Blue&Me Fiat Grande Punto Dynamic 2007

Guest
Goedemiddag allen,

Ik heb afgelopen zaterdag deze Fiat Grande Punto gekocht https://www.autotrader.nl/auto/fiat-punto/2007/mijdrecht/7qvkc/fiat-punto-14-dynamic-5-drs-ecc-cruise-control/

Nu kwam ik bij het doorzoeken van de auto een USB ingang tegen in het dashboard kastje. De verkoper bij de betreffende dealer kon mij hier niets over vertellen, maar heeft zelf wel even zijn telefoon er op aan gesloten waarna de auto wel verbinding maakte met zijn telefoon (naam van telefoon verscheen op de dashboard computer). Echter, het lukte hem (nog) niet om muziek af te spelen.

Dus mijn vraag, is het bij deze Grande Punto mogelijk om mijn telefoon (iphone) aan te sluiten (ja dus) en vervolgens muziek af te spelen via Spotify?

Ik hoor dit graag van jullie, ook als er extra accessoires voor nodig zijn om dit werkend te krijgen.

Gefeliciteerd met je Punto!

Ik schat in dat je alleen MP3 van een USB stick/schijf kan afspelen. Vaak lukt het dan ook nog wel om MP3 van je telefoon af te spelen als die zich als 'mass storage device' kan voordoen, bij Iphones is dat denk ik niet zo, dat is een gokje.

Muziek van een telefoon via USB afspelen, zoals spotify of een andere stream/app heb ik nog nooit gezien. Muziek over Bluetooth was ook nog niet heel gangbaar in 2007.

Heb je geen 'aux' aansluiting, zo'n koptelefoon aansluiting zegmaar?

Het is wat bewerkelijk maar het is te doen, het scheelt je ook weer batterij verbruik en het het aan/afkoppelen van je telefoon:

Op je laptop/pc maak je een Spotify playlist, dit neem je op als 1 lange mp3 met de windows 'geluidsrecorder'. Dit kan je al op een usb stick zetten maar als je wil 'skippen' moet je de grote mp3 nog even door een 'splitter' programma halen, er zijn er diverse die dan op de stille momenten de MP3 in stukken hakken. Er zijn zelfs programma's die dan weer de mp3 kunnen herkennen en de juist title en artiest aan de mp3 naam voegen.

V0RQ zei:
Gefeliciteerd met je Punto!

Ik schat in dat je alleen MP3 van een USB stick/schijf kan afspelen. Vaak lukt het dan ook nog wel om MP3 van je telefoon af te spelen als die zich als 'mass storage device' kan voordoen, bij Iphones is dat denk ik niet zo, dat is een gokje.

Muziek van een telefoon via USB afspelen heb ik nog nooit gezien. Muziek over Bluetooth was ook nog niet heel gangbaar in 2007.

Heb je geen 'aux' aansluiting, zo'n koptelefoon aansluiting zegmaar?

Het is wat bewerkelijk maar het is te doen, het scheelt je ook weer batterij verbruik en het het aan/afkoppelen van je telefoon:

Op je laptop/pc maak je een Spotify playlist, dit neem je op als 1 lange mp3 met de windows 'geluidsrecorder'. Dit kan je al op een usb stick zetten maar als je wil 'skippen' moet je de grote mp3 nog even door een 'splitter' programma halen, er zijn er diverse die dan op de stille momenten de MP3 in stukken hakken. Er zijn zelfs programma's die dan weer de mp3 kunnen herkennen en de juist title en artiest aan de mp3 naam voegen.

Bedankt! Mede dankzij jullie tips uiteraard.

Lastig verhaal hoe je het zo uitlegt zeg. Ben helemaal niet thuis in dit soort dingen.
Aux-aansluiting zat er niet. Maar muziek van een telefoon afspelen via USB is toch niet zo'n heel raar verhaal?

Ok vergeet mijn tips ;)

Het is inderdaad wat vreemd omdat USB wel heel veel verschillende zaken kan verbinden, zoals speakers op je laptop, maar geen muziek van je telefoon naar autoradio.

Simpel gezegd zijn een smartphone, usbstick, -printer, -muis, -speaker, -webcam allemaal van het type 'slave' en kan je dus niet een slave (smartphone) aansluiten op een andere slave (speakers of 'slave autoradio' ).

Een PC of audioradio heeft dus bij mijn weten altijd een 'host poort' en die kan wel een slave aansturen, bijvoorbeeld de MP3 uitlezen van een smartphone).

Dat is een stukje duidelijk, haha.
Is het dan ook niet mogelijk om iets tussen de iphone en de usb-ingang van de fiat te plaatsen?

Omdat ik het nog nooit gezien heb en Apple een gesloten systeem gebruikt betekent niet dat het niet kan ; ) Probeer en vraag eens rond.

wiki Blue&me zei:
The system offered Bluetooth and USBconnectivity to mobile phones and personal media players although it did not supportA2DP. It also provided a hands-free system, allowing a user to control its features by voice commands, using speech technology fromNuance Communications.

Je kan er dus geen ruk mee ;) A2dp is muziek over bluetooth.. Niet getreurd dat is nou eenmaal een probleem in de automarkt. Wees blij dat je usb hebt, het opnemen van spotify is best eenvoudig als je het een keer hebt uitgepuzzeld. Misschien zijn er zelfs apps voor?

Op deze generatie Punto is het afspelen van muziek via zowel bluetooth als usb niet mogelijk. Bij latere versies van Blue&Me, die bijvoorbeeld in de Alfa Giulietta en Mito te vinden zijn, is dit wel mogelijk. Voor de Punto zijn er twee manieren om dit te omzeilen:

1. Een speciale adapter (Klik). Schrik niet van de prijs
2. Een Aux kabel monteren (Klik). Nadeel hiervan is dat de functionaliteit van het Blue&Me systeem komt te vervallen (dus handsfree bellen is niet meer mogelijk)

lala9292 zei:
Op deze generatie Punto is het afspelen van muziek via zowel bluetooth als usb niet mogelijk. Bij latere versies van Blue&Me, die bijvoorbeeld in de Alfa Giulietta en Mito te vinden zijn, is dit wel mogelijk. Voor de Punto zijn er twee manieren om dit te omzeilen:

2. Een Aux kabel monteren (Klik). Nadeel hiervan is dat de functionaliteit van het Blue&Me systeem komt te vervallen (dus handsfree bellen is niet meer mogelijk)

Goeie tip Lala!

Qua prijs vind ik optie 1 nog best meevallen, in verhouding met hoe vaak ik het ga gebruiken. Maar die adapter werkt dus 100%? Is gewoon inpluggen in de USB ingang, daar de iphone weer aan koppelen en dan spotify afspelen en genieten maar? En dan kan ik ook gewoon zappen tussen de nummers via mn stuur etc?

Handsfree bellen of sms laten oplezen is voor mij geen must. Het gaat mij echt puur om de muziek.

Ik denk niet dat Spotify zo gaat werken, hier staat meer beschreven over die adapter:

https://www.fiat-accessories.com/blue-and-me-adaptor-for-iphone-and-ipod

Ze zetten de itunes library om naar MP3 storage.

Maargoed wie ben ik? Je kan het natuurlijk proberen en eventueel weer terugsturen of gewoon met itunes gaan werken.

V0RQ zei:
Ik denk niet dat Spotify zo gaat werken, hier staat meer beschreven over die adapter:

https://www.fiat-accessories.com/blue-and-me-adaptor-for-iphone-and-ipod

Ze zetten de itunes library om naar MP3 storage.

Maargoed wie ben ik? Je kan het natuurlijk proberen en eventueel weer terugsturen of gewoon met itunes gaan werken.

Haha, je bent in ieder geval iemand die mij al flink geholpen heeft.

Dit staat op die website die je stuurde: With the Blue&Me media player adapter you can now utilise your iPhone or iPod without converting your music files to MP3
Dus zie nog niet echt waarom Spotify niet zou werken eerlijk gezegd.

Spotify is een gesloten systeem, ze willen immers weten hoevaak een nummer wordt gedraaid zodat de artiest ook een paar centjes krijgt. Dus ook als je via Spotify download (met het premium abonnement) moet je de app blijven gebruiken om de muziek af te spelen.

Die app snapt weer niet hoe geluid via USB en zo'n rare adapter naar buiten kan. Je kan die webshop een mailtje sturen, misschien weten ze het al of kunnen ze het even voor je proberen.

Ik zou lekker even wat zoeken naar "Spotify naar MP3" tooltjes, er zijn er diversen, makkelijk dan hoe ik het omschreef. Stick van 16GB vullen, elke maand even wat nieuwe hits erbij. Hoef je ook niet telkens je telefoon aan te sluiten in je auto.

V0RQ zei:
Spotify is een gesloten systeem, ze willen immers weten hoevaak een nummer wordt gedraaid zodat de artiest ook een paar centjes krijgt. Dus ook als je via Spotify download (met het premium abonnement) moet je de app blijven gebruiken om de muziek af te spelen.

Die app snapt weer niet hoe geluid via USB en zo'n rare adapter naar buiten kan. Je kan die webshop een mailtje sturen, misschien weten ze het al of kunnen ze het even voor je proberen.

Ik zou lekker even wat zoeken naar "Spotify naar MP3" tooltjes, er zijn er diversen, makkelijk dan hoe ik het omschreef. Stick van 16GB vullen, elke maand even wat nieuwe hits erbij. Hoef je ook niet telkens je telefoon aan te sluiten in je auto.

Zojuist langs de FIAT dealer bij ons in de buurt geweest, om even een Blue&Me adapter te lenen. Na het updaten van het Blue&Me systeem in mijn FIAT, heb ik dus gewoon Spotify werkend gekregen op mijn autoradio. En de knoppen op het stuur werken gewoon mee. Het kan dus wel, daar ben ik echt blij mee!

lala9292 zei:

Beste Lala9292
Ik heb optie 2 geprobeerd op mijn fiat grande punto uit 2008 met blue&me, het lijkt alleen niet te werken. Ik heb de radio eruit gehaald, aan de achterkant trof ik 'honinggraatjes' aan. Een lege blauwe, een lege groene en een gele waar draadjes uit komen. Deze lege blauwe heb ik vervangen door de blauwe aan het kabeltje die jij hebt gestuurd. Na op cd te drukken op de radio gaf deze aan no source available, het handsfree bellen deed het nog wel. Wat moet ik doen om wel een werkende auxkabel te krijgen? Alvast bedankt

Alex 5758157 zei:
Dat heb ik recentelijk met deze Bluetooth streaming module gedaan. De bediening van tracks (vorige/volgende) werkt ook op Spotify en er kan ook handsfree worden gebeld (carkit).
Wel moet je de radio eerst op cd-wisselaar poort zetten.
Wat moeten we hier mee? De TS is allang weer verdwenen

Epica, ik heb ook lang lopen zoeken en kwam op deze pagina, en denk dat er meerdere mensen zijn als ze googlen naar dit topic.
Interessante link 1ste (Klik) van lala9292 was al dood.
Na lang lopen zoeken heb ik de betreffende module gevonden, wat naar mijn mening een zeer interessante en goedkoope oplossing is. Wilde even delen met nieuwe bezoekers met hetzelfde probleem.

Ikzelf heb een Grande Punto uit 2007 gehad en ik heb een Yatour toen aangeschaft.
Dat kastje heb je tegenwoordig ook met bluetooth handsfree etc.

Het kastje sluit je aan op de originele radio, op de cd wisselaar stekker. En via je autoradio kan je dan onder de cd wisselaar bij je mobiel of usb stick.
Het grote voordeel hiervan is, dat het te bedienen is met je stuurbediening en het is werkelijk plug and play.

Terug
Bovenaan