Twirls op lak nieuwe auto

A

Anoniem

Guest
Beste lezers,

Het is vast al vaak besproken en heb hier en daar wel wat fora gelezen. Toch even de vraag stellen voor meer info van de kenners:

Een nieuwe auto, na veel met de hand wassen gaf een vriend aan dat er een goede wasstraat is waar hij gaat en geen zogenaamde twirls geeft.

Helaas, het was het proberen waard, maar doet wel pijn: de lak zit toch hier en daar met twirls. We hebben de auto daarna met de hand nog even gewassen, maar dit heeft het niet verholpen (logisch eigenlijk, maar ook dit was het proberen waard).

Nu is de vraag: krijg je deze twirls er uit door middel van wax of polijsten zonder hoge kosten? De auto is net 3 maanden en als het voor een leuk bedrag gepolijst, gewaxt of iets dergelijks weer 'krasvrij' kan worden sta ik daar voor open.

Dank voor de antwoorden!

Twirls zijn gewoon niet te vermijden, ook niet als je met de hand wast. Polijsten na 3 maanden is niet nodig.

Denk dat je swirls bedoeld?
https://www.autowassenaanhuis.nl/wp-content/uploads/2016/08/swirls-in-autolak-e1473292613779.jpg
Een wasstraat (krasstraat) moet je altijd vermijden , 100% garantie op swirls, al zijn die nieuwe wasstraten met lappen al wel sterk verbeterd.
De enige mogelijkheid om ze eruit te krijgen is polijsten, bij voorkeur machinaal, bij een beetje goed poetsbedrijf kost je dit 150 euro.

Goed/veilig wassen volgens de 2 emmer methode en een washandschoen, spons is ook funest.
Dus 1 emmer met sop en de andere met schoonwater waar je dus iedere keer je washandschoen in schoonmaakt zodat er geen aan zit.
En uiteraard een grittquard in beide emmers die ervoor zorgt dat het vuil niet gaat zweven in het water.
En dan nog krijg je uiteindelijk wel weer een beetje swirl :)
100% Voorkomen doe je het niet dus.
Goed in de wax houden voorkomt ook dat het vuil gaat hechten en zodoende veel makkelijker wast.
Dus ook minder swirls.

Om wat voor auto gaat het??
Duitse lakken staan erom bekend dat ze keihard zijn en amper krassen.

Gisteren heb ik mijn auto (Audi A5 cabrio van 2014) in de wax gezet met Collinite wax (wit/rood metalen blikje). Kleine krasjes waren daarna ook weg zonder hard te moeten wrijven, dus misschien de moeite waard om dat eens te proberen?

Het betreft een Ford Fiesta 2017, donkerblauw metallic.

Denk dat het vooral de metallic is waardoor je het ziet. Je moet wel een zeur zoals mij zijn om het te zien en je eraan te storen.

Wellicht laten polijsten, maar dan in het voorjaar. Nu zou zonde zijn.

De wasstraat probeerde ik te vermijden, echter met de hand kom ik niet bij de bodemplaat en andere lastige hoekjes. Een collega zei dat deze wasstraat goed is. Alhoewel de zon er op moet staan en de auto schoon moet zijn om ze te zien, zitten ze er nu wel.

In elk geval fijn te horen dat er middeltjes en polijst is dat kan helpen.

Ik doe de lastige hoekjes doorgaans met de hogedrukspuit, er zijn van die haakse opzetstukken te koop waarmee je de wielkasten uit kan spuiten. Werkt ook perfect voor de onderkant (in ieder geval ter plaatse van de dorpels en bumpers). Hele bodemplaat wordt lastig denk ik, of je zou al een langere spuitlans moeten hebben. Wellicht dat daar verlengstukken voor bestaan?

Met een polish krijg je het zeker weg, maar ik meld juist de Collinite wax omdat het misschien lukt zonder inschakelen van een poetsbedrijf. Als je er zelf meer tijd aan wilt besteden (handmatig, dus niet machinaal) kan je eerst een polish gebruiken en dan nabehandelen met een wax. Los van de krasjes is het toch al verstandig om je auto regelmatig met een wax te behandelen (1 of 2 keer per jaar).

Swirls of andere krasjes poets je er niet met wax uit. Sowieso is het handmatig heel lastig.
Mijn advies is om Autoglym Super Resin Polish aan te schaffen. Dit is geweldig spul en bevat zogenaamde "fillers". Deze maskeren de swirls heel goed.
Heb ik ook vaak gebruikt. Waskrasjes zijn namelijk niet te vermijden en om elk half jaar je auto te polijsten is ook niet wat.

Voor de winter dus in de Autoglym SRP en dan in het voorjaar een keer polijsten. En als je met wasbeurten krassen wil voorkomen, gebruik dan twee emmers (eentje met sop en eentje om de washandschoen mee uit te spoelen). En i.p.v. een ouderwetse spons en een zeem gebuik je een washandschoen en een speciale droogdoek. Auto verder eerst goed afspuiten en van boven naar beneden afwerken.

Onderstaande foto laat goed het effect zien van Autoglym Resin Polish.
ydy5ujeg.jpg

En gebruik deze tip:

Was zoveel mogelijk in de lengte richting (lange halen van voor naar achter). Ijverig rondjes boenen met (vuil op) je mitt/spons is hét recept voor swirls.

Krassen die op deze manier toch nog ontstaan geven minder 'swirl' effect en vallen dus minder op.

Kristian zei:
Swirls of andere krasjes poets je er niet met wax uit. Sowieso is het handmatig heel lastig.
Mijn advies is om Autoglym Super Resin Polish aan te schaffen. Dit is geweldig spul en bevat zogenaamde "fillers". Deze maskeren de swirls heel goed.
Heb ik ook vaak gebruikt. Waskrasjes zijn namelijk niet te vermijden en om elk half jaar je auto te polijsten is ook niet wat.

Voor de winter dus in de Autoglym SRP en dan in het voorjaar een keer polijsten. En als je met wasbeurten krassen wil voorkomen, gebruik dan twee emmers (eentje met sop en eentje om de washandschoen mee uit te spoelen). En i.p.v. een ouderwetse spons en een zeem gebuik je een washandschoen en een speciale droogdoek. Auto verder eerst goed afspuiten en van boven naar beneden afwerken.

ydy5ujeg.jpg

Fijn spul Ja, ik zou wel adviseren er daarna nog een laagje Autoglym Extra Gloss Protection overheen te halen, die twee producten vullen elkaar echt goed aan en verhoogt de standtijd enorm (y)

Leon in z'n SEAT zei:
Een auto van drie maanden oud met lakschade, het is maar wat je nieuw noemt :p

Lakschade is ook wel erg overdreven. Maar dat ben ik inmiddels wel van je gewend.

Kristian zei:

ydy5ujeg.jpg
Hallo Kirstian. Mooie foto zo met de vergelijking ik ben zelf iemand die z'n wagen graag schoon houd en ik heb ook van dat soort swirls in m'n lak.
Waar kan je Autoglym SRP kopen? En Autoglym Extra Gloss Protection is dat verstandig om ook die nabehandeling te geven? en haalt het echt die twirlls weg.

auto is al gepolijst door een beunhaas, bleek later, maar wil m'n auto graag zelf onder handen nemen.

Excuses voor het kapen van het topic. Dat is niet m'n bedoeling is meer een vraagstelling naar een reaguurder :)
Dit is bij mijn auto aan de hand;

mm8mft.jpg

Gr Hellracer

Zulke swirls had ik ook op mn Golf. Eerst gepolijst met Scholl V40, daarna de Autoglym combi. De resin polish verstopt de swirls vrij goed maar als je eerst met de V40 er overheen gaat haal je ook daadwerkelijk het ergste van de swirls weg. Die Extra Gloss is wel echt aan te raden, laat de Resin polish langer z'n werk doen en geeft nog net dat extra beetje shine.
Maar met elk middel blijft het toch zo dat machinaal veel betere resultaten oplevert dan handmatig.

Terug
Bovenaan