A
Anoniem
Guest
Ik rij nu een Toyota Aygo en heb nu bijna 150.000 op de teller staan. Ik rij gemiddeld 600 km per week, veel korte ritjes van <15 minuten.
Op zich is de auto lekker zuinig en rijdt hij prima op de korte stukken, op de snelweg vind ik het niks. Wat tegen valt is het onderhoud, met mijn kilometers slijt zo'n auto toch best snel. Er zit al weer een flinke kostenpost aan onderhoud aan te komen, dus ben ik aan het overwegen of ik dit er nog in ga stoppen of hem imruil.
Gezien mijn gebruik overweeg ik een auto die op lpg rijdt, diesel lijkt me gezien de korte ritjes niet interessant. Hybride/electrisch valt buiten mijn budget.
Heb een proefrit gemaakt in een Mazda 2 bifuel uit 2013 met 75000 op de teller. Reed als een zonnetje, lekker op de snelweg ook, net iets meer auto dan ik gewend ben. Alleen lees ik op internet overal gezeur met kleppen stellen om 20.000 km. Dit zou dus elk jaar nodig zijn. De motor zou niet geschikt zijn voor lpg? Uit mijn berekening zou het rijden op lpg voldoende voordeel opleveren om dat kleppen stellen er jaarlijks uit te halen, maar dat geldt niet voor onderdelen die vervangen moeten worden. En de topics over kleppen stellen gaan vooral over de eerste 40.000 kms.
Een andere optie is de Opel Corsa bifuel. Ik lees dat deze wat trager is, maar goed ik ben Aygo1.0 gewend.. Niks gevonden over kleppen stellen, maar wel veel over het vervangen van de bobine. Qua kosten weet ik niet of ik dat eruit haal met de lage brandstofprijs. Los daarvan is vaak naar de garage moeten sowieso geen pretje.
Vraag me dus af of het rendabel is om over te stappen naar lpg, of dat ik dan qua kosten op hetelfde uitkom maar wat vaker bij de garage sta?
Iemand hier ervaring mee?
Op zich is de auto lekker zuinig en rijdt hij prima op de korte stukken, op de snelweg vind ik het niks. Wat tegen valt is het onderhoud, met mijn kilometers slijt zo'n auto toch best snel. Er zit al weer een flinke kostenpost aan onderhoud aan te komen, dus ben ik aan het overwegen of ik dit er nog in ga stoppen of hem imruil.
Gezien mijn gebruik overweeg ik een auto die op lpg rijdt, diesel lijkt me gezien de korte ritjes niet interessant. Hybride/electrisch valt buiten mijn budget.
Heb een proefrit gemaakt in een Mazda 2 bifuel uit 2013 met 75000 op de teller. Reed als een zonnetje, lekker op de snelweg ook, net iets meer auto dan ik gewend ben. Alleen lees ik op internet overal gezeur met kleppen stellen om 20.000 km. Dit zou dus elk jaar nodig zijn. De motor zou niet geschikt zijn voor lpg? Uit mijn berekening zou het rijden op lpg voldoende voordeel opleveren om dat kleppen stellen er jaarlijks uit te halen, maar dat geldt niet voor onderdelen die vervangen moeten worden. En de topics over kleppen stellen gaan vooral over de eerste 40.000 kms.
Een andere optie is de Opel Corsa bifuel. Ik lees dat deze wat trager is, maar goed ik ben Aygo1.0 gewend.. Niks gevonden over kleppen stellen, maar wel veel over het vervangen van de bobine. Qua kosten weet ik niet of ik dat eruit haal met de lage brandstofprijs. Los daarvan is vaak naar de garage moeten sowieso geen pretje.
Vraag me dus af of het rendabel is om over te stappen naar lpg, of dat ik dan qua kosten op hetelfde uitkom maar wat vaker bij de garage sta?
Iemand hier ervaring mee?