Bandenlawaai Prius 2012

Anman

Net ingestapt
Hallo,

Sinds een week ben ik in het bezit van een 2012 plug in Prius. Deze is uitgerust met een paar mooi 17" velgen met daar omheen 215/45R17 94W Crossclimate banden. Nou moet ik zeggen dat die velgen er wel erg mooi uit zien, maar ik heb het idee dat ik er een prijs voor bepalen tijdens het rijden en tanken.
Als we looks buiten beschouwing laten is dit toch een rare keuze voor deze auto. 215 lijkt me vrij breed en 94W lijkt me ook een veel te hoge last en snelheidsklasse voor de Prius.

Ik verwacht dat de banden eind dit jaar wel aan vervanging toe zijn en zit te overwegen om ook te velgen te vervangen voor een 15" variant met 195/65R15 91H Cross Climate+ banden.

Hebben jullie enig idee of dit een merkbaar verschil gaat maken qua lawaai?

Alvast bedankt,

Anman

Er zal best een verschil zijn in afrolgeluid tussen een vrij brede en lage band en een ballonband waarbij ook nog de mogelijkheid is dat de banden onregelmatig gesleten zijn waardoor ze meer lawaai kunnen maken.

De maten kloppen voor de Prius, daar is niets raars aan. Het verschil in verbruik tussen 15 en 17 inch zal ook niet werelds zijn.

Ik heb ook de 17" velgen onder de Prius met zogenaamde Low Rolling Resistance banden, in dit geval Toyo Nanotech (zitten standaaed ook onder de nieuwste Prius) daadwerkelijk lager verbruik en minder lawaai dan een conventionele band. Een cross-climate band zal altijd een compromis zijn.

De keuze voor de nieuwe cross climate+ was meer omdat die er nu ook onder zitten en deze goede reviews hebben ook qua bandenlawaai. Ook al is dat misschien in verhouding tot andere 4 seizoenenbanden en niet in verhouding tot zomerbanden.
Die Nanotech 3 banden kende ik niet. Kan ze onder die naam niet vinden, of
zijn dat deze ?

Wij rijden ook een 2012 (december, executive) PHEV Prius. De bandenmaat is inderdaad van groot belang bij deze auto.

Hadden eerst proef gereden in eentje die op 17" velgen stond met zomerbanden en daarna in eentje met 15" (195/65R15). Die laatste is het vanwege betere prijsstelling en inruil geworden. Wij ervoeren een groot verschil tussen comfort en geluid tussen de 17" en 15" banden. De 17" waren Michelin Primacy (zeker niet de minste band!) en nu rijden we op Bridgestone Ecopia; die zaten er onder tijdens aankoop. De 15" zijn gewoon een stuk stiller en comfortabeler.

Als je Google er op na slaat zie je ook grote verschillen in brandstofverbruik bij een Prius die op 17" of 15" banden staat.

Mijn optiek: het ligt vooral aan de grotere (zwaardere) velgen die debiet zijn voor brandstofverbruik en de bredere banden voor afrolgeluid.

Een goed all-season band is net zo stil als een goede zomerband. Als je Cross Climate pakt zou die dus ook stil moeten zijn. Dat waren ze ook onder onze vorige bolide.

revolution-nl zei:
michel@angelo zei:
Als je Google er op na slaat zie je ook grote verschillen in brandstofverbruik bij een Prius die op 17" of 15" banden staat.

Over wat voor verschillen praten we dan?

Tussen de 9 en 13% meer verbruik. Afhankelijk van meer of minder snelweg. Tel daarbij op dat 15" banden een stuk goedkoper zijn, stiller (door iets mindere breedte) en comfortabeler door de hogere wang. Geen 17" voor ons meer: enige voordeel is een wat leuker uiterlijk.

Voor stuurplezier heb ik iets op 2 wielen wat rond de 11-12 seconden van 0 naar 200km/h gaat. Voor 4 wielen telt voor mij comfort en betrouwbaarheid: het is een gebruiksmiddel. Dus 15" in geval van de Prius.

Ter info wat wij doen met een toch stevige rechtervoet en uitsluitend thuis opladen: https://www.spritmonitor.de/en/detail/846850.html

Nou ik rij gewoon als het moet ook 3,7L/100km met mijn gewone HSD Prius op de eerder genoemde 17" Nanotech banden. Om nu kleinere velgen te kopen om zuiniger te kunnen rijden zou je voor de gein eens uit moeten rekenen hoe lang het duurt voordat je die investering weer terug hebt.

Ik denk dat er best iemand is die die 17 inch wil overnemen. Met een beetje mazzel zelfs als ruil met 15 inch met goede banden.

Zadelsnuiver zei:
Nou ik rij gewoon als het moet ook 3,7L/100km met mijn gewone HSD Prius op de eerder genoemde 17" Nanotech banden. Om nu kleinere velgen te kopen om zuiniger te kunnen rijden zou je voor de gein eens uit moeten rekenen hoe lang het duurt voordat je die investering weer terug hebt.

Het is niet alleen zuiniger, maar ook comfortabeler en stiller. Bovendien komen alle banden met zeer lage rolweerstand niet zo best uit testen qua grip op zowel droog als nat wegdek. Meestal worden ze zelfs bestempeld tot afrader bij de anwb of adac. En dst is niet voor niets..

Verbruik is naar mijn werk en terug 0,0 liter. Volledig electrisch die net geen 20km met 'gratis' stroom vanaf het dak van het huis.

Aanstaande zaterdag komen er hier 4 nieuwe cross climate + op.

Formaat van de velg heeft natuurlijk helemaal niets met het verbruik te maken.
Dat heeft alles te maken met de bandenmaat.

Bandenmaat heeft wel een beetje met velgmaat te maken;) (J-waarde)

Het verbruik van mijn show-wagen is niks veranderd ondanks dat ik van 13" naar 16" ben gegaan. (Nagenoeg zelfde J-waarde en dus bandbreedte gehouden)

Lycan Capri zei:
Bandenmaat heeft wel een beetje met velgmaat te maken;) (J-waarde)

Het verbruik van mijn show-wagen is niks veranderd ondanks dat ik van 13" naar 16" ben gegaan. (Nagenoeg zelfde J-waarde en dus bandbreedte gehouden)
Is ook zo. ;)
Maar wat ik bedoel te zeggen, (en wat jij ook zegt) is dat je van 15 naar 17 kan gaan, en dezelfde bandbreedte hebben, en (bijna) de zelfde omtrek. Dan is het verbruik gewoon precies hetzelfde.
Ga je banden kopen die breder zijn, of een andere omtrek hebben, dan ga je verschil in verbruik zien

Bedankt voor de reacties. Het is mij voornamelijk om bandenlawaai te doen, eventueel zuiniger rijden is mooi meegenomen.

@MC1, waarom raad je specifiek die banden aan?

@Michelangelo, ik ben zeer benieuwd na je ervaringen met je nieuwe banden. Ben benieuwd wat de verschillen gaan zijn tov de Ecopia's die je er nu onder hebt.

Lycan Capri zei:
Jij kent de J-waarde van de velgen van TS?
Het is een standaard velg van de Prius, veel Prius’en staan op 205/50 ipv 215/45 voor net wat meer comfort.

Anman zei:
Gezocht op 205/50/17, brandstofverbruik klasse B (=laagste in deze bandenmaat) en Grip op nat wegdek: A. Dan zie je dat de spoeling al aardig dun is geworden qua top banden (Michelin, Continental, Pirelli hebben geen banden die aan bovenstaande criteria voldoen). De GoodYear EfficientGrip Performance is de beste uit het rijtje. Band is stil en bandenslijtage is bovengemiddeld goed. Hoewel een andere banden maat scoorde deze band in de ANWB Zomerbandentest 2017 top 4. Er zijn meerdere tests online te vinden maar deze band staat altijd top 5 voor dit type auto's.

OP die manier. Is een 205/50 R17 niet groter qua omtrek dan mijn huidige band (215/45R17)? Levert dat geen problemen op met de km teller?

Ik zou eerder voor 195 banden kiezen. Minder verbruik, en minder geluid. En het is niet zo dat je op een prius brede banden nodig hebt.

Anman zei:
Bedankt voor de reacties. Het is mij voornamelijk om bandenlawaai te doen, eventueel zuiniger rijden is mooi meegenomen.

@Michelangelo, ik ben zeer benieuwd na je ervaringen met je nieuwe banden. Ben benieuwd wat de verschillen gaan zijn tov de Ecopia's die je er nu onder hebt.

Inmiddels liggen ze er al een dagje onder. Ze zijn stiller als de Bridgestone Ecopia's zelfs. En die Bridgestone waren zomerbanden, terwijl de Michelins all-season banden zijn. Al de nodige 130km/h wegen gehad vandaag en to op heden heerlijke band. Denk toch dat het vooral in de breedte en zwaarte van de 17" velgen zit wat je ervaart.

Het gaat jou vooral om het geluid. Ik heb geen langdurig vergelijk met een Prius met 17" velgen/banden natuurlijk. Maar ik vind onze nieuwe sloffen lekkr stil. En heerlijk comforbabel. En qua verbruik gaat het zeker schelen, want die originele stalen velgen wegen echt absurd weinig. 17" LMV is allemaal extra onafgeveerd gewicht wat op gang gebracht moet worden.

Zonet nog even rond de auto gelopen en heb de vorige keer blijkbaar niet goed gekeken, maar er zitten zelfs 225/45 R17 banden op in plaats van 215/45!
Zou er (op termijn) 205/55 onder passen of is dat zo niet te zeggen?

205/50/17 komt dichter bij 225/45/17
Verschil is dan maar 0,4%

zie hier:
https://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

Goedemorgen,

Ondertussen de banden omgewisseld voor 196/65 R15 energy saver+. Moet zeggen dat het niet het verschil maakt wat ik had gehoopt, het is allemaal in de marge. Dus iets minder lawaai, iets meer comfort en iets minder verbruik maar bijna niet de moeite waard. Grootste voordeel is dat deze bandenmaat veel goedkoper is om weer te vervangen.

Al met al ben ik niet helemaal tevreden met de wagen. Niet alleen het lawaai, maar ook het zit en rij comfort. Ik kijk dus wat om me heen, maar wat ik zoek lijkt redelijk zelfzaam nog. Liefst een hybride, minimaal de ruimte van de huidige auto en wat meer comfort voor <18k. Enige alternatief die ik heb gevonden is een Kia Optima SW plug in, maar die zijn vrij zeldzaam geloof ik.

Of hebben jullie nog suggesties?

Alvast bedankt.

Ben zelf enkele maanden geleden van een dieselauto naar een Toyota Auris Hybride gegaan. Wat je dan hebt, is dat het motorgeluid in de Auris veel minder is dan ik gewend was. En dat andere geluiden, die eerder overstemd werden door de motor, dan meer opvallen. Vooral aan de windgeluiden rondom de auto moest ik wennen. Niet dat ze er nooit waren, maar nu vallen ze op als 'grootste veroorzaker van geluid'.
Maar nu ik een aantal maanden verder ben, hoor ik het niet echt meer, ben eraan gewend geraakt.

Je hebt de auto nu ca. 7 weken, is het geen optie om een paar maanden door te rijden en dan zien of het went of niet?
Ik zou het zelf nogal snel vinden om nu al zulke geldverslindende maatregelen te nemen... Al is geluidservaring natuurlijk iets heel persoonlijks.

Goedemorgen,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb de auto nu bijna anderhalf jaar, met ongeveer 2 maanden de andere banden. Ben wel met je eens dat die Kia geen optie is wat zie na beter onderzoek dat die nog maar een jaar op de markt is en dus tweedehands nog niet betaalbaar aangeboden wordt. Verstandigste is dan ook inderdaad om nog maar even door te rijden. Ook al valt het rijcomfort me met de oude en nieuwe banden gewoon tegen.

Anman

Ik heb dus een Lexus IS300h, ook een hybride. Daarmee heb je hetzelfde probleem. Aangezien het een F-sport is liggen er onzinnig brede banden (225 voor/245 achter) op "18 velgen onder, en dat is onzuinig maar ziet er wel erg mooi uit.

Onze Lexus is zo ongelooflijk stil dat al het andere geluid extra op gaat vallen, daaronder ook afrolgeluid van de banden. Stap ik in een andere auto dan valt me steeds weer op hoeveel herrie die maken, zelfs als je naast elkaar zit moet je dan bijna schreeuwen om je verstaanbaar te maken.
Wij kunnen met 130 gewoon fluisteren en je hoort elkaar nog, tenzij het dak openstaat natuurlijk.

Ik kan me zo voorstellen dat een Plug-in Prius hetzelfde 'euvel' heeft, die is waarschijnlijk net zo stil als onze Lexus, en in EV mode nog stiller.

Terug
Bovenaan