Skoda Yeti tweede defecte turbo

Guest
Geacht forum,
Bij de aankoop van mijn nieuwe Skoda Yeti heb ik gevraagd hoelang gaat zo'n turbo mee, ik had daar geen ervaring mee. Nou daar hoef je je geen zorgen over te maken, levensduur van de auto. Nou dat valt dan niet tegen.
Ik rijd 12000 km per jaar, laat elk jaar bij de Skoda dealer, waar hij is gekocht, de service beurt uitvoeren.
Maar bij 37000 gaat het toch fout, ja hoor een defecte turbo !!! Volgens de garage is dit domme pech. Ik zelf denk dan, ja een mechanisch ding ka wel eens kapot gaan. De turbo werd vergoed door Skoda ik zelf moest 300 euro betalen voor de reparatie.
Maar op exact 75000 gaat de tweede turbo kapot. Dit is dan bijna exact op 2x37000 km. Ik was zeer verbaasd dat mij dat voor de tweede keer gebeurde. Er moest weer een nieuwe turbo in, koste 1300 euro. De vraag of ik nog garantie op de vorige reparatie had die was er niet omdat de eerste turbo door Skoda was vergoed. Ik hoefde nergens aan te denken, ik had gewoon weer pech.
Bij dit alles kan ik me niet indenken dat dit alleen maar pech is, er moet ergens een fout o.i.d. zitten.
Het kan toch niet waar zijn dat ik elke 37000 km een nieuwe turbo van 1300 euro moet kopen.
Ook van Skoda n.l is in hun schrijven niet veel te verwachten, die leggen het bij de garage en die heeft mij al duidelijk gemaakt niets te kunnen doen het is toch immers domme pech.!!!!!
Graag ontvang ik van u reacties.
vriendelijke groet
Jaap

Heb je wel eens gehoord dat je een turbo nooit koud moet bekrachtigen dus eerst de motor op temperatuur laten komen en dan kun je gaan met die banaan nooit meer een turbo stuk.
Als wij dit deden bij de vrachtauto,s dan kwam je de baas achterna hoor bij koude motor flink gas geven deze turbo,s gingen levenslang mee 1miljoen kilometer zonder problemen.
En wat nog belangrijker is bij veel snelweg kilometers zet nooit de motor stop laat hem even stationair draaien dan koelt de turbo maar dit alles weten vele mensen niet daar gaat nu een turbo van stuk.

Wie heeft je precies verteld dat een turbo een autoleven mee gaat? Dat is een leugenaar. Niks minder.
Ik noem niet snel iemand een leugenaar, maar iemand die een beetje weet hoe het zit, weet dat een turbo zeker geen autoleven mee gaat.

jabo zei:
Heb je wel eens gehoord dat je een turbo nooit koud moet bekrachtigen dus eerst de motor op temperatuur laten komen en dan kun je gaan met die banaan nooit meer een turbo stuk.
Als wij dit deden bij de vrachtauto,s dan kwam je de baas achterna hoor bij koude motor flink gas geven deze turbo,s gingen levenslang mee 1miljoen kilometer zonder problemen.
En wat nog belangrijker is bij veel snelweg kilometers zet nooit de motor stop laat hem even stationair draaien dan koelt de turbo maar dit alles weten vele mensen niet daar gaat nu een turbo van stuk.

Dus als je de turbo laat warmlopen gaat een turbo nooit meer stuk?

En een vrachtwagen turbo is natuurlijk absoluut niet vergelijkbaar met een auto turbo. Een vrachtwagen is gebouwd om een miljoen kilometers te rijden, dus die turbo is ook gebouwd om heel lang mee te gaan.
Een vrachtwagen turbo is ook veel groter, dus de lagers zijn veel groter, en daardoor slijt het veel minder snel.

Laatste punt is wel een goede. Als je de motor meteen uit zet, krijgt de turbo geen koeling en olie meer, en gaat hij inderdaad snel kapot.

Maar 37000 km is wel heel erg weinig, en ik vind 74000 ook al snel. Een turbo hoort (veel) langer mee te gaan.
Ik zou toch proberen het geld terug te krijgen, want dit hoort gewoon niet.

Turbo's blijven gewoon gevoelige apparaten.

Je zou zeggen dat 'gebruikersfouten' (hete turbo uitschakelen, veel vermogen vragen van koude turbo) als ze zo ernstig zijn dat TS 2 turbo's sloopt in 80k km wel softwarematig afgevangen hadden kunnen worden. Zeker met een start/stopsysteem.

@Jaap van Driel : Welke motor is het? De TFSI modellen staan bepaald niet bekend om hun betrouwbaarheid en de VAG importeur al helemaal niet om zijn betrokkenheid dus op dat gebied tref je het al niet.

Ik zou zeker nog een punt maken van die tweede turbo. Een turbo op een gloednieuwe auto moet toch zeker 100.000km meegaan, dat mag je verwachten. Google maar even: Conformiteitsbeginsel. Dat jij aan je tweede begint is dus absoluut niet de bedoeling die je verwacht als je een nieuwe auto koopt. Het kan heel aannemelijk zijn dat er een oorzaak is voor de twee defecte turbo's, bijvoorbeeld dat de de oliekoeling niet goed is, zo blijf je turbo's slopen.

Ik zou even bij je rechtsbijstand aankloppen of de jurofoon of iets bellen.

Tot die tijd zoals al gezegd: rustig aan met koude motor en start/stop uitschakelen. (en na hard rijden eerst een minuutje stationair draaien).

Tja, wat is een levenlang ?

Mijn prive turbo ( diesel) van Misubishi ging probleemloos 300.000 km mee en deze auto is inmiddels dit voorjaar ingeruild na een trouwe dienst.

Mijn vorige 4 Lancia Phedra zakelijke lease diesels reden met de ( franse peugeot/citroen) 2.2 turbo diesel ieder 180.00km zonder turbo defect.
En de beide Lancia lybra's daar weer voor met de 2.4 jtd turbo diesels deden precies hetzelfde met ieder 120.000 km.
Mijn jaarkilometrages lagen zo tussen de 55.000 en 90.000 km per jaar en met 1 miljoen kilometers in 15 jaar met een turbo diesel, nooit een centje turbo-pijn gehad.

Is het dus het type gebruik ( zie opmerkingen ) of de slechte kwaliteit van de turbo of erger : beiden ?

Bedankt VORQ voor je reactie
Het is een 1.2 TSI motor met een DSG automaat. Ik heb geen start/stop. Maar met koude motor weg rijden, niet gelijk uitzetten e.d heb ik niet in de hand.
Groet van Jaap

Vervelend, maar er is inmiddels al zoveel over te vinden op internet. En 'Levensduur van de auto is sowieso een leugen'.

Maar heb je dan nog garantie op die eerste reparatie? Vergoed? Waarom dan bijbetalen? Of was het wél na je garantie. Hoe oud is/was de auto toen?

Eerste 15 km/15 min rustig rijden, ga je stomweg een hoop gas geven dan loopt de boel simpelweg vroeg of laat stuk. Of het genoemde na draaien ook zeer belangrijk, beide zaken heb je zelf in de hand. Rijdt u alleen korte stukjes onder de 10km met de auto en met veel gas?

Ken genoeg mensen met een turbo diesel (300td van mecedes en 2.8 i6 nissan) die al makelijk de 300.000 hebben gehaald zonder rare onkosten.

Die jongens rijden altijd hun auto goed warm. Na dat de water warm is. Nog even 10min door rijden met 80 en dan kun je toeren opbouwen.

Rij je minder dat 30min (snelweg 20min)dan kan je beter de fiets pakken. Want je auto is dan nog koud.

Heb nog nooit van m'n leven een kapotte turbo gehad, en ik had mijn 1e al 23 jaar geleden; vaak gereden tot km-standen van 350-500.000 km.
Maar dit is VAG, en daar is de kwaliteit nu eenmaal op een bedenkelijk niveau....
Als je een rechtsbijstandsverzekeraar hebt: inschakelen. 37.000 km met een turbo doen is gewoon absurd; zoals hierboven al beschreven: conformiteitsbeginsel.

Bedankt voor je reactie.
Ik rij 12000 km per jaar, dus na 3 jaar ongeveer 37000 en daarom valt hij buiten de garantie. En dat is het probleem, iemand die in 1 jaar die afstand rijdt krijgt wel garantie. Dit was ook het zelfde verhaal bij de eerste turbo.
De ene keer wordt de ouderdom gehanteerd en de andere keer de afstand. Het is maar hoe het ze uitkomt.
Is dit nu sjoemelen ????

Nissan GTR R34 zei:
Als je tegen mij zegt een autoleven, denk ik toch aan minimaal 200.000km.

Meeste turbo's gaan dan toch echt wel een autoleven mee hoor.

En ja dit is sjoemelen, het slaat nergens op dat je al aan de 2e turbo zit.

Beste reageerder, ben het helemaal met je eens en aan de rechtsbijstand heb ik zelf ook gedacht. Ik rij auto en meer niet, en nu vind ik het ook fijn dat ik reacties krijg, waardoor ik steun krijg in mijn vermoeden dat mijn klacht te recht is.

Een turbo stuk krijgen is echt niet moeilijk. Maar de reden dat er veel rek zit in het tunen van een turbo motor is dat de fabrikant ervoor zorgt dat de auto onder veel denkbare omstandigheden heel blijft.
Ook start, stop mag hierbij geen verschil uitmaken, althans.....zolang wij maar achter de redacteuren van ons eigen blad staan.

Dus......1 turbo, productiefout.....ja kan ik inkomen, het is een apparaat dat heel snel ronddraait en met enige onbalans draait die zich gewoon stuk. Als je iemand bent die het gaspedaal als aan-uit knop beschouwt het moment nadat de auto is gestart dan kan die vast wel wat eerder stuk gaan. Maar na 37.000 km?

Jaap van Driel zei:
Maar met koude motor weg rijden, niet gelijk uitzetten e.d heb ik niet in de hand.
Groet van Jaap

Ga op tijd van huis?
Kom (ruim) op tijd aan?
(Rij het laaste stuk alvast wat rustiger?)

Zelfs 37.000km is aan de vroege kant voor een VAG mobiel. Aan de andere kant, bij een TSI kan je alles verwachten.
Weer een particulier gedupeerd door de matige kwaliteit onder de motorkap ten faveure van winstoptimalisatie :T

Lycan Capri zei:
Jaap van Driel zei:
Maar met koude motor weg rijden, niet gelijk uitzetten e.d heb ik niet in de hand.
Groet van Jaap

Ga op tijd van huis?
Kom (ruim) op tijd aan?

Alleen vanwege het hebben van een turbomotor? Nogal overdreven, een turbomotor kan je net zo gebruiken als iedere andere motor, daar hoef je echt geen bijzondere handelingen voor te doen.
Vwb dit exemplaar, RB inschakelen en deelvergoeding opeisen, 37kkm/3jr is op geen enkele wijze een normale levensduur. Dat PON dit af probeert te doen als producteigenschap is normaal, dat is de standaardreactie.

Lycan Capri zei:
Jaap van Driel zei:
Groet van Jaap

Ga op tijd van huis?
Kom (ruim) op tijd aan?
Ik vraag mij af hoe mensen zonder koude motor weg kunnen rijden. Nederland is massaal aan de standkachel?

Ben het met R-W eens, je rijdt met een turbo-motor toch het zelfde als met een non turbo. Dat overdreven gedoe met startstop uit, langzaam warm rijden en uit laten draaien doe ik niet aan mee. En iedere 4 jaar met 135000km lever ik hem weer in met draaiende turbo. Alhoewel ik nu ook een VW heb. :confused:

Aras zei:
Ben het met R-W eens, je rijdt met een turbo-motor toch het zelfde als met een non turbo. Dat overdreven gedoe met startstop uit, langzaam warm rijden en uit laten draaien doe ik niet aan mee. En iedere 4 jaar met 135000km lever ik hem weer in met draaiende turbo. Alhoewel ik nu ook een VW heb. :confused:

Nou ja, rustig warm rijden, dat is niks nieuws. Dat is echt wel levensverlengend voor je motor, maar ben wel met je eens, dat je niet kunt voorkomen dat de turbo ook bij koude motor zal opspoelen. Daarbij lijkt oliedruk mij veel belangrijker dan temperatuur, voor een turbo.

Heel lastig hoor, om bij benzine downsize motoren de turbo te sparen. Bij "oudere" motoren ging de turbo vaak echt pas lekker meeblazen tussen de 2-3000 tpm. Een beetje een alles of niets effect bovendien. Bij moderne turbomotoren merk je het veschil nauwelijks meer. Die motoren hangen vrijwel op het hele toerengebied aan de turbo. Het enige wat je dan nog kan doen is rustig rijden bij koude motor.

Ik vind het erg makkelijk gesteld dat de gebruikers die hun turbo's om zeep helpen allemaal fout zijn. Een fabrikant moet ook in de constructie waarborgen dat het niet fout kan gaan. Meja, die turbo zal wel hard nodig zijn om in de NEDC cyle een bepaalde zuinigheid te halen.

Met de juiste koeling en smering en wellicht een programma dat al teveel turbodruk voorkomt bij koude motor, "zou" het mogelijk moeten zijn om de turbo te sparen.

En dan zijn er ook nog steeds lieden die zich afvragen waarom bijvoorbeeld Mazda en Toyota niet meedoen aan die gedownsizede geblazen hype....

Leuk hoe we de schuld gelijk in de schoenen van TS schuiven. Bij normaal gebruik hoort een turbo echt niet zo snel stuk te gaan en al helemaal niet 2x in 73.000km. Zelfs niet als TS de auto na een volgas Autobahn rit met roodgloeiende turbo gelijk uit zet of gelijk met een koude motor diezelfde Autobahn op knalt. Laat staan bij normaal gebruik van de auto.

Ik ben van mening dat de tweede turbo net zo goed onder garantie moet worden vervangen als de eerste. Dat dit een getouwtrek wordt tussen jou, de dealer en de importeur zit er dik in. VAG/PON is namelijk niet zo schappelijk, dus ik zou de rechtsbijstand inschakelen.

Allemaal leuk en aardig dat er twee jaar garantie op de auto zit, maar een turbo hoort veel langer mee te gaan dan dat en dus is het gewoon een fabrieksfout o.i.d.

Sja, dubbel genaaid houdt beter. Het blijft lastig met dat soort verkoopbeloften, want in de praktijk telt datgene wat op papier staat en zo'n verkoper kan beloven wat je wil, maar als puntje bij paaltje komt heb je er niks aan.

Even tip aan de topicstarter: voordat je straks aan de vierde turbo zit: laat bij het vervangen van de turbo (en dus het vervangen van de olie, wat verplicht is) eens ruiken aan de olie. Als deze naar benzine ruikt komt er dus ergens in de motor benzine in de olie wat ervoor zorgt dat de turbo minder goed gekoeld raakt. Dit kan bijvoorbeeld in de turbo zelf gebeuren, wanneer er een afdichtring niet meer goed afdicht, maar het kan ook op andere plekken gebeuren. Hierdoor is bij mij ook al eens een turbo kapot gelopen.

Benzine in de olie komt vrijwel altijd door mengselverrijking bij de koude start. Die benzine verdampt er ook weer uit, mits de olie zo nu en dan de kans krijgt lekker op te warmen. Zo niet, wacht dan niet te lang met olie verversen. Liever dan toch minstens 1x per jaar ook al rijd je maar 6000 km / jaar en denk dan niet dat het 2 jaar of 30.000 km kan blijven zitten.

Ik denk toch aan een probleem met de smering. Anders kan ik niet verklaren dat je een turbo in 37.000 km kapot hebt.

R-W zei:
Lycan Capri zei:
Jaap van Driel zei:
Groet van Jaap

Ga op tijd van huis?
Kom (ruim) op tijd aan?

Alleen vanwege het hebben van een turbomotor? Nogal overdreven, een turbomotor kan je net zo gebruiken als iedere andere motor, daar hoef je echt geen bijzondere handelingen voor te doen.
Vwb dit exemplaar, RB inschakelen en deelvergoeding opeisen, 37kkm/3jr is op geen enkele wijze een normale levensduur. Dat PON dit af probeert te doen als producteigenschap is normaal, dat is de standaardreactie.

Nee niet alleen vanwege de turbo
Gewoon voor behoud van het motorblok

Tuurlijk rijd iedereen met een koud blok weg, maar laat eerst alles goed op temperatuur en druk komen voor je gaat planken, geld zowel voor geblazen als ongeblazen motoren

(En wat is er mis met op tijd van huis gaan en op tijd aankomen? ;) )

Lycan Capri zei:
R-W zei:
Lycan Capri zei:
Jaap van Driel zei:
Groet van Jaap

Ga op tijd van huis?
Kom (ruim) op tijd aan?

Nee niet alleen vanwege de turbo
Gewoon voor behoud van het motorblok

Tuurlijk rijd iedereen met een koud blok weg, maar laat eerst alles goed op temperatuur en druk komen voor je gaat planken, geld zowel voor geblazen als ongeblazen motoren

(En wat is er mis met op tijd van huis gaan en op tijd aankomen? ;) )

Er is toch helemaal geen sprake van 'planken' etc hier? Dat wordt er hierboven van gemaakt maar juist met een turbomotor is planken helemaal niet nodig aangezien er voldoende vermogen beschikbaar is bij lage toeren.
Overigens schakelt mijn V70 (2.4t aut) als hij echt nog koud is juist later op, dus maakt hij hogere toeren, om de katalysator sneller op temperatuur te krijgen.

Ik zou eens uitzoeken of dit in Duitsland ook voorkomt....het zou niet voor het eerst zijn dat onze vrinden van Pon anders met de garantie omgaan dan in Duitsland het geval is....
Aangezien het conformiteitsbeginsel, voor zover ik weet, voortkomt uit Europese wetgeving, zou het bijzonder vreemd zijn dat er in Duitsland wel coulance/garantie verleend wordt en in Nederland niet.....
En in 75000 km twee turbo's zou niet moeten kunnen, hoewel het mij na twee dramatisch slechte Audi's met een zo mogelijk nog slechtere service ook weer niet echt verbaasd....

Majortom zei:
En in 75000 km twee turbo's zou niet moeten kunnen, hoewel het mij na twee dramatisch slechte Audi's met een zo mogelijk nog slechtere service ook weer niet echt verbaasd....

TSI = Trammelant Standaard Ingebouwd.
k034.gif

En nou even serieus: een turbo gaat NIET standaard een autoleven mee, maar:

Ook een turbo heeft niet het eeuwige leven. Kilometrages van 150.000 tot 200.000 km zijn normaal, maar dan moeten de werkomstandigheden van de motor ook normaal zijn.
Bron: https://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws.com/app/uploads/2015/04/attachment-002_2010-2-22-werkplaats.pdf

Turboschade kán ontstaan door een probleem van de turbo zelf, maar heel vaak is er een externe oorzaak. Zie hier: https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/nieuws/2013/9/ce-toont-10-turboschades-wat-is-de-oorzaak-10117907

Tweemaal turboschade in 70.000 km. is echt niet normaal en daar kan een dealer en zélfs Pon niet omheen!

Turbo stuk bij 35.000 km duidt volgens mij op een zwakke constructie. Ik had hiervoor 2 turbo diesels. De laatste een Ford TDCI 1.8 115 pk en heb deze ingeruild bij 290.000 km De turbo is nooit vervangen ook van Ford diesel daarvoor niet. Wel altijd rustig opgetrokken bij koude. Nu heb ik een Fiesta ecoboost 100 pk met start stopsysteem en deze staat altijd aan. km stand 65.000 km. Aan deze auto is nooit iets vervangen, zelfs nog geen lampje.
Ik zou toch kijken of je minstens de kosten zou kunnen delen. Bij 75.000 km 2 x defect is gewoon structureel!

turbopech zei:
Geacht forum,
Bij de aankoop van mijn nieuwe Skoda Yeti heb ik gevraagd hoelang gaat zo'n turbo mee, ik had daar geen ervaring mee. Nou daar hoef je je geen zorgen over te maken, levensduur van de auto. Nou dat valt dan niet tegen.
Ik rijd 12000 km per jaar, laat elk jaar bij de Skoda dealer, waar hij is gekocht, de service beurt uitvoeren.
Maar bij 37000 gaat het toch fout, ja hoor een defecte turbo !!! Volgens de garage is dit domme pech. Ik zelf denk dan, ja een mechanisch ding ka wel eens kapot gaan. De turbo werd vergoed door Skoda ik zelf moest 300 euro betalen voor de reparatie.
Maar op exact 75000 gaat de tweede turbo kapot. Dit is dan bijna exact op 2x37000 km. Ik was zeer verbaasd dat mij dat voor de tweede keer gebeurde. Er moest weer een nieuwe turbo in, koste 1300 euro. De vraag of ik nog garantie op de vorige reparatie had die was er niet omdat de eerste turbo door Skoda was vergoed. Ik hoefde nergens aan te denken, ik had gewoon weer pech.
Bij dit alles kan ik me niet indenken dat dit alleen maar pech is, er moet ergens een fout o.i.d. zitten.
Het kan toch niet waar zijn dat ik elke 37000 km een nieuwe turbo van 1300 euro moet kopen.
Ook van Skoda n.l is in hun schrijven niet veel te verwachten, die leggen het bij de garage en die heeft mij al duidelijk gemaakt niets te kunnen doen het is toch immers domme pech.!!!!!
Graag ontvang ik van u reacties.
vriendelijke groet
Jaap

Als de eerste onder garantie wordt vergoed, dan moet de 2e dat ook worden. Die heeft immers dezelfde levensduur gehad en van een nieuwe mag je toch wel meer verwachten dan slechts 37k. Laat de garage maar aantonen dat jij de auto verkeerd gebruikt waardoor dit defect zo snel ontstaat.
De garage wil niets omdat ze denken niets vergoed te krijgen van hun leverancier. Dat is dom denken, ze kunnen middels het regresrecht gewoon alle kosten die met dit defect samenhangen verhalen op hun leverancier.

turbopech zei:
Bedankt voor je reactie.
Ik rij 12000 km per jaar, dus na 3 jaar ongeveer 37000 en daarom valt hij buiten de garantie. En dat is het probleem, iemand die in 1 jaar die afstand rijdt krijgt wel garantie. Dit was ook het zelfde verhaal bij de eerste turbo.
De ene keer wordt de ouderdom gehanteerd en de andere keer de afstand. Het is maar hoe het ze uitkomt.
Is dit nu sjoemelen ????
Dan maar een beroep doen op het conformiteitsbeginsel zoals eerder aangehaald. Je mag zeker verwachten dat een nieuwe turbo langer meegaat dan 37k.
De onzin kan je ook de andere kant op redeneren: als je het voor elkaar krijgt om in 1 jaar 5 ton met je auto te rijden en hij daardoor volledig op is: krijg je dan ook nog garantie denk je? Ik vind het allemaal een beetje makkelijk afschepen van je garage.

Deelvergoeding? Ik zou inzetten op kosteloos herstel.

Dat dit een getouwtrek wordt tussen jou, de dealer en de importeur zit er dik in. VAG/PON is namelijk niet zo schappelijk, dus ik zou de rechtsbijstand inschakelen.
Mwah waarom met al die partijen? De garage zoekt het verder maar uit of en waar die iets verhaalt. Als ie niet meewerkt, gewoon de RB erop en zelf niets meer aan doen.

Veel kleine ritjes zijn vaak ook niet goed voor een auto, omdat niet alles op tempratuur komt. Ik weet natuurlijk niet of de TS dit doet maar het kan reden zijn voor meer slijtage. Maar dan ng is 37000 km erg weinig.
Zelf een 1.4 T-jet met 120pk gehad en een 1.4 Multi air 170pk. Met beide 160000km gereden en geen Turbo vervangen.

Mischien een idee om een gespecialiseerd bedrijf op het gebied van turbo techniek in te schakelen. Ik weet niet of die bestaan, maar ik heb eerder voor een familielid die problemen had met een Peugeot automaat een automaten specialist aanbevolen. Toen zij met de offerte van dat bedrijf aankwamen, werd er uit coulance door de Peugeot dealer toch meer gedaan, dan zij aanvankelijk wilden. Succes met alles!

Als men na de eerste turbo, het hele traject van inlaat, uitlaat, intercooler, niet proper maakt, gaat de volgende turbo ook vlug stuk. Maar dat is wel een tijdrovend werkje… (intercooler)

Die turbo's van de 1.2 staan bij mij niet te boek dat ze er bij bosjes bij neervallen. Sterker nog, volgens mij is de turbo zo'n beetje het enige goede aan die motor ;)

Wat is er precies defect aan de turbo? Is het een vastzittende turboversteller? Dat kan door gebruik (korte ritjes, nieuwe rijden) wel beinvloed zijn. Door gelijk stevig te rijden met een koude motor hebben de lagers te lijden. Maar zonder dat we wat weten, kunnen we iedereen wel verantwoordelijk houden...

Terug
Bovenaan