Seat Ibiza | Nieuw: facelift 2024

Het is voor de ontwerpers blijkbaar opnieuw lastig geweest om de portiergreep van de voor- en achterportieren met elkaar in lijn te brengen. Maar het is al heel wat dat ze geen hoek meer maken ten opzichte van elkaar.

Ik vind die achterkant zo lelijk. Bijna identiek aan de Polo met die lelijke vierkante achterlichten en die rare verticale lijnen.

Ik vind het voor een nieuw model er al behoorlijk gedateerd uit zien als je de Ibiza naast de nieuwe Clio zet.
Desondanks vind ik het een leuke auto om te zien.

revolution-nl zei:
Ik vind het voor een nieuw model er al behoorlijk gedateerd uit zien als je de Ibiza naast de nieuwe Clio zet.
Dat is bij elke auto uit de Volkswagen groep. Op het moment van introductie oogt ie niet bijzonder, maar dat betekent ook dat ie tijdloos is en dat is goed voor de restwaarde. Lastige afweging als fabrikant lijkt me.

seat-ibiza-2017-tsi-8.jpg

seat-ibiza-2017-tsi-9.jpg

seat-ibiza-2017-tsi-5.jpg

seat-ibiza-2017-tsi-2.jpg

seat-ibiza-2017-tsi-3.jpg

seat-ibiza-2017-tsi-4.jpg

seat-ibiza-2017-tsi-7.jpg

24752.jpg

24746.jpg

24743.jpg

24753.jpg

Nederlandstalige rij-impressies:
https://www.autofans.be/rijtesten/hatchback/37359-rij-impressie-seat-ibiza-10-tsi-2017
https://www.autozine.nl/text/1496.html
https://autovandaag.nl/autotest/13442/seat-ibiza-krijgt-primeur-nieuw-platform-met-video/
https://www.autogids.be/autotests/eerste-test/seat-ibiza-2017.html
https://ww2.autoscout24.be/nl-be/test/seat-ibiza/jeugdidool/44434/550324/
https://www.topgear.nl/autotest/nieuwe-seat-ibiza-15-tsi-fr-1e-test-2017/
https://www.vroom.be/nl/autotest/eerste-test-seat-ibiza-2017

Barri zei:
revolution-nl zei:
Dat is bij elke auto uit de Volkswagen groep. Op het moment van introductie oogt ie niet bijzonder, maar dat betekent ook dat ie tijdloos is en dat is goed voor de restwaarde. Lastige afweging als fabrikant lijkt me.

Tsja, bij de Clio is dat dus blijkbaar wel gelukt. In z'n segment aardig bijzonder, en vaak mooi gevonden, en daarnaast dus ook tijdloos gebleken.

Roder zei:
Barri zei:
revolution-nl zei:

Tsja, bij de Clio is dat dus blijkbaar wel gelukt. In z'n segment aardig bijzonder, en vaak mooi gevonden, en daarnaast dus ook tijdloos gebleken.

En juist de Clio vond ik bij introductie erg op een Seat lijken van de achterzijde.

Deze nieuwe Ibiza vind ik erg leuk!

Roder zei:
Barri zei:
revolution-nl zei:

Waaruit gebleken, je glazen bol?
Ding ziet er over tien jaar hartstikke verouderd uit, als er allerlei nieuwe designtrends zijn. Want daar hangt 'ie nu van aan elkaar. Zolang die hip zijn, ziet die auto er prima uit. Auto's als de 407 en Laguna III hebben daar net zo last van.

Levertijden zijn ook opeens ontploft, zou mijn FR in Augustus krijgen, wordt nu opeens December.

Als ik geen vervangend vervoer krijg voor de tussentijd dan ga ik hem annuleren.

Net even langs de dealer geweest, stond een Ibiza FR in Desire Red, zoals ik hem besteld had.

redfr01.jpg

redfr02.jpg

redfr03.jpg

Blijf het jammer vinden dat ze niet de echte uitlaat op z'n minst door de linker sieruitlaat hebben gedaan.

Beide had ik niet verwacht bij een 1.0 TSI maar goed, zal dan bij de 1.5 TSI ook wel beide nep zijn.

Moet zeggen dat Desire Red erg moeilijk te fotograferen is, komt altijd anders uit, maar in het echt heel tof!

Damianw26 zei:
Echt een schitterende auto in die kleur en uitvoering:eek:

Ben alleen niet zo weg van die "machined" velgen, alsof er een stuk afgeslepen is, dat ruwe metaal zichbaar met zwart.

Bij geen enkel merk vind ik dat mooi trouwens, je ziet 't overal. De standaard velgen vind ik veel mooier.

260b1bb724651a502c8977044a5ab05dd5b7a825.jpg

Benieuwd of ik die combi ooit nog eens ga zien, de 17" onder een rode.

Mach1 zei:
Desire Red is echt de kleur voor de nieuwe Ibiza, erg fraai!

Wel jammer, heb naast deze FR in alle showrooms alleen nog maar witte en grijze Style uitvoeringen gezien.

Ze weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten verzinnen op achterbumpers.. zoals die enorme nepgaten bij de Civic, chromen 'uitlaten' bij Mercedes en nu weer dit. Gelukkig blijft er een lekker strak en stoer bakkie over. Ik krijg trouwens het idee dat er maar 1 ontwerper is voor Audi, VW, Skoda en Seat; ze volgen allemaal hetzelfde recept met nog strakkere en diepere lijnen

Bird Nerd zei:
Ze weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten verzinnen op achterbumpers.. zoals die enorme nepgaten bij de Civic, chromen 'uitlaten' bij Mercedes en nu weer dit. Gelukkig blijft er een lekker strak en stoer bakkie over. Ik krijg trouwens het idee dat er maar 1 ontwerper is voor Audi, VW, Skoda en Seat; ze volgen allemaal hetzelfde recept met nog strakkere en diepere lijnen

Mooi toch, ik zie VAG gewoon als 1 groot merk met verschillende modellen.

Ik weet niet wat het is met Bird Nerd, maar volgens mij drinkt ie azijn voordat ie iets op het forum gaat posten...

Afgelopen weekend een zwarte gezien.

Volgens dealer wel een Xcellence, maar heel kaal, handmatige airco, kleine radio, halogeen.

Staat ook heel hoog, maar dat komt omdat het geen FR is (scheelt 15mm) en velgen zijn ook niet mijn smaak.

image_1.jpg

image_6.jpg

Kan je toch zien dat die auto wel schreeuwt om een leuke uitvoering, FR en fel kleurtje (vind ik dan).

https://www.broekhuis.nl/seat/auto/seat-ibiza-10-tsi-excellence-2017/911928991/

Ik heb hem vorige week besteld in Desire Red, FR-uitvoering.
De intorductiefoto's spraken mij erg aan, vandaar dat ik voor deze kleur- en uitvoeringscombi ben gegaan.
Lekker dik met Business Intense-pakket en de (behalve panodak) de hele reutemeteut erop besteld.
Nu wachten tot januari 2018...o_O
Tot die tijd rij ik nog lekker rond in mijn huidige Leon 5F TSI.
Ook geen straf;)

Ik krijg dezelfde. Maar dan wel met panodak en 1.5. Alle opties op trekhaak en rode remklauwen na. Vond die rode remklauwen eruit zien alsof ze zelf gespoten waren. Heb hem eind september besteld maar wordt wel begin februari volgens de dealer. Krijg weinig inzicht in de exacte levertijden. Zijn er hier al mensen die hem hebben, en zoja, hoelang was de levertijd?

Ik afgelopen week ook eentje! Wel een standaard model, zonder led en erg hoog op zijn poten. En dealerstickers op de zijkanten. Nee, een kale kan me ook niet bekoren. In fr trim is ie gewoon het leukst.

Eens.

Zag dat er hier in t dorp ook een staat. Mooie kleur in desire red. Maar helaas zo’n standaard hok. Geen porum..

De Cupra Ibiza ofwel de Seat Ibiza Cupra die niet meer zo mag heten (Seat staat nu immers als een huis o_O):
https://www.autoexpress.co.uk/102722/new-cupra-ibiza-revealed-pictures
https://www.autokopen.nl/autonieuws/2018/februari/44389-ateca-is-eerste-zelfstandige-cupra-model

cupra-ibiza-concept-293815-800.jpg

cupra-ibiza-concept-293813-800.jpg

cupra-ibiza-concept-293814-800.jpg

1cupraibiza.jpg

2cupraibiza.jpg

Ik vind het er al met al eigenlijk nogal aftermarket uitzien, vooral vanwege die velgen en goedkoop ogende logootjes. Alsof het bedacht is door iemand in Kanaleneiland in plaats van een serieuze fabrikant.

En waarom Cupra ineens een eigen merk moet worden snap ik vooralsnog niet. Relatief onbekend naampje van een van de kleinere VAG-merken, wat voegt het toe om daar een opzichzelf staand label van te maken? Veel meer dan een snelle Ibiza en Leon zullen ze ook niet kunnen aanbieden, of ze moeten ineens ook met een Mii-versie van de Up GTI willen komen...

Edit: toen had ik die Ateca nog niet gezien. Men gaat dus waarschijnlijk diverse bestaande krachtige blokken in zo'n beetje alle modellen lepelen, ongeacht of dat logisch of relevant is. Grappig, maar kan dat niet gewoon onder de naam Seat? Maken ze dat sportieve imago dat dat merk hoegenaamd moest gaan voeren ook een beetje waar.

Update:

SEAT%20Ibiza%20facelift.jpg

SEAT%20Ibiza%20facelift-2.jpg

SEAT%20Ibiza%20facelift-3.jpg

Bron: https://www.autoexpress.co.uk/seat/ibiza/354666/new-2021-seat-ibiza-facelift-arrives-styling-and-tech-updates

Ibiza staat voortaan in 'handschrift' achterop, LED-koplampen zijn voortaan standaard - het mag geen naam hebben. Het dashboard is echter compleet nieuw: de hoekige vormen zijn vervangen door veel rondere vormen en de infotainment-schermen zijn uiteraard groter geworden. Verder levert de meest krachtige 1.0 TSI voortaan 110 pk, 5 pk minder dan voorheen.

Ronde ventilatieroosters, meer verschillend zie ik eigenlijk niet.
In die kleur als FR nog steeds een fraai ding.

Die Cupra Ibiza, is die wel op de markt verschenen eigenlijk?

De oude middenconsole is toch veel hoekiger? Het scherm is omhoog verhuisd en alles daaronder dus ook gewijzigd.

Barri zei:

Dat zat ik ook te denken toen ik dit topic opende. Het antwoord is dus nee, de destijds getoonde Cupra was een 'show car':

This is the Cupra Ibiza, a potential rival for the Ford Fiesta ST and potentially a key component of SEAT’s bid to build its performance division into a brand in its own right.

Shown at the official Cupra launch event, the Cupra Ibiza is ostensibly just a show car for now; SEAT’s management say they want to gauge reaction to the car from customers and dealers before committing it to production. However, Auto Express understands that only a strong negative response is likely to halt the hot Ibiza’s development process - and that it will also be joined in the line-up by a Cupra Arona.

Barri zei:

Nope: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/cupra-ibiza-is-van-de-baan/ Nog steeds vind ik het bestaan van dit submerk en de toegepaste huiskleuren belachelijk, maar op een Ibiza zou ik het (itt die crossovers) in ieder geval wat logischer vinden.

Gek eigenlijk dat die Cupra Ibiza er nooit is gekomen. Daar is het dacht ik allemaal mee begonnen in de jaren ‘90, met de Seat Ibiza Cupra?

Gelukkig is de 1.5 TSI ook te chippen naar 190pk ;)

De oude middenconsole is toch veel hoekiger? Het scherm is omhoog verhuisd en alles daaronder dus ook gewijzigd.
Oja, inderdaad! Hm, niet echt een verbetering wat mij betreft maar wellicht ben ik ouderwets ;)

AutoWeek | Prijzen vernieuwde Seat Ibiza bekend - Instappen vanaf net geen 22 mille

De Nederlandse prijzen van de gefacelifte Seat Ibiza zijn bekend. Die heeft een vanafprijs van € 21.850. De eerste exemplaren worden al in juli geleverd.

In april dit jaar gaf Seat de inmiddels vier jaar oude Ibiza een facelift. De vernieuwde Spanjaard heeft zijn modelnaam centraal achterop de achterklep, uitgeschreven in het zwierige lettertype dat we kennen van de Tarraco en Leon. Daarnaast heeft elke Ibiza voortaan led-koplampen. De uiterlijke aanpassingen zijn wellicht niet direct evident, maar het herziene binnenste is dat wel. De jongste Ibiza heeft namelijk een geheel nieuw dashboard dat volgens de Spanjaarden voor een groot deel is opgebouwd uit zogeheten soft touch-materialen. Wie in de markt is voor de gefacelifte Ibiza, moet rekenen op een voorlopige vanafprijs van minimaal € 21.850.

oor dat bedrag drukt Seat je de sleutels van de Ibiza met 95 pk sterke 1.0 TSI in handen, uitgerust met een handbak en uitgevoerd als Style. Voor € 22.150 rijd je de Style Business Intense-uitvoering met dezelfde motorisering. Omstreeks augustus breidt Seat de prijslijst naar onderen toe uit met de 80 pk sterke turboloze 1.0 MPI. Die in Reference-trim uitgedoste Ibiza levert natuurlijk een lagere vanafprijs op.

De 95 pk 1.0 TSI is ook verkrijgbaar als de sportiever aangeklede FR. De vanafprijs van de Ibiza 1.0 TSI FR is vastgesteld op € 24.850. Daarboven staan de FR Business Intense- en FR Plus-smaken die voor achtereenvolgens € 25.250 en € 26.300 van eigenaar wisselen. De topmotorisering is de 110 pk 1.0 TSI, die altijd aan een DSG-automaat met zeven versnellingen is gekoppeld. Ook deze krachtbron is te combineren met de uitvoeringen FR, FR Business Intense en FR Plus, die respectievelijk € 28.700, € 29.100 en € 30.150 kosten.

Uitrusting Seat Ibiza
De later dit jaar te verschijnen Ibiza Reference heeft een mediasysteem met een 8,25-inch aanraakscherm en heeft onder meer cruisecontrol standaard. De Style voegt daar onder meer 15-inch lichtmetaal, over twee zones gescheiden klimaatregeling, MirrorLink en Apple CarPlay-connectiviteit, parkeersensoren achter en elektrisch verstelbare buitenspiegels aan toe. De Style Business Intense gaat daar overheen met een 9,2-inch multimediasysteem met navigatie, het Virtual Cockpit geheten digitale instrumentarium, parkeersensoren voor en verwarmbare voorstoelen. Kies je de sportiever uitgedoste FR-uitvoering, dan profiteer je net als in de Style Business Intense van parkeersensoren voor en achter. Daarnaast heeft de FR roodkleurige én verlichte ventlilatieroosters, sportstoelen, 17-inch lichtmetaal, mistlampen, zwarte zijspiegelkappen en Seat Drive Profile. De FR Business Intense voegt daaraan het 9,2-inch infotainmentsysteem, Virtual Cockpit, suède-look-bekleding, een uitgebreid pakket veiligheidssystemen waaronder Traffic Jam Assist, een achteruitrijcamera en verwarmbare voorstoelen toe. De FR Plus gaat daar op zijn beurt overheen met een panoramadak, Side Assist, Keyless Entry en een inductielader voor je telefoon.

29433.jpg

Zeldzaam mooi profiel anno 2021:

29423.jpg

29432.jpg

29426.jpg

29427.jpg

Rijtest: https://www.autozine.nl/seat/ibiza/10-ecotsi-fr-business-intense/autotest

Ik ben er wel uit, dit is met afstand de mooiste B-segmenter. Zo in deze kleur helemaal prima, alleen de velgen vind ik niet zo mooi.

Terug
Bovenaan