Ik haak even aan bij dit bestaande topic....
Mijn vorige auto gebruikte geen olie - althans ik hoefde tussen de beurten nooit bij te vullen (en ja, dat peilde ik af en toe)
Niet lang nadat ik mijn huidige auto kocht (2e hands) anderhalf jaar geleden, werd ik verrast door een melding 'check oil' (geel lampje, dus niet de rode) tijdens een lange snelwegrit. Schrikken! Want nog nooit meegemaakt. En het peil had ik nog gecheckt toen ik de auto kocht, toen was die goed. Meteen olie bijgevuld (had ik bij me) De peilstok was alleen nog 'nat' aan het onderste puntje (op warme motor gemeten, weliswaar, dus dan is nog niet alles uitgezakt in het carter)
Ik heb niet lang daarna zelf de olie ververst omdat ik niet wist wat er precies in zat. Ik heb er nieuwe Castrol Edge 5W40 in gedaan, precies tot het niveau midden op het vlakje van de peilstok stond (dus tussen MIN en MAX)
Sindsdien ben ik regelmatig gaan peilen. En ja hoor, af en toe stond het peil op MIN als ik checkte. Ik vulde dan telkens met precies 0,5L per keer om het bijvullen goed te kunnen bijhouden. Telkens stond het peil dan weer netjes in het midden van het vakje op de peilstok.
Hier de meetresultaten:
km stand | maand
195.xxx olie ververst (feb '16)
198.xxx 0,5 liter (jul '16)
200.xxx 0,5 liter (aug '16)
204.xxx 0,5 liter (dec '16)
Als dit zo doorgaat verwacht ik in feb '17 weer 0,5 liter bij te moeten vullen, zij het dat ik dan al een complete verversing toe ben. Dit jaar / deze zomervakantie geen vakantierit gehad naar het buitenland, anders zou er zeker nog een keer 0,5 liter bij gekomen zijn.
Ik heb dan naar verwachting zo'n 12dKM gereden in 1 jaar tijd en 2 liter verbruik gehad. Dat is bijna 50% van wat er totaal moet! (4,5 liter)
Mijn verplaatsingsgedrag is voornamelijk langere ritten (meestal minimaal 25 minuten tot ruim een uur), op de onvermijdelijke weekboodschappen na (de rest gaat op de fiets tussendoor) en mijn kinderen breng ik ook met de fiets naar school. Verder ben ik een zeer rustige rijder en laat ik de motor goed op temperatuur komen voordat ik 'm vol belast. Sporadisch geef ik 'm even van jetje (lekker doortrekken in z'n 2 tot 5500 toeren) bij het oprijden van de snelweg (strikt en alleen als de motor al goed warm is) en rijd ik af en toe een stuk 130 km/u waar het kan en mag buiten de randstad. Kortom; ik probeer de machine met aandacht voor de techniek te gebruiken en niet te mishandelen.
n.b. mijn auto is weliswaar geschikt voor longlife interval (QG1 staat op de sticker) maar ik heb op advies van een VAG expert ervoor gekozen jaarlijks danwel elke 15.000km te verversen met niet-longlife 5W40 olie.
Mijn vragen:
- is dit verbruik zorgelijk?
- wat kan je doen aan dergelijk olieverbruik? Andere olie gaan gebruiken (en wat zou jullie advies zijn)?
- valt er iets te repareren? Het blok zweet een beetje bij de klepdekselpakking, maar er is verder geen lekkage te ontdekken vzv ik kan zien. Komt het dan neer op een motorrevisie (duur) als ik van verbruik af wil zijn?