Olie handmatig peilen OPEL KARL

Guest
Oke ik ben dus een volledige noob op het gebied van auto's. Liefhebber zeker. Kenner? Nope. Knullig? Jep.

Ik heb sinds kort een nieuw leaseautootje, een Opel Karl. Hier zit een ingebouwde "oliepeil" meter in (lees: interval afteller). Nu heb ik deze laatst perongeluk gereset. Stond zo rond de 28% en nu dus weer op 98%. Nu dacht ik laat ik de olie even peilen, dat was een geklungel. Maargoed nu weet ik niet wat normaal of niet normaal is. Vlakke ondergrond, peilstok eruit, goed drooggemaakt, erin, kwart slag, zie resultaat.

lueiitliksjcg.jpg

Over de gehele lengte druppeltjes / veegjes te zien. Mijn vraag: is dit normaal? Had een beetje verwacht dat de stok onder de olie zou zitten. Nu lijkt er weinig in te zitten. Ondanks dat het wel over de lengte verspreid is vind ik het mager.

Er staat 17.300 KM op de teller en voor zover ik weet heeft ie nog geen onderhoudsbeurt oid gehad.

Olie wordt alleen met het laatste deel van de peilstok gepeild. Doorgaans zitten daar twee merktekens (gaatjes, inkepingen, krassen) of een verdiept vlak. Die tekens begrenzen het laagste en hoogste peil dat de olie mag hebben. Doorgaans zit er een verschil van een halve tot een hele liter tussen beide merktekens. Koud peilen, motor langer dan een kwartier uit. Maar ik neem aan dat dat ook in het boekje staat?

ingebouwde "oliepeil" meter in (lees: interval afteller). Nu heb ik deze laatst perongeluk gereset. Stond zo rond de 28% en nu dus weer op 98%

Wat is dat voor ding? Je moet regelmatig peilen, tenzij je een elektronische peilstok hebt. Iets dat vertelt wanneer je onderhoud moet laten plegen is alleen daarvoor.
(Een lek in je oliesysteem of benzine erin kan binnen 500km voor grote problemen zorgen).
Op de foto zie ik 2 zigzagjes, daar moet de olie tussen zitten.

Bedankt voor jullie reacties! Jezus wat dom. Ik vroeg mij al af waarom het einde van de peilstok zo vreemd was. Een soort inham zit erin. Maar duidelijk. Morgen even op de juiste manier peilen dus!!

Staat trouwens niet in het boekje. Wordt blijkbaar voor algemene kennis aangenomen. o_O

Er zit volgens mij geen elektronische oliepeiler in. Het is een soort intervalteller die van 100% naar 0 loopt. Bij 0 zou de melding "servicebeurt" oid komen te staan. Er staat hier een soort olietekentje bij. Maar de meter is te resetten en lijkt op basis van kilometers te lopen.

Als het goed is zitten er een aantal stippen aan het einde van de peilstok wat idd lastig is af te lezen, bij mijn Astra zitten er 4, altijd bij koude motor peilen!

De hoeveelheid procenten heeft te maken met de kewaliteit van de motorolie, je hebt blijkbaar een turbo uitvoering!
Hoe minder % hoe minder de olie werkt met de turbo!
Als je niveau goed is maakt dit niks uit, ik heb ook gewoon een aantal maanden met 0% rond gereden totdat zijn jaarlijkse beurt nodig was.

Je kan dit ook bij de dealer navragen die zal dit bevestigen, S6

Vanochtend bij koude motor gepeild en zit net iets onder het midden van "de inham". Prima dus.

Wat betekent die ondergrens precies? Is dat: maak zsm een afspraak voor olie verversen/ beurtje. Of is het: STOP! Auto langs de kant. Kritiek.
Hoe moet ik dit lezen?

Motorolie kwaliteit heb ik idd collega's ook over gehoord, dat het hier iets mee te maken zou kunnen hebben. Wel vreemd dat ik die dan kan resetten, de meter dan. Van een turbo merk ik trouwens weinig :).

TWDR zei:
Vanochtend bij koude motor gepeild en zit net iets onder het midden van "de inham". Prima dus.

Wat betekent die ondergrens precies? Is dat: maak zsm een afspraak voor olie verversen/ beurtje. Of is het: STOP! Auto langs de kant. Kritiek.
Hoe moet ik dit lezen?

Zsm een half litertje tot litertje toevoegen (paar keer peilen tijdens aanvullen) tot de bovengrens. Niet overvullen. Als er helemaal geen olie op de peilstok zit is het ernstig. Dat is direct aanvullen.

Meestal is het verschil tussen min en max 1 liter. Olie heeft een paar 'doelen' in de automotor, waaronder smeren, afdichten, reinigen én koelen. Nu het tropisch begint te worden is de koelfunctie ook erg belangrijk! Probeer het niveau op 'max' te houden, zodat ook de koelfunctie gehandhaafd blijft. (De serviceintervallen, bijvoorbeeld 1x per jaar of 20k, staan hier los van)

s velthuis zei:
TWDR zei:
Of is het: STOP! Auto langs de kant. Kritiek.

Wel knap, tijdens het peilen...;):)

Hahaha o_O.

Pietzoveel zei:
Meestal is het verschil tussen min en max 1 liter. Olie heeft een paar 'doelen' in de automotor, waaronder smeren, afdichten, reinigen én koelen. Nu het tropisch begint te worden is de koelfunctie ook erg belangrijk! Probeer het niveau op 'max' te houden, zodat ook de koelfunctie gehandhaafd blijft. (De serviceintervallen, bijvoorbeeld 1x per jaar of 20k, staan hier los van)

Hoe belangrijk is dit? Het is een lease auto dus in principe alles wat ik bij de garage laat doen is voor de kosten van de leasemaatschappij. Doe ik iets zelf, komt het uit eigen zak.

Pietzoveel zei:
Proberen het peil op 'max' te houden is redelijk zinloos. Ik heb in het verleden met auto's en vrachtwagens gereden waarbij het oliepeil rond 'min' mooi constant bleef, en het olieverbruik nagenoeg nihil, terwijl de motor juist olie gaat gebruiken op het moment dat je hem bijvult tot 'max'. Daarbij is het veel makkelijker om olie bij te vullen als het peil op 'min' staat, omdat je dan precies weet hoeveel je bij kunt vullen. Dit staat in je instructieboekje, of anders kan je dealer precies vertellen wat het verschil tussen min en max is. Als je tussen min en max bij gaat vullen, loop je kans dat je er teveel in gooit.
Zolang het peil niet onder min komt is er sowieso niks aan de hand, 'min' is het onderste peil waarbij de olie nog alles doet wat hij moet doen. Alles daarboven is buffer.

Kan je met je tankpas niet ook olie afrekenen??

1 liter is al gauw 20-30% van de capaciteit motorolie, dus ik vermoed dat het dan wel wat uitmaakt....

Pietzoveel zei:

1 liter is al gauw 20-30% van de capaciteit motorolie, dus ik vermoed dat het dan wel wat uitmaakt....

Vloeistoffen en zelfs een wasbeurt kan vaak op de tankpas...

Rode lampje op je dashboard is het oliedruk lampje wat aangeeft dat er geen oliedruk is, dus ook geen smering. Dat is redelijk een stop lampje. Al lukte een collega er twee weken mee door te rijden, daarna werd de auto wel rechtstreeks naar de sloop afgevoerd...

Olie pijl op het laagste puntje is tijd om wat er bij te gieten, maar niet gelijk een probleem.

Pietzoveel zei:

Niet voor koeling of smering, er blijft gewoon wat meer buffer in het carter. Wel voor de vuilopname. Daarom liepen al die PSA 1.6 diesels naar de knoppen met hun te kleine olievoorraad en daarom hadden/hebben vrachtwagens zo'n lel van een carter.

RaceChinees zei:
Pietzoveel zei:

Rode lampje op je dashboard is het oliedruk lampje wat aangeeft dat er geen oliedruk is, dus ook geen smering. Dat is redelijk een stop lampje. Al lukte een collega er twee weken mee door te rijden, daarna werd de auto wel rechtstreeks naar de sloop afgevoerd...

Olie pijl op het laagste puntje is tijd om wat er bij te gieten, maar niet gelijk een probleem.

Serieus? :p Dat moet ik dan toch is even nagaan. Dat zou chill zijn. Het is een tankpas van BP met pincode en waarbij je KM stand moet opgeven. Je kan er niet gewoon mee pinnen toch (nam ik aan).

Zou trouwens ook niet weten wat ik erin zou moeten gooien. Moet dit niet hetzelfde soort olie zijn als wat er nu in zit? Of maakt dat niet uit. Collega's praten erover alsof alleen de garage dit kan doen. Dacht zelf dat het vergelijkbaar was met bijv koelvloeistof bijvullen. Natuurlijk is het wel iets belangrijker dat je het goed doet en niet je hele motorblok vert*ft. :D

TWDR zei:
RaceChinees zei:
Pietzoveel zei:

Serieus? :p Dat moet ik dan toch is even nagaan. Dat zou chill zijn. Het is een tankpas van BP met pincode en waarbij je KM stand moet opgeven. Je kan er niet gewoon mee pinnen toch (nam ik aan).

Zou trouwens ook niet weten wat ik erin zou moeten gooien. Moet dit niet hetzelfde soort olie zijn als wat er nu in zit? Of maakt dat niet uit. Collega's praten erover alsof alleen de garage dit kan doen. Dacht zelf dat het vergelijkbaar was met bijv koelvloeistof bijvullen. Natuurlijk is het wel iets belangrijker dat je het goed doet en niet je hele motorblok vert*ft. :D

Moet je even checken met degene die de tankpas heeft geleverd.

Koelvloeistof hoe je inprincipe nooit bij te vullen, is een gesloten systeem. Als die leeg is, zou ik even langs de garage gaan.

Gebruikte type olie staat meestal op het service kaartje, vaak met elastiekje aan je dashboard of er is een hoesje bij de deur waar het servicekaartje in wordt gestopt.

TWDR zei:
..

Gewoon langs je dealer rijden, dan valt jou niks te verwijten als je hem te vol vult of de verkeerde olie in het verkeerde gat gooit. Als het irritant vaak nodig is dan kan je de dealer vragen een fles olie mee te geven en het een keer voor te doen.

Wasstraat zijn zakelijke kosten, in feite mag je die van je bijtelling aftrekken als je ze niet van je werkgever (via die pas) betaald krijgt. Het is wel zo netjes dit even met de baas te checken voordat maandelijks voor €90 aan wasbeurten declareert.

Koelvloeistof o_O ik ben lekker bezig. Ik bedoelde ruitenvloeistof. Zie helaas nergens een servicekaartje oid. Maar denk dat ik toch maar gewoon langs de dealer rijd idd. Draag ik tenminste geen verantwoordelijkheid :D.

Hmm dan ga ik toch maar eens navragen of ik wasstraat kosten kan declareren. Goeie tip!:D

s velthuis zei:
Olie wordt alleen met het laatste deel van de peilstok gepeild. Doorgaans zitten daar twee merktekens (gaatjes, inkepingen, krassen) of een verdiept vlak. Die tekens begrenzen het laagste en hoogste peil dat de olie mag hebben. Doorgaans zit er een verschil van een halve tot een hele liter tussen beide merktekens. Koud peilen, motor langer dan een kwartier uit. Maar ik neem aan dat dat ook in het boekje staat?

Zo gaat olie peilen bij een Opel niet in zijn werk.
Op het typeplaatje onder de motorkap bij vele modellen staat geschreven (in Duits uiteraard) dat je het moet doen bij een warme motor; die 5 minuten stil staat.

Vraag me niet waarom; maar zo staat het er :p

TWDR zei:
Staat trouwens niet in het boekje.
Dat gaat er bij mij niet in aangezien naar mijn weten dit al decenia lang in alle Opel handleidingen staat.
Doet ff Googlen (okee een Duitse handleiding ipv Nederlands maar dat maakt niet uit), het staat gewoon uitgelegd en afgebeeld op pagina 167.

Mc1 - zei:
TWDR zei:
Staat trouwens niet in het boekje.
Dat gaat er bij mij niet in aangezien naar mijn weten dit al decenia lang in alle Opel handleidingen staat.
Doet ff Googlen (okee een Duitse handleiding ipv Nederlands maar dat maakt niet uit), het staat gewoon uitgelegd en afgebeeld op pagina 167.

Leuk om te zien dat wat ik eerder vanavond beschreef op die pagina ook even bevestigd word :)

Terug
Bovenaan