Olieverbruik...

Ferweg

Net ingestapt
Lang geleden dat ik mijn oliepeil gecontroleerd heb. Russische roulette? .
Ik leverde mijn Seat Ibiza eco in en kreeg achteraf te horen dat hij praktisch zonder olie stond. 15000 km in 9 maanden meegereden. Ik denk puur door gebrek aan onderhoud/controle. Of zou het ook kunnen duiden op motorslijtage zoals vroeger wanneer er teveel olie werd gebruikt? Want ik reed met de Hyundai elantra diesel150000 km in 7 jaar en met de Ibiza 100000 km alleen met periodiek onderhoud. Je zou toch verwachten dat ik eerder terecht was gewezen. Ik rijd nu met een Hyundai i20. Met de aanwijzing dat ik iedere 2000 km de olie moet controleren. In de gebruikershandleiding staat trouwens dat ik de motorolie moet controleren na iedere tankbeurt. Overdreven? Dat deed ik vroeger met mijn Chevolet Impala. Olie van de kruidenier om de hoek.
 
ik kijk elke maand of voor een lange reis(+/- 400km) even de olie. zo kom je nooit zonder te staan. nog maar 1L op 22.000km gebruikt.
 
De vraag is of ik Russisch roulette heb gespeeld door behalve periodiek onderhoud geen olieverbruik te controleren? Ik dacht dat bij moderne motoren periodiek onderhoud volstond.
Dus 15000 KM of 1 jaar.
 
Olie moet je gewoon regelmatig peilen. Heeft niets met de beurten te maken. Zeker geen 15000 wachten om olie te peilen.
Stel je hebt een lek, of je verbruikt veel olie, en hij komt zonder olie te staan. Dan kom je de straat niet meer uit.
Als er te weinig olie in het blok zit, gaat letterlijk alles kapot. Vind het uberhaupt een beetje een rare vraag. Natuurlijk moet je regelmatig je olie peilen. In 15000km kan er veel gebeuren.
1 Jaar of 15000 geen olie peilen. o_O Je snapt toch zelf ook wel dat dat niet klopt?
Vind het oliegebruik wel overdreven veel, even goed in de gaten houden (vaak peilen dus)
 
Ferweg zei:
De vraag is of ik Russisch roulette heb gespeeld door behalve periodiek onderhoud geen olieverbruik te controleren? Ik dacht dat bij moderne motoren periodiek onderhoud volstond.
Dus 15000 KM of 1 jaar.

Olieverbruik is afhankelijk van de slijtage van de motor en het ontwerp van die motor. Je hebt het over een Seat --> VAG --> dus olieverbruik. Dat kan geen kwaad, tenzij je vergeet olie te peilen en het blok in de soep loopt door te weinig olie.

Kortom: regelmatig peilen....



Ik heb wel eens het verhaal gehoord dat een moderne motor meer olieverbruik heeft omdat de wrijving geminimaliseerd is (dunnere olie, schraapveren minder efficiënt).
Wat ik gemeten heb: mijn huidige 1.6 dieseltje met 50.000 km op de teller gebruikt 1 liter olie per 10.000 km. Mijn vorige auto met 350.000 km op de teller gebruikte een met de peilstok niet meetbare hoeveelheid olie per 10.000 km.
 
In het verleden een escort gehad waarbij je olie tankte en diesel peilde.... (cq elke tankbeurt moest er ook een liter olie bij)

Huidige tuktuk met ruim 380000km op de teller hoeft tussen de beurten geen drup bij. Verschilt heel erg per motor en de staat van de motor.

Dus ja het is wel goed om eens in de zoveel tijd even de olie te controleren. en ach, dat is nog geen 30 seconden werk.
 
De A heeft geen meetbaar olieverbruik tussen de beurten, maar check het toch even om de paar weken. Gewoonte en kan noot kwaad.
 
Is er nog een verschil tussen diesel (3 cilinder eco) en een 4 cilinder benzine? Maar ik heb mijn les geleerd gewoon regelmatig peilen.
 
Diesel gebruikt sneller een beetje olie, doordat de brandstof ook wat smerender werkt. En benzine heeft dat meestal niet omdat die wat meer moeite heeft olie goed te verbranden. Echter is het niet onmogelijk omdat je een benzine ook op diesel kunt laten werken.
 
Van beurt naar beurt rijden kan als alles goed is. Olie peilen uit voorzorg doe je juist om te checken óf alles nog wel goed is. En dat is zinvol om regelmatig te doen.
 
Nissan GT-R zei:
Diesel gebruikt sneller een beetje olie, doordat de brandstof ook wat smerender werkt. En benzine heeft dat meestal niet omdat die wat meer moeite heeft olie goed te verbranden. Echter is het niet onmogelijk omdat je een benzine ook op diesel kunt laten werken.
Hoe? En met welke gevolgen?
 
Nissan GT-R zei:
Diesel gebruikt sneller een beetje olie, doordat de brandstof ook wat smerender werkt. En benzine heeft dat meestal niet omdat die wat meer moeite heeft olie goed te verbranden. Echter is het niet onmogelijk omdat je een benzine ook op diesel kunt laten werken.
:confused:

Na nu 18 jaar dieselen en pakweg 900.000 kilometer kan ik dit absoluut niet bevestigen. Waren allen Ford's, met daarbij de 1.8 td, 1.8 TDDI, 2.0 TDDI, 2.0 TDCI en nu een 1.6 TDCI (Laatste twee eigenlijk Peugeot motoren) Geen van deze diesels heeft ooit noemenswaardig olie genomen.

VAG heeft op gebied van olieverbruik voor zowel de diesels als de benzinemotoren een beetje een reputatie, maar ook dat kan heel exemplarisch uitvallen.

Voor de TO. Als je auto net hebt bij de eerste paar duizend kilometers regelmatig even checken, als het peil niet noemenswaardig zakt kan je de controlefrequentie wat laten zakken.

Ik check zo heel af en toe eens (rond de 5000 kilometer) maar zie ook bij mijn huidige dieseltje op anderhalve ton geen noemenswaardig verbruik.

Freez
 
Ferweg zei:
Nissan GT-R zei:
Diesel gebruikt sneller een beetje olie, doordat de brandstof ook wat smerender werkt. En benzine heeft dat meestal niet omdat die wat meer moeite heeft olie goed te verbranden. Echter is het niet onmogelijk omdat je een benzine ook op diesel kunt laten werken.
Hoe? En met welke gevolgen?

Een benzine op diesel laten werken? Je auto gaat flink trillen en bonken, de bougies worden heel erg vettig en die moet je vervangen maar er is normaliter geen verdere vervolgschade.

Freez zei:
Na nu 18 jaar dieselen en pakweg 900.000 kilometer kan ik dit absoluut niet bevestigen. Waren allen Ford's, met daarbij de 1.8 td, 1.8 TDDI, 2.0 TDDI, 2.0 TDCI en nu een 1.6 TDCI (Laatste twee eigenlijk Peugeot motoren) Geen van deze diesels heeft ooit noemenswaardig olie genomen.

Dat is heel fijn, ik heb echter niet beweerd dat diesel altijd olie verbruikt. Een diesel is de meest waarschijnlijke motor om wat meer olie te nemen dan een benzine door de aard van de verbranding. Wat niet wil zeggen dat dit voor elke diesel geldt. Of alleen voor diesel omdat elke motor altijd een heel klein beetje olie zal verbruiken.
Tuurlijk is het een beetje maar dat het niet noemenswaardig is, dat kan prima en is heel goed!
 
Freez zei:
Nissan GT-R zei:
Diesel gebruikt sneller een beetje olie, doordat de brandstof ook wat smerender werkt. En benzine heeft dat meestal niet omdat die wat meer moeite heeft olie goed te verbranden. Echter is het niet onmogelijk omdat je een benzine ook op diesel kunt laten werken.
:confused:

Na nu 18 jaar dieselen en pakweg 900.000 kilometer kan ik dit absoluut niet bevestigen. Waren allen Ford's, met daarbij de 1.8 td, 1.8 TDDI, 2.0 TDDI, 2.0 TDCI en nu een 1.6 TDCI (Laatste twee eigenlijk Peugeot motoren) Geen van deze diesels heeft ooit noemenswaardig olie genomen.

VAG heeft op gebied van olieverbruik voor zowel de diesels als de benzinemotoren een beetje een reputatie, maar ook dat kan heel exemplarisch uitvallen.

Voor de TO. Als je auto net hebt bij de eerste paar duizend kilometers regelmatig even checken, als het peil niet noemenswaardig zakt kan je de controlefrequentie wat laten zakken.

Ik check zo heel af en toe eens (rond de 5000 kilometer) maar zie ook bij mijn huidige dieseltje op anderhalve ton geen noemenswaardig verbruik.

Freez

Diesel gebruikt meer olie?
Ja, dieselolie en die mik je in de tank.


De Seat die ik nu heb is de tweede auto sinds 1987 die bij aanschaf meer dan 1 liter motorolie per 10.000 km drinkt. Ik verdenk de extreem dunne olie die VAG voorschrijft daar van in combinatie met minimaal schrapende olieschraapveren. De andere bolide met een vergelijkbaar verbruik was een British Leyland Mini, een bolide die ook bekend staat als olieboot.

Op een of andere manier vindt VAG een liter per 10k acceptabel. Of er ook andere merken zijn die een dergelijk verbruik normaal vinden, weet ik niet. Andere merken gebruiken ook vergelijkbaar extreem dunne olie, vooral om de wrijving in de motor te verminderen.
Wat ik wel links en rechts hoor is dat veel eigenaren van deze motoren dit verbruik te hoog vinden. Bij VAG zijn het niet alleen de dieseltjes, zoek maar eens op "olieverbruik van TFSI motoren". Er schijnen zelfs andere zuigers te koop te zijn voor TFSI motoren.

Wat in dit stuk tekst van Hartog verteld wordt, is dat de dorst naar olie veroorzaakt wordt door vervuilde schraapveren. Dat zou voorkomen kunnen worden door de auto alleen op langere afstanden in te zetten. Maar, mijn Seatje begon zijn carrière als kilometervreter / leasebak met een liter per tienduizend kilometer en dat is stabiel gebleven. En ik neem aan dat een nieuwe auto nog geen vervuilde schraapveren heeft.

Kortom: gewoon iedere zo veel duizend even die peilstok er uit trekken. Ik doe dat iedere 5.000 km en iedere 10.000 rij ik even langs de garage.
 
rke zei:
Freez zei:
Nissan GT-R zei:
Diesel gebruikt sneller een beetje olie, doordat de brandstof ook wat smerender werkt. En benzine heeft dat meestal niet omdat die wat meer moeite heeft olie goed te verbranden. Echter is het niet onmogelijk omdat je een benzine ook op diesel kunt laten werken.
:confused:

Na nu 18 jaar dieselen en pakweg 900.000 kilometer kan ik dit absoluut niet bevestigen. Waren allen Ford's, met daarbij de 1.8 td, 1.8 TDDI, 2.0 TDDI, 2.0 TDCI en nu een 1.6 TDCI (Laatste twee eigenlijk Peugeot motoren) Geen van deze diesels heeft ooit noemenswaardig olie genomen.

VAG heeft op gebied van olieverbruik voor zowel de diesels als de benzinemotoren een beetje een reputatie, maar ook dat kan heel exemplarisch uitvallen.

Voor de TO. Als je auto net hebt bij de eerste paar duizend kilometers regelmatig even checken, als het peil niet noemenswaardig zakt kan je de controlefrequentie wat laten zakken.

Ik check zo heel af en toe eens (rond de 5000 kilometer) maar zie ook bij mijn huidige dieseltje op anderhalve ton geen noemenswaardig verbruik.

Freez

Diesel gebruikt meer olie?
Ja, dieselolie en die mik je in de tank.


De Seat die ik nu heb is de tweede auto sinds 1987 die bij aanschaf meer dan 1 liter motorolie per 10.000 km drinkt. Ik verdenk de extreem dunne olie die VAG voorschrijft daar van in combinatie met minimaal schrapende olieschraapveren. De andere bolide met een vergelijkbaar verbruik was een British Leyland Mini, een bolide die ook bekend staat als olieboot.

Op een of andere manier vindt VAG een liter per 10k acceptabel. Of er ook andere merken zijn die een dergelijk verbruik normaal vinden, weet ik niet. Andere merken gebruiken ook vergelijkbaar extreem dunne olie, vooral om de wrijving in de motor te verminderen.
Wat ik wel links en rechts hoor is dat veel eigenaren van deze motoren dit verbruik te hoog vinden. Bij VAG zijn het niet alleen de dieseltjes, zoek maar eens op "olieverbruik van TFSI motoren". Er schijnen zelfs andere zuigers te koop te zijn voor TFSI motoren.

Wat in dit stuk tekst van Hartog verteld wordt, is dat de dorst naar olie veroorzaakt wordt door vervuilde schraapveren. Dat zou voorkomen kunnen worden door de auto alleen op langere afstanden in te zetten. Maar, mijn Seatje begon zijn carrière als kilometervreter / leasebak met een liter per tienduizend kilometer en dat is stabiel gebleven. En ik neem aan dat een nieuwe auto nog geen vervuilde schraapveren heeft.

Kortom: gewoon iedere zo veel duizend even die peilstok er uit trekken. Ik doe dat iedere 5.000 km en iedere 10.000 rij ik even langs de garage.
Met hart voor de ziel van de motor...
 
Ach, iedereen die echt weet waar hij het over heeft, weet dat je gelijk hebt. (gtr-awesome)
Een diesel zal altijd meer olie gebruiken als een (gelijke) benzine motor. Dat komt gewoon door het motorontwerp.
Dat er een paar anekdotische verhalen vertellen van niet, doet daar niets aan af.
Als je 2 precies dezelfde motoren, met dezelfde toleranties naast elkaar zet, diesel en benzine, zal de diesel altijd meer olie verbruiken. Dat is gewoon een feit, en dat is gewoon een kenmerk van een dieselmotor.
Dat jou specifieke diesel geen(weinig) olie verbruikt, wil niet zeggen dat een diesel geen olie verbruikt. Zo werkt het natuurlijk niet.
Iedereen denkt altijd, ik heb er geen last van, dus het bestaat niet. Mijn diesel verbruikt geen olie, dus geen enkele diesel gebruikt olie. Mijn toyota is nog nooit kapot gegaan, dus toyota kan niet kapot. Dat is de grootste bullshit natuurlijk.
 
Nissan GT-R zei:
Diesel gebruikt sneller een beetje olie, doordat de brandstof ook wat smerender werkt. En benzine heeft dat meestal niet omdat die wat meer moeite heeft olie goed te verbranden. Echter is het niet onmogelijk omdat je een benzine ook op diesel kunt laten werken.

Kun je dat iets beter uitleggen? Het is mij eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk ...
 
Regelmatig oliepeil meten is net zo normaal als de bandenspanning af en toe nalopen. Maar er zijn gasten die is dit nog teveel moeite....
 
Blackadder the 5th zei:
Nissan GT-R zei:
Diesel gebruikt sneller een beetje olie, doordat de brandstof ook wat smerender werkt. En benzine heeft dat meestal niet omdat die wat meer moeite heeft olie goed te verbranden. Echter is het niet onmogelijk omdat je een benzine ook op diesel kunt laten werken.

Kun je dat iets beter uitleggen? Het is mij eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk ...

Het is heel simpel.

Elke cilinderwand heeft een filmpje olie zodat de zuiger met minder wrijving kan bewegen. Anders krijg je vastlopers etc.
Elke motor zal een klein beetje van die olie verbranden. Daarom wordt de olie zwart. En daarom gebruikt werkelijk elke motor olie. Het hoeft niet veel te zijn. Maar hij verbruikt olie.

Diesel zelfontbrand, een fenomeen wat in een benzinemotor pingelen zou heten. Maar in diesel nu eenmaal de ontbrandingsmethode is.
Dit heeft een veel explosiever karakter en wordt daarbij veel heter dan de verbranding van een benzinemengsel. Ook is diesel een motor waarbij toeren worden gemaakt door meer brandstof in te spuiten. Minder brandstof is luchtoverschot is olie verbranding


Olie is dus met een verbrandende methode minder makkelijk te verbranden of verbruiken dan als je een explosie gebruikt. Daarom heeft diesel vaak de neiging meer olie te verbruiken per gedraaide ronden van de motor dan benzine.

Waarom verbruikt VAG dan zoveel olie? De laatste jaren met de invoering van euro 5 en 6 is VAG overgegaan op een arm mengsel methode. Daarbij wordt er een overmaat lucht aangeboden in de cilinder t.o.v. de ingespoten diesel.
Temperatuur loopt daarbij hoger op. En aangezien je lucht nodig hebt voor een verbranding en die in overmaat aanwezig is.....verbruik je die andere brandstof meer dan met een stoichiometrisch mengsel.
 
Nissan GT-R zei:
Olie is dus met een verbrandende methode minder makkelijk te verbranden of verbruiken dan als je een explosie gebruikt. Daarom heeft diesel vaak de neiging meer olie te verbruiken per gedraaide ronden van de motor dan benzine.

Dank voor de uitgebreide uitleg. Je geeft zelf al aan waar de clou van het verhaal ligt.

Een diesel (met turbo voor een hoog koppel bij een laag toerental) wordt meestal anders bereden dan een multikleps benzine motor waar het
koppel pas bij een relatief hoog toerental vrijkomt.
Je hebt bij een dergelijke motor meer de neiging om verder door te trekken en relatief hogere toerentallen te rijden.

Het kan dus in die omstandigheden gebeuren dat een benzinemotor dan meer olie per/km verbruikt dan een dieselmotor ... ;)
 
Ik denk dat er een hoop pechgevallen (en dus file en kosten) kunnen worden voorkomen als iedereen gewoon weer normaal elke 5.000km:

- Zijn of haar olie peilt
- Bandenspanning meet
- Als je onderhoudsinterval 30.000km/2jr is je bandenprofiel een keertje op meet
- Controleert of alle lampen het doen

Bij complexe machines die elke dag worden gebruikt (gereedschap etc etc) wordt alles goed onderhouden en gecontroleerd, maar met je auto van 1300kg die met 120km/u over de weg dendert kijk je 15.000km lang helemaal níets na. Naar mijn mening oliedom! Mocht je er zelf geen zin in hebben, laat er dan tenminste af en toe een garage voor 2 tientjes naar kijken (olie peilen, bandenspanning, andere vloeistoffen en lampen controle, doen ze zo).
 
Blackadder the 5th zei:
Nissan GT-R zei:
Olie is dus met een verbrandende methode minder makkelijk te verbranden of verbruiken dan als je een explosie gebruikt. Daarom heeft diesel vaak de neiging meer olie te verbruiken per gedraaide ronden van de motor dan benzine.

Dank voor de uitgebreide uitleg. Je geeft zelf al aan waar de clou van het verhaal ligt.

Een diesel (met turbo voor een hoog koppel bij een laag toerental) wordt meestal anders bereden dan een multikleps benzine motor waar het
koppel pas bij een relatief hoog toerental vrijkomt.
Je hebt bij een dergelijke motor meer de neiging om verder door te trekken en relatief hogere toerentallen te rijden.

Het kan dus in die omstandigheden gebeuren dat een benzinemotor dan meer olie per/km verbruikt dan een dieselmotor ... ;)

Jep, dat kan wel inderdaad, was vrij cruciaal die erbij te vermelden.
 
The SLB zei:
Ik denk dat er een hoop pechgevallen (en dus file en kosten) kunnen worden voorkomen als iedereen gewoon weer normaal elke 5.000km:

- Zijn of haar olie peilt
- Bandenspanning meet
- Als je onderhoudsinterval 30.000km/2jr is je bandenprofiel een keertje op meet
- Controleert of alle lampen het doen

Bij complexe machines die elke dag worden gebruikt (gereedschap etc etc) wordt alles goed onderhouden en gecontroleerd, maar met je auto van 1300kg die met 120km/u over de weg dendert kijk je 15.000km lang helemaal níets na. Naar mijn mening oliedom! Mocht je er zelf geen zin in hebben, laat er dan tenminste af en toe een garage voor 2 tientjes naar kijken (olie peilen, bandenspanning, andere vloeistoffen en lampen controle, doen ze zo).

Bij mijn auto, en ik neem aan ook diverse andere jongere auto's, peilt de auto zelf de olie (er zit geen peilstok meer in), meet de bandenspanning en geeft een signaal als er een lampje stuk is. Hoef je dus alleen nog maar naar je bandenprofiel te kijken.
 
Meeuw zei:
Bij mijn auto, en ik neem aan ook diverse andere jongere auto's, peilt de auto zelf de olie (er zit geen peilstok meer in), meet de bandenspanning en geeft een signaal als er een lampje stuk is. Hoef je dus alleen nog maar naar je bandenprofiel te kijken.

Auto's geven al heel lang een melding als je oliepeil te laag is, dus dat zou inderdaad ook afdoende moeten zijn.

Maar toch peil ik lekker zelf af en toe voor de zekerheid. Als om wat voor reden de sensor oid vervuild is ben je verder van huis.
 
BMW Power zei:
Meeuw zei:
Bij mijn auto, en ik neem aan ook diverse andere jongere auto's, peilt de auto zelf de olie (er zit geen peilstok meer in), meet de bandenspanning en geeft een signaal als er een lampje stuk is. Hoef je dus alleen nog maar naar je bandenprofiel te kijken.

Auto's geven al heel lang een melding als je oliepeil te laag is, dus dat zou inderdaad ook afdoende moeten zijn.

Maar toch peil ik lekker zelf af en toe voor de zekerheid. Als om wat voor reden de sensor oid vervuild is ben je verder van huis.

Bij mijn vorige auto (nog wel met peilstok) heb ik eens gemerkt dat de waarschuwing van de auto zelf wel heel erg laat komt (meer dan 1,5 l. bijvullen). Dus dan reken ik daar ook niet op.
 
Inderdaad, zodra de auto begint aan te geven dat er te weinig olie in zit, is het meestal al te laat.
 
GTR-R34 zei:
Inderdaad, zodra de auto begint aan te geven dat er te weinig olie in zit, is het meestal al te laat.

Is dat zo? Ik heb een gele en een rode melding, zou je bij de gele ook te laat zijn?

Zelf stop ik bij het volgende tankstation en vul ik bij als ik de gele melding krijg, bij de rode zou ik denk ik gelijk stoppen.
 
Met een Seat, Volkswagen, Skoda of Audi speel je inderdaad Russisch Roulette als je geen olie peil controleert. De meeste VAG motoren staan er om bekend olie te verbruiken, de ene wat meer dan de ander maar ze verbruiken allemaal olie
 
Als de oliestand zo belangrijk is begrijp ik niet dat er geen oliemeter in de auto zit. De Seat stond volgens de dealer bijna droog maar ik had nog geen signaal van een rood lampje gehad o.i.d.. Er zullen toch meer niet zo snuggere autobezitters zijn dan ik...
 
Ferweg zei:
Als de oliestand zo belangrijk is begrijp ik niet dat er geen oliemeter in de auto zit. De Seat stond volgens de dealer bijna droog maar ik had nog geen signaal van een rood lampje gehad o.i.d.. Er zullen toch meer niet zo snuggere autobezitters zijn dan ik...

Ja genoeg..... ;) nee flauw! Meestal waarschuwt je auto pas als het echt bijna te laat is. En dat is erg laat.
 
Er zijn inderdaad meer autobezitters die niet weten wat er komt kijken bij autorijden en hoe een machine werkt.

Een rood lampje is meestal al te laat :)
 
The SLB zei:
Er zijn inderdaad meer autobezitters die niet weten wat er komt kijken bij autorijden en hoe een machine werkt.

Een rood lampje is meestal al te laat :)

Dat is altijd zo leuk aan het kopen van een tweedehands auto met 6 eigenaren.
 
Ik heb begrepen dat de 1.6 TDI zoals deze in de Seat zit geen oliepeilsensor heeft of dat hij erg laat pas alarm begint te slaan. Ik heb de collega's ook al gehoord over droogstaande motoren.
 
Het is een vorm van onverschilligheid, of beter nog lamlendigheid om je niet even te willen verdiepen met datgene waar je mee bezig bent. Je bent met een auto, een machine dus, onderweg en dat vraagt om een bepaalde mate van verantwoordelijkheid. Voor jezelf en voor medeweggebruikers. Als jij midden op de Utrechtsebrug of de Erasmusbrug stil valt met een vastgelopen motor en daardoor ontstaat er verwarring bij het overige verkeer en daardoor kunnen levensgevaarlijke situaties ontstaan.
 
Ferweg zei:
Als de oliestand zo belangrijk is begrijp ik niet dat er geen oliemeter in de auto zit. De Seat stond volgens de dealer bijna droog maar ik had nog geen signaal van een rood lampje gehad o.i.d.. Er zullen toch meer niet zo snuggere autobezitters zijn dan ik...

Dat noemen ze in de volksmond een oliepeilstok.
 
Bij mijn auto hoeft de motorkap niet eens open voor het handmatig peilen van het olieniveau:

attachment.php


Het is wel jammer dat door de kromme oliepeilbuis het niveau op de flexibele peilstok heel slecht is af te lezen.
Waarschijnlijk is dat de reden dat het idee geen navolging heeft gevonden.
Heb ook een Oranje (bijvullen) en Rode (oliedruk weggevallen, motor uit) signalering in het intrumentenpaneel.
Ook bij mij reageert het oranje signaal heel laat, ik durf daar eerlijk gezegd niet op te vertrouwen ...
 
Volkswagen Porte Diesel zei:
Met een Seat, Volkswagen, Skoda of Audi speel je inderdaad Russisch Roulette als je geen olie peil controleert. De meeste VAG motoren staan er om bekend olie te verbruiken, de ene wat meer dan de ander maar ze verbruiken allemaal olie

Overdrijven kan ook.
De mijne verbruikt geen druppel olie tussen zijn beurten. Alleen bij een lekkage doet die dat.
Vorige polo verbruikte ook niks.

Tis echt niet zo dat elke vag olie verbruikt. Alleen de marge wat ze mogen verbruiken is 1l op 1000km Meer dan dat is buiten fabrieksspecificaties. Betekend dat je bij wijze van spreken zoveel blauwe rook mag hebben als een trabant voor er wat "mis" is volgens fabrieksopgave...

Blijft onverstandig om nooit je oliepeil te controleren. Of die nou wel of niet verbruikt. Aangezien een auto ook plotseling kan gaan verbruiken, en dat merk je sneller als je het af en toe eens controleert. (elke maand of 2 maanden, en sowieso voor lange ritten)

Persoonlijk zou ik een auto die ik inruil of inlever(lease) altijd vooraf controleren qua vloeistoffen e.d.
OOk een poetsbeurtje Kan een hoop schelen op je inruilprijs of naheffing van lease
 
Boppie zei:
Ferweg zei:
Als de oliestand zo belangrijk is begrijp ik niet dat er geen oliemeter in de auto zit. De Seat stond volgens de dealer bijna droog maar ik had nog geen signaal van een rood lampje gehad o.i.d.. Er zullen toch meer niet zo snuggere autobezitters zijn dan ik...

Dat noemen ze in de volksmond een oliepeilstok.
Het moet toch een koud kunstje zijn om die stand te laten zien via een metertje op het bedieningspaneel. Ooit moest je ook je benzine peilen.
 
En nu in veel gevallen nog je olie. Vijf minuten werk ongeveer. Ik heb het ook elektronisch op mijn oude barrel, toch meet ik af en toe met de hand.
 
Ik houd nog even vol.. Het gaat mij om het afbreukrisico lees de schade die te weinig olie kan veroorzaken. Inderdaad ook als je regelmatig peilt kan je door lekkage grote motorschade krijgen.
 
https://www.youtube.com/watch?v=OUE5fcdBf9Q Intressant filmpje, kwam ik vandaag toevallig tegen.
Als je doorrijd zonder olie is je motor gewoon total loss. Je gaat dan geen onderdelen vervangen die kapot zijn, je kan gewoon de hele motor vervangen. Er is geen repareren meer aan, het is dan gewoon afgelopen voor je motor.
 
Blackadder the 5th zei:
Bij mijn auto hoeft de motorkap niet eens open voor het handmatig peilen van het olieniveau:
Ja, de Audi A2, eigenlijk was die auto zijn tijd 10 jaar vooruit en miskend volgens mij.
De motorkap zelf krijg je nog niet zo simpel open, en die scharniert niet omhoog.
Nee, het hele ding moet je eraf pakken.

Bij mijn "nieuwe" Opel Astra (2009) heb ik voor het eerst van mijn auto`s geen koelwater thermometer in het dashboard, die mis ik eigenlijk wel.
En mijn BMW Z4 heeft geen oliepeilstok, alleen digitale uitlezing op het dashoboard.
 
Pobresh zei:
De mijne verbruikt geen druppel olie tussen zijn beurten. Alleen bij een lekkage doet die dat.
Vorige polo verbruikte ook niks.

Ik heb ook een 1600 cc Polo uit 1999. Gebruikt ook geen druppel olie.
Het zijn juist de nieuwste modellen die olie verbruiken. Zowel de TDI-tjes als de TFSI-tjes.

Ik vraag het mezelf al jaren lang af waarom er nog steeds auto's geleverd worden die essentiële informatie niet weergeven. Thermometer, oliepeil en dergelijke. Op mijn C-Kadett uit 1973 zat al een aftermarket oliepeilsensor.

Als je dan klanten niet wil lastig vallen met futiliteiten als een in de soep draaiende motor mag je toch minstens wel een rood lampje met pieper verwachten...Klanten die steeds minder kennis hebben van de toegepaste techniek.
 
Ergens is het beter als klanten een auto kapot rijden en een nieuwe kopen, dan verdien je er meer op dan als ze blijven doorrijden.
 
Ik ben het eens dat het aan informatie ontbreekt bij bijna alle auto's. Waarom geen combimeter met oliepeil, olietemperatuur en oliedruk? Gewoon continue zichtbaar.
 
Nissan GT-R zei:
Ergens is het beter als klanten een auto kapot rijden en een nieuwe kopen, dan verdien je er meer op dan als ze blijven doorrijden.
Hier spreekt een ervaringdeskundige. Je kunt niemand meer vertrouwen...
 
Terug
Bovenaan