Olieverbruik...

FH126560 zei:
Ik ben het eens dat het aan informatie ontbreekt bij bijna alle auto's. Waarom geen combimeter met oliepeil, olietemperatuur en oliedruk? Gewoon continue zichtbaar.

De klant (autoweek? ) bepaalt wat nodig is. Ik stel voor dat we actie gaan voeren...

Ik controleer bijna elke week mijn oliepeil. Het beestje heeft erge dorst (iets minder dan een liter per 1000km?), maar is niet echt meer verantwoord om er veel aan te vervangen. Dan maar veel olie schenken en checken.

Ferweg zei:
Nissan GT-R zei:
Ergens is het beter als klanten een auto kapot rijden en een nieuwe kopen, dan verdien je er meer op dan als ze blijven doorrijden.
Hier spreekt een ervaringdeskundige. Je kunt niemand meer vertrouwen...

In principe niet, alles heeft een vooraf bepaalde levensduur. Gaat het onderdeel daar ver overheen kun je het goedkoper construreren. Zeg dat dit 3 cent bespaart wordt dat gedaan.
Hetzelfde met olie, in het begin van de levensduur van de motor loopt dat verbruik niet dermate hard dat het oliepeil te laag wordt voor er onderhoud is ingepland.
Ga je dan waarschuwen als het peil net is gezakt of te erg is gezakt. Daarnaast is het een eigenlijk een oliedrukmeter die vlakbij het filter zit. Dat is geen slimme plek.
Ja je moet er eigenlijk een betere meter voor hebben, maar dat "kost" teveel. En het is jammer en niet heel goed maar het gebeurt wel.

Mijn Toyota hybride heeft geen temperatuurmeter en geen toerenteller. Zijn toch 2 essentiële instrumenten om evt olieverbruik voor de toekomst te vermijden...

Maar Toyota acht het niet nodig blijkbaar. Of te duur idd

P. Klieder zei:
Mijn Toyota hybride heeft geen temperatuurmeter en geen toerenteller. Zijn toch 2 essentiële instrumenten om evt olieverbruik voor de toekomst te vermijden...

Kan jij zelf dan geen inschatting maken of je beheerst of sportief rijdt?
Als jij normaal rustig rijdt, waar zo'n prius uiteindelijk voor bedoeld is, heeft een toerenteller en temperatuurmeter helemaal niet zoveel toegevoegde waarde.
Sterker nog, misschien is er wel bewust voor gekozen, zodat je minder verleiding hebt om tot aan het rood door te trappen.

Nissan GT-R zei:
Ferweg zei:
Nissan GT-R zei:
Ergens is het beter als klanten een auto kapot rijden en een nieuwe kopen, dan verdien je er meer op dan als ze blijven doorrijden.

In principe niet, alles heeft een vooraf bepaalde levensduur. Gaat het onderdeel daar ver overheen kun je het goedkoper construreren. Zeg dat dit 3 cent bespaart wordt dat gedaan.
Hetzelfde met olie, in het begin van de levensduur van de motor loopt dat verbruik niet dermate hard dat het oliepeil te laag wordt voor er onderhoud is ingepland.
Ga je dan waarschuwen als het peil net is gezakt of te erg is gezakt. Daarnaast is het een eigenlijk een oliedrukmeter die vlakbij het filter zit. Dat is geen slimme plek.
Ja je moet er eigenlijk een betere meter voor hebben, maar dat "kost" teveel. En het is jammer en niet heel goed maar het gebeurt wel.
Dat hyundai dan 5 jaar garantie geeft met onbeperkte kilometers geeft dan toch wel vertrouwen wat ook weer in het voordeel van de verkoper/producent is.

Toch heeft Hyuandai ook een levensduur. Maar het leuke is. Zelfs al rijd je die 350.000 km die doorgaans wordt aangehouden in 5 jaar is de slijtage zoveel minder dat het alsnog niks uitmaakt voor de garantie.

Waar heb je die gevonden? Ik wil straks ook een extra rijtje meters in mijn auto. Met olietemperatuur, oliedruk en laadtoestand van de accu. Nu is die laatste simpel. Maar als ze allemaal bij elkaar passen is wel netjes.

Klikkerdeklik, zoek een blommige uit.

(Reken er wel op dat niet alles zonder meer aangesloten kan worden. Een toerenteller, bijvoorbeeld, werkt negen van de tien keer niet.)

Nissan GT-R zei:
Waar heb je die gevonden? Ik wil straks ook een extra rijtje meters in mijn auto. Met olietemperatuur, oliedruk en laadtoestand van de accu. Nu is die laatste simpel. Maar als ze allemaal bij elkaar passen is wel netjes.

Voor het plaatje heb ik willekeurig gegoogled ... ;)

Op ebay kom je dit soort setjes wel tegen. Zoek maar eens op VDO instrumenthalter.

Thanks RKE, toerenteller zit gelukkig in het cluster zelf.

Sensoren een van mijn sterke punten dus kan ik vast wel wat leuks ervan maken.

Ferweg zei:
Nissan GT-R zei:
Ferweg zei:
Nissan GT-R zei:

Dat hyundai dan 5 jaar garantie geeft met onbeperkte kilometers geeft dan toch wel vertrouwen wat ook weer in het voordeel van de verkoper/producent is.

5 jaar garantie is leuk, maar als je de service van Pon (Volkswagen, Skoda, Seat, Audi) hebt schuiven ze het olie verbruik af op producteigenschap. Dat is het natuurlijk ook bij VAG motoren, maar betekent niet dat dit niet gerepareerd hoeft te worden.

Volkswagen Porte Diesel zei:
5 jaar garantie is leuk, maar als je de service van Pon (Volkswagen, Skoda, Seat, Audi) hebt schuiven ze het olie verbruik af op producteigenschap. Dat is het natuurlijk ook bij VAG motoren, maar betekent niet dat dit niet gerepareerd hoeft te worden.

Wordt wakker. Zo gaat het bij elk merk. In vrijwel elk instructieboekje staat dat het olieverbruik maximaal 1 ltr per 1000 km kan zijn.

P. Klieder zei:

Wordt wakker. Zo gaat het bij elk merk. In vrijwel elk instructieboekje staat dat het olieverbruik maximaal 1 ltr per 1000 km kan zijn.
1 liter op 1000 lijkt me toch absurd veel. Mijn Chevrolet impala gebruikte dat ooit 40 jaar geleden.

En toch is dat de standaard die veel fabrikanten gebruiken helaas.
Minder dan 1l per 1000km verbruik is nog binnen specificaties... Dat je vervolgens na een vakantie zonder olie staat.. tja had u op tijd moeten bijvullen meneer!

P. Klieder zei:

Ja, alleen het verschil is dat bij VAG het olieverbruik ook daadwerkelijk richting de 1 op 1000 gaat en bij die andere merken niet.

1/2Litertje op 10.000km, voor m'n cx5 (51000km), maar nog hoog in vergelijking met m'n 94'iger 626 die geen zichtbaar olie verbruik heeft (151000km)..

BMW Power zei:
Ja, alleen het verschil is dat bij VAG het olieverbruik ook daadwerkelijk richting de 1 op 1000 gaat en bij die andere merken niet.

Ik snap dat je iets tegen VAG spul hebt. Maar je aanname is niet waar.
Nieuwer spul verbruikt inderdaad meer. Maar de oude blokjes gebruiken geen druppel zolang ze goed worden onderhouden.
Als vag blokken 1 op 1000 gaan gebruiken is er echt wel wat meer mis dan alleen normaal olieverbruik...

Ik vraag het mezelf wel eens af: zo'n VAG blokje kan je instellen op een onderhoudsfrequentie van 15000 km. Is het olieverbruik dan nog steeds zo hoog?

Maw: ligt het aan de olie of het ontwerp?

En, is dat 30k interval dan wel zo slim? Je gooit er olie in die twee keer zo duur is en tussendoor gooi je er nog twee liter bij....

Pobresh zei:
BMW Power zei:

Nieuwer spul verbruikt inderdaad meer. Maar de oude blokjes gebruiken geen druppel zolang ze goed worden onderhouden.
Als vag blokken 1 op 1000 gaan gebruiken is er echt wel wat meer mis dan alleen normaal olieverbruik...

Niet alle VAG motoren uiteraard.

En nee, ik heb niets tegen VAG spul. Integendeel zelfs.. Een A5 SB staat ZEER hoog op de wish list, maar ook met het grootste risico: de 1.8 of 2.0 TFSI. Daardoor durf ik t toch niet aan.

rke zei:
Ik vraag het mezelf wel eens af: zo'n VAG blokje kan je instellen op een onderhoudsfrequentie van 15000 km. Is het olieverbruik dan nog steeds zo hoog?

En, is dat 30k interval dan wel zo slim? Je gooit er olie in die twee keer zo duur is en tussendoor gooi je er nog twee liter bij....

Ik denk dat het vooral te maken heeft met het gebruik van steeds dunnere olie soorten.
Stroop lekt nu eenmaal moeilijker weg dan water, fff grofweg gezegd.

marcel21674 zei:
rke zei:

Ik denk dat het vooral te maken heeft met het gebruik van steeds dunnere olie soorten.
Stroop lekt nu eenmaal moeilijker weg dan water, fff grofweg gezegd.
Die olie er tussendoor moet toch dezelfde dure olie zijn? Kan iemand mij verklaren waarom ik met mijn Hyundai elantra diesel 7 jaar x 20.000 km tussendoor geen druppel olie heb moeten tanken?

BMW Power zei:
Pobresh zei:
BMW Power zei:

Niet alle VAG motoren uiteraard.

En nee, ik heb niets tegen VAG spul. Integendeel zelfs.. Een A5 SB staat ZEER hoog op de wish list, maar ook met het grootste risico: de 1.8 of 2.0 TFSI. Daardoor durf ik t toch niet aan.

Neem je toch een 3.0 TFSI :)

Ferweg zei:
Kan iemand mij verklaren waarom ik met mijn Hyundai elantra diesel 7 jaar x 20.000 km tussendoor geen druppel olie heb moeten tanken?

Je hebt zelf geen olie hoeven bijvullen, maar hij gebruikt wel olie, alleen niet zoveel. Een verbrandingsmotor met letterlijk nul olieverbruik bestaat niet.
Maar door de oliewissels tussendoor merk je het niet.
Generaliserend gezegd, de moderne zuinige GDI-motoren met zo weinig mogelijk wrijving e.d. zoeken de grenzen van de techniek op en juist daardoor neemt het olieverbruik toe.

P. Klieder zei:

Toyota kent zijn pappenheimers. Veel meeste meeste mensen willen dat helemaal niet weten, dus waarom zou je het er dan in bouwen. De aandrijfunit stuurt toch alles zelf aan.

Wat olie betreft heb je tegenwoordig een aantal soort sensoren.
Lampje voor oliedruk. Aan of uit. Weinig zinvol. Als de oliedruk erg laag is dan zie je dat niet. Als de oliedruk abnormaal hoog is, bijv. door een verstopt oliefilter, dan zie je het ook niet
Lampje voor oliepeil. Zinvol, maar ze werken lang niet altijd accuraat. Sommige waarschuwen te vroeg, andere te laat. Sommige alleen direct na het starten. De Megane geeft altijd een fijne mededeling in het display. Engine oil OK.
OlieDrukmeter. Deze zat in de BX en zwalkte wel zodanig dat je er weinig van kon zeggen. Ergens tussen de 3 en 6 bar.
OliePeilmeter. Deze zat in de BX en was voornamelijk een indicatie.

Het meest nuttige is gewoon een oranje triangel die op gaat lichten als je peil te laag wordt en dan wel enigszins op tijd. Dus liever dat ie waarschuwt wanneer het peil op half staat dan wanneer er nog net een kwart litertje over is. Maar denk maar eens wat een garantie afdeling van een fabrikant voor gezeik krjigt van de werkplaatsen als de oliewaarschuwing te vroeg of te laat komt. En een te laat waarschuwende mededeling gaat pas gedonder geven als er teveel rapporten komen over vastgelopen motoren. Terwijl een te vroeg waarschuwende meter weer klachten geeft. Gaan garages sensoren nodeloos vervangen onder garantie.

De niet hobbyist die gewoon zijn auto als een gebruiksvoorwerp zit, wil alleen maar een waarschuwing als ie moet bijvullen. De technisch geinteresseerde kan uiteraard altijd zelf peilen. Elke voertuig gebruiker zou moeten weten hoe de olie gepeild moet worden. Maar als ik kijk in mijn directe omgeving, denk ik dat 70% geen flauw benul heeft.

BMW Power zei:
Meeuw zei:

:)

Beetje te gortig met 25.000 km per jaar. Dan is een leuke diesel aantrekkelijker. Maarja, daar schijnt ook vanalles mee te zijn :confused:

Denk bij mij 12.000 of (afhankelijk van vakanties) hooguit 15.000 per jaar. Maar ik wilde gewoon 6 cilinder.

BMW Power zei:
Meeuw zei:

:)

Beetje te gortig met 25.000 km per jaar. Dan is een leuke diesel aantrekkelijker. Maarja, daar schijnt ook vanalles mee te zijn :confused:

Ik kan je de V6 diesels in al hun verschijningsvormen van harte aanbevelen anders. (y)

Ik haak even aan bij dit bestaande topic....

Mijn vorige auto gebruikte geen olie - althans ik hoefde tussen de beurten nooit bij te vullen (en ja, dat peilde ik af en toe)

Niet lang nadat ik mijn huidige auto (Octavia '03) kocht (2e hands) anderhalf jaar geleden, werd ik verrast door een melding 'check oil' (geel lampje, dus niet de rode) tijdens een lange snelwegrit. Schrikken! Want nog nooit meegemaakt. En het peil had ik nog gecheckt toen ik de auto kocht, toen was die goed. Meteen olie bijgevuld (had ik bij me) De peilstok was alleen nog 'nat' aan het onderste puntje (op warme motor gemeten, weliswaar, dus dan is nog niet alles uitgezakt in het carter)

Ik heb niet lang daarna zelf de olie ververst omdat ik niet wist wat er precies in zat. Ik heb er nieuwe Castrol Edge 5W40 in gedaan, precies tot het niveau midden op het vlakje van de peilstok stond (dus tussen MIN en MAX)

Sindsdien ben ik regelmatig gaan peilen. En ja hoor, af en toe stond het peil op MIN als ik checkte. Ik vulde dan telkens met precies 0,5L per keer om het bijvullen goed te kunnen bijhouden. Telkens stond het peil dan weer netjes in het midden van het vakje op de peilstok.

Hier de meetresultaten:
km stand | maand
195.xxx olie ververst (feb '16)
198.xxx 0,5 liter (jul '16)
200.xxx 0,5 liter (aug '16)
204.xxx 0,5 liter (dec '16)

Als dit zo doorgaat verwacht ik in feb '17 weer 0,5 liter bij te moeten vullen, zij het dat ik dan al een complete verversing toe ben. Dit jaar / deze zomervakantie geen vakantierit gehad naar het buitenland, anders zou er zeker nog een keer 0,5 liter bij gekomen zijn.
Ik heb dan naar verwachting zo'n 12dKM gereden in 1 jaar tijd en 2 liter verbruik gehad. Dat is bijna 50% van wat er totaal moet! (4,5 liter)

Mijn verplaatsingsgedrag is voornamelijk langere ritten (meestal minimaal 20 minuten tot ruim een uur), op de onvermijdelijke weekboodschappen na (de rest gaat op de fiets tussendoor) en mijn kinderen breng ik ook met de fiets naar school. Verder ben ik een zeer rustige rijder en laat ik de motor goed op temperatuur komen voordat ik 'm vol belast. Sporadisch geef ik 'm even van jetje (lekker doortrekken in z'n 2 tot 5500 toeren) bij het oprijden van de snelweg (strikt en alleen als de motor al goed warm is) en rijd ik af en toe een stuk 130 km/u waar het kan en mag buiten de randstad. Kortom; ik probeer de machine met aandacht voor de techniek te gebruiken en niet te mishandelen.

n.b. mijn auto is weliswaar geschikt voor longlife interval (QG1 staat op de sticker) maar ik heb op advies van een VAG expert ervoor gekozen jaarlijks danwel elke 15.000km te verversen met niet-longlife 5W40 olie.

Mijn vragen:
- is dit verbruik zorgelijk?
- wat kan je doen aan dergelijk olieverbruik? Andere olie gaan gebruiken (en wat zou jullie advies zijn)?
- valt er iets te repareren? Het blok zweet een beetje bij de klepdekselpakking, maar er is verder geen lekkage te ontdekken vzv ik kan zien. Komt het dan neer op een motorrevisie (duur) als ik van verbruik af wil zijn?

hans anders zei:
Ik haak even aan bij dit bestaande topic....

Mijn vorige auto gebruikte geen olie - althans ik hoefde tussen de beurten nooit bij te vullen (en ja, dat peilde ik af en toe)

Niet lang nadat ik mijn huidige auto kocht (2e hands) anderhalf jaar geleden, werd ik verrast door een melding 'check oil' (geel lampje, dus niet de rode) tijdens een lange snelwegrit. Schrikken! Want nog nooit meegemaakt. En het peil had ik nog gecheckt toen ik de auto kocht, toen was die goed. Meteen olie bijgevuld (had ik bij me) De peilstok was alleen nog 'nat' aan het onderste puntje (op warme motor gemeten, weliswaar, dus dan is nog niet alles uitgezakt in het carter)

Ik heb niet lang daarna zelf de olie ververst omdat ik niet wist wat er precies in zat. Ik heb er nieuwe Castrol Edge 5W40 in gedaan, precies tot het niveau midden op het vlakje van de peilstok stond (dus tussen MIN en MAX)

Sindsdien ben ik regelmatig gaan peilen. En ja hoor, af en toe stond het peil op MIN als ik checkte. Ik vulde dan telkens met precies 0,5L per keer om het bijvullen goed te kunnen bijhouden. Telkens stond het peil dan weer netjes in het midden van het vakje op de peilstok.

Hier de meetresultaten:
km stand | maand
195.xxx olie ververst (feb '16)
198.xxx 0,5 liter (jul '16)
200.xxx 0,5 liter (aug '16)
204.xxx 0,5 liter (dec '16)

Als dit zo doorgaat verwacht ik in feb '17 weer 0,5 liter bij te moeten vullen, zij het dat ik dan al een complete verversing toe ben. Dit jaar / deze zomervakantie geen vakantierit gehad naar het buitenland, anders zou er zeker nog een keer 0,5 liter bij gekomen zijn.
Ik heb dan naar verwachting zo'n 12dKM gereden in 1 jaar tijd en 2 liter verbruik gehad. Dat is bijna 50% van wat er totaal moet! (4,5 liter)

Mijn verplaatsingsgedrag is voornamelijk langere ritten (meestal minimaal 25 minuten tot ruim een uur), op de onvermijdelijke weekboodschappen na (de rest gaat op de fiets tussendoor) en mijn kinderen breng ik ook met de fiets naar school. Verder ben ik een zeer rustige rijder en laat ik de motor goed op temperatuur komen voordat ik 'm vol belast. Sporadisch geef ik 'm even van jetje (lekker doortrekken in z'n 2 tot 5500 toeren) bij het oprijden van de snelweg (strikt en alleen als de motor al goed warm is) en rijd ik af en toe een stuk 130 km/u waar het kan en mag buiten de randstad. Kortom; ik probeer de machine met aandacht voor de techniek te gebruiken en niet te mishandelen.

n.b. mijn auto is weliswaar geschikt voor longlife interval (QG1 staat op de sticker) maar ik heb op advies van een VAG expert ervoor gekozen jaarlijks danwel elke 15.000km te verversen met niet-longlife 5W40 olie.

Mijn vragen:
- is dit verbruik zorgelijk?
- wat kan je doen aan dergelijk olieverbruik? Andere olie gaan gebruiken (en wat zou jullie advies zijn)?
- valt er iets te repareren? Het blok zweet een beetje bij de klepdekselpakking, maar er is verder geen lekkage te ontdekken vzv ik kan zien. Komt het dan neer op een motorrevisie (duur) als ik van verbruik af wil zijn?

Mijn Octavia had hetzelfde. Ik heb een ander blok, maar had hetzelfde verbruik. Bij mij vooral door lekkende klepseals (blauwe walm na koude start). Ik ben van de 0W troep afgestapt op gewone 10W40 met extra additief van Wynns om de klepseals soepel te houden. Ik hoe nu tussen de 15k beurten nog hooguit één keer bij te vullen. QG1 is een blunder voor deze motoren.

Dankje voor je reactie @s velthuis.

Wij hebben idd dezelfde auto (Octavia 1U) weliswaar met verschillende motor. Ik herken de blauwe walmen bij koude start niet, gelukkig. Volgens mij staat de 2.0 benzine van VAG uit die tijd ook wel bekend om wat olieverbruik.

Qua soort olie zitten we dus min of meer op hetzelfde soort zie ik al (ik heb nog nooit een 0W.. gebruikt, alleen 10W40 in m'n vorige auto en nu dus 5W40 in deze)

Dat additief, doe je dat bij de olie erbij (zal wel, just checking :) )?

EDIT: lees net in de handleiding dat Skoda vindt dat een verbruik van 0,5 liter per 1000km normaal is.... o_O Dan zou ik in deze omstandigheden een verbruik van 6 liter gehad mogen hebben.... :T

De walm bij klepseals is niet direct na de start. Het is beter zichtbaar op het moment dat er na een koude start gas wordt gegeven. Maar een 1.8 turbo kan op meer plekken olie verliezen. De stop leak gaat inderdaad bij de olie in, na een oliewissel.

Volkswagen vindt die absurde verbruiken normaal. Ik niet. M'n andere bak is nog veel ouder, die hoef ik nooit bij te vullen. De oc heeft reserveolie in de achterbak, m'n andere auto niet eens...

Vind een litertje op 6000 km best netjes, zeker als het verbruik stabiel blijft.
Het is niet een laag verbruik ,maar zeker ook niet abnormaal hoog. Apparaat heeft inmiddels meer dan 200.000km gelopen en is inmiddels alweer bijna 14 jaar oud.

Zou mij pas zorgen gaan maken als het verbruik meer dan een liter per 3/ 4000km wordt.

Monsieur Le Loure zei:
Vind een litertje op 6000 km best netjes, zeker als het verbruik stabiel blijft.
Ik zal het vanaf nu blijven bijhouden. Elke 2 maanden peilen en als het kan telkens 0,5 liter bijvullen.
Ik heb voor de komende oliewissel toch maar weer een 5W40 besteld. Mijn boerenverstand zegt me dat dunnere olie (bv een 5W30) mogelijk makkelijker lekt (mocht er toch ergens een lek zitten die ik als leek zelf niet kan zien of vinden)

Een motor hoort een beetje olie te verbruiken! De cilinderwanden worden namelijk gesmeerd met olie en een beetje komt altijd langs de zuigerveren in de verbrandingsruimte terecht. Met de huidige lange onderhoudsintervallen is het dus extra belangrijk om het oliepeil af en toe een keer te controleren.

Overigens, zeker bij moderne diesels met actief roetfilter, kan het oliepijl ook stijgen. Meestal wordt dit veroorzaakt doordat bij regeneratie van het roetfilter extra dieselbrandstof word ingespoten, welke gedeeltelijk via de cilinderwanden ook in het oliecarter kan komen. Het is de bedoeling dat deze extra ingespoten brandstof in de uitlaat terecht komt om aldaar de temperatuur flink te verhogen zodat aangekoekt roet in het roetfilter wordt weggebrand.

Terug
Bovenaan