Fuseekogels vervangen, hoe moet ik dat doen?HELP!

Little D

Net ingestapt
Hallo allemaal,
Het is tijdje weer geleden wat ik op forum geplaatst hebt. Ik zit met een probleem. Ik bracht toen mijn auto naar de garage voor uitlijnen. Maar de eigenaar heeft mij verteld dat beide fuseekogels kapot zijn. Dus hij kan nog niet uitgelijnd worden. Ik heb voor prijsopgave gevraagd. En het kost totaal 350euro wat ik schandalig te duur vindt. Ik heb zelf fuseekogels gekocht en probeer zelf te monteren. Maar ik heb de wiel eraf gehaald en bepaalde onderdelen losgemaakt. Ik kan die fuseekogel niet uit de draagarm demonteren. Wat moet ik nu doen? Is het erin geperst of gelast? Moet ik speciaal gereedschap voor hebben? Ik kan geen informatie op internet vinden over me auto. Wel hoe het moet gebeuren op youtube. Maar er zit geen ring of iets erop de fuseekogel als ik het goed zie. Help me!

Mazda 2 bouwjaar 2008. Ik ben bij Brezan automaterialen geweest en heb fuseekogels besteld van Delphi. Ik heb ook nog mijn kenteken doorgeven. Ze zouden dus niet kunnen weten of fuseekogel erin geperst is of gelast. Want als gelast zou zijn dan moet hele draagarm vervangen worden?

Ik zit even te kijken (in hetzelfde systeem als waar jij de fuseekogels gekocht hebt) en wat ik zo kan zien van de afbeelding van de complete draagarm is dat de kogels er geperst in zitten.

TC2184.BMP

Voor mij is de afbeelding zichtbaar.

Ik ging niet lopen kloten met een persen enzovoorts.. auto moet toch uitgelijnd worden, dus dan maar 2 frisse draagarmen erin; en je hebt weer een perfect rijdende auto. Zijn de voorste en achterste draagarmrubbers tenminste ook weer fris.

Ik zie een complete draagarm voor nog geen €42 op internet; van een merk waar ik ook regelmatig spul van monteer.
Weet niet wat je voor de losse kogels hebt betaald; maar ik wist het wel ;)

Ja hij lijkt er wel echt op. Maar is de draagarm niet weer verschillend per merk? Ik las ergens dat moderne auto's fuseekogel en draagarm 1 geheel is zeg maar. Ik weet niet zeker of geperst is of gelast bij mij huidige auto. Want je hebt wel gereedschap voor maar ik wil ook het gereedschap niet slopen.

Ik denk dat dat beter is wat je zegt. Hele draagarm vervangen omdat toch meer rubbers/lagers erin zitten. Voor de Delphi fuseekogels heb ik 45euro voor betaald.

Little Mouse zei:
Ja hij lijkt er wel echt op. Maar is de draagarm niet weer verschillend per merk? Ik las ergens dat moderne auto's fuseekogel en draagarm 1 geheel is zeg maar. Ik weet niet zeker of geperst is of gelast bij mij huidige auto. Want je hebt wel gereedschap voor maar ik wil ook het gereedschap niet slopen.

Ik heb de kogels en draagarmen voor jouw auto opgezocht.

Draagarm is inderdaad verschillend per merk en per type auto.

Daarom heb ik ook op Mazda 2 gezocht via deze website.

Delphi fuseekogels heb ik overigens nog nooit van gehoord! Ik wist dat ze zich bezig hielden met elektronica, ontstekingsdelen etc. Maar dat ze ook al dingen voor de wielophanging maakte is nieuw voor me :p

DutchCarManiac zei:
Delphi fuseekogels heb ik overigens nog nooit van gehoord! Ik wist dat ze zich bezig hielden met elektronica, ontstekingsdelen etc. Maar dat ze ook al dingen voor de wielophanging maakte is nieuw voor me :p

Stuurdelen, remdelen, sensoren.

Ivanov zei:
DutchCarManiac zei:

Stuurdelen, remdelen, sensoren.

Echt nog nooit van gehoord haha, wist dat ze zich met elektronica bezig hielden; en zo ook hun eigen OBD tool hebben.

Persoonlijk houd ik het toch het liefst bij MOOG met zulke dingen; en voor Jappanertjes Nipparts.

Ivanov zei:

Ja dat snap ik. Maar ik heb toch me twijfels erover wat nu onder mij huidige auto ligt, als ik niet eens fuseekogel met de beitel en hamer eruit kan slaan. Ik overweeg toch maar beter wat DutchCarManiac ook zegt hele draagarm vervangen. Dan is niet zo gedoe met persen. Alleen drie bouten demonteren en nieuwe draagarm monteren. Dan kan ik eindelijk na uitlijnen fijn de weg op zonder al die lawaai onder me door hobbels en kuilen. Ja Delphi maakt dat ook! :)Bedankt iedereen! Helemaal toppie.(y)

Little Mouse zei:
Ivanov zei:

Ja dat snap ik. Maar ik heb toch me twijfels erover wat nu onder mij huidige auto ligt, als ik niet eens fuseekogel met de beitel en hamer eruit kan slaan. Ik overweeg toch maar beter wat DutchCarManiac ook zegt hele draagarm vervangen. Dan is niet zo gedoe met persen. Alleen drie bouten demonteren en nieuwe draagarm monteren. Dan kan ik eindelijk na uitlijnen fijn de weg op zonder al die lawaai onder me door hobbels en kuilen. Ja Delphi maakt dat ook! :)Bedankt iedereen! Helemaal toppie.(y)

Wanneer je gewoon losse kogels hebt; welke je door middel van 3 boutjes uit de draagarm kunt verwijderen, zou ik gewoon enkel kogels vernieuwen.
Maar nu moet je jezelf een hoop extra werk gaan aandoen; wat je beter kunt besparen door te investeren in een complete arm, met bijkomend voordeel dat je ook de draagarmrubbers vernieuwd hebt. Want ook die zullen vroeg of laat eens op zijn; waardoor de auto alweer afgekeurd zal worden.

Ja je heb helemaal gelijk. Dat zat ik net toevallig ook te denken. Stel als ik alleen fuseekogel vervangt dan zou kunnen dat draagarm rubbers ook verslijten op den duur. Dus ook meer kosten. Hele goede advies van je. Ik ga nu op de website bekijken voor de draagarm.

Little Mouse zei:
Ja je heb helemaal gelijk. Dat zat ik net toevallig ook te denken. Stel als ik alleen fuseekogel vervangt dan zou kunnen dat draagarm rubbers ook verslijten op den duur. Dus ook meer kosten. Hele goede advies van je. Ik ga nu op de website bekijken voor de draagarm.

Waardering stel ik altijd op prijs (y)

Welke website als ik vragen mag?

Ik zou eerst eens kijken of ik de fuseekogels terug kan brengen; en het geld terug krijgt.
Als dat niet het geval is kun je beter de kogels ruilen voor een draagarm.

Mochten ze geen probleem hebben met geld terug geven; nam ik dat meteen aan, en bestelde ik 2 armen via carpartsdirect.

Graag gedaan. De website die jij mij gegeven hebt. Carpartsdirect.nl. Daar ben ik aan het kijken. Ik ga ook morgen eerst de onderdelen terug brengen. Hopelijk krijgt ik mijn geld terug. Zo niet dan kijk ik wat Brezan voor mij heeft liggen, zo wel dan bestel ik via website.

Geen idee hoe het kan dat ze zo goedkoop zijn.

Moest laatst een set remblokken (voren) hebben voor de Opel Astra van me vader.

Hij was zelf bij de automaterialenzaak in de buurt geweest, 85 euro.
Aangezien ik vaste klant bij ze ben krijg ik spul aan netto prijzen; dus belde ik eens op. 65 euro kon ik ze meekrijgen.

Dan te bedenken dat ik hetzelfde merk blokken via carpartsdirect voor €39 heb.
Dag erna geleverd; meteen de goede, dus monteren en weer vrolijk doorrijden voor een paar cent :)

Ik bestel nergens anders meer; tenzij ik het echt met spoed nodig heb, of er meerdere mogelijkheden zijn (als er bijvoorbeeld 3 maten remblokken mogelijk kunnen zijn ga ik niet via internet bestellen en vervolgens weer terug sturen).

Als je precies weet wat je nodig hebt is het internet ideaal. Als je dat niet weet of er zijn idd 5 verschillende types geleverd, dan gebruik je een fysieke winkel zoals brezan.

Ben toch benieuwd wat je niet los kreeg aan de fuseekogels.

Er bestaan meerdere soorten. Je hebt bijvoorbeeld geboute exemplaren (waarbij je altijd het oude materiaal moet hergebruiken ondanks dat er nieuw bij zit voor de bevestiging, aangezien het origineel gewoon beter is) en geperste. je krijgt ze er ook niet zomaar uit met een pers trouwens. Deze kogels zitten ook geborgd met een borgveer. Als je die niet verwijderd komt hij ook niet los.
Het leuke is, immitatie heeft vaak de verkeerde maat, waardoor ze te klein of juist te groot zijn.

Je hebt echter ook kogels die zich in de fusee bevinden. Dat werkt weer heel anders.
Bij bepaalde systemen kunnen de kogels zelfs niet verwijderd worden en moet het gehele onderdeel worden vervangen.

Buiten dat, 9 van de 10x weet een beginnende klusser niet hoe ze een fuseekogel los krijgen.
Kogel kan blijven doordraaien waardoor je de moer niet los krijgt. of de kogel zit vastgeroest en je krijgt hem dus niet uit zijn houder.

Heb even gekeken. Voor een mazda 2 is het perssysyeem gebruikt.
Als thuisklusser raad ik je aan om dan de volledige draagarm te vervangen, zoals DutchCarManiac al aangaf.
Als je dit soort kogels los wilt krijgen zul je de volledige draagarm moeten demonteren en bijvoorbeeld in een bankschroef de kogel eruit moeten persen. En dan kan het nog steeds zijn dat het geheel blijft vastzitten.

Reden dat het vervangen van die kogels bij de garage zo duur is. heeft puur met de tijd te maken die het kost om die kogels eruit te krijgen. het vervangen van volledige draagarmen is waarschijnlijk zelfs goedkoper bij de garage. Want het kost veel minder werk.

DutchCarManiac zei:

Aangezien ik vaste klant bij ze ben krijg ik spul aan netto prijzen; dus belde ik eens op. 65 euro kon ik ze meekrijgen.

Dag erna geleverd; meteen de goede, dus monteren en weer vrolijk doorrijden voor een paar cent :)

Ik bestel nergens anders meer; tenzij ik het echt met spoed nodig heb, of er meerdere mogelijkheden zijn (als er bijvoorbeeld 3 maten remblokken mogelijk kunnen zijn ga ik niet via internet bestellen en vervolgens weer terug sturen).

Zou kunnen zijn dat ze groot aantal onderdelen bestellen dat vandaar goedkoper kan.

Little Mouse zei:
DutchCarManiac zei:

Zou kunnen zijn dat ze groot aantal onderdelen bestellen dat vandaar goedkoper kan.

Ik vroeg het ze eens aan de telefoon; en toen zeiden ze dat het spul rechtstreeks vanuit Hongarije kwam, en ze daarom geen invoerrechten hoefden te betalen; wat de prijs drukt.

Lijkt me echter wel vreemd waarom ik me order dan al meteen een paar uur later in huis heb.. gaan die bestellingen per luchtpost ofzo?!

Pobresh zei:
Als je precies weet wat je nodig hebt is het internet ideaal. Als je dat niet weet of er zijn idd 5 verschillende types geleverd, dan gebruik je een fysieke winkel zoals brezan.

Ben toch benieuwd wat je niet los kreeg aan de fuseekogels.

Er bestaan meerdere soorten. Je hebt bijvoorbeeld geboute exemplaren (waarbij je altijd het oude materiaal moet hergebruiken ondanks dat er nieuw bij zit voor de bevestiging, aangezien het origineel gewoon beter is) en geperste. je krijgt ze er ook niet zomaar uit met een pers trouwens. Deze kogels zitten ook geborgd met een borgveer. Als je die niet verwijderd komt hij ook niet los.
Het leuke is, immitatie heeft vaak de verkeerde maat, waardoor ze te klein of juist te groot zijn.

Je hebt echter ook kogels die zich in de fusee bevinden. Dat werkt weer heel anders.
Bij bepaalde systemen kunnen de kogels zelfs niet verwijderd worden en moet het gehele onderdeel worden vervangen.

Buiten dat, 9 van de 10x weet een beginnende klusser niet hoe ze een fuseekogel los krijgen.
Kogel kan blijven doordraaien waardoor je de moer niet los krijgt. of de kogel zit vastgeroest en je krijgt hem dus niet uit zijn houder.

Heb even gekeken. Voor een mazda 2 is het perssysyeem gebruikt.
Als thuisklusser raad ik je aan om dan de volledige draagarm te vervangen, zoals DutchCarManiac al aangaf.
Als je dit soort kogels los wilt krijgen zul je de volledige draagarm moeten demonteren en bijvoorbeeld in een bankschroef de kogel eruit moeten persen. En dan kan het nog steeds zijn dat het geheel blijft vastzitten.

Reden dat het vervangen van die kogels bij de garage zo duur is. heeft puur met de tijd te maken die het kost om die kogels eruit te krijgen. het vervangen van volledige draagarmen is waarschijnlijk zelfs goedkoper bij de garage. Want het kost veel minder werk.

De reden wat ik niet loskrijgt bij fuseekogel: hij is al los van de remschijf gedeelte achter. Eenmaal dat de draagarm gezakt is. Heb ik gekeken of borgring op fuseekogel zit. Er zat niks op, daarna heb ik de rubber stofkap eraf gehaald bovenop de fuseekogel. Toen heb ik draagarm laten ondersteunen. Ik heb met beitel en hamer erop geslagen. Geen beweging erin te krijgen. Zelfs als ik onder de draagarm kijkt, zag ik dat de fuseekogel niet naar beneden gezakt is. Dus vandaar dacht ik misschien dat het vast gelast is. Maar ik heb toch alsnog besloten om alle 2 draagarms te vervangen zonder al dat gedoe. Ja dat begrijp ik! Bedankt voor je uitleg. Daar heb ik wat aan!(y)

DutchCarManiac zei:
Ik vroeg het ze eens aan de telefoon; en toen zeiden ze dat het spul rechtstreeks vanuit Hongarije kwam, en ze daarom geen invoerrechten hoefden te betalen; wat de prijs drukt. Lijkt me echter wel vreemd waarom ik me order dan al meteen een paar uur later in huis heb.. gaan die bestellingen per luchtpost ofzo?!

Ja dat zou ook goed kunnen! Importeren is ook goedkoper geworden.
Het is bizar, maar het lijkt mij soms wel mogelijk om zo snel over te laten vliegen.
Niet binnen paar uren maar ongeveer binnen 1 of 3 dagen. Vroeger duurde transport altijd erg lang,
soms weken of zelfs meer dan een maand. Of misschien hadden ze al op voorraad liggen.

Little Mouse zei:
Graag gedaan. De website die jij mij gegeven hebt. Carpartsdirect.nl. Daar ben ik aan het kijken. Ik ga ook morgen eerst de onderdelen terug brengen. Hopelijk krijgt ik mijn geld terug. Zo niet dan kijk ik wat Brezan voor mij heeft liggen, zo wel dan bestel ik via website.

Ja, onderdelen kunnen binnen 14 dagen retour, met aankoopbon en uiteraard in een nette verpakking zodat ze weer te verkopen zijn. Je krijgt dan gewoon je geld terug, niet iets van een waardebon.

Ivanov zei:
Ja, onderdelen kunnen binnen 14 dagen retour, met aankoopbon en uiteraard in een nette verpakking zodat ze weer te verkopen zijn. Je krijgt dan gewoon je geld terug, niet iets van een waardebon.

Okee mooi zo! Daar ben ik blij om te horen. :)

Little Mouse zei:
De reden wat ik niet loskrijgt bij fuseekogel: hij is al los van de remschijf gedeelte achter. Eenmaal dat de draagarm gezakt is. Heb ik gekeken of borgring op fuseekogel zit. Er zat niks op, daarna heb ik de rubber stofkap eraf gehaald bovenop de fuseekogel. Toen heb ik draagarm laten ondersteunen. Ik heb met beitel en hamer erop geslagen. Geen beweging erin te krijgen. Zelfs als ik onder de draagarm kijkt, zag ik dat de fuseekogel niet naar beneden gezakt is. Dus vandaar dacht ik misschien dat het vast gelast is.

Nee dit spul zit geperst. Krijg je alleen beweging in als je hem recht naar onderen slaat en als dat al lukt ben je nog maar halfverwege. Want hoe krijg je de nieuwe er op dezelfde manier weer in ;)
Zelfs met een luchthamer krijg je die dingen er maar met moeite uit.

En die borgring zit er normaal gezien altijd. Stukje veiligheid dattie er ook nooit in de loop der jaren uit zou kunnen trillen.

Afgezien van dat: slaan op een fuseekogel op een draagarm die ondersteund is: ook nog kans dat je je draagarm krom slaat. aangezien dat materiaal nogal zwak is ten opzichte van die persverbinding in principe.

Pobresh zei:
Nee dit spul zit geperst. Krijg je alleen beweging in als je hem recht naar onderen slaat en als dat al lukt ben je nog maar halfverwege. Want hoe krijg je de nieuwe er op dezelfde manier weer in ;)
Zelfs met een luchthamer krijg je die dingen er maar met moeite uit.

En die borgring zit er normaal gezien altijd. Stukje veiligheid dattie er ook nooit in de loop der jaren uit zou kunnen trillen.

Afgezien van dat: slaan op een fuseekogel op een draagarm die ondersteund is: ook nog kans dat je je draagarm krom slaat. aangezien dat materiaal nogal zwak is ten opzichte van die persverbinding in principe.

Aha ik begrijp het. Ik zag op internet deze gereedschap.
WT-4018_Fuseekogel_demontage_set_Mercedes_1.jpg

Normaal zitten ook bussen erbij. Maar ik ga niet geld uitgeven voor zo'n gereedschap wat je 1 keer gebruikt.
Nou die borgring zal wel echt goed verborgen zijn dan. Ik had foto moet maken. Ben ik helaas vergeten. Maar dat doe ik ander keer.
Wanneer nieuwe draagarmen eronder gemonteerd worden.

Als ik heel eerlijk ben heb ik nog nooit gezien dat een fuseekogel met een veer geborgd wordt. Ik zie ze meestal met een moer boven het fuseestuk vastgezet worden.

Fuseekogel-vervangen1.png

En zo zie je maar weer dat je altijd wat bijleert. Ze bestaan wel degelijk. Nooit geweten.

Boppie zei:
Als ik heel eerlijk ben heb ik nog nooit gezien dat een fuseekogel met een veer geborgd wordt. Ik zie ze meestal met een moer boven het fuseestuk vastgezet worden.

Fuseekogel-vervangen1.png

En zo zie je maar weer dat je altijd wat bijleert. Ze bestaan wel degelijk. Nooit geweten.

Gaat ook niet om die borging. Maar om de borging van de fuseekogel in de draagarm. Dit zie je alleen bij pers-fuseekogels. Maar ook lang niet altijd (de exemplaren waarbij de kogel naar beneden moet worden geperst zijn altijd geborgd)
Geen veer maar eenzelfde soort borgklem als bijvoorbeeld voor wiellagers wordt gebruikt.

Ja dat gereedschap is inderdaad niet goedkoop. net zoals een werkplaatspers bijvoorbeeld (daar heb je uiteindelijk meer aan)

Pobresh zei:
(..)

Ja dat gereedschap is inderdaad niet goedkoop. net zoals een werkplaatspers bijvoorbeeld (daar heb je uiteindelijk meer aan)

Voorbeeld (tafelmodel) ;)

werkplaatspers.jpg

Kopen? https://www.toolshop.nl/werkplaatspersen/omega-werkplaatspers/17012

Durashift zei:
Pobresh zei:
(..)

Kopen? https://www.toolshop.nl/werkplaatspersen/omega-werkplaatspers/17012

https://www.hbm-machines.com/producten/werkplaatsinrichting/werkplaatspersen-en-raamwerkpersen/hydraulische-raamwerkpersen
Kan goedkoper ;)

Ja, het zal wel zoektocht zijn naar die borgring!o_O Haha.
Oh mij god, wat moet ik nou met zo'n enorme pers machine als ik garage niet voor hebt. Hahaha, ideeën zijn altijd welkom.
Ik heb in ieder geval 2 draagarmen besteld vandaag op carpartsdirect.nl. Ik ben benieuwd wanneer ze binnen zijn. Kan ik weer aan de slag ermee!

Hopelijk toch wel een linkse en een rechtse draagarm..?

Bij een fuseekogel maakt het niet uit; maar een draagarm kun je niet uitwisselen!

DutchCarManiac zei:
Hopelijk toch wel een linkse en een rechtse draagarm..?

Bij een fuseekogel maakt het niet uit; maar een draagarm kun je niet uitwisselen!

Bij mijn auto is het juist andersom ;)
Blikdeel is gelijk, fuseekogel heeft een lichte offset, maar dat is een met boutverbinding.

Little Mouse zei:
Ja, het zal wel zoektocht zijn naar die borgring!o_O Haha.
Oh mij god, wat moet ik nou met zo'n enorme pers machine als ik garage niet voor hebt. Hahaha, ideeën zijn altijd welkom.
Ik heb in ieder geval 2 draagarmen besteld vandaag op carpartsdirect.nl. Ik ben benieuwd wanneer ze binnen zijn. Kan ik weer aan de slag ermee!

En nou maar afwachten of er fusees in die bestelde draagarmen zitten...

Hallo jongens!
Ik heb de bestelling helaas geannuleerd wegens veelste late aflevering. Word pas over 4 weken geleverd.
Ik kan daar niet langer op wachten. Ik bestel rechts en linkse draagarm ergens anders. Hahaha grapjas Janneman.
Natuurlijk motten ze d'r op zitten hoor!:)

Hoi jongens,
Ik heb linkse draagarm binnen gekregen via dutchcarparts.nl. Andere rechtse draagarm komt over een week of 2 binnen.
Hij zag er echt goed uit en compleet natuurlijk. Ik heb oude draagarm na trekken, duwen en slaan toch eruit gekregen.
Fuseekogel had ik eerder al los gehad. Dus dat was wel makkelijk om eruit te halen. Ik wilde foto's toevoegen maar kan niet als bestand maar alleen als link. Ik had ook nieuwe assteunen en autokrik gekocht zodat ik veiliger kon werken. Maar na ongeveer 2uurtjes werk was ik al klaar. Ik hoor geen gebonk meer. Uitlijnen doe ik pas als andere draagarm ook vernieuwd word. Tot zover,,
N4903036.jpg

N4913036.jpg

Terug
Bovenaan