Volkswagen T6

Flipje1977

Net ingestapt
VW-T6-2015-Motoren-Marktstart-und-Preis-1200x800-bd2dc2efa51cc842.jpg

VW-T6-2015-Motoren-Marktstart-und-Preis-1200x800-b922ee479a9ec211.jpg

VW-T6-2015-Motoren-Marktstart-und-Preis-1200x800-fadfd7b73fff292c.jpg

VW-T6-2015-Motoren-Marktstart-und-Preis-1200x800-c86e184b2986a61c.jpg

VW-T6-2015-Motoren-Marktstart-und-Preis-1200x800-3f476808e76c7638.jpg

VW-T6-2015-Motoren-Marktstart-und-Preis-1200x800-2e4f6a8962977fe2.jpg

VW-T6-2015-Motoren-Marktstart-und-Preis-1200x800-04742e2ee89f1178.jpg

VW-T6-2015-Motoren-Marktstart-und-Preis-1200x800-70724540fd072f4c.jpg

103846-20150407vr005.jpg

103850-20150407vr012.jpg

Volkswagen stelt 6de generatie Transporter voor

Halverwege de vorige eeuw stond de Amersfoortse Ben Pon (Senior) aan de wieg van de Volkswagen Transporter. Al weer ruim 65 jaar geleden is dat. Inmiddels is de Volkswagen Transporter uitgegroeid tot een waar auto-icoon met duizenden fans. Vandaag heeft Volkswagen het doek getrokken van de zesde generatie.

Wat de Mazda MX-5 als roadster is, is de Volkswagen Transporter – die ook bekend staat als Multivan en Caravelle – sinds jaar en dag onder de personenbussen; namelijk 's werelds meest verkochte model in zijn klasse. Alleen al van de voorlaatste generatie verkocht Volkswagen er twee miljoen en het totale productieaantal tikt hiermee tot dusver de 12 miljoen aan. Dat een concurrent dit ooit nog weet te evenaren is vrijwel onmogelijk zo lang de Transporter in productie blijft. Maar dat wil niet zeggen dat Volkswagen zich niet bedreigd hoeft te voelen. Met name de V-klasse van Mercedes-Benz voert de druk behoorlijk op. In Hannover, waar de nieuwe 'T6' in een nieuwe, hypermoderne fabriek van de band zal rollen is dan ook met spanning uitgekeken naar deze onthulling.

Eerder personen- dan bedrijfswagen
Een kracht van de Transporter – of eigenlijk gezegd de Multivan – is altijd geweest dat hij de indruk wekt een normale personenauto te zijn. Qua luxe alsook wat betreft veelzijdigheid en rijgedrag. Dit is een pre dat door menig concurrent is opgepikt en is aangedikt. En ook Volkswagen heeft zich hierin verbeterd. En met de T6-generatie gaat het daarin nog wat verder. Niet in de laatste plaats om die zogenoemde aartsrivaal tegenstand te kunnen blijven bieden. Aan de buitenkant zie je dat trouwens niet meteen terug; dat oogt namelijk zeer vertrouwd, een bekend handelsmerk van Volkswagen en de Transporter in het bijzonder. Anderzijds, LED-verlichting geeft aan dat het model met zijn tijd meegaat.

Interieur
Dat de Transporter nog wat meer op een normale personenauto is gaan lijken, is vooral uit het interieur op te maken. Zichtbaar heeft Volkswagen gepoogd het negatieve houtje-touwtje-imago dat nog altijd rond 'busjes' zwermt onderuit te halen. Hoe? Door de Transporter beschikbaar te stellen met alle gemakken die je ook kunt krijgen op een Golf. Maar ook door - naar eigen zeggen - betere materialen toe te passen. De moderniteiten bestaan zoal uit adaptieve cruise control, instelbare demping, grootlichtassistentie, vermoeidheidsherkenning, spraaksturing, voorruitverwarming en de nieuwste infotainmentsystemen zoals je die ook kan aantreffen in de Passat.
Praktisch vernuft biedt de Transporter als vanouds met een veelzijdig en flexibel in te delen interieur. Tevens is er een achterklep die makkelijker opent en sluit en dat desgewenst geheel automatisch doet. Hoeveel bagage het kofferruim kan opslokken is helaas (nog) niet bekendgemaakt.

Motoren
Anders dan een hedendaagse Touran of Sharan is de Transporter annex Multivan nog altijd een fanatieke voorstander van diesel tanken. Benzinerijden is evenwel mogelijk met een 2.0 liter TSI, goed voor 150 of 204 pk, maar de TDI's voeren de boventoon. Die zijn er in allerlei varianten, variërend van 84 tot 204 pk. Over de gehele linie is het motorengamma tot 15% zuiniger geworden. Voor de meeste modellen geldt dat ze 1 liter brandstof per 100 kilometer minder nodig hebben dan de T5-generatie. Bovendien voldoen alle motoren aan de Euro 6-norm.

AutoRAI
Met zijn Nederlandse grondlegger in het achterhoofd laat Volkswagen de nieuwe Transporter debuteren op de Amsterdamse AutoRAI, die morgen de deuren opent. Exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen volgens Volkswagen waarschijnlijk niet veranderen en soms zelfs lager liggen dan die van zijn voorganger.

zfkyac2bra29.jpg

zf3yk80b6gz9.jpg

[size=x-large]Volkswagen Transporter trekt zesde jas aan[/size]

Volkswagen heeft vanavond tijdens een evenement in Amsterdam de nieuwe Transporter onthuld, de zesde generatie van het busje dat ooit door Ben Pon werd 'uitgevonden'. Qua uiterlijk is de nieuwe Transporter een evolutie van de vorige; de boel is, geheel in lijn met de rest van het VW-gamma, weer wat strakker getrokken. Uiteraard werd ook het interieur gemoderniseerd en zijn er de nodige nieuwe (veiligheids)systemen beschikbaar. Volkswagen monteert in de T6 een nieuwe generatie TDI-motoren, die intern als ‘EA288 Nutz’ door het leven gaat. De basisdiesel is de 2,0-liter TDI met 84 pk, daarna volgen van dezelfde motor versies met 102, 150 en 204 pk. Bij de benzinemotoren is er keuze uit een 2,0-liter met 150 of 204 pk. Alle motoren zijn voorzien van een start/stop-systeem, waardoor het gemiddelde verbruik volgens VW met 15 procent is gedaald. Nieuw voor de T6 zijn adaptieve cruise control (ACC), een instebaar onderstel (DCC) en een (eventueel met de afstandsbediening) elektrisch te openen en sluiten achterklep. Op veiligheidsgebied zijn, al dan niet tegen meerprijs, zaken als Front Assist (verkleint de kans op kop-staartbotsingen), City Emergency Braking, Light Assist (schakelt automatisch grootlicht aan en uit) beschikbaar, evenals vermoeidheidsherkenning en een systeem dat de auto afremt na een aanrijding. Trailer ESP, een elektronisch stabiliteitssysteem voor aanhangers, is ook leverbaar. Van de huidige T5 (laatste foto) werden er in 12 jaar tijd zo’n twee miljoen verkocht, in de 65 jaar dat de Transporter nu op de markt is, gingen er ongeveer 12 miljoen over de toonbank. De T1 (de 'Bulli', foto 11) werd gebouwd van 1950 tot 1967, de T2 (foto 12) hield het vol van 1967 tot 2013 (in Brazilië, totdat ABS en airbags daar verplicht werden), de T3 (foto 13) was er van 1979 tot 1990 (tot 2003 in Zuid-Afrika) en de T4 (foto 14) was te koop van 1990 tot 2003. De T6 is er als gesloten bestelwagen, Kombi, Dubbele Cabine en in diverse chassis-versies, plus de luxere Multivan. De nieuwe TRansporter maakt vanavond zijn werelddebuut in Amsterdam. In de zomer staat-ie bij de dealer, prijzen zijn nog niet bekend.
https://www.autoweek.nl/nieuws/32551/volkswagen-transporter-trekt-zesde-jas-aan

Het is dat er foto's van de achterkant bijzitten, anders had ik het niet ontdekt.
Die twotone is inderdaad leuk.

Ik vind het wel gek. Als ik kijk naar de achterlichten kijk van de nieuwste Vito, herken ik er een gefacelifte Transporter in, maar als ik nu deze t6 zie, herken ik er weer meer een vito in.. ik weet niet wat het is, voornamelijk positie + vorm achterlichten denk ik dat ik die associatie maak.

Gewoon weer mooi strakgetrokken. Die two-tone is leuk inderdaad, en met de velgen van de New Beetle :)

@Meike: de rechte lijnen en daarbij de hoek van de kentekenplaat denk ik?

De Vito achterkant is echt op de Transporter geïnspireerd. Dit is een precies zoals we van VW mogen verwachten. Geen radicale wijzigingen. Ze bouwen niet voor niets het meest succesvolle busje.

Ik vind die two-tone ook erg leuk! Heel erg mooi detail is dat de gleuf van de schuifdeur veel minder opvalt, omdat juist daar de kleurovergang zit.

Verder vind ik het weer typisch 'weinig technische/optische verandering, overdreven (goede) marketing', waar VAG zo goed in is.

Marijn van Dooren zei:
overdreven (goede) marketing', waar VAG zo goed in is.

Wat bedoel je hiermee? Wat is overdreven (goede) marketing? Elke product launch is toch marketing? Van welk product of merk ook.

De Vito is toch wel de mooiste. Maar dit mag er ook wel zijn. Ja het is een grote facelift maar waarschijnlijk wel bij de tijd en het oogt gewoon strak

Het is en blijft toch met stip de meest zorgvuldig gedetailleerde en gebouwde bestelwagen.
Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Zal wel komen doordat de grille meegespoten is. Ziet er inderdaad gek uit, maar daar gaat het natuurlijk niet om.

Je kan er verder niet zoveel over zeggen.. Geen idee hoe het rijdt (heb als enige bestelauto ervaring een paar km met een MB Sprinter gereden maar dat is dus niet zo relevant) en als ambulance nogal lelijk. Als normale bestelauto ziet hij er prima uit imo.

Al sinds de T1 is Volkswagen heer en meester in de busjes-klasse, en daar verandert het komende decennium niets aan. Totaal niet spannend, maar met zekerheid een fantastische bus!

Goed nieuws voor vakantievierende Volkswagenliefhebbers: de T6 California!

VW-T6-California-002.jpg

Drie verschillende uitrustingsniveaus: Beach, Ocean, Coast. Voorlopig alleen met Euro 6-dieselmotoren, daarna ook de keuze uit twee benzinemotoren. DSG en 4Motion behoren dan ook tot de mogelijkheden.

Lekker veel plaatjes: :)

Bronnen: https://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-t6-california-is-klaar-voor-zijn-debuut-78899 en https://www.auto-medienportal.net/artikel/detail/31752

Monsieur Le Loure 745454511732118484515484 zei:
Ben benieuwd wat voor prijskaartje ze hier aan hangen, die zal niet mals zijn...

€ 745454511732118484515484,- vermoedelijk...

Maar is dit nou de T7?

Dan zal het wel de T7 zijn... Dit model hebben ze inmiddels ook al weer 16 jaar in productie, begonnen als T5 in 2002.

Nog steeds een fantastische bus de T5!

46447185164_7b159e4481_c.jpg

Niks mis mee, snap best dat ze hem nog een paar jaar doorbouwen. Al was het wel fijn geweest als die 2700 kg had mogen trekken. :D

s velthuis zei:
Dan zal het wel de T7 zijn... Dit model hebben ze inmiddels ook al weer 16 jaar in productie, begonnen als T5 in 2002.

Nee nogmaals, dit is de T6 facelift.. :rolleyes:

Bird Nerd zei:
s velthuis zei:

Bij Vw kan dit net zo goed de t9, 10 of reeds 11 zijn :rolleyes: een raadsel waarom dit dan weer een facelift zou zijn.

Nico GTR zei:

Niks mis mee, snap best dat ze hem nog een paar jaar doorbouwen. Al was het wel fijn geweest als die 2700 kg had mogen trekken. :D

Eens, al was de biturbo een miskleun.

Even ter clarificatie:

T5
vw-t5-l-01.jpg

T5 facelift (met verandering van 2.5 5cil --> 2l 4 cilinder)
9819111117193_VW.jpg

T6 (dit is een volledig nieuw model ook al zien de deuren er uitwisselbaar uit)
Volkswagen-Transporter_T6_2016_1600x1200_wallpaper_03.jpg

... en dus nu een T6 facelift, maar dan enkel op de Multivan?

De Volkswagen T6 was volgens mij allesbehalve volledig nieuw, gewoon een facelift vergelijkbaar met de 'nieuwe' Vito en V-klasse destijds als opvolger van de bestaande Vito/Viano.

Deze nieuwe neus vind ik minder mooi dan de oude neus. Het dashboard is wel flink opgewaardeerd.

Rutger DC zei:
De Volkswagen T6 was volgens mij allesbehalve volledig nieuw, gewoon een facelift vergelijkbaar met de 'nieuwe' Vito en V-klasse destijds als opvolger van de bestaande Vito/Viano.

Deze nieuwe neus vind ik minder mooi dan de oude neus. Het dashboard is wel flink opgewaardeerd.

De nieuwe Vito/V-klasse is volgen mij wel een volledig nieuw model. Deze kan je met FWD krijgen, en dat was bij de vorige versie niet mogelijk.

Reyner zei:
Rutger DC zei:

De nieuwe Vito/V-klasse is volgen mij wel een volledig nieuw model. Deze kan je met FWD krijgen, en dat was bij de vorige versie niet mogelijk.

Rwd is heerlijk, zelfs op een bestelauto.

Júist op en bestelauto, ik weet of je weleens met een flink beladen FWD-bestelwagen hebt gereden? Maar ik ben sowieso groot fan van RWD, vind het echt aanmerkelijk prettiger rijden.

Wouter82 zei:

Júist op en bestelauto, ik weet of je weleens met een flink beladen FWD-bestelwagen hebt gereden? Maar ik ben sowieso groot fan van RWD, vind het echt aanmerkelijk prettiger rijden.

Nooit spinnende voorwielen, ook niet met zwaar beladen aanhangers.

s velthuis zei:
Bird Nerd zei:
s velthuis zei:

Bij Vw kan dit net zo goed de t9, 10 of reeds 11 zijn :rolleyes: een raadsel waarom dit dan weer een facelift zou zijn.

blabla.. je had ook gewoon verder kunnen kijken. Zelfs alleen op de AW pagina maar ook op andere internationale websites

s velthuis zei:
Nico GTR zei:

Eens, al was de biturbo een miskleun.

Deze heeft een heerlijk onvervalste BRZ geloof ik 2.5 5 cilinder TDi met 130 pk in het vooronder. Wat een heerlijk blok. Niet snel of echt verschrikkelijk sterk maar oh wat is die soepel! ;)

Rutger DC zei:

T6 is inderdaad helmaal geen nieuw model. Er is wat plaatwerk aan de buitenzijde bijgeschaafd, maar de basisvorm ( dus ook alles onderhuids) heeft 100% dezlfde vorm als de T5. VW houdt wel van dat trucje: wat esthetische opsmuk zonder (al te veel) technische aanpassingen aan de fans als een nieuw model verkopen. De vorige Passat, Golf en Caddy zijn deze bestelwagen daarin al voorgegaan.
Grappig detail daarbij bij de Passat: daar werden er geen technische aanpassingen doorgevoerd, het dashboard bleef ongewijzigd, op de toevoeging van een mooi analoog klokje na...een klokje dat bij het huidige model na de facelift(!) opnieuw het veld moet ruimen voor een simpel naamplaatje.

On topic: inderdaad geen verbetering deze neus, het dashboard dan weer wel (= bewIjs dat het een facelift betreft: bij een modelwissel laten ze het dashboard gewoon onaangeroerd:) )

Bird Nerd zei:

blabla.. je had ook gewoon verder kunnen kijken. Zelfs alleen op de AW pagina maar ook op andere internationale websites[/quote]

Niks blabla, zie precies de post van iDS. Waarom is de T6 wel een zogenaamd nieuw model en zou dit een facelift zijn? Het is me een raadsel. Jij begrijpt het blijkbaar wel. Ik snap er geen zak van.

Live beeldmateriaal:

chromleisten-update-27-modellpflege-erste-bilder-und-infos-zum-neuen-volkswagen-t6-184875.jpg

chromleisten-update-27-modellpflege-erste-bilder-und-infos-zum-neuen-volkswagen-t6-184882.jpg

chromleisten-update-27-modellpflege-erste-bilder-und-infos-zum-neuen-volkswagen-t6-184867.jpg

chromleisten-update-27-modellpflege-erste-bilder-und-infos-zum-neuen-volkswagen-t6-184869.jpg

chromleisten-update-27-modellpflege-erste-bilder-und-infos-zum-neuen-volkswagen-t6-184884.jpg

chromleisten-update-27-modellpflege-erste-bilder-und-infos-zum-neuen-volkswagen-t6-184883.jpg

Meer foto's: https://www.vau-max.de/magazin/vau-max-inside/chromleisten-update-27-modellpflege-erste-bilder-und-infos-zum-neuen-volkswagen-t6.6632

Transporter facelift

r9wy7eebousi_800.jpg

3uzyo45bvw7m_800.jpg

597yp0jbd0m4_800.jpg

[size=medium]Ook Volkswagen Transporter bijgepunt[/size]
[size=x-small]Mitchel van Essen | 8 april 2019 12:24[/size]

De facelift van de Volkswagen Transporter is een minder grote verrassing geworden door de eerdere onthulling van de personenversie, maar het moment is dan toch daar: ook de besteller is gefacelift. Tijdens de ‘Bauma 2019’, een beurs voor bouwmachinerie, volgt zijn publieksdebuut.

Volkswagen duidt de vernieuwde Transporter als 6,1; een vervolg op de zesde generatie. Hoewel er veel op technisch vlak veranderde, is het vooraanzicht van de bestelbus ook flink onder handen genomen. Naast nieuwe koplampen met geïntegreerde led-dagrijverlichting bepalen een nieuwe grille met daaronder grote luchtinlaten en een gewijzigde voorbumper het vooraanzicht. Een foto van de achterkant stuurt Volkswagen nog niet mee, maar daar verwachten we soortgelijke achterlichten aan te treffen als bij de vernieuwde Multivan. Binnenin speelt een nieuw centraal geplaatst scherm, waarachter een vernieuwd infotainmentsysteem zich schuilhoudt, de hoofdrol.

Op technisch vlak verruilt Volkswagen de hydraulische voor een elektromechanische stuurbekrachtiging. Deze vernieuwing maakt de komst van een rits nieuwe veiligheidssystemen mogelijk. Onder de nieuwe systemen scharen we bijvoorbeeld Lane Assist, Park Assist en Trailer Assist. Daarnaast helpt Cross Wind Assist de bestuurder bij code rood en stabiliseert het systeem de bestelbus bij sterke windvlagen.

Voortaan kunnen door een nieuw compartiment onder de dubbele passagiersbank op de eerste zitrij extra lange spullen mee. Het afsluitbare gedeelte zorgt ervoor dat de lengte van de bagageruimte (op de vloer) van 2,45 meter naar 2,80 groeit. Met verlengde wielbasis is de maximale laadlengte voortaan 3,30 meter (plus 0,40 meter).

Op de prijslijst staan vier 2,0-liter turbodieselmotoren met vermogens van 90, 110, 150 en 199 pk. De twee sterkste dieselmotoren kunnen optioneel worden gekoppeld aan de 4Motion-vierwielaandrijving. Daarnaast ontwikkelde Volkswagen in samenwerking met huistuner ABT een volledig elektrische Transporter. De capaciteit van het accupakket is 77,6 kWh. Na NEDC-metingen komt de actieradius van die auto op 400 kilometer uit.

Het publiek van Bauma 2019 krijgt de vernieuwde Transporter als eerste te zien, want tijdens 's werelds grootste vakbeurs voor bouwmachines en toebehoren volgt het publieksdebuut. De Nederlandse importeur verwacht de vernieuwde Transporter in het vierde kwartaal van dit jaar. Prijzen volgen in een later stadium.

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ook-volkswagen-transporter-bijgepunt/

Daar wordt ie wat mij betreft niet veel knapper van. Overigens had ik wel verwacht dat het ongeveer tijd was geworden voor een geheel nieuw model.

Barri zei:
Daar wordt ie wat mij betreft niet veel knapper van. Overigens had ik wel verwacht dat het ongeveer tijd was geworden voor een geheel nieuw model.
Naar Volkswagennormen is dit ook een nieuw model, ik zie zeker drie verschillen met zijn voorganger :)

Tussen T1 en T2 zit ook maar weinig verschil en die bleven samen 29 jaar in productie. We hebben dus nog wel even te gaan met de T6.;)

Terug
Bovenaan