Schade gereden tegen andere auto :(

Wat vind je redelijk aan kosten?

• Totaal aantal stemmers
    70
  • Opiniepeiling gesloten .

Cap

Net ingestapt
Tijdens het achteruitrijden in een straat, heb ik een andere auto geraakt, een zwarte Audi A6 uit 2005 (in een gebied waar advocaten etc werken).
De auto stond voor bijna 1/3 deel op de weg geparkeerd, buiten de belijning van de parkeerplaats. Niet dat het mijn schuld niet is, ik had de auto moeten zien, maar als de auto netjes in het vak had gestaan, dan had ik de auto niet geraakt.

Aan mijn eigen auto is niet meer dan een schrammetje te zien, maar de Audi heeft wel een deuk.

Ik heb eerder wel eens schade via de verzekeraar laten lopen, die verzekeraar raadde een bepaald bedrijf aan. Ik heb het vermoeden dat ze daardoor samen (verzekeraar+schade bedrijf) meer geld kunnen halen bij de verzekerde. Ik laat het bij voorkeur niet klakkeloos via een verzekeraar gaan.

Ik heb op de Audi een briefje achtergelaten met mijn telefoonnummer.

Wat vinden jullie redelijke reparatiekosten?

Fotos:

De auto stond voor bijna 1/3 deel op de weg geparkeerd, buiten de belijning van de parkeerplaats. Niet dat het mijn schuld niet is, ik had de auto moeten zien, maar als de auto netjes in het vak had gestaan, dan had ik de auto niet geraakt.

dan heb je hem nog op een rare plaats geraakt, zeker voor een inparkeer actie.

Meer dan €1000. Er komt ook nog vervangend vervoer bij en het moet echt netjes met loonbelasting en een veilige spuitcabine. Paneel vervangen. Zaken (de)monteren. Naastgelegen delen ook meespuiten voor kleurverschil.

Kan wel eens een dure schade zijn, lastig punt met vouw, vervelende kleur ivm kleurschil en dan nog hopen dat motorkap, bumper, koplamp en wat daar evt achter zit niet beschadigd is. Velg heeft ook schade opgelopen of lijkt dat zo? Incl uren denk ik dat je wel eens te weinig opties in je peiling kan hebben...

Carfanatic zei:
dan heb je hem nog op een rare plaats geraakt, zeker voor een inparkeer actie.
Ik reed met de rechter achterkant van mijn auto achter uit tegen zijn/haar linker voorkant. Dit was de situatie: de straat maakt een bocht naar links aan het einde (dit is de andere kant dan zichtbaar op de foto). Toen ik de hoek om was zag ik dat alle parkeerplaatsen waren afgezet met omheiningen, dus ik reed achterwaard de bocht om en vervolgens recht naar achteren in de straat waar de Audi staat. Ik keek waarschijnlijk te veel in mijn binnenspiegel, en te weinig in mijn rechter buitenspiegel, waardoor ik de uitstekende Audi niet door had. Mijn fout.

R-W zei:
lastig punt met vouw, vervelende kleur ivm kleurschil en dan nog hopen dat motorkap, bumper, koplamp en wat daar evt achter zit niet beschadigd is. Velg heeft ook schade opgelopen of lijkt dat zo? Incl uren denk ik dat je wel eens te weinig opties in je peiling kan hebben...
De motorkap is onbeschadigd. De bumperplaat, die onder de deuk zit, heeft één of enkele *kleine* schrammetjes. De velg en koplamp zijn onbeschadigd.
Ik zat als het ware grofweg 4cm te dicht op de auto, nog buiten de koplamp. Het gaat dus eigenlijk vooral om die deuk, op die lastige vouw.

Lelijk deukje, was het een zacht tikje? Als ze gaan uitdeuken kan het meevallen. Wordt het een nieuw scherm dan ga je snel over de €1000,- heen.

Wat is redelijk.....ik verwacht ruim boven de 1000 euro dit. Mijn moeder had ook recentelijk een schade door iemand anders. Dat was 1 nieuw kunstof bumper paneeltje, ophangpunt vervangen van het paneeltje (kan hier ook) en wat spuit en polijstwerk. Uiteindelijke kosten, net over de 1900 euro. Mede ook doordat het een lastige kleur blauw is en het een zeer goed bedrijf is.

Heel heel netjes dat u uw nummer heeft achtergelaten. Maar reken jezelf niet rijk. Dit gaat een dure reparatie worden.

Je hebt mazzel dat je alleen het voorscherm geraakt hebt, die is makkelijk te vervangen.
Scharrel een imitatievoorscherm voor 5 tientjes op en laat die spuiten, 500 euro is dik betaald.
Het is sowieso niet de nieuwste A6 meer.

Als je het zo kan regelen met de eigenaar zou ik het eigen zak betalen, en de verzekeraar er buiten laten.

Hij mag blij zijn dat je een briefje achtergelaten hebt en hand ook in eigen boezem kan steken omdat ie redelijk asociaal geparkeerd staat.

Ik moet bekennen, ik heb ooit mijn handrem vergeten, van mijn Renault 25, bij mijn grootmoeder op de oprit die heel vlak leek. Kleine bluts in de auto van de buur die op straat geparkeerd stond, onderling geregeld. Het is 14 jaar geleden. Je kan soms raar kijken hoe snel die prijzen oplopen hoor! Weet niet meer wat het me toen kostte.

Monsieur Le Loure zei:
Je hebt mazzel dat je alleen het voorscherm geraakt hebt, die is makkelijk te vervangen.
Scharrel een imitatievoorscherm voor 5 tientjes op en laat die spuiten, 500 euro is dik betaald.

Als je het zo kan regelen met de eigenaar zou ik het eigen zak betalen, en de verzekeraar er buiten laten.

De gedupeerde heeft recht op professioneel schadeherstel, ook al zou de auto 20 jaar oud zijn. Gaat zo dus niet werken.

Meeuw zei:
Monsieur Le Loure zei:

De gedupeerde heeft recht op professioneel schadeherstel, ook al zou de auto 20 jaar oud zijn. Gaat zo dus niet werken.

Eens.

AudiCorrado zei:
Monsieur Le Loure zei:

Ook al is de auto 50 jaar oud, moet niks uitmaken. Op mijn ouwe bak komt ook geen imitatietroep.

Ook eens.

Het moet toch nu ineens niet zo zijn dat het een gunst is als we een nummer achterlaten. Ja de audi zat fout. Maar de persoon die de audi aanreed ook.

Nissan GT-R zei:
Het moet toch nu ineens niet zo zijn dat het een gunst is als we een nummer achterlatenk

Zo zou het wel moeten zijn , helaas wijst de praktijk iets anders uit.

In plaats van een imitatiescherm valt er vast een tweedehands scherm op te duikelen in goede staat en als je mazzel hebt nog in de juiste kleur ook.
Laten we wel wezen het gaat om een 11 jaar oude Audi met een dagwaarde 5.000 euro.

Die dagwaarde maakt niets uit voor de schadeafhandeling. Ook voor een 20 jaar oude Panda gelden dezelfde rechten. De enige grens is dat het schadebedrag hoger is dan de dagwaarde van de auto.

Ik denk dat je er met €800 wel bent hoor. Nieuw paneel, spuiten en monteren, en klaar.

Kijk uit met briefjes achterlaten:

06-grap-27.jpg

06-grap-28.jpg

Als het alleen het voorscherm betreft. kwestie van een nieuw scherm erop en spuiten. Eurootje of 1000+ kan dat wel kosten
(voor schadetaxatie altijd rekenen met prijzen van nieuwe onderdelen bij de dealer!)

Moet wel zeggen dat die audi wel asociaal geparkeerd staat. Dubbelgeparkeerd en 10km van de stoeprand af... Die kent net zoals jijzelf z'n auto niet goed genoeg.

Monsieur Le Loure zei:
Nissan GT-R zei:
Het moet toch nu ineens niet zo zijn dat het een gunst is als we een nummer achterlatenk

Zo zou het wel moeten zijn , helaas wijst de praktijk iets anders uit.

In plaats van een imitatiescherm valt er vast een tweedehands scherm op te duikelen in goede staat en als je mazzel hebt nog in de juiste kleur ook.
Laten we wel wezen het gaat om een 11 jaar oude Audi met een dagwaarde 5.000 euro.

Ja dat klopt allemaal, maar das allicht een betere manier dan een imitatiescherm ;)

Zojuist op bezoek geweest bij eigenaar. We hebben het schadeformulier ingevuld.

De neef die erbij was voor het uitleg van het schadeformulier, zei dat het vrij zeldzaam was dat ik in die situatie niet was doorgereden, wat had *gekund* onder het mom van het niet door hebben dat er uberhaupt iets tegen aan gekomen is.

We gaan het zien wat de kosten zijn.....
Ik vertrouw de autoschade branch in ieder geval niet echt. Ik heb het idee dat er veel incentives/prikkels zijn om te hoog te declareren bij de verzekeraar, of zwaardere werkzaamheden te verrichten dan nodig. En de verzekeraar heeft er mogelijk baat bij door dat er hoge bedragen gerekend worden, ik eerder tot niet-zelf-betalen zal overgaan, en ze mij dus in tredes in premie kunnen veranderen, waardoor ze meer verdienen dan de daadwerkelijk gemaakte kosten.

Monsieur Le Loure zei:
En een kilometerstand van een paar ton.

Cap zei:
Monsieur Le Loure zei:

Wat maakt dat uit? Veel voor de dagwaarde natuurlijk....maar ik persoonlijk vind het altijd wel veel hebben als een auto op een hogere stand dan 4 staat. Dan begint het leven pas tenslotte en het is zijn 2e jeugd omdat de meeste grote dingen dan al wel zijn geweest...

2x gezien hier thuis! 6 ton op een Laguna 1.8 8V uit 1994 en een Clio 1.9D uit 1998. Fantastisch!

Cap zei:
Zojuist op bezoek geweest bij eigenaar. We hebben het schadeformulier ingevuld.

De neef die erbij was voor het uitleg van het schadeformulier, zei dat het vrij zeldzaam was dat ik in die situatie niet was doorgereden, wat had *gekund* onder het mom van het niet door hebben dat er uberhaupt iets tegen aan gekomen is.

We gaan het zien wat de kosten zijn.....
Ik vertrouw de autoschade branch in ieder geval niet echt. Ik heb het idee dat er veel incentives/prikkels zijn om te hoog te declareren bij de verzekeraar, of zwaardere werkzaamheden te verrichten dan nodig. En de verzekeraar heeft er mogelijk baat bij door dat er hoge bedragen gerekend worden, ik eerder tot niet-zelf-betalen zal overgaan, en ze mij dus in tredes in premie kunnen veranderen, waardoor ze meer verdienen dan de daadwerkelijk gemaakte kosten.

Daar weet ik alles van. Toen wij onze Panda verkochten wilde ik diverse kleine blikschades laten herstellen. Een grotere deuk op de verzekering (was nog AR) en wat kleine krassen met bijbetaling. Het ene schadebedrijf was 2x zo duur als het andere (professionele, erkende) schadebedrijf.

Cap zei:
Monsieur Le Loure zei:

Maakt geen zak uit voor het bepalen van de schade...
Schadetaxatie gebeurt altijd met originele onderdelen en normale prijzen voor spuitwerk (gemiddeld zo'n 200 a 300e per paneel)
Zo loopt een schadebedrag snel op, terwijl het veel goedkoper kan worden gerepareerd.

Daarom moet je bij een oudere auto die buiten je schuld beschadigd is, zorgen dat je uitbetaald krijgt van je verzekering en de schade (laten)repareren voor een lager bedrag. Zeker als het om een economisch totall loss schade gaat, die in principe heel makkelijk en goedkoop te repareren valt, maar doordat die originele onderdelenprijzen worden gehanteerd voor de taxatie, als totall word geacht.

Monsieur Le Loure zei:
Hij mag blij zijn dat je een briefje achtergelaten hebt en hand ook in eigen boezem kan steken omdat ie redelijk asociaal geparkeerd staat.
Hoezo mag hij blij zijn? Kom op he!

Heel heel netjes dat u uw nummer heeft achtergelaten
Dit ook al. Hoezo netjes? Dat is toch normaal?
In wat voor maatschappij leven we tegenwoordig?

En zoals jij stelt ook niet. Als je 20 jaar oude auto een dagwaarde heeft van 250 euro, dan is het voor de verzekering gewoon total loss. Succes met aanvechten in dat geval.
Kan trouwens nog leuk worden van auto's op leeftijd om de juiste onderdelen te vinden of daar überhaupt een reële waarde voor vast te stellen.
Voor mijn auto is dat bv een serieus probleem als iemand mijn bumper aan barrels zou rijden. Als ie niet te repareren is en vervangen de enige optie, dan uhh succes.

Ja de audi zat fout.
Een geparkeerde, dus stilstaande auto, zit niet fout in dit geval. Vooral vanwege het feit dat ie stilstaat.
Wel kan ie er voor bekeurd worden als ie buiten het vak uitsteekt.

Zeker als het om een economisch totall loss schade gaat, die in principe heel makkelijk en goedkoop te repareren valt, maar doordat die originele onderdelenprijzen worden gehanteerd voor de taxatie, als totall word geacht.
Hangt het nog wel een beetje van de dagwaarde van de auto af. Op een auto van 500 euro kan zoiets mogelijk niet uit. Bij total loss blijft het immers dagwaarde auto minus verkoop per bod wat er daadwerkelijk wordt uitgekeerd als je de auto wilt behouden. Een beetje handelaar is ook niet gek en kan zelf ook die rekensom maken voor herstel dat ie zelf kan doen. Dus met een beetje pech bieden ze nog aanzienlijk op je total loss auto ook.

Dit zijn wel van die suffe ongelukken die ik als youngtimerrijder niet zou waarderen. Mijn auto zou namelijk al heel snel total loss zijn, alleen door een deuk in een zijpaneel...

Pobresh zei:
Daarom moet je bij een oudere auto die buiten je schuld beschadigd is, zorgen dat je uitbetaald krijgt van je verzekering en de schade (laten)repareren voor een lager bedrag. Zeker als het om een economisch totall loss schade gaat, die in principe heel makkelijk en goedkoop te repareren valt, maar doordat die originele onderdelenprijzen worden gehanteerd voor de taxatie, als totall word geacht.

Ik zeg precies hetzelfde , zorg dat je met de eigenaar eruit kan komen zonder verzekering.

Monsieur Le Loure zei:
Ik zeg precies hetzelfde , zorg dat je met de eigenaar eruit kan komen zonder verzekering.

Dat zeg ik niet... Officieel mag dat in nederland niet eens...
Rij je zelf schade zonder iets te beschadigen van iemand anders, kun je dat wel zonder tussenkomst van de verzekering doen. Je no claim deels kwijtraken is ook niet leuk.

Paulus zei:
Dit ook al. Hoezo netjes? Dat is toch normaal?
In wat voor maatschappij leven we tegenwoordig?

Jammer genoeg in een maatschappij waar er niet normaal met andermans bezittingen word omgegaan. En dan is het inderdaad normaal dat je dit doet. Maar eerder uitzondering dan de regel die het zou moeten zijn.

tijdje terug moest bij de Auris het voorscherm vervangen worden, de schaafschade is geschuurd en hele zijkant gespoten + 1 velg geschuurd en gespoten, toch €1800.

Nu is de schade hier minder, maar als de hele zijkant meegespoten moet worden denk ik €1200-€1500.

Aan de andere kant zou ik zeggen, een verzekeraar die een beetje 'groen' denkt: je kunt in zo'n geval toch ook een scherm van de demontage laten halen en deze demonteren? Dan zou zeg €500-€750 toch moeten kunnen volstaan en heb je m.i. eigenlijk nog een betere reparatie ook (geen lakdikte verschil!), minder snel economisch total loss igv oudere auto, lagere kosten voor verzekeraar danwel schadeveroorzaker. Iedereen blij. Bestaat zoiets eigenlijk?

Ik heb een gelijke schade opgelopen toen een Audi de rotonde op wilde rijden terwijl ik er al op zat. Schade is getaxeerd op 1248,-. dat was echter een Golfje. Ook kleine schades zijn over het algemeen erg dure schades.

APT zei:
[...]Overigens, Ja de Audi staat niet netjes maar stellen dat als de auto in het vak had gestaan je de auto niet had geraakt is echt onjuist. De stelling moet toch echt zijn; Als ik beter op had gelet had ik de Audi niet geraakt. Gewoon het feit erkennen dat iedereen wel eens een foutje maakt, ook jijzelf.
Ik ben bij de man dezelfde dag nog op bezoek geweest, heb excuses aangeboden etc etc. Dacht dat ik vrij duidelijk was dat ik de fout heb erkend, zowel in dit topic, naar de man en familieleden toe, en naar de zekeraar. En speciaal voor jou nog: Sorry APT, ik heb een fout gemaakt, ik had beter moeten opletten, ik erken het....... en heb er van geleerd.

Sorry hoor, ik reageer enkel op die ene zin die toch echt anders doet vermoeden. Al geef ik toe, Die laatste twee zinnen had ik idd kunnen laten, wel blijf ik bij mijn stelling maar blijkbaar was je het daar dus al mee eens. Zal mijn post dan ook even aanpassen. Snap eigenlijk ook wel dat je na zoiets niet op een dergelijke reactie zit te wachten. Je hebt iig netjes je nummer achter gelaten en hoop voor je dat de eigenaar van de Audi instemt met een gebruikt scherm en dat zo de kosten laag blijven. Als je een scherm in de juiste kleur op de sloop vindt kan je met nog geen 100,- klaar zijn, mits enkel het scherm beschadigd is.

Uiteindelijk betaal je het via de verzekering dubbel en dwars terug door het vervallen van schadevrije jaren en dus hogere maandelijkse premie. Ook al gaat alles via de verzekering kan je er alsnog voor kiezen om de getaxeerde schade zelf te betalen, denk dat je in dit geval dan alsnog beter af bent, tenzij je een no-claim protector hebt.

APT zei:
Sorry hoor, ik reageer enkel op die ene zin die toch echt anders doet vermoeden. Al geef ik toe, Die laatste twee zinnen had ik idd kunnen laten, wel blijf ik bij mijn stelling maar blijkbaar was je het daar dus al mee eens. Zal mijn post dan ook even aanpassen. Snap eigenlijk ook wel dat je na zoiets niet op een dergelijke reactie zit te wachten. Je hebt iig netjes je nummer achter gelaten en hoop voor je dat de eigenaar van de Audi instemt met een gebruikt scherm en dat zo de kosten laag blijven. Als je een scherm in de juiste kleur op de sloop vindt kan je met nog geen 100,- klaar zijn, mits enkel het scherm beschadigd is.

Uiteindelijk betaal je het via de verzekering dubbel en dwars terug door het vervallen van schadevrije jaren en dus hogere maandelijkse premie. Ook al gaat alles via de verzekering kan je er alsnog voor kiezen om de getaxeerde schade zelf te betalen, denk dat je in dit geval dan alsnog beter af bent, tenzij je een no-claim protector hebt.

Dat hoeft helemaal niet zo te wezen, hangt er een beetje vanaf in welke trede je zit. Ik zelf zit in trede 20, als ik 1 schade rij, val ik terug naar trede 17, maar hou dan wel dezelfde bonus malus korting van 75%. Pas als ik 2 schades rij in een jaar, gaat het me geld kosten qua verzekeringspremie.

Voor de geinteresseerden, het schadebedrag dat is vastgesteld door de "onafhankelijke schade-expert" bedraagt iets meer dan €1500....
Zelf betalen blijkt (pas na navragen) goedkoper dan het omlaag gaan in schadevrije jaren, dus kies is voor zelf betalen. De goedkoopste oplossing was (achteraf gezien) waarschijnlijk een directe deal met de tegenpartij, alleen kan dat contractueel misschien wel wat lastiger zijn als de tegenpartij na de deal van gedachten verandert.

Ik heb het idee dat schade-experts meer dan perfect repareren. 1500 euro voor een relatief kleine deuk (wel op een lastige plaats) (waabij ik zelf niet eens echt schade had) op een auto met een advertentiewaarde van iets meer dan 6500 euro.
Zelf had ik bij een vorig schade geval bij de repatateur de keuze tussen of gratis een fiets krijgen (en houden) of een leenauto mee.

Ik heb het idee dat schade-experts meer dan perfect repareren. 1500 euro voor een relatief kleine deuk (wel op een lastige plaats) (waabij ik zelf niet eens echt schade had) op een auto met een advertentiewaarde van iets meer dan 6500 euro.

Ze herstellen de schade en zorgen dat daar niets meer van te zien of merken is. Dat loopt incl spuiten en werkuren al vlug in de papieren, zoals hierboven al meerdere malen ook vermeld wordt. Jouw schade of de advertentiewaarde boeien daarbij (tot op zekere hoogte) niet.

Wat dit er verder mee te maken heeft?
Zelf had ik bij een vorig schade geval bij de repatateur de keuze tussen of gratis een fiets krijgen (en houden) of een leenauto mee.

Wat dit er verder mee te maken heeft?
Als je gratis een relatief groot cadeau krijgt (een fiets) krijgt van de schade-expert, dan is de vraag welke impact dat *gratis* zijn heeft op het totale schade bedrag. Iets dat ik voor mezelf gewoon afvraag meer niet.

De case is verder closed.

Die fiets staat qua waarde ong gelijk aan een paar dagen leenauto, is gewoon een post op de reparatiefactuur.

Doet die man eens een leuke actie is het nog niet goed.

Ik kreeg 65 euro als verjaardagscadeau van mijn autoverzekering en prompt zorgen ze voor een slipcursus waarbij je korting kan krijgen op je bonus-malus die 60 euro kost.
Had je ook gratis die slipcursus kunnen geven, maar dit is een leuker gebaar.

Hoe dan ook 1500 vind ik nog goedkoop gezien 2 recente schadegevallen die tegen hetzelfde bedrag zaten en op een makkelijkere plek zaten en minder erg waren dan de deuk in de audi.
Hoe dan ook, goed dat het is afgehandeld! (y) En bedankt voor de follow-up.

Ah dan zat ik met mijn 1600 euro heel erg dichtbij, maar blijft zuur als je het zelf moet ophoesten.

Voor de volledigheid van het topic, bij deze de schadecalculatie zoals opgesteld door de reparateur:

-Onderdeel SPATSCHERM V L: 310EUR
-Onderdeel KLEINMATERIAAL: 10EUR
-Arbeidsloon: De-/monteren onderdeel: 300EUR (4 uur bezig geweest)
-Spuitwerk SPATSCHERM V L SPUITEN NA VERN.: 275EUR (Komt neer op: 3 uur 40 min arbeid) (doorgehaald, onduidelijk welk deel bestaat uit verbruikt materiaal)
-Spuitwerk PORT V L SPUITEN NA HERST.: 200EUR (Komt neer op: 2 uur 40 min aan arbeid) (doorgehaald, onduidelijk welk deel bestaat uit verbruikt materiaal)
-Spuitwerk BUMPER V SPUITEN NA HERST.: 200EUR (Komt neer op: 2 uur 40 min aan arbeid) (doorgehaald, onduidelijk welk deel bestaat uit verbruikt materiaal)
Allemaal ex btw.

Reparatieduur was 2 dagen.
Arbeidsloon is er 75EUR/uur, en wordt op de specificatie berekend per 6 minuten. (10AE=1 uur)

Voor het hoofdonderdeel rekenen ze 375.10EUR (inc btw), waar verkrijgbaar op https://www.mijnautoonderdelen.nl/spatbord-van-wezel-0340658.html voor 93.33EUR. (niet origneel onderdeel op de vermelde website)

De lak is gratis? Het spatbord op die site is origineel VAG? De droogoven draait op gratis stroom? Enz.

R-W zei:
De lak is gratis? Het spatbord op die site is origineel VAG? De droogoven draait op gratis stroom? Enz.
Net nagevraagd per chat, inderdaad niet origineel. Lak en stroom valt denk ik onder spuitwerk, want er staat op de calculatie ook bij "inc. materiaal".

Zou daar best onder kunnen vallen maar maar dan klopt je berekening naar arbeidsuren weer niet.

R-W zei:
Zou daar best onder kunnen vallen maar maar dan klopt je berekening naar arbeidsuren weer niet.
Nee inderdaad, dat viel me ook op. Is wat onduidelijk op de specificatie. Ze noemen "vastloon" voor spuitwerk 675euro, maar totaal inc. materiaal ook 675euro, wat de suggestie wekt dat er 0euro aan materiaal is verbruikt. Denk dat het toch in die kosten verwerkt zit, maar zal voor de duidelijkheid "arbeid" tijd verwijderen in mijn vorige post.

Terug
Bovenaan