EGR klep VW-Polo stuk na software update

Guest
Beste communityleden,

Mijn EGR klep van mijn VW-Polo Bluemotion 2011 is afgelopen weekend stuk gegaan. Ik zal mijn verhaal beknopt vertellen.

September 2016
- Ik breng mijn auto naar Pon Hilversum om de EA 189 update te doen.
- Auto dezelfde dag nog afgeleverd. Netjes.

September 2016 - heden
- Ik vind dat de auto iets trager is geworden. Zeker in z'n 1 uit stilstand en laag in de 2e versnelling komt de auto moeilijk op gang, maar ga er vanuit dat dit standaard is na de update. Afgelopen week begint de motor in de 3e versnelling een klein beetje te stoten, maar is na 2-3 keer wel weer voorbij. Ik voel het wel, mijn vrouw als ze rijdt niet :)

Afgelopen vrijdag:
- Vermogen Polo wordt minder op de snelweg, gele spiraaltjes beginnen te knipperen op dashboard
- Auto aan de kant gezet bij tankstation. Motor wil niet boven de 1000 toeren komen en smoort er dan in. Auto wil zelf herstarten, maar gaat dood.
- ANWB komt erbij. Leest de motor uit en ziet een 'turbostoring'. Ik zei gelijk: kan de EGR wel zijn (want had al even op Google gezeten tijdens het wachten)
- ANWB schroeft een metaalplaatje bij de EGR klep waardoor deze uitgeschakeld wordt.
- Auto rijdt weer als een zonnetje, maar is natuurlijk niet de bedoeling. Dit is een tijdelijke fix. ANWB: EGR klep is stuk en moet vervangen worden.

Zaterdag
- Contact gehad met Pon Dealer Hilversum
- Komt u de auto maar brengen dinsdag (na pasen). Gelijk gezegd of er ook een coulance is want op het internet zijn er veel soortgelijke verhalen bekend. Antwoord was gelijk nee.
- Ik word even later teruggebeld, er kan mogelijk coulance zijn, maar ze willen hem eerst uitlezen.

Dinsdag:
- Auto afgeleverd bij Pon
- Ik word in de middag gebeld. Ja, EGR koeler moet vervangen worden (zo goed ik weet zit de klep daar aan vast). Die is niet stuk gegaan door de update maar omdat wij in september tijdens de update een andere storing hebben gezien
- Pon heeft deze storing in september 2016 niet aan mij doorgegeven dus ik geef aan dat ik dit niet netjes vindt en wil dat ze coulance toepassen. De klep is nu eenmaal stuk gegaan na de update en ze hebben een storing verzwegen.
- Pon komt met een aanbod dat ze 50% van 1150 euro vergoeden. Ik vind dit nog steeds een enorm bedrag maar ik heb geen andere optie want wordt voor het blok gezet. 'Take it or leave it'.
- De auto wordt nu gerepareeerd. Wat goed is om te weten:
- Ik heb in september update 1 gekregen. Er schijnt een update 2 voor Polo's te zijn omdat update 1 niet helemaal goed schijnt te zijn. Iemand ervaringen? Pon geeft aan dat ze er mogelijk geen nieuwe sofware over heen kunnen schrijven.
- Er zijn veel meldingen op het internet, vele mensen krijgen 90% vergoed, maar bij mij gooien ze het dus op 'een andere storing', waardoor ze maar 50% willen vergoeden.
- Ik laat het dus nu repareren, want mijn vrouw heeft de auto nodig voor haar werk, maar wil er wel werk van maken. Zij hebben verzwegen dat er een storing in de auto zat: of het nou wel de update is of 'de andere storing' die ze verzwegen hebben maar laten mij zo wel achter met een rekening van 575 euro. Bedankt voor het lezen, ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoor het graag.

Ik houd jullie hier op de hoogte hoe het vordert.

wat een pech! ik heb zelf een seat uit 2011 met die 1.2 tdi. Is het de eerste keer dat die EGR klep is vervangen? En hoeveel km heeft ie op de teller? Het kan natuurlijk zo zijn dat die EGR al bijna kapot was voor die update.
Bij mij ging de EGR bij 68.000 kapot. Ik heb nu 111.000 op de teller. In februari wou de dealer bij mij de update toepassen tijdens apk, maar ik heb iets getekend om het niet te doen. Ik heb weinig verstand van auto's, maar ik las ergens dat de EGR klep vaker open gaat met de nieuwe software. Dus hij wordt er vast niet beter van.
De kosten om te vervangen (na hevig protesteren) waren bij mij trouwens 225,-. 50% korting op onderdeel en gratis arbeid. De volle mep was 875,-. Hoe het kan dat jij 1150 zou moeten betalen begrijp ik niet. succes ermee!

Toetsje zei:
Geen ervaring met deze motor maar ik zou dat plaatje maar lekker laten zitten.

Verrassend dat het bij deze blijkbaar nog kan, maar inderdaad, het heeft eigenlijk alleen maar voordelen als de EGR eruit kan. Gezien de beperkte levensduur is het milieuvoordeel namelijk ook maar tamelijk relatief. Verder wens ik je veel succes met al je verdere acties tegen/met PON...

vwpoloman zei:
. 50% korting op onderdeel en gratis arbeid. De volle mep was 875,-. Hoe het kan dat jij 1150 zou moeten betalen begrijp ik niet. succes ermee!

Ik wel. Dan kun je een grotere sigaar uit eigen doos geven en lijkt het alsof je coulance geeft...

Als dat plaatje werkte zonder storingen had ik die inderdaad ook lekker laten zitten. EGR is Exhaust Gas Recirculation en de reden dat er tegenwoordig een koeler aan vast zit is om de klep zelf koel te houden waardoor deze langer mee gaat.
Constructie bij VAG is duur, 1150 is een nette prijs ik heb al 1400 gehoord van mensen met een 1.2 TDi. Maar goed......

Milieuwinst is heel laag in principe maak je op deellast de vullingsgraad van de motor kunstmatig hoger door er dood gas in te spuiten. Maar op vollast zit die klep dicht, vandaar dat die niet meer rijd of stationair draait want dan is de klep ook dicht.

s velthuis zei:
vwpoloman zei:
. 50% korting op onderdeel en gratis arbeid. De volle mep was 875,-. Hoe het kan dat jij 1150 zou moeten betalen begrijp ik niet. succes ermee!

Ik wel. Dan kun je een grotere sigaar uit eigen doos geven en lijkt het alsof je coulance geeft...
Daar zat ik ook al aan te denken. Daarom is het belangrijk om te vragen hoe ze precies aan dat bedrag komen. We hebben nu nog niet alle feiten.

Heel eerlijk gezegd, een reparatie van €575 (of 1150) op een auto van 6 jaar oud is toch niet zo'n grote verrassing? Je zit op de 'sweet spot' van weinig afschrijving en toch nog lekker modern, betrouwbaar en comfortabel. De reparatie was niet kritisch. We weten inmiddels dat al die toeters en bellen om CO2 te beperken gevoelig zijn.

Je hebt het nu gedaan, inruilprijs een beetje op pijl gehouden (auto met afgedopte EGR verkopen is ook weer een dingetje), leg die kosten naast al je jaarlijkse uitgaven aan de auto en gaan met die banaan.

Ik zou er niet zo'n punt van maken, je zal het niet meemaken dat je 50 jaar lang auto's kan rijden zonder af en toe in de buidel te tasten.

Dankzij het gesjoemel van VW heb je toch lekker een paar jaar comfortabel kunnen sturen terwijl kopers van nette merken er meer voor moesten betalen of met minder genoegen moesten nemen.

Zo dan, voor dat geld kan je aardig wat liters benzine kopen met dergelijke reperaties is het diesel voordeel snel verdwenen.

Dit is overigens geheel in de lijn der verwachting. Het kan bijna niet anders dat ze met de update de motor meer EGR geven om zo toch aan de emissie eisen te voldoen op een andere manier zouden er teveel concessies gedaan moeten worden aan de prestaties. AdBlue hebben deze modellen niet.

De EGR was al een zwak punt van de 1.2TDI en met de update wordt dit dus alleen maar een groter probleem. VAG voldoet aan de emissie eisen en de consument krijgt letterlijk de rekening met kapotte EGR kleppen etc. Wat een fijn bedrijf is het toch o_O

Ik snap ook niet zo goed waarom je als particulier een auto uit de VAG stal zou willen rijden gezien de kans op buitensporige onderhoudskosten gewoon aanzienlijk is.

Kom op mensen we hebben het coulance verhaal vanuit PON al vaker voorbij zien komen, bespaar je de moeite!

Nico GTR zei:
Kom op mensen we hebben het coulance verhaal vanuit PON al vaker voorbij zien komen, bespaar je de moeite!

Niet helemaal met je eens ;) Als je bij voorbaat opgeeft, kan je beter niet op een forum erover zeuren. VW in Duitsland heeft geen importeur, dus het is de fabriek die de coulance verleent. Is er misschien een regeling? Als er 50 zeurende mensen in Duitsland worden geholpen, sta je met een sterker verhaal.

Een telefoontje kost je niets. 550 euro kan je toch eens lekker van uit eten.
Niet geschoten is mis, en dan kan je t alleen jezelf verwijten.

Nico GTR zei:
Als dat plaatje werkte zonder storingen had ik die inderdaad ook lekker laten zitten. EGR is Exhaust Gas Recirculation en de reden dat er tegenwoordig een koeler aan vast zit is om de klep zelf koel te houden waardoor deze langer mee gaat.
Constructie bij VAG is duur, 1150 is een nette prijs ik heb al 1400 gehoord van mensen met een 1.2 TDi. Maar goed......

Milieuwinst is heel laag in principe maak je op deellast de vullingsgraad van de motor kunstmatig hoger door er dood gas in te spuiten. Maar op vollast zit die klep dicht, vandaar dat die niet meer rijd of stationair draait want dan is de klep ook dicht.

De koeler is niet voor de egr klep. Maar voor de uitlaat gassen. Het doel om uitlaat gassen terug de inlaat In te sturen is, om de temperatuur van de verbranding te verlagen.
Gevolg is dat dan de NoX uitstoot naar beneden gaat.
En dus wil je zo koud mogelijke uitlaat gassen terug de inlaat in laten gaan.

pakkingharry zei:

Eigenlijk wil je helemaal geen uitlaatgas in de inlaat laten gaan.

Het eerste wat ik bij mijn Lybra jtd deed was een euromuntstuk in het gat van de egr rammen en weer terugmonteren.

Monsieur Le Loure zei:
pakkingharry zei:

Het eerste wat ik bij mijn Lybra jtd deed was een euromuntstuk in het gat van de egr rammen en weer terugmonteren.

Helaas is dat tegenwoordig niet meer zo eenvoudig. Voor de 1.2 tdi was het lang zelfs onmogelijk, maar als ik er nu op zoek, zie ik dat diverse tuners de EGR er wel uit kunnen programmeren. Is wel duurder dan normaal (ongeveer 300 euromuntstukken :T ), maar ik zou het zeker bij een 1.2 wel overwegen. Dure krengen, lastig te vervangen en ze gaan geregeld stuk.

Ik heb het ook al meerdere mensen in mijn kenniskring aangeraden. 1 heeft het ook daadwerkelijk gedaan.

Wat de update onder andere technisch gezien doet is de EGR veel vaker aansturen. Technische toelichting vind je hier:
https://www.amt.nl/techniek/artikel/2017/4/zijn-vws-met-sjoemelsoftware-na-de-update-wel-schoon-10154008

Problemen met EGR en andere vervuilingsgerelateerde zaken komen toch best veel voor na de update.

Bedankt voor jullie reacties zover. Update: 575 euro lichter door PON Hilversum. Ze hebben mij heel duidelijk gemaakt dat de klep NIET stuk is gegaan door de update maar door de storing die er al voor de update in zat. Met andere woorden: ik moest zeer blij zijn met mijn 50% coulance.. Ik vind 'm overigens nog steeds traag onderin....

Maar ik laat het er niet bij zitten. Voor alle mensen die problemen hebben ondervonden en die op dit forum komen. Registreer je hier bij Autoweek en laat je reactie achter.

adinsx zei:
Wat de update onder andere technisch gezien doet is de EGR veel vaker aansturen. Technische toelichting vind je hier:
https://www.amt.nl/techniek/artikel/2017/4/zijn-vws-met-sjoemelsoftware-na-de-update-wel-schoon-10154008

Problemen met EGR en andere vervuilingsgerelateerde zaken komen toch best veel voor na de update.

Klinkt mij wel logisch in de oren eigenlijk. Immers, er wordt een onderdeel structureel meer belast in een omgeving waarvan toch al vele jaren bekend van is dat die gevoelig is voor vervuiling een aankoeking door (roet)gassen.

De te updaten auto's hebben al wat kilometers achter de rug.. en dus vermoedelijk al een lekkere aankoeking in de EGR opgebouwd..en dan moet in dat EGR systeem een fragiel klepmechanisme veel vaker in beweging komen? Dat is vragen om problemen, denk ik..

Lijkt mij dat VW dit toch ook wel als een mogelijk risico / schade voor de gebruikers heeft bedacht?

Naast de software update had de hardware op z'n minst ook een walnootcleaning update moeten ondergaan. ;)

s velthuis zei:
Monsieur Le Loure zei:
pakkingharry zei:

Helaas is dat tegenwoordig niet meer zo eenvoudig. Voor de 1.2 tdi was het lang zelfs onmogelijk, maar als ik er nu op zoek, zie ik dat diverse tuners de EGR er wel uit kunnen programmeren. Is wel duurder dan normaal (ongeveer 300 euromuntstukken :T ), maar ik zou het zeker bij een 1.2 wel overwegen. Dure krengen, lastig te vervangen en ze gaan geregeld stuk.

Ja, dat dacht ik ook op basis van wat ik erover las.
Ben dan ook wel verbaasd dat de ANWB (kennelijk) eenvoudig bij de EGR kan en er een afdopplaatje op schroeft..

loggies zei:
Bedankt voor jullie reacties zover. Update: 575 euro lichter door PON Hilversum. Ze hebben mij heel duidelijk gemaakt dat de klep NIET stuk is gegaan door de update maar door de storing die er al voor de update in zat. Met andere woorden: ik moest zeer blij zijn met mijn 50% coulance.. Ik vind 'm overigens nog steeds traag onderin....

Maar ik laat het er niet bij zitten. Voor alle mensen die problemen hebben ondervonden en die op dit forum komen. Registreer je hier bij Autoweek en laat je reactie achter.

leesvoer 1
leesvoer 2

Ik lees in leesvoer 1 dat VAG de egr-klep betrekt bij de anti-sjoemel-oplossing. De inspuiting verloopt na de update in drie fases en de egr-klep 'doet mee'. In leesvoer 2 wordt gesproken over verlies aan kracht (wordt tegengesproken in leesvoer 1).

Even heel kort door de bocht luchtfietsen en dagdromen:
[size=x-large]Stel[/size]
dat VAG een motor gemaakt heeft die net niet aan de milieueisen kan voldoen. Het is een bestaand concept die zijn sporen in de loop der jaren verdiend heeft. Met een EGR-klep kan de motor wel aan de emissie-eisen voldoen maar dan gaat de EGR klep steeds stuk.
Overige conclusies laat ik aan u over.

Een tip: het uitvoeren van een update of terugroepactie is in Nederland NIET verplicht. Ik weet niet of je kan eisen dat een reeds uitgevoerde update weer teruggedraaid wordt, maar lijkt mij de moeite van het vragen waard. Het bewust veranderen van de motor en zodoende niet meer aan de milieueisen van het moment van afgifte eerste kenteken voldoen is wel illegaal (de APK hoort de auto hier op af te keuren maar de keuringsapparatuur is nu nog niet algemeen verkrijgbaar).
Kernvraag bij de eis de update terug te draaien is de vraag of jij gevraagd hebt om de update uit te voeren en of de overheid haar eigen regels wil tegenspreken (VAG blokje is ooit goedgekeurd en nu wil men daar op terugkomen).
Het verlies van waarde bij inruil is verwaarloosbaar, waarschijnlijk ga je na de eerste EGR klep die gesneuveld al winst pakken met het rijden met sjoemelsoftware. Een update kan altijd nog en is meestal in een uurtje wel geregeld.

Leve de rechtsbijstand....

Beste communityleden,

Het tv-programma Radar heeft inmiddels een onderzoek gestart naar de problemen die zich -mogelijk- voordoen na de update. Ze vragen om rijders van Volkswagen, Audi, Seat en Škoda.

Uit de inleiding van het onderzoek: Radar is benieuwd hoe dit is verlopen. Heb je de update laten uitvoeren? Ben je er tevreden over? Hoe zijn de prestaties van de auto nu?

ALLEMAAL INVULLEN: https://www.radartestpanel.nl/R.aspx?a=166&as=gm5c1JT4H0

Update: Vanavond een item in radar over consumenten die slachtoffer zijn ten gevolgen van de update voor de VAG sjoemeldiesels.
Inmiddels heeft VAG bij Radar al aardig wat aandacht gehad afgelopen jaar o_O

Bijzondere zienswijze die je hebt mbt het terugkomen op een goedkeuring door de overheid, er is een typegoedkeuring afgegeven onder valse voorwendselen (de sjoemelsoftware) en daardoor heeft het voertuig eigenlijk helemaal geen goedkeuring.
Er is dan ook geen sprake van terugkomen op een goedkeuring maar op het handhaven van een goedkeuring, het voertuig voldoet niet aan de eisen welke gesteld worden aan het voertuig zoals deze in de goedkeuring zijn gesteld en derhalve rijd je in een voertuig zonder goedkeuring.

Eigenlijk wordt er nog vrij coulant opgetreden daar die voertuigen officieel niet eens op de weg mogen komen, bij eerste apk dus afkeur tenzij je de update laat doen waarmee het voerutuig wel weer aan de typegoedkeuring voldoet.

VW Polo 1.2 Blue motion (2011). Mijn ervaring:

In september 2016 heb ik bij de VW dealer een sjoemeldiesel gekocht. Bij verkoop is de sjoemeldiesel meteen geupdated.
Afgelopen week op weg naar het werk ging het motorlampje branden. Omdat ik langs de VW garage rijd meteen maar even langs gegaan. Na ongeveer een kwartiertje kwam de receptionist me halen. We moeten een afspraak maken voor reparatie. Ohh zeg ik, wat is er stuk en wat gaat het kosten? De EGR klep/koeler is defect en dient vervangen te worden. Kosten zouden 1150 euro zijn. Maarrrrr........... zo deelde de receptionist mij mee: Hij had al contact gehad met Pon en dit wordt gratis gerepareerd uit coulance. Ik kan u zeggen ik ben een hele blije Sjoowfeur. ;)

Ik rij nu in een Polo 1.2tdi, hier is in 2016 de sjoemelsopftware geupdated. 2 weken terug ging het lampje branden, dus even langs de dealer geweest om uit te lezen, en inderdaad.....de EGR was kapot en moest vervangen, zou ongeveer 1200 euro kosten, maar.....omdat dit een mogelijk gevolg is van de sjoemelsoftware wordt dit 100% verholpen onder garantie...dat viel me dus mee. Vorige week dinsdag de EGR vervangen. 's Middags de auto opgehaald en geen problemen. De volgende ochtend starten......en gelijk weer afslaan....dit een paar keer herhaald, maar hielp niets. Toen maar de VW Mobiliteitsservice gebeld. Deze waren binnen een uur bij me en de auto werd afgesleept en ik kreeg een leenauto (Up) mee. Een paar dagen zoeken...bleek de nieuwe EGR dus al weer kapot te zijn :(..dus weer een nieuwe EGR gemonteerd...uiteraard onder garantie. Gisteren de Polo weer opgehaald en hij rijdt weer prima...voor hoe lang weet ik niet, want mijn vertrouwen in deze polo heeft wel een deukje gekregen, maar de garantie van VW viel me in dit geval alles mee, ook omdat ik veel andere verhalen hierover op internet het gelezen...
(Overigens: de eerste EGR is vervangen bij A-Point Badhoevedorp en de 2e bij Lexpoint Hoofddorp)

Das niet best mijn auto heeft 261000 gelopen en wordt 18 en is brandschoon de ERG ja laatst n beetje roet dat kan gebeuren verder brand schoon .
T mag niet gebeuren na n update.

Ik ga hier even mijn ervaring plaatsen voor het nageslacht. Draad heeft mij geholpen met dit probleem. Dit voor de toekomstige zoeker)

Ik heb een VW Polo uit ~2012, nu 115k km gelopen.
- In februari 2017 de EA189 motorupdate uitgevoerd. Veranderingen: trok wat slechter bij lage toeren in z'n 1. Verbruik en verdere prestaties was gelijk. MAW -> tevreden
- Begin 2018 begint een oranje lampje te branden op dashboard. Uitgelezen met een OBD2 lezer (dit is echt een tip als je, net zoals ik, niet veel verstand hebt van auto's maar wel verstand hebt van troubleshooten. Ding kost ~30 euro)
- Ik kreeg een P0405 foutmelding. Een googlezoektocht leert mij dat dit (waarschijnlijk) het EGR systeem is.
- Op https://www.volkswagen.nl/terugroepactie las ik dat er een regeling bestaat voor auto's die ná de EA189 update problemen krijgen met bepaalde onderdelen van de auto ( Deze extra regeling geldt voor 11 onderdelen van het uitlaatgasterugvoersysteem, het brandstofinspuitsysteem en het uitlaatgasnabehandelingssysteem. Hieronder wordt verstaan: de omschakelklep uitlaatgasterugvoer, de uitlaatgasterugvoerklep (beide onderdeel van de EGR (Exhaust Gas Recirculation), de lambdasonde, de temperatuursensor, de verschildruksensor, de verstuivers, de hogedrukpomp, de brandstofgalerij, de drukregelklep, de druksensor en de inspuitleiding.)
- Contact opgenomen met de garage (van Udenhout in DB ) en Volkswagen NL met bovenstaand verhaal.
- Ondanks het logische sluitende verhaal kunnen ze vooraf niet garanderen dat de herstelwerkzaamheden onder deze coulance/extra regeling vallen (want: "de auto is niet uitgelezen door een officiële VW dealer. Ik heb mijn auto dus weggebracht in de wetenschap dat het óf 0 euro ging kosten óf €1000+. Lekker dan )
- Uiteindelijk de auto kunnen ophalen en bleek de EGR Koeler defect (wat een verassing.. ). Deze is vervangen, kosten 1272 euro, onder coulance: heel fijn dus. Foutcode die de officiële dealer uitlas: P0405 (maar die hebben dan ook een goude OBD2 die veel beter is).
- Na 2 dagen rijden merk ik dat de auto beter in de lage toeren in zijn 1 trekt. Ik ben dus erg tevreden.
- Wel heb ik gevraagd aan van Udenhout of ik nu garantie heb op de EGR koeler die vervangen is (antwoord: nee) en hoe omgegaan wordt met toekomstige problemen aan de bovengenoemde 11 onderdelen (dat wordt case per case bekeken). Met andere woorden; we kunnen niks zeggen.

Mijn vertrouwen in de VW en de motorupdate is wel flink gedaald. Maar mijn schoonbroer (ex motor-reviseur DAF) kwam met de nuchtere stelling: alle auto's moeten aan de emissie regelgeving doen. Dus alle automerken hebben te kampen met die EGR systemen die, objectief beschouwd, de motor intern meer bevuilen en in daarom de basis kwetsbare systemen zijn. Dus een overstap naar een andere merk sluit dit soort problemen niet uit. Mij is geadviseerd om de auto met enige regelmaat een keer flink in zijn toeren te rijden voor ~30 min zodat heel het motorsysteem goed heet wordt en alle roet en aanslag flink verbrand. Dat advies neem ik ter harte.

Sarco ZQ zei:
Mijn vertrouwen in de VW en de motorupdate is wel flink gedaald. Maar mijn schoonbroer (ex motor-reviseur DAF) kwam met de nuchtere stelling: alle auto's moeten aan de emissie regelgeving doen. Dus alle automerken hebben te kampen met die EGR systemen die, objectief beschouwd, de motor intern meer bevuilen en in daarom de basis kwetsbare systemen zijn. Dus een overstap naar een andere merk sluit dit soort problemen niet uit. Mij is geadviseerd om de auto met enige regelmaat een keer flink in zijn toeren te rijden voor ~30 min zodat heel het motorsysteem goed heet wordt en alle roet en aanslag flink verbrand. Dat advies neem ik ter harte.

Dat zal nauwelijks tot geen effect hebben voor de vervuiling in je EGR-systeem of inlaattraject.

Sarco ZQ zei:
Ik ga hier even mijn ervaring plaatsen voor het nageslacht. Draad heeft mij geholpen met dit probleem. Dit voor de toekomstige zoeker)

Ik heb een VW Polo uit ~2012, nu 115k km gelopen.
- In februari 2017 de EA189 motorupdate uitgevoerd. Veranderingen: trok wat slechter bij lage toeren in z'n 1. Verbruik en verdere prestaties was gelijk. MAW -> tevreden
[....]
- Uiteindelijk de auto kunnen ophalen en bleek de EGR Koeler defect (wat een verassing.. ). Deze is vervangen, kosten 1272 euro, onder coulance: heel fijn dus. Foutcode die de officiële dealer uitlas: P0405 (maar die hebben dan ook een goude OBD2 die veel beter is).
- Na 2 dagen rijden merk ik dat de auto beter in de lage toeren in zijn 1 trekt. Ik ben dus erg tevreden.
- Wel heb ik gevraagd aan van Udenhout of ik nu garantie heb op de EGR koeler die vervangen is (antwoord: nee) en hoe omgegaan wordt met toekomstige problemen aan de bovengenoemde 11 onderdelen (dat wordt case per case bekeken). Met andere woorden; we kunnen niks zeggen.

Zoals ik het verhaal lees, kon de EGR koeler al eens (bijna) hemelen zijn geweest voor de update, anders kan hij niet 1 dag na de update al verminderde trekkracht geven.
Nu heb je een nieuwe gekregen, zonder kosten.
Waarom wil je er dan garantie op hebben? Die zat op de originele ook al niet meer omdat de auto uit 2012 is!

TomTom zei:
Zoals ik het verhaal lees, kon de EGR koeler al eens (bijna) hemelen zijn geweest voor de update, anders kan hij niet 1 dag na de update al verminderde trekkracht geven.

Mogelijk. Nogmaals als de enige variabele bij de vermindering van de trekkracht de EA189 update is dan maak ik als leek de aanname dat dat de oorzaak is. Niet onderdelen die mogelijk wel of niet op omvallen staan.

TomTom zei:
Nu heb je een nieuwe gekregen, zonder kosten.
Waarom wil je er dan garantie op hebben? Die zat op de originele ook al niet meer omdat de auto uit 2012 is!

Ik ben blij dat ik een nieuwe heb. Het gaat mij niet om 2 jaar nieuwe garantie of fabrieksgarantie. Waar het om gaat is dat je (naar mijn weten) wettelijk garantie hebt (3 maanden) op herstelwerkzaamheden. Als (gechargeerd voorbeeld) morgen die EGR koeler er onderuit flikkert claimt die garage nou dat ik geen garantie heb. Dat lijkt mij raar.

En het helemaal onderliggende is dat mijn vertrouwen als consument een deuk oploopt. Kijk, ik snap ook wel dat die vent voor zijn werk de hele dag mensen spreekt die niet allemaal even gelukkig zijn. En dat ie dus ook helemaal niet zit te wachten op moeilijke service gesprekken. En dat ie bedrijfsmatig ook helemaal geen uitspraken/beloften wil doen naar consumenten waar het bedrijf later last (lees: kost geld) van heeft.
Maar voor mij is hij wel het aanspreek punt van Volkswagen. Ik heb geen directe lijn naar Wolfsburg. Dus hij had ook kunnen zeggen: "Je hebt natuurlijk nooit garantie dat het niet meer voorkomt. Maar je hebt nu een gloednieuwe, en die gaat weer hartstikke veel kilometers mee. Plus kostte het niks het is gewoon altijd een goede deal". En dan zou ik denken: "Ja eigenlijk best fijn" <- want dat is het ook.

marcel21674 zei:
Sarco ZQ zei:

Dat zal nauwelijks tot geen effect hebben voor de vervuiling in je EGR-systeem of inlaattraject.

Echt niet? Wat kan je daar dan wél aan doen?

Sarco ZQ zei:
marcel21674 zei:
Sarco ZQ zei:

Echt niet? Wat kan je daar dan wél aan doen?

[sub]afdoppen... [/sub]

Wat niet mag en bij een moderne diesel steeds lastiger wordt...

De EU is momenteel zelfs bezig met regelgeving waarbij gecontroleerd wordt of een uitlaatgasbehandelingssysteem daadwerkelijk:
- aanwezig is
- danwel aanwezig behoort te zijn
- functioneert

In Duitsland gebeurt dit al tot op een zekere hoogte. Waar in Nederland de auto met een lege katalysator door de keuring komt als de uitlaatgaswaarden kloppen, kan je dat in Duitsland gevoegelijk vergeten.

TomTom zei:
De EU is momenteel zelfs bezig met regelgeving waarbij gecontroleerd wordt of een uitlaatgasbehandelingssysteem daadwerkelijk:
- aanwezig is
- functioneert

In Duitsland gebeurt dit al tot op een zekere hoogte. Waar in Nederland de auto met een lege katalysator door de keuring komt als de uitlaatgaswaarden kloppen, kan je dat in Duitsland gevoegelijk vergeten.

Maar dan is de vraag: hoe kan je extern zien dat er intern iets niet aanwezig is ?

FW Ta-183 Huckebein I zei:
TomTom zei:
- aanwezig is
- functioneert

Maar dan is de vraag: hoe kan je extern zien dat er intern iets niet aanwezig is ?

Tegen een katalysator of roetfilter kan je kloppen, bijvoorbeeld. Of je ziet dat hij dichtgelast is.

Een "lege" of weggeschreven EGR klep is lastiger, maar moderne auto's zijn met actuatordiagnose uitgevoerd. Zodra ze die gaan gebruiken voor tests, val je door de mand.

Volgens mij is er een nieuwe APK-regelgeving in de maak waarbij je moet controleren of het roetfilter of de katalysator nog aanwezig en intact is. Zo niet, is dat gelijk APK-afkeur. Voor nu blijft dat een visuele controle, maar ook daar gaat nog verandering in komen, waarbij je de roetmeter/uitlaatgastester kunt voorzien van een soort snuffelaar die kan controleren of het roetfilter of de katalysator nog aanwezig is.

Terug
Bovenaan