Volkswagen terugroepactie (ABD/ESP problemen)?

xvmlx

Wegverkenner
Hoi,

Ik heb zojuist een brief van PON ontvangen waarin staat dat in mijn auto de mogelijkheid bestaat dat het ABS/ESP-regelapparaat thermisch overbelast wordt, wat kan leiden tot een onderbreking van de massaverbinding. Ik dien mijn auto daarom naar een VW dealer te brengen zodat de software geupdate kan worden..

Ik heb een VW scirocco 1.4TSI van bouwjaar 2009.

Heeft iemand toevallig ook deze brief ontvangen? Kon niks op internet vinden over zo n dergelijke terugroepactie..

Met vriendelijke groet.

Wat zou je moeten vinden dan? De info die je geeft is toch alles dat je moet weten?

Is het al zo erg met PON dat als er wel eens een actie door hen ondernomen wordt, het meteen verdacht gevonden wordt?

Uit het terugroepregister van de RDW:

27xqbec.png

Het zijn je remmen maar.
Vooral geen actie ondernemen op deze terugroep actie.

Wees blij dat PON ermee komt en breng je platgeslagen Golf Scirocco gewoon even naar de dealer. Kost je alleen een beetje tijd

Kunnen ze meteen even de sjoemelsoftware doen die bij de TSI nog niet ontdekt was ;)

Krijg nare gedachten bij hoe je door een software update thermische overbelasting van een ABS/ESP regeleenheid kunt voorkomen...

De zaak zal wel wat langzamer worden...

Hans de J zei:
...
De zaak zal wel wat langzamer worden...

Hoeft niet per ce. Het kan zelfs een betere routine zijn. De snelheid van een abs sensor is ook niet zo hoog. 40m/s = 30 omwentelingen van het wiel dat zijn zo'n 1800 gaatjes van de abs sensor per seconde. Zeg 50 instructies per gaatje (erg véél!) dat geeft 100kHz aan processorkracht nodig (ik denk eerder 32kHz omdat die techniek er in de jaren tachtig al was ).
Een 1 MHz controller doet dat fluitend, die kan tussendoor nog pacman spelen ;) terugzetten op 512kHz zou nog geen millimeter remweg schelen.

@ VORQ

Dank voor de geruststellende uitleg...je zult toch maar aangereden worden door een platgeslagen Golf die niet op tijd kan stoppen:p.

In 2017 merkt VW dat in een Scirocco met bouwjaar 2009 er met het ABS iets niet klopt en er een SW-update gedann moet worden???

rw54 zei:
In 2017 merkt VW dat in een Scirocco met bouwjaar 2009 er met het ABS iets niet klopt en er een SW-update gedann moet worden???

Het zal wel een gevalletje 'niet meer te negeren' zijn. Bij de eerste 100 gevallen op duizenden nieuwe auto's kan het je (zogenaamd) niet opvallen. Als de auto's ouder worden en tigduizend op een half miljoen meldt zich met kapotte ABS dan moet je wel iets uitleggen. De leverancier (Bosch?) merkt het natuurlijk ook in de bestellingen, net als de dealers en andere garages.

rw54 zei:

Wat denk je van verouderingsverschijnselen? Ik heb auto's gezien met oudere terugroepacties.

Gisteren m'n Golf 5 GTI (zonder storingen!) naar de dealer gebracht voor deze recall. Met een software update van de ABS/ESP module zou het verholpen zijn. Half uurtje werk. Bleek na een uurtje dat de module kapot was gegaan (of al was?). Vervanging was dus nodig, er zijn geen kosten aan verbonden voor mij. Ook keurig een leenauto mee.
Vandaag module binnen en blijkt het 2,5-3 uur werk om de module te vervangen. Zit achter het motorblok?
Als ze er zo een paar duizend moeten doen... In Duitsland 385.000 las ik ergens.
Dingetje is ook dat de meningen verdeeld zijn over de chiptuning. In principe overschrijven ze die niet zei de receptionist. Anders krijg ik 'm dus mooi weer standaard terug....kan 'm gelukkig wel weer opnieuw laten chippen bij JD. We wachten rustig af.

lekkerbelangrijk zei:
Gisteren m'n Golf 5 GTI (zonder storingen!) naar de dealer gebracht voor deze recall. Met een software update van de ABS/ESP module zou het verholpen zijn. Half uurtje werk. Bleek na een uurtje dat de module kapot was gegaan (of al was?). Vervanging was dus nodig, er zijn geen kosten aan verbonden voor mij. Ook keurig een leenauto mee.
Vandaag module binnen en blijkt het 2,5-3 uur werk om de module te vervangen. Zit achter het motorblok?
Als ze er zo een paar duizend moeten doen... In Duitsland 385.000 las ik ergens.
Dingetje is ook dat de meningen verdeeld zijn over de chiptuning. In principe overschrijven ze die niet zei de receptionist. Anders krijg ik 'm dus mooi weer standaard terug....kan 'm gelukkig wel weer opnieuw laten chippen bij JD. We wachten rustig af.

Bedoel je kostenloos opnieuw laten chippen? Ik heb namelijk precies hetzelfde en ben dus mijn tuning van jd wel kwijt (Golf 6 1.4 tsi 160pk)
Ik ga morgen de garage bellen...

Ja, als je 'm zelf bij JD hebt laten chippen kan dat kosteloos opnieuw. Maar het was in mijn geval niet nodig. Na 3 dagen was de auto klaar. Nieuw ABS module en alleen daar nieuwe software voor. Motor-regelapparaat wordt niet overschreven. Net als m'n DSG tuning. Die is er ook nog. Alles opgelost.

Mijn vermoeden is dat een monteur een acculader verkeerd heeft aangesloten (omdat mijn accu spanning redelijk laag was) en daarmee een piekspanning heeft veroorzaakt.
Daardoor is vermoedelijk mijn aansturing vd turbo kapot gegaan...
De turbodruk valt te pas en te onpas weg.
Nu zegt de dealer garage huiskes kokkeler te hengelo:
Het is onmogelijk dat onze apparatuur jouw auto kapot maakt en wij zien geen storing dus we kunnen er niks mee.
De monteur die met mij een testrit heeft gemaakt erkent echter wel dat inderdaad de druk wegvalt maar zegt hier geen
verklaring voor te hebben.

Nu mag ik aanstaande maandag terugkomen en zijn ze bereid de eventuele klacht op te zoeken maar vervolgens tegen betaling op te lossen. Ook zeggen ze niet uit te sluiten dat de getunede software wordt verwijderd ten behoeve van het uitlezen van de auto met orginele vw apparatuur.
Een belachelijk slechte zaak dus...

Heeft iemand anders hier ervaring of tips bij?
Alvast dank.
Met vriendelijke groeten,
Nick

Vorige week begon er een lampje te branden. ABS, meteen stoppen! Toch maar even naar de Pon. “Nou meneer, dat gaat zo’n 1400 euto kosten”. Oei, maar heeft dat niks met die terugroepactie te maken? “Misschien kun we wel coulance rekenen”. Uiteindelijk viel het volledig onder de garantie! Toch netjes van Volkswagen.

Jan De Kort001 zei:
Vorige week begon er een lampje te branden. ABS, meteen stoppen! Toch maar even naar de Pon. “Nou meneer, dat gaat zo’n 1400 euto kosten”. Oei, maar heeft dat niks met die terugroepactie te maken? “Misschien kun we wel coulance rekenen”. Uiteindelijk viel het volledig onder de garantie! Toch netjes van Volkswagen.

Maar je moest ze wel zelf even helpen herinneren aan de terugroepactie...

Terug
Bovenaan