Koppel verschil chiptuning C1/Aygo/107/108

Guest
Hallo allen,

Ik hoop hier wat mensen te vinden die me wellicht wat meer inzicht kunnen geven in het volgende: Ik vind de nieuwe drieling (C1, Aygo en 108) best guitige autootjes en wil m'n huidige auto binnenkort vervangen voor liefst een tweedehands Peugeot 108 of Citroen C1. Nu zijn de 68pk sterke motortjes niet écht geweldig voor op de snelweg, en zijn de 1.2/82pk motoren niet echt vaak te vinden als tweedehands (plus dat ik daar nog wel eens wat klachten over hoor m.b.t. een "dip" tussen de 1e en 2e versnelling).

Nu hoor ik om me heen best veel verhalen over het chiptunen van de 68pk motor, wat 'm ongeveer 75-78pk geeft met een koppel wat omhoog gaat van ±95nm naar 105nm. Het is me niet te doen om disscussies te gaan voeren dat dat allemaal niet zoveel is, want daar ben ik me van bewust. Een auto met turbo of diesel wint daar makkelijk +20% vermogen bij, wat niet het geval is met deze motoren.

Waar het me meer om gaat, is of je tussen de 100-130km/u ook daadwerkelijk iets gaat merken van de extra pk's en koppel. Ik hoef namelijk geen racemonster, maar wil tussen deze snelheid wel erg graag wat beter meekomen met het verkeer. En nee, ik wil ook niet noodzakelijk een grotere auto kopen :) Zijn hier toevallig mensen die persoonlijke ervaringen willen delen met het chiptunen van deze drieling? En of en hoeveel je daar tussen de 100-130 iets van merkt?

Alvast bedankt allen! Het zijn guitige wagentjes die leuk zijn aangekleed qua accessoires, en qua formaat en accessoires precies hebben wat ik nodig heb met mijn ±13.000km per jaar... alleen het motortje mag nét even wat meer "oomph" hebben op de snelweg :)

Waarom koop je niet gewoon een auto die al wel meteen een fatsoenlijk vermogen heeft ? Koop je nu een auto die na een tijdje te sloom / zwak blijkt naar je zin en je dan gaat kijken om dit te verbeteren kan ik nog enigszins begrijpen. Bij voorbaat zelf kiezen om een slome auto te kopen en dan proberen met kunstgrepen uit te voeren er nog iets van te maken snap ik echt niet.

Ik doe natuurlijk een goede proefrit om te kijken of het ook wel echt wat voor me is, maar ik heb een Ford Fiesta gehad (te groot voor wat ik er mee doe), en een Ka (nét te weinig pit), en nu een Mazda MX5. De MX5 is m'n droom autootje, maar ik heb net even wat meer ruimte nodig nu ik voor mezelf ben begonnen en wat meer kilometers maak. En buiten een paar auto's waar ik persoonlijk erg fan van ben (zoals de Burton en de MX5), kan ik mezelf niet autoliefhebber genoeg noemen om onnodig grote auto's te kopen... dat zijn namelijk toch vaak de auto's waar je nu naar verwijst denk ik

En de nieuwe drieling vind ik qua uiterlijk en aankleding erg leuke autootjes, ook financieel gezien. :) En die ±8pk en ±10nm die je erbij zou krijgen is voor een auto van zo'n 800 kilo denk ik voldoende om ook op de snelweg gewoon een beetje mee te komen met het verkeer. Dus heel veel kunstgrepen hoef ik niet.

Maar daarom gaf ik het ook aan in m'n eerste bericht, ik schrijf het niet om een discussie te starten dat het "maar" een paar pk is, of dat ik beter een grotere of sterkere auto kan kopen. Ik ben gewoon erg benieuwd naar praktijk ervaringen met het (merkbare) verschil rond die snelheden :)

Chiptunen is alleen zinvol bij turbomotoren.
Daarnaast is zo'n boodschappenwagentje nog steeds lawaaiig en zijwindgevoelig.
Het zijn ook geen autootjes om de snelwegen mee af te raggen.

Ach, ik rij er geen 30.000km mee, en met een Ka (grofweg zelfde vermogen en gewicht) heb ik geen enkel probleem met snelwegen of wind, buiten net even wat koppel te weinig om rond de 110-120 nog snelheid te kunnen verhogen. Heb je persoonlijke ervaringen met het chiptunen van deze autootjes en wat dat doet met 100 tot 130km/u toevallig?

Ik heb zo het idee dat je er erg weinig van gaat merken. Ook op de snelweg zijn die wagens prima. Het zal nooit een S-klasse worden, maar het is ook weer niet zo erg als gesteld. Hou er rekening mee dat je niet altijd de vlotste bent, anticiperen houdt de snelheid er overigens al aardig in.

Aygo, maximum koppel komt vrij bij 4300 toeren.
120 in 5 is 3150 toeren.

Waar wil je profiteren van de chiptuning, ga je in 4 of 3 rijden op de snelweg?
Of constant 150?

Met optrekken zal je er licht profijt van hebben, op de snelweg niet merkbaar.
Koop een 1.3 Yaris of iets vergelijkbaars.

Ik zou het niet doen. Ik denk dat je een auto behoorlijk goed moet kennen om 15pk verschil te merken, 8pk lijkt me dusdanig weinig dat je niet kan spreken van een stevige verbetering. De versnellingen verhouden zich ook anders bij de 82pk versie. Die zal dus ook rustiger rijden bij 100-120km/u en met terugschakelen kan je even stevig inhalen. Met de 8pk van het chippen erbij rij je niet rustiger (want motor maakt dezelfde toeren) en is terugschakelen misschien net teveel gevraagd (omdat je dan naar de 5000-6000 toeren gaat).

14.000km lijkt me genoeg om een 'normale' motor te verantwoorden, als je nu de keuze hebt: ga lekker voor een 1.2 of zelfs 1.4 in iets dat kleiner is dan een Fiesta. Een jaar ouder maar groter lijkt me geen punt, met 14000 per jaar kan je nog wel 10 jaar met een jonge occasion verder.

Aan de andere kant: als je het echt wel prima vindt om in zo'n wagentje te rijden: Koop er één, kijk of je went aan de 1.0, beetje onthaasten, niet te hard willen rijden etc. Valt het dan toch tegen: Chippen zal niet de hoofdprijs kosten (al is het hetzelfde werk, 8pk verkoopt niet makkelijk voor €500). Dat kan je eventueel dan nog proberen, misschien vind je zelfs een "niet-goed-geld-terug" tuner.
Wordt het allemaal niks dan zijn dit autootjes waar je weer makkelijk zonder groot verlies vanaf stapt, zeker als je het een jaartje de kans geeft.

@VORQ: Bedankt, dat was ook een beetje m'n idee :) Het liefst vind ik natuurlijk een 1.2 versie van de 108 of C1 in een leuke uitvoering, maar net even iets makkelijker inhalen dan met de standaard 68pk/95nm zou al genoeg zijn.

De reden dat ik geen grotere (en vaak sterkere) auto wil zoals een Fiesta, Mazda 2, of Yaris (niet mijn smaak overigens), is puur dat ik die extra ruimte en kosten het niet waard vindt, mede omdat ik best weinig kilometers maak en de extra ruimte die zo'n auto biedt gewoonweg niet nodig heb :) En parkeren in Delft of Leiden, waar ik regelmatig te vinden ben, is ook een stúk makkelijker met een klein autootje :)

@TS Je hebt het steeds maar over een grotere auto of extra kosten maar er zijn gewoon A-segmenters te koop die wel met fatsoenlijke motoren leverbaar zijn. Dus zijn nog steeds compact en goedkoop om te rijden, hebben alleen wel wat extra pk's en nm's om makkelijker in te halen of in te voegen, maakt alles er gewoon stukken veiliger op, zeker als je vaker op de snelweg zit.

Fiat Panda/500, Kia Picanto, Mitsubishi Space Star, Opel Adam/Agila, Renault Twingo om er even snel een paar te noemen.

Zolang je maar op de rechterbaan blijft, zal je aan zo’n 1.0 wel voldoende hebben;)

Maar serieus: kijk eens naar een mitsubishi spacestar 1.2, eventueel met automaat. Relatief ruim, betrouwbaar en rijdt goedkoop.

@Total Loss: Daar heb je helemaal gelijk in, maar om even een reactie op de gegeven voorbeelden te geven:
- Fiat Panda: is voor mij persoonlijk nogal een auto voor wat oudere mensen.
- Fiat 500: daar zit ik met m'n hoofd tegen de linker zijkant aan. En hij heeft geen achterdeuren.
- Space Star: echt een verschrikkelijk lelijke auto vind ik dat.
- Adam/Agila: niet mijn smaak, en alles wat ik van Opel heb proefgereden vond ik een rij-ervaring geven als een dweil. Is natuurlijk wel persoonlijk.
- Twingo: vind ik even leuk als de 108 of C1, maar deze is totaal niet te chiptunen, en de sterkere motor is nog lastiger tweedehands te vinden voor ±€9500
- Picanto: Het laatste model vind ik eerlijk gezegd bést leuk, mits hij inderdaad de sterkere motor heeft. Verder zijn de opmerkingen hetzelfde als de Twingo. De 1.0 is nog minder te tunen dan de C1/108, en de 1.2 motor is redelijk lastig te vinden met een passend leuke uitrusting. Het enige wat me tegenvalt is dat de velgen niet/zelden boven de 14" uit komen.

Dat is ook mede de reden dat ik, omdat ik toch best veel mensen goede verhalen zie schrijven over het chiptunen van de drieling én deze auto vaker online te vinden is dan de rest, voor de drieling wilde gaan. Maar als je tips hebt voor dergelijke auto's zoals de Twingo/C1/108 maar dan met een sterkere motor voor dat geld, ben ik ook echt wel open minded :)

Renault twingo 1.2 tce? Die heeft een turbo en voldoet aan je koppel wens. Anders de 1.6 16 twingo rs, allemaal te vinden binnen jouw budget.

Ik zou de 82 pk kopen en die chippen.

Die dip waar je het over hebt kan er namelijk gewoon uit gehaald worden en dan heb je gewoon lineair koppel.
Het hangt er ook maar net vanaf waar de 8 pk zit. Als die allemaal in de top van je toerenbereik komen merk je er niks van.

Maar een Twingo is echt wel te tunen.....niet bij de slechte zaken inderdaad, de goede zaken kunnen er wel wat mee.

Andere tip, een Renault Wind? ;)

Die 1.2 varianten van de C1, 108 en Twingo zijn nauwelijks te vinden onder de €10.000, maar een beetje geduld kan ik wel opbrengen :)

@Nico GTR: De beide motoren van de bovenstaande 3 auto's zijn toch nauwelijks te tunen? Ik heb me suf gezocht op 't internet maar kan eigenlijk weinig meer vinden dan de tuners die er niet meer uit weten te halen dan de ander. Bijvoorbeeld Ziptuning (nee bedankt), ATM-chiptuning, Bullpower e.d. Allemaal halen ze grofweg hetzelfde er uit, alsof de waardes van elkaar gekopieerd zijn.

(Renault Wind vind ik trouwens een érg mooie wagen, maar heeft helaas geen achterdeuren) :)

Vraag anders eens bij een tuner of ze een vermogens en koppel uitdraai hebben van voor en na de chiptuning, dan kan je ook zien of het iets gaat toevoegen in de dagelijkse praktijk.

Die losse waardes zeggen namelijk niets.

Oudenaarde zei:
Die 1.2 varianten van de C1, 108 en Twingo zijn nauwelijks te vinden onder de €10.000, maar een beetje geduld kan ik wel opbrengen :)

@Nico GTR: De beide motoren van de bovenstaande 3 auto's zijn toch nauwelijks te tunen? Ik heb me suf gezocht op 't internet maar kan eigenlijk weinig meer vinden dan de tuners die er niet meer uit weten te halen dan de ander. Bijvoorbeeld Ziptuning (nee bedankt), ATM-chiptuning, Bullpower e.d. Allemaal halen ze grofweg hetzelfde er uit, alsof de waardes van elkaar gekopieerd zijn.

(Renault Wind vind ik trouwens een érg mooie wagen, maar heeft helaas geen achterdeuren) :)

Tuurlijk.....ze gooien er een standaardmap in die ze allemaal inkopen. Denk je dat ze op maat schrijven? Nee hoor, die waarden zijn idd gekopieerd van elkaar want het is dezelfde standaard map.

Mocht je interesse hebben voor Renault, Fastchip, Dekker Motorsport of BR-performance.

Ik heb even gekeken op marktplaats en kom al 10 Peugeots 108 met 1.2 motor in de prijsklasse rond de 9500 euro en op gaspedaal staan er in totaal 22, daar moet toch wel iets voor je tussen zitten.

heb een aantal keer in de auto van mijn moeder gereden (Suzuki Alto 1.0), zoiets kan gewoon mee op de snelweg hoor :)

en je hebt af en toe acties: C1 nieuw rijklaar vanaf zo'n € 8.800 (of een luxere voor rond de 10)

@zombies: Tuurlijk, als je letterlijk naar de andere kant van Nederland wilt rijden in een aantal gevallen, maar ik heb ook m'n zaak/werk nog, dus kan helaas geen 2+ uur heen en weer rijden voor een bezichtiging, en daarna nog eens 2+ uur per rit om hem op te halen. Buiten dat ik het sowieso te ver weg vind ;)

Heb er eentje gebruikt als lesauto met idd 68 pk. Heb nooit wat gemerkt dat hij niet mee zou kunnen met het verkeer. Beetje verder doortrekken met invoegen, als je dat kunstje snapt is er prima te leven met een citybug.

Het is maar net wat je van een auto verwacht, ik heb 2 Peugeots 107 gehad en ik vond ze allebei vlot uit de voeten komen, ver boven de 100 kwam ik nooit. Daar is het ook het type auto niet voor volgens mij.

Oudenaarde zei:
@zombies: Tuurlijk, als je letterlijk naar de andere kant van Nederland wilt rijden in een aantal gevallen, maar ik heb ook m'n zaak/werk nog, dus kan helaas geen 2+ uur heen en weer rijden voor een bezichtiging, en daarna nog eens 2+ uur per rit om hem op te halen. Buiten dat ik het sowieso te ver weg vind ;)
dan zoek je ze in je buurt, maar ja zo ga je wel heel veel eisen stellen, daarbij chippen van dit soort auto's is nutteloos.

revolution-nl zei:
Vraag anders eens bij een tuner of ze een vermogens en koppel uitdraai hebben van voor en na de chiptuning, dan kan je ook zien of het iets gaat toevoegen in de dagelijkse praktijk.

Die losse waardes zeggen namelijk niets.
Van de voorloper kan ik zeggen dat de lijn net iets boven het origineel zal lopen, volgens vrijwel hetzelfde verloop.
Of je het zult merken... Er zijn mensen die beweren van wel. Een wereld van verschil zal het niet worden zoals op mijn auto met turbo.

Aras zei:
Er staan wat ervaringen met chiptuning op citybugclub.nl
En dat levert op wat ik net schrijf. Ik ben er zelf ooit bij geweest bij een rollebankmeeting.

Waar het me meer om gaat, is of je tussen de 100-130km/u ook daadwerkelijk iets gaat merken van de extra pk's en koppel. Ik hoef namelijk geen racemonster, maar wil tussen deze snelheid wel erg graag wat beter meekomen met het verkeer.
De enige wél nuttige tip: voor vlot inhalen gewoon terugschakelen, desnoods 2 versnellingen. Het is iets minder zuinig op dat moment, maar de enige optie met zo'n klein gebakkie met kleine motor om nog een beetje gang te maken. Dat is ook de reden dat er een versnellingsbak op zit en dat ie toeren kan maken ;). Van een beetje toeren maken gaat ie echt niet gelijk stuk. Bij voorkeur wel met warme motor, anders gaat de koppakking niet lang mee. En ja ook dan zal het geen snelheidsmonster worden, maar dat weet je met zo'n auto.

Ik rijd zelf in een Peugeot 107 1.0 uit 2011, en ik moet 'em dit wel meegeven: voor zo'n klein gebakje rijdt hij heerlijk. Ik zou het chippen lekker laten zitten. Op 80-wegen heb ik met inhalen sowieso geen probleem, en op de snelweg is het een kwestie van ver voor je uit kijken. Topsnelheid zit rond de 163 en als je je wielen goed balanceert trilt hij bij die snelheid niet eens(je gaat dan wel zelf kreukelzone spelen bij een botsing en je zit op de 4000 toeren).

Als je de auto al niet fijn vind rijden, te traag. Kijk dan naar een andere auto. Ik zou wel een slag groter kiezen, omdat deze toch wat steviger op de weg liggen. CHEVROLET AVEO 1.4 LT. Dan heb je 100pk, en naar mijn mening een fijnere auto dan de drieling.

Ik heb zelf een Aygo gehad, wat je omschrijft met het dipje en weinig power op de snelweg ligt voornamelijk aan de bak icm de vvt-i. Met een Aygo rij je 100+ in de 2 en in de 3 rij je harder dan in de 5. Trek hem maar eens door in de toeren en het wordt een hele andere auto. Invoegen doe je in de 3, versnellen op snelweg in de 4. Omdat het een kleine slecht geïsoleerde auto is en vaak een toerenteller ontbreekt schakelt men vaak veel te snel door.

Mensen, dit topic is al een jaar oud. Ik denk dat TS al wel een keuze heeft gemaakt inmiddels.

Overigens moet je bij zo'n Aygo/C1/107 gewoon even terug naar 4 of 3 als je vaart wil maken op de snelweg. Ook z'n topsnelheid haalt ie niet in 5 maar in 4. Ik had een C1 uit 2008 (eerste generatie dus) en op de GPS ging ie 163 in z'n 5 en 173 in z'n 4. Beetje doortrekken in z'n toeren gaat ook lekker: in z'n tweede versnelling haal je inderdaad tot over de 100!

Terug
Bovenaan