Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Moderator
https://www.autoweek.nl/nieuws/32551/volkswagen-transporter-trekt-zesde-jas-aan[size=x-large]Volkswagen Transporter trekt zesde jas aan[/size]
Volkswagen heeft vanavond tijdens een evenement in Amsterdam de nieuwe Transporter onthuld, de zesde generatie van het busje dat ooit door Ben Pon werd 'uitgevonden'. Qua uiterlijk is de nieuwe Transporter een evolutie van de vorige; de boel is, geheel in lijn met de rest van het VW-gamma, weer wat strakker getrokken. Uiteraard werd ook het interieur gemoderniseerd en zijn er de nodige nieuwe (veiligheids)systemen beschikbaar. Volkswagen monteert in de T6 een nieuwe generatie TDI-motoren, die intern als ‘EA288 Nutz’ door het leven gaat. De basisdiesel is de 2,0-liter TDI met 84 pk, daarna volgen van dezelfde motor versies met 102, 150 en 204 pk. Bij de benzinemotoren is er keuze uit een 2,0-liter met 150 of 204 pk. Alle motoren zijn voorzien van een start/stop-systeem, waardoor het gemiddelde verbruik volgens VW met 15 procent is gedaald. Nieuw voor de T6 zijn adaptieve cruise control (ACC), een instebaar onderstel (DCC) en een (eventueel met de afstandsbediening) elektrisch te openen en sluiten achterklep. Op veiligheidsgebied zijn, al dan niet tegen meerprijs, zaken als Front Assist (verkleint de kans op kop-staartbotsingen), City Emergency Braking, Light Assist (schakelt automatisch grootlicht aan en uit) beschikbaar, evenals vermoeidheidsherkenning en een systeem dat de auto afremt na een aanrijding. Trailer ESP, een elektronisch stabiliteitssysteem voor aanhangers, is ook leverbaar. Van de huidige T5 (laatste foto) werden er in 12 jaar tijd zo’n twee miljoen verkocht, in de 65 jaar dat de Transporter nu op de markt is, gingen er ongeveer 12 miljoen over de toonbank. De T1 (de 'Bulli', foto 11) werd gebouwd van 1950 tot 1967, de T2 (foto 12) hield het vol van 1967 tot 2013 (in Brazilië, totdat ABS en airbags daar verplicht werden), de T3 (foto 13) was er van 1979 tot 1990 (tot 2003 in Zuid-Afrika) en de T4 (foto 14) was te koop van 1990 tot 2003. De T6 is er als gesloten bestelwagen, Kombi, Dubbele Cabine en in diverse chassis-versies, plus de luxere Multivan. De nieuwe TRansporter maakt vanavond zijn werelddebuut in Amsterdam. In de zomer staat-ie bij de dealer, prijzen zijn nog niet bekend.
Marijn van Dooren zei:overdreven (goede) marketing', waar VAG zo goed in is.
Monsieur Le Loure 745454511732118484515484 zei:Ben benieuwd wat voor prijskaartje ze hier aan hangen, die zal niet mals zijn...
s velthuis zei:Dan zal het wel de T7 zijn... Dit model hebben ze inmiddels ook al weer 16 jaar in productie, begonnen als T5 in 2002.
Bird Nerd zei:s velthuis zei:Dan zal het wel de T7 zijn... Dit model hebben ze inmiddels ook al weer 16 jaar in productie, begonnen als T5 in 2002.
Nee nogmaals, dit is de T6 facelift..![]()
Nico GTR zei:Nog steeds een fantastische bus de T5!
![]()
Niks mis mee, snap best dat ze hem nog een paar jaar doorbouwen. Al was het wel fijn geweest als die 2700 kg had mogen trekken.![]()
Rutger DC zei:De Volkswagen T6 was volgens mij allesbehalve volledig nieuw, gewoon een facelift vergelijkbaar met de 'nieuwe' Vito en V-klasse destijds als opvolger van de bestaande Vito/Viano.
Deze nieuwe neus vind ik minder mooi dan de oude neus. Het dashboard is wel flink opgewaardeerd.
Reyner zei:Rutger DC zei:De Volkswagen T6 was volgens mij allesbehalve volledig nieuw, gewoon een facelift vergelijkbaar met de 'nieuwe' Vito en V-klasse destijds als opvolger van de bestaande Vito/Viano.
Deze nieuwe neus vind ik minder mooi dan de oude neus. Het dashboard is wel flink opgewaardeerd.
De nieuwe Vito/V-klasse is volgen mij wel een volledig nieuw model. Deze kan je met FWD krijgen, en dat was bij de vorige versie niet mogelijk.
Moderator
Monsieur Le Loure 745454511732118484515484 zei:Rwd is heerlijk, zelfs op een bestelauto.
Wouter82 zei:Monsieur Le Loure 745454511732118484515484 zei:Rwd is heerlijk, zelfs op een bestelauto.
Júist op en bestelauto, ik weet of je weleens met een flink beladen FWD-bestelwagen hebt gereden? Maar ik ben sowieso groot fan van RWD, vind het echt aanmerkelijk prettiger rijden.
s velthuis zei:Bird Nerd zei:s velthuis zei:Dan zal het wel de T7 zijn... Dit model hebben ze inmiddels ook al weer 16 jaar in productie, begonnen als T5 in 2002.
Nee nogmaals, dit is de T6 facelift..![]()
Bij Vw kan dit net zo goed de t9, 10 of reeds 11 zijneen raadsel waarom dit dan weer een facelift zou zijn.
s velthuis zei:Nico GTR zei:Nog steeds een fantastische bus de T5!
![]()
Niks mis mee, snap best dat ze hem nog een paar jaar doorbouwen. Al was het wel fijn geweest als die 2700 kg had mogen trekken.![]()
Eens, al was de biturbo een miskleun.
T6 is inderdaad helmaal geen nieuw model. Er is wat plaatwerk aan de buitenzijde bijgeschaafd, maar de basisvorm ( dus ook alles onderhuids) heeft 100% dezlfde vorm als de T5. VW houdt wel van dat trucje: wat esthetische opsmuk zonder (al te veel) technische aanpassingen aan de fans als een nieuw model verkopen. De vorige Passat, Golf en Caddy zijn deze bestelwagen daarin al voorgegaan.Rutger DC zei:De Volkswagen T6 was volgens mij allesbehalve volledig nieuw, gewoon een facelift vergelijkbaar met de 'nieuwe' Vito en V-klasse destijds als opvolger van de bestaande Vito/Viano.
Deze nieuwe neus vind ik minder mooi dan de oude neus. Het dashboard is wel flink opgewaardeerd.
Bird Nerd zei:Bij Vw kan dit net zo goed de t9, 10 of reeds 11 zijneen raadsel waarom dit dan weer een facelift zou zijn.
[size=medium]Ook Volkswagen Transporter bijgepunt[/size]
[size=x-small]Mitchel van Essen | 8 april 2019 12:24[/size]
De facelift van de Volkswagen Transporter is een minder grote verrassing geworden door de eerdere onthulling van de personenversie, maar het moment is dan toch daar: ook de besteller is gefacelift. Tijdens de ‘Bauma 2019’, een beurs voor bouwmachinerie, volgt zijn publieksdebuut.
Volkswagen duidt de vernieuwde Transporter als 6,1; een vervolg op de zesde generatie. Hoewel er veel op technisch vlak veranderde, is het vooraanzicht van de bestelbus ook flink onder handen genomen. Naast nieuwe koplampen met geïntegreerde led-dagrijverlichting bepalen een nieuwe grille met daaronder grote luchtinlaten en een gewijzigde voorbumper het vooraanzicht. Een foto van de achterkant stuurt Volkswagen nog niet mee, maar daar verwachten we soortgelijke achterlichten aan te treffen als bij de vernieuwde Multivan. Binnenin speelt een nieuw centraal geplaatst scherm, waarachter een vernieuwd infotainmentsysteem zich schuilhoudt, de hoofdrol.
Op technisch vlak verruilt Volkswagen de hydraulische voor een elektromechanische stuurbekrachtiging. Deze vernieuwing maakt de komst van een rits nieuwe veiligheidssystemen mogelijk. Onder de nieuwe systemen scharen we bijvoorbeeld Lane Assist, Park Assist en Trailer Assist. Daarnaast helpt Cross Wind Assist de bestuurder bij code rood en stabiliseert het systeem de bestelbus bij sterke windvlagen.
Voortaan kunnen door een nieuw compartiment onder de dubbele passagiersbank op de eerste zitrij extra lange spullen mee. Het afsluitbare gedeelte zorgt ervoor dat de lengte van de bagageruimte (op de vloer) van 2,45 meter naar 2,80 groeit. Met verlengde wielbasis is de maximale laadlengte voortaan 3,30 meter (plus 0,40 meter).
Op de prijslijst staan vier 2,0-liter turbodieselmotoren met vermogens van 90, 110, 150 en 199 pk. De twee sterkste dieselmotoren kunnen optioneel worden gekoppeld aan de 4Motion-vierwielaandrijving. Daarnaast ontwikkelde Volkswagen in samenwerking met huistuner ABT een volledig elektrische Transporter. De capaciteit van het accupakket is 77,6 kWh. Na NEDC-metingen komt de actieradius van die auto op 400 kilometer uit.
Het publiek van Bauma 2019 krijgt de vernieuwde Transporter als eerste te zien, want tijdens 's werelds grootste vakbeurs voor bouwmachines en toebehoren volgt het publieksdebuut. De Nederlandse importeur verwacht de vernieuwde Transporter in het vierde kwartaal van dit jaar. Prijzen volgen in een later stadium.
Moderator
Barri zei:Overigens had ik wel verwacht dat het ongeveer tijd was geworden voor een geheel nieuw model.
Naar Volkswagennormen is dit ook een nieuw model, ik zie zeker drie verschillen met zijn voorgangerBarri zei:Daar wordt ie wat mij betreft niet veel knapper van. Overigens had ik wel verwacht dat het ongeveer tijd was geworden voor een geheel nieuw model.
Moderator
Precies, ook al stokoud. Gelukkig zijn er al testwagens van de opvolger gespot.Wouter82 zei:Barri zei:Overigens had ik wel verwacht dat het ongeveer tijd was geworden voor een geheel nieuw model.
Hoezo? De Caddy doet ook 16 jaar...