Opel Astra K / Buick Verano | Nieuw: Astra facelift 2020

Het is muisstil in het akoestische lab van Opel in Rüsselsheim. Je kunt er letterlijk een speld horen vallen. De nieuwe Astra staat in het midden van de ruimte, omringd door talloze microfoons. Het is een van de laatste tests die in de laatste fase van ontwikkeling wordt uitgevoerd. Opel beproeft hier alle nieuwe modellen op geluid met de meest geavanceerde apparatuur. Het is de laatste lakmoesproef als aanvulling op de comfort- en geluidtesten die op de testbaan van het Opel Test Center in Rodgau-Dudenhofen worden uitgevoerd.

In het akoestisch lab wordt de geluidsbeleving van de Opel Astra verder geperfectioneerd. Behalve een comfortabele rijervaring, stond ook een prettig, sportief motorgeluid hoog op het verlanglijstje van de Astra. “Dat is precies wat wij testen in het akoestisch lab”, zegt Bernd Justen, Vehicle Performance Manager bij Opel. “We luisteren niet alleen naar de motor en de rollende banden, maar bijvoorbeeld ook naar de dichtvallende deuren en het geluid van de richtingaanwijzer. Eerst controleren we de basisinstellingen in een gesimuleerde omgeving. Daarna werken we verder totdat de Astra geheel voldoet aan onze geluidsnormen.”

Rollentestbank

De muren en het plafond van het lab zijn volledig geluiddicht dankzij geluiddempende materialen. Tijdens de test drijft de Astra grote rollen in de vloer aan, die evenveel weerstand bieden als de weg. “Zo kunnen we rijden met een waarheidsgetrouwe belasting. Ook kunnen we verschillende scenario’s testen onder constante omstandigheden”, zegt Justen. De auto wordt onder meer getest als hij stationair draait, met de Start/Stop-functie en met gedeeltelijke of volledige motorbelasting. De uiterst gevoelige microfoons nemen alle geluiden op voor de analyse achteraf.

Derde versnelling

Er wordt onder meer getest in de derde versnelling, met volle motorbelasting en hoog toerental. De geluiden en trillingen van de motor moeten hierbij binnen vooraf bepaalde, strenge toleranties blijven. Om het aantal decibels terug te dringen, werden verschillende maatregelen getroffen. Zo is de nieuwe 1.4 Turbo voorzien van een tweedelig oliecarter, een in de cilinderkop geïntegreerd, akoestisch geïsoleerd uitlaatspruitstuk en een geluidsabsorberend nokkenasdeksel. Ook brandstofinjectoren en de distributieketting zijn zo stil mogelijk gemaakt. Tijdens de testen bleek al snel dat de ingenieurs puik werk hebben geleverd: de motoren maken een aangenaam en dynamisch geluid, terwijl de decibels in de passagiersruimte beperkt blijven.

Getest met ‘kunsthoofd’

Om subjectieve waarneming uit te sluiten, werkt Opel met ‘kunsthoofden’. Op de stoelen zijn van kunststof gemaakte menselijke hoofden en schouders gemonteerd. In het hoofd zit een perfecte replica van alle akoestisch relevante onderdelen van het uitwendige menselijke oor. “In de oren van de kunsthoofden zitten eveneens uiterst gevoelige microfoons. Daarmee kunnen we de geluiden opnemen en beluisteren zoals een echt menselijk oor die zou waarnemen”, legt Justen uit. De geluiden worden in stereo opgenomen en afgespeeld en het is mogelijk stijgend en dalend geluidsniveau van elkaar te onderscheiden. Met andere woorden, de kunsthoofden kunnen virtueel driedimensionaal luisteren.

Dankzij zogenaamde binaurale metingen is onderscheid te maken tussen geluiden die door de lucht worden overgedragen en geluiden die via de structuur van de auto worden doorgegeven. Justen: “Hiermee kunnen we geluid opsporen en analyseren. Zelfs het aanhaalmoment van een bout kan van invloed zijn op de mate van geluidsoverdracht.”

1447924499921.jpg

1447924398567.jpg

1447924562898.jpg

“Opel neemt een toonaangevende positie in als het aankomt op voertuigconnectiviteit. Eerder waren de ADAM, Corsa en de nieuwe Astra al verkrijgbaar met het IntelliLink-infotainmentsysteem. Ook ons vlaggenschip is nu uitgerust met Opel OnStar en het nieuwe Navi 900 IntelliLink-systeem. Zo kunnen we smartphones snel en eenvoudig integreren via Apple CarPlay en vanaf februari 2016 ook via Android Auto. Mobiele connectiviteit is eenvoudiger dan ooit”, zegt Peter Christian Küspert, Vice President Sales & Aftersales Opel Group.

bron

De Buick Verano hatchback en Verano GS live @ Auto Guangzhou 2015:

900x600_B8QG77RH6N1V0008.JPG

900x600_B8QELB9O6N1V0008.JPG

900x600_B8QG7BCQ6N1V0008.JPG

900x600_B8QELPVO6N1V0008.JPG

Meer foto's: https://auto.163.com/photoview/6N1V0008/180104.html

900x600_B8QFM8VN6N1V0008.JPG

900x600_B8QFLTGQ6N1V0008.JPG

900x600_B8QFM1HU6N1V0008.JPG

900x600_B8SAUIH86N1V0008.jpg

Meer foto's: https://auto.163.com/photoview/6N1V0008/180417.html

AsconaGT zei:

“Opel neemt een toonaangevende positie in als het aankomt op voertuigconnectiviteit. Eerder waren de ADAM, Corsa en de nieuwe Astra al verkrijgbaar met het IntelliLink-infotainmentsysteem. Ook ons vlaggenschip is nu uitgerust met Opel OnStar en het nieuwe Navi 900 IntelliLink-systeem. Zo kunnen we smartphones snel en eenvoudig integreren via Apple CarPlay en vanaf februari 2016 ook via Android Auto. Mobiele connectiviteit is eenvoudiger dan ooit”, zegt Peter Christian Küspert, Vice President Sales & Aftersales Opel Group.

bron
Dat is mooi om te horen.

C-segment vergelijking door AMS.

De Astra legt het onderandere af op bagageruimte, maar als er een standaarduitvoering was gekozen zonder reservewiel, dan was dit argument niet aan de orde geweest (dat scheelt 60 liter!). Ben benieuwd wat dan de eindklassering was geweest. Verder vindt men het onderstel oncomfortabeler dan de 1.0 benzineversie, met name op korte oneffenheden. En volgens AMS "Opel lässt den nageligen 1,6-Liter-Turbodiesel zwar weiterhin im Irrglauben leben, er sei ein Flüsterdiesel. " Kennelijk vindt men de diesel nogal luidruchtig, maar ook temperamentvol en zuinig.

Ach. Ik heb zowel de 150pk benzine- als de 136 pk dieselversie gereden, en net als bij andere auto's voelt de benzineversie lichtvoetiger aan. Komt waarschijnlijk omdat er wat minder gewicht op de vooras ligt, zodat de demping ook wat minder straf hoeft. Het 1.0 blokje is weer wat lichter dan de 1.4, waardoor die hoogstwaarschijnlijk nog wat beter in balans is. Maar alles bij elkaar vond ik de dieselversie niet significant minder comfortabel, al reed deze op 16" terwijl de benzineversie 18" velgen had. Zelf heb ik voor de standaard 17" innovation velgen gekozen, hoogstwaarschijnlijk niet onverstandig.

Ik denk dat de Opel Astra op zijn best is met de 1.0 Turbo of de 110 pk uitvoering van de 1.6 CDTI. Dat zouden echter goed de meest verkochte benzine- en dieselmotoriseringen kunnen worden in Nederland. Dan scoren de motoren juist bovengemiddeld veel punten en in combinatie met de gunstige prijzen en algehele kwaliteiten is het dan gewoon een bijna onklopbaar totaalpakket. De 110 pk uitvoering van de 1.6 dieselmotor neemt het dan op tegen de 1.5-1.6 diesels van de concurrentie en dan zal de Astra het er veel beter van afbrengen, vooral omdat de 1.6 TDI van Volkswagen als rumoerig te boek staat. De 1.4 Turbo is nog een doorontwikkeling van de oude 1.4 Turbo en dat was niet echt een hoogvlieger. Opel heeft dus nog wel wat huiswerk te doen als het met de Astra echt de maatstaf neer wil zetten.

D-C zei:
Ik denk dat de Opel Astra op zijn best is met de 1.0 Turbo of de 110 pk uitvoering van de 1.6 CDTI. Dat zouden echter goed de meest verkochte benzine- en dieselmotoriseringen kunnen worden in Nederland. Dan scoren de motoren juist bovengemiddeld veel punten en in combinatie met de gunstige prijzen en algehele kwaliteiten is het dan gewoon een bijna onklopbaar totaalpakket. De 110 pk uitvoering van de 1.6 dieselmotor neemt het dan op tegen de 1.5-1.6 diesels van de concurrentie en dan zal de Astra het er veel beter van afbrengen, vooral omdat de 1.6 TDI van Volkswagen als rumoerig te boek staat.

Puur gekeken naar motorisatie zou dat best kunnen. Al vond ik de 1.6 tdi in de Leon echt een fijne motor, stil en pittig. Maar persoonlijk zou ik niet tegen 21% bijtelling willen rondrijden in een diesel die voorheen goed was voor 14%. Je blijft bij dat soort motoren toch het compromis proeven, door te lange overbrengingsverhoudingen en -daarmee- een gebrek aan souplesse. Met de 1.6 cdti 136 pk in de Astra kun je vrij makkelijk ook in z'n II wegrijden en valt de boel niet direct helemaal dood als je bij wegrijden een keertje wat te vroeg opschakelt. Als veelrijder vind ik dat een belangrijke eigenschap. In 2016 zijn er nog wel wat fabrikanten die in het C-segment een diesel met meer dan 130 pk aanbieden icm 21% bijtelling, maar dat zijn wel minder verse modellen (Focus, Octavia, Golf, 308) of aanzienlijke duurdere (A3, 1, A).

Maar als je niet alleen naar motorisaties kijkt biedt de Astra ook veel binnenruimte en uitrusting tegen aantrekkelijke (lease)prijzen.

D-C zei:
De 1.4 Turbo is nog een doorontwikkeling van de oude 1.4 Turbo en dat was niet echt een hoogvlieger. Opel heeft dus nog wel wat huiswerk te doen als het met de Astra echt de maatstaf neer wil zetten.

Nou, een helemaal nieuwe motor zal het wel niet zijn inderdaad, en ik ken de vorige Astra niet, maar de 1.4 turbo zoals ik 'm gereden heb is muisstil, supersoepel en zuinig in de test (zie AutoVisie). Ik heb eerder met bijvoorbeeld de V40 T3 (1.6 150 pk) en de Mazda 3 skyactiv-g (2.0 120PK) gereden, om er een paar te noemen, en dan vind ik de Opel-motor het prettigst tot dusver. Beide genoemde motoriseringen zijn duidelijk minder stil (de Volvo klonk koud als een dieseltje) bijvoorbeeld.

Maar aangezien dit soort motoriseringen voor de leaserijder waarschijnlijk niet zo aantrekkelijk meer zijn (??), zal het op dit vlak voooral op particulieren aankomen. En dan is die 1.0 driecilinder waarschijnlijk ook al goed genoeg. In Duitsland kun je de Astra ook met een 125 pk versie van de 1.4 krijgen, dat zou misschien nog wel een interessante optie zijn.

Ik vond de Astra op veel foto's in rijtesten toch een beetje naar suf neigen in tegenstelling tot zijn voorganger. Nu zag ik een exemplaar in het wild in een kleur die 'm goed staat en met een stel mooie velgen eronder: dat oogt toch wel heel strak.

23889757205_019987082c_c.jpg

Autoweek 52/53 zei:
Veel mensen wachten bij een rood verkeerslicht met de eerste versnelling ingeschakeld en de koppeling ingetrapt. Dat heeft als consequentie dat het start-stopsysteem niet werkt. Opel speelt hierop in door niet de koppeling, maar de rem als signaal te gebruiken: zodra je het pedaal loslaat, slaat de motor weer aan. Doordat je de eerste versnelling al kunt inleggen als het bijna groen is, ben je sneller weg bij verkeerslichten die je kent.

Heb er zelf nog niet in gereden (wel uitvoerig in gezeten) maar als bovenstaande redenering van AW juist is, zal het start en stop systeem bij mij totaal zijn doel voorbij gaan schieten, was toch ooit de bedoeling om tot een reducering te komen van uitstoot icm verbruik! Zelf staat bij mij in 9 van de 10 gevallen de versnelling wel in zijn vrij. Als Opel dit nu heeft uitvoerd zoals boven beschreven betekent dat je ook je voet nog eens op het rempedaal moet houden met als m.i. zeer vervelend en irritant bijverschijnsel dat je achterliggers ook nog eens continue in een hel rood (led) licht zitten te staren.

Dat is wel een interessante constatering, die heb ik zelf niet gedaan tijdens mijn korte kennismaking met de Astra. De 'normale' werking is in ieder geval goed geïmplementeerd. Dus: wanneer de motor niet meer loopt zet je 'm al -zonder koppeling- in 1. Vervolgens druk je de koppeling helemaal in om weer te starten en direct weg te rijden.

@ D-C,

Ik zie hem toch liever in een donkere kleur!

P1300935s_zpsbfcuam69.jpg

was toch ooit de bedoeling om tot een reducering te komen van uitstoot icm verbruik!

Nee het is de bedoeling zo laag mogelijke uitstoot te hebben op papier (waardoor je in nederland minder BPM hoeft te betalen). De auto's waar ik mee heb gereden die uitgerust zijn met start/stop was er een dermate onmerkbaar verschil in verbruik met dat systeem in of uitgeschakeld dat het eigenlijk er niet toe doet.
Persoonlijk stoor ik mij er ook aan dat de motor telkens afslaat en aan gaat dus ik schakel die systemen altijd uit wat meestal gewoon kan.
Zelf staat bij mij in 9 van de 10 gevallen de versnelling wel in zijn vrij.
bij jou wel (en bij mij ook overigens). Maar bij de meeste mensen (incl mijn vrouw) staat hij nooit in de vrij als ze even moet wachten. Ik vermoed dat dat voor veel mensen geld.

Beste,

Ik heb op 24-11-2015 mijn nieuwe Opel Astra K sports tourer besteld in de uitvoering Innovation.

Ik ben benieuwd dat er hier al meer mensen zijn op het Forum, die er reeds een besteld hebben of overwegen te bestellen.

V
Corsa D OPC line zei:
Beste,

Ik heb op 24-11-2015 mijn nieuwe Opel Astra K sports tourer besteld in de uitvoering Innovation.

Ik ben benieuwd dat er hier al meer mensen zijn op het Forum, die er reeds een besteld hebben of overwegen te bestellen.

Wel besteld, echter geen ST maar de hatchback. De 136 pk diesel Innovation in Deep Sky, met innovation+ pakket, leren bekleding, 8-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, schuifdak, intellilink 900 pakket. Levering eind deze maand :)

Vanaf april wordt de hatchback ook leverbaar met een drievoudig deelbare achterbankleuning, die volgens mij sowieso standaard is op de ST in innovation-trim. Had mij wel een handig optie geleken, maar ik heb geen zin om tot april te wachten. Volgens mij is het voor een c-segment hatchback wel een unieke optie.

Beste D2,

u kunt in ieder geval al over een kleine 4 weken in u nieuwe Astra stappen, ik zal helaas wat langer moeten wachten.

Ik heb de Opel Astra K sports tourer als volgt besteld.

-Uitvoering: Innovation.
Met de volgende extra opties:
-Innovation introductie pakket.( met daarin de extra opties )
-Navi900 Intellilink pakket.( met daarin de extra opties )
-Ruimte besparend reservewiel.
-Kleur: Sovereign Silver
-Bekleding: stoffen/morrocana athena, jet black-execution le Formula

Ik zit momenteel alleen nog te twijfelen over een schijf/kantel dak en het intelliLUX led matrix-koplampen.

Ook heb ik gekeken zoals u al aan geeft naar de drievoudig deelbare achterbankleuning dit is helaas niet standaard in de sw.
Dit is een extra optie en daarvoor betaal je weer € 295,- voor.

De lederbekleding heb ik niet genomen omdat ik het persoonlijk niet fijn vindt.

Vandaag bij Opel dealer geweest voor tweedehands Insignia. Mooie, degelijke auto, maar toch te groot, zwaar en gewoontjes.

Ook even kort naar de Astra gekeken. Erg mooie auto! Thuis eens zitten configureren en prijs voor redelijk volle ST valt niet tegen. Hoop geld, maar gunstiger dan concurrentie. Binnenkort maar eens rijden met de Astra. Iemand bekend met leertijd van de ST? We hebben allesbehalve haast.

Nu op t oog:
1.4T Innovation
Summit white, bekleding Athena
18"
AGR stoelen
Innovation intro pack
Navi900 pack
LED matrix

Nog een vraagje: is de Navi 900 de meerprijs van 695 euro waard?

Enige echt groot verschil lijkt de grootte te zijn 8" vs 7" en de navigatie functie. Maar navi functie kan ook met CarPlay meer dan prima.,

Edit: en DAB hmm.. Wat niet los extra is..

Ik weet niet wat precies alle verschillen zijn, maar dit vermeldt de prijslijst:

NAVI900 IntelliLink pakket
* IntelliLink Navi900 incl. gedetaileerde kaarten van heel Europa excl. Turkije
* 8" (kleuren) touchscreen
* Grafisch kleureninfodisplay
* Dakantenne 'shark fin'
* 6 premium luidsprekers
* Park pilot vóór en achter
* Digitaal Audio Systeem type DAB/DAB+/DMB-R
* Apple CarPlay ondersteuning

Een audio-upgrade, betere graphics, een mooier scherm tussen de tellers met meer functies, park pilot, DAB ... Mijns inziens best een hoop leuks voor 695 euro.

Zijn de led matrix lampen wel de 1295 euro waard?

Zo lijkt t wel aardig lijstje te zijn inderdaad. Maar eens kijken en navragen bij de dealer.

LED matrix vind ik eigenlijk te duur, had het iets gunstiger verwacht/gehoopt op een Opel. Maar xenon of led is een keiharde must voor mij. Ik vind het zoveel mooier qua uitstraling, ziet er gelijk veel frisser uit. En als je eenmaal goede xenon gewend bent op donkere wegen..

Mooi scherm is ook een must, maar hoeft niet perse het meest fancy systeem te zijn. Veel fabrikanten leveren twee versies en eerste voldoet voor mij in principe. Van deze upgrade spreekt DAB en kleuren infoscherm me vooral aan. Park pilot zit in ander pakket en premium speakers zit ook al in de 4.0.

Resolutie lijkt voor beiden gelijk, maar dat moet ik nog even navragen. Niets over kunnen vinden op de site.

Beste BMW power,

Zoals D2 beschrijft in zijn bericht is het zeker Voor €695,- de moeite waar om deze optie te selecteren gezien wat je er allemaal voor krijgt.

Ik heb zelf al een Opel Astra K Sports Tourer besteld met onder andere dit pakket.

Ik heb het 7 inch scherm en het 8 inch scherm al gezien, en ik zou toch als ik u was gaan voor het 8 inch scherm dit staat mooier.
Qua resolutie is er volgens mij geen verschil niet wat ik heb gezien.

Qua levertijd kan ik u vertellen dat mijn dealer heeft laten weten dat mijn nieuwe sports tourer eind maart begin april geleverd gaat worden.
En dat is best nog lang maar het is zeker de moeite waard.

Ik heb met de 5 deurs versie gereden en vindt het een geweldige auto, naar deze ervaring heb ik dus de sports tourer besteld uit de folder omdat die nog niet in de showroom staat.

Maar als u toch zegt ik wil de sports tourer eerst in het echt zien zou ik zeggen ga naar de autosalon In brussel daar staan 2 versies op de beursvloer waar je deze gehele auto grondig kunt bekijken.
Ik ben afgelopen vrijdag naar deze beurs geweest omdat ik erg nieuwsgierig was hoe hij er werkelijk uit zag en ze hebben er goed werk van gemaakt bij opel.

Dat is jammer dat je geen tijd hebt want het is zeker de moeite waard.;)

De meeste Opel dealers hebben een demo Astra staan in de uitvoering innovation .
Dat is in de meeste gevallen een full option met led verlichting, leerinterieur, dakraam enz.

Ik zelf twijfel ook nog over de matrix led verlichting en dakraam maar ik ben er nog niet over uit maar tot heden toe ik kan de bestelling nog aanpassen omdat de productie nog niet gestart is.

Succes met de proefrit

[qoute]LED matrix vind ik eigenlijk te duur, had het iets gunstiger verwacht/gehoopt op een Opel. Maar xenon of led is een keiharde must voor mij. Ik vind het zoveel mooier qua uitstraling, ziet er gelijk veel frisser uit. En als je eenmaal goede xenon gewend bent op donkere wegen..[/quote]
Meen je dat serieus? Uiteraard is 1200 euro een hoop geld, dat ben ik wel met je eens. Maar vergeleken met de corcurrentie weet Opel dit systeem vrij betaalbaar aan te bieden. Het intellilux van Opel is niet vergelijkbaar met de led-verlichting van andere merken in deze klasse.

Het zou voor mij een must-have zijn. Samen met de AGR + stoelen

Astra F zei:
LED matrix vind ik eigenlijk te duur, had het iets gunstiger verwacht/gehoopt op een Opel. Maar xenon of led is een keiharde must voor mij. Ik vind het zoveel mooier qua uitstraling, ziet er gelijk veel frisser uit. En als je eenmaal goede xenon gewend bent op donkere wegen..
Meen je dat serieus? Uiteraard is 1200 euro een hoop geld, dat ben ik wel met je eens. Maar vergeleken met de corcurrentie weet Opel dit systeem vrij betaalbaar aan te bieden. Het intellilux van Opel is niet vergelijkbaar met de led-verlichting van andere merken in deze klasse.

Het zou voor mij een must-have zijn. Samen met de AGR + stoelen

Oké, voor de techniek die ze bieden valt het wellicht wel mee. Maar ik vind het jammer dat je voor een lichtupgrade direct 1.295 euro moet betalen, omdat dat zoveel geld is. Oftewel: waarom geen tussenstap met xenon voor de 650 euro bijvoorbeeld?

En voor mij is het nu dus ook een must have, net als de AGR stoelen ;)

Echter, als xenon werd aangeboden voor de helft van het geld zou ik waarschijnlijk daar voor gaan.

BMW Power zei:
Echter, als xenon werd aangeboden voor de helft van het geld zou ik waarschijnlijk daar voor gaan.

En dat zou dan iedereen doen en dan zou er geen matrix verkocht worden, waardoor de ontwikkeling daarvan geen zin zou hebben.

En dat zou dan iedereen doen en dan zou er geen matrix verkocht worden, waardoor de ontwikkeling daarvan geen zin zou hebben

Waarom zou opel dit systeem aanbieden als de klanten daar blijkbaar niet op zitten te wachten? ;)

Maar als het nieuwe kost geld wat net ontwikkeld is. op mijn astra G uit 2003 had ik ook xenon, destijds 1400 euro meerprijs.

Voor mij zou het ook een must zijn, maarja dakraam vind ik ook heel erg prettig nu ik dat gewend ben en de AGR stoelen zitten ook merkbaar veel beter dan de standaard stoelen. Maarja je moet natuurlijk keuzes maken helaas. Gelukkig vallen de opties bij opel nog relatief mee. Bij de skoda octavia kost xenon ook 1250 euro meerprijs om maar een voorbeeldje te noemen

Bij de meeste merken kost dat een hoop geld.

Opties zijn over het algemeen goed betaalbaar. Alleen als je de dure 8-voudig verstelbare stoelen wil zit je vast aan lederen bekleding, dus dan wordt het een dure grap, dat is wel jammer.

Extra optie kosten gewoon geld en dat is gewoon voor iedereen persoonlijk met wat die betreffende persoon daar aan uit wil geven of de optie nodig vindt.

Ik vindt dat de matrix led verlichting ook vrij prijzig is met +/- €1200,- maar snap ook dat de ontwikkeling hiervan terug verdiend moet worden.

Ik ben tot heden toe nog steeds aan het dubben dat ik deze optie wel of niet moet toevoegen.

Dat zou voor mij echt geen vraag zijn....led matrix is zo fijn! En voegt nadien ook nog wel wat toe bij inruil

Inderdaad is het heel mooi om de led matrix verlichting in werking te zien.

Deze meer optie zal ook inderdaad bij inruil meegenomen worden dat je wat meer terug krijgt, maar dat zal niet meer zijn dan 30% van de nieuwe waarde van de betreffende optie.
Om daarom deze optie te pakken zou ik het niet doen.

Vrijdag 15-01-2016ben ik naar de autosaloon van Brussel geweest om dat ik vernomen had dat ook de nieuwe sports tourer daar aanwezig zou zijn.
En inderdaad stonden daar 2 verschillende uitvoeringen Innovation en Dynamic op de beursvloer.
Let op! De Dynamic uitvoering is niet in Nederland te bestellen maar wel in België.

Nu ik de betreffende Opel Astra sports tourer in het echt heb gezien kan ik alleen maar zeggen dat ik goede keus heb gemaakt en dat de auto er echt geweldig uit ziet.
De sports tourer heeft hele mooie lijnen en ook van binnen is de auto goed afgewerkt en is daar niks op aan te merken.

Wat me wel opviel is dat er in België meer motoren ( verschil in PK ) te bestellen zijn en andere types en opties te verkrijgen zijn.

Belgie
zoals in motoren:
benzine.
1.4 Turbo ecotec 100 pk.
1.0 Turbo ecoflex 105 pk.
1.4 Turbo ecoflex 150 pk.
1.6 Turbo ecoflex 200 pk.
Diesel.
1.6 cdti ecotec 95 pk
1.6 cdti ecoflex 110 pk
1.6 cdti ecotec 136 pk
1.6 cdti biturbo ecotec 160pk

En uitvoeringen Comfort, Edition, Dynamic en innovation.

Nederland
zoals in motoren:
benzine.
1.0 Turbo 105 pk.
1.4 Turbo 150 pk.
1.6 Turbo 200 pk.
Diesel.
1.6 cdti 110 pk
1.6 cdti 136 pk
1.6 cdti biturbo 160pk

En uitvoeringen Selection, Edition, Business+ en innovation.

Het zal inderdaad zo zijn dat ieder land een andere naam heeft voor een bepaalde uitvoering maar dat ze vrijwel het zelfde zullen zijn.

Wat mij opviel in de optie lijst in België was dat een optie te bestellen is waardoor de auto naar een sportieve instelling overgaat.
Met een druk op de knopshakelt de auto over naar een sportieve instelling met een directere respons op de stuurbeweging en gaspedaal.

Deze optie heb je ook altijd op de Astra J kunnen bestellen in Nederland dan kreeg je het zelfde resultaat en in combinatie met de IDS+ onderstel had je dan het resultaat dat de schokdempers ook een tandje harder gezet werden.

Ik heb bij mijn dealer navraag gedaan over deze optie en het blijkt dat dit in Nederland niet te bestellen is en dat het tot een beperking blijft van een sportievere reactie op het stuurwiel en gaspedaal.
Het onderstel zal met deze optie op de nieuwe Astra K niet anders gaan reageren.

Ziet er allemaal goed uit. Maar ik wou dat er wat meer bekend werd gemaakt over de GTC/GSi/OPC. Na 3 jaar gereden te hebben in een Astra GTC 1.6 turbo wil ik wel eens iets snellers.

Ed

mbt de matrx koplampen ?
Aangezien die redelijk gwild, duur en herkenbaar zijn, zal dat geen roofgoed worden nu de astra ook goed verkoopt?
Dat t wachten wordt tot je je nieuwe auto zonder led-koplampen etc aantreft ?

Ted-Zwolle zei:
mbt de matrx koplampen ?
Aangezien die redelijk gwild, duur en herkenbaar zijn, zal dat geen roofgoed worden nu de astra ook goed verkoopt?
Dat t wachten wordt tot je je nieuwe auto zonder led-koplampen etc aantreft ?

Denk dat t wel meevalt. Ik denk dat t geen plug&play is. En daarnaast zijn er best veel auto's met xenon/led die ook duur zijn.

Zag hier vd week toch echt foto's langskomen van een Polo GTI waar ze even de koplampen uit verwijderd hadden. Raampje ingetikt, motorkap open en eruit geschroefd. Sta je dan.

Total Loss zei:
Zag hier vd week toch echt foto's langskomen van een Polo GTI waar ze even de koplampen uit verwijderd hadden. Raampje ingetikt, motorkap open en eruit geschroefd. Sta je dan.

Het ging hier toch over de matrix led van de Astra..?

Xenon lampen stelen is niet nieuw. Worden ook vaak gebruikt voor wietplantages heb ik me laten vertellen door de dealer (de MB dealer dus ;) ).

Het dievengilde kan tegenwoordig alles gebruiken dus om daar nu rekening mee te houden vindt ook weer iets.

Om even terug te komen op de opmerking van Edwin_P ben ik ook benieuwd dat er GSi en/of OPC versie zal komen.

Ik heb van één van mijn Opel dealers vernomen dat de 3 deur versie niet meer terug zou keren als gewone 3 deurs/gtc versie.
Natuurlijk zal het zo wel zijn dat de OPC versie in de 3 deur variant komt maar de GSi denk ik niet.

Maar ik ben benieuwd en we zullen het wel zien of horen in de komende maanden.

Er ging ook een gerucht dat de OPC een 1.6 Turbo zou krijgen. Toch hoop ik dat dit niet waar is.
Ik ben tevreden over mijn 1,6 Turbo, maar daarvoor had ik een Astra met een 2.2 Liter. Man wat reed dat ding fijn en soepel.

Ed

dmp zei:
Autoweek 52/53 zei:
Veel mensen wachten bij een rood verkeerslicht met de eerste versnelling ingeschakeld en de koppeling ingetrapt. Dat heeft als consequentie dat het start-stopsysteem niet werkt. Opel speelt hierop in door niet de koppeling, maar de rem als signaal te gebruiken: zodra je het pedaal loslaat, slaat de motor weer aan. Doordat je de eerste versnelling al kunt inleggen als het bijna groen is, ben je sneller weg bij verkeerslichten die je kent.

Nou, ik heb de Astra dan nog maar 1 dag in bezit, maar ik kan in ieder geval melden dat wat AutoWeek hierboven beweert, totale kul is. Of de 1.4 turbo moet een ander stop-startsysteem hebben dan de diesel, maar zie geen enkele reden om dat aan te nemen. Stop-start activeert in de Astra gewoon zoals in iedere andere auto, namelijk door de bak in vrij te zetten en de koppeling op te laten komen. Wel kun je daarna de bak alvast in de versnelling zetten (zonder de koppeling te gebruiken), maar om nou te beweren dat je daar enorme tijdwinst mee boekt...?

[D2] zei:
V
Corsa D OPC line zei:
Beste,

Wel besteld, echter geen ST maar de hatchback. De 136 pk diesel Innovation in Deep Sky, met innovation+ pakket, leren bekleding, 8-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, schuifdak, intellilink 900 pakket. Levering eind deze maand :)

Vanaf april wordt de hatchback ook leverbaar met een drievoudig deelbare achterbankleuning, die volgens mij sowieso standaard is op de ST in innovation-trim. Had mij wel een handig optie geleken, maar ik heb geen zin om tot april te wachten. Volgens mij is het voor een c-segment hatchback wel een unieke optie.

Beste Corsa D,

Ik ben benieuwd of je al een productiedatum hebt en/of een verwachte leverdatum bij de dealer. Mijn sports tourer innovation 110pk diesel (alle opties, behalve elektrische stoelen en open dak) is op 14-12-2015 besteld en ik krijg nu via mijn werkgever te horen dat ze verwachten dat hij in maart wordt geproduceerd en uiteindelijk eind april wordt geleverd. Dit waar oorspronkelijk eind maart de verwachte leverdatum zou zijn.

Wellicht is het leuk om een lijst bij te houden met mensen die hem hebben besteld en verwachte leverdatum.

Groet Chuut

Chuut zei:
[D2] zei:
V
Corsa D OPC line zei:
Beste,

Beste Corsa D,

Ik ben benieuwd of je al een productiedatum hebt en/of een verwachte leverdatum bij de dealer. Mijn sports tourer innovation 110pk diesel (alle opties, behalve elektrische stoelen en open dak) is op 14-12-2015 besteld en ik krijg nu via mijn werkgever te horen dat ze verwachten dat hij in maart wordt geproduceerd en uiteindelijk eind april wordt geleverd. Dit waar oorspronkelijk eind maart de verwachte leverdatum zou zijn.

Wellicht is het leuk om een lijst bij te houden met mensen die hem hebben besteld en verwachte leverdatum.

Groet Chuut

Beste Chuut,

Er is nog niet officieel een datum genoemd maar ik heb ook reeds een mail ontvangen van mijn Opel dealer waarin vermeld is dat de auto geleverd wordt eind april begin mei.
Er was eerst gezegd dat de auto eind maart begin april geleverd zou worden, maar daarbij werd wel vermeld dat dit nog af kon wijken.
Dus maar wat langer wachten die paar weken meer maakt mij niet uit liever niet maar het is niet anders.

Als er meer mensen geinteresseerd zijn wil ik het wel bij houden op dit forum.

Groet.

Terug
Bovenaan