revolution-nl zei:
Maar wat is het gemiddelde verbruik over de gebruiksperiode?
Het zou aardig zijn als er op AW door GTE rijders inzicht gegeven zou worden in het verbruik. Helaas, ook de verbruiksmonitor geeft dat inzicht niet. Waarschijnlijk is het euvel dat de GTE in Nederland voor het overgrote deel, zo niet allemaal worden bereden door mensen die niet de eigenaar zijn en een tankpas achter de zonneklep hebben zitten...
Maar goed. Het verbruik is natuurlijk zeer afhankelijk van rechtervoet, gebruik en stekkeren. Een indicatie van het
benzineverbruik geeft Spritmonitor. Gemeten werkelijk gemiddeld verbruik over minimaal 15000 km.:
Volkswagen GTE, 25 auto's: 4,05 l/100 km. = 1:24,7 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=6&minkm=15000&exactmodel=GTE&powerunit=2
Ter vergelijking maar even 2 andere populaire (?) stekkerauto's:
Mitsubishi Outlander PHEV, 60 auto's: 4,18 l/100 km. = 1:23,9 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/31-Mitsubishi/280-Outlander.html?fueltype=6&minkm=15000&powerunit=2
Toyota Prius Plug-in, 68 auto's: 3,43 l/100 km. = 1:29,2 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.html?fueltype=6&minkm=15000&powerunit=2
Travelcard Werkelijk verbruik https://www.werkelijkverbruik.nl/default.aspx geeft duidelijk ongunstiger verbruikscijfers (reden: leaserijders met tankpas van de baas?):
Golf GTE: 5,44 l/100 km. = 1:18,4
Mitsubishi Outlander PHEV: 6,21 l/100 km. = 1:16,1
Toyota Prius Plug-in: 4,36 l/100 km. = 1:22,9
Overigens is ook niet bekend en dus ook niet berekend hoeveel €€ aan kilowatts nodig waren om deze benzineverbruikscijfers te halen....
Frappant: Travelcard geeft voor de Prius Hybrid (die zonder stekker...) als praktijkverbruik 5,01 l/100 km. = 1:20 (Aspiration) en 5,29 l/100 km. = 1:18,9 voor de andere uitvoeringen. De "gewone" stekkerloze Prius 1.8 HSD is dus zelfs zuiniger dan de Golf GTE (en Mitsubishi Outlander PHEV) met stekker....