Opel Astra K / Buick Verano | Nieuw: Astra facelift 2020

Beste B-Real,

Ik heb wederom weer een nieuwe astra K sportstourer terug gekocht, wel gewaagd gezien de problemen die ik heb gehad.
Maar mijn nieuwe Opel dealer heeft mij weer het vertrouwen gegeven en zag ook de diverse verbeteringen die al door gevoerd zijn in de astra.

Ik heb nu de astra in de kleur rood aangeschaft met wat meer opties als op de vorige innovation uitvoering.
Eerst twijfelde ik over de kleur vanaf foto maar toen ik hem in de werkelijkheid zag was ik helemaal verkocht.

Dus hoop met deze astra meer geluk te hebben als met de vorige astra K.

Het is helaas wel jammer dat Opel Nederland nul heeft mee geholpen om tot een oplossing te komen.
Voor hun ben je gewoon een nummertje en het interesseert hun blijkbaar niks.

Goedemiddag wie kan mij uit de brand helpen, vanaf de eerste week dat ik de nieuwe astra k kreeg geeft hij vaak aan dodehoek sensor niet beschikbaar. Ik ben hier al 3x voor terug geweest naar mijn dealer maar word steeds afgescheept maak hem goed schoon de sensor is erg gevoelig. Ook als de auto net gewassen is geeft hij weer deze melding aan ik heb de auto nu 1 jaar en nog steeds hetzelfde probleem wat moet ik hier nu mee ? Het systeem uitschakelen kan ook maar dan krijg je de melding dat het systeem is uitgeschakeld, dit lijkt mij niet de bedoeling bij een auto van 35k Groetjes Tom

Tom1986 zei:
Goedemiddag wie kan mij uit de brand helpen, vanaf de eerste week dat ik de nieuwe astra k kreeg geeft hij vaak aan dodehoek sensor niet beschikbaar. Ik ben hier al 3x voor terug geweest naar mijn dealer maar word steeds afgescheept maak hem goed schoon de sensor is erg gevoelig. Ook als de auto net gewassen is geeft hij weer deze melding aan ik heb de auto nu 1 jaar en nog steeds hetzelfde probleem wat moet ik hier nu mee ? Het systeem uitschakelen kan ook maar dan krijg je de melding dat het systeem is uitgeschakeld, dit lijkt mij niet de bedoeling bij een auto van 35k Groetjes Tom

Vanaf 150 km/h is de dodehoeksensor standaard niet meer beschikbaar, daar verschijnt een melding van tussen de tellers en de verklikkers in de spiegels blijven permanent branden.

Mocht ik per ongeluk toch langzamer rijden dan 150, dan komt het heel sporadisch voor dat de dodehoeksensor kortstondig een storing heeft oid, als het regende bijvoorbeeld is dat wel eens voorgevallen.

Ergo, 98% van de tijd moet dat ding gewoon functioneren, auto gewassen of niet.

Heeft de Astra K nu wel of geen ventilatie voor de achterpassagiers? Ik kan bij interieur foto's niets vinden bij de B stijl of onder de middenconsole.

Voor de Android bezitters; Waze voor Android Auto is uit. Werkt top!

Android Auto is nog niet beschikbaar voor Nederland. Maar je kan de APK hier downloaden: https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/

Let wel op dat Android Auto zichzelf niet update. Als hij niet up-to-date is, dan werkt hij niet meer goed. Maar opnieuw installeren is een fluitje van een cent...

Het is de eerste Android Auto versie van Waze, nog niet alle functies zitten er in. Maar ik vind het erg fijn werken.

Binnenkort debuteert de vernieuwde Buick Verano GS, die gelijk laat zien hoe de Opel Astra GSi eruit gaat zien.

620x0_1_autohomecar__wKgFVFna4OWAVRs1AAVxdYRYyBM485.jpg

Bron: https://www.autohome.com.cn/news/201710/907837.html#pvareaid=2023114

De Buick Verano GS, vanuit Europees perspectief de voorbode op de Astra GSi die dezelfde bumpers krijgt, live @ Auto Guangzhou:

autohomecar__wKgFXFoNl02ATm6oAAKCY52wFEY994.jpg

autohomecar__wKgFXFoNl1KACZwKAAJyLvLkhdo282.jpg

autohomecar__wKgFVFoNlsCAUzPMAALOMQI9ZEo202.jpg

autohomecar__wKjBwloNlpyATQTnAAKq200hye0887.jpg

Fotogalerij: https://car.autohome.com.cn/chezhan/exps100/3751.html

Opzich een leuke wagen, jammer dat het een trend lijkt te zijn dat je bij sportieve modellen tegenwoordig geen mistlampen meer in de bumper plaatst. Ik vind het in veel gevallen cosmetisch wel een toegevoegde waarde hebben als ze er wel zitten.

Overigens vreemd, Opel is toch het hoofdmerk en Buick een omgelabelde variant ervan. Ik zou dan een dergelijke uitvoering ook eerst als Opel presenteren en daarna of tegelijk als Buick.

Kleurtje oogt lekker inderdaad! Wordt tijd dat Opel eens een wat uitgebreider kleuren pallet gaat aanbieden (het dure individual programma op de Insignia even buiten beschouwing gelaten).
Voor de rest gepast sportief de GSi, precies zoals het hoort. Op naar de OPC :T

Overigens vreemd, Opel is toch het hoofdmerk en Buick een omgelabelde variant ervan. Ik zou dan een dergelijke uitvoering ook eerst als Opel presenteren en daarna of tegelijk als Buick.

Komt denk ik ook door dat dit een Chineze beurs is en Opel daar niet bekend is. Wellicht dat de GSi niet op tijd af was voor de laatste Europeze beurs?

Even een update van mijn auto na dik 47.000km. Hij doet het nog prima en is nog steeds fijn in te rijden. Eerder vermelde plus en minpunten zijn nog steeds van toepassing, maar is goed mee te leven.
Wel houdt de auto soms een fractie in tussen de 2.500 en 3.500 rpm bij half tot drie kwart gas. Soms een paar "hikjes" bij het versnellen, soms voel je de auto ineens na een seconde iets meer versnellen bij dezelfde gaspedaal stand.

Het is merkbaar, maar niet heel erg storend gelukkig. Hoort natuurlijk niet.

Kortom, redelijk vage klacht maar de dealer heeft contact gehad met Opel Nederland, bekend probleem en er is nieuwe software voor. Die komt er binnenkort in en dan zullen we zien of het beter is.

Astra F zei:

Misschien is dit meteen de gefacelifte versie van de Astra, aangezien grille duidelijk afwijkt van de gewone versie? Dat Opel nog even wacht met de introductie om tegelijkertijd de normale versie te introduceren?

Jammer dat Opel met de OPC Line de mistlampen-voor laat vervallen. Nu is het zo'n 'bonk' plastic.
En jammer dat het schuif/kanteldak ook niet mogelijk is i.c.m. OPC Line.

Even een topic kick.
Ik heb sinds 5 januari een Astra k sports tourer van de zaak, een rode business executive 136 PK handgeschakelde diesel.
Inmiddels bijna 10.000 km gereden en het is me niet tegengevallen.
Wat minder is, is dat de kids af en toe de deuren met hun voeten openduwen waardoor deze dan vies worden aan de binnenkant. En dat is dan weer moeilijk schoon te maken.

Het rijden is goed, voorspelbaar stuur- en glijgedrag en op snelheid is de wegligging dik in orde.

Binnenkort weer de originele zomerbanden er onder doen, die heb ik na 1500 km verwisseld voor winters vanwege de wintersport. Waarschijnlijk wordt de auto dan wat stugger.

Nog ff één dingetje: wat loopt de navi kwa kaartmateriaal toch achter! Volgens de navi is de kaart up to date, maar als ik bij A’dam vanaf de A1 de A9 op rij, vindt de navi dat ik in het weiland rij. :( iemand een oplossing hiervoor?

Ja, nieuwe kaarten á +/- 180eu (excl. BTW ook nog dacht ik). Coulance? Niet bij mijn dealer in elk geval.

Ik vind het compleet bezopen dat je een hagelnieuwe auto krijgt waarbij de navi wegen niet kent die er al jaren liggen. Dat is overigens bij veel andere merken niet heel veel beter...

B-Real zei:
Ja, nieuwe kaarten á +/- 180eu (excl. BTW ook nog dacht ik). Coulance? Niet bij mijn dealer in elk geval.

Ik vind het compleet bezopen dat je een hagelnieuwe auto krijgt waarbij de navi wegen niet kent die er al jaren liggen. Dat is overigens bij veel andere merken niet heel veel beter...

Net ook een nieuwe Astra K eind februari gekregen, wat me gelijk op viel dat de NAV kaarten nog steeds niet zijn bij gewerkt.
Heb zo'n idee dat de kaarten nog steeds het zelfde zijn als de vorige editie K die in 2016 heb gekregen.
Eigenlijk is het schandalige dat je een versie krijgt van 2018 en dat de navigatie kaarten niet zijn bij gewerkt naar de laatste stand van het wegennet.
Zal toch eens even vragen bij garage hoe dat zit.

Maar eens even een update geven na bijna twee jaar en 70.000km in een Astra K.

Voor de volledigheid. Het is een 1.4T Innovation+ met 18" bi-color velgen, Intelilux verlichting en lederen bekleding in de kleur Asteroid Grey.

Korte samenvatting: hij doet het prima en heb geen klagen (y)

De iets langere samenvatting. De auto heeft echt nog nul mankementen gehad. Twee lekke banden kun je de auto niet aanrekenen natuurlijk en ik was blij dat ze beide werden vergoed door de leasemaatschappij :)
Twee beurtjes gehad waarbij ook niets geks naar voren kwam, alhoewel ik het wel opvallend vond dat de laatste keer de remblokken achter zijn vervangen en ze voor blijkbaar nog prima waren.

Ik vind het nog steeds een comfortabele en vlotte auto. Zuinig als het moet, heb een bepaald traject met uitsluitend 100km wegen waar je vaak achter vrachtwagens rijdt en daar haal ik gemiddeld over een week bijna 1:16 zonder mijn best te doen.
Slechter kan ook, want ik heb ook vaak routes door Duitsland en dan kom ik gemiddeld over een tank net aan de 1:10. De auto rijdt bij 80 op de cruise control net zo lekker als bij 180 op de cruise control in Duitsland. Sterker nog 200 op de cruise control wil ook meer dan prima. Daarboven moet je toch wel twee handjes aan het stuur houden, maar als je wilt kan de cruise control tot 224.
De auto kan overigens harder, heb hem al enkele keren op 233 gehad op een vlak stuk weg. Niet slecht voor een 1.4'tje :T

Het comfort is ook nog altijd heerlijk. DAB+ maakt echt wel een verschil en de speakers geven echt een lekker geluid met voldoende bass als je dat wenst.

Mensen die nu een nieuwe of tweedehands Astra/Insignia zoeken zou ik echt de Intelilux LED verlichting aanbevelen. Wat een genot is dat in het donker en zelfs nu na twee jaar krijg ik nog regelmatig een glimlach op mijn gezicht. Mee-rijders beginnen er ook stuk voor stuk over.

DAB+ kan ik beamen, dat stoort veel minder dan FM.
Bij mij staat het geluid bij DAB+ wel een stuk zachter, is dat aan te passen?

Enige plek waar ik regelmatig heb dat DAB+ ermee stopt is op de A50 bij Beekbergen en iets verderop in de 'kuil' als je van de A50 de A12 richting Oberhausen op rijdt. Maar t.o.v. FM zou ik de gehele A50 geen bereik hebben..

Jij hebt het over 2 opties die ik precies niet gekozen heb (de lederen bekleding en led-matrix koplampen).
Uiteraard omdat mijn budget op was gegaan aan andere dingen, maar ook omdat ik het verschil tussen standaard stoelen en agr+ stoelen eigenlijk niet heel groot vond.

Verschil in geluidsniveau tussen DAB+ en FM heb ik ook last van, kun je volgens mij niet aanpassen. Ik heb overigens nog wel eens dat de radio eerst op FM staat bij het starten van de auto omdat hij het DAB+ signaal blijkbaar iets later pakt. Heb ik o.a. last van onder het grote afdak van een tankstation.

Lederen bekleding was meer een "gewoon omdat het kon" optie. Ik wist van de Leon die ik had dat ik het erg prettig en mooi vond en de Astra waarin ik een proefrit maakte had het ook. Toch is de stoelverwarming (en stuurwielverwarming!) wel zalig, die gebruik ik echt ontzettend vaak.

De Intelilux verlichting is ook lastig uit te leggen. Dat moet je ook ervaren en dat lukt je ook niet in een proefritje van een uur. Ik zou iedereen aanraden om de gok te nemen als het budget het toe laat.

Heb een Astra model 2018 deze auto trilt tussen een snelheid van60 en 90 km .garage komt er niet uit .Opel doet er niets aan zijn er meer met dit probleem. Opel Astra k 1.0

Nergens last van!
Banden wel hard genoeg? 2,5 bar ongeveer

Waar trilt het? In het stuur of schudt de achterkant?

shanaya zei:
Heb een Astra model 2018 deze auto trilt tussen een snelheid van60 en 90 km .garage komt er niet uit .Opel doet er niets aan zijn er meer met dit probleem. Opel Astra k 1.0

Maakt het daarbij nog verschil in welke versnelling je rijdt?

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5830782,5831135#msg-5831135

Misschien dat dit je bekend voor komt?

Inmiddels is de gewone Buick Verano hatchback ook vernieuwd. Wellicht hint de auto gelijk naar hoe de opgefriste Opel Astra eruit komt te zien. De auto heeft een nieuwe voorbumper en grille gekregen, de achterkant is ongewijzigd. De Buick Verano hatchback wordt lokaal in China gemaakt door de Shanghai GM joint-venture.

201804081620422042220502_5950420_11.jpg

20180408162043204320796_5950421_11.jpg

20180408162042204224790_5950422_11.jpg

20180408162044204418078_5950419_11.jpg

Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/Photo/model_4457_sale_True_year_2018_style_126495/

Pre facelift:

20180126131907197205207_5828315_11.jpg

Dit lijkt best veel op de huidige OPC bumper die ook al geen verbetering is vergeleken met de huidige standaard bumper. Achterbumper uit OPC pakket staat weer wel beter wat mij betreft.

Typisch een facelift die uiterlijk nauwelijks opvalt maar niks verbetert. Ben meer benieuwd wat er aan de binnenkant gaat gebeuren, qua infotainment. Ben bang dat de draai- drukknop om mee te navigeren (van toepassing op de Intellilink 900) gaat sneuvelen. Dat zou een domme beslissing zijn wat mij betreft, die knop is erg handig namelijk, maar kijkend naar de Insignia ligt dat wel in de lijn der verwachtingen.

D2 maar dan met vierkante haakjes er omheen zei:
Typisch een facelift die uiterlijk nauwelijks opvalt maar niks verbetert. Ben meer benieuwd wat er aan de binnenkant gaat gebeuren, qua infotainment. Ben bang dat de draai- drukknop om mee te navigeren (van toepassing op de Intellilink 900) gaat sneuvelen. Dat zou een domme beslissing zijn wat mij betreft, die knop is erg handig namelijk, maar kijkend naar de Insignia ligt dat wel in de lijn der verwachtingen.

Waarom zou de Astra nu nog het ( GM ) infotainment uit de Insignia gaan krijgen?
Zal toch sowieso uit de PSA schappen gaan komen lijkt mij, dus eerder uit de Grandland X bijvoorbeeld.
( zelf niet echt op de hoogte van verschillen en exacte specificaties van huidige infotainment maar dit is mijn gedachte in ieder geval )

Total Loss zei:
D2 maar dan met vierkante haakjes er omheen zei:

Waarom zou de Astra nu nog het ( GM ) infotainment uit de Insignia gaan krijgen?
Zal toch sowieso uit de PSA schappen gaan komen lijkt mij, dus eerder uit de Grandland X bijvoorbeeld.
( zelf niet echt op de hoogte van verschillen en exacte specificaties van huidige infotainment maar dit is mijn gedachte in ieder geval )
Om dezelfde reden dat de Insignia (is ook onlangs van een nieuw systeem voorzien) geen PSA-infotainment heeft gekregen. Mijn verwachting: De Astra blijft net als de Insignia tot het eind van de productcyclus een GM product. Tot hij vervangen wordt door een volledig PSA gebaseerd product.

Of de Astra bij de facelift hetzelfde systeem krijgt als de Insignia zou ik niet durven zeggen overigens. Maar het verdwijnen van de genoemde knop is zowel bij de Insignia als de Grandland gebeurd, dus daarom verwacht ik dat iig wel.

Overigens zou het een pré zijn als de Astra geen PSA infotainment krijgt. Ik heb daarmee gestoeid in de Grandland X, het is oprecht een flinke stap terug tov de Intellilink (900) zoals nu in de Astra zit. Het is trager, het laden van de navigatiekaart bijvoorbeeld duurt echt een aantal tellen, het heeft duidelijk minder buffer (dat merk je bij het afspelen van mp3's) en de UI is tov de Intellilink ondoorgrondelijk en onprettig met kleinere buttons en onduidelijke navigatie binnen de schermen. Voor mij een belangrijke reden om een streep door Grandland en 508 te halen.

Het is rustig in dit topic, maar ik zal eens een update geven van mijn Astra.
Plus en minpunten heb ik al meermaals opgenoemd in dit topic, maar na dik 100.000km in 2,5 jaar tijd kan ik ook zeggen dat de auto gewoon doet waarvoor hij gemaakt is zonder problemen.
De auto heeft tijdig al zijn beurtjes gehad en daar is nooit iets geks uit gekomen.

Wel is de auto een 3x terug geweest voor nieuwe motor software. Op sommige momenten houdt hij in tussen de 2500rpm en 4000rpm, vooral op de snelweg zorgt dat er dan voor dat de auto amper nog accelereert in de 6e versnelling. Na de 4000rpm krijg je een duw in je rug alsof de turbo ineens weer mee doet.
Het gekke is dat dit lang niet altijd gebeurt, eerder incidenteel, en ik ook de vinger er niet op kan leggen onder welke omstandigheden het gebeurt. Verder rijdt de auto prima (geen foutmeldingen oid) en je komt ook prima met het verkeer mee, maar in die situaties heb je dus eigenlijk maar halfgas ookal geef je 3/4 of volgas.
Ik heb de hoop maar opgegeven, want telkens kost het mij weer twee dagen. De auto moet een halve dag aan de computer staan voor nieuwe software en als ik mijn auto netjes 's ochtends brengt bedenkt de dealer pas 's middag dat ze mijn auto aan de computer moeten zetten zodat ik pas eind volgende dag de auto op kan halen...

Daarnaast sinds kort vocht in één van de koplampen (ik heb de Intelilux verlichting). Dat kan blijkbaar anno 2019 nog steeds gebeuren. Dus even langs de dealer gereden, die waren gelijk met mij eens dat dit niet een klein beetje condens was. Foto's gemaakt en verzoek ingediend bij Opel.
Ik dacht dat het garantie was, maar die loopt maar 2 jaar en mijn auto is 2,5 jaar oud. Kosten, 900eu! o_O

Althans, dat dacht ik. Dat kreeg ik immers door van de leasemaatschappij. In werkelijkheid had Opel al flinke coulance verleend, een geheel nieuwe Intelilux koplamp kost namelijk ruim 2400! o_O:eek::eek:
Bizar en zeker iets om als particuliere (toekomstig) eigenaar rekening mee te houden, want dat zijn geen grappige bedragen voor een "modale auto".

Afgezien daarvan blijft de Intelilux verlichting briljant. Altijd een ontzettende bak licht, doet in 98% van de gevallen foutloos zijn werk en ik blijf zelfs nu nog genieten van het lichtspel. Heerlijk en zeker een must voor een volgende auto!

Meer problemen heeft de auto niet gehad.
Olieverbruik is er niet. Ik heb alleen in de eerste 10.000km een keer wat bijgevuld maar dat is niet gek voor een nieuwe auto. Verder hoef ik tussen de beurten (elke 30.000km) nooit iets bij te vullen.
De auto heeft geen vervelende piepjes of kraakjes. Alleen bij hoge drempels komt de hoedenplank iets los en die hoor je dan weer op z'n plek vallen, daar valt wel mee te leven.

De 1.4T blijft een fijn blok. Misschien niet de vlotste in zijn klassen, hij voelt nooit écht snel aan maar de 150pk doen wel gewoon goed hun werk. Ik heb de auto in Duitsland meermaals op 234 km/u gehad. De cruise control gaat tot 224 km/u, ook dat houdt de auto moeiteloos een klein uurtje vol, ook de lane assist doet het dan nog prima. Maar vaak reed ik op dat traject met 180 op de cruise control en was het heerlijk cruisen.
Inmiddels werk ik ergens anders en rijdt ik voornamelijk op 80 en 100 wegen. Dan blijkt een verbruik van dik 1:15 ook prima mogelijk zonder daar je best voor te doen.

maar na dik 100.000km in 2,5 jaar tijd kan ik ook zeggen dat de auto gewoon doet waarvoor hij gemaakt is zonder problemen.

Ja want dit is normaal en geen probleem... o_O

Wel is de auto een 3x terug geweest voor nieuwe motor software. Op sommige momenten houdt hij in tussen de 2500rpm en 4000rpm, vooral op de snelweg zorgt dat er dan voor dat de auto amper nog accelereert in de 6e versnelling

facelift
541fc63d-a5cf-4524-9918-d278549ab360

f54f75c9-9a67-48a4-a11c-39393944b6ee

07cc7b51-7d7f-4bba-aa50-cf11db3c4418

ccae913f-1a62-46f3-b9f8-87621da787c1

4a2e219a-f2c8-4e69-b25c-856914da6a90

87c9f2fa-edf6-478e-9395-95669ff56b7d

The new turbocharged petrol and diesel engines, which are as economical as they are lively, are primarily responsible for the exemplary efficiency. The low consumption and CO2 figures are also enabled by the modern six-speed manual gearboxes, the seven-speed continuously variable transmission (CVT) and – for the first time at Vauxhall – a new nine-speed automatic.

The compact, three-cylinder, turbo petrol units are available with 1.2 and 1.4-litre displacements. With power outputs extending from 110PS to 145PS and maximum torque from 195Nm to 236Nm, they achieve an excellent balance between performance and efficiency.

The Astra 1.2 is combined with a smooth-shifting six-speed manual gearbox while the Astra 1.4 is available exclusively with a new seven-speed continuously variable transmission (CVT). With the CVT, Astra drivers can enjoy the convenience of automatic gear changing or select gears themselves via the shift lever.

Een nieuwe 1.2 Turbo van PSA? Een driecilinder 1.4 Turbo, van wie komt die, afgeleid van de 1.2 Turbo? Ik snap het niet.

[size=medium]Nieuwe Opel Astra efficiënter dan ooit[/size]
[size=x-small]03/07/2019 - 11:30[/size]

CO2-uitstoot tot 19 procent gereduceerd

• Nieuwe generatie motoren met lager verbruik en minder uitstoot
• Alle motoren voldoen aan nieuwe emissiestandaard Euro 6d
• Debuut voor nieuwe 9-traps automaat in vijfdeurs en Sports Tourer
• Nieuw sportonderstel met directere besturing, vernieuwde schokdempers en
Watt link
• Nieuwe toptechnologie: geoptimaliseerde frontcamera, digitale instrumenten en infotainment
• Nog comfortabeler dankzij verwarmbare voorruit en inductielader voor smartphone
• IntelliLux LED Matrix-verlichting en AGR-comfortstoelen als vaste waarden

Breda. Dankzij nieuwe, efficiënte motoren en transmissies vormt de nieuwe Opel Astra de benchmark op het gebied van efficiëntie en uitstoot. In vergelijking met de huidige versie stoot de Astra tot 19 procent minder CO2 uit. De huidige generatie luidde een nieuw tijdperk in met zijn lichtgewicht design (200 kg lichter dan voorganger) en technologie die normaliter in hogere segmenten verkrijgbaar is. Dankzij de vele uitmuntende eigenschappen werd de Opel Astra verkozen tot European Car of the Year 2016.

Opel zet het succes voort met de introductie van nieuwe, efficiënte benzine- en dieselmotoren. De motoren van 1,2- tot 1,5-liter leveren vermogens van 77 kW (105 pk) tot 107 kW (145 pk) (brandstofverbruik NEDC*: buitenwegen 4,0-3,1 l/100 km; stadsverkeer 6,1-4,5 l/100 km; gecombineerd 4,8-3,6 l/100 km, 115-96 g/km CO2; WLTP**: gecombineerd 5,9-4,4 l/100 km, 139-117 g/km CO2; gegevens onder voorbehoud).

De driecilindermotoren hebben een tegengesteld draaiende balansas om vibraties te elimineren. De motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en afhankelijk van de motorisering optioneel leverbaar met een nieuwe 9-traps automaat.

Het onderstel is verbeterd dankzij de toepassing van nieuwe schokdempers voor meer comfort. Het optionele sportonderstel komt met stijvere dempers, een directere besturing en een Watt-link achterwielophanging.

“Bij de ontwikkeling van de nieuwe Astra focusten wij ons vooral op het verlagen van het brandstofverbruik en de uitstoot”, zegt Christian Müller, Managing Director Engineering. “Dankzij de nieuwe generatie motoren en transmissies is de CO2-emissie tot 19 procent gedaald. Daardoor dalen ook de gebruikskosten, wat een groot voordeel is voor onze klanten. De nieuwe Opel Astra behoort tot de top van het segment.”

Lager brandstofverbruik en minder uitstoot

Dankzij innovatieve technologie, zoals een benzinepartikelfilter (GPF) en selectieve katalytische reductie (SCR) voldoet de Astra aan de Euro 6d-emissienorm. Deze strikte emissiestandaard zal gelden voor alle nieuwe registraties vanaf 2021. De volledig uit aluminium opgetrokken benzine- en dieselmotoren zijn standaard voorzien van een start-stopsysteem.

Behalve efficiëntere motoren is de nieuwe Opel Astra – die binnen enkele weken te bestellen is – ook voorzien van innovatieve technologie op het gebied van infotainment, instrumentencluster en frontcamera. Dat geldt ook voor het e-Call noodoproepsysteem en optionele inductielader voor smartphones in de middenconsole.

De Astra valt op met zijn nieuwe grille met een 3D-effect, het optionele High Gloss Black Pack en het optionele, hoogwaardige Bose audiosysteem.

19% lagere CO2-uitstoot

De nieuwe benzine- en dieselmotoren onderscheiden zich door hun uitzonderlijke efficiëncy en levendige karakter. De handgeschakelde zesversnellingsbak, CVT-automaat met zeven voorgeprogrammeerde ‘versnellingen’ en nieuwe 9-traps automaat spelen ook een belangrijke rol in het lage verbruik.

De Astra is leverbaar met 1,2-liter of 1,4-liter driecilindermotoren met vermogens van 81 kW (110 pk) tot 107 kW (145 pk) en 195 Nm tot 236 Nm koppel. Alle motorvarianten bieden een mooie balans tussen efficiëntie en rijplezier (Brandstofverbruik NEDC*: buitenwegen 6,1-5,4 L/100 km; stadsverkeer 4,0-3,8 L/100 km; gecombineerd 4,8-4,4 L/100 km, 110-101 gr/km CO2; WLTP**: gecombineerd 5,9-5,2 L/100 km, 136-120 gr/km CO2; gegevens onder voorbehoud).

Nieuwe automaat

De Astra met 1,2-liter benzinemotor is uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De Astra met 1,4-liter benzinemotor is uitsluitend leverbaar met een nieuwe automaat (CVT) met zeven voorgeprogrammeerde versnellingen. Dankzij een vloeistofgekoeld inlaatspruitstuk is het motorblok snel op bedrijfstemperatuur. Dat vermindert de CO2-uitstoot bij een koude start.

Benzinemotoren | Vermogen (kW/pk) @ tpm | Koppel (Nm) @ bpm | Transmissie | Voorlopig NEDC* brandstofverbruik (L/100 km) | Voorlopig WLTP** brandstofverbruik gecombineerd | CO[sub]2[/sub] gr/km NEDC | WLTP
1,2-liter | 81/110 @ 4.500 | 195 @ 2.000-3.500 | Handgeschakeld 6 versnellingen | 4,6-4,4 | 5,5-5,2 | 105-101 | 127-120
1,2-liter | 96/130 @ 5.500 | 225 @ 2.000-3.500 | Handgeschakeld 6 versnellingen | 4,6-4,4 | 5,5-5,2 | 105-101 | 127-120
1,2-liter | 107/145 @ 5.500 | 225 @ 2.000-3.500 | Handgeschakeld 6 versnellingen | 4,6-4,4 | 5,5-5,2 | 105-101 | 127-120
1,4-liter | 107/145 @ 5.500 | 236 @ 1.500-3.500 | CVT | 4,8-4,7 | 5,9-5,7 | 110 | 136-132

In vergelijking met de vorige generatie Astra is het brandstofverbruik van de versies met 81 kW (110 pk), 96 kW (140 pk) en 107 kW (145 pk) met 19 procent gedaald. De CO2-uitstoot daalde met 15 procent.

Een directe reactie op het gaspedaal is typerend voor de benzinemotoren van Opel. Binnen 1,5 seconde is bij 1.500 toeren per minuut (tpm) 90 procent van het maximale koppel beschikbaar.

Minder dan 100 gr/km CO2-uitstoot

De 1,5-liter driecilinder dieselmotor is er in vermogens van 77 kW (105 pk) tot 90 kW (122 pk) en 260 tot 300 Nm koppel (brandstofverbruik NEDC*: buitenwegen 5,5-4,6 L/100 km; stadsverkeer 3,7-3,1 L/100 km; gecombineerd 4,3-3,6 L/100 km, 115-96 gr/km CO2; WLTP**: gecombineerd 5,3-4,4 L/100 km, 139-117 gr/km CO2; gegevens onder voorbehoud). De common rail-brandstofinjectie opereert met 2.000 bar inspuitdruk.

Dieselmotoren | Vermogen (kW/pk) @ tpm | Koppel (Nm) @ bpm | Transmissie | Voorlopig NEDC* brandstofverbruik (L/100 km) | Voorlopig WLTP** brandstofverbruik gecombineerd | CO[sub]2[/sub] gr/km NEDC | WLTP

1,5-liter | 77/105 @ 3.250 | 260 @ 1.500-2.500 | Handgeschakeld 6 versnellingen | 3,6 | 4,7-4,4 | 96 | 124-117
1,5-liter | 90/122 @ 3.500 | 300 @ 1.750-2.500 | Handgeschakeld 6 versnellingen | 3,6 | 4,7-4,4 | 96 | 124-117
1,5-liter | 90/122 @ 3.500 | 285 @ 1.500-2.750 | 9-traps automaat | 4,3-4,2 | 5,3-4,9 | 115-110 | 139-130

In vergelijking met het vorige model daalde het brandstofverbruik van de 1,5-liter dieselmotor met 77 kW (105 pk) en 90 kW (122 pk) met 17 procent. De CO2-uitstoot is 10 procent lager.

9-traps automaat

De krachtigste dieselmotor is optioneel leverbaar met een 9-traps automaat. Die debuteert in de Opel Astra.

De 1,5-liter dieselmotor heeft een elektrisch geregelde turbocompressor, variabele turbinegeometrie en een balansas. Het inlaatspruitstuk is net als bij de benzinemotoren in de cilinderkop geïntegreerd. De schadelijke uitlaatgassen worden optimaal geëlimineerd door een passieve oxidatiekatalysator, AdBlue-injectie, SCR-katalysator en een dieselpartikelfilter (DPF).

Nieuwe camera voor- en achterzijde, digitale snelheidsmeter

De nieuwe Opel Astra is van diverse innovaties voorzien die normaliter voorbehouden zijn aan modellen in hogere segmenten. Een voorbeeld is de IntelliLux LED Matrix-verlichting. Ook de adaptieve cruise control, automatische afstandsaanduiding tot de voorganger, botswaarschuwing met automatische noodremfunctie, verkeersbordenherkenning en rijstrookassistent zijn in dit segment toonaangevend. De Astra is ook leverbaar met AGR-gecertificeerde ergonomische voorstoelen met ventilatie- en massagefunctie.

Nieuwe camera’s aan de voor- en achterzijde dragen bij aan het innovatieve karakter van de Astra. De nieuwe frontcamera is compacter en biedt een hogere resolutie dankzij een snellere processor. Hij herkent niet alleen andere voertuigen, maar ook voetgangers. De high-res camera neemt ook verkeersborden waar en toont deze op het instrumentenpaneel. De digitale achteruitrijcamera – leverbaar in combinatie met Multimedia Navi Pro – is ook verbeterd. Het beeld heeft een hoger contrast, waardoor objecten ook in het donker nog duidelijker getoond worden.

Digitale snelheidsmeter

Multimedia Navi en Multimedia Navi Pro zijn slimmer, sneller, intuïtiever en voortaan geschikt voor Apple CarPlay en Android Auto. Multimedia Navi met 8-inch touchscreen – dat ook in het vlaggenschip Insignia zit – is van stemherkenning voorzien. Connected Navigation services met real-time verkeersinformatie en online kaartupdates maken het rijden aangenamer. Het navigatiesysteem heeft een modernere uitstraling met nieuwe symbolen. De nieuwe Astra is het eerste model van Opel met een digitale snelheidsmeter.

Optioneel is de E-Call noodoproepfunctie. Met de druk op de rode knop zijn hulpdiensten te waarschuwen. Als de gordelspanners of de airbags zijn geactiveerd zal het systeem automatische een noodoproep doen.

Comfort staat voorop

Comfort is een van de belangrijkste kenmerken van de nieuwe Astra. Smartphones – met draadloze laadfunctie – kunnen voortaan via de inductielader in de middenconsole opgeladen worden.

De nieuwe Astra verandert in een rijdende concertzaal met het optionele Bose high-end audiosysteem. Zeven luidsprekers – waaronder een RichBass subwoofer onder de kofferbakbodem – zorgen voor een ongeëvenaarde geluidsbeleving. Via de digitale versterker is de geluidsinstallatie op acht verschillende manieren in te stellen.

Tot slot is de Astra voortaan ook leverbaar met een verwarmbare voorruit. Die maakt rijden onder winterse omstandigheden een stuk veiliger. Nagenoeg onzichtbare draden in de voorruit zorgen ervoor dat die in winterse omstandigheden niet beslaat.

Bron: https://nl-media.opel.com/nl/nieuwe-opel-astra-efficiënter-dan-ooit

Interessant, dit lijkt toch sterk op PSA-aandrijflijnen: de driecilinder 1.2 Turbo (110/130/145 pk) - bij PSA gaat men tot 155 pk bij deze krachtbron. De driecilinder 1.4 Turbo is nieuw voor PSA en is vast afgeleid van de 1.2 Turbo, maar levert net zoveel vermogen als de krachtigste 1.2 Turbo: 145 pk. De 1.4 Turbo is echter gekoppeld aan een CVT, is dat ook een primeur voor Opel? De 1.5 diesel van PSA Een driecilinder 1.5 van GM? vervangt de nog niet zo heel lang geleden met veel bombarie gelanceerde 1.6 'fluisterdiesel' van GM/Opel. De auto is technisch weer helemaal bij de tijd in ieder geval, PSA heeft ongetwijfeld best wat technische investeringen moeten maken hiervoor, maar dat is vast voordeliger geweest dan het aanpassen van de GM-krachtbronnen en het afdragen van royalties aan GM voor het gebruik van GM-patenten/techniek. Het gevolg is wel dat het motorenaanbod sterk is teruggesnoeid en er geen krachtige motoren meer leverbaar zijn, tenzij de 1.6 Turbo met 200 pk (GM/Opel) weer terugkeert.

*edit: van de herkomst van de nieuwe motoren snap ik niet veel. Gloednieuwe motoren voor Opel en PSA, maar blijkbaar komen ze van GM.

Ik ben nu benieuwd wat voor wijzigingen Opel in petto heeft voor de Insignia facelift! Voor wat betreft het uiterlijk van de Astra facelift, daar valt niet heel veel over te zeggen. De oude grille staat 'm beter, de achterkant is ongewijzigd.

Zoals verwacht geen PSA-spullen in dit model. Zal ook bij de Insignia niet gebeuren.

Geen idee wat de herkomst van deze nieuwe blokken dan wel is, en waar we die verder nog gaan zien. De (automatische) versnellingsbakken zullen ongetwijfeld ergens ingekocht zijn, maar compacte benzine- en dieselmotoren komen doorgaans toch niet bij onafhankelijke leveranciers vandaan meen ik. En GM heeft momenteel geen andere merken in het assortiment waarvoor een compacte (diesel)motor relevant zou zijn; Of zou Chevrolet weer terugkomen op de Europese markt, of Buick?

Zijn dit niet de motoren die ontwikkeld zijn binnen de modulaire GM SGE (Small Gasoline Engine) motorenfamilie voor onder andere de nieuwe Chevrolet Cruze in China?
Het feit dat deze benzine motoren gekoppeld kunnen worden aan een CVT automaat doet me een aziatische oorsprong vermoeden.

De herkomst van de diesel vind ik interessant, kan ik niet plaatsen.
9 traps automaat heeft GM in haar programma, of dat deze is weet ik niet.

R J G Ruiters zei:
Zijn dit niet de motoren die ontwikkeld zijn binnen de modulaire GM SGE (Small Gasoline Engine) motorenfamilie voor onder andere de nieuwe Chevrolet Cruze in China?
Het feit dat deze benzine motoren gekoppeld kunnen worden aan een CVT automaat doet me een aziatische oorsprong vermoeden.

De herkomst van de diesel vind ik interessant, kan ik niet plaatsen.
9 traps automaat heeft GM in haar programma, of dat deze is weet ik niet.

GM SGE: https://en.wikipedia.org/wiki/GM_small_gasoline_engine

Is er als 1.0 driecilinder N/A en Turbo, 1.4 viercilinder N/A en Turbo en viercilinder 1.5 N/A (Chevrolet Volt II).

Ik zit even te kijken naar de GM-motoren voor China: de nieuwe Chevrolet Monza en Tracker hebben onder meer een 1.3 driecilinder turbo met 163 pk. De cilinderinhoud van 1349 cc kan ook betekenen dat Opel dezelfde motor gebruikt, maar ervoor kiest om het getal naar boven af te ronden: 1.4 in plaats van 1.3, zoals de 1.3 MultiJet/CDTi diesel van Fiat met 1248 cc eigenlijk ook een 1,2-liter motor was.

DeeTwee zei:
Geen idee wat de herkomst van deze nieuwe blokken dan wel is, en waar we die verder nog gaan zien. De (automatische) versnellingsbakken zullen ongetwijfeld ergens ingekocht zijn, maar compacte benzine- en dieselmotoren komen doorgaans toch niet bij onafhankelijke leveranciers vandaan meen ik.

Er zijn wel onafhankelijke leveranciers zoals het Oostenrijkse bedrijf AVL, dat onder andere de motoren voor SsangYong en Mahindra heeft ontwikkeld (1.6 viercilinder, 1.6 viercilinder turbodiesel).

Ik maak me wel een beetje zorgen of de nieuwe 1.5 driecilinder dieselmotor het verfijningsniveau van de concurrentie haalt. Welke concurrent heeft een driecilinder dieselmotor? Ik meen dat de Skoda Rapid en Seat Toledo vroeger met 1.4 TDI dieselmotor leverbaar waren, maar dan heb je het toch wel gehad. Voor Nederland scheelt het dat de overgrote meerderheid toch voor een benzinemotor kiest, de nieuwe 1.2 en 1.4 driecilinder turbo benzinemotoren doen vast niet onder voor de goed gerecenseerde bestaande 1.0 driecilinder turbo.

Dat naar 1.4 afronden is niet zo gek, want dat is al sinds jaar een dag een gebruikelijke benzine-variant bij Opel i.t.t. een 1.3.

Rutger DC zei:
GM SGE: https://en.wikipedia.org/wiki/GM_small_gasoline_engine

Is er als 1.0 driecilinder N/A en Turbo, 1.4 viercilinder N/A en Turbo en viercilinder 1.5 N/A (Chevrolet Volt II).

Ik zit even te kijken naar de GM-motoren voor China: de nieuwe Chevrolet Monza en Tracker hebben onder meer een 1.3 driecilinder turbo met 163 pk. De cilinderinhoud van 1349 cc kan ook betekenen dat Opel dezelfde motor gebruikt, maar ervoor kiest om het getal naar boven af te ronden: 1.4 in plaats van 1.3, zoals de 1.3 MultiJet/CDTi diesel van Fiat met 1248 cc eigenlijk ook een 1,2-liter motor was.

Ik maak me wel een beetje zorgen of de nieuwe 1.5 driecilinder dieselmotor het verfijningsniveau van de concurrentie haalt. Welke concurrent heeft een driecilinder dieselmotor? Ik meen dat de Skoda Rapid en Seat Toledo vroeger met 1.4 TDI dieselmotor leverbaar waren, maar dan heb je het toch wel gehad. Voor Nederland scheelt het dat de overgrote meerderheid toch voor een benzinemotor kiest, de nieuwe 1.2 en 1.4 driecilinder turbo benzinemotoren doen vast niet onder voor de goed gerecenseerde bestaande 1.0 driecilinder turbo.

Die informatie had ik ook gevonden. Die 1.3 wordt overigens ook in Chevrolet Malibu geleverd.

@ R J G Ruiters: Interessant, dan denk ik dat we beet hebben! :D

Ik filosofeer even offtopic: als General Motors nu eens FCA zou overnemen, dan zou het op korte termijn een nieuwe Punto kunnen presenteren (het afgeschoten Opel Corsa-project) en de nieuwe driecilinder motoren kunnen uitrollen over het (toekomstige) Fiat-gamma. Of nou ja, Fiat en GM hebben niet zo'n gelukkige geschiedenis en alles wat de Amerikanen op Europese bodem aanraken lijkt te verschrompelen, dus dit is een heel slecht idee. :)

Een terugkeer van Chevrolet op de Europese markt dan? Het zou de redding kunnen betekenen van GM Korea (Daewoo). De Spark is hier goed verkoopbaar, de Aveo/Sonic kan worden vervangen door het afgeschoten GM Opel Corsa F-project, de Cruze zou verdwijnen (kan men vanaf 2021 eventueel vervangen door de auto die nu nog Opel Astra heet), maar de Malibu kan een aardig topmodel vormen. Verder zijn de Bolt, nieuwe TrailBlazer, Equinox en Blazer hier prima verkoopbaar, de techniek van de gesaneerde Volt kan in de crossovers worden toegepast. Gaat vast ook niet gebeuren. :)

Rutger DC zei:
@ R J G Ruiters: Interessant, dan denk ik dat we beet hebben! :D

Alleen waarom is er zo weinig over deze nieuwe motorengeneratie bekend?
Ook over die diesel lees je niks. Ik vermoed overigens dat daar ook een 2.0 4 cilinder van komt, als in modulaire motorenfamilie.

Las ergens iets dat Opel de verantwoordelijkheid kreeg voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie motoren in het kader van het PACE project (samenwerking PSA GM voor overname van Opel door PSA). Echter een complete nieuwe generatie motoren ontwikkel je niet in 18 maanden. Dat zal niet deze generatie motoren zijn.

Het lijkt me ook nog wat vroeg voor een nieuwe generatie diesels binnen PSA, de 1.5 HDI is eigenlijk nog maar pas over het hele gamma uitgerold.

Las ergens iets dat Opel de verantwoordelijkheid kreeg voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie motoren in het kader van het PACE project (samenwerking PSA GM voor overname van Opel door PSA).

Als ik me goed kan herinneren dan ging dat met name specifiek over benzinemotoren met hoge vermogens.

DeeTwee zei:
@Rutger DC: Misschien niet echt concurrenten maar BMW/Mini levert een 1.5 driecilinder diesel...

O ja, die was ik helemaal vergeten. Nou, als BMW ermee wegkomt, dan zit Opel vast ook goed. Kan me niet voorstellen dat ze echt een stap terug willen ten opzichte van de 1.6 CDTi dieselmotor.

Rutger DC zei:
DeeTwee zei:
@Rutger DC: Misschien niet echt concurrenten maar BMW/Mini levert een 1.5 driecilinder diesel...

O ja, die was ik helemaal vergeten. Nou, als BMW ermee wegkomt, dan zit Opel vast ook goed. Kan me niet voorstellen dat ze echt een stap terug willen ten opzichte van de 1.6 CDTi dieselmotor.
Qua vermogen zijn die nieuwe driecilinders natuurlijk al een stap terug, maar de krachtigste 1.6 cdti's waren sowieso ook al krachtiger dan de 1.5 PSA diesel. De driepitters zullen daarentegen wel wat lichter zijn, wat positief is. En het kan heel leuk rijden weet ik uit ervaring. Al hangt het ervan af. De 125 pk eenliter van Ford is vermakelijk en soepel in de Focus, maar de 100pk variant die ik nu in een leenauto mee heb lijkt pas boven de 2500 toeren mooi rond te draaien, vibreert daaronder vervelend.

Autobild heeft de vernieuwde Opel Astra 1.2 DIT met de Mazda3 Skyactiv-G 2.0 M Hybrid vergeleken.

Opel-Astra-Mazda3-1200x800-7f3faae8cd56a5ef.jpg

Opel-Astra-Mazda3-1200x800-62c5ebaef14ffa08.jpg

Platz 1 mit 517 von 750 Punkten: Opel Astra 1.2 DIT. Ein sehr vernünftiger Typ. Geräumig, ausreichend komfortabel und dynamisch sowie sparsam und bezahlbar.
Platz 2 mit 514 von 750 Punkten: Mazda3 Skyactive-G 2.0 M Hybrid. Die schicke Alternative. Wegen des Preisvorteils auf Augenhöhe. Nachteile: enger Fond, bei niedrigen Drehzahlen müder Motor.

Complete test: https://www.autobild.de/artikel/mazda3-opel-astra-test-motor-preis-16272981.html

Goede en zo te lezen logische overwinning van de Astra. (y)

Edit : Nog even prijzen hier in Nederland gecheckt. In DE is de Astra 2 mille duurder dan de Mazda, hier NL is de Astra juist 2 mille goedkoper, nog duidelijker verhaal dus. ( heb alleen basisprijzen gecheckt van geteste motorisaties ).

Logisch dat de Astra wint, Duits tijdschrift weet je... Optelsom van wat cijfers, zo werken die testen. Astra stukje ruimer ook, tel uit je winst dus.
Persoonlijk heb ik helemaal niets (meer) met Opel. Vast een prima vervoermiddel, maar die Mazda is zoveel meer dat je die krappere achterbank voor lief neemt of de CX-30 pakt.
Op de lange termijn lijkt me de Mazda ook beter. Waardevaster en normaal gesproken ook betrouwbaarder.

Terug
Bovenaan