Citroën C5 Aircross | facelift 2022 @ p. 2

Rutger DC

Asfaltkampioen
[size=medium]Gelekt: Citroën C5 Aircross![/size]
[size=x-small]Lars Krijgsman | 13 april 2017 11:51[/size]

Lekkage in Frankrijk. Over een week presenteert Citroën de C5 Aircross. Wij hebben alle foto's al te pakken!

Tijdens Auto Shanghai schuift Citroën de C5 Aircross naar voren, de productieversie van de in 2015 gepresenteerde Aircross Concept. Een week voor de officiële onthulling zijn de foto's van de SUV al online verschenen.

Hoewel het 'C5'-deel in de naam anders doet vermoeden, is de C5 Aircross geen directe opvolger van de auto die wij als C5 kennen. De C5 Aircross moet gezien worden als Citroëns versie van de Peugeot 3008, een auto die C-segment cross-overs als de Nissan Qashqai en Renault Kadjar op de korrel moet nemen.

Geheel volgens verwachting deelt de C5 Aircross zijn EMP2-platform met cocnerngenoot Peugeot 3008, een basis die ook onder een nieuwe cross-over van Opel komt: de Grandland X.

Het uiterlijk van de C5 Aircross staat zeer dichtbij dat van de Aircross Concept. De chromen omlijsting van de zijruiten blijft behouden en op de dorpels vinden we airbumps-achtige vormen. Ook in het interieur wordt het airbump-patroon toegepast. De hele binnenzijde ademt de sfeer van een hoger in de markt gepositioneerde C4 Cactus.

Wat er onder de kap komt te liggen, is op moment van schrijven natuurlijk nog niet bekend. We verwachten een soortgelijk motorenpalet als bij de 3008. Dat betekent: 1.2 driecilinder benzinemotoren met 130 pk, een 165 pk sterke 1.6 e-THP en 120 en 180 pk sterke 1.6 en 2.0 dieselmotoren. Grip Control zal net als bij de 3008 voor enige houvast naast het asfalt moeten zorgen.

Citroën zet behoorlijk in op cross-overs. Onlangs introduceerde DS de 7 Crossback en met de C-Aircross liet Citroën al zien hoe de opvolger van de C3 Picasso vormgegeven gaat worden. De C5 Aircross verwachten we in 2018 op de Nederlandse markt. De Chinezen zijn waarschijnlijk eerder aan de beurt.

arbytyabgaxf_800.jpg


9v7y37wb9l9a_800.jpg


oocyz74b06e3_800.jpg


ifpyh68bl5jf_800.jpg


pqxyw6zbkv0h_800.jpg


sg3y91db4k0f_800.jpg


ky2y4y6b9tcv_800.jpg


p6ey07nb0j9e_800.jpg


3b5y5bdbuag8_800.jpg


Bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/gelekt-citroen-c5-aircross/
 
Ziet er idd veel beter uit dan de DS7, mooie stoere wagen geworden deze C5 Aircross.
 
Zelden dat ik bij een nieuwe auto zo enthousiast ben als bij deze. Echt een gave auto geworden. Voorkant had van mij iets minder druk gehoeven maar verder issie top.
 
Een Citroën met een DS interieur !!
Hiermee erkent PSA zelf al dat het label DS het meest overbodige merk in de wereld is.

Deze prachtige auto is een echte Citroën en zo hoort het !
 
Hm, moet er nog aan wennen, denk ik.

Het is toch (weer) een beetje dezelfde neus als de huidige modellen. Té veel herkenbaarheid is niet goed, denk ik.
 
Frisse verschijning.
De achterzijde is wel niet erg origineel, de achterlichten van e concept zagen er beter uit. Wat wel een hele vooruitgang is, is de beperking van de hoeveelheid zwarte kunststof aan de buitenzijde.
Veelbelovend interieur ook, al stel ik me vragen bij de kwaliteit van de zwarte matte kunststoffen, vnl. de bovenzijde van de portierbekleding: dat lijkt me hard, krasgevoelig materiaal. Ik hoop van harte dat ik daarin ongelijk krijg, anders wordt dat een zwaar concurrentieel nadeel.
Positief: een panoramisch dak mét openschuivend deel! Laat ons hopen dat dat niet tot China beperkt blijft.
 
Heerlijke verschijning. Citroën gaat weer de goede kant op (in mijn ogen). Vind het zo langzamerhand weer een wat 'eigenzinniger' merk worden qua design, staat mij zeker aan. (y)
 
[size=medium]Officieel: Citroën C5 Aircross[/size]
[size=x-small]Lars Krijgsman | 18 april 2017 10:49[/size]

Vorige week konden we jullie de C5 Aircross al ver voor zijn onthulling laten zien. Nu heeft ook Citroën zelf de nieuwe cross-over gepresenteerd.

Vorige week verscheen de C5 Aircross flink te vroeg op de digitale kanalen en nu is de auto officieel aan de wereld voorgesteld. Goed nieuws voor wie ervoor vreesde dat de C5 Aircross in China zou blijven: volgend jaar komt hij ook naar ons deel van de wereld!

De C5 Aircross staat op het bekende EMP2-platform en meet 4,5 meter in de lengte, 1,84 meter in de breedte en 1,67 meter in de hoogte. Zijn wielbasis meet 2,73 meter. De bagageruimte kan 482 liter verstouwen. Duidelijk is dat Citroën wel tevreden was met het ontwerp van de Aircross Concept. De productieversie wijkt er namelijk nauwelijks van af. Citroën zet de kleuren Blanc Nacré, Noir Perla Nera, Gris Platinium en Brun Squirrel en Orange Volcano op de optielijst. Afhankelijk van de uitvoering staat de auto op 17-, 18- of 19-inch lichtmetaal.

De C5 Aircross is voorgesteld als Plug-in Hybrid met e-AWD-aandrijving. De aandrijflijn is 300 pk sterk en bestaat uit een 200 pk sterke verbrandingsmotor die is gekoppeld aan twee elektromotoren (één voor, en één achter). Citroën spreekt verder over 165 pk en 200 pk sterke benzinemotoren.

In het interieur vinden we een 12,3 inch metend digitaal instrumentarium. Op de middenconsole vinden we een 8-inch HD-scherm, behorend bij het infotainmentsysteem. Citroën spreekt verder van de aanwezigheid van een panoramisch dak, al zal dat niet tot de standaarduitrusting behoren.

Nieuw voor Citroën is het Progressive Hydraulic Cushions-systeem, een ophanging waarbij de schokdempers zijn voorzien van twee hydraulische druklagers. In de toekomst gaan we dat op meer modellen van het merk terugzien. Citroën spreekt over het 'vliegend tapijt'-effect van weleer.

Bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/officieel-citroen-c5-aircross/
 
@929V6: scherp (y)
Hetzelfde motief vind je trouwens terug in het radiatorrooster o.m. de GS
 
Erg mooie wagen geworden, ben zeer benieuwd naar het veersysteem van deze nieuwe Citroen, vlgs Citroen moet eea weer aansluiten bij het veercomfort van de Citroens van weleer, zou bijzonder zijn en positief.
 
CITROËN C5 AIRCROSS EIND 2018 NAAR EUROPA

Met de C5 Aircross liet Citroën zien hoe de nieuwe huisstijl er op een groter model gaat uitzien. Wie wel gecharmeerd is van de Franse nieuwkomer, moet echter even geduld hebben.

Citroën is zijn modellengamma stevig aan het vernieuwen. Vorig jaar maakten we kennis met de nieuwe C3 en onlangs trok het eigenwijze Franse merk het doek van de C5 Aircross, een cross-over waarmee Citroën ook boven het B-segment de aandacht weer naar zich toe wil trekken. AutoWeek vangt vandaag op dat de 4,5 meter lange nieuwkomer eind volgend jaar op de Nederlandse markt verschijnt.

De C5 Aircross staat op het bekende EMP2-platform en is 1,84 meter breed en 1,67 meter hoog. Tussen de wielen bevindt zich 2,73 meter. De bagageruimte kan 482 liter verstouwen. Duidelijk is dat Citroën wel tevreden was met het ontwerp van de Aircross Concept. De productieversie wijkt er namelijk nauwelijks van af.
https://www.autoweek.nl/nieuws/citroen-c5-aircross-eind-2018-naar-nederland/

toch vreemd dat het zo lang moet duren.
 
De Chinese markt krijgt voorrang, terwijl in Europa de introductie van de C3 Aircross iets naar voren is gehaald, las ik ergens. Maar ja, voor de Citroën-dealers is dat allemaal niet erg prettig.
 
En wat denk je van de fabrieken? In Rennes maken ze nu een enkele 508 en de e-Méhari. Goed, ik sla bewust de wel succesvolle 5008 over, maar PSA moet haast wel een behoorlijke overcapaciteit in Europa hebben. Wellicht lossen ze dat op door de C5 Aircross in een oud-Opelfabriek te laten produceren? Dat zou alleszins een plausibele verklaring van de lange tijd tussen bekendmaking en productiestart kunnen zijn.
 
Mwah, mijn keuze is het niet zo. Ik houd niet van die spleetoog-achtige smalle koplampjes, en de double chevrons met zij-uitlopers zijn ook niet mijn smaak. En het is erg jammer, dat Citroën bij dit model het hydraulische veersysteem en de grote 2-liter motoren heeft laten varen.
Ik rij zelf in een C5 uit 2003, dat is er nog een van de eerste serie. Met 2-liter motor en automatische versnelling. Dat is echt een heerlijke reiswagen.
 
Van mij mogen ze wel eens stoppen met die infantiele kleuraccenten aan de buitenkant. En wederom een Citroen met een idioothoge bumper en motorkap
 
Wat meer foto's van de Chinese C5 Aircross:

a247bt0746024713619.jpeg


20170911142924292469135_5628101_11.jpg


201709111429212921106144_5628100_11.jpg


201709111429192919127135_5628096_11.jpg


2017091114292929291149_5628099_11.jpg


201709111429552955185137_5628098_11.jpg


17575484456267_5598101_11.JPG


17575428295461_5598100_11.JPG


17574964976272_5598095_11.JPG


17575301932005_5598099_11.JPG


17575209895692_5598098_11.JPG


16310434486804_5501583_11.JPG


Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/serial/5009/

Erg geslaagd model. Oogt lekker dik en ook nog eens onderscheidend in een klasse waarin veel modellen niet erg inspirerend ogen, om het maar eens zachtjes uit te drukken.
 
Waarschijnlijk vindt de Europese introductie op 24 mei plaats. De zoveelste nieuwe crossover, maar volgens mij heeft zowat ieder merk nu wel minimaal een C-segment SUV. Het is een belangrijke auto voor Citroën, want sinds DS een eigen submerk werd, de C5 niet meer bestaat en eigenlijk al jaren klinisch dood was, heeft Citroën in de wat duurdere klasse niets meer te bieden gehad.

hr_pro14.jpg
 
In ieder geval herkenbaar design voor de C5 aircross, ziet er modern uit. Hopelijk met nieuwe veersysteem.
 
dca492: alleszins met het nieuwe veersysteem én de comfortzetels!
Interieurvormgeving vind ik -voor Citroën- wel teleurstellend, zeker als je ziet wat Peugeot nu biedt: het is netjes, aangenaam en verzorgd maar geen uitschieter (ik denk nog steeds met weemoed aan de CX: alleen in die wagen stappen maakte me al goedgezind).
Misschien toch enige schroom omwille van de té moedige houding ivm. interieurvormgeving in het verleden, en de klanten die dat waarschijnlijk gekost heeft (vnl. aan de C6 denk ik hierbij)
 
Het is 24 mei, om 18:00 uur zal Citroën de eerste foto's en informatie voor de Europese markt vrijgeven. Hier zijn wat uitgelekte foto's:

a9431210.jpg


63639710.jpg


f5c7a910.jpg


52c84d10.jpg


025d6310.jpg


d95f4310.jpg


5b9d8710.jpg


a8d0b410.jpg
 
In de fabriek in Rennes:

2178326_a-rennes-une-usine-entierement-modernisee-pour-la-c5-aircross-de-citroen-web-tete-0301712160794.jpg


Bron: https://www.lesechos.fr/industrie-services/automobile/0301709701868-a-rennes-une-usine-entierement-modernisee-pour-la-c5-aircross-de-citroen-2178326.php

bf5d5610.jpg


554aa910.jpg


8ce8ef10.jpg


6520cf10.jpg


4b65f110.jpg


5826a210.jpg


cf60d010.jpg


1ca8c210.jpg


a4009510.jpg


Bron: https://worldscoop.forumpro.fr/t5878p875-2017-citroen-c5-aircross-c84
 
Nu dus ook bij ons. De raamlijn herken ik van de concept en vind ik heel leuk gedaan! Origineel! Verder ook gewoon een leuk model, voor een SUV tenminste.
 
Anders dan de eenheidsworst en duidelijk een eigen gezicht, ik mag dit wel. Tof ding (y)
 
PSA is echt goed bezig. Kan me momenteel geen een model bedenken die ik niet zou overwegen als ik in een bepaald segment een auto zou zoeken.
 
Barri zei:
Verder ook gewoon een leuk model, voor een SUV tenminste.

Precies dat. Alleen jammer dat het leuke patroon in de bekleding van de Chinese versie voor Europa is komen te vervallen blijkbaar. Tenzij dat hoort bij een optionele lederen bekleding waarvan er nog geen foto's zijn.
 
L'argus heeft de C5 Aircross en Peugeot 3008 tegenover elkaar gezet:

citroen-c5-aircross-vs-peugeot-3008-1.jpg


citroen-c5-aircross-vs-peugeot-3008-02.jpg


citroen-c5-aircross-2018-04.jpg


peugeot-3008-2018-01.jpg


De C5 Aircross is geschikter als gezinsauto met meer binnenruimte en de nadruk ligt meer op comfort, de 3008 is hoogwaardiger en dynamischer en geschikt als gezinsauto voor maximaal twee kinderen.

Eerste vergelijk: https://www.largus.fr/actualite-automobile/le-citroen-c5-aircross-affronte-le-peugeot-3008-9203404.html
 
Het interieur van de Peugeot is toch een pak frisser van ontwerp. De Citroën heeft m.i. dan weer de mooiste voorzijde. Die van de Peugeot kan ik echt niet smaken (5008 ziet er al wat beter uit).
Ik ben benieuwd hoe hij rijdt met die nieuwe veerpoten.
 
De grijze met zwarte velgen ziet er toch wel zeer netjes uit, beter dan in wit. De inkepingen bij de achterlichten vind ik ook wel leuk gevonden. Breekt de wat bolle lijnen daar.
 
nack zei:
De grijze met zwarte velgen ziet er toch wel zeer netjes uit, beter dan in wit. De inkepingen bij de achterlichten vind ik ook wel leuk gevonden. Breekt de wat bolle lijnen daar.

Ben het helemaal met je eens, het ziet er uit als een leuke gezellige suv tot je die grijze ziet met zwarte en rode accenten, dan is hij toch wel ineens heel stoer.
De inkepingen van de achterlichten waren me nog niet eens opgevallen, leuk detail idd.

Zolang ze hem prijstechnisch goed neer zetten gaat dit wel een topper worden.
 
L'argus heeft de Citroën C5 Aircross vergeleken met de auto die qua vormgeving wellicht het dichtst bij de auto in de buurt komt: de Kia Sportage.

c5-aircross-vs-sportage.jpg


citroen-c5-aircross-vs-kia-sportage-22.jpg


citroen-c5-aircross-vs-kia-sportage-04.jpg


citroen-c5-aircross-vs-kia-sportage-26.jpg


citroen-c5-aircross-vs-kia-sportage-13.jpg


citroen-c5-aircross-vs-kia-sportage-33.jpg


Complete vergelijkingstest: https://www.largus.fr/actualite-automobile/le-citroen-c5-aircross-affronte-le-kia-sportage-9299391.html
 
PSA is gewoon erg goed bezig... Eindelijk! Blijf de 3008 een revelatie vinden, en dan nu de C5 Aircross (die op dezelfde bodemplaat staat als de 3008?).
 
@Straatos: inderdaad dezelfde bodemplaat (EMP2) maar iéts langere wielbasis (tussen 3008 en 5008 in). Identieke wielbasis als de DS7 dacht ik.
Naast die Kia met dat gapende gat in de voorzijde ziet de C5 er ineens nog wat beter uit. Goeie vergelijking :)
 
Eerste SUV van Citroën was de C-Crosser in 2007 maar dat was een omgebouwde Mitsubishi, in 2012 de C4 Aircross, tevens een omgebouwde Mitsubishi. En nu pas in 2017 een C3 Aircross en 2019 een C5 Aircross. Eerste compacte SUV/Crossover: Toyota Funcruiser: 1994. In 2000 had je al lang en breed auto's als de HR-V, Sportage, Forester, RAV4 enz. Soms lopen Europeanen toch wel bizar lang achter
 
Bird Nerd zei:
Eerste SUV van Citroën was de C-Crosser in 2007 maar dat was een omgebouwde Mitsubishi, in 2012 de C4 Aircross, tevens een omgebouwde Mitsubishi. En nu pas in 2017 een C3 Aircross en 2019 een C5 Aircross. Eerste compacte SUV/Crossover: Toyota Funcruiser: 1994. In 2000 had je al lang en breed auto's als de HR-V, Sportage, Forester, RAV4 enz. Soms lopen Europeanen toch wel bizar lang achter

We zijn hier met z'n allen denk ik wat voorzichtig. De kat uit de boom kijken en dan als het loopt, toch maar mee doen
 
Meer dan 10 jaar is niet de kat uit de boom kijken maar wachten tot het daar een nestje heeft en kittens baart
 
Je hebt mogelijk gelijk, maar wat is verder je punt hiermee?
Op andere vlakken zijn Europeese merken weer wat vlotter, kijk naar de eerste Renault Espace.
 
[size=medium]Citroën C5 Aircross SUV Hybrid Concept: de eerste[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 12 september 2018 • Tekst: Bob Kroese[/size]

De nieuwe Citroën C5 Aircross komt ook als plug-in hybride. Dat was al bekend, maar Citroën maakt de komst van zijn eerste stekkerhybride nu ook tastbaar.

Citroën presenteert op de autosalon van Parijs begin volgende maand de C5 Aircross SUV Hybrid Concept. Dat is een zo goed als productierijp prototype van de stekkerhybride-uitvoering van de aankomende C5 Aircross. Citroën kondigde eerder al aan dat de plug-in hybrid eind 2019 op de markt komt. Technische details zijn op dit moment nog niet bekend, op de autosalon van Parijs hopen we meer te weten te komen.

De nieuwe SUV van Citroën is het eerste model met plug-in hybridetechniek. Het merk heeft zichzelf als doel gesteld om in 2025 van alle modellen minimaal één geëlektrificeerde uitvoering in zijn assortiment te hebben.

De reguliere benzine- en dieselversies van de C5 Aircross komen begin volgend jaar naar Nederland. Het nieuwe model lost de huidige C5 af als vlaggenschip van het merk, maar is met zijn SUV-koets een heel ander soort auto. De Europese versie van de C5 Aircross beleeft zijn première in Parijs.

citroen-c5-aircross-suv-hybrid-concept-298055-800.jpg


citroen-c5-aircross-suv-hybrid-concept-298054-800.jpg


citroen-c5-aircross-suv-hybrid-concept-298053-800.jpg


citroen-c5-aircross-suv-hybrid-concept-298052-800.jpg


Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2018/september/45419-citroen-c5-aircross-suv-hybrid-concept-de-eerste
 
C5 Plug-in Hybrid live @ Paris Motor Show:

citroen-c5-aircross-298663-800.jpg


citroen-c5-aircross-298664-800.jpg


citroen-c5-aircross-298665-800.jpg


citroen-c5-aircross-298666-800.jpg


citroen-c5-aircross-298659-800.jpg


citroen-c5-aircross-298670-800.jpg


Meer foto's: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2018/oktober/45569-debuut-citroen-c5-aircross-plug-in-hybrid-op-autosalon-van-parijs
 
[size=medium]Citroen maakt prijzen C5 Aircross bekend[/size]

30 oktober 2018 | Citroën heeft de prijzen bekend gemaakt van de C5 Aircross. De SUV is beschikbaar vanaf 31.390 euro incl. BTW/BPM, in de uitvoering PureTech 130 S&S LIVE. De C5 Aircross is herkenbaar als Citroën en kenmerkt zich door een origineel, elegant en modern design. Zijn hoge frontpartij, de expressieve lichtsignatuur voor en achter en de Airbumps dragen daar aan bij. Daarnaast is de C5 Aircross te voorzien van vele personalisatiemogelijkheden voor zowel interieur als exterieur.

Met de C5 Aircross wil Citroën het meest comfortabele alternatief voor de concurrentie in het C-SUV segment bieden. Het Citroën Advanced Comfort programma stond centraal bij de ontwikkeling. Zo is de C5 Aircross standaard voorzien van het veersysteem met Progressive Hydraulic Cushions (PHC) en optioneel uit te rusten met Advanced Comfort Seats. Daarnaast belooft de fabrikant een geluidsisolatie die tot de top in het segment behoort, een licht en aangenaam interieur, praktische opbergvakken, veel ruimte en het gebruik van zachte en warme materialen.

Om extra ruimte te kunnen bieden is de C5 Aricross voorzien van een 2de zitrij met 3 individueel inklapbare, verschuifbare en verstelbare zitplaatsen van gelijke grootte, plus een voor dit segment grote bagageruimte van 580 tot 720 liter (afhankelijk van positie 2de zitrij).

In totaal zijn er 20 rijhulpsystemen en 6 connectiviteitssystemen verkrijgbaar. Alle versies zijn standaard uitgerust met Active Safety Brake, Active Lane Departure Warning System, Verkeersbordherkenning, een 8 inch capacitief touchscreen met Mirror Screen en DAB+ en de CITROËN Connect Box. Daarnaast zijn optioneel zaken zoals Highway Driver Assist, Trailer Stability Control en Actieve Cruise Control met Stop&Go functie leverbaar.

Er zijn twee PureTech benzinemotoren en drie BlueHDi dieselmotoren leverbaar:

PureTech 130 S&S v.a. € 31.390,-
PureTech 180 S&S EAT8 v.a. € 39.090,-
BlueHDi 130 S&S v.a. € 41.490,-
BlueHDi 130 S&S EAT8 v.a. € 43.990,-
BlueHDi 180 S&S EAT8 v.a. € 48.990,-

De C5 Aircross PureTech 130 S&S LIVE heeft een vanafprijs van € 31.390,- rijklaar. De BUSINESS versie is er vanaf € 32.140,- rijklaar, incl. BTW/BPM (fiscale waarde € 31.300). Het vanaf-maandbedrag voor Private Lease is € 499 incl. btw op basis van 48mnd en 10.000 km per jaar. Vanaf de introductie tot en met het eerste kwartaal 2019 is er een introductie-aanbieding waarbij de private lease tarieven met €20 per maand zijn verlaagd. Deze actie is geldig t/m 31 maart 2019.

Bron: https://www.autozine.nl/citroen/c5-aircross/nieuws/citroen-maakt-prijzen-c5-aircross-bekend
 
Tja veel geld voor zo'n SUV met een driecilindertje.. bij Mazda heb je een fatsoenlijke viercilinder met 165pk in de CX-5. De Grandland X is trouwens wel een stuk goedkoper
 
Terug
Bovenaan