6 weken niet gebruikt

Alfamannetje96

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Een paar weken terug ben ik aan mijn rechter knie geopereerd waardoor ik 6 weken geen auto heb mogen rijden.
Nu mag ik vrijdag 7 April eindelijk weer achter het stuur na 6 weken.
Nu heb ik toenmalig de Accu losgekoppeld zodat ie zich niet leeg trekt en helemaal vol getankt zodat ik daar dalijk niet meer aan hoef te denken.
Maar moet ik nog ergens aan denken als ik hem na 6 weken weer start, ik ga m natuurlijk lekker op temperatuur rijden en een flink stuk rijden, maar moet ik nog ergens aan denken?
Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,
Een Mazda rijder

Als het een handgeschakelde is, en je hem in de versnelling hebt staan en gewend bent om dan met de koppeling ingetrapt te starten: nu in neutraal zetten voor het starten. Want mocht de koppeling blijven 'plakken', dan springt de auto van zijn plek tegen wat er dan ook voor staat aan. Tenzij hij in z'n vrij staat natuurlijk.

Hij staat nu in z'n 1 zodat ie niet van zijn plek af rolt (vond de handrem een beetje riskant in verband met kromtrekken) maar ik start hem altijd vanuit zijn vrij met mijn andere voet altijd op de rem dus dat zal geen al te groot probleem vormen denk ik.

Bedankt voor je reactie,
Gegroet

Als je de accupool vastmaakt, daarna even vloeistoffen check doen.
Na het aanslaan van de motor.. deze ff rustig laten draaien zodat de olie mooi rond gepompt is.. en dan kan je wel rijden. Misschien ff langs de benzinepomp voor een check op voldoende lucht in de banden?

6 weken?

Instappen en rijden. De bandenspanning controleren is wel even aan te raden.

Bandenspanning ga ik zeker doen, kan ik gelukkig thuis controleren bij onze pomp vragen ze er nog geld voor ook,
En natuurlijk laat ik m even stationair draaien, dank jullie wel voor het advies

Met zes weken zou ik me niet zo druk maken. Je zou even de olie kunnen controleren en de bandenspanning nalopen. Maar zes weken is niet zo spannend.

Het is 6 weken, geen 6 maanden.
Een paar weken stil staan is echt geen probleem hoor.

Mijn motor staat tijdens de wintermaanden soms 4 maanden stil.
Ik laat de accu gewoon aangesloten staan en check alleen mijn bandenspanning.
Het gebeurt wel eens dat ik dan de motor moet aanduwen, maar na een rondje rijden is de accu weer helemaal op peil.
In de 17 jaar dat ik de motor heb, is de accu één keer vervangen dus kennelijk is het voor de accu ook niet zo'n probleem.

6 weken is niks. Heel misschien start hij toch niet goed (als de accu toch al slecht was). Ik zou wel liever op een vrije ochtend testen dan vlak voor een belangrijke afspraak. Desnoods vraag je aan vriend/familie even een kwartiertje een rondje te rijden. Is de accu weer fris en als het toch niet lukt kan meteen even ergens langsrijden om de accu door te meten of te vervangen.

Kan je de spanning op de accu meten (multimetertje, 10 euro bij de bouwmarkt).

Denk persoonlijk niet dat hij leeg is, ligt nu warm in de garage en zit er pas sinds Januari in, heb hem er uit voorzorg uitgehaald vanwege een subwoofer en een aftermarket achteruitrijcamera, die wel n beetje stroom lekken denk ik.

Het ging er mij meer om of ik motorisch ergens op moest letten (op het gebruikelijke warm rijden na dan.)

Bedankt voor uw advies,
Met vriendelijke groet

Trouwens (mocht je het niet weten), volgorde van aansluiten van de accu: eerst plus, dan min. Dan kun je geen kortsluiting maken bij het aansluiten van de plus als je per ongeluk met de accupoolklem of ringsleutel tegen de massa aan komt.

Twix zei:
Met zes weken zou ik me niet zo druk maken. Je zou even de olie kunnen controleren en de bandenspanning nalopen. Maar zes weken is niet zo spannend.

Inderdaad, ik gebruik mijn auto geregeld maar eens in de 4-6 weken; niks bijzonders. Enkel in de winter is het starten wat spannender, maar echt voorbereidingen met de accu of benzinepeil doe ik niet hoor.

Lol 6 weken, ik gebruik mijn cabrio enkele maanden niet s'winters , staat dan zo 3 maanden of langer stil, geen enkel probleem.
Starten doet hij gelijk, ik laat enkel even de olie druk goed opbouwen een minuutje als hij lange tijd stil heeft gestaan.

Bij handelaars staan die auto's toch ook gewoon maanden stil? Of gooien die bij iedere auto die niet binnen enkele weken verkocht worden een nieuwe accu erin?

Vind het loskoppelen van de auto eerlijk gezegd ook best overdreven, lijkt mij nergens voor nodig.

Goku106 zei:
Bij handelaars staan die auto's toch ook gewoon maanden stil? Of gooien die bij iedere auto die niet binnen enkele weken verkocht worden een nieuwe accu erin?

Vind het loskoppelen van de auto eerlijk gezegd ook best overdreven, lijkt mij nergens voor nodig.

Er zijn auto's veelal met alarm die binnen 2 weken hun accu zover omlaag hebben gewerkt dat er niet genoeg vermogen meer in zit om de motor te starten.
Maar ik vind het ook geen fijn idee als ik 6 weken mijn auto niet zou gebruiken. Tuurlijk heeft die 3 maanden stil gestaan, maar dat merk ik tot vandaag de dag nog met een aantal kwaaltjes.

Dank jullie voor de info
De accu ligt er ook eigenlijk uit omdat ik denk dat mn sub m anders leegtrekt.
En voor diefstal ben ik niet zo bang, ik heb het barrel van de straat :).
Maar ik hoef me dus nergens zorgen over te maken als ik zo zie

Goku106 zei:
Bij handelaars staan die auto's toch ook gewoon maanden stil? ...

Daar staan echt wel acculaders op. Ook al is het maar eens per twee weken. Er komen natuurlijk genoeg kijkers even met de audio en navi spelen. En er wordt ook echt wel eens wat verzet of proefgereden.

Afgezien van accu's vindt rubber het fijn 'gekneed' te worden. Maanden stilstaan is dus nooit echt goed voor banden, keerringen; riemen en ophangrubbers. 6 weken is geen punt maar elke winter maanden lang stilstaan geeft eerder scheurtjes.

Nico GTR zei:
Goku106 zei:

Er zijn auto's veelal met alarm die binnen 2 weken hun accu zover omlaag hebben gewerkt dat er niet genoeg vermogen meer in zit om de motor te starten.
Maar ik vind het ook geen fijn idee als ik 6 weken mijn auto niet zou gebruiken. Tuurlijk heeft die 3 maanden stil gestaan, maar dat merk ik tot vandaag de dag nog met een aantal kwaaltjes.

Ik heb een E46 gehad die ik nauwelijks gebruikte. Die trok de accu inderdaad in twee weken leeg door het alarm. Maar kwaaltjes van het stilstaan? Nee hoor. En hij stond regelmatig voor 3 maanden stil. Ik reed ongeveer 5000 km per jaar...

Het was nu 6 weken geleden dat ik m'n auto gestart had; hij sloeg aan alsof ik hem gisteren nog gebruikt had. Als de winter voorbij is durf ik hem wel langer in de parkeergarage te laten staan. In de winter pak ik de auto toch wel 1x per maand om even een rondje te rijden (zo'n 50 km meestal) zodat hij weer warm is geworden. Ik weet het, ik gebruik hem weinig, maar ik wil (nog?) niet zonder.

Terug
Bovenaan