Alfa Romeo Giulia (952)

Ik zie ze inderdaad ook weinig rijden, maar dat snap ik nu. Ze staan meestal bij de garage...

7i2y4q6ba3n2_800.jpg

Gaaf! Doet denken aan de Mercedes 190 EVO II, inmiddels een zeer kostbare klassieker. Dus kópen die Alfa, is het niet voor de fun dan als belegging!

Gullideckel zei:
Gaaf! Doet denken aan de Mercedes 190 EVO II, inmiddels een zeer kostbare klassieker. Dus kópen die Alfa, is het niet voor de fun dan als belegging!

Een niet heel klein verschil is dat die Benz bovengemiddeld betrouwbaar en goed gebouwd is, en de Alfa haar gammele imago van 30 jaar terug weer bevestigt.

Wel echt gaaf dat Alfa zoiets nog durft te bouwen.[/left] En een plaatje van een auto zo.

Leuk, maar je zult ze nooit zien, die verdwijnen denk ik direct in garages van verzamelaars.

De zwanenzang van alfa?

Laten we hopen dat fusie PSA en FCA doorgaat en Alfa als merk mag blijven en het geen Peugeots worden met Alfa koets. Alfa is prachtig merk jmmr dat Giulia zo matig doet want fantastische wagen daar zijn zelfs de Duitsers het over eens, zie laatste AutoMotorundSport

Fraaie auto's, die hedendaagse Alfa's! Jammer dat die verkopen zo ontzettend laag zijn. Een beter dealernetwerk lijkt mij al de grootste oplossing. Een dealernetwerk die wil gaan adverteren en zich echt eens laat zien. Maar welke nieuwe dealer wil die investering daadwerkelijk doen?

Ik ben afgelopen eens een rondje autobedrijven in het midden van het land wezen doen. Ook bij een aantal dealers geweest die Alfa Romeo dealer zijn. Maar bij sommige lijkt het wel of het merk 'er even bij wordt gedaan'. Auto's weggemoffeld in de showroom, summiere info bij de auto's en verdere info nergens te vinden. En geen verkoper te bekennen.
Laat mij een slechte basis voor succes.

Maar goed, die Giulia is in een dikke uitvoering, ik zag een Veloce staan, een echt zeer fraaie auto! Ik snapte in 1997 de hype rond de 156 niet echt, ik vond dat toen geen bijzonder mooie auto. Maar die Giulia is gewoon een knap model.

Tja vicieuze cirkel.
De importeur en/of dealer heeft geen geld meer om dat ding te promoten. Vraag me af of meer reclame nog wel zin heeft. Het product is ook verouderd, vrijwel geen moderne hulpjes, ouderwets infotainment.

Misschien eens zoals Kia 7 jaar garantie om het vertrouwen in het merk te winnen, maar dat zullen ze zelf al wel niet aandurven :)

Gullwing zei:
Tja vicieuze cirkel.
De importeur en/of dealer heeft geen geld meer om dat ding te promoten. Vraag me af of meer reclame nog wel zin heeft. Het product is ook verouderd, vrijwel geen moderne hulpjes, ouderwets infotainment.

Misschien eens zoals Kia 7 jaar garantie om het vertrouwen in het merk te winnen, maar dat zullen ze zelf al wel niet aandurven :)

Ik ben het helemaal met jou eens! De wil en durf om er in te investeren lijkt mij ook wel verdwenen. Jammer van zo'n merk. Echt een liefhebber van Italiaanse auto's ben ik nooit geweest, maar ik zal het wel erg vinden dat dit allemaal zal verdwijnen.

Naar mijn mening zette de val zich al midden jaren '90 (vorige eeuw;-)) in. Fiat kon nog een keer knallen met de eerste Punto. Lancia had de tweede Delta, maar volgens mij is dat niet geworden wat gehoopt werd, hetzelfde gold voor de Kappa. De 145/146 vond ik persoonlijk maar zozo, niet lelijk maar geen toppers. Een zeer grote opleving had Alfa met de 147 en 156. Dat is daarna niet meer gebeurd.

Wat je nu ziet is zeer treurig. Een kwijnend bestaan voor Alfa. Die Guilietta is een fraai model, maar inmiddels wel 10 jaar oud. Een nieuwe is in geen velden of wegen te bekennen, dus die belangrijke markt wordt compleet gemist door het merk. De Tonale kan het merk nog redden, maar wanneer is die gepland? Moeten ze rap mee komen. Maar ja, met een dun gezaaid dealer netwerk blijft dat een lastig verhaal.

Tja, FCA is al 10 jaar aan het (re) organiseren. Met minimale middelen maximaal verdienen, met Jeep en Ram lukt ze dat best aardig.
De productie van de Tonale wordt inmiddels opgestart, ik geloof dat de fabriek deze maand gesloten wordt voor de verdere voorbereidingen (en vast ook wegens de zeer lage verkoopcijfers :) ). De Tonale is zeker nodig.
Anderzijds kunnen we nu vast wel weer wat vertragingen verwachten, aangezien ze vast zoveel mogelijk synergievoordelen willen behalen met PSA. Nieuwe platformen/motoren zullen daarom - mijn vermoeden - eerder in de ijskast belanden. Nu nog maar zien wat de EU over deze fusie zegt, aangezien ze een onderzoek zijn opgestart.

Zoals ik al eerder heb aangegeven hier gaat Alfa Lancia achterna helaas. En de meeste Alfa dealers stellen inderdaad niets voor of worden opgeheven. Het is ongelofelijk jammer van zo'n merk met zo'n mooie historie.

Gullwing zei:
Tja vicieuze cirkel.

Een Alfa koop je niet voor het infotainment systeen, overigens bij elk merk ruk en verouderd zodra hij de band af rolt.

Cd4Lop zei:
Een Alfa koop je niet voor het infotainment systeen, overigens bij elk merk ruk en verouderd zodra hij de band af rolt.

Ja klopt. Ik zat laatst bij iemand in een Mercedes-Benz S-Klasse uit 2001. Dat infotainmentsysteem (navigatie) in die auto komt voor je gevoel inmiddels uit de kruikentijd. Flink verouderd. Dan komt bij wijze van spreken een basis Golf II dashboard uit 1988 nog moderner over:p

Ik vraag mij wel eens of hoe zich de komende jaren gaat ontwikkelen. De meeste auto's komen inmiddels met de nieuwste snufjes op de markt. Digitale dashboards, touchscreens, head up displays etc. etc. Hartstikke mooi, maar na een tijdje is het systeem achterhaald en heeft de fabrikant een nieuw, en weer beter systeem ontwikkeld. Het oude systeem wordt misschien door wat updates nog bijgehouden, maar op een gegeven moment stopt dat ook. En dan?

Wat is die auto over pakweg 10 jaar nog waard? Al het digitale werkt traag, of werkt gewoonweg niet meer in de auto. Het is niet meer gebruiksvriendelijk. Het zal allemaal wel minder snel gaan dan een gemiddelde smartphone, want die is na ruim 3 jaar, voor mijn gevoel, totaal onbruikbaar. Of zullen de fabrikanten hier wel ruim aandacht aan hebben geschonken?

Patek Philip horloges zijn er ook niet met lcd/digitaal schermpje.....verschrikkelijk dat zelfs de nieuwe S klasse die goedkope rommel krijgt als dashboard. Nadruk ligt ook bij tests veel teveel op infotainment en gadgets, merendeel gebruik je nooit. In laatste uitgave Automotorundsport is dit tijdschrift zeer te spreken over de Giulia, afwerking, prestaties, uitstraling en uitrusting, ook infotainment, niets op aan te merken. Klassewagen die strijd met 3 serie met gemak aankan..

Gullwing zei:
Tja vicieuze cirkel.

Geen 7 jaar maar wel 5 en kilometer vrij al sinds 2019 5 jaar garantie

ah, dat wist ik niet eens. Dan wordt het toch wel een interessante aanbieding.
Maar de leasemij bepaald, als die denkt dat die dingen niks meer waard zijn na de leasetermijn, gaat de leaseprijs enorm omhoog. Wat doen ze eigenlijk in de lease? Particulier koopt denk ik niemand een auto in deze klasse meer.

Inderdaad. En Alfa's staan ook niet op de lease-lijstjes van werkgevers. Dus dan wordt t een lastig verhaal. Ik zag een een prijslijst van de Stelvio, de helft van de aanschafprijs is BPM en BTW.

Als ik zo snel bij Directlease kijk vind ik het eigenlijk alles meevallen met die leaseprijzen. Giulia vs. 3-serie. Vrijwel gelijke catalogusprijs is vrijwel gelijke leaseprijs...

Ik rij zelf Alfa Romeo in de lease, is dan wel een Giulietta. Mijn ervaring is dat het niet duurder is dan de concurrentie. Voor mijn gevoel heeft Alfa Romeo onterecht de naam duur te zijn. Maar dat komt ook denk ik omdat Alfa’s hier in Nederland Standaard goed zijn uitgerust zijn en de basis motorren in vergelijking met de concurrentie een stuk krachtiger.

Ik herken dat over het dure onderhoud. Ik heb ondermeer een Ducati motorfiets, wordt ook altijd gezegd duur in onderhoud vanwege de snaren. Nou nou, eens in de drie jaar EUR 175.00 om snaartjes te vervangen.

Dat er geen station is, zal ook meespelen, zeker in Noord Europa gaan mensen liever met zo'n bestel uitvoering op stap dan met een sedan :D

Ik snapte in 1997 de hype rond de 156 niet echt, ik vond dat toen geen bijzonder mooie auto. Maar die Giulia is gewoon een knap model.

Ik snapte de hype uitstekend. Het was een zeer sierlijke auto met 'Italiaans' sportief design. De charme (afgezien van zijn rijeigenschappen) van de Giulia heb ik nooit begrepen. Zelfs na al die jaren dat ie er is vind ik nog altijd de neus vreselijk lomp en de kont anoniem. De zijkanten hebben door de RWD verhoudingen wel iets stoers maar een Infinti Q50 heeft dat ook maar dat merk spreekt niet tot de verbeelding. Ik zie er iig geen fraai Italiaans design in

Bij de introductie van de Giulia ging het eigenlijk al mis. Velen waren er toen weg van, maar vervolgens duurde het een eeuwigheid voordat de auto in de showroom stond. Veel belangstellenden waren toen waarschijnlijk al afgehaakt.
Inmiddels is de Giulia sterk achterhaald en aan alle kanten voorbijgestreefd door de concurrentie.

SportLeicht zei:
Bij de introductie van de Giulia ging het eigenlijk al mis. Velen waren er toen weg van, maar vervolgens duurde het een eeuwigheid voordat de auto in de showroom stond. Veel belangstellenden waren toen waarschijnlijk al afgehaakt.
Inmiddels is de Giulia sterk achterhaald en aan alle kanten voorbijgestreefd door de concurrentie.

Echt onzin wat je schrijft, de Giulia is geheel bij de tijd en kan de concurrentie met gemak aan. Lees laatste uitgave AutoMotorundSport.

Tuurlijk, volslagen onzin wat ik schreef. De Giulia verkoopt als een tierelier, waar hebben we het eigenlijk over.... :T

Cd4Lop zei:
SportLeicht zei:

Echt onzin wat je schrijft, de Giulia is geheel bij de tijd en kan de concurrentie met gemak aan. Lees laatste uitgave AutoMotorundSport.

Dat was/is het punt niet.

Alfa Romeo bestede veel aandacht aan het topmodel, zie ook de beelden van in het filmpje van de GTAm hierboven.
Maar ja, daar draai je geen aantallen mee.. en die uitvoeringen kwamen niet al te snel, in ons land dan, in de showrooms.
Dan is het effect al wel weg.. de groep potentiële kopers moeten een keuze maken.. die kunnen wel 9 maanden wachten op een bestelde auto.. maar 9 maanden wachten met bestellen.. dát vind de verstrekker van zo'n arbeidsvoorwaarde vaak niet zo fijn..;)

Destijds met de 156 was dat veel beter geregeld.. in een mum van tijd zag je (ik) veel babyblauwe 156's.. en ook de grijstinten kwamen daar vlot achteraan.

Durashift zei:
Cd4Lop zei:
SportLeicht zei:

Dat was/is het punt niet.
.

Jawel, dat is het punt wel. Cd4Lop reageert op de laatste zin uit de reactie van rwd..

Durashift heeft hier volkomen gelijk. Met de Giulia loopt Alfa van begin af aan achter de feiten aan doordat leveringen véél te lang op zich lieten wachten. En auto’s verouderen tegenwoordig heel snel, in het begin moet je juist scoren. Natuurlijk is de Giulia (mede dankzij RWD) een zeer goed rijdende auto die qua sportief sturen niet onderdoet voor een 3-Serie (wat dat betreft doet een F30 of E90 ook niet eens onder voor een nieuwe 3), maar er is meer nodig om een auto succesvol te maken. Qua bediening, navigatiescherm etc. is de Giulia gewoonweg niet meer bij de tijd en aan alle kanten ingehaald door de concurrentie.

Was het niet zo dat bij de introductie eerst de 500 pk versie aanboden, maar die was dan pas een jaar later echt te bestellen, en dan pas weer maanden later alle gewone versies? Er zat volgens mij ruim een jaar tussen de introductie en het daadwerkelijk kunnen bestellen. Daar zijn ze ongetwijfeld idioot veel verkopen mee misgelopen. Als je iets nieuws ziet, wil je dat op dat moment hebben. "Oh, kan ik nog niet bestellen? Nou dan koop ik wel een ...."

^^^ Ja, klopt. 510 pk zelfs. ;)

Intro verhaal:

Hierin wordt de verwachting geschreven dat begin 2016 de auto bij de dealer zou staan...
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/en-dan-nu-officieel-de-alfa-romeo-giulia/

Maar, dat liep wat anders... want de auto moest nog gemaakt gaan worden in Q1, was destijds de verwachting..

In dit artikel wordt iets over de ambities van AR gesproken.. als dat allemaal werkelijkheid was geworden.. hadden de dealer dit jaar 6 modelseries kunnen verkopen..:p

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/alfa-romeo-knipt-in-toekomstplannen/

Zonder ambities kom je ook nergens in het leven...

Marchionne heeft het gewoon niet goed bedacht: hij zou met Alfa Romeo wel even een merk neerzetten dat in de VS en China BMW naar de kroon kon steken, dan kon hij grote volumes maken met een premium product. Maar de Alfa's sluiten toch niet voldoende aan op de wensen van de Amerikanen, dus daar liep het al scheef. Voor China hadden ze natuurlijk een verlengde Giulia moeten plannen, maar dat is wel een heel grote stap. Verder vond hij dat de Stelvio te veel leek op de ontwerpen van de Giulia SportsWagon, dus werd de laatste geschrapt. Iedereen wilde toch een SUV? Nou, in Europa niet, het werelddeel waar Alfa nog wel wat credit en de Giulia wat kansen had, zeker als een stationwagen leverbaar was. En zo is het nooit wat geworden.

Ik zag zowaar eerder deze week een behoorlijke nieuwe Giulia in de parkeerplaats. Met Duits kenteken, dat wel weer. De linkjes van de bovenstaande post eens doorgelezen; vier jaar geleden was er al dus niet veel vertrouwen in het model. En toen vonden een aantal personen ook al dat je voor een sportief design net zo goed een nieuwe Mazda kunt gaan kopen.

Joop Passchier zei:
SportLeicht zei:
Durashift heeft hier volkomen gelijk.
Ah ja, die mening mag je hebben. Ik lees liever een objectiever verhaal:
https://www.auto-motor-und-sport.de/test/alfa-romeo-giulia-vs-bmw-330i/

Ja, qua rijden doet die ook niet onder, dat beweert ook niemand. Maar verder? 0 moderne gadgets, qua gadgets een auto van 10 jaar geleden. En dat wil de gemiddelde lease rijder van tegenwoordig toch wel,

Dat testje zegt niet zoveel. Ja, dat de Giulia een heel goed rijdende auto is maar daarover waren we het hier ook al eens. Over bedieningsconcepten, ergonomie, interieurafwerking etc. wordt in dit testje niets gezegd.

We hadden het hier over de matige verkopen van de Giulia, en kunnen dus vaststellen dat dat niet ligt aan de rijeigenschappen maar wel aan diverse andere (genoemde) zaken.

Gullwing zei:
Was het niet zo dat bij de introductie eerst de 500 pk versie aanboden, maar die was dan pas een jaar later echt te bestellen, en dan pas weer maanden later alle gewone versies? Er zat volgens mij ruim een jaar tussen de introductie en het daadwerkelijk kunnen bestellen. Daar zijn ze ongetwijfeld idioot veel verkopen mee misgelopen. Als je iets nieuws ziet, wil je dat op dat moment hebben. "Oh, kan ik nog niet bestellen? Nou dan koop ik wel een ...."

Het was inderdaad vrij sneu die start. Tijdlijn:

24-6-2015 Eeste officiele persbericht, lancering Q 510 pk: "The Giulia Quadrifoglio will go on sale in Europe early next year and in the U.S. a few months later. Other Giulia versions will follow later including all-wheel-drive models and diesels for Europe."
15-9-2015 Telegraaf: "Alfa Romeo toont de Quadrifoglio op de IAA 2015 voor het eerst. De verkoop in Nederland start binnenkort. De auto volgt begin volgend jaar."
15-9-2015 AW: Gewone modellen Genève 2016
5-10-2015 auto55.be: """Ten vroegste eind 2016. De voorstelling van de bravere uitvoering is dus achteruit geschoven. En geen klein beetje. We krijgen ze nu te zien op het Autosalon van Genève, in maart van volgend jaar. Maar zelfs dat is niet zeker. De fans moeten dus nog een hele tijd op hun honger blijven zitten. En wie ervan droomt om niet eens dit jaar, maar volgend jaar al met een nieuwe achterwielaangedreven Alfa Romeo te rijden, zal ervoor moeten zorgen dat hij bij de eersten is om een order te plaatsen. Volgens insiders zullen de eerste productiemodellen pas in de herfst van volgend jaar leverbaar zijn. Voorlopig, tenminste…"
4-11-2015 Laatste nieuws is dat Marchionne de 400.000 doelstelling in 2018 laat varen, en dat de Giulia introductie een half jaar later dan gepland zal plaatsvinden. "According to the Automotive News report, Alfa Romeo will delay its Giulia Quadrifoglio sedan by six months in Europe and a Giulia-based SUV by nine months. The scheduled launches for both cars would likely happen in mid-2016 and early 2017, respectively."
2-12-2015 autoedizione: "Dat blijkt nu ook officieel de correcte aanname te zijn, want de introductie van de Giulia zal kort na de presentatie in Genève plaatsvinden. Dus tegen het einde van het eerste kwartaal van 2016. Dat zegt de hoogste FCA-baas in onze regio Alfredo Altavilla in een recent interview. Maar ook zijn collega in Noord-Amerika heeft vanaf de salon in Los Angeles precies hetzelfde gezegd."
27-1-2016 europe.autonews.com "Alfa has delayed the launch of its key Giulia midsize sedan due to technical problems. The high-performance Giulia Quadrifoglio was due to launch in Europe by the end of 2015 as the first model in the Giulia's lineup. The launch has been delayed six months and the car is expected to reach European showrooms in early June. The entry level Guilia is scheduled to debut at the Geneva auto show in March but it is not yet clear when it will arrive in dealerships"
9-2-2016 Scoopfoto's niet-Q
29-2-2016 Gelekte foto's niet-Q
1-3-2016 persbericht Specs alle versies
31-3-2016 Alfa NL/BE Officiële planning: introductie/levering 20 juni
3-5-2016 Autoweek Alle prijzen
10-5-2016 Eerste reviews Q
21-5-2016 Autovisie Review JTD-180
juni 16 Eerste auto's in NL
14-9-2016 "Giulia besteld op 21 juni, geschatte productie week 30. Toen bericht dat t week 34 werd gevolgd door bericht dat het week 36 zou worden. En week 36 ging ook voorbij zonder bericht dat de auto geproduceerd is."
21-9-2016 persbericht Introductie Veloce in Parijs
14-10-2016 "Op 20/8 heb ik een 2.0T besteld en ook daarvan nog geen spoor te bekennen. Volledige radiostilte van de dealer
15-10-2016 autoblog.nl "We vroegen Alfa Romeo om een reactie. “De productie van de dieselmotorenversies en die van de Quadrifoglio is eerder gestart dan die van de benzinevarianten. De fabriek draait nu op volle toeren om nog dit jaar zoveel mogelijk 21% bijtellingsmodellen te produceren. Medio november verwachten we de benzinevarianten in Nederland.”, aldus de Italiaanse autofabrikant. Dealers spreken over eind oktober, Alfa zegt medio november. We zijn benieuwd of de 2.0 en 2.0 Super daadwerkelijk in de elfde maand van 2016 dan eindelijk bij de dealer zal komen te staan. Op de vraag of Alfa Romeo überhaupt een reguliere benzineversie heeft verkocht van de Giulia werd geen antwoord gegeven."
26-10-2016 Automotive News Europe "Alfa Romeo will launch a station wagon version of its Giulia sedan in Europe to help boost sales of the key model, people briefed with the matter told Automotive News Europe. Neither Alfa nor its parent Fiat Chrysler Automobiles have commented on whether the Giulia will get a wagon version but the sources said it will be launched late next year."
20-2-2017 "Nog maar eens hier vastleggen: vorige week maakte AR bekend dat er geen SW komt van de Giulia "omdat de Stelvio en die SW dan zo veel op elkaar zouden lijken" en "omdat we met de Stelvio alle SW-kopers ook goed kunnen bedienen". "

Hoezo niet? Dat ding verkoopt voor geen meter, de introductie was nou niet bepaald sterk, de verkooporganisatie is niet echt doortimmerd en de promotie ontbreekt nagenoeg volledig. Maar we mogen niet kritisch zijn omdat het een Alfa Romeo is, waar de emotie van afspat - bij product en consument, waar rationele en objectieve factoren geen rol spelen en omdat de underdog gewaardeerd moet worden, is dat het?

Wouter82 zei:
Hoezo niet? Dat ding verkoopt voor geen meter, de introductie was nou niet bepaald sterk, de verkooporganisatie is niet echt doortimmerd en de promotie ontbreekt nagenoeg volledig. Maar we mogen niet kritisch zijn omdat het een Alfa Romeo is, waar de emotie van afspat - bij product en consument, waar rationele en objectieve factoren geen rol spelen en omdat de underdog gewaardeerd moet worden, is dat het?

In het geheel niet, maar je post van 17:18 is niet rationeel meer. Heb je een dagboek bijgehouden over het falen van de Giulia? Dat slaat echt alles wat ik hier al eens ooit op het forum ben tegengekomen. Er zit bijna soort plezier in dat Alfa het (al tijden) moeilijk heeft. Dan gaat het objectieve ook wel naar de achtergrond...

@nack - ik geef Wouter gelijk als ex-Alfa rijder (159 SW 2009-2013).

Geen deftige opvolger in het gamma toen ik mijn volgende auto mocht kiezen (BMW 3 Touring genomen). En dan de Giulia : schitterend gelijnde auto en RWD, maar geen diesel met 2.0L motor (voor vele bedrijven in BE een eis qua fiscale PK's - uitstoot, fiscale aftrekbaarheid etc. ), geen break, geen representatief dealernetwerk.

Jammer, mooi merk, schitterende heritage maar binnen paar jaar gaan ze Saab en Lancia gewijze in de geschiedenis boeken vrees ik. Hoe jammer ik dat ook vind.

nack zei:
In het geheel niet, maar je post van 17:18 is niet rationeel meer. Heb je een dagboek bijgehouden over het falen van de Giulia? Dat slaat echt alles wat ik hier al eens ooit op het forum ben tegengekomen.

Ik heb naar aanleiding van de opmerking van Gullwing gewoon even naar de eerste pagina's van dit topic gekeken en wat teksten gecopy-pastet. Dat het echt alles slaat wat jou betreft is vooral omdat het bij andere topics, en dus bij andere auto's ook niet eens zou kúnnen om zo iets op een rijtje te zetten. Het komt simpelweg niet voor.

nack zei:
Er zit bijna soort plezier in dat Alfa het (al tijden) moeilijk heeft. Dan gaat het objectieve ook wel naar de achtergrond...

Nee hoor, ik heb daar zeker geen plezier in. Maar een objectieve discussie gaat juist wat makkelijker met de feiten bij de hand. Juist bij een merk dat drijft/dreef op emotie. Ik haal wel plezier uit de bijzondere verhalen over auto's, positieve en negatieve. Hoe dingen tot stand komen of juist toch niet, de keuzes die wel of niet gemaakt worden en waarom. En ja, dan heeft Alfa toch wel een paar boeiende hoofdstukken - met name in de jaren 80. Precies ook de tijd waarnaar wordt verwezen als het nog gaat over het échte Alfa, de nadagen van het zelfstandige, grootse merk. En die twee factoren speelden uiteraard niet toevallig in dezelfde periode. Zoomen we even uit en trekken we een interessante vergelijking als voorbeeld van hoe het kan verkeren: in diezelfde jaren 80 was Hyundai een opkomende speler waar vooral niet veel van werd verwacht. Welhaast het tegenovergestelde van Alfa. Nul imago, nul emotie, nul historie, nul kwaliteit. En welk merk moet nu vechten om te overleven met een gekortwiekt gamma van gedateerde modellen, en welk merk behoort tot de grootste ter wereld met niet alleen EV's in de showroom maar ook een waterstofauto? Hoe het dus kan lopen, dat vind ik interessant. Nu kan niemand om Hyundai heen, consument noch concurrent, en is Alfa voor geen van die partijen een serieuze speler meer. Of je het nu leuk vindt of niet.

Je hebt ook nergens ongelijk (@Niseko: vandaar mijn "in het geheel niet"), het zijn allemaal feiten, Alfa is flink afgegleden. Wat je nu post maakt dit een heel ander één-tweetje dan wat er was met Cd4lop, vanuit daar reageerde ik. Ik hoop dat je in afzienbare tijd zo'n overzicht kan maken met een positieve flow in de berichten ook al is het tegen beter weten in.

De vergelijking met Hyundai gaat niet helemaal op, dat merk kan straffeloos met alle winden meewaaien. Dat zou een fijnproeversmerk als Alfa Romeo niet meer geloofwaardig maken, dan had het bij de overname door Fiat beter meteen opgedoekt kunnen worden. Alfa Romeo heeft de uitdaging de traditionele merkwaarden te vertalen naar een visie die toekomst heeft en dat is in deze tijd bepaald geen gemakkelijke taak. Waarmee ik niet wil zeggen dat het moederbedrijf daar de afgelopen jaren hard genoeg haar best voor heeft gedaan.

Ik kom er vandaag achter dat Alfa Romeo (Driessen Autogroep) de autosponsor is van PSV sinds seizoen 2018/2019. (y). Opvolger van Mercedes-Benz.

Terug
Bovenaan