Golf Plus 1.2 TSI

Theo van den Berg

Net ingestapt
Hallo,
Graag wil ik jullie advies over het volgende. Ik kan een Golf Plus kopen met een 1.2TSi motor. Deze is getuned van 86 naar 125 pk. Met als doel een zuiniger verbruik. Doe ik er goed aan om met deze koop door te gaan met het oog op de betrouwbaarheid van deze getunede versie?
Het betreft een Golf Plus uit 2010.
Ben benieuwd naar jullie reactie, waarvoor alvast bedankt!

Toch altijd apart dat een fabrikant een auto maakt met 86 pk als de 125 pk versie zuiniger zou zijn. Trap er niet in, meer vermogen betekent dat je auto in de basis onzuiniger is.
Hetgeen dat kan veranderen met een goede tune en een goede aanpassing van het kenveld van de motor is dat binnen het toerenbereik dat je dagelijks gebruikt de auto meer vermogen levert waardoor jouw rijstijl verandert en de auto als geheel zuiniger is in verbruik.
Dit ligt dus echter niet aan het piekvermogen dat de auto levert, ook niet aan het momentaan vermogen (meer vermogen is een hoger verbruik) maar aan de rijstijl en rechtervoet van de bestuurder.

Is het verstandig de auto te kopen? Los van het feit dat het een 1.2 TSi is...hangt ervan af, probeer duidelijk te krijgen van welke persoon of bedrijf het kenveld komt, dit is heel belangrijk voor de gezondheid van de motor op langere termijn.
Let verder op de welbekende ratelgeluiden (motor moet ijskoud zijn bij de proefrit) olieverbruik en kijk goed naar het uitgevoerde onderhoud. Als het allemaal goed is dan is er geen enkel probleem met de aanschaf van deze auto.

Los van het feit dat het een 1.2 TSi is...hangt ervan af, probeer duidelijk te krijgen van welke persoon of bedrijf het kenveld komt, dit is heel belangrijk voor de gezondheid van de motor op langere termijn.
Let verder op de welbekende ratelgeluiden (motor moet ijskoud zijn bij de proefrit) olieverbruik en kijk goed naar het uitgevoerde onderhoud.

1.2 tsi uit 2010 is er sowieso een met de beruchte ketting

TSI : hard weglopen
Getunede TSI: hard wegrennen

:)

Gewoon niet aanbeginnen. Het is niet zuinig en niet betrouwbaar. Echte wegwerpmotortjes.

V0RQ zei:
TSI : hard weglopen
Getunede TSI: hard wegrennen

:)

Gewoon niet aan beginnen. Het is niet zuinig en niet betrouwbaar. Echte wegwerpmotortjes.

Precies dit.
Waarom zou je dit in vredesnaam gaan opzoeken en het risico willen nemen ?
Zijn zat alternatieven te koop.
Met een hele grote boog omheen lopen.

Carfanatic zei:
Los van het feit dat het een 1.2 TSi is...hangt ervan af, probeer duidelijk te krijgen van welke persoon of bedrijf het kenveld komt, dit is heel belangrijk voor de gezondheid van de motor op langere termijn.
Let verder op de welbekende ratelgeluiden (motor moet ijskoud zijn bij de proefrit) olieverbruik en kijk goed naar het uitgevoerde onderhoud.

1.2 tsi uit 2010 is er sowieso een met de beruchte ketting

Daarom. ;) Is dat slim, ach we weten allemaal dat VAG onverslaanbaar is op het gebied van betrouwbaarheid, dat hebben ze sinds 2010 wel bewezen met de TSI motoren, de TDi pompverstuiver, de DSG, olieverbruik, distributiekettingen, garantie.
Dus gewoon ff heeel goed opletten, en als je het niet vertrouwt weglopen, verder kan er niet heel veel extra mis mee gaan. :D

Het is nog de oude EA111, daar waren de bekende problemen mee. Check dus goed eea al vervangen werd én dat de auto stipt onderhouden werd. Met een Golf Plus heb je gevoelsmatig de meeste kans op een rustig bereden auto ;). Hoeveel heeft de auto gelopen? Ik vind 125 best veel; dat van die zuinigheid is zoals al eerder genoemd onzin. Werd de auto misschien veelvuldig ingezet om een zware caravan te trekken?

Check alle omstandigheden en onderhoud zorgvuldig.. Indien mogelijk zou ik een auto met EA211 1.2 TSI zoeken.

Hoeveel kilometers heeft de Golf Plus gereden? En hoeveel kilometers op de teller? En in welke prijsklassen zit de auto? Krijg je ook 6 maanden garantie? Ik zou ook informeren naar de geschiedenis van de auto.

Het chippen van dat soort motoren is absoluut geen probleem (er even vanuit gaande dat je dit niet door een beunhaas laat doen uiteraard).
TSI motoren hebben problemen van andere aard, het hele internet staat er mee vol...

Beter koop je geen TSI, en moet het dan toch een TSI zijn dan een van een bouwjaar (lees: dat is wat anders dan op kenteken gezet) na 2011.
Voor Chiptuning van VAG motoren kun je terecht bij Hartog-Tuning en JDEngineering dit zijn gerenommeerde adressen.

Op het forum van tros radar staat een topic hier over. Kassa heeft er aandacht aan besteedt en toch trappen ze er weer massaal in. Niet doen!

Hartelijk dank voor jullie reacties! Fijn dat er zoveel gereageerd hebben!
Het gaat om een Golf Plus 1.2 TSI uit 2010 met 65.000km op de teller, te koop via een particulier. Deze heeft inmiddels gemeld dat de distributieketting als gevolg van een terugroepactie is vervangen. Is dan het 'gevaar' geweken?
Heb begrepen dat de 1.4 TSI problemen opgeleverd heeft, en het valt me op dat deze ook massaal te koop staan. Heb verder gehoord van een vakgarage dat de 1.2 TSI de betere keus zou zijn. Nu begrijp ik echter van jullie dus dat er eigenlijk sowieso meer tegen- dan voorstanders zijn.
Waardoor komt het dan dat die 1.2 TSI-motoren geen goede keuze zou zijn?

Ook de 1.2 heeft de problemen alleen dan in mindere maten. Maar persoonlijk zou ik helemaal geen Golf Plus kopen of je moet al dik in de 60 zijn, het is een nogal duf uitziend model ga dan voor een Touran ook een ruime auto maar ziet er beter uit.

Theo van den Berg zei:
Hartelijk dank voor jullie reacties! Fijn dat er zoveel gereageerd hebben!
Het gaat om een Golf Plus 1.2 TSI uit 2010 met 65.000km op de teller, te koop via een particulier. Deze heeft inmiddels gemeld dat de distributieketting als gevolg van een terugroepactie is vervangen. Is dan het 'gevaar' geweken?
Heb begrepen dat de 1.4 TSI problemen opgeleverd heeft, en het valt me op dat deze ook massaal te koop staan. Heb verder gehoord van een vakgarage dat de 1.2 TSI de betere keus zou zijn. Nu begrijp ik echter van jullie dus dat er eigenlijk sowieso meer tegen- dan voorstanders zijn.
Waardoor komt het dan dat die 1.2 TSI-motoren geen goede keuze zou zijn?

Bij onze vorige bolide is de 'onverslijtbare' distributieketting 2 maal onder garantie vervangen en toen was het nog steeds niet goed. Afgezien van de relatief vele andere problemen met de TSI die wij gehad hebben (turbo, EGR, olie-verbruik, etc..): een auto met een dito motor komt er hier echt niet meer in na belachelijk behandeld en voorgelogen te zijn door de VAG groep.

zombies zei:
Ook de 1.2 heeft de problemen alleen dan in mindere maten. Maar persoonlijk zou ik helemaal geen Golf Plus kopen of je moet al dik in de 60 zijn, het is een nogal duf uitziend model ga dan voor een Touran ook een ruime auto maar ziet er beter uit.
Beste 'Zombies', dat is een kwestie van smaak of gebruik, dus is in dit geval niet van belang. Toch bedankt voor je reactie

Terug
Bovenaan