Ratel/tik uit versnellingsbak in zijn vrij

swa100

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Zoals jullie in de titel kunnen zien heb ik last van een ratel in mijn versnellingsbak bij een warme motor wanneer de motor in zijn vrij stationair draait. Bij een koude motor is het niet te horen. Ook tijdens het rijden merk/hoor ik niets, de bak schakelt als een zonnetje.

Vorig jaar augustus is de complete koppelingsset vervangen, dus de druklager zal het niet zijn. Deze lijkt me trouwens ook niet afhankelijk van de motor temperatuur, toch?

Het is dus puur te horen in zijn vrij, stationair en met een warme motor. Ik voel verder ook geen trillingen in het koppelingspedaal of iets dergelijks.

Wat denken jullie dat dit kan zijn?

Groet,

swa100

Het lijkt toch wel veel op het druklager.
Wat gebeurt er met het geluid als je de koppeling half intrapt (dan wordt het druklager anders belast maar blijven de assen in de bak meedraaien)?

Janneman zei:
Het lijkt toch wel veel op het druklager.
Wat gebeurt er met het geluid als je de koppeling half intrapt (dan wordt het druklager anders belast maar blijven de assen in de bak meedraaien)?

Het geluid verdwijnt bij ongeveer half ingetrapt koppelingspedaal. Als je hem in zijn 1 zet en de koppeling op laat komen om weg te rijden hoor je niks.. Geen jankend geluid oid, wat je vaak hoort bij een druklager.

Een druklager hoor je niet alleen bij een warme motor, toch? Dat vind ik namelijk zo raar hieraan

Begin aub eens met het type auto.

Is het een VAG product uit +/- 2003-2009? Met een zgn. 02T versnellingsbak?

Een druklager dat je pas hoort als de boel warm wordt komt vaker voor.
Dat het geluid verdwijnt als je de koppeling een stukje intrapt wijst wel heel erg richting druklager.

Bij een standaard koppelingsset zit de koppelingsplaat en de drukgroep. Niet het druklager. Weet je zeker dat die vorig jaar wel vervangen is?

Voor zover mijn geheugen reikt heb ik altijd in auto's gereden (nieuw en tweedehands) die een rateltje lieten horen bij de door TS genoemde omstandigheden. Ik ben inmiddels een half miljoen kilometers verder en ik rij vrolijk verder. Het zal er wel bij horen denk ik dan maar. Niks aan het handje. Behalve een paar extreme gevallen met Volkswagen modellen (wie anders) waar ernstige schade bij kon ontstaan omdat de koppelingsplaten los lieten hoor ik nooit dat dit "rateltje" een onheilspellend probleem betreft. Ik zou mer er niet druk over maken. Maar dat is mijn mening.

Een druklager doet alleen wat met ingetrapte koppeling. Dit is fundementeel anders. Want je hoort nu is dat het geluid verswijnt wanneer je de koppeling intrapt. Dat duidt erop dat er waarschijnlijk wat speling zit op de prise as (de as die de versnellingsbak ingaat) en dat is hoorbaar wanneer de bak meedraait in zijn vrij. Is geen ramp en kan nog heel lang goed gaan.

Hallo swa100,

Hoe is het een paar jaar later met de auto afgelopen? Koppeling of versnellingsbak geklapt of alles heel gebleven? Groet John

Terug
Bovenaan