Blackadder the 5th zei:
Muddy Bandit zei:
Het zal dan wel weer aan mijn rijstijl liggen, maar ik heb nog nooit echt verschil gemerkt tussen zomerbanden, winterbanden of 4-seizoenen banden... wel des te meer in het profiel van de banden.
En de afwijkingen in de teller en overbrenging verhoudingen even buiten beschouwing gelaten (dat is wel aan te passen) merk ik ook weinig verschil met afwijkende bandenmaten, zo heb ik zelfs jaren rond gereden op bandenmaat 33X10,5 waar 195/70R15 de standaard maat was. (het meeste van m'n wagenpark staat nog steeds op een aardig grotere bandenmaat en veel grover profiel als origineel)
En ik rijd er toch overal wel mee (nog steeds schadevrij), ook in de wintersportgebieden.
Vermoed dat de grenzen op een iets ander gebied worden opgezocht:
Mooi plaatje, wat ook precies de reden weergeeft waarom jij wel grotere wielen kan toepassen.
Bij een auto gebouwd voor snelheid, past men
camber toe. Daarbij staat de as waarom het voorwiel scharniert iets scheef. Een afwijkende maat monteren doet de hoeveelheid camber veranderen en dit heeft grote invloed op het stuurgedrag. Bij 4x4 voertuigen gebouwd voor het terrein is een onverwoestbare constructie van belang waarbij grotere of juist kleinere wielen gemonteerd moeten kunnen worden. De as waarom het voorwiel scharniert is daar vrijwel verticaal.
Het gelinkte wikipedia artikel stelt dat camber vooral gebruikt wordt om belading te compenseren, maar het wordt ook gebruikt om de wegligging in bochten te verbeteren. Voor racedoeleinden worden soms zogenaamde camberplates gebruikt om het camber naar wens van de coureur in te stellen (of afwijkende bandenmaten te corrigeren).
Een ander ding is de
naloop. Dit zorgt (net als bij winkelwagentjes) dat het wiel vanzelf rechtuit wil rijden. Bij verandering van de wielmaat zal deze afstand veranderen met veel zwaarder of lichter sturen als gevolg. Wordt de naloop negatief zal het voertuig instabiel gaan sturen.
Ook hierbij wordt bij 4x4's rekening gehouden met de wens van veel 4x4 bezitters om afwijkende wielmaten te kunnen monteren.
Verder is de compound (samenstelling) van het rubber en het gebruikte profiel van groot belang in grenssituaties. "Ja, maar ik gebruik mijn auto nooit op de grens" is hierbij net zo'n opmerking als "ik gebruik mijn kreukelzone nooit". Ik geef het eerlijk toe, ik heb wel eens mijn kreukelzone gebruikt en ik rij wel eens op de grens.
Het verschil in grip door de compound is erg groot. Ik denk dat je met betere banden met veel grip een kortere remweg kan hebben dan met banden met weinig grip en abs. Helaas is het in het algemeen wel zo dat banden met veel grip de banden zijn die erg snel slijten en verouderen terwijl banden met weinig grip veel langzamer slijten. Verder is de grip temperatuurafhankelijk, vandaar het gebruik van het opwarmen van banden voor een race. Deze temperatuurafhankelijkheid is ook een van de redenen voor het gebruik van zomer- en winterbanden (naast de vorm van het profiel).
Mede daarom vind ik ook dat
"het bandenlabel" geen prettig label is. Er wordt alleen aangegeven hoe de grip is op nat wegdek terwijl ik zelf de grip op droog wegdek ook heel belangrijk vind. Met als gevolg dat mensen soms gewoon voor de hun bekende merken blijven kiezen.