vw up automaat, parkeren in de winter

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje over mijn VW Up.

Ik heb een VW Up Automaat en die moet ik volgens de garage altijd parkeren in zijn neutraal en dan de handrem erop. En dat doe ik ook altijd

Maar is het in verband met de kou die eraan komt wel verstandig hem weg te zetten met de handrem erop?

Of kan ik hem gewoon in de D zetten en dan de auto uitzetten? Maar meestal krijg je dan piepgeluiden omdat hij niet op de handrem staat

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie antwoord

Heb tot nu toe nog geen problemen gehad met het parkeren op de handrem, maar dat komt omdat thuis de auto altijd in de garage staat, maar aangezien ik dit weekend op pad moet en de auto buiten in de kou blijft staan begon ik me dit toch af te vragen

Nogmaals bedankt

Marieke

Inderdaad de P stand is er niet bij de UPjes

Nou dan zal ik hem maar gewoon in de D zetten en hem dan uitdoen.

En als ik hem weer aanzet dan moet ik gewoon de pook weer even in de N zetten en handrem wel even aantrekken want anders start hij volgens mij niet

Marieke vdv zei:
Inderdaad de P stand is er niet bij de UPjes

Nou dan zal ik hem maar gewoon in de D zetten en hem dan uitdoen.

En als ik hem weer aanzet dan moet ik gewoon de pook weer even in de N zetten en handrem wel even aantrekken want anders start hij volgens mij niet
Zo zou ik het dan ook doen.
Heb me dit ook wel eens afgevraagd bij zulke automaten zonder P stand.

Inderdaad normaal gesproken zet je hem gewoon in de P en dan is het klaar dat heb ik al wel vaker gedaan bij een andere auto dat was nooit een probleem

Maar bij de UP / Citigo / Mii zit er geen P stand op. Het is inderdaad ook geen echte automaat , zoals bijv de DSG bakken van de andere vw's

Nou ja denk dat het antwoord dan al wel gegeven is. Gewoon in de D zetten, piepjes negeren. auto uitzetten en voor het starten gewoon weer in de N en handrem er even op het voor het starten.

Ik heb het 2x gevraagd bij dezelfde VW dealer waar ik de auto gekocht heb en ze zeiden steeds: Altijd parkeren met handrem en in de N
Maar dat lijkt me echt niet handig in de winter

Let op: gerobotiseerde bakken gaan altijd naar de neutraal / vrijstand bij het uitschakelen van het contact, ongeacht de stand van de pook. Je auto staat dus ongeremd, indien je de handrem ijet gebruikt.
In de winter zou je iets achter de wielen kunnen leggen, indien je bang bent voor vastgevroren remmen.

Mijn auto staat altijd buiten en ik gebruik bij parkeren altijd de handrem. Het is me nog nooit overkomen dat er iets vast is gevroren en ik rij nu toch al bijna dertig jaar auto. Dat is geen garantie natuurlijk, maar geeft wel aan dat de kans op bevriezing erg klein is.

Is overigens voor het eerst dat ik hoor van een automaat zonder P.

Excellentie zei:
Let op: gerobotiseerde bakken gaan altijd naar de neutraal / vrijstand bij het uitschakelen van het contact, ongeacht de stand van de pook. Je auto staat dus ongeremd, indien je de handrem ijet gebruikt.
In de winter zou je iets achter de wielen kunnen leggen, indien je bang bent voor vastgevroren remmen.

Is toch vrij simpel te controleren, even proberen naar/voren achter te drukken.
Als hij daadwerkelijk in neutraal staat kom je daar snel genoeg achter.

Zo leer je nog eens wat. Wist niet eens dat er automaten zonder P-stand bestonden.

Okey dus misschien blijft hij gewoon in de neutraal staan als je hem in de D zet

Dan moet ik inderdaad maar eens gaan duwen en kijken dan. hahah komt toch nog weer heel wat bij kijken zeg

Op een duidelijke vlakke straat kan je hier wel wat expirimenteren maar met een beetje helling bij een drukke weg of gracht(!)

Ik zou gewoon de handrem gebruiken. (In wintersportdorpen met -20 gebruiken ze ook gewoon de handrem als de auto op een helling staat)

Een echt vast gevroren handrem zodat je niet meer kan rijden gebeurt tegenwoordig nog maar zeer zelden, je parkeert al zelden buiten en ik zou liever een keer een uurtje wachten tot je handrem weer losschiet of de wegenwacht wat knutselt dan dat je auto de gracht in rolt. "Ja meneer van de verzekering het zit zo....."

(Want door de elektronica weet je niet altijd zeker of hij echt in een versnelling staat, hij kan bijvoorbeeld in vrij gaan als je langer dan 20 seconden de motor laat draaien of net in z'n achteruit hebt gestaan).

Excellentie zei:

Niet allemaal, want de selespeed van onze Alfa blijft gewoon in de 1 staan als je in die stand het kontakt uitzet.
De auto is dan ook niet met de hand te bewegen.
Bij het starten zie je dat de robot eerst de auto van 1 in N zet en dan de startmotor pas laat draaien om aan te slaan.

De Schaduw zei:
Mijn auto staat altijd buiten en ik gebruik bij parkeren altijd de handrem. Het is me nog nooit overkomen dat er iets vast is gevroren en ik rij nu toch al bijna dertig jaar auto. Dat is geen garantie natuurlijk, maar geeft wel aan dat de kans op bevriezing erg klein is.

Idd ik heb die massa hysterie nooit gesnapt met de handrem en de winter.
Ik heb mijn auto altijd op de handrem staan.
Nog nooit vast gevroren handrem gehad.
Ik ben ook van mening G als je de handrem goed gebruikt hij dan heb je weinig problemen er mee.

Goed onderhoud doet wonderen, en dat doe ik dus zelf.

Mijn parkeerremmen worden 1x per jaar gebruikt. Tijdens de APK (bij de Capri en Transit is dat dus zelfs maar 1x in de 2 jaar)

De automaat staat altijd gewoon in de P, de rest in het 2de verzet (werkt ook perfect op de flauwe hellingen aan de Zeeuwse kust en in Limburg)

Dat is ook verleden tijd volgens mij, ik werd nog geleerd in de 1 en jaren erna leerden ze mensen in z'n vrij en op de handrem.

Op een helling (mijn oprit) staat ie tegenwoordig in z'n 1 en op de handrem.

1 is gewenning, handrem aangeleerd.

pakkingharry zei:

Ik wel, en als je eens met een oude auto waar de kabels nog open en bloot (dus zonder mantels) onder de auto hangen een pekelwintertje hebt meegemaakt dan zal je het ook snappen.
Het modernere spul is er niet meer zo gevoelig voor, al ken ik nog wel een modern gevalletje die met een beetje winter z'n remblokken ook regelmatig vastgevroren heeft aan de schijven...

Normaal in de winter gewoon op de handrem, maar met de auto op op een natte dag ( natte sneeuw, sneeuw ,hagel of ijzel) gereden te hebben en er wordt daarna een aardige nachtvorst verwacht, dan zou ik hem niet op de handrem zetten.
En dan bedoel ik niet 1 a 2 graden onder nul in die nacht, maar tussen de 5 en 15 graden onder nul.
Maar hoe vaak komt dat nu voor in dit land ?
Zelfs de Elfstedentocht is al meer dan 20 jaar geleden !

Dus gewoon op de handrem zetten.

Heeft een Up geen elektronische handrem, dan kunnen je kabels ook niet vastvriezen?

Mijn moeder heeft een 107 met 2Tronic-bak. Deze heeft ook geen P-stand. Bij het parkeren laat ik de versnelling gewoon in de E staan (Drive stand) en dan blijft die op zijn plek. Gaat ook niet automatisch in de neutraalstand bij uitschakelen. Handrem gebruik ik zelden.

De up automaat is toch een semi automaat?? Gewoon in versnelling pakeren geeft geen probleem.

Kijk bij smart. Die miet je in versnelling pakeren.

Had een alfa selespeed. Altijd in 1ste mketen zetten.

Ik zou hem gewoon in N zetten en op de handrem. In NL vriest het denk ik niet hard genoeg dat de handrem vastvriest. Kun je de sleutel uberhaupt wel uit het contact krijgen als de pook in D staat en de motor uit is? Bij mijn Polo krijg ik de sleutel er dan niet uit (maar er zit ook gewoon een P op).

pakkingharry zei:
De Schaduw zei:

Ik ben ook van mening G als je de handrem goed gebruikt hij dan heb je weinig problemen er mee.

Hoe houd je de handremkabels dan gangbaar? Smeer je ze in met vet?

Ik zet de eigen auto (met handgeschakelde bak) eigenlijk altijd in de versnelling.
Op een helling pak ik de handrem erbij, en draai de voorwielen in de richting van de stoeprand,
zodat als de auto toch gaat rollen deze vastloopt op de stoeprand.

Blackadder the 5th zei:
pakkingharry zei:
De Schaduw zei:

Hoe houd je de handremkabels dan gangbaar? Smeer je ze in met vet?

Ik zet de eigen auto (met handgeschakelde bak) eigenlijk altijd in de versnelling.
Op een helling pak ik de handrem erbij, en draai de voorwielen in de richting van de stoeprand,
zodat als de auto toch gaat rollen deze vastloopt op de stoeprand.

Je hoeft niks in te vetten. De kabels zijn goed genoeg afgeschermd. Bij elke beurt of wat dan ook even kijken of de plastic mantel om de binnen kabel nog goed is en de evt rubberen tules controleren of die niet gescheurd zijn en dan kan er niks gebeuren. Tevens zorgt regelmatig gebruiken dat de boel ook gangbaar blijft. Auto's waarbij nooit de handrem gebruikt wordt zijn een ramp bij de apk.

Verder als de handrem op de remklauw zit.
1 keer per 2 jaar de boel los halen en schoon maken.
En niet zoals de dealer die het nooit los halen en schoonmaken.

En bij de moderne ketting motoren zorgt parkeren in de versnelling voor extra stress op de ketting.
Wat de kans op vroegtijdig vervangen vergroot.

pakkingharry zei:
Auto's waarbij nooit de handrem gebruikt wordt zijn een ramp bij de apk.

Nee hoor, lang niet altijd tenminste. Ondanks dat mijn parkeerremmen alleen maar werkeloos het interieur vervuilen hebben ze nog nooit problemen gegeven bij de APK

Die stress op de ketting geld zeker alleen voor de moderne rommel? De kettingen op mijn N9C's zitten rond de 3ton en geven nog geen problemen (bij 1 van de 2 word de ketting wel vervangen maar da's preventief omdat ik nog lang met de auto wil doen)

Lycan Capri zei:
pakkingharry zei:
Auto's waarbij nooit de handrem gebruikt wordt zijn een ramp bij de apk.

Nee hoor, lang niet altijd tenminste. Ondanks dat mijn parkeerremmen alleen maar werkeloos het interieur vervuilen hebben ze nog nooit problemen gegeven bij de APK

Die stress op de ketting geld zeker alleen voor de moderne rommel? De kettingen op mijn N9C's zitten rond de 3ton en geven nog geen problemen (bij 1 van de 2 word de ketting wel vervangen maar da's preventief omdat ik nog lang met de auto wil doen)

Uitzonderingen daar gelaten. Als ik een onbekende auto keur en de handrem zit vast is het vaak een auto die de handrem nooit gebruikt.

Ja alleen de moderne ketting motor vind het niet leuk.

pakkingharry zei:
Uitzonderingen daar gelaten. Als ik een onbekende auto keur en de handrem zit vast is het vaak een auto die de handrem nooit gebruikt.

Oftopic:
Ik heb zelf de ervaring dat het handremmechanisme van de schijfremmen achter nog wel eens vast willen gaat zitten.
Heeft niet zozeer met vorst/koude te maken, maar meer met vervuiling/roest e.d.
Bij trommelremmen achter heb ik in het verleden weinig/geen problemen ondervonden bij de APK,
terwijl ik de handrem weinig gebruik.

pakkingharry zei:
Ja alleen de moderne ketting motor vind het niet leuk.

Heeft meer te maken met hydraulische kettingspanners die volledig leeg geperst kunnen worden door de spanning op de ketting als met stress op de ketting zelf, de stress op de ketting ontstaat pas na het starten als de spanner nog niet op druk is gekomen. (door het klapperen van de ketting)
En dat gaat ook alleen nog maar op als het voertuig op een helling staat, op een normale horizontale ondergrond heb je daar totaal geen extra slijtage mee.

Tegenwoordig zijn er (nieuwe) auto's die je op de handrem moet wegzetten zoals bijvoorbeeld (bepaalde type) Opels. Als je deze niét op de handrem zet dan kun je de sleutel niet uit het contact krijgen. Als je vervolgens de handrem aantrekt dan wordt de sleutel wel vrijgegeven.
Ik weet niet hoe oud je VW Up is maar let hier dus wel op!

Terug
Bovenaan