Afwijkende bandenmaten voor-achter

barry wie

Net ingestapt
Hallo Forumleden,

De huidige bandenmaat rond mijn auto is 185/60/R15. Nu wil ik de voorbanden verwisselen met 185/65/R15 omdat ik die met een flinke korting kan bestellen. Kent iemand een reden om dat vooral NIET te doen? 'k Weet dat het een klein effect heeft op de snelheidsmeter en dat bewegende delen (schokdempers, aandrijfassen ed) opnieuw/anders zullen inslijten en daardoor theoretisch (eerder) problemen kunnen geven, maar dat valt toch wel mee gezien het marginale verschil in maat? Of ben ik nou te kort door de bocht?

Alvast dank voor ev reacties
Barry

Bij een gewone auto zal dat wel kunnen mits er voldoende ruimte is in de wielkassen, maar onder een 4wd is die combi funest voor de aandrijflijn.

Het zou wel kunnen. Al zou ik de nieuwe banden achter monteren. Dit omdat de banden groter zijn en dit kan een negatief effect geven op het rij gedrag.

Waarom niet alle 4 in eens wisselen? Lijkt me stukken handiger om gewoon 4 dezelfde maat banden te hebben.

pakkingharry zei:
Het zou wel kunnen. Al zou ik de nieuwe banden achter monteren. Dit omdat de banden groter zijn en dit kan een negatief effect geven op het rij gedrag.

Tnx! Ja die had ik ook bedacht, denk dat ik dat dan ook ga doen. 'k Kocht de auto een jaartje terug met vier gloednieuwe dubio banden. De voorsten sleten zo snel, dat ik ze na amper 10000 kms moest vervangen. Nu zijn de volgende twee aan de beurt. Dacht aanvankelijk om voor- naar achter te verhuizen, en nieuw voor. Uiteindelijk staat ze dan alle 4 op CrossClimate sloffen van Michelin die me tot nu toe uitstekend bevallen.

o_O

Echt ook serieus gewoon het feit dat je dit nog een goed idee lijkt ook. (n)

Koop 4 nieuwe banden man!

Nico GTR zei:
o_O

Echt ook serieus gewoon het feit dat je dit nog een goed idee lijkt ook. (n)

Koop 4 nieuwe banden man!

Gezien de hardnekkigheid waarmee je in herhaling valt begrijp ik dat jij er een bandenhanf\deltje (sorry, mn gebit schoot los) op na houdt? :LOL:

Nee ik ben allergisch voor mensen die niet 4 dezelfde banden onder hun auto hebben.

Als je ze nu toch met korting kunt bestellen, pak lekker door. Leg er 4 nieuwe onder ben je direct van de oude flutzooi af en hoef je de komende 60.000 km geen banden meer te vervangen.

Nico GTR zei:
Nee ik ben allergisch voor mensen die niet 4 dezelfde banden onder hun auto hebben.

Als je ze nu toch met korting kunt bestellen, pak lekker door. Leg er 4 nieuwe onder ben je direct van de oude flutzooi af en hoef je de komende 60.000 km geen banden meer te vervangen.

Als ik zo om me heen kijk op de weg dan lijkt zo'n allergie me een kwelling, en wat te denken van de autosport, daar is het niet anders. Wat zegt je huisarts hiervan? 'k Begrijp je best wel maar is dat voor mij niet zo relevant. De eerste twee die ik verving hebben amper 4000 kms achter de kiezen. Als ik die afzet tegen de verwachte 60000 van jou dan zijn ze nog in nieuwstaat, gaan ze nog vele jaren mee. Dus waar hebben we het nog over. ;-)

barry wie? zei:
Nico GTR zei:

Als ik zo om me heen kijk op de weg dan lijkt zo'n allergie me een kwelling, en wat te denken van de autosport, daar is het niet anders. Wat zegt je huisarts hiervan? 'k Begrijp je best wel maar is dat voor mij niet zo relevant. De eerste twee die ik verving hebben amper 4000 kms achter de kiezen. Als ik die afzet tegen de verwachte 60000 van jou dan zijn ze nog in nieuwstaat, gaan ze nog vele jaren mee. Dus waar hebben we het nog over. ;-)

Echt heel grappig idd... Nico heeft gewoon gelijk maar dat ga jij niet begrijpen. Je rijdt overigens niet alleen met verschillende merken en maten maar ook verschillende soorten met heel verschillende eigenschappen en nog op de verkeerde plaats ook. Heel verantwoord bezig voor een besparing van een paar tientjes, misschien.

@ R-W : Niet bedoeld om hier nou een verhitte discussie te ontketenen maar volgens mij heb je niet goed gelezen. ;-)

:T Gaan we nu een discussie voeren over autosport? Oppassen hè.....ik ben KNAF technisch commissaris. En wie kreeg er vorig jaar nog straf na een pitstop toen er een verkeerd compound onder lag? Tevens is jouw auto niet gemaakt om 2 verschillende maten te voeren.
Ik keur het heus niet af dat je een andere maat dan oem eronder legt. Ook al denk ik daar het mijne van maar dat kan idd prima als je ff op de afwijking let.
Maar dan nog 2 verschillende maten? Ja het mag! En daar is dan ook alles mee gezegd.

Maar zelf weten! Lekker eigenwijs zijn.p

Nee, discussie over autosport, en dat met een KNAF official, 'k zou niet durven. Idd zijn er ook klassen waar dat niet mag. Daarbij, 'k noemde het maar als een bijzaak. Als je het laatste bericht nou als eerste had geschreven dan was dit draadje aanmerkelijk korter geweest. ;-) 'k Zal er nog es een nachtje over slapen.

barry wie? zei:
Hallo Forumleden,

De huidige bandenmaat rond mijn auto is 185/60/R15. Nu wil ik de voorbanden verwisselen met 185/65/R15 omdat ik die met een flinke korting kan bestellen. Kent iemand een reden om dat vooral NIET te doen? 'k Weet dat het een klein effect heeft op de snelheidsmeter en dat bewegende delen (schokdempers, aandrijfassen ed) opnieuw/anders zullen inslijten en daardoor theoretisch (eerder) problemen kunnen geven, maar dat valt toch wel mee gezien het marginale verschil in maat? Of ben ik nou te kort door de bocht?

Barry

Nou, marginaal... omtrek van de één is 189,5 cm, van de ander 195,3 cm. Bijna 6 cm verschil, ruim 3%. Vraag me af of dat kan en mag.

Zelf heb ik ook een allergie voor mensen die bezuinigen op het gebied van banden. Zelf overigens ook ooit gedaan op mijn eerste auto en ben er zelf achter gekomen hoe dom dat is, het is tenslotte je enige contact met de weg.
Zelfde geldt voor remmen: niet op bezuinigen in welke vorm dan ook, dat is het enige systeem wat ervoor zorgt dat je ook daadwerkelijk weer tot stilstand kan komen. Vind ik overigens ook een stuk belangrijker, dan hoe snel ik op snelheid kan komen.

Ontopic: kan niet in jouw portemonnee kijken, maar kan je het betalen: alle 4 vervangen! Zonder twijfel. Daarnaast heb ik een merken fetisj, dus ik ben ook niet onpartijdig op het gebied van Michelin, ik rij nooit meer op een ander merk (ook al zijn er betere prijs/kwaliteit deals).

Kan je het op dit moment niet betalen? Koop er eerst 2 en zet volgende maand of de maand daarop er nog 2. Dat beetje extra geld ben je gauw vergeten als jij zometeen lekker op 4 nieuwe Michelins rijdt.

Dat jij hier al je twijfels uitspreekt zegt genoeg, nooit aan je eigen gevoel twijfelen in zo'n geval.....

Daarnaast heb ik een merken fetisj, dus ik ben ook niet onpartijdig op het gebied van Michelin, ik rij nooit meer op een ander merk (ook al zijn er betere prijs/kwaliteit deals).

Da's dan weer net jammer, de VW van de bandenmerken.

Aras zei:
R-W zei:
Daarnaast heb ik een merken fetisj, dus ik ben ook niet onpartijdig op het gebied van Michelin, ik rij nooit meer op een ander merk (ook al zijn er betere prijs/kwaliteit deals).

Da's dan weer net jammer, de VW van de bandenmerken.
Dat is Cuntinental.

Die hebben daar ook last van idd, al wordt dat vooral opgedrongen. Michelin heeft zo'n zelfde vrijwillige schare fanboys als VW.

s velthuis zei:
barry wie? zei:
Hallo Forumleden,

Barry

Nou, marginaal... omtrek van de één is 189,5 cm, van de ander 195,3 cm. Bijna 6 cm verschil, ruim 3%. Vraag me af of dat kan en mag.
3 procent gaat je echt geen probleem opleveren. De teller geeft toch al teveel aan. Wel even bekijken wat nu de tellerafwijking is.

Verder zie ik echt niet het probleem van de verschillende bandenhoogtes voor en achter. Als het niet aanloopt is er echt niets aan de hand.
Ik zou wel de koplampen opnieuw afstellen.

ABS en de tractiecontrole vinden dat verschil niet zo leuk.

3% kan over het algemeen wel maar heel officieel mag het niet!

Nico GTR zei:

Volgens welke regel? Ik ken de regel van verschillende banden op één as, maar voor en achter, daar ben ik niet bekend mee.

Twix zei:
Nico GTR zei:

Volgens welke regel? Ik ken de regel van verschillende banden op één as, maar voor en achter, daar ben ik niet bekend mee.

Standaard regel dat een band die meer dan 3 procent afwijkt van de originele voorgeschreven bandenmaat niet mag. Niks te maken met verschil voor achter. Maar gewoon in het algemeen geldend.

APK:
Verschillende bandenmaten mogen niet aan dezelfde as gemonteerd zijn, maar wel mogen voor en achterassen verschillende maten hebben.
Dat geldt niet alleen voor banden, maar ook voor de wielen.
Er is geen APK eis voor de mate van verschil, maar wel mogen banden niet meer dan 3 cm buiten de wielkast uitsteken.

zie : https://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuring/apk-keuringseisen-voor-wielen/

Ik zie er in principe ook geen problemen in, sterker nog: heb het ook een half jaartje gedaan en merkte er niets van. Behalve dan dat twee banden van een kwaliteitsmerk waren en twee 'een ietsje minder' wat op nat duidelijk voelbaar was. Ook zou ik op dezelfde as dezelfde banden plaatsen, dat was je volgens mij al van plan. Vier dezelfde is echt niet nodig, tenzij...

...nouja, je wilt doen wat jij wilt gaan doen. Die Crossclimates zijn all-rounders op een vrij specifieke manier. Die zou ik niet snel samen met andere banden gebruiken.

Nou, voor de liefhebbers onder ons die geinteresseerd zijn in het verdere verloop:

De bandenman gaat er morgen twee extra Crossclimates onderzetten van dezelfde maat als de eerste twee, incl korting. Daarmee is voor mij de discussie hierover beeindigd. Zal hem ook naar zijn mening over de maatverschillen vragen en die hier delen. Had overigens niet verwacht dat mijn eerste draadje in dit forum hier- en daar zulke felle reacties zou opleveren. Maar dat mag de pret niet deren, 'k kan wel tegen een stootje. ;-)

Nico GTR zei:
Twix zei:
Nico GTR zei:

Standaard regel dat een band die meer dan 3 procent afwijkt van de originele voorgeschreven bandenmaat niet mag. Niks te maken met verschil voor achter. Maar gewoon in het algemeen geldend.

Van wie mag dat dan niet? Is dat wetgeving of iets anders? Gewoon uit nieuwsgierigheid overigens.

R-W zei:
barry wie? zei:
Nico GTR zei:

Echt heel grappig idd... Nico heeft gewoon gelijk maar dat ga jij niet begrijpen. Je rijdt overigens niet alleen met verschillende merken en maten maar ook verschillende soorten met heel verschillende eigenschappen en nog op de verkeerde plaats ook. Heel verantwoord bezig voor een besparing van een paar tientjes, misschien.

Wat een gelul, het is ook gewoon toegestaan om voor en achter verschillende banden te hebben, zolang ze op 1 as maar het zelfde zijn.
Diverse sportwagens hebben gewoon standaard verschillende bandenmaten voor en achter.
Ik heb op mijn 818 ook andere banden voor dat achter, nog nooit iets negatiefs van gemerkt.
Het is gewoon kolder, om goede banden weg te flikkeren, omdat je zo graag 4 dezelfde banden wil. Verspilling ten top.

Ik heb ervaring met normale banden voor en lagere banden achter onder een VW Golf II waardoor de auto voor hoger stond dan achter.
Deze auto ging met hogere snelheden erg licht sturen. De kleine bandjes voor lostte dit probleem op, maar het probleem van gripverschil dankzij verschillende compounds blijft.

Het gevolg van verschillende banden voor en achter kan zijn dat de auto bijvoorbeeld bij droog weer onderstuur heeft en bij nat weer overstuur. En dat kan verrassingen opleveren waar je niet op zit te wachten.
De regel 'de beste banden achter' is er ook om te voorkomen dat het onderstuur karakter wat de meeste auto's hebben onverwacht overgaat in een overstuur karakter. Een grapje wat je met hele oude bandjes (uitgedroogd, knetterhard) ook krijgt.

Bij oude voorwielaandrijvers vind je wel eens bandjes die er bij aflevering om gelegd zijn.

Ik ben dus voorstander van vier dezelfde banden maar ook mijn portemonnee heeft een bodem.

Twix zei:
Nico GTR zei:
Twix zei:
Nico GTR zei:

Van wie mag dat dan niet? Is dat wetgeving of iets anders? Gewoon uit nieuwsgierigheid overigens.

Het is in feite geen regelgeving maar een stelregel die je in ogenschouw neemt. Let wel.....soms zijn auto's affabriek al met grotere bandenmaten afgeleverd dan je eronder wilt leggen dan kun je iets meer verschil in ogenschouw nemen.

marcel21674 zei:
R-W zei:
barry wie? zei:
Nico GTR zei:

Wat een gelul, het is ook gewoon toegestaan om voor en achter verschillende banden te hebben, zolang ze op 1 as maar het zelfde zijn.
Diverse sportwagens hebben gewoon standaard verschillende bandenmaten voor en achter.
Ik heb op mijn 818 ook andere banden voor dat achter, nog nooit iets negatiefs van gemerkt.
Het is gewoon kolder, om goede banden weg te flikkeren, omdat je zo graag 4 dezelfde banden wil. Verspilling ten top.

Over gelul gesproken, dit is niet eens appels en peren en jouw persoonlijke ervaring op een 40jr oude auto zegt al helemaal niets.

marcel21674 zei:

Klopt!;)

Lamborghini-R485-Tractor.jpg

Hoewel, sommige ook weer niet:o_O

7129265591_7db91ca954_z.jpg

R-W zei:
marcel21674 zei:
R-W zei:
barry wie? zei:
Nico GTR zei:

Over gelul gesproken, dit is niet eens appels en peren en jouw persoonlijke ervaring op een 40jr oude auto zegt al helemaal niets.

Heb ook verschillende banden op m'n 626 voor en achter. Voor vredestein en achter hankook, Had liever voor ook weer dezelfde banden gehad, maar had even geen andere keus, maar daarom ga ik toch niet maar gelijk m'n achterbanden weggooien met meer dan ruim voldoende profiel. Wat een onzin, omdat 2 personen het mooier vinden staan als je 4 gelijke banden/merken hebt!

R-W zei:
marcel21674 zei:
R-W zei:
barry wie? zei:
Nico GTR zei:

Misschien zegt dat juist nog wel meer, omdat met die spartaanse wielophanging de wegligging toch al niet geweldig is.

marcel21674 zei:
R-W zei:
marcel21674 zei:
R-W zei:
barry wie? zei:
Nico GTR zei:

Heb ook verschillende banden op m'n 626 voor en achter. Voor vredestein en achter hankook, Had liever voor ook weer dezelfde banden gehad, maar had even geen andere keus, maar daarom ga ik toch niet maar gelijk m'n achterbanden weggooien met meer dan ruim voldoende profiel. Wat een onzin, omdat 2 personen het mooier vinden staan als je 4 gelijke banden/merken hebt!

Mee eens. Twee verschillende banden op dezelfde as wordt wel wat listiger. Heb ik ook ervaring mee.

barry wie? zei:
Nou, voor de liefhebbers onder ons die geinteresseerd zijn in het verdere verloop:

De bandenman gaat er morgen twee extra Crossclimates onderzetten van dezelfde maat als de eerste twee, incl korting. Daarmee is voor mij de discussie hierover beeindigd. Zal hem ook naar zijn mening over de maatverschillen vragen en die hier delen. Had overigens niet verwacht dat mijn eerste draadje in dit forum hier- en daar zulke felle reacties zou opleveren. Maar dat mag de pret niet deren, 'k kan wel tegen een stootje. ;-)

Dus nu heb je rondom hetzelfde merk en type en in dezelfde maat met korting ...(y) ;)

Hoe bevallen de Milchelin Cross Climate's? Ik zit zelf ook te overwegen om op all seasons over te gaan als de banden van mijn auto versleten zijn,
dit gezien de weinige km's (ca 8000) die ik per jaar maak.

marcel21674 zei:
R-W zei:
marcel21674 zei:
R-W zei:
barry wie? zei:
Nico GTR zei:

Misschien zegt dat juist nog wel meer, omdat met die spartaanse wielophanging de wegligging toch al niet geweldig is.

prima, een ervaring met een spartaanse 818 en alle testresultaten kunnen over boord (y)

Blackadder the 5th zei:
barry wie? zei:

Dus nu heb je rondom hetzelfde merk en type en in dezelfde maat met korting ...(y) ;)

Hoe bevallen de Milchelin Cross Climate's? Ik zit zelf ook te overwegen om op all seasons over te gaan als de banden van mijn auto versleten zijn,

Dan heb je dus zowel in de zomer als de paar dagen winter niet optimale grip. Klinkt een beetje als ik gooi er c-merk banden onder want ik rij maar een paar duizend km per jaar.

Malt007 zei:
Blackadder the 5th zei:
barry wie? zei:

Dan heb je dus zowel in de zomer als de paar dagen winter niet optimale grip. Klinkt een beetje als ik gooi er c-merk banden onder want ik rij maar een paar duizend km per jaar.

Is deze opmerking gebaseerd op de eigen ervaring met all seasons banden van dit merk en type?

Hier nog even de reactie van m'n bandenman (vrouw, in dit geval). En die is (Euromaster Hoevelaken) luid- en duidelijk: verschil in maat is veel te groot (idd s. velthuis), zullen zo iets daarom ook nooit adviseren en al helemaal niet uitvoeren, geeft problemen met wegligging en andere karakteristieken los van het feit dat het een APK afkeurpunt is. Auto's die af fabriek met afwijkende maten worden geleverd zijn daarvoor ontworpen. Nou, daar lijkt me geen woord spaans aan. Heb er nu dus 4 Crossclimates onder hangen en hou je op de hoogte Blackadder. Afgaande op mn ervaring van de eerder geplaatste twee belooft het iig veel goeds : bij droog- en nat wegdek een prima grip en hoor je ze nauwelijks. ;-)

Ik zie niet in hoe het een probleem met de APK geeft, aangezien de APK alleen stelt dat banden op 1 as dezelfde maat moeten hebben. Zelfs als het profiel compleet anders is, boeit geen drol in Nederland (al snap ik dat nou net niet). En als een band past zonder aanlopen of teveel uitsteken dan past hij. We hebben in Nederland niet de wetgeving zoals in België of Zwitserland dat de banden moeten voldoen aan hoe de auto is afgeleverd.

Ik rij nu ook even dagje voor met 205/50/17 en achter 205/55/16 omdat twee 17" velgen nieuwe banden krijgen. Het is maar voor een dagje..

Verder ben ik sowieso van plan om op de tweede auto de banden die er bijna aan zijn te vervangen door 195/50/15 IPV 185/55/15.
Beide maten worden door de constructeur genoemd in het boekje maar 195/50/15 is stukken goedkoper. De andere 185'ers kunnen m.i. blijven zitten tot ze op zo'n 2,5mm zitten, die zijn namelijk bijna nieuw nog, snap alleen niet dat de vorige eigenaar op 185/55/15 bleef.. Merk/type blijft wel hetzelfde. ik ga geen goede banden weggooien omdat sommigen hier niet tegen kunnen..

Maar in Nederland mag je in principe gewoon rondrijden op een Vredestein t trac uit 1998 met 3mm profiel linksvoor 165/70/13, Kleber Quadraxer all season 165/70/13 rechtsvoor met 6mm. Goodyear F1 asymmetric 3 linksachter 235/30/18 met 7mm en Toyo Proxes R888 235/30/18 met 2mm rechtsachter.
Verstandig is het niet

Banden kennen verschillende profielen en verschillende samenstellingen van het rubber (de zogenaamde compounds). Daarnaast slijten ze waardoor de profieldiepte afneemt en ze verouderen waardoor het rubber harder wordt.

Een voertuig is ontworpen op een zekere grootte van banden en op het gebruik van vier voorgeschreven, niet versleten, banden. Banden die groter of kleiner zijn zorgen er voor dat het stuurgedrag verandert (de voorbanden scharnieren om een scheefstaande as), de auto kan overdreven zwaar of licht (zelfs instabiel) gaan sturen. Een groot verschil in grip tussen de banden ga je merken in het stuurgedrag. Auto's worden ontworpen dat de auto bij gebruik op de grens van de grip de auto over de voorwielen rechtuit schuift (onderstuur). Zitten er achter onder de auto banden die veel minder grip hebben dan voor, gaat de auto oversturen (de achterkant glijdt weg). Bij een achterwielaandrijver kan een gevorderde bestuurder dit wegglijden opvangen met het gaspedaal, bij een voorwielaandrijver en onervaren bestuurder kan alleen een kort schietgebedje met een godheid naar keuze je nog redden. Verschillende banden links en rechts geven verschil in grip links en rechts wat scheeftrekken bij remmen en hele andere mogelijke bochtsnelheden bij linksom versus rechtsom tot gevolg heeft. Dat zijn zaken waar een chauffeur zichzelf vroeg of laat een keer in vergist.
Daarnaast zet je bij verschil in band-diameter voor en achter de auto schuin. De voorkant omhoog betekent dat de lucht die onder de auto stroomt de auto optilt en geloof me, bij een hoogteverschil van 2 cm in banden is dit met 100 km/uur goed merkbaar.

Het meest simpele advies voor de doorsnee chauffeur met een fwd-auto die standaard met vier dezelfde banden afgeleverd hoort te worden, is de voorgeschreven banden monteren. Dan de beste banden achter monteren en de achterbanden naar voren te plaatsen. Bij een ervaren chauffeur die kan (en wil) driften kan je banden met minder grip achter monteren om de grip op de vooras wat hoger te houden (en daarmee de ruimte voor controle te vergroten).

De APK in Nederland stelt jammer genoeg niet de juiste eisen aan banden. Ik heb zelf ooit een zeer goede Fiat Seicento gekocht die afgeleverd is met (geheel terechte) APK en banden uit 2001 om de achteras. Die banden hadden rubber zo hard dat de auto prachtig kon uitbreken op de achteras, een eigenschap die ik mijn dochter met haar verse rijbewijs niet aan wilde doen.

Je rijdt in een blikken doosje en die vier stukjes rubber op het asfalt zorgen er voor dat het voertuig doet wat jij wil. In bochten, maar (ook heel belangrijk) ook bij het remmen. Je wil immers keurig recht een noodstop kunnen maken en niet scheef getrokken met de deur iets rammen.

@rke, helemaal waar maar er zijn er genoeg die voor een paar tientjes besparing kiezen want is toch allemaal overdreven en gaat altijd goed en rijd toch voorzichtig. Een voorbeeld nog erbij halen van 'nee, da's pas erg' en we kunnen weer rustig verder snurken...

Het zal dan wel weer aan mijn rijstijl liggen, maar ik heb nog nooit echt verschil gemerkt tussen zomerbanden, winterbanden of 4-seizoenen banden... wel des te meer in het profiel van de banden.
En de afwijkingen in de teller en overbrenging verhoudingen even buiten beschouwing gelaten (dat is wel aan te passen) merk ik ook weinig verschil met afwijkende bandenmaten, zo heb ik zelfs jaren rond gereden op bandenmaat 33X10,5 waar 195/70R15 de standaard maat was. (het meeste van m'n wagenpark staat nog steeds op een aardig grotere bandenmaat en veel grover profiel als origineel)
En ik rijd er toch overal wel mee (nog steeds schadevrij), ook in de wintersportgebieden.

Muddy Bandit zei:
Het zal dan wel weer aan mijn rijstijl liggen, maar ik heb nog nooit echt verschil gemerkt tussen zomerbanden, winterbanden of 4-seizoenen banden... wel des te meer in het profiel van de banden.
En de afwijkingen in de teller en overbrenging verhoudingen even buiten beschouwing gelaten (dat is wel aan te passen) merk ik ook weinig verschil met afwijkende bandenmaten, zo heb ik zelfs jaren rond gereden op bandenmaat 33X10,5 waar 195/70R15 de standaard maat was. (het meeste van m'n wagenpark staat nog steeds op een aardig grotere bandenmaat en veel grover profiel als origineel)
En ik rijd er toch overal wel mee (nog steeds schadevrij), ook in de wintersportgebieden.

Vermoed dat de grenzen op een iets ander gebied worden opgezocht:

image_big.jpg

Blackadder the 5th zei:
Muddy Bandit zei:

Vermoed dat de grenzen op een iets ander gebied worden opgezocht:

image_big.jpg

Mooi plaatje, wat ook precies de reden weergeeft waarom jij wel grotere wielen kan toepassen.

Bij een auto gebouwd voor snelheid, past men camber toe. Daarbij staat de as waarom het voorwiel scharniert iets scheef. Een afwijkende maat monteren doet de hoeveelheid camber veranderen en dit heeft grote invloed op het stuurgedrag. Bij 4x4 voertuigen gebouwd voor het terrein is een onverwoestbare constructie van belang waarbij grotere of juist kleinere wielen gemonteerd moeten kunnen worden. De as waarom het voorwiel scharniert is daar vrijwel verticaal.
Het gelinkte wikipedia artikel stelt dat camber vooral gebruikt wordt om belading te compenseren, maar het wordt ook gebruikt om de wegligging in bochten te verbeteren. Voor racedoeleinden worden soms zogenaamde camberplates gebruikt om het camber naar wens van de coureur in te stellen (of afwijkende bandenmaten te corrigeren).
tcklinecamberplates1.JPG

Een ander ding is de naloop. Dit zorgt (net als bij winkelwagentjes) dat het wiel vanzelf rechtuit wil rijden. Bij verandering van de wielmaat zal deze afstand veranderen met veel zwaarder of lichter sturen als gevolg. Wordt de naloop negatief zal het voertuig instabiel gaan sturen.
Ook hierbij wordt bij 4x4's rekening gehouden met de wens van veel 4x4 bezitters om afwijkende wielmaten te kunnen monteren.
220px-Naloop.jpg

Verder is de compound (samenstelling) van het rubber en het gebruikte profiel van groot belang in grenssituaties. "Ja, maar ik gebruik mijn auto nooit op de grens" is hierbij net zo'n opmerking als "ik gebruik mijn kreukelzone nooit". Ik geef het eerlijk toe, ik heb wel eens mijn kreukelzone gebruikt en ik rij wel eens op de grens.
Het verschil in grip door de compound is erg groot. Ik denk dat je met betere banden met veel grip een kortere remweg kan hebben dan met banden met weinig grip en abs. Helaas is het in het algemeen wel zo dat banden met veel grip de banden zijn die erg snel slijten en verouderen terwijl banden met weinig grip veel langzamer slijten. Verder is de grip temperatuurafhankelijk, vandaar het gebruik van het opwarmen van banden voor een race. Deze temperatuurafhankelijkheid is ook een van de redenen voor het gebruik van zomer- en winterbanden (naast de vorm van het profiel).

Mede daarom vind ik ook dat "het bandenlabel" geen prettig label is. Er wordt alleen aangegeven hoe de grip is op nat wegdek terwijl ik zelf de grip op droog wegdek ook heel belangrijk vind. Met als gevolg dat mensen soms gewoon voor de hun bekende merken blijven kiezen.

Het camber en caster (naloop) verandert totaal niet door een afwijkende bandenmaat te monteren, dat verandert pas als je met de ophanging en vering aan het stoeien gaat (verhogen of verlagen)... en dan maakt het ook niet uit of je nu starre assen met bladveren hebt of een onafhankelijke wielophanging met schroef- of torsieveren, in alle gevallen wordt het meten, rekenen, aanpassen en uitlijnen om alles weer goed te krijgen.
Wat er vaak wel veranderd bij het monteren van hogere en/of bredere wielen is de spoorbreedte (puur dankzij velgen met andere offset of monteren van spoorverbreders), en daar wringt de schoen (letterlijk) nog wel eens op de vooras doordat men de stuurgeometrie er niet op aan past... maar dat geldt voor alle auto's en niet alleen voor de 4x4's.

Van het bandenlabel heb ik me nog nooit wat aangetrokken... grip (en dus remvertraging) is afhankelijk van de druk die de band op de weg uitoefent, en daarin speelt de combinatie van bandbreedte, de bandendruk en het gewicht van het voertuig een grotere rol als de samenstelling van het rubber.

Terug
Bovenaan