Renault Talisman (Samsung SM6@pag 12)

Text & uitleg over de TSMN Estate, de versie die voor NL veruit de belangrijkste zal zijn:

https://www.dailymotion.com/video/x44n5vi_renault-talisman-estate-le-coffre-en-detail_auto

Roder zei:
Nee, Talisman heeft standaard andere achterlichten, wel LED maar geen 3D-edge.

Klopt, daar doelde ik ook niet op overigens. Gistermiddag reed ik achter een Talisman op de snelweg, reed met de dagrijverlichting, maar achter brandt mee. Echter wel heel minimaal. Het is best lastig zichtbaar. Goed wellicht, want de remlichten springen er uiteraard goed uit.

Ook zo 'in het wild' blijft de Talisman wel opvallen. Tussen een 3-serie en Passat overigens wel een stuk minder. ;)

Edit:
Deze dagen is trouwens de persintroductie van de Talisman Estate met rijden, etc.
Cf_Os0aWwAAzNm7.jpg

De configurator is er nu ook voor de Estate. Zit zelf al snel op een dikke 30 tot 40k voor een Estate Intens TCe150 als ik een beetje luxe om me heen wil. En dat laat ik het panoramadak nog maar even weg welke me nu juist erg bevalt in de Mégane.

Pools. Check de eerste 30 sec.:

Super slick geluid
Super slick auto

https://www.youtube.com/watch?v=42edE7cmWL0

Ik heb hem nu enkele malen 'in real life' gekruist.
Degenen die 'Passat' hebben zitten brullen zijn toch echt wel aan een oogonderzoek toe. Op de aanwezigheid van een kofferklep en 4 wielen na, zie ik geen verband tussen beide wagens. En de talisman mag er alleszins zijn! Mooi alternatief voor de Duitse concurrent.

iDS zei:
Degenen die 'Passat' hebben zitten brullen zijn toch echt wel aan een oogonderzoek toe. Op de aanwezigheid van een kofferklep en 4 wielen na, zie ik geen verband tussen beide wagens. En de talisman mag er alleszins zijn! Mooi alternatief voor de Duitse concurrent.

Die vergelijking met de Passat heb ik ook nooit gezien, het komt niet eens in me op.

Heb eergisteren pas de nieuwe Mégane en Talisman in het echt gezien, het was er nog niet eerder van gekomen. Algehele indruk: positief gestemd, interieur stak op zich aardig in elkaar, de hele omlijsting van het touchscreen met de inmiddels beruchte vingervlekken viel inderdaad erg tegen. Wat voor (ex-)Duitse merkrijders wel een doorn in het oog zal zijn is de afwerking (van met name het exterieur), daar loopt een en ander niet erg lekker in elkaar over. Vooral als je een beetje in de buurt van de auto staat blijft dat een beetje een heikel punt van de Franse bolides (Mégane idem dito). Voor mij is dat echter niet enorm belangrijk, dus ik zou hem er niet om laten staan.

Wat bij de Mégane trouwens tegenviel was de zitruimte op de achterbank, met name in de breedte vond ik deze door de flinke wangen aan de zijkant (wat op zich fijn is) erg matig.

iDS zei:
Ik heb hem nu enkele malen 'in real life' gekruist.

Mee eens, ook met Vezes: die gelijkenis is er hoegenaamd niet.
Misschien komt dat door de wat doorgetrokken motorkap.
Die lijkt optisch iets over de koplampen te hangen waardoor die typisch Duitse 'grimmig kijken' look ontstaat.

Maar het is wat Laurens van den Acker aangaf bij de Talisman intro:
"Je kan 'm tussen BMW's parkeren, de TSMN valt niet uit de toon".

Vandaar ook die link 3 posts hierboven.
Daar staat potverpiellekes wel wat!

Qua verkoop:
De EU consumeerde tot nu toe maandelijks 3000 TLSM-en. In onze regio is het wachten duidelijk op de Estate.
Maar de Koreanen, die gaan vol voor de sedan. Zag net bij de April cijfers dat de krankzinnige verkoop van Maart (6700 stuks) bijna weer werd gerealiseerd: 5700. Dat wil wat zeggen, want Samsung Motors is in Korea een muurbloempje.

Ik heb ze onlangs ook bekeken,maar mij viel het juist op hoe mooi en strak alles inelkaar zat.
Met name juist het exterieur,de samenwerking met M-B werpt eindelijk vruchten af dacht ik nog.
Alleen dat touchsceen in niet echt geweldig idd.

Pauli zei:
Ik heb ze onlangs ook bekeken,maar mij viel het juist op hoe mooi en strak alles inelkaar zat.
Met name juist het exterieur,de samenwerking met M-B werpt eindelijk vruchten af dacht ik nog.

Grappig, dat verschil. Wellicht was het dan exemplarisch dat het niet helemaal lekker liep.

Hoe dan ook, voor mij zou dat geen reden zijn hem te laten staan.

Het navigatiesysteem werkte wat mij betreft niet helemaal zoals een navigatie zou moeten zijn, de rest van het R-Linksysteem kon me wel bekoren.

VoorWaarts zei:
In het kader van een Naadvrij 2016:

Kijk hoe grof het er aan toegaat bij de aansluiting v/h verticale- met liggende deel v/d middenconsole, 7de van hierboven.
Zie de pic van de achterkant v/d zilvergrijze - schots & scheef passende delen.

Mijn Grote VoorGanger VoorWaarts had ook een moment van Naden Obsessie (pag 10)
Gelukkig is het allemaal goed gekomen...... met hem, en de Talisman. ;)

Voor ieder die nu eens echt alles van de TLSM sedan & estate wil zien en horen:
Zeer populaire site voor "ïn-depth auto reviews".

https://www.youtube.com/watch?v=oEnlHNAYRUY

Must see! AW zou deze aanpak ook eens moeten doen.
Zeker de eerste minuten - cool.
Work of Art koetswerk.

Daarna maken ze 'm af. ;)

(dwz, wat plastics onderin dash - ja, zo spoiled & snobistisch zijn sommige testers anno 2016)
https://www.youtube.com/watch?v=Pgc1b9Tjscg

Ik heb er nog geen 1 zien rijden, slechts bij de dealer zien staan. Iemand de Talisman al in het wild gespot?

Sterker, Renault verkocht de laatste 2 maanden ca 5000 TSM's EU breed.
Verwaarloosbaar aantal. Betekent dat je ze niet tegenkomt.

Het wachten is op de Estate leveringen.
Dan gaat de verkoop x3.
En daarmee de kans er regelmatig één te spotten.

Thiago zei:

Dan gaat de verkoop x3.

Zelf heb ik in februari besteld en zal mijn Talisman over een paar weken worden geleverd. Het duurt dus gewoon best lang en zou kunnen verklaren waarom er nog niet veel 'in het wild' gespot worden. Aan de ene kant vind ik dat overigens prima: rij ik straks wel iets speciaals. Aan de andere kant zou ik meer Talismannen op de weg zeker toejuichen.

Swift2006 zei:
Thiago zei:

Dan gaat de verkoop x3.

Zelf heb ik in februari besteld en zal mijn Talisman over een paar weken worden geleverd. Het duurt dus gewoon best lang en zou kunnen verklaren waarom er nog niet veel 'in het wild' gespot worden. Aan de ene kant vind ik dat overigens prima: rij ik straks wel iets speciaals. Aan de andere kant zou ik meer Talismannen op de weg zeker toejuichen.

Swift, je was er snel bij!
Goede keus. Weet zeker dat juist door de rustige productie aanloop een solide auto voor je deur staat.
Merc keek mee, remember?

Fantastische wagen, na twee x een megane geleased te hebben gekeken naar de talisman. Helaas werd het een niet te " betalisman". Nu maar gekozen voor een 14% Peugeot 308 sw.

Proefrit van Autogefühl: https://www.youtube.com/watch?v=oEnlHNAYRUY#t=9.631829974
Spreekt Engels met een duidelijk Duits accent, dus even wennen.
Slim bedacht, die plastic Kotflügel (zie helemaal op het eind), maar klinkt niet echt premium ...

synecdoche zei:
Proefrit van Autogefühl: https://www.youtube.com/watch?v=oEnlHNAYRUY#t=9.631829974
Spreekt Engels met een duidelijk Duits accent, dus even wennen.
Slim bedacht, die plastic Kotflügel (zie helemaal op het eind), maar klinkt niet echt premium ...

Maar is wel "premium". Een auto fabriceren van "plastic" is duurder dan van staal. Daarom wordt de laatste versie van de Espace ook gewoon weer gemaakt van staal. Bovendien heb je ook niet gelijk een deuk bij een klein tikje

Vandaag bij zag ik bij de Renault-dealer de Talisman Estate, wat een prachtige auto zeg!

Pracht design.
Goede auto.

Meldt het nog eens: De Talisman heet in Korea SM6
Astronomische verkoopcijfers voor een Samsung, uniek voor een grote Renault: 8000 stuks in Mei.
In de hele EU was het in Mei 3000 stuks. Maar vanaf Juni/Juli zal in EU de Estate voor een boost zorgen.

Oh neeeee die ballonbanden kunnen ECHT niet meer!! Het haalt de hele auto naar beneden, want de Talisman is echt mooi!

RikRace zei:
Oh neeeee die ballonbanden kunnen ECHT niet meer!! Het haalt de hele auto naar beneden, want de Talisman is echt mooi!
Wat een gezever: dit is geen racewagen. Vele automerken zouden hier beter een voorbeeld aan nemen en banden monteren die comfort bieden i.p.v. aluminium karrewielen die vooral de show dienen maar waar je op de weg eerder een minwaarde dan een meerwaarde aan hebt.
Deze velg/bandencombinatie ziet er trouwens erg evenwichtig uit.

De Talisman Estate heb ik bij de dealer bewonderd, het wat een 1.5 DCI Intens uitvoering.
De Standaard 18 inch wielen vond ik erg goed staan onder deze bruine Talisman, de kleur staat in mijn ogen ook heel goed.
Het is een hele mooie en dikke auto geworden, en een aanwinst in deze klasse.

Ik heb al ruim een uur met de Talisman sedan intens gereden met 1.6 TCE 150 PK motor en was zeer onder de indruk van deze auto.
Wat een fijne, comfortabele en stille auto is deze Talisman, ik hoop dat er veel op de weg komen.

RikRace zei:

Ballonbanden? Een grote plak aluminium met een reepje rubber erom, das pas lelijk.

haarr zei:
RikRace zei:

Ballonbanden? Een grote plak aluminium met een reepje rubber erom, das pas lelijk.

Wij noemen veel te grote wielen met een reepje rubber altijd hamsterwielen, extreem platte banden rijden vaak voor geen meter. Zeker als het geen standaard maat is voor de betreffende auto, dit heb ik gemerkt met een BMW 3 serie, wat reed deze auto beroerd, de eigenaar vond het echter prachtig.

Ik vindt de 16 inch wielen wel aan de kleine kant, maar niet lelijk, de 17,18 en 19 inch wielen staan heel goed in mijn ogen.
Ook op 19 inch rijdt de Talisman prima heb ik gemerkt.

"Talisman"

Het ligt al weer een jaar achter ons, de polemiek over de naam.
Inmiddels is het (bij de meesten) ingedaald / ingeburgerd / geaccepteerd / fact of life.

Zo gaan die dingen.
Niet alleen met een autonaam......

RikRace zei:

helemaal mee eens, hier moeten mooie grote wielen onder die passen in de wielkasten.
de ballonbanden doen echt een afbreuk aan de talisman

Nog even bekeken vandaag, de estate, prachtige auto. Goed om te zien dat Renault de 'kritiek' al snel heeft erkend en een nieuw materiaal als tabletomlijsting gebruikt(y)

https://www.auto-motor-und-sport.de/fahrberichte/renault-talisman-grandtour-mittelklasse-kombi-im-fahrbericht-11477038.html

Lees het van voor tot achter of van achter naar voren, de conclusie van AMS blijft hetzelfde: Zeer goede auto.

Met aardige toevoeging, voor een Duitser. Daar waar Audi's niet meer te onderscheiden zijn geldt dat als een pluspunt voor deze strakke, elegante combi.

Inhakend op de goede TLSM beoordeling in Auto-Motor-und Sport;
Las de papieren AW. In AH, tijdens het shoppen. Vergelijk tussen TLSM vs Skoda Superb.

Terwijl de Superb Combi alle concullega's in de Duitse otopers verslaat, verslaat de TLSM Estate de Superb Combi!
Voorwaar een bijzonderheid.

Zo, de eerste Talisman Estate ook in het wild tegen gekomen. Ok, hij gaf me geen voorrang op een parkeerplaats, maar er komt wel even wat voorbij rijden hoor. Helaas saai zwart met donkere ramen.
Plaats het weekend nog wel even beeld (y)

opdegrens zei:
@Roder

Nieuw materiaal voor tabletomlijsting? Wat voor materiaal en heb je ook een foto?

Ik heb even op Autoscout gekeken, ik denk dat Roder dit bedoelt:
0292505040009.jpg

https://ww3.autoscout24.nl/classified/292520020
In vergelijking met dit:
0292520020011.jpg

https://ww3.autoscout24.nl/classified/292505040

Zowel de Megane als de Talisman nu regelmatig zien rijden. Die dagrijverlichting vind ik echt verschrikkelijk. je ziet geen auto aankomen maar alleen die rare bogen. En erg afgekeken van VW :T. Afknapper (sowieso snap ik het nut van die kermisverlichting niet, zorg dan dat de verlichting standaard aan is).

In totaliteit vind ik de Talisman geen lelijke auto. Er staat wel even wat, het is een forse bak waar je nog eens naar kijkt. Maar dat is ook de nieuwigheid denk ik. Na een paar keer kijken vind ik de achterlichten lelijk, de voorzijde teveel blingbling en dat gekke friemeltje op het voorscherm erg jammer.

voiture zei:
Zowel de Megane als de Talisman nu regelmatig zien rijden. Die dagrijverlichting vind ik echt verschrikkelijk. je ziet geen auto aankomen maar alleen die rare bogen.

Rare LED-voelsprieten inderdaad, die kromme dingen. Als ze er niet hadden gezeten was het front van de Talisman perfect geweest... :cry:

Tegen 3 serie:
De voorstoelen in de TLSM Estate kunnen minder ver naar achter dan die in de sedan.
- Grote papa's kunnen een probleem krijgen.
3 serie heeft MEER ruimte van binnen (really?)
- Je komt er alleen moeilijk in.
De TLSM remt beter, en heeft een prima onderstel
- De 4wiel besturing is een echte plus. In de stad rijdt de limo als een compacte auto.
De Renault heeft bij 'Handling' 5 sterren
- de BMW (!) heeft er 4. Opmerkelijk.
De TLSM automaat is wat traag, de besturing niet zo direct als die van de 3.
Qua 'Image' heeft de Bimmer 5 sterren, de Renault 4.
Qua 'Design' heeft de TLSM 5, de BMW 4 sterren.

[D2] zei:
voiture zei:
Zowel de Megane als de Talisman nu regelmatig zien rijden. Die dagrijverlichting vind ik echt verschrikkelijk. je ziet geen auto aankomen maar alleen die rare bogen.

Rare LED-voelsprieten inderdaad, die kromme dingen. Als ze er niet hadden gezeten was het front van de Talisman perfect geweest... :cry:

Pas wat kilometers gevreten in Duitsland en Oostenrijk (alhoewel dat in Duitsland vooral mijn stuur opvreten van ergernis was, laverend van de ene baustelle naar de andere), daarbij geen Talisman gezien -maar die heb ik tevoren al gekruist-; wel enkele Méganes en een enkele Kadjar.
Mijn appreciatie: de DRL maakt de Renaults op zijn minst erg herkenbaar. Ze is érg aanwezig waarbij ik de versie van de Talisman het beste geslaagd vind, de Mégane iets geforceerd, overdone, overkomt en de Kadjar uitgesproken lelijk. Bij die laatste loopt de bovenste lijn op naar de zijkanten van de wagen. De wagen lijkt daardoor scheel voor zich uit te staren.
Ik vergeet de Espace nog: die toont m.i. de perfecte uitvoering van het Renaultfront. Ook de nieuwe Scénic ziet er veelbelovend uit.

Net ook een vergelijking in 'de Autogids' gelezen:
Mazda 5 6 wint het consumentengidsgewijs als de wagen met de beste prijs/kwaliteitverhouding
Goede 2e de Talisman als ruime, comfortable en dynamische stationwagen. De Autogids vermeldt ook dat de 1.6 motor ( versie van 190 pk) goed met de grote wagen overweg kan.
3e plaats: de in Duitse tijdschriften alom geprezen Skoda Superb. Die is ruim en...ruim :) Op vlak van comfort en dynamiek blijkt hij toch wat steken te laten vallen.
Laatst (en misschien wel least): de Peugeot 508. Bij deze wagen begint de leeftijd van het ontwerp blijkbaar door te wegen wat zich uit in zijn gewicht...en dan moeten vaststellen dat vroeger al gesteld werd dat de 508 zoveel minder weegt dan mijn C5, dan blijk ik dus in een, comfortabel, zwaargewicht rond te 'tuffen':)

Mooie score van de Renault dus: met de S koda laat hij dus ongeveer de hele Duitse middenklasse achter zich: Passat, A4, 5-serie verliezen in Duitse vergelijkende tests. Mooi zo Renault! ;)

edit: serieuze tikfout gecorrigeerd!

Terug
Bovenaan