Speaker aansluiting

Jacob de wit

Net ingestapt
Hoi,

Ik ben momenteel bezig om 2 speakers aan te sluiten in de achterdeur van mijn Hyundai want deze zaten er nog niet in.
Gelukkig zit er wel al een audiovoorbereiding dus ik hoef geen kabels te trekken en ik heb de juiste aansluiting te pakken.

Alleen, hoe zet ik de draden van de speaker nou goed vast aan de aansluiting van de auto? Heb ik hier een apart stekkertje voor nodig ?
Of kan ik de bestaande stekker in de auto verwijderen en de 2 draden aan elkaar verbinden?

Dit is de stekker die in de auto zit. De 2 draden van de speaker kan ik hierop aansluiten maar ze blijven nu niet goed zitten. De speaker doet het wel goed dus ik heb wel de juiste aansluiting te pakken. Maar hoe krijg ik die draden goed vast in deze stekker?

192579.jpg

Het allernetste is naar een automaterialenzaak of dealer gaan (met foto) en een bijpassend stekkertje erop maken.

Voor de volgende opties moet je de stekker erafknippen:

Plan B is : goeie stekkertjes er zelf opkrimpen met een tang en krimpstekker of krimpverbindingsstuk. Letop dat je wel geisoleerde stekkers neemt zodat ze niet tegen metaal aan kunnen komen.

Plan C is : kroonsteentje liefst met veerklem (niet aan te raden, zeker niet als je er niet goed bij kan om het weer te repareren, maargoed een speaker is niet kritisch).

Let sowieso op de '+' en '-' omdraaien mag en kan geen kwaad maar links en rechts of voor en achter anders aansluiten geeft een slechtere bas en minder goed geluid.

Ik ga morgen vroeg even langs de dealer . Hopelijk hebben ze een stekkertje. Anders knip ik de stekker af en verbind ik de draden van de auto en de speaker met elkaar dmv een krimpkous.

Jacob de wit zei:
Ik ga morgen vroeg even langs de dealer . Hopelijk hebben ze een stekkertje. Anders knip ik de stekker af en verbind ik de draden van de auto en de speaker met elkaar dmv een krimpkous.

Voordat je de krimpkous eroverheen doet zou ik eerst even de draden aan elkaar vast solderen. Je hebt kans dat ze los gaan als je ze maar alleen maar in elkaar draait!

Ik heb 2 stekkertjes weten te bestellen speciaal voor mijn hyundai. Dus dat moet goed gaan komen! Ik laat het nog even weten.

De stekkertjes passen perfect! Aansluiten is nog niet gelukt want de speakerringen van Pioneer passen niet op mijn deur.... Maar dat moet wel goed komen.

speakrrringen besteld en die passen perfect. Nu passen de speakers niet in de ringen want de ringen zijn 165mm...... Dus de speakers geruild voor een setje van Alpine en een maatje groter ... Als het nou niet past sluit ik wel een platenspeler aan in de auto..

He he, alles zit op zijn plaats. Het aansluiten is uiteindelijk heel simpel, mits je de juiste materialen hebt liggen :)

Het enige wat ik nu nog niet begrijp is het volgende.

Als ik de radio aan heb staan geven de nieuwe speakers goed volume.
Zodra ik muziek via Aux,Bluetooth of USB afspeel, dan moet ik de volume echt op de max zetten wil ik fatsoenlijk geluid uit de nieuwe speakers krijgen. Heel vreemd, want de voorste 2 speakers hebben dit niet ( die zaten er al in vanuit de fabriek ). De audio instellingen van de telefoon staan op max. De radio zat er al in toen ik hem kocht en is van Hyundai zelf.

iemand enig idee hoe dit kan worden opgelost?

Ik begrijp waar je het over hebt, sluit je draden daar in en neem ze en soldeer ze met een soldeerbout! als je niet weet hoe je dit moet doen, zoek dan op youtube.

Als ik zou moeten gokken zou ik zeggen dat je de speakers verkeerd aangesloten heb. Radio heeft een beperkte kanaalscheiding waardoor het signaal voor de linker en rechter speaker niet heel veel verschillen. Bij de andere bronnen is deze scheiding veel groter en is dus het verschil tussen links en rechts ook veel groter. Ik kan me voorstellen dat als je de plus van links combineert met de min van rechts en anders om dit rare problemen geeft.

Een goede vriend van mij had ook twee speakers in zijn auto gemonteerd. Hij heeft een aannemersbedrijf en dus heel handig in dat soort dingen. Nu heeft hij dit jaar ook in mijn auto een geluidinstallatie gemaakt. Ik heb onder andere deze erin laten bouwen https://i4studio.nl/spectrasonics-omnisphere-2-6. Voor de muziekliefhebbers onder ons is dit het echte werk. Het is elke ochtend weer genieten als ik op weg naar mijn werk ben. Het is een compleet andere ervaring dan gewoon die speakers die al in de auto zitten dus ik raad het zeker aan om een geluidsinstallatie te laten installeren.

Terug
Bovenaan