Problemen Alfa Romeo Giulia 2.0T

Guest
Sinds begin maart van dit jaar ben ik trotse eigenaar van een nieuwe Alfa Romeo Giulia 2.0T benzine motor, versie super. Tot vandaag ben ik zeer te spreken over het rijplezier en rijkwaliteiten van de wagen. Niettegenstaande dit, heb ik, met de koudere temperaturen, te kampen met de volgende 2 problemen :

- hevige condensatie op de voorruit :

Gezien mijn voertuig 's nachts buiten slaapt, noteer ik 's morgens uitzonderlijk veel
condensatie op de voorruit langs de binnenzijde, meer bepaald onderaan over de gehele lengte van het
dashboard, in het midden van de voorruit en rond de bevestiging van de
achteruitkijkspiegel. De condensatie is zo hevig dat druppels water langs de binnenkant van
de voorruit naar beneden lopen. Wordt er met de vingers over gewreven dan zijn die
kletsnat. Abnormaal volgens mij. Tijdens het rijden is de ontwaseming onvoldoende ook al staat de auto/airco knop constant aan. Vooral de zijruiten en deels voorruit blijven bedampt. Nog iemand hetzelfde probleem? Oplossing?

- problemen met voertuig wanneer het stuur volledig naar R of L wordt gedraaid :

Wanneer ik mijn stuur volledig naar R of naar L draai (om bvb kort af te draaien) en ik
vertrek met het voertuig dan is het alsof ik op kasseien rijd, ook al rijd ik dan op vlakke asfalt.
Heel vies gevoel. De wagen volgt dan ook niet de juiste richting maar deint uit naar buiten
(net gelijk bij onderstuur). Volgens mijn Alfa dealer is dit het gevolg van de specifieke (?)
constructie van de eerste productie wagens en kan dit niet verholpen worden. Lijkt mij toch
bizar dat men, anno 2017, wagens produceert die niet gemaakt zijn om vlot kort af te draaien. Iemand hetzelfde probleem? Oplossing?

Met dank.

Dat 'onderstuur' heb ik ook met diverse auto's gehad en er is wel eerder een topic over geweest, zou me er niet teveel zorgen om maken al vind ik het vreemd dat de dealer aangeeft dat het een constructiefout is.

Met zoveel vocht in de auto zou je zeggen dat er iets moet lekken. Is het niet vochtig onder op de vloer onder de matten? Ook zou de airco lek kunnen zijn.

Wel vreemd, ook dat probleem met het sturen. En belachelijk dat de dealer dan maar even zegt dat er niets aan gedaan kan worden. Geeft helaas wel aan dat Alfa Romeo zich nog niet kan meten met de top, jammer!

Alain Van der Cruyssen zei:
- problemen met voertuig wanneer het stuur volledig naar R of L wordt gedraaid :

Wanneer ik mijn stuur volledig naar R of naar L draai (om bvb kort af te draaien) en ik
vertrek met het voertuig dan is het alsof ik op kasseien rijd, ook al rijd ik dan op vlakke asfalt.
Heel vies gevoel. De wagen volgt dan ook niet de juiste richting maar deint uit naar buiten
(net gelijk bij onderstuur). Volgens mijn Alfa dealer is dit het gevolg van de specifieke (?)
constructie van de eerste productie wagens en kan dit niet verholpen worden. Lijkt mij toch
bizar dat men, anno 2017, wagens produceert die niet gemaakt zijn om vlot kort af te draaien. Iemand hetzelfde probleem? Oplossing?

In de review van een wat enthousiastere Giulia-bestuurder las ik het volgende:
"Alfa heeft de Giulia een bijzonder onderstel meegegeven, met een voorwielophanging die heel dicht in de buurt blijft van het Ackermann principe. Bij langzaam manouvreren wringt dat wat en dus is het gillen gebazen in parkeergarages met een gladde vloer.
Eenmaal op tempo is het samen met de vrij lichte en heel directe stuurinrichting een heel neutraal en scherp geheel. Het voelt enorm lichtvoetig aan en de grenzen van de grip lijken eindeloos ver weg. Enig wringen van banden is dan juist totaal afwezig."

Ergo, de opzet van de besturing zorgt ervoor dat deze hyperdirect werkt, maar dit heeft bij maximale stuuruitslag (en logischerwijs lage snelheid) wat nadeel door een nogal aanwezig uitspoor. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Het Ackermann-principe staat hier kort en bondig beschreven:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ackermann-principe

Hier een mijns inziens veelzeggend plaatje:
488px-Ackermann_turning.svg.png

Voor wat betreft het vocht: Ik neem aan dat u de ontwasemstand al geprobeerd heeft, maar die zou je imo niet dagelijks nodig moeten hebben. Kortom, het lijkt mij dat de auto kennelijk onvoldoende waterdicht is, werk voor de garage dus.

BENZine zei:
Met zoveel vocht in de auto zou je zeggen dat er iets moet lekken. Is het niet vochtig onder op de vloer onder de matten? Ook zou de airco lek kunnen zijn.

Wel vreemd, ook dat probleem met het sturen. En belachelijk dat de dealer dan maar even zegt dat er niets aan gedaan kan worden. Geeft helaas wel aan dat Alfa Romeo zich nog niet kan meten met de top, jammer!

Lol! Ja Audi-dealers en importeur Pon doen dat een stuk beter.... ahum.

Over die Condens...

soms zijn er mensen die (per ongeluk) de recirculatiestand van de ventilatie/airco altijd aan hebben staan. En hoewel een Airco de lucht in principe wel droogt werkt dat toch niet altijd helemaal goed. Heb het al meerdere malen meegemaakt dat, dat het geval was.

zo voor de hand liggend dat je er soms niet aan denkt....

BENZine zei:
Ook zou de airco lek kunnen zijn.

Of dat het condensafvoerslangetje van de airco verkeerd loopt en ergens richting interieur uitkomt i.p.v. richting straat. Dat schijnt wel vaker voor te komen, ook bij auto's van "kwaliteitsmerken".

[D2] zei:
Alain Van der Cruyssen zei:

In de review van een wat enthousiastere Giulia-bestuurder las ik het volgende:
"Alfa heeft de Giulia een bijzonder onderstel meegegeven, met een voorwielophanging die heel dicht in de buurt blijft van het Ackermann principe. Bij langzaam manouvreren wringt dat wat en dus is het gillen gebazen in parkeergarages met een gladde vloer.
Eenmaal op tempo is het samen met de vrij lichte en heel directe stuurinrichting een heel neutraal en scherp geheel. Het voelt enorm lichtvoetig aan en de grenzen van de grip lijken eindeloos ver weg. Enig wringen van banden is dan juist totaal afwezig."

Ergo, de opzet van de besturing zorgt ervoor dat deze hyperdirect werkt, maar dit heeft bij maximale stuuruitslag (en logischerwijs lage snelheid) wat nadeel door een nogal aanwezig uitspoor. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Het Ackermann-principe staat hier kort en bondig beschreven:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ackermann-principe

Hier een mijns inziens veelzeggend plaatje:
488px-Ackermann_turning.svg.png

Voor wat betreft het vocht: Ik neem aan dat u de ontwasemstand al geprobeerd heeft, maar die zou je imo niet dagelijks nodig moeten hebben. Kortom, het lijkt mij dat de auto kennelijk onvoldoende waterdicht is, werk voor de garage dus.

Nog even over die wielgeometrie: als Ackermann zuiver gevolgd zou zijn hoeft dat nog niet te betekenen dat de wielen niet wringen in een (scherpe) bocht. Het heeft ook te maken met de mate van toe- of uitspoor, en met de caster en camber. Het vergt veel ontwikkeling en testwerk om een goede afstelling te krijgen, zonder dat de bandjes piepen in de parkeergarage. Inderdaad heb ik ook wel eens gemerkt dat sommige auto's hier wat meer last van hebben dan andere. Het ene merk is blijkbaar meer genegen in de uiterste standen wat meer ongemak voor lief te nemen ten gunste van scherpte rond de middenstand dan het andere merk. Een en ander wordt (uiteraard) nog versterkt door de keuze voor lage brede banden.

BENZine zei:
RobEU zei:

Pon is een drama. Maar heb ik ooit ergens gezegd dat Audi zich tot de top mag rekenen?
Zullen we deze discussie gewoon buiten dit topic laten?

Ontopic: dat met die banden is herkenbaar voor een Alfa rijder. Mijn Giulietta heeft dat ook. Het heeft inderdaad te maken met de lay-out van de voorwielophanging. Als je het gewend bent weer je niet beter. Hij verspringt als ware. Veel meer auto's met directe stuurinrichting hebben hier last van. Ook BMW's bijvoorbeeld.

Wat betreft de condensatie: dat lijkt mij niet normaal. De auto staat niet boven grind geparkeerd of andere ondergronden die lang vocht kunnen bevatten?

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
BENZine zei:
RobEU zei:

Pon is een drama. Maar heb ik ooit ergens gezegd dat Audi zich tot de top mag rekenen?

Sinds wanneer bepaal jij wat er in een topic gezegd mag worden?

Wat betreft de condensatie: dat lijkt mij niet normaal. De auto staat niet boven grind geparkeerd of andere ondergronden die lang vocht kunnen bevatten?

Mijn auto's staan ook altijd op een grind oprit, niets aan de hand qua vocht.

BENZine zei:
BENZine zei:
RobEU zei:

Sinds wanneer bepaal jij wat er in een topic gezegd mag worden?

Mijn auto's staan ook altijd op een grind oprit, niets aan de hand qua vocht.

Volgens mij staat er duidelijk in de forumregels omschreven dat offtopic posts niet op prijs worden gesteld.
Het ene grindpad is het andere niet. Nogmaals, ik vermoed dat de oorzaak ergens in/aan de auto zelf ligt, maar het is altijd goed eerst externe factoren uit te sluiten.

M@rtin 600 zei:
Over die Condens...

soms zijn er mensen die (per ongeluk) de recirculatiestand van de ventilatie/airco altijd aan hebben staan. En hoewel een Airco de lucht in principe wel droogt werkt dat toch niet altijd helemaal goed. Heb het al meerdere malen meegemaakt dat, dat het geval was.

zo voor de hand liggend dat je er soms niet aan denkt....

Dit probleem klinkt wel iets ernstiger, maar je hebt een punt. De kunst is om de condensor van de airco droog te rijden voor je de auto stilzet. Dus tien minuten voor je stopt, airco uit.

Volgens mij staat er duidelijk in de forumregels omschreven dat offtopic posts niet op prijs worden gesteld.

Helaas gelden de forumregels niet voor iedereen, zo is mijn ervaring.

Dat "kaseiengevoel" bij max stuuruitslag is echt een producteigenschap. Dit heeft met een combi van het door mij omschreven ackermann principe te maken, maar vooral dat i.c.m. de achterwielaandrijving. Bij lage snelheid duwt de aandrijving a.h.w de voorbanden uit hun optimale pad. Op snelheid gebeurt dat ook maar in veel minder extreme mate, zeker omdat je een veel kleinere stuurhoek gebruikt op tempo.
Het is een keuze van Alfa ten bate van de rijeigenschappen. Zorg ervoor dat je vloeiende bochten draait, ook met parkeren, dan merk je het minder. Als dat niet kan, dan is het goed om te weten dat het geen kwaad kan.

Condens lijkt me niet normaal. Ik heb geen enkel vocht in de auto behalve "normaal" condens 's ochtends dat er makkelijk uitgeblazen wordt.
Laat de dealer evt de deurrubbers controleren en evt de ruiten controleren of ze er goed inzitten.

Dat wrringen in de bochten heeft mijn Alfa GT ook! Het is soms wat irritant. Je zou bij de dealer kunnen checken of andere exemplaren er ook last van hebben icm andere banden of grootte van de velgen

Condens lijkt mij ook abnormaal. Een vochtvreter kan oplossing bieden, maar dat hoort natuurlijk niet bij een dure auto. Daarnaast is het wel een kwalijke zaak want als het water op de verkeerde plaats terecht komt, kan het toch weer voor roest zorgen. En komen de praatjes over Italianen en roest weer, die elke verjaardag worden verteld. Dit was bij de 147 ook het geval, waar de kachel soms lekte en zorgde voor een natte bijrijderskant. En als je dat maar lang genoeg laat zitten, gaat het wel roesten...

RRK zei:
Dat wrringen in de bochten heeft mijn Alfa GT ook! Het is soms wat irritant. Je zou bij de dealer kunnen checken of andere exemplaren er ook last van hebben icm andere banden of grootte van de velgen

Condens lijkt mij ook abnormaal. Een vochtvreter kan oplossing bieden, maar dat hoort natuurlijk niet bij een dure auto. Daarnaast is het wel een kwalijke zaak want als het water op de verkeerde plaats terecht komt, kan het toch weer voor roest zorgen. En komen de praatjes over Italianen en roest weer, die elke verjaardag worden verteld. Dit was bij de 147 ook het geval, waar de kachel soms lekte en zorgde voor een natte bijrijderskant. En als je dat maar lang genoeg laat zitten, gaat het wel roesten...
Een vochtvreter is zeker niet de oplossing. Integendeel. In een onverwarmde ruimte zal die slechts vocht aantrekken. En nog een nadeel. Rijd je weg en pleurt dat ding om heb je een probleem. Zout en metaal zijn niet zo'n gelukkige combi.

Voor wat betreft het wringen. De antwoorden zijn reeds gegeven. ook bij de S heb ik hier 'last' van. Combi van achterwielaandrijving en de ophanging.

michel1975 zei:
RRK zei:

Een vochtvreter is zeker niet de oplossing. Integendeel. In een onverwarmde ruimte zal die slechts vocht aantrekken. En nog een nadeel. Rijd je weg en pleurt dat ding om heb je een probleem. Zout en metaal zijn niet zo'n gelukkige combi.

Voor wat betreft het wringen. De antwoorden zijn reeds gegeven. ook bij de S heb ik hier 'last' van. Combi van achterwielaandrijving en de ophanging.

Alleen heeft een Alfa GT voorwielaandrijving ;) (uitgaande van een "moderne" GT)

Overigens zijn de zgn. "Pingu" vochtvreters ideaal voor dit soort toepassingen. Google it ;)

dibro zei:
michel1975 zei:
RRK zei:

Alleen heeft een Alfa GT voorwielaandrijving ;) (uitgaande van een "moderne" GT)

Overigens zijn de zgn. "Pingu" vochtvreters ideaal voor dit soort toepassingen. Google it ;)
Ik doelde ook op mijn S vwb aandrijving. Vochtvreters zijn in dit geval alleen maar symptoom bestrijding.

RRK zei:
Dit was bij de 147 ook het geval, waar de kachel soms lekte en zorgde voor een natte bijrijderskant. En als je dat maar lang genoeg laat zitten, gaat het wel roesten...

Mijn vorige Alfa 147 had ook een natte vloer bijrijderskant. Dacht dat het door ophoping bladeren kwam bij de parravan, wat ik later schoongemaakt had.
Hoe valt dat de controleren dat de kachel lekt? Ik had climatecontrol. Zo ook bij m'n nieuwe Alfa 147.
Hoe valt dat te voorkomen?

Sorry voor offtopic !

Hellracer zei:
RRK zei:
Dit was bij de 147 ook het geval, waar de kachel soms lekte en zorgde voor een natte bijrijderskant. En als je dat maar lang genoeg laat zitten, gaat het wel roesten...

Mijn vorige Alfa 147 had ook een natte vloer bijrijderskant. Dacht dat het door ophoping bladeren kwam bij de parravan, wat ik later schoongemaakt had.
Hoe valt dat de controleren dat de kachel lekt? Ik had climatecontrol. Zo ook bij m'n nieuwe Alfa 147.
Hoe valt dat te voorkomen?

Sorry voor offtopic !

Als de kachel lekt, verlies je KVS. Dat ruikt zoetig.

De 147 heeft een kwaaltje met lekkage in de voetenruimte. Dit kan via de rubbers van de portier en via de parafaan. Dit laatste komt door een verstopt afwater gaatje van de parafaanbak, waardoor het water via het interieurfilter de cabine in komt.

Terug
Bovenaan