossingsgericht werkt.
Zou me niet teveel aantrekken van de zure anti vag brigade hier op AW.
 
Bofkont zei:
PJVLB

In ieder geval een dealer die wel actief zoekt en oplossingsgericht werkt.
Zou me niet teveel aantrekken van de zure anti vag brigade hier op AW.

Geen idee welke reacties je precies zuur vindt. Dat bij een twee jaar oude auto met amper 50k de fabrieksdempers al vervangen moeten worden is niet zo'n heel goed teken. Dat ze voor dat klusje ook nog 255 euro durven te vragen én lachend in je gezicht zeggen dat het coulance is, is nog veelzeggender. Dat dit allemaal gedaan wordt om een nog veel fundamenteler probleem bij dit jonge blik op te lossen terwijl ze eigenlijk niet weten wat er mis is, is al helemaal niet best. Krijg je niet goed geld terug garantie? En ja, ik heb zoiets dus van dichtbij meegemaakt waar het in elk geval wel tot voortijdige inruil leidde. Wel weer voor en Vw trouwens, was de enige die relatief nog wat wilde teruggeven. Misschien is het hier wel snel opgelost, maar ik heb er een beetje deja vu gevoel bij. Niets zuurs aan.
 
s velthuis zei:
Bofkont zei:
PJVLB

In ieder geval een dealer die wel actief zoekt en oplossingsgericht werkt.
Zou me niet teveel aantrekken van de zure anti vag brigade hier op AW.

Geen idee welke reacties je precies zuur vindt. Dat bij een twee jaar oude auto met amper 50k de fabrieksdempers al vervangen moeten worden is niet zo'n heel goed teken. Dat ze voor dat klusje ook nog 255 euro durven te vragen én lachend in je gezicht zeggen dat het coulance is, is nog veelzeggender. Dat dit allemaal gedaan wordt om een nog veel fundamenteler probleem bij dit jonge blik op te lossen terwijl ze eigenlijk niet weten wat er mis is, is al helemaal niet best. Krijg je niet goed geld terug garantie? En ja, ik heb zoiets dus van dichtbij meegemaakt waar het in elk geval wel tot voortijdige inruil leidde. Wel weer voor en Vw trouwens, was de enige die relatief nog wat wilde teruggeven. Misschien is het hier wel snel opgelost, maar ik heb er een beetje deja vu gevoel bij. Niets zuurs aan.

Hier ga je geen antwoord op krijgen van mijnheer Bofkont.
 
Monsieur Le Loure zei:
s velthuis zei:
Bofkont zei:
PJVLB

In ieder geval een dealer die wel actief zoekt en oplossingsgericht werkt.
Zou me niet teveel aantrekken van de zure anti vag brigade hier op AW.

Geen idee welke reacties je precies zuur vindt. Dat bij een twee jaar oude auto met amper 50k de fabrieksdempers al vervangen moeten worden is niet zo'n heel goed teken. Dat ze voor dat klusje ook nog 255 euro durven te vragen én lachend in je gezicht zeggen dat het coulance is, is nog veelzeggender. Dat dit allemaal gedaan wordt om een nog veel fundamenteler probleem bij dit jonge blik op te lossen terwijl ze eigenlijk niet weten wat er mis is, is al helemaal niet best. Krijg je niet goed geld terug garantie? En ja, ik heb zoiets dus van dichtbij meegemaakt waar het in elk geval wel tot voortijdige inruil leidde. Wel weer voor en Vw trouwens, was de enige die relatief nog wat wilde teruggeven. Misschien is het hier wel snel opgelost, maar ik heb er een beetje deja vu gevoel bij. Niets zuurs aan.

Hier ga je geen antwoord op krijgen van mijnheer Bofkont.
En waarom dan niet?
 
Het is natuurlijk niet echt fijn, een auto die trilt. Ik heb dat al eerder aan de hand gehad met een andere auto en dat is toen door de dealer netjes opgelost. Betekende voor mij wel dat ik een andere auto heb gekocht maar aangezien de dealer zich erg vervelend voelde over deze situatie, heb ik een heel gunstige deal kunnen sluiten. De trilling bij deze auto is veel minder irritant maar in een oplossing heb ik weinig fidusie. Ik vrees dus dat het t.z.t. inruilen gaat worden. We gaan het zien, eerst het 'experiment' met nieuwe dempers maar even afwachten.
 
Inmiddels zijn de nieuwe schokdempers geplaatst. Zoals toch al een beetje verwacht, heeft dit niet de oplossing gebracht. Hooguit wordt de trilling nu iets beter weggedempt. Beetje teleurstellend dus wel en dus nu op zoek naar een definitieve oplossing. Suggesties zijn/blijven welkom! Alvast bedankt daarvoor!
 
Wielen laten balanceren op de auto. Dan balanceer je de onbalans van naven en gedeelten aandrijflijn er ook uit.

Het achterasdifferentieel kan ook de trilling veroorzaken alsmede de cardanas. Is de cardanas er ooit onder vandaan geweest? Deze is gebalanceerd op de aandrijflijn.
 
Beste TomTom,

De wielen zijn al diverse malen gebalanceerd. Dat was inderdaad de eerste gedachte. Er is voor de winter een compleet andere set met winterbanden onder gekomen en het probleem is nog steeds hetzelfde. Zelf denk ik daarom ook aan de cardanas. Het lijkt mij niet dat die er ooit onder vandaan is geweest, maar helemaal zeker weet je dat nooit. Ik heb de auto 2e hands gekocht (bij VW dealer) en toen had hij 20.000 km gelopen. De trilling zat er toen ook al in maar ik dacht dat het aan de banden lag en ging er vanuit dat het probleem met het plaatsen van de winterbandenset wel over zou zijn. Niet dus! :confused:
 
Had een mede-forummer jaren geleden ook niet iets met een trillende Audi? Iemand die nog weet wat dat toen was?
 
s velthuis zei:
Bofkont zei:
PJVLB

In ieder geval een dealer die wel actief zoekt en oplossingsgericht werkt.
Zou me niet teveel aantrekken van de zure anti vag brigade hier op AW.

Geen idee welke reacties je precies zuur vindt. Dat bij een twee jaar oude auto met amper 50k de fabrieksdempers al vervangen moeten worden is niet zo'n heel goed teken. Dat ze voor dat klusje ook nog 255 euro durven te vragen én lachend in je gezicht zeggen dat het coulance is, is nog veelzeggender. Dat dit allemaal gedaan wordt om een nog veel fundamenteler probleem bij dit jonge blik op te lossen terwijl ze eigenlijk niet weten wat er mis is, is al helemaal niet best. Krijg je niet goed geld terug garantie? En ja, ik heb zoiets dus van dichtbij meegemaakt waar het in elk geval wel tot voortijdige inruil leidde. Wel weer voor en Vw trouwens, was de enige die relatief nog wat wilde teruggeven. Misschien is het hier wel snel opgelost, maar ik heb er een beetje deja vu gevoel bij. Niets zuurs aan.

Het is vooral Monsiour die ik bedoel met zijn eeuwige stemmingsmakerij als het VAG betreft, over zijn eigen favoriete merken hoor je hem dan ook nooit over, net of daar nooit iets mis zou gaan.

Maar goed ontopic:
Zoals al verwacht kan dit nooit de oplossing zijn, moet echt in de aandrijving zitten.
Ik zou echt voor een second opinion gaan. https://www.carrec-technocenter.nl/
 
Ik heb in ieder geval geen last van trillende auto's:D

Mijn Trafic had voor de apk een nieuwe fusee nodig en mijn Lexus heeft een verse accu gekregen, dus daar is ook wel eens iets mis mee, gelukkig wel kleine zaken.
 
Collega van mij had bij zijn nieuwe Audi A5 ook trillingen. Bleek te veel speling tussen naaf en velg te zitten ("komt wel vaker voor" volgens zijn bandenboer). Bij montage van de velg op de naaf dus een hoogteslag en derhalve trillingen. Uitdraaien van de velgen en een op maat gemaakte conische vulring heeft zijn trillingsproblemen opgelost.
 
Bedankt voor de adviezen allemaal. Ik ben nog in overleg met de dealer, maar die heeft volgens mij ook niet echt een idee verder. En om nu maar onderdelen te blijven vervangen totdat het probleem is opgelost......., dat lijkt mij geen goed plan. Ik heb nu een aantal malen de naam van Carrec tecnocenter voorbij zien komen, dus misschien moet ik daar maar eens gaan checken. Op het internet kwam ik ook een bedrijf tegen wat zich helemaal heeft gespecialiseerd in het oplossen van trillingsproblemen bij auto's. Dat is helaas ergens in Zeeland (Heinkenszand?) en dat is voor mij een beetje uit de richting. Maar wie weet, als het nergens anders lukt zal ik daar maar eens langs gaan.
 
Zijn ze al gebalanceerd op de auto? Want volgens mij heb je over dat gedeelte heengelezen.

Als je ze balanceert terwijl ze op de auto zitten, balanceer je (ten dele) ook onbalans uit die uit de wielophangpunten komt.
 
Natuurlijk Monsiour je zou het vast ook eerlijk melden als het anders was of niet dan ;)
https://www.cars.com/articles/2007-2015-lexus-ls-460-vibration-issue-1420682669948/
Goh zelfs een lexus kan trillen :D

Maar goed erg vervelend probleem onderhand, nogmaals een second opinion zou ik absoluut overwegen, je eigen dealer komt er duidelijk niet uit.
 
Dat is dus de eerstvolgende actie, ik zal de wielen nomaals laten balanceren. Dit keer dus terwijl ze op de auto zitten! Ik zal laten weten of het probleem hiermee is opgelost! Intussen allen wederom bedankt voor alle suggesties!
 
Bofkont zei:
Natuurlijk Monsiour je zou het vast ook eerlijk melden als het anders was of niet dan ;)
https://www.cars.com/articles/2007-2015-lexus-ls-460-vibration-issue-1420682669948/
Goh zelfs een lexus kan trillen :D

Maar goed erg vervelend probleem onderhand, nogmaals een second opinion zou ik absoluut overwegen, je eigen dealer komt er duidelijk niet uit.

Vreemd voor een premium merk:

Dealers will perform brake caliper modification and replace the brake rotor on one or both front wheels.
 
Tja het is toch allemaal wat, even een vaag amerikaans linkje neerplempen, dit probleem is in ieder geval simpel op te lossen door remschijven te wisselen en er is weer een trillingsvrije Lexus op de weg.

Maar ik stop ermee , topicstarter heeft hier weinig aan en hoop dat het probleem snel verholpen wordt bij de Golf, er is weing irritanter dan een trillende auto.
 
Monsieur Le Loure zei:
Tja het is toch allemaal wat, even een vaag amerikaans linkje neerplempen, dit probleem is in ieder geval simpel op te lossen door remschijven te wisselen en er is weer een trillingsvrije Lexus op de weg.

Dat bedoel ik niet, daarom heb ik het woord ook vet gedrukt.
Ik heb nog nooit een enkele schijf vervangen, vaak zijn ze niet eens los te koop. En met een goede reden.
Het verbaast mij dat een officiële Lexus dealer dit blijkbaar wel doet.
 
Doelde ook meer op mijnheer Bofkont.

Het is inderdaad vreemd dat men 1 remschijf vervangt, kan ook zijn dat de auteur van het artikel het verkeerd omschreven/begrepen heeft.
 
Terug
Bovenaan